Krew poety - to unikalny cykl pozwiązanych ze sobą wideo i fotografii będących retrospektywą twórczości Lecha Majewskiego. To porojekt, który pierwotnie zaczął się od cyklu siedmiu filmów krótkometrażowych a z czasem rozwinął się do 33 autonomicznych filmów. Światowa premiera wystawy odbyła się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku.
Lech Majewski poeta, malarz, reżyser i pisarz. Na wystawie w Zachęcie zostały zaprezentowane jego wideo instalacje i rzeźby. Ekspozycji towarzyszy bogato ilustrowany katalog z syntetycznym wprowadzeniem autorstwa Romana Lewandowskiego. Książka zawiera notę biograficzną oraz wypis ważniejszych indywidualnych wystaw, w całości poświęcona wizualnym poematom artysty.
Esencje i notatki o sztuce, religii, liczbach i miastach.Jesteśmy uwikłani w grę obrazów, skomplikowaną rzeczywistość wewnętrzną, zatem języka symbolicznego powinniśmy uczyć się od dziecka. Nie ma czegoś takiego jak nowy człowiek. To ciągle stary człowiek nawarstwiony na poprzednich pokoleniach. Mówiąc obrazowo, stanowimy cienką powłokę na pniu wielu pokoleń. Duża część naszej psyche, ego czy poczucia samego siebie związana jest z archaicznym odbiorem rzeczywistości. W ten sposób komunikuje się z nami owa ""nawarstwiona"" nieświadomość zbiorowa. Komunikuje się z nami ukrytym językiem symboli.
Rewelacyjna powieść Lecha Majewskiego.
„Minęło tyle lat, ale wciąż się boję. Gdy wszedłem dzisiaj na Ponte Accademia, serce ścisnęło mi się tak mocno, że o mało nie zemdlałem. Zapadł zmierzch i wszędzie rozpalały się światła. Wszędzie tylko nie w palazzo. Jego mroczna bryła wznosiła się nad Canale Grande jak ogromna czaszka z martwymi oczodołami; wszystkie okiennice były zatrzaśnięte. Patrzyłem długo, dłużej niż zazwyczaj, chociaż lęk nie dawał mi spokoju. Złamałem przecież pieczęć i opisuję to, czego mi nie dozwolono”.
Dziejąca się w Wenecji niezwykła opowieść, pełna grozy i tajemnicy, utrzymana w duchu literatury masońskiej i osiemnastowiecznych traktatów symbolicznych.
ASA NISI MASA magia 8 Felliniego.Analiza arcydzieła filmowego Federica Felliniego dotycząca jego fascynacji Jungiem, magią, telepatią oraz symboliką wody, ogniska domowego i tańca. Z unikatowymi fotosami z planu zdjęciowego.
BEUYS
SZKLANE USTA
OGRÓD ROZKOSZY ZIEMSKICH
MŁYN I KRZYŻ
ONIRICA
BEUYS
Opowieść o słynnym niemieckim „szamanie sztuki współczesnej”, dokonującym symbolicznych aktów ekspiacji zbrodni i traum swojego nardu po drugiej wojnie światowej.
SZKLANE USTA
Poemat filmowy wyznaczający nowe wymiary narracji i percepcji złożony w fabularną całość z wideoartów cyklu „Krew Poety”, które uświetniły otwarcie retrospektywy Majewskiego w Museum of Modern Art. W Nowym Jorku. Bohaterem filmu jest poeta leczący się w szpitalu i jego wewnętrzna rzeczywistość. „Lech Majewski stworzył film o estetyce pięknej i niepokojącej” – napisała recenzentka „New York Times’a”.
OGRÓD ROZKOSZY ZIEMSKICH
Love story dziejąca się w Wenecji; główna nagroda na Festiwalu Filmowym w Rzymie. Claudia i Chris poznają się w Londynie i zakochują od pierwszego wejrzenia. Łączy ich pasja odcyfrowywania ukrytego języka symboli. Gdy filmują detale „Ogrodu rozkoszy ziemskich” Hieronima Boscha, Claudia – niczym Beatrycze Dantego – prowadzi Chrisa przez gąszcz znaczeń. Adaptacja powieści Majewskiego „Metafizyka”.
MŁYN I KRZYŻ
Film inspirowany obrazem Petera Bruegla „Droga na Kalwarię”; wyzwanie, które zaowocowało trzyletnią, wymagającą cierpliwości i wyobraźni pracą nad zbudowaniem wielu warstw, z których złożony jest każdy kadr. W rolę Bruegla wcielił się Rutger Hauer; kolekcjonera jego obrazów zagrał Michael York; Marię zaś – Charlotte Rampling.
ONIRICA
Adam w wypadku samochodowym stracił swoich najbliższych. W tężejącej atmosferze na dramat osobisty nakłada się tragedia narodu; powodzie, pożary i katastrofa samolotu prezydenckiego. Adam porzuca pracę wykładowcy literatury i zostaje kasjerem w supermarkecie. Jedyną lekturą tego mrocznego czasu staje się „Boska Komedia” Dantego.
Znakomita publikacja Lecha Majewskiego, polskiego pisarza, reżysera filmowego i teatralnego, ale też poety i malarza.
BASQUIAT
Scenariusz opowiada o czarnoskórym van Goghu, przyjacielu Andy’ego Warhola i królu nocnego życia. Nazywany „Jimim Hendrixem świata sztuki”, bohater filmu, Jean-Michel Basquiat, elektryzuje współczesnych i przelatuje jak meteor przez nowojorską scenę lat 80., umierając podobnie jak Hendrix, Joplin i Morrison w wieku dwudziestu siedmiu lat, z przedawkowania narkotyków.
ELLIS ISLAND
Niezrealizowany scenariusz filmu o współczesnych emigrantach próbujących ułożyć sobie życie w Nowym Jorku.
POKÓJ SAREN
Ekranizacja „opery autobiograficznej”, w której młody poeta mieszka z rodzicami w starej kamienicy. W swoich wizjach widzi mieszkanie pożerane przez Naturę: latem na podłodze rośnie trawa, jesienią ze ścian opada tynk, zimą zaś zamieć śnieżna dobywa się z lodówki.
WOJACZEK
Ostatnie trzy dni z życia Rafała Wojaczka, przedwcześnie zmarłego poety i buntownika. Jego poezja i samounicestwiające się życie odcisnęły niezwykłe piętno na pokoleniach Polaków. Film otrzymał ponad 20 nagród na międzynarodowych festiwalach oraz stał się inspiracją dla filmów: Last days Gusa Van Santa o Kurcie Cobainie oraz Control Antona Corbijna o Ianie Curtisie, liderze Joy Division.
YVES, MON AMOUR
Historia słynnego francuskiego malarza Yves’a Kleina widziana oczami współczesnej studentki Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu. Wizje Kleina pełne erotyki odciskanych w błękicie ciał nagich modelek wstrząsnęły światem europejskiej sztuki XX wieku.
Minialbum zawiera blisko 60 prac jednego z najbardziej znanych polskich plakacistów Lecha Majewskiego, ucznia Henryka Tomaszewskiego i wychowawcy licznego grona młodych projektantów. Tym, co wyróżnia prace artysty są eksperymenty z formami druku, indywidualna, emocjonalna, ekspresyjna typografia kształtowana wiatrem pomysłów. Znaki, symbole, obrazy, kolory, formy i litery zostają w projektach Lecha Majewskiego połączone w jednym organizmie plakatu, żyjącym i dynamicznie zmiennym, organizmie graficznym.Album opatrzony wstępem Doroty Folgi-Januszewskiej, jest szóstą publikacją z serii poświęconej najwybitniejszym polskim plakacistom.
Tajemnicza historia inspirowana baśnią o szczurołapie, w której samotność i ból jednej osoby stają się plagą całego miasta.
Utrzymana w tajemniczej aurze historia samotności portiera hotelu Waldorf Astoria, w której stany emocjonalne materializują się w agresję zwierząt: ból po rozstaniu z ukochaną potęguje atak szczurów na Manhattan. Jedyną nadzieją staje się Chaim, chłopiec ratujący miasto przed plagą jak w starej opowieści z Hamelin.
Opowieść, która posłużyła za kanwę filmu Lot świerkowej gęsi. Niemożliwe sny gónika o kasztanaowych włosach.
Kasztanaja to opowieść o niemożliwych snach. O naszym dorastaniu pod koniec lat sześćdziesiątych, w ponurym pejzażu Katowic. Mój przyjaciel, którego nazywaliśmy Kasztan, bo miał rude włosy, został górnikiem. I lubił głośno marzyć o tym, żeby przez tydzień pobyć z Brigitte Bardot na Hawajach, leżeć sobie w hamaku i popijać piwo z beczki, pod palmą. Żyliśmy między dymiącymi hałdami, wśród haseł „naród z partią”, a tu, jak gdyby nigdy nic, przedstawiciel klasy robotniczej, po ośmiu godzinach spędzonych pod ziemią, opowiada sny o Brigitte Bardot i Simonie Templarze... Historia ta kilka lat później posłużyła za kanwę mojego pierwszego amerykańskiego filmu Lot Świerkowej Gęsi, gdzie producent Miloša Formana, Michael Hausman, powiedział: „Zamieńmy Katowice na Pittsburgh, a Sopot na Hollywood" - Lech Majewski.
Rozmowy autobiograficzne o świecie i o sztuce.Charlotte Rampling, David Bowie, Viggo Mortensen, Dennis Hopper, Gary Oldman, Karen Black, Benicio Del Toro, George Romero, Michael York, Rutger Hauer, Josh Hartnett, John Malkovich to tylko niektóre z gwiazd jego filmów. Jego dzieła wyświetlane są w kinach, ale goszczą również w najbardziej prestiżowych galeriach i muzeach świata. Żyje i pracuje w Nowym Jorku, Rio de Janeiro, Londynie, Wenecji, Los Angeles i Katowicach. Nieustannie tworzy. Życie poświęcił sztuce. Nie tylko kinu. Mówi, że jest przede wszystkim malarzem i poetą. Wystawia sztuki, opery, pisze, fotografuje. Jego światowa kariera rozpoczęła się wraz z filmem Rycerz, który w Polsce oceniono jako ambitną porażkę. Na urządzony o dziewiątej rano pokaz w Gdyni przyszło tylko kilka osób. Wśród nich był jednak krytyk z Timesa. Zachwycił się. Jedna recenzja pociągnęła za sobą kolejne. Przyszło zaproszenie na festiwal w Cambridge. Z Wielkiej Brytanii nie wrócił już do Polski
Fantasmagoryczna opowieść o Hotelu, który istnieje w miejscu, gdzie krzyżują się różne rzeczywistości – historii, snu, marzenia i mitu.
Brigitte Bardot i tow. Jóźwiak z UB; Pablo Picasso i Cyrankiewicz; Rudolf Hess i Caravaggio; Lady Vi i Ulla, gwiazdy porno i Urbuś, Szopcio, Atom, chłopaki ze szkoły lat sześćdziesiątych; Marilyn Monroe i Wirski, sadystyczny nauczyciel muzyki; szaleni poeci i Marlon Brando; Cezanne i John Lennon; Sartre i Ringo Starr; Templer, Śmieciolog, Rabindranath Tagore, Liz Taylor, Oscar Noble… Co łączy te postacie: historyczne i wymyślone, w różnych czasach i różnych światach (i filmach) żyjące (lub nie)?
Wszystkie są mieszkańcami Hotelu (a może Labiryntu? albo – Świata?), który istnieje w miejscu, gdzie krzyżują i przenikają się różne rzeczywistości: historii, snu, kultury, marzenia czy mitu, i gdzie stapiają się w jedno odmienne strumienie czasu. Ten Hotel ma nieskończoną ilość pokoi, korytarzy i drzwi, za niektórymi z nich – nagle, ale w najoczywistszy sposób – rozpościerają się… Syberia, Anglia, Bukowno, Katowice, Plac Zwycięstwa albo Riva dei Sette Martiri. W tym Hotelu – co także wydaje się naturalne – jest tajemniczy Ogród, podziemne rzeki kanały, i Biblioteka, w której można przeczytać własne, dosłownie sprzed chwili, myśli.
W tej gęstwinie, bohater, niczym Telemach wśród mitycznych lądów i postaci, poszukuje ojca, byłego lotnika Dywizjonu 302, którego prawdziwy los matka skrzętnie skrywa przed dorastającym synem.
Wzruszająca historia, gwałtowne uczucia i ich zaskakujące związki z ponadczasową sztuką. W sennej atmosferze Wenecji rozgrywa się cichy dramat...Powieść o miłości, wielokrotnie wznawiana i wciąż poszukiwana przez czytelników, która doczekała się ekranizacji pod tytułem OGRÓD ROZKOSZY ZIEMSKICH. Życie głównej bohaterki, Bei, historyka sztuki pracującej w National Gallery w Londynie, splata się z życiem Luisa, inżyniera budowy okrętów, by zaowocować szczęściem, spełnieniem i... porażającą samotnością. Tak jak Beatrycze Dantego, Bea, zafascynowana tajemniczym malarstwem Hieronima Boscha, prowadzi Luisa przez świat uczuć i znaczeń symboli. Bowiem czymże są zasady wyznawane przez Luisa - symetria i arytmetyka - wobec rzeczywistości, która okazała się tak piękna, niepowtarzalna i krucha?
Przejmująca, tragikomiczna spowiedź starej ulicznicy z podupadłej dzielnicy Katowic spisana w gwarze śląskiej z rysunkami Andrzeja Czeczota. Monodram.
Lech Majewski to polski pisarz, reżyser filmowy i teatralny, ale też pisarz, poeta i malarz. Napisał powieści: Kasztanaja, Szczury Manhattanu, Basquiat, Oficjalne centrum świata, Pielgrzymka do grobu Brigitte Bardot cudownej, Metafizyka. Jego filmy to m.in. Rycerz, Lot świerkowej gęsi, Więzień Rio, Ewangelia wg Harry’ego, Pokój saren, Wojaczek, Angeles, Ogród rozkoszy ziemskich. W 2013 roku do kin zawitała jego Onirica, inspirowana Dantem i głęboko symboliczna, która zebrała niezwykle pochlebne recenzje na całym świecie, o której chociażby w „Rolling Stone Magazine” napisano, że „porusza i wstrząsa naszą wyobraźnią”.
Notatki, eseje i spostrzeżenia z doświadczeń życia i pracy w Nowym Jorku i w Hollywood, mieniące się barwnymi opisami znanych gwiazd, z którymi autor miał styczność.
Jedziemy autostradą poprzecinaną błyskawicznie tworzącymi się zaspami piachu. Kto je sprząta? Grupki Meksykanów wdzierają się na wydmy i biegną w głąb Ameryki. Nad ich głowami powiewają prześcieradła w żółtym kolorze. Gdy na niebie zawisa helikopter Coast Guard. Meksykanie znikają, jakby zapadli się pod ziemię. Helikopter, niczym archaiczna ważka, rozgląda się po okolicy, wisi chwilę nad naszym dachem, wprawiając samochód w wibrację, po czym znika. Meksykanie wychylają się spod maskujących prześcieradeł i biegną dalej. Zza zakrętu wyłania się ogromny billboard. Koślawe, ręcznie napisane litery: OFICJALNE CENTRUM ŚWIATA. WSTĄP I ZOBACZ – TERAZ SKRĘĆ W PRAWO skłaniają nas do posłuszeństwa. Skręcamy. Piaszczysta droga wije się i urywa. Ponad pustkowiem góruje piramida. Z marmuru. Wysoka na dwadzieścia metrów. Obok zamknięty barak-muzeum oraz spiralne schody do nieba. Przy schodach tabliczka: SCHODY WIEŻY EIFFLA. Wszystko otoczone drucianym płotem. Ani śladu człowieka
Lato 2003 roku. Manhattan, wciąż dotknięty głęboką traumą po zamachach z 11 września 2001. Dwudziestotrzyletni Cordelius Bendix, pracownik magazynu sprzętu elektronicznego, nie rozstaje się ze swoją kamerą i obsesyjnie rejestruje świat wokół siebie, w tym życie mieszkańców sąsiedniej kamienicy. Pewnego dnia filmuje morderstwo popełnione w mieszczącym się tam na trzecim piętrze przybytku rozkoszy, który zaspokaja wszelkie, nawet najbardziej radykalne fantazje seksualne klientów. Cordelius nie zgłasza się jednak z nagraniem na policję, ale usiłuje na własną rękę dowiedzieć się prawdy o zagadkowym wydarzeniu i zatrudnia się w przybytku rozkoszy jako sprzątacz. Prywatne śledztwo prowadzi go do zdeprawowanego świata, w którym każdy skrywa mroczne tajemnice…
In 2005 the writer and art. Critic Michael Francis Gibson saw Lech Majewski's "Angelus" in a cinema in Paris. Fascinated by the director's painterly vision he gave him a copy of his book "The Mill and the Cross", an analysis of Pieter Bruegel's painting "The Way to Calvary". Majewski, whose creative journey began with painting and poetry, admired the depth of Gibson's insight into Bruegel's picture, and this led quite naturally to the idea of writing a screenplay together.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?