W atrakcyjnie wydanym tekturowym opakowaniu koloru szarego lub brązowego z wytłoczonym na wierzchu autografem Zbigniewa Makowskiego znajduje się dwadzieścia dwie reprodukcje prac artysty i w języku angielskim zbiór komentarzy jego twórczości autorstwa Teresy Sowińskiej, Jarosława Krawczyka,Elżbiety Grabskiej.
Książka Malarstwo i rzeczywistość (1964), tłumaczenie dzieła francuskiego historyka filozofii, Étienne’a Gilsona, stanowi nie tyle filozoficzne wprowadzenie do malarstwa, co raczej obrazowe wprowadzenie do filozofii. To próba filozofowania na podstawie pewnego porządku faktów, którymi są obrazy, w celu wyciągnięcia z nich filozoficznych wniosków i ukazania swoistej „ontologii malarstwa”. Gilson przedstawia w niej odważną interpretację rzeczywistości przedstawionej w obrazach, opierając się na spostrzeżeniach zawartych w pismach wielkich malarzy — od Leonarda da Vinci, przez Joshuę Reynoldsa, Johna Constable’a i Eugène’a Delacroix, po m.in. Pieta Mondriana i Paula Klee, w celu uchwycenia istoty związku kształtowania artystycznego wyrazu z procesem malarskim. Książka zawiera sześć rozdziałów dotyczących kwestii istnienia obrazu, osobliwego charakteru jego bytowania, indywidualności, istoty bytowości sztuki, ontogenezy obrazu, jego relacji wobec swego przedmiotu, wobec słowa i metafizyki.
W kolekcji Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki znajduje się 36 obrazów i grafik Edwarda Dwurnika. Nie jest to ani największy zbiór jego prac (taki znajduje się w Muzeum Narodowym we Wrocławiu), ani najbardziej reprezentatywny - tutaj wskazać należy Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Zespół dzieł należących do Zachęty ma jednak własny profil, gdyż przy jego pomocy można opowiedzieć o historii tej instytucji, co związane jest ze świadomymi decyzjami kolekcjonerskimi Andy Rottenberg i jej następczyń. W trakcie kadencji tej dyrektorki do kolekcji zakupiono prace przedstawiające personel Zachęty w okresie PRL i czasach transformacji. Edward Dwurnik (1943-2018) znany jest jako jeden z najważniejszych polskich malarzy. Równie intensywnie zajmował się grafiką. W latach 1963-1970 studiował na Wydziale Malarstwa i Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Byt twórcą niezwykle płodnym, zostawił po sobie ok. 3,5 tysiąca obrazów i ponad 10 tysięcy rysunków. Swoje prace zazwyczaj łączył w cykle. Treść w tej twórczości jest niezwykle istotna, dlatego przybliżenie ikonografii tych prac wydaje się niezbędne. Dwurnik przez całe życie uprawiał, by użyć stów Robina Dutta, "artystyczny reportaż".
Książka przypomina twórczość Adolfa Ryszki, artysty, który debiutował w latach 60. XX wieku i był jednym z prekursorów nowej figuracji w rzeźbie, rozwijającej się równolegle do nowej fali w filmie, poezji, literaturze i muzyce. Zawiera obszerną dokumentację fotograficzną wystawy, na którą złożyły się prace w kamieniu, gipsie, ceramice i brązie, w większości z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, a także wybór poetyckich, surrealnych gwaszy i akwareli z lat 50. Zdjęcia Katarzyny Anny Jarnuszkiewicz tworzą esej wizualny prowadzący czytelnika przez meandry złożonego dzieła artysty. Wspomnieniowe szkice autorstwa artystów rzeźbiarzy Macieja Szańkowskiego, Stanisława Radwańskiego, Krzysztofa Mazura oraz współkuratora wystawy Jarosława Pajka, a także opracowanie chronologiczne (z bibliografią) przygotowane przez kuratorkę Dorotę Grubbę-Thiede przybliżają przebieg kariery artystycznej Ryszki, jego działalność pedagogiczną i aktywność w dziedzinie rzeźby plenerowej na międzynarodowych sympozjach. Pogłębione analizy wybranych zagadnień znajdziemy w esejach autorstwa Magdaleny Howorus-Czajki (portret), Anny Kroplewskiej-Gajewskiej (związki z teorią i praktyką muzyki współczesnej), Anity Oborskiej-Oracz (wymiar egzystencjalny twórczości Ryszki i jej związki z poezją) czy wreszcie przekrojowym, traktującym o rozmaitych kontekstach twórczości artysty tekście Doroty Grubby-Thiede.
Katalog towarzyszy wystawie Barwa i farba. Krzysztof Gliszczyński i Tadeusz Gustaw Wiktor z cyklu Języki sztuki: zderzenia. Motywem przewodnim ekspozycji było zestawienie prac dwóch artystów — Tadeusza Gustawa Wiktora, absolwenta Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Krzysztofa Gliszczyńskiego, absolwenta Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku — tworzących w duchu abstrakcjonizmu, stosujących te same formalnie techniki i analogiczne środki wyrazu, a zarazem tworzących dzieła o diametralnie różnej ekspresji, komunikujące się z widzem innym językiem.
Bogato ilustrowany katalog zawiera także fotograficzną dokumentację wystawy oraz eseje Michała Haakego, Janusza S. Janowskiego, Renaty Rogozińskiej i Agnieszki Tes, pogłębiające tropy interpretacyjne twórczości prezentowanych malarzy.
Katalog towarzyszy wystawie Tadeusza Boruty, Antoniego Cygana i Piotra Naliwajki zatytułowanej Łacińskie figur racje, która stanowi pierwszą odsłonę cyklu wystawienniczego Języki sztuki: nieobce idee. Jego zasadą jest zestawienie prac artystów stosujących tę samą konwencję wyrazową w sposób pozwalający sytuować je w obrębie jednego nurtu stylistycznego, tak by ujawnić istotne różnice w wykorzystaniu poszczególnych elementów formalno-wyrazowych.
Wszyscy trzej uczestnicy wystawy kształtowali język malarski w oparciu o środki wyrazu wypracowane w tradycji malarstwa przedstawiającego, wszyscy też są współczesnymi twórcami malarstwa religijnego. W katalogu znalazły się teksty poświęcone każdemu z artystów (eseje Jacka Hołówki, Michała Haakego i rozmowa Janusza Janowskiego z Antonim Cyganem, a także obszerny esej kuratorski Janusza Janowskiego), ale przede wszystkim bogata dokumentacja wystawy oraz zaprezentowanych na niej dzieł trzech artystów.
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki oddaje w ręce czytelników pierwszy tom serii wydawniczej, w ramach której publikowane będą teksty najwybitniejszych autorów z zakresu filozofii sztuki i estetyki, dotąd niedostępne w języku polskim. Na tytuł serii wybrany został łaciński termin esse, określający istnienie rozumiane jako akt bytu. Materie i formy. Pojetyki szczegółowe sztuk głównych (1964) to ważne dzieło jednego z głównych współczesnych przedstawicieli nurtu filozofii realistycznej, francuskiego filozofa tiennea Gilsona (18841978), analizujące kwestię sztuki z perspektywy realizmu poznawczego. Gilson, członek Akademii Francuskiej, ceniony jest przede wszystkim jako jeden z największych znawców historii filozofii, zwłaszcza średniowiecznej i nowożytnej, ale także współczesnej. W charakterystyczny dla myślicieli nurtu realistycznego systematyczny sposób Gilson porządkuje kluczowe aspekty problematyki sztuki, już w pierwszym kroku swoich rozważań rozstrzygając kwestię rozumienia piękna jako właściwości każdego bytu, a nie kategorii idealnej czy jedynie estetycznej. W konsekwencji tego rozróżnienia piękno, jak podkreśla filozof, przynależy każdemu dziełu sztuki i jest celem sztuki, a artysta nie odtwarza piękna zastanego w świecie, a je wytwarza (ze wstępu Janusza S. Janowskiego). Kolejną książką, jaka ukaże się w serii Esse, będzie Obraz i rzeczywistość (1958) tego samego autora.
Bogato ilustrowany katalog z reprodukcjami najciekawszych i najważniejszych prac artysty, zawierający teksty dr Janusza Janowskiego, dr Anny Manickiej, Jacka Kudelskiego oraz wspomnienie autorstwa przyjaciół artysty, Wandy i Leonarda Pietraszaków, a także kalendarium opracowane przez Zuzannę Sękowską. Dzięki tak starannemu przygotowaniu, umożliwia uchwycenie twórczości oraz sylwetki artysty z niemal właściwą Kulisiewiczowi wnikliwością.
Teresa Murak (ur. 1949) jest jedną z najważniejszych i najoryginalniejszych postaci w sztuce polskiej. Od ponad pięciu dekad w swoich rzeźbach, obiektach, fotografiach, akcjach i działaniach nawiązuje bliski kontakt z naturą, by stawiać fundamentalne pytania o życie i śmierć, materię i ducha. Jej twórczość nie przestaje fascynować, przyciąga uwagę najrozmaitszych środowisk, od konserwatystów po ekofeministki, wymyka się kategoryzacjom, a jednocześnie sytuuje się w centrum kluczowych debat o kondycji świata. Książka Teresa Murak nowe spojrzenia ukazuje aktualność jej sztuki, prezentując współczesne głosy na temat tej wyjątkowej artystki i wpisując ją w kontekst międzynarodowy.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?