Książka Luce Irigaray jest jednym z najważniejszych filozoficznych głosów w dyskusji toczącej się wokół współczesnych teorii podmiotowości i tożsamości płci. Jest krytyczną analizą źródeł w warunkach możliwości zaistnienia podmiotu kobiecego, analizą przeprowadzoną z rzadko spotykaną maestrią i dogłębną znajomością przedmiotu, co czyni z owej pracy dzieło wyjątkowe.
Z recenzji dr hab. Lucyny Kopciewicz, prof. UG
Ta książka stawia zasadnicze pytania kulturze, w której żyjemy.
Pytania dotyczą jej dyskursów, jej teorii, jej wiedzy, jej skłonności do hegemonii.
Jak mówić, pomiędzy kobietami, do kobiet („parler femme”)? Jak uniknąć sprowadzania wielości do jedności?
Te pytania skonstruowane są z kobiecej perspektywy. Ale odpowiedzi mają na uwadze porządek społeczny, w którym możliwa jest miłość pomiędzy dwiema płciami. Jednym słowem Ta płeć (jedną) płcią niebędąca już zapowiada Irigarayowską »etykę różnicy seksualnej«, obietnicę i utopijną wizję społeczeństwa – wizję piękną i zapraszającą do przemyślenia tego, co wydaje się nie do pomyślenia; wizję społeczeństwa, w którym zanikną mitologiczne postaci Kory/Persefony, Ateny, Ariadny, a należne miejsce zajmie Afrodyta – figura miłości łącząca harmonijnie to, co cielesne i duchowe, pod przewodnictwem której dwie płcie, zachowując swoją odmienność, będą mogły komunikować się z sobą w aurze »adoracji«.
Z recenzji dr hab. Krystyny Kłosińskiej, prof. UŚ
Luce Irigaray (ur. 1932) – francuska myślicielka i aktywistka feministyczna, autorka prac o charakterze interdyscyplinarnym, z pogranicza filozofii, psychoanalizy i językoznawstwa, przedstawicielka feminizmu postmodernistycznego.
Książka Antoniny Lubaszewskiej, choć implicite teoretycznoliteracka, ujmuje problemy poetyki i teorii działania w świetle antropologii i filozofii oraz w semiotyczno-historycznych koncepcjach kulturowej semiozy symboli, mitów, obrazów i wyobrażeń, od Leo Spitzera i Kenetha Burke?a począwszy, a na dzisiejszej antropologii francuskiej i anglosaskiej skończywszy.
Cechą najważniejszą dyskursu tej książki jest dialog oparty na silnym przeżyciu dzieła, na nieomal religijnym jego poszanowaniu przez uwznioślenie, na ? co zrozumiałe w świetle takiej postawy ? twórczej empatii otwierającej możliwość kontaktu z ?drugim?. W tym sensie całość książki przeniknięta jest siłą ekfrazy rozumianej przez mnie jako kontaktowanie się z drugim (nigdy innym) za pośrednictwem dzieła sztuki; stąd wyzwala się teoria jako rozsądne uświadomienie tego procesu. Jestem przekonany, że książka Antoniny Lubaszewskiej, tak jasno, mądrze zbudowana i wielokroć wzruszająca po prostu, odnajdzie wielu czytelników. Autorka odsłania ? choć bez zbędnego patosu, wysokiej retoryki i trudnej mowy teoretyka literatury ? zasady antropologii tekstu jako pomostu łączącego naszą tożsamość z tożsamością tych, którzy odchodząc siebie zostawili.
Z recenzji prof. dra hab. Włodzimierza Szturca
To wielotomowe opracowanie jest lekturą obowiązkową dla studentów poznających historię rozwoju doktryny chrześcijańskiej, a także ważnym źródłem dla badaczy zajmujących się dziejami religii. Dzieło profesora Pelikana stanowi doskonały punkt wyjścia do dalszych badań w tej dziedzinie, czytelnicy zaś odnajdują w autorze swego nauczyciela i mistrza.
Marjorie O?Rourke Boyle, ?Commonweal?
Przedostatni tom cieszącej się uznaniem historii doktryny chrześcijańskiej autorstwa Jaroslava Pelikana ? nagrodzonego przez Medieval Academy prestiżowym Medalem Haskinsa ? obejmuje okres reformacji i wydarzenia, które do niej doprowadziły.
Niniejszy, czwarty tom Tradycji chrześcijańskiej przeniósł mnie do tego okresu w dziejach doktryny chrześcijańskiej, od którego rozpocząłem swoją pracę naukową. Już wtedy byłem świadomy, że pod wieloma względami myśl reformacji odtwarza słownik i wzorce myślowe okresu patrystycznego i średniowiecza. Dziś jestem jeszcze bardziej przekonany, że na XVI stulecie należy patrzeć w kontekście jego ciągłości i braku ciągłości względem dziejów doktryny Kościoła od II wieku. Mimo deklaracji sola Scriptura (łac. jedynie Pismo) protestanci pokazali, że Scriptura nigdy nie było sola. Bardzo bym pragnął, aby czytelnicy tego tomu potraktowali poważnie ten kontekst omawianych tu zjawisk, który czyni je częścią dziejów chrześcijańskiej tradycji.
Z przedmowy
Książka Media i przestępczość to pierwsza na polskim rynku wydawniczym praca w nowoczesny i systematyczny sposób prezentująca medialny kontekst przestępstwa jako zjawiska kulturowego i społecznego. Yvonne Jewkes docieka, w jaki sposób przestępczość, przestępstwo i sami przestępcy są ukazywani w różnych mediach.
Z recenzji prof. dr hab. Stanisława Jędrzejewskiego
Wiedzę na temat ogromnego wysiłku intelektualnego najlepszych umysłów kolejnych pokoleń, jaki włożono w budowanie gmachu doktryny chrześcijańskiej, warto posiąść. Trudno o bardziej przejrzysty, interesujący i przyjazny przewodnik w tym zakresie niż to wspaniałe dzieło.
„Economist”
Ten tom, podobnie jak całą serię, którą triumfalnie wieńczy, można bez zastrzeżeń polecić jako najlepsze całościowe wprowadzenie do dziejów rozwoju doktryny chrześcijańskiej.
Alister E. McGrath, „Times Higher Education Supplement”
Jako światowej sławy teolog i historyk religii autor próbuje prześledzić ewolucję i koincydencję najważniejszych idei chrześcijaństwa zarówno z punktu widzenia optyki katolickiej, jak i prawosławnej oraz luterańskiej. Tradycja chrześcijańska Pelikana ma właściwie wszystkie zalety, jakie chciałoby się znaleźć w bardzo dobrym, naukowym materiale dydaktyczno-pedagogicznym.
Dr hab. Albert Gorzkowski, prof. UJ
Epoka nowożytna w dziejach doktryny chrześcijańskiej to okres podawania w wątpliwość tych doktryn, które przez większą część dziejów chrześcijaństwa raczej zakładano, niż dyskutowano: idea objawienia, niepowtarzalność Chrystusa, autorytet Pisma Świętego, oczekiwanie życia pozagrobowego, a nawet transcendencja Boga. Był to także czas gruntownej rewizji związku między trzema terminami: „wierzyć, nauczać i wyznawać”, od których – jako elementów definicji doktryny chrześcijańskiej – rozpoczynał się pierwszy tom niniejszej pracy.
Z Przedmowy
Jest w tej książce mnóstwo rzeczy, które wzburzą najrozmaitszych ludzi, a niewielu będzie takich, którzy nie znajdą tu niczego, z czym stanowczo się nie zgadzają. I dobrze. Jest to wybitny wkład do ostatnich dyskusji na nad wiarą, religią i ateizmem.
Dale B. Martin, Yale University
Ta błyskotliwa i polemiczna książka spowoduje poruszenie wśród naukowców, teologów, ludzi wierzących i niewierzących, a także wśród szerokiego kręgu czytelników pragnących zrozumieć debatę o Bogu. Z jednej strony Eagleton rozprawia się z tym, co nazywa ?zabobonnym? poglądem na Boga, przyjmowanym przez większość ateistów i agnostyków, i proponuje na jego miejsce rewolucyjny pogląd na chrześcijańską Ewangelię. Z drugiej strony ostro atakuje zdradę tych rewolucyjnych ideałów przez instytucjonalne chrześcijaństwo.
Niewiele satysfakcji znajdą tu zarówno przeciwnicy religii, zwłaszcza Richard Dawkins i Christopher Hitchens, jak i liczni przeciętni wyznawcy religii. Zamiast tego Eagleton proponuje swój własny tchnący życiem pogląd na religię i politykę w książce o olbrzymim przekroju - od Ducha Świętego po najnowszą historię Bliskiego Wschodu, od Tomasza z Akwinu po wieże WTC.
Terry Eagleton jest brytyjskim filozofem, teoretykiem kultury i literaturoznawcą, wykłada jako profesor literatury angielskiej na University of Lancaster (Wielka Brytania), jest też profesorem teorii kultury National University of Ireland w Galway. Napisał ponad czterdzieści książek.
Właściwie nie bardzo wiadomo, co począć z przeszłością? ? pisze Geertz; jednak z własnej przeszłości stworzył on pierwszorzędną, medytacyjną niemal książkę, pełną głębokich refleksji. Stylem chwilami potoczystym, a chwilami przywodzącym na myśl prozę Jamesa, opisuje miejsca, które były widownią jego antropologicznych trudów: marokańskie Sefrou, indonezyjskie Pare; uniwersytet w Chicago, Instytut Badań Zaawansowanych w Princeton. (...) Czytelnik może zaś przyjrzeć się temu, jak owocnie przemieszały się tutaj z sobą przypadki i idee, składając się na karierę naukową pewnego antropologa.
New Yorker
Książka jest jednym z ważniejszych świadectw samoświadomości intelektualisty na przełomie XX i XXI stulecia, samoświadomości, dla której pretekstem jest własna kariera naukowa i długoletnie kontakty z odmiennymi kulturami. Jest to swoista summa j ego poglądów na wydarzenia czterdziestu lat zarówno w świecie pozaeuropejskim, jak w cywilizacji zachodniej: są one widziane z perspektywy człowieka, który bywa i ?tu? i ?tam?.
Prof. dr hab. Wojciech Burszta
Po fakcie jest tekstem wyjątkowym, w którym autor charakteryzuje samego siebie. Jego przedmiotem są w gruncie rzeczy teoretyczne kwestie antropologii ukryte w szczegółowym opisie konkretu. (...) Jest to więc w równym stopniu historia osobista będąca retrospektywną refleksją nad rozwojem nauk humanistycznych w perspektywie zmian politycznych, społecznych i kulturalnych, jakim podlegał cały świat.
Prof. dr hab. Zofia Sokolewicz
Media globalne stanowią całościowy i aktualny przegląd zagadnień związanych z produkcją i odbiorem mediów na całym świecie. Poruszane w książce zagadnienia obejmują:
* historyczny rozwój nowych mediów oraz zmiany, jakie nastąpiły w sektorze mediów za sprawą globalizacji;
* różnice pomiędzy funkcjonowaniem usług medialnych na poszczególnych rynkach regionalnych i narodowych;
* sposoby adaptacji na świecie takich programów, jak Big Brother czy Milionerzy, oraz czynniki lingwistyczne i kulturowe wpływające na odbiór formatów tych programów;
* zakres i funkcjonowanie regulacji dotyczących globalnych organizacji medialnych.
Terry Flew prezentuje teorie na temat globalizacji na tle nowych, interdyscyplinarnych perspektyw naukowych.
John Sinclair, Uniwersytet w Melbourne
Media globalne to wszechstronna analiza procesów produkcji i cyrkulacji informacji oraz kultury podejmowana z różnych perspektyw: polityki i ekonomii politycznej, kulturoznawstwa, antropologii, przemysłów kultury. [...] Autorka przedstawia media globalne jako narzędzia komunikacji i źródła informacji, a także jako narzędzia do budowania ponadnarodowych społeczności w cyberprzestrzeni, zwraca uwagę na media jako nową przestrzeń, w której użytkownicy lokują zasoby informacji, wiedzy, kultury, a zarazem korzystają z zasobów kreowanych przez innych użytkowników.
Z recenzji Kazimierza Krzysztofka, SWPS w Warszawie
Rozwój dziecka w przedszkolu to książka, która przybliża rolę, jaką w rozwoju dziecka odgrywa wybrany system edukacyjny. Autorka porównuje trzy różniące się ideologią i prezentujące odmienne modele wychowania systemy: montessoriański, waldorfski i standardowy.
Z uwagi na brak badań porównawczych istotnym celem pracy stało się urealnienie często skrajnie pozytywnych lub negatywnych opinii wobec alternatywnych podejść do rozwoju i edukacji dziecka. Wyniki badań mogą być przydatne dla zwolenników alternatywnych pedagogik i pomóc im w umacnianiu własnych pozycji.
"Autorka pokazuje procesy rozwojowe pobudzane przez oddziaływania edukacyjne przewidziane w poszczególnych systemach pracy z dzieckiem. Okazuje się, że kompetencje rozwijane w poszczególnych systemach edukacyjnych wpływają na występowanie zmian także w zakresie innych umiejętności [...]. Warto podkreślić, że praca Iwony Sikorskiej stanowi potwierdzenie ogólnej idei propagowanej przez psychologię ekologiczną, dotyczącej interakcji właściwości rozwijającej się jednostki z mikrośrodowiskiem, w jakim się znajduje".
Z recenzji prof. dr hab. Marii Kielar-Turskiej
Rozprawa ta stanowi istotny wkład do metodologii badań obrazów świata (dzięki opracowaniu struktury tematycznej dokonaniu klasyfikacji słownictwa wielkiego zbioru tekstu) do wiedzy o językowym obrazie świata współczesnej polszczyzny (dzięki rekonstrukcji tekstowych obrazów świata w czasopismach młodzieżowych). Towarzyszące pracy słowniki alfabetyczne, tematyczne frekwencyjne języka w czasopismach młodzieżowych (zwłaszcza w wersji elektronicznej) stanowią cenny materia dla badaczy różnych aspektów współczesnej polszczyzny, mediów świadomości społecznej, a dokonana przez Wojciecha Kajtocha klasyfikacja tematyczna może się okazać pierwszym, ale najtrudniejszym krokiem na drodze do skomputeryzowanej analizy zawartości mediów.
Z recenzji prof. dr. hab. Walerego Pisarka
Tom stanowi pokłosie ogólnopolskiej sesji naukowej poświęconej pamięci Profesora Ryszarda Łużnego (1927-1998), wybitnego filologa slawisty, badacza literatury i kultury narodów wschodniosłowiańskich, edytora i tłumacza. Tematyka sesji - przygotowanej z inicjatywy i staraniem uczniów Profesora - nawiązywała do jednego z głównych nurtów prowadzonych przez Ryszarda Łużnego badań - do komparatystyki literacko-kulturoznawczej w obszarze powiązań Polski i Słowiańszczyzny Wschodniej.
Każda epoka rządzi się swoimi prawami, a każde dziesięciolecie ? swymi regułami. Uwarunkowania kolejnych dekad są w znacznym stopniu konsekwencją poprzednich. Owa ciągłość i kauzalność pozwalają tylko do pewnego stopnia przewidzieć zjawiska mogące pojawić się w życiu społecznym, politycznym i gospodarczym współczesnych społeczeństw.
Coraz większa dynamika cechująca ponowoczesny, zglobalizowany świat niesie z sobą nowe wyzwania, jakie stają przed współczesnym człowiekiem. Wyzwania te dotyczą fundamentalnych pytań o to, kim jesteśmy, co się dzieje z naszą tożsamością, jakie są zbiorowe i jednostkowe potrzeby narodów wchodzących w skład szerszych ponadnarodowych ugrupowań, jakie formy powinna przyjąć edukacja.
Te i inne kwestie zostały poddane w niniejszym tomie pogłębionej analizie, przedstawionej w sposób przystępny dla każdego Czytelnika zainteresowanego zjawiskami i procesami kształtującymi naszą najbliższą przyszłość.
Autorka w jasny, uporządkowany (chronologicznie i tematycznie) sposób przedstawiła początki filozofii chińskiej, główne nurty myśli i podstawowe pojęcia oraz sylwetki starożytnych myślicieli i ich argumentację. Dodatkowym walorem jest obszerne przedstawienie szkół buddyzmu chińskiego ? bodaj po raz pierwszy w takim szerokim wymiarze ? które mają swoją historyczną kontynuację we współczesnych Chinach i Japonii oraz nadal odgrywają ważną rolę w życiu milionów wyznawców buddyzmu.
Z recenzji prof. dr. hab. Marka Mejora
Wartość dokonania JeeLoo Liu podnosi fakt, że jest ona filozofem, a nie tylko sinologiem. Jej dobra orientacja w dziedzinie filozofii zachodniej uprawnia ją do wnikliwych analiz porównawczych i sprawia, że prowadzony przez nią wykład klasycznej myśli chińskiej nieodmiennie zachowuje wysoki poziom, a zarazem jest przyswajalny dla krytycznego i wymagającego czytelnika.
Z recenzji dr. hab. Krzysztofa Kosiora
JeeLoo Liu jest profesorem filozofii na California State University w Fullerton. Studia w zakresie klasycznej filozofii chińskiej odbyła na Tajwanie w National Taiwan University, a następnie studiowała filozofię na University of Rochester, gdzie uzyskała doktorat.
Zagadka daru jest książką wyjątkową ze względu na społeczne zaangażowanie autora, jego głęboką wiedzę, rozległość horyzontów, mistrzostwo w analizie porównawczej.
Prof. dr hab. Zofia Sokolewicz
Godelier podejmuje rozważania nad jednym z podstawowych , a być może fundamentalnym pojęciem antropologii współczesnej ? pojęciem ?daru? i jego wymiany. Czyni to stawiając pytania o funkcję strukturalną ?wymiany darów? nie tylko w społeczeństwach prymitywnych , ale również o jego znaczenie dla społeczeństw współczesnych dotkniętych zjawiskami bezrobocia, wykluczenia społecznego, osłabienia państwa opiekuńczego, społeczeństw w których obserwowany jest powrót do tradycyjnych, spontanicznych form pomocy społecznej i podziału bogactw w formie akcji charytatywnych.
Prof. dr hab. Ewa Bogalska-Martin
Perspektywa przyjęta przez Maurice?a Godeliera całkowicie zmienia nasze dotychczasowe rozumienie pojęcia daru. Począwszy od analizy prac Marcela Maussa i Claude?a Lévi-Straussa, opierając się na własnych badaniach z Melanezj, autor wykazuje, że można dać jakiś przedmiot i jednocześnie go zatrzymać. Podarowane zostaje prawo do używania przedmiotu jako daru, a tym, co się zatrzymuje, jest nienaruszalne prawo własności. Należy jednak wytłumaczyć, dlaczego ta zasada odnosi się do cennych przedmiotów, które się daje, ale nie stosuje się do przedmiotów świętych, które się zatrzymuje. Sprawa wyjaśnia się, kiedy rozpozna się, co kryje się w takim przedmiocie, a jest to wyobrażenie związane z władzą.
Wydaje się zatem, że każde społeczeństwo łączy dwa zbiory przedmiotów: te wyłączone z wymiany, z praktyki dawania, z rynku tworzą ustalone punkty oparcia niezbędne, by inne przedmioty mogły krążyć w tych wymianach. Na tym właśnie polega redefinicja podstawowego umocowania faktów społecznych, która jest ważnym problemem badawczym współczesnej myśli politycznej.
"Książek o przywództwie jest wiele, o większości z nich zapomina się jednak w tydzień po wydaniu, gdyż nie wywołują one szerszego odzewu. Zupełnie inaczej jest z PRZYWÓDCEM I JEGO WYZWANIAMI: ta książka ma już własną historię. Dlaczego? Jej tezy są oparte na konkretnych badaniach, ona sama zaś ma praktyczny charakter i - przede wszystkim - duszę. Możecie mi wierzyć. Jim i Barry przedstawiają naprawdę przekonujące dowody w sprawach zazwyczaj uznawanych za niepewne".
Tom Peters, światowy autorytet w dziedzinie zarządzania, założyciel i prezes Tom Peters Company
Wyrastających z odmiennych tradycji intelektualnych Richarda Rorty'ego i Gianniego Vattima łączy krytyczna postawa wobec tradycji metafizycznej. Rzucone przez nich wyzwanie wykracza poza filozofię i wymaga od nas ponownego rozważenia podstaw wiary w Boga oraz życia religijnego. Autorzy twierdzą, że odrzucenie metafizycznej prawdy nie wymaga uśmiercenia religii, rysując przed nami perspektywę nowego sposobu ujmowania religijności.
Jest to dzieło będące szczególnym połączeniem pragmatyzmu (Rorty) z hermeneutyką (Vattimo), uwzględniajace ograniczenia zarówno tradycyjnej wiary religijnej, jak i nowoczesnego sekularyzmu. Richard Rorty, rozważając poglądy zawarte w książce Gianniego Vattima Belief, stawia tezę, że kres metafizyki przeciera szlak religii pojmowanej na sposób antyesencjalistyczny, Vattimo tropi zaś zdumiewające zbieżności między chrześcijaństwem a hermeneutyką w kontekście rozpadu metafizycznej prawdy. W rozmowie zamykającej tę książkę obaj filozofowie zastanawiają się nad przyszłością religii oraz politycznymi, społecznymi i historycznymi aspektami współczesnego ? ponowoczesnego, postmetafizycznego i postchrześcijańskiego ? świata.
Przyszłość religii to zupełnie wyjątkowa próba spojrzenia na religię jako na najgłębszy wymiar ludzkiej egzystencji, dla której współczesna myśl filozoficzna jest paradoksalnym przygotowaniem. Odrzucenie tradycyjnej metafizyki jawi się w tym kontekście jako quasi-religijny gest odrzucenia idoli przysłaniających czekającego na człowieka Boga.
Z recenzji dra hab. Stanisława Obirka, prof. UŁ
Richard Rorty był profesorem literatury porównawczej i filozofii na Uniwersytecie Stanfordzkim oraz autorem wielu znanych prac, takich jak Filozofia a zwierciadło natury, Przygodność, ironia i solidarność i What's the Use of Truth?
Gianni Vattimo wykłada hermeneutykę na Uniwersytecie Turyńskim; do jego najbardziej znanych jego prac należy zaliczyć: After Christianity [Dopo la cristianita. Per un cristianesimo non religioso], Nihilism and Emancipation: Ethics, Politics and Law [Nichilismo ed emancipazione. Etica, politica e diritto], Dialogue with Nietzsche [Dialogo con Nietzsche. Saggi 1961?2000] i After the Death of God.
Santiago Zabala jest redaktorem Weakening Philosophy: Essays in Honor of Gianni Vattimo oraz autorem The Hermeneutic Nature of Analytic Philosophy i mającej się niebawem ukazać pracy The Remains of Being.
Niezwykle ważna książka, którą powinni przeczytać wszyscy rodzice, nauczyciele i lekarze.
Daniel Goleman, autor Inteligencji emocjonalnej
Dlaczego miłość ma ogromne znaczenie dla rozwoju mózgu dziecka?
Dlaczego tak ważne są już pierwsze interakcje między dzieckiem a rodzicami?
Odpowiedź na te pytania znajdziemy w książce Znaczenie miłości, w której autorka wnikliwie analizuje interakcje między dzieckiem a rodzicami i wynikające z tych relacji konsekwencje dla układu nerwowego. Sue Gerhardt pokazuje, w jaki sposób rozwój mózgu wpływa na późniejsze życie emocjonalne i jak pewne sytuacje z okresu dzieciństwa mogą warunkować brak odporności na stres oraz przyczynić się do wystąpienia takich zaburzeń, jak anoreksja, uzależnienia czy zachowania antyspołeczne. Znaczenie miłości to fascynująca i niezwykle przystępna prezentacja odkryć neuronauk, psychologii, psychoanalizy i biochemii.
Sue Gerhardt zajmuje się psychoterapią psychoanalityczną. Jest również współzałożycielką Oxford Parent Infant Project (OXPIP), pionierskiej instytucji charytatywnej, zapewniającej pomoc psychoterapeutyczną rodzicom oraz ich dzieciom.
Poszczególne rozdziały dotyczą: roli tradycji orfickiej na przełomie XVIII i XIX wieku, symbolicznego obrazu Paryża, przestrzeni onirycznych ogrodów, związków literatury z ruchami religijnymi epoki, miejsca Wschodu w romantycznym synkretyzmie kulturowym, topiki żeglugi, kreacyjnej roli doświadczenia melancholijnego.
Wywiad motywujący (motivational interviewing) to skuteczna, poparta dowodami empirycznymi, metoda przełamywania ambiwalencji powstrzymującej wielu ludzi przed wprowadzeniem w życie pożądanych zmian, nawet po zakończeniu profesjonalnego leczenia czy terapii. Wywiad motywujący stosują w praktyce rzesze klinicystów, a teoria i poszczególne techniki tej metody rozwijają się w szybkim tempie. Niniejsza książka pokazuje zastosowania wywiadu motywującego do budowania u pacjentów motywacji do zmiany zarówno w dziedzinie uzależnień, jak i w innych sferach. Książka przedstawia podstawy pojęciowe i empiryczne, na których opiera się wywiad motywujący. Analizuje pojęcie ambiwalencji oraz przybliża warunki konieczne do zajścia zmiany. Autorzy wyjaśniają główne zasady wywiadu motywującego, po czym przechodzą do praktycznego opisu metody. Wymieniają konkretne strategie budowania motywacji i wzmacniania zaangażowania w zmianę, zwracając uwagę na to, jak unikać pułapek pierwszej sesji, reagować na opór, wzmacniać ufność klienta oraz rozpoznawać gotowość do zmiany. Przytoczone przykłady z praktyki klinicznej ilustrują najważniejsze zagadnienia i pokazują skuteczność wywiadu motywującego w działaniu.
W Psychiatrii psychodynamicznej w praktyce klinicznej, książce wyjątkowej i niezwykle wartościowej, Glenn Gabbard łączy teorie umysłu stosowane w praktyce klinicznej z danymi uzyskanymi w najnowszych badaniach nad mózgiem. Nowe, uzupełnione wydanie klasycznej już pozycji w literaturze przedmiotu pogłębia koncepcje psychodynamiczne, pomaga w lepszym zrozumieniu pacjentów i poprawia skuteczność leczenia. Jest to niezwykle istotna książka na liście lektur każdego klinicysty.
Dr n. med. Robert Alan Glick, profesor psychiatrii klinicznej,
dyrektor Columbia University Center for Psychoanalytic Training and Research
Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej należy do klasyki w literaturze psychiatrycznej. Autor opisuje podstawy koncepcji psychodynamicznej i jej miejsce we współczesnej psychiatrii. Bardzo ważna publikacja dla psychoanalityków, psychoterapeutów i wszystkich psychiatrów, którzy w swojej pracy mają kontakt z pacjentem.
Dr n. med. Robert Michels, profesor medycyny i psychiatrii Walsh McDermott University
Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej jest książką niezwykłą. Pomyślana i zaprojektowana jako podręcznik jest napisana w taki sposób i takim językiem, że czyta się ją w wielu miejscach z zapartym tchem. (…) Uważam, że dzieło Glena Gabbarda ma bardzo dużą wartość dydaktyczną i powinno stanowić obowiązkową lekturę na kursach psychiatrii, organizowanych zarówno dla lekarzy, jak i innych specjalistów zajmujących się pomaganiem: psychologów, pedagogów, opiekunów społecznych itp. Może tez być wykorzystywane na kursach psychopatologii, prowadzonych na wszystkich uczelniach w Polsce, które kształcą psychologów.
Z recenzji dr hab. Katarzyny Schier, prof. UW
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?