Niniejszy podręcznik jest wprowadzeniem do epidemiologii i medycyny zapobiegawczej, a nie omówieniem szczegółowej epidemiologii chorób. Będzie pomocny w nauczaniu epidemiologii i ochrony zdrowia publicznego, a także w szkoleniu przed- i podyplomowym lekarzy, ponieważ epidemiologia w mnie mniejszym stopniu niż fizjologia czy patologia, stanowi podstawową dyscyplinę niezbędną medycynie klinicznej. Epidemiologia nie należy do łatwych przedmiotów, trzeba się bowiem zapoznać z całą złożonością wieloczynnikowej etiologii choroby, problemami prawdopodobieństwa i zmienności mierzonych cech zdrowotnych oraz środowiskowych. Musi ona konkurować z atrakcyjną problematyką innych przedmiotów medycznych. Student zapewne odczuwa więcej zadowolenia, stykając się osobiście z chorym niż studiując opisy chorób i profilaktykę, które wydają mu się bezosobowe. Autor
Autorzy książki – wybitne autorytety w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży – przedstawiają własne, oparte na wieloletnim doświadczeniu ujęcia zaburzeń klinicznych i terapii, odnosząc się do wielu sfer funkcjonowania dziecka: poznawczej, emocjonalnej, behawioralnej i społecznej. W zajmujący sposób opisują ogromne postępy, jakie dokonały się w zakresie terapii dzieci i adolescentów, metody poznawcze terapii poszczególnych zaburzeń oraz obiecujące skutki zastosowania tych metod. Książka ta jest jedną z nielicznych prac integrujących badania i teorię z przykładami klinicznymi. Tym samym wypełnia ona zasadniczą lukę w literaturze szkoleniowej dla psychologów i psychoterapeutów.
dr Alan E. Kazdin, Wydział Medyczny Uniwersytetu Yale
Niezwykle wartościowe dzieło napisane przez znanych i cenionych badaczy. Szczegółowy opis interwencji terapeutycznych u dzieci z zaburzeniami internalizacyjnymi,
eksternalizacyjnymi i innymi poważnymi problemami oraz staranne rozważenie kwestii związanych z rozwojem i procesem terapii czynią z tej książki znakomite źródło wiedzy dla studentów i zawodowych terapeutów.
dr John R. Weisz, Judge Baker Children’s Center, Uniwersytet Harvarda
Książka prezentuje niezbędną teorię i praktyczne narzędzia dla wszystkich specjalistów w dziedzinie zdrowia psychicznego pracujących z dziećmi i ich rodzinami, w tym dla psychologów klinicznych i szkolnych, pracowników społecznych, terapeutów rodzinnych i psychiatrów.
Książka Dave’a Mearnsa i Briana Thorne’a jest kontynuacją dzieła Carla Rogersa, twórcy psychologii humanistycznej. Systematyzuje ona, wyjaśnia i pogłębia teorię terapii skoncentrowanej na osobie oraz przedstawia jej praktyczne zastosowanie w procesie interakcyjnym między doradcą a klientem.
Terapia skoncentrowana na osobie jest jedną z najtrudniejszych i najbardziej wymagających form terapii, ponieważ nie opiera się ona na technikach terapeutycznych – skuteczność terapeuty jest rezultatem jego własnej pracy i ciągłego doskonalenia osobowości. Autorzy książki właśnie na aspekt doradztwa zwracają szczególną uwagę.
Terapia skoncentrowana na osobie skierowana jest nie tylko do osób profesjonalnie zajmujących się doradztwem i psychoterapią, lecz także do pedagogów, nauczycieli, pracowników socjalnych oraz wszystkich zainteresowanych własnym rozwojem i poprawieniem swoich relacji z innymi.
Jest to nowoczesne kompendium receptury dla studentów i lekarzy. Materiał został podzielony na cztery części: w pierwszej omówiono zasady receptury lekarskiej, w drugiej ? formy stosowanych leków, w trzeciej zamieszczono indeksy najczęściej zapisywanych leków, ich dawek, stężeń i postaci, a w ostatniej podano handlowe i rodzajowe nazwy leków. Te wszystkie części opracowania uzupełniają się wzajemnie i dlatego powinny być przez czytelnika potraktowane z równą uwagą. Do podręcznika wprowadzono bardzo dużo nowych leków stosowanych obecnie w lecznictwie. Uwzględniono tu przede wszystkim leki dopuszczone do obrotu i stosowane w Polsce (...).
Trafna jest metodologia opracowania Farmakologia. Recepty, na którą złożyły się rozdziały opracowane przez trzech specjalistów z różnych dziedzin: farmakologii, farmakologii klinicznej i praktyka klinicysty (...). Inicjatywę Katedry Farmakologii Collegium Medicum UJ oraz redaktora edycji prof. Ryszarda Korbuta należy powitać z uznaniem.
Zwięzły i praktyczny podręcznik terapii poznawczej przeznaczony zarówno dla doświadczonych psychoterapeutów, jak i dla tych, którzy stawiają w tej dziedzinie dopiero pierwsze kroki. Czytelnik znajdzie w nim:
* szczegółowe omówienie poznawczych modeli zaburzeń lękowych, włącznie z ich nowymi kierunkami rozwoju
* najnowsze zastosowania terapii poznawczej
* przykłady kliniczne pokazujące zastosowanie technik terapeutycznych w prawdziwych sytuacjach
* dokładną charakterystykę najważniejszych zaburzeń lękowych
* informacje oparte na wieloletnim doświadczeniu w prowadzeniu terapii poznawczej
Książka ta kładzie nacisk na projektowanie i wdrażanie interwencji ?czystej? terapii poznawczej. Zawiera ogólne omówienie diagnozy i podstawowych cech terapii poznawczej, a także praktyczne wskazówki dotyczące opracowywania i wykonywania eksperymentów behawioralnych, zadań domowych oraz metod reatrybucji werbalnej. Na końcu zamieszczono kwestionariusze, skale ocen oraz inne materiały, które można wykorzystać w pracy z pacjentem.
Adrian Wells wyczerpująco omówił w swej książce popznawczy model zaburzeń lękowych i pokazał, w jaki sposób szczegółowe poznwcze konceptualizacje konkretnych zaburzeń decydują o wyborze interwencji terapeutycznych. Książka ta zawiera najbardziej aktualną teorię zaburzeń lękowych, która w dużej części została stworzona przez autora. Doktor Wells przedstawiam wiele skutecznych, łatwych do zastosowania technik poznawczych i żywe przykłady z praktyki klinicznej. Wartość tej publikacji docenią zarówno studenci, jak i wytrawni terapeuci.
Aaron T.Beck
Historia Japonii to obszerny i nowoczesny podręcznik akademicki cechujący się atrakcyjnością merytorycznego wykładu i przystępnością języka. Autor przedstawia dzieje Japonii od czasów najdawniejszych aż do dziś. Czytelnik znajdzie tu pełne i wszechstronne informacje zarówno z zakresu historii politycznej i gospodarczej, jak i historii kultury. W kolejnych rozdziałach Conrad Totman porusza m.in. zagadnienia dotyczące kształtowania się stosunków polityczno-społecznych, zmian w sferze produkcji i dystrybucji dóbr, rozwoju kultury wysokiej i kultury wojowników, skutków procesu jednoczenia państwa japońskiego w okresie wojen domowych oraz problemów wynikających z izolacji Japonii. Autor podejmuje też kwestie związane z wchodzeniem nowoczesnego państwa japońskiego na arenę międzynarodową, demokratyzacją, rozwojem gospodarczym i rodzącymi się w jego wyniku problemami społecznymi oraz kulturą współczesną.Conrad Totman ? emerytowany profesor Uniwersytetu Yale, wybitny specjalista w dziedzinie historii Japonii, autor wielu prac ważnych dla japonistów i historyków, m.in. Tokugawa Ieyasu: Shogun (1983), Tokugawa Japan (1992), Early Modern Japan (1995).
W Etnografii wizualnej Sarah Pink zajmuje się wykorzystaniem fotografii, wideo i hipermediów w badaniach etnograficznych i społecznych. Zdaniem autorki, wizualne metody badawcze powinny opierać się na krytycznym rozumieniu lokalnych i naukowych kultur wizualnych. Wiele problemów badawczych w naukach społecznych można, według Pink, pokonać dzięki zrozumieniu refleksyjności i doświadczenia, za pomocą których tworzy się materiały wizualne i etnograficzne oraz ich interpretacje.
Korzystając z własnych doświadczeń posługiwania się fotografią, wideo i hipermediami w badaniach, a także z pracy innych autorów, Pink opisuje proces badawczy od momentu planowania, poprzez badanie terenowe, aż do analizy i interpretacji.
Etnografia wizualna jest znakomitym źródłem informacji dla każdego studenta czy badacza zainteresowanego badaniami jakościowymi.
"Przedstawiam tutaj koncepcję (...), która zakłada, że aby właściwie przyswoić to, co wizualne, nauki społeczne powinny, jak proponuje MacDougall, ?wypracować alternatywne założenia i metodologie?. Należy w związku z tym odejść od postulatu czysto obiektywnej nauki społecznej i odrzucić ideę, że słowo pisane jest w swej istocie najdoskonalszym medium przedstawienia etnograficznego. Nie oznacza to, że obraz ma zastąpić słowo jako dominujący tryb prowadzenia badań oraz przedstawiania, jednak powinno się go uznać za równie ważny jak słowo element pracy etnograficznej. Dlatego też obrazy wizualne, przedmioty i opisy muszą zostać włączone do tej pracy wtedy, kiedy jest to właściwe, dogodne lub wzbogacające nasze poznanie."
Ze wstępu
Sarah Pink jest wykładowcą socjologii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu w Loughborough.
Jedno z najważniejszych opracowań poświęconych zen w XX wieku, książka ta jest cennym źródłem dla osób, które chcą zrozumieć idee zen w kontekście japońskiego życia i japońskiej sztuki. Prostym, często poetyckim językiem Daisetz Suzuki opisuje, czym jest zen, w jaki sposób zen rozwijał się i w jaki sposób nacisk, jaki zen kładzie na skrajną prostotę i skromność, pomógł ukształtować estetykę przenikającą kulturę japońską. Suzuki bada zadziwiającą rolę, jaką zen odgrywał w filozofii samurajów, i subtelnie odmalowuje powiązania między zen a sztuką władania mieczem, haiku, ceremonią herbaty i japońskim umiłowaniem natury. Pełen refleksji dyskurs Suzukiego wzbogacają anegdoty, wiersze i ilustracje, ukazujące jedwabne parawany, kaligrafię i przykłady architektury.
"Wydaje się, że przewracając kartki tej zachwycającej książki można pochwycić wskazówki co do tego, jak i dlaczego pewne aspekty ?ducha zen? stają się odczuwalne w Ameryce w dzisiejszych czasach? Jest coś niewypowiedzianie kojącego w dawnych japońskich ideałach wabi i sabi, jakie opisuje Daisetz T. Suzuki."
The New York Times
Daisetz T. Suzuki, czołowy japoński znawca tematyki buddyzmu zen i autor ponad stu książek na ten temat, zmarł w Tokio w 1966 roku, w wieku 95 lat. Przyjaźnił się z wybitnymi myślicielami, na których wywarł też wpływ: C.G. Jungiem, Erichem Frommem, Martinem Heideggerem, Karlem Jaspersem, Arnoldem Toynbee, Gabrielem Marcelem, Herbertem Readem i Thomasem Mertonem.
W języku polskim opublikowano kilka tłumaczeń uznanych podręczników tej szybko rozwijającej się dziedziny psychoterapii. (…) Książka Andrzeja Kokoszki, będąc dobrym podręcznikiem terapii-behawioralnej, nie usiłuje z nimi konkurować, wydaje się ich naturalnym uzupełnieniem. (..) Mimo stosunkowo niewielkiej objętości, zawiera właściwie wszystkie informacje potrzebne zarówno początkującemu terapeucie, jak i studentowi, psychologowi lub psychiatrze chcącemu zapoznać się z teorią i praktyką terapii poznawczo-behawioralnej.
Moim zdaniem, książka Andrzeja Kokoszki jest interesującą lekturą zarówno dla studentów psychologii, medycyny, lekarzy, psychologów, jak i osób pragnących poszerzyć swoją wiedzę o metodzie psychoterapii, która w znaczący sposób wpływa na myślenie i postrzeganie świata w rozwiniętych społeczeństwach XXI wieku.
Z przedmowy prof. Tomasza Wolańczyka
W książce znajdują się opisy terapii prowadzonych przez moich wybitnych nauczycieli. Artur Freeman szczegółowo przedstawił cały proces terapii pacjenta z depresją, omawiając dokładnie przebieg większości sesji terapeutycznych. Tullio Scrimali opisał i zilustrował opracowaną przez niego metodę poznawczej terapii schizofrenii, Frank Dattilio – terapii małżeńskiej.
(Z wprowadzenia autora książki)
Książka, którą Państwu przedstawiamy, jest poświęcona psychologicznym problemom związanym z różnymi aspektami przemocy wobec dzieci. W ostatnich latach nasiliły się wstrząsające informacje o dzieciach, które stały się ofiarami przemocy ze strony swoich rodziców lub dorosłych obcych osób, a także ze strony innych dzieci. Ponieważ przemoc wobec dzieci jest palącym problemem społecznym, psychologowie, którzy codziennie mają do czynienia z problemem krzywdzenia dzieci, postanowili podzielić się swoimi doświadczeniami w niniejszej książce. Na jej kartach znalazły się prace psychologów sądowych - teoretyków, poszukujących i analizujących mechanizmy przemocy, oraz praktyków, dokonujących opiniowania sądowo-psychologicznego w sprawach związanych z przemocą wobec dzieci, pracujących z ofiarami i ze sprawcami przestępstw, a także interweniujących w przypadkach przemocy wobec dzieci w ramach działań policyjnych. Intencją przyświecającą wydaniu książki było poszerzenie i upowszechnienie wiedzy o uwarunkowaniach krzywdzenia dzieci, a także pokazanie wielości czynników psychologicznych, które muszą być rozważane w odniesieniu do tej niezwykle złożonej i trudnej problematyki. Mamy nadzieję, że książka zainspiruje Państwa do pogłębienia wiedzy o przemocy wobec dzieci i zachęci do podejmowania działań w sferze przeciwdziałania.
(Ze wstępu)
„Publikacja stanowi ciekawą propozycję wydawniczą na temat dość popularnego ciągle i niezwykle ważnego z punktu widzenia społecznego problemu - przemocy wobec dziecka. W moim przekonaniu jest to jedna z najciekawszych znanych mi prac, jakie ukazały się - i mam nadzieję ukażą - w najbliższym czasie na rynku wydawniczym”.
(Z recenzji prof. dr hab. Ireny Pospiszyl)
Podręcznik bez trudu pomoże zaliczyć uniwersytecki kurs farmakologii i na zadowalającym poziomie przygotować się do Lekarskiego Egzaminu Państwowego.
Rozmiary umożliwiają zabranie go ze sobą wszędzie, dla towarzystwa. Indeksy leków po każdym rozdziale wskażą najważniejsze leki do zapamiętania. Przejrzystość formy winna przyczynić się do łatwego poznania i zapamiętana mechanizmów, leżących u podstaw działania leków.
AUTORZY
Dlaczego ludzie kłamią i jak można wykrywać kłamstwa?
Istnieje bogata literatura psychologiczna poświęcona tym fundamentalnym pytaniom, a niniejsza publikacja szczegółowo omawia istotną wiedzę oraz przedstawia wskazówki mające pomóc w jak najlepszym wykrywaniu oszukiwania.
Aldert Vrij opisał analizy różnic indywidualnych (związanych z płcią, wiekiem i osobowością) w zachowaniu kłamców. Zaprezentował także interesujące badania dotyczące sposobów, w jakie oszukiwanie odzwierciedla się zarówno w rzeczywistym obiektywnym zachowaniu niewerbalnym, jak i w postrzeganych wskazówkach niewerbalnych, które mogą pomóc obserwatorowi wykrywającemu oszustwo lub wprowadzić go w błąd. Książka zawiera nie tylko bogate omówienie fizjologicznych aspektów oszukiwania i poligrafu jako metody wykrywania kłamstw, ale także dokładne omówienie obecnego stanu wiedzy w zakresie analizy treści i oceny wiarygodności wypowiedzi werbalnych i spisanych zeznań. Kończą ją rozważania na temat tego, jak pracodawcy mogą poprawić swoją umiejętność wykrywania oszukiwania poprzez koncentrację na kluczowych aspektach zachowania kłamcy oraz przez świadomość i kontrolę ich własnego zachowania.
Wykrywanie kłamstw i oszukiwania:
* zawiera analizę wszystkich trzech aspektów oszukiwania – wskazówek niewerbalnych, omówionych i spisanych zeznań oraz reakcji fizjologicznych
* koncentruje się na zachowaniu i postrzeganiu obserwatora, które mogą przeszkodzić w procesie wykrywania oszukiwania
* jest oparta na mistrzowskim omówieniu badań i argumentów przez autora, jak również na jego praktycznym doświadczeniu i związkach z służbami policyjnymi kilku krajów
Książka przeznaczona jest dla studentów, naukowców i zawodowców w dziedzinie psychologii i kryminologii, policjantów oraz prawników.
Bez wątpienia książka ta stanowi jedno z najważniejszych w ostatnich latach osiągnięć w zakresie teorii i praktyki wykrywania kłamstw. Po raz pierwszy badania dotyczące werbalnych, niewerbalnych i fizjologicznych korelatów mówienia prawdy i oszukiwania zostały obszernie omówione w jednym tekście.
Franz Willem Winkel, Free University of Amsterdam,
Prezes EAPL (Europejskiego Stowarzyszenia Psychologii i Prawa)
Zadaniem serologii grup krwi (immunohematologii) jest dobór właściwej, zgodnej grupowo krwi lub produktu krwiopochodnego dla biorcy. Innymi słowy, immunohematologia ma zapewnić bezpieczeństwo leczenia krwią. Głównym obszarem diagnostyki immunohematologicznej jest identyfikacja antygenów grupowych krwinek czerwonych oraz wykrywanie przeciwciał skierowanych przeciwko tym antygenom. Immunohematologia, poza odrębną metodyką badań, cechuje się specyficznymi, ścisłymi przepisami regulującymi kwalifikacje zawodowe pracowników laboratoriów, sposób i organizację wykonywania badań oraz zasady prowadzenia ich dokumentacji.
Niniejszy podręcznik, przeznaczony dla studentów oddziałów analityki medycznej, zawiera informacje niezbędne do nabycia umiejętności samodzielnego wykonywania badań immunohematologicznych oraz zrozumienia ich znaczenia klinicznego. Podstawową jego część stanowi szczegółowe omówienie metodyki wykonywania badań immunohematologicznych, oznaczania grup krwi w układzie AB0 i Rh, wykrywania przeciwciał układów grupowych, wykonywania próby zgodności biorca-dawca, diagnostyki choroby hemolitycznej płodu i noworodka oraz badań związanych z przeszczepianiem krwiotwórczych komórek macierzystych. Przedstawiono również problematykę doboru krwi do przetoczeń oraz zasady prowadzenia dokumentacji w pracowni serologii grup krwi zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto w książce omówiono biochemię układów grupowych krwi, opisano stosowane w lecznictwie produkty krwiopochodne i przedstawiono problematykę powikłań poprzetoczeniowych oraz diagnostykę niedokrwistości autoimmunohemolitycznych.
Podejmujemy w podręczniku wyzwanie odsłonięcia fragmentów najnowszej wiedzy „tajemnej” o wielu zagadnieniach związanych z mechanizmami działania leków i współczesnej farmakoterapii. Jest to ciągle ciąg dalszy i zarazem ważne uzupełnienie poprzedniego wydania podręcznika pt. Farmakologia po prostu. Tym razem, aby wskazać studentom kierunków medycznych możliwie najciekawsze problemy współczesnej farmakologii, posługujemy się formą pytań i odpowiedzi, uwzględniając dokonujący się niemal każdego dnia ogromny postęp wiedzy w dziedzinie biologii molekularnej, fizjologii, genetyki i immunologii.
Autorzy
To dla mnie prawdziwa radość móc polecić dzieło o znaczeniu szczególnym dla zachodniego chrześcijanina – czy to wyznania prawosławnego, czy też nie – pielgrzymującego w poszukiwaniu sera, czyli całkowitego życia w Chrystusie, w tchnieniu i światłości Ducha.
Elisabeth Behr-Sigel wyróżnia i opisuje elementy konstytutywne prawosławnej duchowości. Czyni to w sposób dogłębny, a zarazem jasny i komunikatywny. (...) Proponuje nam także przegląd trwającej wieki historii tradycji hezychastycznej, która ostateczny kształt przybrała w pismach filokalicznych wydanych w XVIII i XIX wieku na terenach współczesnej Grecji, Mołdawii i Rosji. Niniejsza książka to opracowanie i ujęcie z punktu widzenia współczesnej pedagogiki “sztuki modlitwy” przedstawionej w pismach św. Teofana i Ignacego, biskupów i duchownych rosyjskich XIX-wiecznej Rosji, kanonizowanych w 1988 roku.
o. Boris Bobrinskoy
Problematyka przywiązania jest obecnie ponownie odkrywana przez teoretyków i klinicystów, zajmujących się nie tylko terapią rodzin ale także szeroko pojętą psychoterapią. Publikacja, z uwagi na kompleksowe ujęcie tematu, szeroki wachlarz problemów od zagadnień teoretycznych i historycznych począwszy aż po konkretne aplikacje kliniczne teorii przywiązania, ma w swojej istocie charakter podręcznika. Redaktorzy, dysponując zestawem prac o wysokich walorach merytorycznych, mogli skonstruować zgodnie z tytułem monografię o wysokich walorach dydaktycznych. O rozpiętości problematyki świadczy fakt, że w pracy jest mowa – za każdym razem w kontekście teorii przywiązania - między innymi o psychozach, o zaburzeniach borderline, o zaburzeniach jedzenia czy o chorobach psychosomatycznych. Autorzy to znani i cenieni psychiatrzy i psycholodzy, terapeuci z wiodących polskich ośrodków.
(Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Bogdana de Barbaro).
Barbara Józefik, jest doktorem habilitowanym nauk humanistycznych, adiunktem w Collegium Medicum UJ, wykładowcą i profesorem Krakowskiej Szkoły Wyższej im. A.F. Modrzewskiego, psychoterapeutą i superwizorem psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Psychologicznego, współzałożycielką Sekcji Naukowej Terapii Rodzin PTPi jej byłą przewodniczącą. Od wielu lat kieruje Ambulatorium Terapii Rodzin Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży CMUJ. Autorka wielu publikacji z zakrsu psychoterapii i terapii rodzin, problematyki zaburzeń odżywiania się, członkini międzynarodowych towarzystw, m.in. American Family Therapy Academy i European Family Therapy Association. Prowadzi szkolenia w zakresie terapii rodzin.
Grzegorz Iniewicz, jest doktorem nauk humanistycznych, psychologiem klinicznym, psychoterapeutą Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz European Association for Psychotherapy, pracuje w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego na stanowisku adiunkta oraz w Ambulatorium Terapii Rodzin Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży CM UJ, członek zarządu Sekcji Naukowej Terapii Rodzin PTP, autor prac z zakresu psychologii klinicznej, psychoterapii, etiologii zaburzeń emocjonalnych.
Książka skłaniająca do refleksji, uzasadniona konceptualnie i praktyczna z klinicznego punktu widzenia. Model rozwiązywania problemów przez współdziałanie pozwala przyjrzeć się gamie powszechnych poważnych problemów powstających w kontakcie dzieci i rodziców oraz proponuje rozsądne i trafne strategie indywidualne i rodzinne, innowacyjnie ujęte w kontekście deficytów dzieci w obszarach funkcji wykonawczych, komunikowania się i regulowania emocji. To oraz wiele opisów przypadków sprawia, że jest to niezbędna lektura dla wszystkich, którzy pracują z dziećmi przejawiającymi zachowania eksternalizacyjne.
Praca ta jest bardzo interesującą pozycją w literaturze naukowej dotyczącej problemów zaburzeń odżywiania się. Jest ciekawa jako źródło wiedzy o dotychczasowych badaniach w tej dziedzinie, jest ciekawa ze względu na pomysł badań i uzyskane wyniki, wreszcie – jako oryginalny wkład w lepsze rozumienie etiologii zaburzeń odżywiania się, a w konsekwencji – w doskonalenie metod leczenia tych zaburzeń.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Czabały
Prezentowana książka stanowi kontynuację moich wieloletnich zainteresowań i badań w zakresie zaburzeń odżywiania się oraz problematyki rodzinnej. Moje doświadczenia jako terapeuty rodzinnego, często pracującego z rodzinami osób chorujących na zaburzenia odżywiania się, stały się inspiracją do podjęcia badań omawianych w tej publikacji. (…) Obszarem zainteresowania objęta została, z jednej strony, problematyka więzi i autonomii w rodzinach pochodzenia pacjentek i w rodzinach pochodzenia ich rodziców, z drugiej – ocena funkcjonowania rodziny jako całości, wzajemna ocena relacji pacjentek z ich rodzicami i wreszcie ocena relacji małżeńskiej rodziców pacjentek.
Ze wstępu autorki
Podręcznik proponuje dobrze udokumentowany psychospołeczny model leczenia zaburzeń związanych z uzależnieniami. Książka w wyczerpujący i przystępny sposób wyjaśnia model poznawczy uzależnienia, specyfikę studium przypadku, kierowanie relacją terapeutyczną i strukturę sesji terapeutycznych. Przedstawia sposoby zaznajamiania pacjentów z modelem i procedurami terapii oraz uczenia ich jak radzić sobie z głodem narkotyków i alkoholu. Opisuje specyficzne strategie oraz techniki poznawcze i behawioralne, a także metody pracy z pacjentami, u których współwystępują inne problemy, na przykład depresja, lęk, niska tolerancja frustracji, złość i zaburzenia osobowości. Autorzy podejmują też tak ważne zagadnienia, jak radzenie sobie z kryzysem i profilaktyka nawrotów.
Ważnym aspektem modelu poznawczego jest możliwość łączenia występujących w nim technik z innymi modelami terapii uzależnień, takimi jak AA czy budowanie wsparcia rodzinnego lub sieci wsparcia społecznego.
American Journal of Psychiatry
Warto korzystać z tego opracowania i polecać je innym jako bogaty w treści przewodnik po praktyce klinicznej (?). Wzbogacona informacjami na temat rezultatów terapii, ta mądra i niosąca nadzieję książka w ogromnym stopniu przyczyni się do włączenia terapii poznawczej do programów leczenia uzależnień
Contemporary Psychology
W książce znajdziemy sposoby zastosowania terapii poznawczej w leczeniu uzależnień proponowane przez Aarona Becka i poszerzone o klarowne i szeroko opisane połączenie teorii z praktyką.
General Hospital Psychiatry
Poprawione i rozszerzone wydanie drugie tego znakomitego podręcznika proponuje sprawdzone strategie służące poprawie długoterminowych skutków leczenia oraz jakości życia osób cierpiących na zaburzenia afektywne dwubiegunowe. Czerpiąc wiedzę z wielu badań i bogatego doświadczenia, autorzy opracowują pełne ramy zindywidualizowanej terapii poznawczo-behawioralnej.
Podręcznik pełen jest przykładów i opisów przypadków. Został zaprojektowany tak, by uwzględnić złożoność procesu leczenia trudnych, przewlekłych zaburzeń. W tym wydaniu dawny protokół dwudziestu sesji terapii (w dodatku na końcu książki) został zastąpiony nowym, bardziej elastycznym modelem oceny i procesu leczenia. Format książki ułatwia przeprowadzenie skutecznych interwencji w pracy z pacjentami o różnych historiach choroby i profilach klinicznych – osobami z niedawno rozpoznanymi zaburzeniami, chorymi z objawami ustabilizowanymi oraz pacjentami codziennie zmagającymi się z objawami. Podręcznik zawiera jasne wskazówki dotyczące konceptualizacji indywidualnych potrzeb pacjentów oraz współpracy, która ma im pomóc w:
• lepszym zrozumieniu natury zaburzeń afektywnych dwubiegunowych;
• systematycznym przestrzeganiu sposobu i pór dawkowania leków;
• rozpoznawaniu wczesnych sygnałów ostrzegających o epizodach maniakalnych i depresyjnych;
• radzeniu sobie z objawami poznawczymi, behawioralnymi i afektywnymi;
• rozwijaniu umiejętności radzenia sobie i rozwiązywania problemów;
• wzmacnianiu relacji nadwątlonych zaburzeniem.
Podręcznik ma charakter praktyczny i został napisany w przystępny sposób. Na końcu każdego rozdziału zamieszczono najważniejsze informacje, które terapeuta powinien zapamiętać oraz zagadnienia, które należy omówić z pacjentem.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?