Autorka podejmuje problematykę o charakterze teoretycznoprawnym instytucji prawa publicznego, w tym m.in. w zakresie szeroko rozumianego prawa administracyjnego w zderzeniu z aspektami o charakterze cywilno-prawnym. Doniosłe z perspektywy doktrynalnej jest to, że rozważania nie koncentrują się wyłącznie na szczegółowej charakterystyce rozwiązań prawnopozytywnych, ale zostały problemowo osadzone w obrębie prawa konstytucyjnego, części ogólnej prawa administracyjnego, formalnego prawa administracyjnego, a także - w odpowiednim zakresie - w ramach materialnego prawa administracyjnego, prawa unijnego i międzynarodowego oraz cywilnego i karnego. (...) Już w tytule Autorka artykułuje uwarunkowania władztwa dyskrecjonalnego organów administracji publicznej wykonujących zadania i kompetencje w zakresie konserwatorstwa na podmiotowo umiejscowione prawo własności zabytku. We współczesnej polskiej doktrynie prawa ochrony dziedzictwa kulturowego problem ten z uwagi na kontekst władztwa dyskrecjonalnego nie został ujęty tak szeroko, jak ma to miejsce w niniejszej pracy.
Tom obejmuje pięć bloków tematycznych: O czytaniu, O opowieściach dla dzieci, O grozie, O muzyce, teatrze i filmie oraz O kulturach świata. Prezentowane w nich eseje są poświęcone różnorodnym zagadnieniom z obszaru kultury: motywacjom stojącym za lekturą tekstów literackich, sztuce epistolarnej, filmowej adaptacji Władcy pierścieni, tematowi dziecka wewnętrznego jako źródła twórczości, mechanizmom budzenia lęku i strachu, XIX-wiecznej operze, gdańskim teatrom studenckim, kinu Krzysztofa Kieślowskiego, obrazowi obcych kultur w polskim malarstwie współczesnym oraz wpływowi globalizacji na funkcjonowanie kultur tradycyjnych. Publikacja jest dedykowana twórcy kulturoznawstwa, kierunku utworzonego w 2004 roku na Uniwersytecie Gdańskim, Profesorowi Michałowi Błażejewskiemu, który dziś obchodzi 70. rocznicę urodzin. Zamieszczone w tomie teksty, korespondując z pracami Jubilata, jednocześnie są zapisem osobistych peregrynacji w przestrzeni kultury ich Autorów – Współpracowników, Przyjaciół i Uczniów Profesora, którzy uchylają wrót do różnych dziedzin kultury oraz prezentują właściwe im sposoby czytania i interpretowania jej tekstów i zjawisk.
Publikacja ma charakter interdyscyplinarny, co pozwalała na wielowymiarowe ujmowanie poruszanych problemów. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że stanowi jedynie przyczynek do podejmowanych tu zagadnień, zasługujących na rozwinięcie w kolejnych opracowaniach. W pierwszej części książki przedstawiamy gdańską kulturę i sztukę w ujęciu historycznym, a także w kontekście współzależności ludzi, miejsca, kultury i ekonomii. Część druga dotyczy Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki jako wspólnoty in actu. Wydaje się, że niekonwencjonalnie i być może nowatorsko potraktowaliśmy historię GTPS w rozdziale opartym na materiałach zasobów Archiwum Państwowego w Gdańsku oraz Instytutu Pamięci Narodowej, w których, jak się okazało, jego autor nie znalazł niczego strasznego. Część trzecia książki, niemająca raczej charakteru naukowego, ukazuje GTPS we wspomnieniach i jest rodzajem otwartej trybuny. To niezwykle ważne wypowiedzi, z których – z jednej strony – można o GTPS sporo się dowiedzieć; z drugiej – bardzo zbliżyć się do istoty wspomnianej wzajemności i zrozumieć głębię relacji miasto–sztuka.
Książka to syntetyczny podręcznik przeznaczony zwłaszcza dla studentów studiów ekonomicznych i nauk o zarządzaniu zgłębiających wiedzę z zakresu finansowania przedsiębiorstw, w tym także w obszarze handlu zagranicznego i bankowości. Jest to drugie, uaktualnione wydanie podręcznika, który cieszy się dużym zainteresowaniem studentów. Książa napisana jest klarownym językiem, a ponadto zrozumienie omawianej problematyki ułatwiają zamieszczone w niej tabele i schematy. Porządkuje ona wiedzę dotyczącą źródeł i instrumentów finansowania podmiotów gospodarczych. Autorzy omawiają poszczególne rodzaje kapitału stosowane w przedsiębiorstwach i źródła ich pozyskiwania. Przedmiotem analizy są też alternatywne w stosunku do tradycyjnych instrumentów sposoby finansowania działalności gospodarczej, takie jak finansowanie kapitałem hybrydowym i środkami z funduszy unijnych. Bez wątpienia książka jest też przydatna dla praktyków gospodarczych.
According to the Intergovernmental Panel on Climate Change Report presented in March 2014, today climate change is already having substantial and widespread impacts which are being felt on all continents of the world.In the recent decades, changes in climate have caused impacts on both natural and human systems. Global warming is already having serious consequences on human health, biodiversity, ecosystems and the goods and services they provide, as well as on many social and economic sectors, including agriculture and food production. The aim of this monographs is to analyse the legal aspects of climate change impacts on food security from the European Union law perspective. It will be also attempted to show that both climate change and food security are global problems to solve with necessary international cooperation. Moreover, it is essential to change the consumption mentality of the present society for the sake of future generations. We assume that the problems already experienced in tropical and subtropical countries nowadays might soon enter Europe and that European citizens should be prepared for changes. Therefore, an immediate action is required and legally binding documents are essential for adapting to the unavoidable impacts of climate change and creating „climate resilient society”.
Publikacja stanowi pokłosie spotkania upamiętniającego osobę wybitnego polskiego slawisty prof. Leszka Moszyńskiego w dziesiątą rocznicę Jego śmierci. W skład publikacji wchodzą artykuły w zróżnicowany sposób nawiązujące do naukowych dokonań Pana Profesora, autorstwa Jego przyjaciół i uczniów oraz autorów reprezentujących gdańskie slawistyczne środowisko naukowe.
Obecnie bardzo niewielu malarzy potrafi wspiąć się na tak wysoki poziom dyskursu filozoficznego. Oprócz teologa Jerzego Nowosielskiego są to między innymi: Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski oraz koncepcyjnie najbliższy twórczości Karoliny Aszyk – Jan G. Issaieff sięgający po syntezę malarstwa ikonowego i Marka Rohtko, a także Stanisław J. Woś.
Szkoda, że tego typu twórczość jest poza obiegiem Kościoła, jak też najważniejszych galerii i muzeów państwowych, zainteresowanych głównie popkulturą – taki trend wyznacza europejska moda kulturowa, wynikająca z dominacji koncepcji postsztuki i przekonania o zmierzchu sztuki metafizycznej i człowieka jako osoby religijnej, prorokowany od lat sześćdziesiątych XX wieku przez filozofię francuską spod znaku postmodernizmu filozoficznego. Jestem przekonany, że zbyt szybko uwierzono w te argumenty.
Malarstwo tworzone przez Karolinę jest bardzo trudne, bo przeznaczone dla osób wierzących i niejako z góry skazane na porażkę, gdyż nawet najwięksi malarze XX wieku podejmujący tematy religijne mieli świadomość niedoskonałości swej wypowiedzi artystycznej. Mogą budzić zastrzeżenia eksploracje na temat Przejścia. Ale powinnością artysty jest zgłębianie problemu tajemnicy śmierci i tego, co będzie po, gdyż zawsze był to jeden z najważniejszych tematów sztuki i sądzę, że w dalszym ciągu nim będzie. Nadal jest najważniejszym problemem artystycznym, ale niewielu twórców zdaje sobie z tego sprawę.
Twórczość, której nie znałem aż do marca 2009, mimo że znałem Autorkę, wywołała we mnie uczucie radości o przesłaniu religijnym, dlatego bardzo gorąco ją polecam wszystkim poszukującym w sztuce wartości teologicznych, a nie rozrywki.
Fragment „Autoportretów wobec śmieci” Krzysztofa Jureckiego
Książka jako pierwsza w Polsce ukazuje zjawisko funkcjonowania szkoły wśród ludów tubylczych Amazonii. Autor przedstawia w niej szkolę jako zespół codziennych. Cielesnych praktyk kulturowych. Dzięki którym społeczności tubylcze osiągają cele wytyczane przez ich obrazy świata.Praca powstała w oparciu o wieloletnie, pogłębione badania terenowe wśród Indian E'nepa z Wenezueli. Uzyskany obraz działania i znaczenia szkoły jest wyjątkowo kompleksowy. Bogaty w etnograficzne szczegóły, zanurzony w historii i oddający tubylcze sposoby życia w świecie.Książka ma fundamentalne znaczenie dla antropologii szkoły i antropologii edukacji. Jest jedną z niewielu nowoczesnych prac skoncentrowanych na uchwyceniu indiańskiej perspektywy praktykowania szkoły.
Funkcjonowanie zakonów mendykanckich w Prusach Krzyżackich i Królewskich rozpatrywano dotychczas zazwyczaj oddzielnie w odniesieniu do poszczególnych zgromadzeń. Książka stanowi próbę całościowego spojrzenia na znaczenie mendykantów w społeczeństwie średniowiecznym tych obszarów widzianych jako odrębna, a zarazem względnie jednolita forma organizacyjna w ramach struktur Kościoła, która realizowała określone funkcje w życiu religijnym ówczesnych społeczności, zamieszkujących przede wszystkim miasta i ich bezpośrednie zaplecze.
W publikacji tej analizowane są środki perswazyjne użyte przez kibiców klubów ekstraklasy na flagach, które wieszają oni na płotach w trakcie spotkań piłkarskich. Przedstawiony zostanie proces przygotowywania flagi, wyboru hasła oraz analiza owego hasła pod kątem środków językowych, nawiązań intertekstualnych i tym podobnych. Publikacja zwierać będzie także słownik haseł.
Niniejsza monografia stanowi rezultat analiz przeprowadzonych w latach 2015–2017 przez autorkę należącą do zespołu projektowego z Uniwersytetu Gdańskiego w ramach powołanego konsorcjum. Celem niniejszego badania była identyfikacja i analiza uwarunkowań stosowania metodyk zarządzania projektami u OSD w Polsce przez kierowników projektu, by przedstawić stan wiedzy w tym obszarze, a także analiza wyników pogłębionych badań jakościowych prowadzonych przez autorkę w latach 2015–2017 w ramach projektu.
1. Teka chełmska A.D. 2015, zawierają prace pochodzące ze zbiorów Muzeum Wołyńskiej Ikony w Łucku, Muzeum Narodowego Warszawie, Muzeum Ziemi Chełmińskiej im. W. Ambroziewicza w Chełmie, Biblioteki KUL.
2. Medal Matka Boska Chełmska – Jubileusz Koronacji Ikony 1765-2015 – Mennica Polska
3. Płytę CD Hymny Maryjne w wykonaniu Zespołu Muzyki Cerkiewnej pod dyrekcją ks. J. Szurbaka
Zawartość Teki
1. Ikona Matka Boska Chełmska
2. Aleksander Tarsiewicz, Matka Boża Chełmska, miedzioryt
3. Portret Maksymiliana Ryło (Ryłło), biskupa chełmskiego
4. Teodor Rakowiecki, Fasada unickiej katedry chełmskiej, 1765 rok, miedzioryt
5. Teodor Rakowiecki, Dekoracja fasady katedry w Chełmie, 1765 rok, miedzioryt
6. Teodor Rakowiecki, Brama triumfalna, 1765 rok, miedzioryt (Brama Tryumfalna przed Kancellaryą stała, Herbem Prześwietney Ziemi Chełmskiey oznaczona y kosztem tey że Prześwietney Ziemi wystawiona)
7. Teodor Rakowiecki, Brama triumfalna, 1765 rok, miedzioryt (Brama Tryumfalna przed Pałacem Staroscinskim stała, z Herbem J>W> Domu Rzewsuskich iako osobliwych mieysca tuteyszego Dobrodzieiow przyozdobiona i oznaczona)
8. Teodor Rakowiecki, Brama triumfalna, 1765 rok, miedzioryt (Brama tryumfalna przed Cmentarzem Katedry od strony Pałacu Starościńskiego stała, Herbami J W. Domu Potockich, iako wielkich mieysca tuteyszego Dobr(odzie)iów przyozdobiona y kosztem wystawiona)
9. Teodor Rakowiecki, Civitas Chełmensis in Russi[ae?] ze starodruku: Koronacya cudownego obrazu [...]
10. Teodor Rakowiecki, Fajerwerk, 1765 rok, miedzioryt
11. Mapa diecezji chełmskiej z 1782 roku
12. Plan sytuacyjny z projektowanymi budynkami wojskowymi z 1823 r., wykonany przez inż. Goliszewskiego
Fot. Grzegorz Zabłocki [2,4,5,6,7,8,10]
Fot. Artur Podsiadły [11]
Zjawiska rozpraszania zabudowy, w szczególności tego niekontrolowanego, określanego również mianem „rozlewania”, oraz jej koncentracji, zwłaszcza tej nadmiernej, są przedmiotem dyskusji i studiów wielu dyscyplin, w tym: urbanistyki, architektury, ekonomii czy geografii. Świadczy to między innymi o tym, że wnikliwe badanie tych zjawisk wymaga podejścia interdyscyplinarnego. Należy przyznać, że wielorakość perspektyw, z jakich jest postrzegany badany przedmiot, różnorodność podejść i metod wykorzystywanych w procesie badawczym sprawiają, że poznanie istoty badanego przedmiotu staje się pełniejsze. To zaś z kolei prowokuje do postawienia pytania o to, czy rozpraszanie i koncentracja zabudowy posiada na tyle doniosły kontekst prawny, by stać się przedmiotem naukowej refleksji także i z jurydycznego punktu widzenia.
Książka ta przedstawia fenomen kinematografii petersburskiej w okresie pierestrojki i postpierestrojki. Osadzony jest on w kontekście historycznym oraz tzw. „tekstu petersburskiego”, czyli literatury związanej z miastem. Opisane są również: rozwój Lenfilmu, przekształcenia związane z transformacja ustrojową, a także kształtowanie się studiów prywatnych, takich jak STW. Szczególną uwagę poświęcono największym twórcom związanym z miastem, takim jak Aleksiej German, Aleksiej Balabanow czy Aleksander Sokurow, oraz ważniejszym grupom twórczym. Na końcu zaś przedstawiony jest sposób obrazowania przestrzeni petersburskiej w omawianym okresie, ze szczególnym uwzględnieniem bardzo popularnego w latach 90. XX wieku stylu zwanego „czarnuchą”. Całość tekstu skupia się na dwuznacznym wymiarze miasta, jego symbolice i wpływie, jaki miało ono na tworzących w nim artystów i ich dzieła, stara się przedstawić specyfikę twórczości petersburskiej i inspiracji związanych z miastem.
Matthew Arnold to angielski myśliciel, którego poglądy, nierzadko kontrowersyjne, trudno jest ignorować komukolwiek, kto zajmuje się zagadnieniami szeroko pojmowanej kultury, krytyki społecznej, literackiej, myśli religijnej oraz refleksji nad przekładem. Tej ostatniej są poświęcone teksty zawarte w niniejszym tomie: ""O przekładaniu Homera"" (1861) oraz ""O przekładaniu Homera. Ostatnie słowa"" (1862). Choć konkluzjom autora można czasami wiele zarzucić, to niewątpliwie poruszył w swoich wykładach wiele fundamentalnych kwestii z dziedziny sztuki przekładu, które dziś potrafią ginąć w gąszczu bardzo specjalistycznych rozważań - Arnold pyta między innymi, w jaki sposób przekład ma ""poruszyć"" czytelników, zastanawia się nad siłą oddziaływania oryginału na jego pierwszych odbiorców oraz nad tym, czy usuwać z przekładu osobliwości oryginału, czy też raczej starać się je tam zachować, a także usiłuje ustalić, które aspekty oryginału należy w przekładzie bezwzględnie zachować.
Monografia zawiera artykuły problemowe z zakresu socjolingwistyki w ujęciu interdyscyplinarnym. W monografii podjęte zostaną m.in. takie zagadnienia, jak: język jako czynnik tworzenia lokalnej kultury, charakterystyka języka potocznego, analiza sakralnej leksyki, nauczanie języków a politologia, międzykulturowa komunikacja. Monografia analizuje problemy na styku językoznawstwa, socjologii, psychologii społecznej i etnografii z zastosowaniem różnych metod badawczych. Monografia w języku polskim, rosyjskim. Książka adresowana jest zarówno do specjalistów, jak i młodych adeptów nauki.
Praca Katarzyny Kręglewskiej wypełnia pole mało przez teatrologów zbadane, choć wszyscy się do niego odwołują. Z punktu widzenia historyka teatru książka będzie cenną pozycją nie tylko we współczesnych badaniach historyczno-teatralnych, lecz także pewną interesującą propozycją metodologiczną w zakresie badań nad zjawiskiem zwanym literaturą aktorską. Jest to również istotny wkład w badania nad teorią pamiętnikarstwa jako gatunku.
Monografia zawiera artykuły problemowe z zakresu socjolingwistyki w ujęciu interdyscyplinarnym. W monografii podjęte zostaną m.in. takie zagadnienia, jak: język jako czynnik tworzenia lokalnej kultury, charakterystyka języka potocznego, analiza sakralnej leksyki, nauczanie języków a politologia, międzykulturowa komunikacja. Monografia analizuje problemy na styku językoznawstwa, socjologii, psychologii społecznej i etnografii z zastosowaniem różnych metod badawczych. Monografia w języku polskim, rosyjskim. Książka adresowana jest zarówno do specjalistów, jak i młodych adeptów nauki.
Fenomen maski, nacechowany niezwykłym bogactwem znaczeń, funkcji i form kulturowych, wpisuje się w wielogłosowy dyskurs różnych nauk i metodologii. Projekt „Ogród Sztuk. Maska”, zorganizowany w 2016 roku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, osadził taką polifoniczną refleksję badawczą nad maską w trzech kontekstach problemowych: rytuału, teatru i literatury. W trzech częściach książki odpowiadających tej problematyce mieści się zarówno plan konferencyjnej sekwencji projektu, jak też wystąpienia badaczy zaproszonych do cyklu wykładów „Maski w kulturach świata”.
Projekt dopełniła wystawa ponad 100 masek etnicznych z prywatnych kolekcji. Książka zawiera częściową dokumentację fotograficzną tej wystawy oraz zapis dyskusji, która poprzedziła jej otwarcie. Wersja cyfrowa wystawy „Maski w kulturach świata”, prezentujące artefakty pokazane na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego oraz sukcesywnie uzupełniana o nowe obiekty, jest dostępna pod adresem maska.ug.edu.pl.
W książce Autor omówił debatę uznawaną za najważniejszą w ?lozo?i prawa XX wieku oraz prześledził jej współczesną recepcję w naukach prawnych. Pokazał m.in., w jaki sposób treści poruszone podczas debaty Hart - Fuller, tradycyjnie identy?kowanej ze sporem o relacje prawa i moralności, oddziałują na rozważania istotnych aktualnie zagadnień badawczych, takich jak np. sprawiedliwość transformacyjna, wielokulturowość, ochrona praw człowieka czy ?lozo?czne podstawy prawa karnego. Przedstawił też ocenę znaczenia dyskursu naukowego jako narzędzia badawczego uczonego - prawnika. Tym samym lektura pracy może stanowić zachętę nie tylko do re?eksji nad rozumieniem prawa i jego aksjologicznych podstaw, lecz również nad warsztatem badawczym prawnika, w którym warto znaleźć należyte miejsce dla ?lozo?i prawa.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?