Obecnie bardzo niewielu malarzy potrafi wspiąć się na tak wysoki poziom dyskursu filozoficznego. Oprócz teologa Jerzego Nowosielskiego są to między innymi: Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski oraz koncepcyjnie najbliższy twórczości Karoliny Aszyk – Jan G. Issaieff sięgający po syntezę malarstwa ikonowego i Marka Rohtko, a także Stanisław J. Woś.
Szkoda, że tego typu twórczość jest poza obiegiem Kościoła, jak też najważniejszych galerii i muzeów państwowych, zainteresowanych głównie popkulturą – taki trend wyznacza europejska moda kulturowa, wynikająca z dominacji koncepcji postsztuki i przekonania o zmierzchu sztuki metafizycznej i człowieka jako osoby religijnej, prorokowany od lat sześćdziesiątych XX wieku przez filozofię francuską spod znaku postmodernizmu filozoficznego. Jestem przekonany, że zbyt szybko uwierzono w te argumenty.
Malarstwo tworzone przez Karolinę jest bardzo trudne, bo przeznaczone dla osób wierzących i niejako z góry skazane na porażkę, gdyż nawet najwięksi malarze XX wieku podejmujący tematy religijne mieli świadomość niedoskonałości swej wypowiedzi artystycznej. Mogą budzić zastrzeżenia eksploracje na temat Przejścia. Ale powinnością artysty jest zgłębianie problemu tajemnicy śmierci i tego, co będzie po, gdyż zawsze był to jeden z najważniejszych tematów sztuki i sądzę, że w dalszym ciągu nim będzie. Nadal jest najważniejszym problemem artystycznym, ale niewielu twórców zdaje sobie z tego sprawę.
Twórczość, której nie znałem aż do marca 2009, mimo że znałem Autorkę, wywołała we mnie uczucie radości o przesłaniu religijnym, dlatego bardzo gorąco ją polecam wszystkim poszukującym w sztuce wartości teologicznych, a nie rozrywki.
Fragment „Autoportretów wobec śmieci” Krzysztofa Jureckiego
Książka jako pierwsza w Polsce ukazuje zjawisko funkcjonowania szkoły wśród ludów tubylczych Amazonii. Autor przedstawia w niej szkolę jako zespół codziennych. Cielesnych praktyk kulturowych. Dzięki którym społeczności tubylcze osiągają cele wytyczane przez ich obrazy świata.Praca powstała w oparciu o wieloletnie, pogłębione badania terenowe wśród Indian E'nepa z Wenezueli. Uzyskany obraz działania i znaczenia szkoły jest wyjątkowo kompleksowy. Bogaty w etnograficzne szczegóły, zanurzony w historii i oddający tubylcze sposoby życia w świecie.Książka ma fundamentalne znaczenie dla antropologii szkoły i antropologii edukacji. Jest jedną z niewielu nowoczesnych prac skoncentrowanych na uchwyceniu indiańskiej perspektywy praktykowania szkoły.
Funkcjonowanie zakonów mendykanckich w Prusach Krzyżackich i Królewskich rozpatrywano dotychczas zazwyczaj oddzielnie w odniesieniu do poszczególnych zgromadzeń. Książka stanowi próbę całościowego spojrzenia na znaczenie mendykantów w społeczeństwie średniowiecznym tych obszarów widzianych jako odrębna, a zarazem względnie jednolita forma organizacyjna w ramach struktur Kościoła, która realizowała określone funkcje w życiu religijnym ówczesnych społeczności, zamieszkujących przede wszystkim miasta i ich bezpośrednie zaplecze.
W publikacji tej analizowane są środki perswazyjne użyte przez kibiców klubów ekstraklasy na flagach, które wieszają oni na płotach w trakcie spotkań piłkarskich. Przedstawiony zostanie proces przygotowywania flagi, wyboru hasła oraz analiza owego hasła pod kątem środków językowych, nawiązań intertekstualnych i tym podobnych. Publikacja zwierać będzie także słownik haseł.
Niniejsza monografia stanowi rezultat analiz przeprowadzonych w latach 2015–2017 przez autorkę należącą do zespołu projektowego z Uniwersytetu Gdańskiego w ramach powołanego konsorcjum. Celem niniejszego badania była identyfikacja i analiza uwarunkowań stosowania metodyk zarządzania projektami u OSD w Polsce przez kierowników projektu, by przedstawić stan wiedzy w tym obszarze, a także analiza wyników pogłębionych badań jakościowych prowadzonych przez autorkę w latach 2015–2017 w ramach projektu.
1. Teka chełmska A.D. 2015, zawierają prace pochodzące ze zbiorów Muzeum Wołyńskiej Ikony w Łucku, Muzeum Narodowego Warszawie, Muzeum Ziemi Chełmińskiej im. W. Ambroziewicza w Chełmie, Biblioteki KUL.
2. Medal Matka Boska Chełmska – Jubileusz Koronacji Ikony 1765-2015 – Mennica Polska
3. Płytę CD Hymny Maryjne w wykonaniu Zespołu Muzyki Cerkiewnej pod dyrekcją ks. J. Szurbaka
Zawartość Teki
1. Ikona Matka Boska Chełmska
2. Aleksander Tarsiewicz, Matka Boża Chełmska, miedzioryt
3. Portret Maksymiliana Ryło (Ryłło), biskupa chełmskiego
4. Teodor Rakowiecki, Fasada unickiej katedry chełmskiej, 1765 rok, miedzioryt
5. Teodor Rakowiecki, Dekoracja fasady katedry w Chełmie, 1765 rok, miedzioryt
6. Teodor Rakowiecki, Brama triumfalna, 1765 rok, miedzioryt (Brama Tryumfalna przed Kancellaryą stała, Herbem Prześwietney Ziemi Chełmskiey oznaczona y kosztem tey że Prześwietney Ziemi wystawiona)
7. Teodor Rakowiecki, Brama triumfalna, 1765 rok, miedzioryt (Brama Tryumfalna przed Pałacem Staroscinskim stała, z Herbem J>W> Domu Rzewsuskich iako osobliwych mieysca tuteyszego Dobrodzieiow przyozdobiona i oznaczona)
8. Teodor Rakowiecki, Brama triumfalna, 1765 rok, miedzioryt (Brama tryumfalna przed Cmentarzem Katedry od strony Pałacu Starościńskiego stała, Herbami J W. Domu Potockich, iako wielkich mieysca tuteyszego Dobr(odzie)iów przyozdobiona y kosztem wystawiona)
9. Teodor Rakowiecki, Civitas Chełmensis in Russi[ae?] ze starodruku: Koronacya cudownego obrazu [...]
10. Teodor Rakowiecki, Fajerwerk, 1765 rok, miedzioryt
11. Mapa diecezji chełmskiej z 1782 roku
12. Plan sytuacyjny z projektowanymi budynkami wojskowymi z 1823 r., wykonany przez inż. Goliszewskiego
Fot. Grzegorz Zabłocki [2,4,5,6,7,8,10]
Fot. Artur Podsiadły [11]
Zjawiska rozpraszania zabudowy, w szczególności tego niekontrolowanego, określanego również mianem „rozlewania”, oraz jej koncentracji, zwłaszcza tej nadmiernej, są przedmiotem dyskusji i studiów wielu dyscyplin, w tym: urbanistyki, architektury, ekonomii czy geografii. Świadczy to między innymi o tym, że wnikliwe badanie tych zjawisk wymaga podejścia interdyscyplinarnego. Należy przyznać, że wielorakość perspektyw, z jakich jest postrzegany badany przedmiot, różnorodność podejść i metod wykorzystywanych w procesie badawczym sprawiają, że poznanie istoty badanego przedmiotu staje się pełniejsze. To zaś z kolei prowokuje do postawienia pytania o to, czy rozpraszanie i koncentracja zabudowy posiada na tyle doniosły kontekst prawny, by stać się przedmiotem naukowej refleksji także i z jurydycznego punktu widzenia.
Książka ta przedstawia fenomen kinematografii petersburskiej w okresie pierestrojki i postpierestrojki. Osadzony jest on w kontekście historycznym oraz tzw. „tekstu petersburskiego”, czyli literatury związanej z miastem. Opisane są również: rozwój Lenfilmu, przekształcenia związane z transformacja ustrojową, a także kształtowanie się studiów prywatnych, takich jak STW. Szczególną uwagę poświęcono największym twórcom związanym z miastem, takim jak Aleksiej German, Aleksiej Balabanow czy Aleksander Sokurow, oraz ważniejszym grupom twórczym. Na końcu zaś przedstawiony jest sposób obrazowania przestrzeni petersburskiej w omawianym okresie, ze szczególnym uwzględnieniem bardzo popularnego w latach 90. XX wieku stylu zwanego „czarnuchą”. Całość tekstu skupia się na dwuznacznym wymiarze miasta, jego symbolice i wpływie, jaki miało ono na tworzących w nim artystów i ich dzieła, stara się przedstawić specyfikę twórczości petersburskiej i inspiracji związanych z miastem.
Matthew Arnold to angielski myśliciel, którego poglądy, nierzadko kontrowersyjne, trudno jest ignorować komukolwiek, kto zajmuje się zagadnieniami szeroko pojmowanej kultury, krytyki społecznej, literackiej, myśli religijnej oraz refleksji nad przekładem. Tej ostatniej są poświęcone teksty zawarte w niniejszym tomie: ""O przekładaniu Homera"" (1861) oraz ""O przekładaniu Homera. Ostatnie słowa"" (1862). Choć konkluzjom autora można czasami wiele zarzucić, to niewątpliwie poruszył w swoich wykładach wiele fundamentalnych kwestii z dziedziny sztuki przekładu, które dziś potrafią ginąć w gąszczu bardzo specjalistycznych rozważań - Arnold pyta między innymi, w jaki sposób przekład ma ""poruszyć"" czytelników, zastanawia się nad siłą oddziaływania oryginału na jego pierwszych odbiorców oraz nad tym, czy usuwać z przekładu osobliwości oryginału, czy też raczej starać się je tam zachować, a także usiłuje ustalić, które aspekty oryginału należy w przekładzie bezwzględnie zachować.
Monografia zawiera artykuły problemowe z zakresu socjolingwistyki w ujęciu interdyscyplinarnym. W monografii podjęte zostaną m.in. takie zagadnienia, jak: język jako czynnik tworzenia lokalnej kultury, charakterystyka języka potocznego, analiza sakralnej leksyki, nauczanie języków a politologia, międzykulturowa komunikacja. Monografia analizuje problemy na styku językoznawstwa, socjologii, psychologii społecznej i etnografii z zastosowaniem różnych metod badawczych. Monografia w języku polskim, rosyjskim. Książka adresowana jest zarówno do specjalistów, jak i młodych adeptów nauki.
Praca Katarzyny Kręglewskiej wypełnia pole mało przez teatrologów zbadane, choć wszyscy się do niego odwołują. Z punktu widzenia historyka teatru książka będzie cenną pozycją nie tylko we współczesnych badaniach historyczno-teatralnych, lecz także pewną interesującą propozycją metodologiczną w zakresie badań nad zjawiskiem zwanym literaturą aktorską. Jest to również istotny wkład w badania nad teorią pamiętnikarstwa jako gatunku.
Monografia zawiera artykuły problemowe z zakresu socjolingwistyki w ujęciu interdyscyplinarnym. W monografii podjęte zostaną m.in. takie zagadnienia, jak: język jako czynnik tworzenia lokalnej kultury, charakterystyka języka potocznego, analiza sakralnej leksyki, nauczanie języków a politologia, międzykulturowa komunikacja. Monografia analizuje problemy na styku językoznawstwa, socjologii, psychologii społecznej i etnografii z zastosowaniem różnych metod badawczych. Monografia w języku polskim, rosyjskim. Książka adresowana jest zarówno do specjalistów, jak i młodych adeptów nauki.
Fenomen maski, nacechowany niezwykłym bogactwem znaczeń, funkcji i form kulturowych, wpisuje się w wielogłosowy dyskurs różnych nauk i metodologii. Projekt „Ogród Sztuk. Maska”, zorganizowany w 2016 roku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, osadził taką polifoniczną refleksję badawczą nad maską w trzech kontekstach problemowych: rytuału, teatru i literatury. W trzech częściach książki odpowiadających tej problematyce mieści się zarówno plan konferencyjnej sekwencji projektu, jak też wystąpienia badaczy zaproszonych do cyklu wykładów „Maski w kulturach świata”.
Projekt dopełniła wystawa ponad 100 masek etnicznych z prywatnych kolekcji. Książka zawiera częściową dokumentację fotograficzną tej wystawy oraz zapis dyskusji, która poprzedziła jej otwarcie. Wersja cyfrowa wystawy „Maski w kulturach świata”, prezentujące artefakty pokazane na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego oraz sukcesywnie uzupełniana o nowe obiekty, jest dostępna pod adresem maska.ug.edu.pl.
W książce Autor omówił debatę uznawaną za najważniejszą w ?lozo?i prawa XX wieku oraz prześledził jej współczesną recepcję w naukach prawnych. Pokazał m.in., w jaki sposób treści poruszone podczas debaty Hart - Fuller, tradycyjnie identy?kowanej ze sporem o relacje prawa i moralności, oddziałują na rozważania istotnych aktualnie zagadnień badawczych, takich jak np. sprawiedliwość transformacyjna, wielokulturowość, ochrona praw człowieka czy ?lozo?czne podstawy prawa karnego. Przedstawił też ocenę znaczenia dyskursu naukowego jako narzędzia badawczego uczonego - prawnika. Tym samym lektura pracy może stanowić zachętę nie tylko do re?eksji nad rozumieniem prawa i jego aksjologicznych podstaw, lecz również nad warsztatem badawczym prawnika, w którym warto znaleźć należyte miejsce dla ?lozo?i prawa.
Książka jest kolejną publikacją, stanowiącą owoc prowadzonych w gdańskim ośrodku polonistycznym (UG) prac badawczych nad obecnością Biblii w polskiej kulturze. Prace w niej zamieszczone skupiają się na dramacie polskim, w którym czytelny jest dialog z dziedzictwem biblijnym. Biblia w dramacie powinna się stać jedną z podstawowych lektur humanisty (polonisty, teatrologa, biblisty i teologa), któremu nieobce są zagadnienia współczesności oraz świadomość tradycji i tożsamości kulturowej.
There are various kinds of censorship, but most often this term is connected with some kind of political tense and oppression. However, many important intellectual or artistic movements have developed under censorship in various countries over the years. So does censorship have a positive or negative influence on people’s work and creation? Do people become more creative or intellectually fertile when they are oppressed in some way?
In recent years – as it is often said – democracy throughout the world has seemed to collapse, and various political forces (e.g. ISIS or pro-Russian unrest in Ukraine) have oppressed people. Those who have decided to comment on current political situations have been punished for their words (as the journalists of Charlie Hebdo), and those who have broken national or political taboo have been incarcerated (as the members of a Russian feminist band Pussy Riot). When we live in such times, we start to think about the past – comparing it to presence – and ask ourselves numerous questions: Where does the freedom end, and where does the oppression start? What can we do to prevent such situations? How can we live under censorship and political oppression?
This book includes approaches both of experienced scholars and of young academics at the start of their careers, as well as doctoral students. Due to its interdisciplinary nature, this publication brings many interesting observations on and discussions about the role of censorship in the past and in the present-day world.
W przedłożonej monografii znajdujemy galerię kobiecych postaci – matek, żon, władczyń, wojowniczek, poetek, uczonych czy wreszcie idealnych chrześcijanek, które prezentują zbiór cech oczekiwanych od idealnych Greczynek i Rzymianek w poszczególnych epokach – od epoki homeryckiej poczynając, a kończąc na czasach chrześcijańskich. Czytelnik ma zatem możliwość obserwować proces kształtowania się, obowiązujących w kolejnych epokach greckich i rzymskich dziejów, wzorców idealnych kobiet. Podstawą rekonstrukcji owych wzorców są antyczne teksty literackie – poetyckie i prozaiczne, teksty, które dają nam wyobrażenie nie tylko o postaciach fikcyjnych, mitycznych, ale również historycznych. Szeroki zakres chronologiczny prezentowanych rozpraw gwarantuje rzetelny przegląd podjętej problematyki. Umożliwia bowiem obserwowanie z jednej strony ewolucji, z drugiej zaś deformacji kobiecego ideału tak w świecie greckim, jak i rzymskim.
Monografia zawiera 13 artykułów przedłożonych do publikacji przez krajowych i zagranicznych autorów. Książka proponuje splot tekstów wyrastających ze ściśle naukowej perspektywy badawczej z bardziej praktycznym podejściem proponowanym przez autorów będących jednocześnie twórcami. U źródeł proponowanego zestawienia leży przekonanie redaktorów tomu, że w ostatnich dziesięcioleciach dokonało się znaczne przewartościowanie relacji pomiędzy tkanką tekstową i tkanką sceniczną przedstawienia teatralnego.
Materiał badawczy jest zróżnicowany i obejmuje zarówno teatr polski – przywoływana jest chociażby twórczość Gardzienic, Teatru Wierszalin oraz Andrzeja Wajdy – jak i teatr światowy, nie tylko anglojęzyczny. Książka doskonale wpasowuje się w profil serii wydawniczej BETWEEN.POMIĘDZY, będąc jubileuszową – dziesiątą – propozycją.
Autorzy przyjrzeli się bliżej warunkom życia w Gdyni – mieście, które rokrocznie zajmuje czołowe pozycje wśród najlepszych miast do życia w Polsce. Wyszli z założenia, że usługi społeczne stanowią tę sferę działań samorządu, która na warunki życia rzutuje najsilniej. Nie poprzestali na analizie wskaźników Banku Danych Lokalnych, ale wykorzystali też rzadziej stosowane źródła wiedzy o edukacji, kulturze, zdrowiu, mieszkalnictwie oraz opiece społecznej w mieście. Tematy te w ostatnich latach pozostają nieco w cieniu twardej infrastruktury, praca ta ma ponownie zwrócić na nie uwagę. Adresowana jest nie tylko do instytucji gdyńskich, ale i do innych samorządów w Polsce, gdzie usługi publiczne nadal zbyt często pozostają domeną ustawowej rutyny, nie zaś świadomego kreowania rozwoju lokalnego, opartego na dowodach.
Paremie kalendarzowe stanowią swoisty kod kulturowy, na którego podstawie możemy chociażby fragmentarycznie zrekonstruować kulturę materialną (poprzez odwołanie się do leksyki zawartej w przysłowiach, powiedzeniach i jednostkach frazeologicznych nawiązującej często do rzeczywistości wieków wcześniejszych) i duchową Polaków, Rosjan, ale także i innych narodowości.
Niniejsza monografia ma za zadanie między innymi pomóc (nie tylko specjalistom, ale i przeciętnym użytkownikom języka polskiego i rosyjskiego) w rozkodowaniu pewnych treści zawartych w paremiach, które w niezwykle lapidarnej formie odzwierciedlają częstokroć cały zespół obrzędów (charakterystycznych przede wszystkim dla chłopstwa polskiego i rosyjskiego, choć pewne ich echa znajdziemy także w pozostałych paremiach i obrzędach europejskich), pełniąc w przeszłości zarazem funkcję narzędzia transmisji kultury ludowej.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?