Książka stanowi interdyscyplinarne studium poświęcone wykorzystywaniu biometrii i jej wpływowi na prawa człowieka. Praca ma w założeniu charakter przekrojowy, podjęto w niej bowiem próbę objęcia zakresem różnych zagadnień i aspektów mających związek ze stosowaniem biometrii, tj. łączące się z prawem do prywatności, ochroną danych biometrycznych, biometrycznymi dokumentami podróży, kryminalistyką, szeroko pojętym bezpieczeństwem państwa, polityką imigracyjną i azylową, a także zwalczaniem terroryzmu i przestępczości zorganizowanej. Autorka analizuje i przedstawia obowiązujące w tym obszarze regulacje międzynarodowe, prawo UE oraz wybrane krajowe porządki prawne. W książce przybliżona również techniczne, etyczne i społeczne problemy związane ze stosowaniem biometrii.
Artykuły zawarte w tym zbiorze dotyczą kobiet żyjących we współczesnym polskim społeczeństwie. Respondentki, z którymi rozmawiały autorki badań, pochodzą z tej samej grupy etnicznej, wszystkie też są cispłciowe, a ich realizacje kobiecości mieszczą się w zakresie społecznie definiowanej normatywności genderowej. Różnią się jednak ze względu na wiek, klasę społeczną i sytuację życiową. Bohaterkami wywiadów były bowiem zarówno kobiety nieuleczalnie chore, znajdujące się pod opieką hospicjum, kobiety kształtujące swój wizerunek na rynku pracy, jak i kilkuletnie dziewczynki, które dopiero odkrywają reguły gry w kobiecość.
Publikacja jest „drukowanym świadectwem” seminarium otwartego „Pośród nas", które odbyło się na Uniwersytecie Gdańskim. Książka ma dziesięcioro głównych bohaterów realizujących się przede wszystkim w literaturze, choć nieobce im są fascynacje muzyczne, plastyczne czy fotograficzne. Uczestnicy cyklu seminaryjnego należą do różnych pokoleń, środowisk, zajmują bardziej czy mniej wyeksponowane miejsce w kulturze. Są wśród nich osoby, których utwory przynależą do oficjalnego kanonu lekturowego, jak i artyści bardziej kameralni. Wszyscy jednak to, co ogólnoludzkie poddają namysłowi poprzez specyfikę jednego z najbardziej skomplikowanych i niejednoznacznych regionów kraju. W ten sposób współtworzą kulturę Pomorza – miejsca, z którym związani są od pokoleń, lub do którego przywiódł ich przymus, okoliczności, złożoność skomplikowanej historii zbiorowej i złożoność historii (biografii) indywidualnych. Jak te narracje się przeplatają, jak współistnieją (o ile współistnieją)? Na jakie wartości otwierają? Co pozwalają lepiej zrozumieć ze świata i człowieka?
Celem składającej się z dwóch tomów monografii jest stworzenie nowego forum wymiany myśli pomiędzy naukowcami, których badania (z zakresu językoznawstwa, erystyki, psycho- i socjolingwistyki, psychologii społecznej, socjologii, prawa, marketingu i innych) przyczyniają się do zgłębienia wiedzy o sposobach oddziaływania językowego w rożnych typach dyskursu: politycznym, medialnym, religijnym czy dydaktycznym, zarówno w przestrzeni komunikacji narodowej, jak i międzykulturowej. Novum niniejszego projektu stanowi wielokierunkowa analiza problemów ustalenia powinowactwa mentalnego użytkowników różnych języków w szerokim opracowaniu interdyscyplinarnym.
Celem składającej się z dwóhc tomów monografii jest stworzenie nowego forum wymiany myśli pomiędzy naukowcami, których badania (z zakresu językoznawstwa, erystyki, psycho- i socjolingwistyki, psychologii społecznej, socjologii, prawa, marketingu i innych) przyczyniają się do zgłębienia wiedzy o sposobach oddziaływania językowego w rożnych typach dyskursu: politycznym, medialnym, religijnym czy dydaktycznym, zarówno w przestrzeni komunikacji narodowej, jak i międzykulturowej. Novum niniejszego projektu stanowi wielokierunkowa analiza problemów ustalenia powinowactwa mentalnego użytkowników różnych języków w szerokim opracowaniu interdyscyplinarnym.
Publikacja ta w całości dedykowana jest pamięci Profesora Mirosława Krajewskiego. Ambicją zespołu autorskiego było więc wyeksponowanie oraz możliwie pełne i wszechstronne wykorzystanie – w przygotowanej publikacji – dorobku naukowego Profesora Mirosława Krajewskiego.
Przedmiotem niniejszego opracowania będą dzieje tych, co wędrowali z ciekawości i braku zajęcia. Obejmuje ono okres od narodzin pierwotnej turystyki w czasach starożytnych do upadku sytemu komunistycznego w Europie na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX w.Autor zwrócił uwagę na różne rodzaje turystyki nie tylko wypoczynkową czy zdrowotną, ale także wiejską, pielgrzymkową, gastronomiczną, kulturową czy militarną. W poszczególnych rozdziałach omawia się kwestie związane z uwarunkowaniami prawno-politycznymi rozwoju turystyki, ze zmianami w sposobie podróżowania i tworzenia się infrastruktury turystycznej (jak hotele, sanatoria, biura podróży, przewodniki), a także z przemianami obyczajowymi towarzyszącymi wyjazdom.Dotychczasowe opracowania dotyczące dziejów turystyki były z reguły autorstwa specjalistów od turyzmu, ekonomistów. Twórca tej pracy jest historykiem i przez pryzmat tej dziedziny nauki patrzy na dzieje wypoczynku. Niniejsza książka nie stanowi klasycznego podręcznika z wykresami, tabelkami, pytaniami kontrolnymi, lecz raczej opowieść historyczną o dawniejszych turystach.
W niniejszej pracy autor stawia sobie za cel zarys portretu czczonego powszechnie boga Besa ze szczególnym uwzględnieniem jego militarnej formuły ikonograficznej. Prezentując obraz wojowniczego bóstwa, należy określić czas i miejsce kultu, jego charakter oraz prerogatywy, zidentyfikować charakteryzujące go atrybuty oraz określić stosunek i stopień asymilacji tego opiekuńczego boga z innymi bóstwami, jak również odnieść się do ogromnej popularność Besa poza granicami Egiptu.
Artykuły zawarte w publikacji dotyczą (re)definicji pojęcia kanonu, głównie z punktu widzenia gender studies w literaturze, kulturze (także popularnej) oraz dydaktyce. Podjęto temat (nie)obecności autorek wśród twórców uznanych za wybitnych, wielkich, ważnych. Przeprowadzono analizy kulturowe i literackie mechanizmów powodujących pomijanie – lekceważenie – zapominanie twórczyń (ale ukazano też, jak działają one w pojedynczej ważnej sprawie).
Człowiek nie może być szczęśliwy bez religii, twierdził Immanuel Kant. Przedstawiciele niemieckiego Oświecenia, epoki ratio, będącej okresem kryzysu religii, ale i jej odnowy, stawiają odważne pytania o istnienie i nieistnienie Boga, jego transcendentny bądź immanentny sposób istnienia, akcentują także pogłębiający się kryzys jego poznania. Poruszane przez niemieckich filozofów i teologów kwestie metafizyczne są w literaturze i sztuce nie tylko obecne, ale i twórczo przetwarzane. Dzieje się tak również w kolejnych stuleciach. Nierzadko tekst literacki staje się ilustracją podjętych na nowo poszukiwań miejsca chrześcijaństwa w kulturze Europy.
Pod koniec XVIII wieku, między innymi za sprawą filozofii krytycznej Kanta, pytanie o możliwości zastąpienia chrześcijańskiej wizji świata mitologią stawiają najwięksi poeci przełomu XVIII i XIX wieku – m.in. Goethe i Schiller. Pytanie o (nie)istnienie Boga zadaje Jean Paul Richter w słynnym fragmencie powieści Siebenkäs, tak zwanej Mowie umarłego Chrystusa ze szczytu kosmicznego gmachu o tym, że Boga nie ma. W prezentowanym tu tomie Czytelnik znajdzie dwie różne interpretacje tego fragmentu, świadczące o tym, jak niejednoznaczne mogą być literackie wizje. Nieco później w literaturze niemieckiej ponownie ożywają pytania o związki chrześcijaństwa z pogaństwem (czego przykładem jest omówione w tomie opowiadanie Undine Friedricha de la Motte Fouqué). W niemieckim romantyzmie przeżycie duchowe staje się przedmiotem opisu roszczącego sobie prawa do autentyczności, a więc wykraczającego poza domenę z założenia fikcjonalnej narracji literatury (o czym świadczą spisane przez Klemensa Brentano pasyjne wizje siostry Anny Katarzyny Emmerich). Zjawisko przekraczania granicy między immanencją a transcendencją w sztuce i literaturze powraca na przełomie XIX i XX wieku. Analiza związków duchowości z estetycznymi przesłankami ekspresjonizmu w twórczości literackiej i artystycznej Ludwiga Meidnera staje się wyzwaniem dla badacza literatury poszukującego odpowiednich metod. Również najnowsza literatura dostarcza fikcjonalnych opisów eksplorujących osobiste przeżycie jakim jest np. śmierć kliniczna, czyniąc ze stanu zawieszenia między życiem i śmiercią punkt wyjścia także refleksji teologicznej. Związki teologii z literaturą i szeroko pojętą religijnością zostały omówione w artykułach poświęconych twórczości niemieckich poetów-duchownych, Heinricha Federera, Petera Dörflera i Josepha Wittiga oraz ludowym kalendarzom wydawanym w II połowie XIX i na początku XX wieku na Warmii.
Na niniejszy tom składa się kilkanaście prac literaturoznawców polskich i zagranicznych, analizujących związki literatury niemieckojęzycznej z filozofią, religią oraz sztukami wizualnymi od początku XVIII wieku do współczesności. Wśród poetów i pisarzy, których twórczość została tu omówiona, znaleźli się J. W. Goethe, F. Schiller, Heinrich von Kleist, Christoph A. Tiedge, Maria Waser, Paula Grogger, Ruth Hoffmann, Paula von Preradović, Hugo Ball, Rudolf Pannwitz, a także pisarze współcześni: Dieter Wellershoff, Uwe Timm, Daniel Kehlmann, Sybille Lewitscharoff, Sten Nadolny, Patrick Roth, Urs Widmer.
Zebrane przykłady pokazują, że utwory literackie i dzieła sztuki, powstałe na przestrzeni ponad 200 lat, często wchodzą w dialog z dyskursami posługującymi się innym, „nieliterackim” instrumentarium. Dlatego mówienie o Bogu, bogach, nieśmiertelnej duszy i doświadczeniach religijnych oraz zacieranie granic między literaturą a sztuką, filozofią i religią wymagają od literaturoznawcy nie tylko sięgnięcia po oczywiste kategorie i metody literaturoznawcze, ale także po narzędzia właściwe innym dziedzinom wiedzy – religioznawstwu, psychologii, historii sztuki.
Czy można zatem mówić o „duchowości poetyckiej”, o „poetyckiej religijności”, ewoluujących na przestrzeni wieków? Być może Czytelnik, zainspirowany przemyśleniami autorów niniejszego tomu, także podejmie te pytania.
Koncepcja dobrobytu społecznego obejmuje dziedziny aktywności ludzkiej, które są domena. bardzo szerokiego spektrum nauk. W każdej dyskusji dotyczącej dobrobytu należy brać pod uwagę zdrowie, jako immanentny jego element, a także kwestię, w jakim stopniu środowisko i warunki społeczne wpływają, na zdrowie i jakość życia człowieka. Ten aspekt dobrobytu jest omawiany w czterech opracowaniach, których tematyka obejmuje między innymi pozytywne i negatywne skutki wzrostu dobrobytu, teorie dobrobytu w kontekście ubezpieczeń zdrowotnych, różne oblicza pestycydów i ich wpływ na zdrowie, a także coraz większe znaczenie kompresjoterapii w polskiej medycynie. Druga część publikacji rozpatrująca dobrobyt z perspektywy nauk ekonomicznych zawiera opracowania poświęcone miedzy innymi takim zagadnieniom, jak: kontrowersje wokół pomiaru produktu krajowego brutto, dobrobyt społeczno-gospodarczy w kontekście technologii informacyjno-komunikacyjnych na przełomie XX i XXI wieku, ekorozwój w powiatach w Polsce, rola funkcji personalnej uczelni wyższych i jej wkład w rozwój gospodarczy regionów, a także analiza kształtowania się popytu na pieniądz w Polsce.
Publikacja – podzielona na cztery części: Dziedzictwo zastane, Dziedzictwo wykorzenione, Dziedzictwo zakorzenione i Dziedzictwo uwspólnione – dotyczy współczesnego podejścia do dziedzictwa kulturowego i zajmuje się różnymi jego aspektami, m.in. stosunkiem do niego lokalnych społeczności, działaniami na jego rzecz, a także wartościami płynącymi z regionalnego dziedzictwa kulturowego.
Książka koncentruje się wokół problematyki związanej bezpośrednio z twórczością Orsona Wellesa. Kolejne rozdziały poświęcono analitycznym ujęciom jego filmów (także tym mniej znanym, jak np. Intruz), reinterpretacji Obywatela Kane’a, rozmaitym kontekstom produkcyjnym dzieł reżysera, jego praktyce adaptatorskiej (filmowej i, co także ważne, radiowej), a także filmom, które ostatecznie nie zostały ukończone, a stanowią istotne ogniwo filmografii twórcy (choćby Jądro ciemności) oraz aktorskiej metodzie Amerykanina.
W rozprawie poddano analizie domowe „perypetie” polskich par żyjących w szczególnym momencie społecznych przemian, pokazując, w jaki sposób rzeczywistość ekonomiczno-społeczna i naciski kulturowe mogą decydować o ich mikrorelacjach i mikrowyborach, a jednocześnie, w jaki sposób mikrodziałania układające się w sekwencje działań zbiorowych decydują o przekształceniach obyczajów w sferze rodziny w skali makro. Analizy i rozważania oparto na materiale pochodzącym ze złożonych badań jakościowych przeprowadzonych nad 23 parami.
Dziewięciu autorów z różnych ośrodków akademickich w Polsce oraz dwóch wybitnych mediewistów czeskich przedstawiło życie i twórczość Jana Husa na tle ówczesnej sytuacji społeczno-politycznej oraz okoliczności procesu i wyroku śmierci wydanego przez sobór w Konstancji w 1415 r. W pracy zwrócono uwagę na odległe skutki dzieł Jana Husa, widoczne w stosunkach polsko-czeskich w dobie husyckiej, na soborze w Bazylei czy też w pismach Marcina Lutra i ideach reformacji.
W oddawanym do rąk czytelników zbiorze studiów znajdują się artykuły, w których Włodzimierz Mokry pisze o europejskim wymiarze chrztu św. Włodzimierza, Paweł Sekuła o kontaktach Gdańska z Rusią Kijowską, a Agnieszka Gronek o wizerunkach św. Włodzimierza w sztuce ukraińskiej XVII i XVIII w. Referaty naukowców z Ukrainy poświęcone są kijowskiej tradycji badania Pisma Świętego i obecności chrztu Rusi w literaturze ukraińskiego baroku. Artykuł Aleksandra Lipatowa dotyczy ideologii i polityki historycznej obecnej władzy w Rosji w kontekście zawłaszczania spuścizny św. Włodzimierza. Gdańscy naukowcy zaś piszą o roli prawosławia w myśli polskiego filozofa Mariana Zdziechowskiego, o roli Kościoła greckokatolickiego w wizji dziejów Ukrainy metropolity Andrzeja Szeptyckiego oraz o czasach niemal współczesnych, czyli o miejscu świeckich w Kościele greckokatolickim w Polsce w latach osiemdziesiątych XX w.
Monografia, która trafia do Państwa rąk, powstała z inicjatywy koleżanek i kolegów z pracy, przyjaciół oraz uczniów prof. Tadeusza Bogdanowicza, obchodzącego jubileusz siedemdziesięciolecia urodzin. Publikacja zawiera prace z zakresu kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filmoznawstwa, językoznawstwa i pedagogiki. Tom składa się z prac, z których każda wpisuje się w tak zwaną problematykę słowiańską. Wszystkie pokazują, że nie tylko relacje polsko-rosyjskie, ale również wszystko to, co ma miejsce na wschód, południe, a nawet północ od naszych obecnych granic, znajduje żywe zainteresowanie wśród sporej grupy badaczy reprezentujących różne dyscypliny i zainteresowania naukowe.
Książka jest skierowana do szerokiego grona odbiorców, zarówno z kręgów nauki, jak i innych zainteresowanych turystyką oraz jej aspektami zarówno w wymiarze historycznym, jak i współczesnym, kulturowym oraz społecznym. Prezentuje kwestie dotyczące warunków podróżowania, zagadnień propagandowych i reklamowych wykorzystywanych w turystyce. W publikacji zostały także przedstawione tematy nawiązujące do elementów regionalnych i religijnych związanych z turystyką.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?