Opracowanie zawiera najciekawsze ujęcia tematu wykluczenia i kategorii Innego z zachowaniem równowagi pomiędzy analizowanymi wątkami i dziedzinami. Książka porusza omawiane zagadnienia z perspektywy szeroko rozumianej humanistyki: filozofii, socjologii, psychologii, literaturoznawstwa, filmoznawstwa oraz teatrologii. Różnorodność tematów podjętych przez młodych naukowców z ośrodków z całej Polski wynika z niemożliwości ustalenia granic i rodzajów pojęcia wykluczenia.
Książka stanowi pierwsze tak szerokie ujęcie zagadnień dotyczących stanu i znaczenia lasów glebochronnych w Polsce. Na przykładzie obszarów zarządzanych przez RDLP w Toruniu dokonano oceny zmian struktury lasów uznanych prawnie za glebochronne na przestrzeni ostatniego 29-lecia. Scharakteryzowano również ich rolę i skuteczność w zapobieganiu erozji oraz wpływ na fizyczne i chemiczne właściwości gleb.
Homilie, pisma, traktaty, listy Jana Chryzostoma, patriarchy Konstantynopola na przełomie IV i V w. n.e., są skarbnicą przechowującą tysiące prawd o życiu człowieka i jego uwikłaniach w relacjach społecznych i państwowych. Jan Chryzostom komentując teksty biblijne i zabierając głos w ważnych społecznie i politycznie sprawach mieszkańców Antiochii nad Orontesem, a potem stolicy rzymskiego Wschodu – Konstantynopola, zbudował bastion chrześcijańskiej moralności. Po szesnastu wiekach warto jest również zastanowić się, na ile te zasady chrześcijańskiego życia są dzisiaj aktualne. Ta antologia będzie dobrym punktem odniesienia do takich rozważań.
Siódmy tom z serii, podobnie jak poprzednie, jest publikacją skierowaną przede wszystkim do humanistów, w których kręgu zainteresowań naukowych znajdują się zagadnienia związane z dziejami ezoteryzmu zachodniego. Przedstawiamy w nim szesnaście prac polskich uczonych, poświęconych różnym zjawiskom zachodniego ezoteryzmu, które wpisują się w trzy nurty badawcze: metodologiczny, historyczny i historycznoliteracki. Autorami artykułów są uczeni reprezentujący różne dyscypliny humanistyczne, takie jak literaturoznawstwo, historia, kulturoznawstwo, psychologia, socjologia i religioznawstwo.
Apokryfy właściwe, czyli dzieła starożytności żydowskiej i chrześcijańskiej związane z treściami kanonu biblijnego, na trwałe wpisały się w kulturę europejską. Literatura polska, podobnie jak inne literatury narodowe, odnosząc się do dziedzictwa biblijnego, prowadzi z nim rodzaj dialogu, który nazwać można apokryfizowaniem. W kręgu apokryfów to propozycja lektury utworów literackich, głównie polskich, pod kątem ich potencjału apokryficznego. Jest to też książka, w której znajdujemy teoretyczne refleksje na temat obecności apokryfu i zjawiska apokryfizowania w literaturze dawnej i współczesnej.
Książka przedstawia obraz szkoły pełnej konfliktów, których się nie rozwiązuje. Szkoły, której mechanizmy instytucjonalne i działania władzy blokują rozwój i uczenie się społeczności. Wreszcie szkoły, w której wszyscy wiedzą, że zmiany są konieczne, ale strach, często również obojętność uniemożliwiają je. Nie jest to jednak obraz szkoły w ogóle. Jest to przykład instytucji z konfliktem i uwikłanej w konflikt ze społeczeństwem i władzą zewnętrzną. Obraz, który się tu jawi to triada: szkoła-konflikt-władza, która została zarysowana w części pierwszej, a zegzemplifikowana w części drugiej.
W publikacji „Miau.pl, czyli wychowanie na uboczu kultury” autorka, poprzez analizę codziennego życia jednej z wielu grup on-line, odkrywa złożoność świata tworzonego w Internecie. Ukazuje, jak mechanizmy regulujące życie społeczne w świecie realnym są transportowane i adaptowane w świecie wirtualnym. W książce tej nie chodzi o koty, choć one także są ważne. To przede wszystkim tekst o poszukiwaniu sensu życia, o odrzuceniu oraz nadziei, a także o tym, w jaki sposób Internet może pełnić funkcję akceleratora kumulującego i wyzwalającego rozproszoną energię jednostek.
Kluczowym dla publikacji Kobiety i historia. Od niewidzialności do sprawczości jest założenie, że kobiety stanowią grupę, której tożsamość i miejsce w historii były w dużym stopniu determinowane przez płeć kulturową, dlatego też najważniejszych podstaw metodologicznych (wyznaczających horyzont badawczy wszystkich prezentowanych w tomie tekstów) dostarczyły Autorom koncepcje wypracowane na gruncie feministycznej historiografii – jednego z najbardziej inspirujących nurtów we współczesnej humanistyce, wskazującego na potrzebę osadzenia kobiet w roli podmiotów historycznych, aktywnych aktantów dziejowości, a zatem na konieczność zerwania z tradycją marginalizacji doświadczenia kobiet, usuwania ich z obszaru badań historiografii jako nieznaczących na mapie dziejów. Inspiracji teoretycznej dostarczyły tutaj przede wszystkim prace pionierki tego ruchu, amerykańskiej badaczki Joan Wallach Scott, a zwłaszcza postulowana przez nią koncepcja „przepisywania historii” (rewriting history), będąca dotychczas jedną z najbardziej radykalnych form dyskursu historiograficznego.
Zebrane w tomie artykuły odwołują się do bardzo zróżnicowanego rozumienia historycznego wymiaru losu kobiet. Nie zabrakło wśród nich studiów herstorycznych rekonstruujących zapomniane, wyparte kulturowo losy wybitnych kobiet, a także tekstów, którym patronuje ujęcie bliższe współczesnym nurtom Alltagsgeschichte, a zatem historyczności sytuującej się nie na poziomie pierwszoplanowych, dramatycznych zdarzeń, ale w planie rodzinnym, lokalnym, wspólnotowym, w odniesieniu do konkretnych przestrzeni miejskich lub przeciwnie – rozległych i egzotycznych planów natury.
Prezentowana praca Duchowni na plebanii i w drodze. Konteksty codzienności i interpretacje historyczne, na którą składa się zbiór dziewięciu opracowań obejmujących zakresem chronologicznym okres od końca XVIII do połowy XX w., w zamyśle jej inicjatorów chce być impulsem do takiego spojrzenia na duchowieństwo, które badaniom nad nim nada nową dynamikę. Chodzi o przekroczenie narracji hagiograficzno-martyrologicznej z jednej bądź narracji „godnej” podręcznika ABC antyklerykalizmu z drugiej strony.
Określenie umieszczone w tytule: „na plebanii i w drodze” należy rozumieć szeroko. Plebania to spotkanie przestrzeni prywatnej i publicznej, to mieszkanie i mieszkańcy, i też interesanci. To symbol nie tylko funkcji religijnych i duszpasterskich, lecz także społecznych, kulturalnych i politycznych wypełnianych przez jej głównego lokatora, reprezentującego instytucję Kościoła i jego wielowiekową tradycję. „Droga”, drugie określenie zawarte w tytule, nie oznacza tylko peregrynacji osób duchownych, lecz symbolizuje także wędrówkę opinii wygłaszanych o duchownych i przez duchownych, a także wędrówkę przedmiotów do nich należących.
W przedstawianej książce młodzi badacze zajmujący się nauką o literaturze, filmoznawstwem, kulturoznawstwem i translatoryką podejmują refleksję na temat sposobów wyrażania/tłumienia i przejawiania się wściekłości w kulturze. Zastanawiają się, czy te negatywne (czy na pewno negatywne?) emocje tylko i wyłącznie niszczą, czy bywają także katalizatorem zmian na lepsze. Czy, a jeśli tak, to jaka, jest cena poddania się im? Wreszcie – jak przetłumaczyć gniew?
Odpowiadając na wyzwania czasu, kiedy to wszystkie procesy społeczne jednocześnie skomplikowały się i uległy przyśpieszeniu, wywołując tym samym określone reakcje w werbalnym zachowaniu człowieka i społeczeństwa, współczesne badania socjolingwistyczne mają wyraźnie interdyscyplinarny charakter.
W tej sytuacji zbadanie zachowań werbalnych społeczeństwa coraz wyraźniej wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na różne ekstralingwistyczne czynniki z jednej strony i kognitywne procesy uwarunkowane danymi czynnikami z drugiej strony. Tym samym uwaga badacza, próbującego uchwycić dynamikę zachodzących zmian, coraz częściej zwrócona jest na współdziałanie, wzajemne wpływy i wzajemne przenikanie się językowych, i socjalnych zjawisk, obustronne uwarunkowanie socjalnego i werbalnego zachowania osób uczestniczących w komunikacji. Istotne znaczenie ma przy tym fakt, iż w roli uczestnika komunikacji może występować zarówno jednostka, jak i społeczeństwo w całości bądź określona grupa.
Publikacja jest owocem fakultetu, którego głównym celem było utrwalenie na fotografiach wybranych przez studentów dzieł street artu z terenu Trójmiasta. Ma zatem charakter inwentaryzacyjny służący przyszłym pokoleniom. Zgromadzony w niej materiał ilustracyjny wkrótce stanowić będzie jedyny zapis utrwalonych tu dzieł, jako że naturą tej dziedziny sztuki jest jej nietrwałość... Z czasem stanie się zatem podstawą do badań nad rozwojem trójmiejskiego street artu.
Omawiane prace są zlokalizowane w Gdańsku:
Śródmieściu,
Chełmie,
Suchaninie,
Wrzeszczu,
Zaspie,
Przymorzu,
oraz wzdłuż trasy SKM Gdańsk–Sopot–Gdynia.
Niniejsza publikacja jest próbą spojrzenia z wielu perspektyw na rozwój współczesnego miasta doby neoliberalizmu. Autorzy, reprezentujący różne dyscypliny naukowe (architekci, urbaniści, geografowie, socjologowie, historycy sztuki), podejmują kwestię miasta neoliberalnego, skupiając swoją uwagę nie tylko na aspektach funkcjonalno-przestrzennychi gospodarczo-społecznych jego rozwoju, ale także na kierunkach prowadzonej przez nie polityki miejskiej i jej konsekwencjach dla miasta i jego użytkowników.
Dzięki szerokiemu spektrum zagadnień na temat rozwoju miasta neoliberalnego, niniejsza publikacja przyczyni się zapewne do pogłębienia i wzmocnienia dyskursu na temat konsekwencji, jakie niesie dominacja reguł wolnorynkowych w kształtowaniu przestrzeni współczesnego miasta i wskaże na konieczność pamięci o innych niż tylko ekonomiczna sferach funkcjonowania miasta, a nade wszystko – o jego codziennych użytkownikach.?
Oryginalny charakter poniższej publikacji wyraża się w tym, iż stanowi ona całość – ze względu na zastosowaną tu metodę, implikującą swoistą postawę wobec filozofowania – złożoną jednakże z tekstów tematycznie samodzielnych, scalanych leitmotivem – powtarzającymi się metodologicznymi wątkami, nieodmiennie towarzyszącymi analizom kardynalnych wyznaczników egzystencji człowieka, takich jak m.in.: cierpienie, wolność, śmierć, twórczość, erotyzm. Naszą drogę rozpoczniemy od zarysowania istotnych aspektów metody, by dokonać ustaleń na temat kondycji samego filozofowania, i zgodnie z wypracowanym stanowiskiem odnieść się, tak do współczesnych ekspresji filozoficznych (J. Derrida), jak też do specyficznego rozpoznania dzisiejszego świata, zawartego w przekazie rapu.
Nawet czytelnik obeznajmiony z historią antysemityzmu i literaturą patrystyczną doznaje szoku (zbawiennego) przy lekturze różnych tekstów, nie tylko Chryzostomowych, zawartych w monografii Jana Iluka. Obiektywizm autora widać już w jego tłumaczeniu się, dlaczego posługuje się piśmiennictwem tylko jednej proweniencji, właśnie chrześcijańskiej, przecież „audiatur et altera pars”. Ale ta „pars”, niewiele może nam oferować odpowiedniej dokumentacji konfliktu.
Drugi tom Żydowskiej politei... przedstawia głos dochodzący z diaspory żydowskiej. Donośniejszy u schyłku antyku, a w formie pisemnej upowszechniony w Europie kilka wieków później w postaci antyewangelii, od pierwszych słów zwanej Telodot Jeszu (Dokonania Jezusa). Autor wnosi własny, wyraźny wkład w naukę, w badania historyczne, ale także w dialog chrześcijańsko-żydowski, można powiedzieć nawet: w pojednanie chrześcijańsko-żydowskie.
Walorem dziennika jest to, że stanowi spojrzenie z perspektywy aktora drugiego czy nawet trzeciego planu, bo do takiego zaliczyć wypada najpierw alumna, a potem młodego kapłana Władysława Muszalskiego. Dziennik jest interesującym i cennym zapisem przemyśleń i wrażliwości religijnej, społecznej i politycznej oraz pierwszych doświadczeń duszpasterskich autora. Jego refleksje są ciekawym źródłem do obrazu kapłańskiej obyczajowości, uchwyconej w sytuacji uroczystej i w zastanej „zwykłości”. Przed Czytelnikiem przewijają się różne typy duchownych i obrazy z życia na plebanii, ukazywane bez tendencyjnej złośliwości, lecz dla nauki oraz ku pamięci i przestrodze samemu autorowi. Ksiądz Muszalski dostrzega kapłanów pełnych duszpasterskiej gorliwości i takich, których postępowanie pozostawiało niesmak i stanowiło ujmę dla kapłańskiej sukni.
Celem monografii jest próba wyjaśnienia procesu sakralizacji przestrzeni publicznych Polski zachodzącego w ostatnich trzech dekadach. Przyjęto, że sakralizacja przestrzeni publicznych jest to wypełnianie owych przestrzeni obiektami i zjawiskami związanymi z religią. Ponadto przedstawiono procesy towarzyszące koegzystencji sfer sacrum i profanum we współczesnym świecie, zwrócono uwagę na determinanty manifestacji religii w przestrzeni oraz zarysowano genezę i zróżnicowanie obiektów i zjawisk religijnych w Polsce.
Książka poświęcona jest kompleksowej analizie specyfiki komunikacji w języku potocznym. Jej zadaniem jest stworzenie nowego forum wymiany myśli pomiędzy naukowcami, których badania (z zakresu językoznawstwa, logiki, erystyki, psycholingwistyki, psychologii społecznej, socjologii, prawa, marketingu i innych) przyczyniają się do zgłębienia wiedzy o codziennej komunikacji. Novum niniejszego projektu stanowi wielokierunkowa analiza problemów komunikacji potocznej w szerokim opracowaniu interdyscyplinarnym.
Autorka publikacji podejmuje ważną i bieżącą problematykę zapewnienia powodzenia projektów wytwarzania oprogramowania realizowanych w strategii outsourcingu IT. Koncentruje się na identyfikacji czynników ryzyka, stanowiących poważne bariery w procesie zarządzania wymaganiami stawianymi produktom informatycznym w projektach outsourcingowych, w realizację których zaangażowanych jest kilku dostawców.
W książce zaprezentowany został autorski model identyfikowania wymagań w projektach outsourcingowych. Stanowi on zbiór wytycznych, zarówno w perspektywie technicznej, jak i kształtowania relacji między udziałowcami, dla procesu zarządzania wymaganiami w projektach informatycznych realizowanych przez kilku dostawców.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?