Książka jest próbą zrozumienia i opisu preferencji językowych pacjentów cierpiących na schizofrenię paranoidalną w porównaniu z preferencjami osób zdrowych. Pojęciem modelującym te preferencje i nadającym im pewną uporządkowaną strukturę jest pojęcie „stylu mówienia” rozumianego jako zespół względnie stałych i typowych dla jednostki form i środków językowych, używanych do wyrażania indywidualnych treści. W celu operacjonalizacji tego pojęcia posłużono się zmodyfikowanymi i zaadaptowanymi do języka polskiego Wskaźnikami Stylu Mówienia Suitberta Ertela oraz autorskim Wskaźnikiem Akceptowalności Gramatyczno-Semantycznej. Przeprowadzone badanie z udziałem 130 pacjentów ze zdiagnozowaną schizofrenią paranoidalną i 130 osób zdrowych wykazało różnice zarówno w wyborach leksykalnych, jak i w warstwie syntaktycznej analizowanych tekstów. Dowiodło ono, że proces chorobowy i dominujące objawy kliniczne w sposób istotny modyfikują styl mówienia osób ze schizofrenią.
Książka stanowi ogląd teoretyczno-empiryczny procesu adaptacji dzieci do wymagań edukacji przedmiotowej. Składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza stanowi analizę o charakterze teoretycznym i rekonstrukcyjnym zasadniczego problemu. Na tle rozważań nad sensem i znaczeniem adaptacji, podjętych w interdyscyplinarnym kontekście, dokonano opisu mechanizmu adaptacji prorozwojowej i jego uwarunkowań. Jednocześnie ukazano dzieciństwo, jako okres najbardziej sprzyjający dla procesu gromadzenia doświadczeń adaptacyjnych, dzięki nieograniczonym wówczas możliwościom centralnego układu nerwowego. Ponadto, wyeksponowano wagę edukacji szkolnej w kontekście progu między edukacją elementarną a edukacją przedmiotową, ukazując znaczenie jakości uprzednich doświadczeń szkolnych, wyniesionych z etapu edukacji zintegrowanej dla pełnienia roli ucznia na kolejnym szczeblu nauczania.
Książka poświęcona jest złożonym problemom funkcjonowania społeczności lokalnej w aspekcie jej funkcji wychowawczo-profilaktycznej, na przykładzie powiatu goleniowskiego (Zachodniopomorskie). Układ pracy pozwala jednocześnie na porównanie wywodów autorek z ilustrującymi je zbiorami danych.
Publikacja jest w pewnym sensie ewenementem pisarstwa pedagogicznego, gdyż zazwyczaj współczesna polska twórczość naukowa poświęcona jest globalnym problemom i zjawiskom społecznym, tracąc w ten sposób z pola widzenia lokalne różnice, które jednak właśnie w kontekście globalizacji nabierają szczególnego znaczenia.
Książka wzbogaci polski rynek publikacji pedagogicznych, szczególnie w zakresie ukazywania znaczenia lokalnych środowisk społecznych w kreowaniu i realizowaniu funkcji wychowawczo-profilaktycznych. Takich bowiem publikacji brakuje w polskiej, pedagogicznej rzeczywistości księgarskiej.
Monografia dotyczy zagadnienia konsumpcjonizmu oraz toczącego się wokół niego współcześnie dyskursu, na który trafia jednostka próbująca zrozumieć otaczający świat oraz dyskursu naukowego. Działa on na „Ja”, które może przyjąć różne sposoby komunikowania swego „bycia w świecie”, staje wobec różnorodnych możliwości wyrażenia się i istnienia. Badając otoczenie człowieka, kulturę czy jej elementy bezpośrednio oddziałujące na niego, można stwierdzić, w jaki sposób są one odbierane i jaki jest ich wpływ na poszczególne jednostki. Sens życia (o ile możemy o nim dzisiaj jeszcze mówić) nadany przez daną kulturę trudno uchwycić, można jednak szukać komunikacji „bycia” każdego „Ja”. Praca zawiera próbę odpowiedzi, dlaczego powstał dyskurs mówiący o społeczeństwie konsumpcyjnym i jaką rzeczywistość wyznacza lub jaką rzeczywistość próbuje budować.
Książka prezentuje badania nad obecnym stanem edukacji wczesnoszkolnej prowadzone w 2009 roku w 107 szkołach z różnych środowisk (dużych i małych miast oraz wsi) kraju. Celem było ukazanie zmian, jakie nastąpiły w edukacji elementarnej po 10 latach wdrażania reformy polskiej oświaty.
Autorzy starają się odpowiedzieć na takie pytania, jak: na ile szkoła tworzy dziecku warunki do wielorakiej autentycznej aktywności, w jakim stopniu realizowana jest koncepcja holistycznego postrzegania dziecka jako indywidualnego podmiotu, jakie strategie edukacyjne stosują nauczyciele małego dziecka, jakie są osiągnięcia rozwojowe dzieci kończących obecnie edukację elementarną w zakresie kluczowych kompetencji?
Monografia dotyczy zagadnienia jakości życia w pracy – jednego z ważniejszych problemów współczesnej psychologii pracy. Ze względu na gwałtowne przemiany warunków pracy wzrasta zainteresowanie czynnikami, które sprawiają, że pracownicy chcą wykazywać więcej niż minimum wymaganego wysiłku. Zaangażowanie w pracę to konstrukt niedawno wprowadzony do psychologii. W książce przedstawiono problematykę zaangażowania w pracę, sposoby jego pomiaru i wyniki najnowszych badań ukazujących przyczyny angażowania się w nią. Prezentuje koncepcje, metodologię i wyniki badań w dwóch paradygmatach: praktyki biznesowej i badań akademickich, a także wyniki badań międzynarodowych oraz badań prowadzonych w Polsce. Publikacja adresowana do pracowników naukowych i studentów specjalizujących się w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz osób odpowiedzialnych za inicjowanie w przedsiębiorstwach programów budowy kultury zaangażowania.
W niniejszym opracowaniu tłumaczenie ujęto w terminach umiejętności rozwiązywania problemów, a konkretnie przez pryzmat dążenia organizmów do pojęcia homeostazy rozumianego jako tworzenie wysepek: „malejącej entropii w świecie jej powszechnego wzrostu”. Główny nacisk przeniesiono zatem na aktywność tłumacza i podmiotów komunikujących się, traktując teksty źródłowe i docelowe jako naturalne punkty wyjścia i rezultaty tak zorientowanego działania. Komunikacja polsko-japońska oraz przekład jako element niezbędny w jej kontekście dla zachowania homeostazy tekstów rodzą określone wyzwania z punktu widzenia członków obu kultur. Dotyczą one właściwości kodów oraz wzorców zachowań preferowanych w każdym ze środowisk komunikacyjnych. Wyzwania odnoszą się do tłumaczy, ale i do innych uczestników interakcji. Osiąganie homeostazy w procesie tłumaczenia polega na dążeniu do zachowania w pełni właściwości tekstu źródłowego w tekście (i kontekście) docelowym.
Tom XXII (2012) „Roczników Socjologii Rodziny” pod tytułem „Oblicza małżeństwa” zawiera dziesięć artykułów poruszających różne aspekty małżeństwa jako instytucji i jako nieformalnego związku. Każdy z artykułów pokazuje przynajmniej jeden istotny czynnik determinujący charakter związku. Autorzy są zgodni w twierdzeniu, że pomimo wzrastającej liczby nieformalnych związków partnerskich i spadku liczby zawieranych małżeństw, instytucja małżeństwa nadal funkcjonuje. Pomimo zmian zachodzących w postawach młodych ludzi wobec małżeństwa, szczególnie zmian dotyczących akceptacji współżycia przed ślubem, antykoncepcji, aborcji, oraz przyzwolenia na rozwody w sytuacjach trudnych, a także zjawisk świadczących o (de)instytucjonalizacji, odchodzeniu od wcześniejszych tradycji, innowacji i manifestacji oryginalności, nie maleje u młodych ludzi chęć do zawierania małżeństwa.
Z socjologicznej i psychologicznej perspektywy pokazane są czynniki wpływające na sposób, w jaki definiują siebie młodzi dorośli nie posiadający partnera życiowego. Przywołane w artykułach teoretyczne ustalenia dotyczące życia w pojedynkę ujawniają ogromne zróżnicowanie w zakresie rozumienia kim jest singiel i także przyczyn, dla których nie ma on partnera czy małżonka. Z jednej strony wzrasta zainteresowanie modelem życia w pojedynkę, a z drugiej strony stabilizują się postawy wobec formalizacji związku.
Z pedagogicznego punktu widzenia pokazane są uwarunkowania sieciowego szukania partnera, a także czynniki pozwalające na przekładanie sieciowej znajomości w realne życie partnerskie. Zaś w psychologicznym ujęciu prezentowane są uwarunkowania otwartości w związku małżeńskim i jej znaczenie dla powodzenia w małżeństwie. Również w ujęciu psychologicznym przedstawione są wybrane cechy małżeństwa wpływające na stabilizację i trwałość oraz chroniące przed rozwodem.
Tom ten pokazuje również mniej znane oblicza związków nieformalnych, dzięki interesującym wynikom badań (z psychologicznego punktu widzenia) nad matkami tworzącymi związki homoseksualne, ze szczególnym uwzględnieniem ich obaw przed odrzuceniem dziecka przez rówieśników bądź ich rodziców, oraz zmagań z konfliktem motywacyjnym pomiędzy chęcią uchronienia dziecka przed ewentualną nieprzychylnością otoczenia.
Podręcznik złożony z tekstów praktyków arteterapii i terapii przez sztukę, którzy są wieloletnimi dydaktykami. Prześledzenie ich tekstów – powstałych na przestrzeni kilkunastu lat – ma pokazać ewolucję myślenia i działania w obszarze terapii i edukacji przez sztuki wizualne (artykuły Eugeniusza Józefowskiego),teatroterapię (artykuły Anity Stefańskiej) oraz muzykoterapię (teksty Marty Szabelskiej-Holeksy).
Książka adresowana jest do studentów kierunku pedagogika ze specjalnością edukacja wczesnoszkolna z arteterapią, a także innych kierunków, takich jak edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych lub muzycznych oraz wszystkich zajmujących się terapią sztukę i arteterapią.
Podręcznik złożony z tekstów praktyków arteterapii i terapii przez sztukę, którzy są wieloletnimi dydaktykami. Prześledzenie ich tekstów ? powstałych na przestrzeni kilkunastu lat ? ma pokazać ewolucję myślenia i działania w obszarze terapii i edukacji przez sztuki wizualne (artykuły Eugeniusza Józefowskiego),
teatroterapię (artykuły Anity Stefańskiej) oraz muzykoterapię (teksty Marty Szabelskiej-Holeksy). Książka adresowana jest do studentów kierunku pedagogika ze specjalnością edukacja wczesnoszkolna z arteterapią, a także innych kierunków, takich jak edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych lub muzycznych oraz wszystkich zajmujących się terapią sztukę i arteterapią.
W większości opracowań dotyczących dziecięcej niesprawności podejmowane są zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej rehabilitacji dziecka i ogólnego wspierania jego rodziny. Niniejsze rozważania koncentrują się wokół wielostronnie trudnej sytuacji rodzin mających dziecko z niepełnosprawnością, akcentując jej pozytywne ujęcie. W Polsce rzadko dotąd były prowadzone badania ukierunkowane na analizę pozytywnego przeżywania specjalnego rodzicielstwa. Autorzy zwykle zwracają uwagę na negatywne konsekwencje
dziecięcej niepełnosprawności dla funkcjonowania rodziców. Taka negatywna diagnoza pozwala na zrozumienie sytuacji matek czy ojców, nakreślenie obszarów ryzyka dotyczących ich zdrowia psychicznego i somatycznego, nie ukazuje jednak możliwości radzenia sobie z wyzwaniami, jakie niesie im los.
Przedstawiciele psychologii pozytywnej proponują zogniskować uwagę na źródłach wewnętrznej mocy tkwiącej w człowieku, niezbędnej do radzenia sobie z problemami. Rodzicielska odpowiedź na zaburzenie rozwojowe występujące u dziecka w dużej mierze zależy od zasobów tkwiących w matce czy ojcu, a w szerszym ujęciu – w rodzinie. O sile rodziny i poszczególnych jednostek świadczy m.in. ich gotowość do mierzenia się z problemami, jakie przynosi życie, a także zdolność do czerpania z niego radości – pomimo
wszystko.
W zależności od poznawczej wizji siebie i świata, jaką osoba tworzy, dokonuje ona wyborów dotyczących działania, przeżywa też określone emocje. Ich konsekwencje odnoszą się nie tylko do podmiotu, ale i do osób pozostających z nim w relacji, szczególnie gdy mamy do czynienia z relacją między matką a dzieckiem, która prowadzi je ku światu.
Książka stanowi pokłosie konferencji naukowej "Uniwersytet Janowi Pawłowi II", zorganizowanej dla upamiętnienia przyjęcia przez Ojca Świętego doktoratu honoris causa UAM. Zawiera referaty ukazujące Jana Pawła II jako filozofa, teologa, wielkiego myśliciela, poetę, dramaturga i charyzmatycznego pasterza Kościoła powszechnego. Poszerza i systematyzuje wiedzę o tej wyjątkowej postaci współczesnego świata.
Dzieje każdego ludu stanowią całość tak bardzo złożoną i zróżnicowaną, że historyk nie jest w stanie oddać w pełni jej bogactwa. Jego praca polega raczej a wychwyceniu zasadniczych rysów, które badaną społeczność głęboko naznaczyły. Oprócz następujących po sobie przywódców oraz systemów władzy trzeba ukazać instytucje polityczne, problemy ekonomiczne, odrębność kultury danego ludu. To właśnie będziemy się starali uczynić w takim stopniu, w jakim nam to umożliwiają źródła.
Dwadzieścia dwie księgi Biblii hebrajskiej stanowią podstawowe źródło historii ludu Izraela. Omawiając epokę najdawniejszą, będziemy również brali pod uwagę dane archeologiczne, a także inskrypcje północno-zachodniosemickie, akadyjskie i egipskie.
Książka ta jest studium etnologicznym, poświęconym wizerunkom kultury chłopskiej, przedstawionej w polskich filmach fabularnych. Filmy te zostały nakręcone w czasach Polski Ludowej /1944-1989/ a autor w swojej pracy rozważa sposób w jaki te wyobrażenia były kreowane, w szczególności zaś, jaki był ich cel. Okazuje się, że były one stworzone nie tylko jako odpowiednie tło dla wielkich bohaterów tych filmów. Kultura chłopska w filmach miała także realizować cele propagandowe. Cechy komiczne były wykorzystywane jako niektóre z elementów tej kultury. Ale tylko niektórym filmom udawało się przedstawienie głębszej refleksji na ten temat i rzadko była ona używana ściśle dla swoich czysto artystycznych wartości.
Syntetyczne opracowanie zbiorowe o walorach wieloaspektowej monografii, poruszającej temat zaburzeń rozwojowych dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i złożonymi wadami rozwojowymi. Autorzy przedstawiają analizę oraz ocenę możliwości i szans wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych, skutecznego leczenia oraz wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w różnym wieku poważnie zagrożonych niepełnosprawnością lub niepełnosprawnych. Cenną wartości ą poznawczą i praktyczną jest poradnikowy charakter tomu – stanowi on kompendium wiedzy dla nauczycieli oraz osób, które nie będąc pedagogami specjalnymi, mogą skutecznie pomóc stworzeniu odpowiedniego i indywidualnego programu rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Familia Dei jest zbiorem studiów historyczno-kulturowych i literackich poświęconych wizerunkowi duchowieństwa ewangelickiego (luterańskiego) w Niemczech od czasów Reformacji po współczesność. Analiza wybranych świadectw autobiograficznych teologów, pastorów oraz diakonis wprowadza Czytelnika w świat kultury niemieckiego protestantyzmu, widziany także z perspektywy stosunków polsko-niemieckich. Wybrane teksty niemieckiej literatury pięknej pozwalają zgłębić problemy omówione w badaniach nad dokumentami autobiograficznymi duchowieństwa ewangelickiego.
Książka poświęcona jest socjologii Josepha Schumpetera. Podjęta w niej została analiza klasycznych zagadnień epistemologicznych i ontologicznych. Zaliczyć do nich można problem socjologii jako nauki, badanie gospodarki jako części życia społecznego, analizę państwa, studia nad zróżnicowaniem społecznym. Socjologia Schumpetera jest konfrontowana z myślą socjologów klasycznych. Może ona również dostarczyć wartościowych narzędzi dla współczesnej analizy życia społecznego.
Wszechstronne studium poświęcone historii kultury chińskiej, wykorzystuje wiele publikacji europejskich podróżników, misjonarzy, myślicieli, często nawet tłumaczonych na polski w przeszłości. Z perspektywy czasu mają one dodatkowy walor: ukazują ewolucję wiedzy Europejczyków na temat kultury Chin. Autor ze swadą i przejrzystością omawia zawiłe kwestie dotyczące zupełnie odmiennego kręgu kulturowego. Przedstawia kilka tysięcy lat udokumentowanej historii kultury chińskiej i zmieniającego się społeczeństwa, a na tej kanwie kwestie tak różnorodne, jak: pismo, wierzenia, medycyna, kuchnia, literatura, malarstwo, ceramika, ogrody, nekropolie, świątynie czy Wielki Mur chiński. Książka oparta na bogatej bazie źródłowej, napisana niezwykle przystępnie i interesująco, z pewnością zaciekawi szerokie grono czytelników.
Podręcznik dla studentów IV roku fizyki, stanowiący uzupełnienie do wydanego wcześniej podręcznika o tym samym tytule. Zawiera zadania do programów komputerowych zamieszczonych na dołączonym do poprzedniego tomu CD-ROM-ie, pozwalające w sposób praktyczny opanować wiedzę zdobytą podczas lektury tamtego tomu, poświęconego zagadnieniom teoretycznym.
Artykuły:
EDWARD JELIŃSKI, Kościół katolicki wobec problemu okrucieństwa w Europie XX wieku
SŁAWOMIR SPRINGER, Protestancki osąd chrześcijaństwa w świetle jego spotkania z religiami światowymi
MAREK KWIECIEŃ, Rosyjski Kościół prawosławny jako bastion na drodze do ożywienia kontaktów z Kościołem rzymskokatolickim - fakt czy stereotyp?
ZBIGNIEW DROZDOWICZ, Nowe ruchy religijne w Europie - wybrane przykłady
MARCIN KOŃCZAL, Zarys dziejów neopoganizmu słowiańskiego w Polsce
TADEUSZ DOKTÓR, Społeczne uwarunkowania i konsekwencje fundamentalizmu i New Age - badania porównawcze
ARTUR JOCZ, Bóg mistyków a szatan gnostyków. Miejsce zła w antropozoficznej neognozie
SŁAWOMIR SPRINGER, Katolicki Ruch Odnowy w Duchu Świętym kontynuatorem tradycji zielonoświątkowej
MAREK KWIECIEŃ, Pomiędzy milczeniem a, śpiewem, czyli "hezychazm" jako mistyczna tradycja prawosławia. W kręgu problematyki dotyczącej kształtowania świadomości religijnej
WŁODZIMIERZ WILOWSKI, Reinkarnacja a zmartwychwstanie wobec nieśmiertelności jako motywu działania moralnego w wielkich religiach świata. Próba zestawienia
HANNA MAMZER, Architektura islamu w polskiej przestrzeni. Dosłowność czy metafora w utrzymaniu tożsamości?
SŁAWOMIR SZTAJER, Mircea Eliade: struktura i dialektyka hierofanii
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?