Czy szkolna edukacja przygotowuje uczniów do radzenia sobie w sytuacjach koniecznej czy też podejmowanej z własnego wyboru walki? Czy szkoła sprawdza się jako poligon odnoszenia sukcesów i ponoszenia porażek oraz kulturowego radzenia sobie z nimi i towarzyszącymi im skutkami? Szkolna edukacja w Polsce jest przesycona ustawicznym ocenianiem uczniów zarówno przez nauczycieli, rówieśników w klasie szkolnej, jak i ich rodziców. Niemalże każda lekcja staje się areną walki o sukces lub przeżywania niepowodzeń. Nie wszyscy potra?ą wytrzymać napór emocji wyzwalanych nie tylko przez innych, lecz także przez siebie. Właśnie dlatego warto przyjrzeć się kulturze szkolnej rywalizacji.
Autor przedstawia zagadnienia współzawodnictwa i współpracy w szkole, koncentrując się na ich uwarunkowaniach, przejawach oraz pozytywnych i negatywnych następstwach.
Nie każdy uczeń ma sukcesy i nie każdy zawsze może wygrywać w sytuacjach rywalizacji indywidualnej. Niektórym się wydaje, że do osiągnięcia zwycięstwa wystarczą energia, spryt oraz dobre chęci i lekceważą konieczną wiedzę i umiejętności.
Książka jest przeznaczona dla nauczycieli szkół, przedszkoli, wychowawców palcówek opiekuńczych, organizatorów form zimowego i letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Będzie przydatna pracownikom naukowym oraz studentom kierunków pedagogicznych, prawa, psychologii, socjologii.
Książka dotyczy prawnych, społecznych oraz praktycznych wyzwań, przed jakimi stoją ?rmy, które decydują się na wprowadzenie zmian o charakterze restrukturyzacyjnym oraz działań, jakich takie plany wymagają.
Autorzy, zajmujący się zawodowo projektami restrukturyzacyjnymi dla ?rm z różnych branż, dzielą się w publikacji swoim wieloletnim doświadczeniem w tym zakresie.
Czytelnik znajdzie tu omówienie m.in. takich tematów jak:
zarządzanie talentami i karierą wewnątrz organizacji (upskilling i reskilling);
wyzwania formalnoprawne i praktyki w zakresie zwolnień;
udzielanie wsparcia zwalnianym pracownikom w poszukiwaniu nowej pracy (outplacement);
programy dobrowolnych odejść jako alternatywa dla zwolnień lub ich znacznego zmniejszenia (najczęstsze obawy i największe korzyści);
wyzwania stojące przed organizacjami podczas fuzji i przejęć;
restrukturyzacja w Polsce na tle innych krajów europejskich.
Ciekawym uzupełnieniem treści książki są prognozy autorów w zakresie najważniejszych trendów oraz ich wpływu na przyszłe procesy restrukturyzacyjne.
Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla pracowników działów kadr, menadżerów oraz przedsiębiorców. Ze względu na swój praktyczny oraz kompleksowy charakter zainteresuje również prawników zawodowo zajmujących się sprawami z zakresu prawa pracy oraz pracowników naukowych.
Kalendarz Dyrektora Szkoły 2022/2023 to praktyczny i funkcjonalny terminarz roku szkolnego (wrzesień 2023 - wrzesień 2024). Publikacja składa się z trzech części: kalendarzowej - zawierającej przejrzysty i funkcjonalny układ "dzień na stronie" pozwalający na swobodne zapisanie wszystkich informacji oraz spotkań; informacyjnej - zawierającej takie informacje, jak: organizacja roku szkolnego i terminy m.in.: rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, przerw świątecznych oraz ferii zimowych w poszczególnych województwach, egzaminów ósmoklasisty i maturalnych, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe; zadania dyrektora szkoły - w podziale na poszczególne miesiące roku szkolnego oraz z wyszczególnieniem zadań związanych m.in. ze sprawami organizacyjnymi i administracyjnymi, finansowymi i budżetowymi, kadrowymi, procesem nauczania, awansem zawodowym, egzaminami, współpracą z uczniami i rodzicami, czy udostępnianiem informacji. Poszczególne zadania zawierają informację o terminach ich realizacji oraz podstawę prawną; wykaz najważniejszych aktów prawnych z zakresu oświaty wraz z publikatorami: ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów i MEN, sprawy kadrowe, zatrudnienia i wynagrodzenia; wykaz Placówek Doskonalenia Nauczycieli, Komisji Egzaminacyjnych, Kuratoriów Oświaty oraz organizacji nauczycieli - wraz z aktualnymi danymi adresowymi; wykaz olimpiad przedmiotowych i interdyscyplinarnych; telefony zaufania; numery kierunkowe w Polsce i w Europie; miejsce na notatki; organizacyjnej, dedykowanej głównie nauczycielom i zawierającej dodatkowe elementy, takie jak: plan roku szkolnego; plan konferencji i wyjazdów; tygodniowy plan lekcji; dane kontaktowe uczniów i rodziców; tabele ocen; składki i ubezpieczenia. Kalendarz będzie przydatny w codziennej pracy dyrektorów wszystkich typów szkół oraz nauczycieli.
ZMIANY UWZGLĘDNIONE W 21. WYDANIU (PRAWO, ORZECZNICTWO, INTERPRETACJE PODATKOWE)
PIT (podatek dochodowy od osób fizycznych):
- likwidacja tzw. ulgi dla klasy średniej;
- rezygnacja z mechanizmu odroczenia poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy w trakcie 2022 roku;
- przywrócenie przez ,,Polski Ład 2.0"" preferencyjnego opodatkowania osób samotnie wychowujących dzieci;
- inne korzystne rozwiązania podatkowe adresowane do osób samotnie wychowujących dzieci oraz do ich dzieci;
- zmiana sposobu obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne od dnia 1 stycznia 2022 r. (na podstawie regulacji ,,Polskiego Ładu 1.0"", a później ,,Polskiego Ładu 2.0"" z dnia 15 czerwca 2022 r.), modyfikacje w zakresie wysokości odliczenia części składki zdrowotnej od podstawy opodatkowania;
- objęcie obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym nowych grup podmiotów;
- skala podatkowa w 2022 r. i później (zmiany wprowadzone przez ,,Polski Ład 1.0"", a następnie przez ,,Polski Ład 2.0"");
- wybór skali podatkowej przez podatników opodatkowanych w 2022 r. podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (przepisy przejściowe);
- uelastycznienie zasad uwzględniania kwoty wolnej od podatku przez kilku płatników w odniesieniu do tego samego podatnika;
- ograniczenie zakresu stosowania i wprowadzenie dodatkowych warunków korzystania z ulgi na zabytki;
- uchylenie przepisów o przejściowym ryczałcie od dochodów;
- podwyższenie wysokości ulgi z tytułu przynależności do związków zawodowych,
- odroczenie wprowadzenia w życie obowiązku przekazywania organom podatkowym plików: JPK_CIT i JPK_PIT;
- podwyższenie limitu odpisu na organizacje pożytku publicznego;
- ulgi, preferencje podatkowe oraz zasady ustalania rezydencji podatkowej w związku z udzielaniem przez Polskę pomocy Ukraińcom-uchodźcom wojennym;
- wygaśnięcie części preferencji podatkowych - jako konsekwencja odwołania stanu epidemii na obszarze Polski i wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego na tym obszarze
Publikacja stanowi swoisty przewodnik po problematyce prawa spółek. Obejmuje nie tylko przystępne omówienie zagadnień spółek prawa handlowego uregulowanych przepisami kodeksu spółek handlowych, tj. spółek: jawnej, partnerskiej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością, prostej spółki akcyjnej akcyjnej, ale także spółki cywilnej działającej na podstawie kodeksu cywilnego, spółki cichej będącej umową nienazwaną, oraz europejskich form spółek. W odróżnieniu od dostępnych na rynku komentarzy, monografii, podręczników na ten temat, opracowanie ma charakter praktyczny i kompleksowy. Dlatego też autorzy unikają prezentacji różnych stanowisk doktryny, a jeżeli zostało to uczynione, to przede wszystkim ze względu na wagę problemu czy trudności w jednoznacznym jego rozstrzyganiu. Ograniczono również do minimum liczbę odniesień do literatury. W przedstawieniu danego tematu zwraca się uwagę na to, co jest ważne zdaniem autora, podawane są przykłady prawidłowego zastosowania przepisów w praktyce, czytelne podsumowanie poprzez podanie konkretnej podstawy prawnej, reprezentatywnego aktualnego orzecznictwa z przytoczeniem tezy wyroku oraz wykazu istotnych pozycji literatury. Na uwagę zasługują także zamieszczone do praktycznego wykorzystania wzory umów. Korzystaniu z publikacji oraz szybkiemu odnajdywaniu potrzebnych w pracy informacji służą również: układ treści podzielony na niewielkie, zwięzłe fragmenty; zamieszczone na marginesach numery, które wskazują ważne pojęcie wraz z jego objaśnieniem; wewnętrzne odesłania w tekście, umożliwiające w szybki sposób odszukanie interesującego zagadnienia, które pojawiło się w innym miejscu publikacji; dzięki temu uniknięto zbędnych powtórzeń i rozpraszających dygresji; liczne, wyraźnie wyodrębnione przykłady, ilustrujące stosowanie danej regulacji; uwypuklenie najistotniejszych kwestii przez zaznaczenie ich ramką i hasłem ?WAŻNE?; szczegółowy i wyczerpujący indeks rzeczowy z odniesieniami do numerów na marginesie tekstu; przyjazna dla czytelnika szata graficzna i zakładki.
Autorzy członkowie Stowarzyszenia Mentorów Promentor prezentują w publikacji różnorodne aspekty mentoringu oraz pokazują jego praktyczne zastosowanie w odmiennych środowiskach, m.in.: w edukacji, biznesie, czy w organizacjach. W książce poruszono zagadnienia takie jak: rola mentora i mentee oraz łączącej ich relacji; umiejętności, jakie powinien posiadać i rozwijać mentor; wskazówki dotyczące metod pracy mentora; korzyści i bariery związane z wdrażaniem programów mentoringowych w organizacji. Praktycznym uzupełnieniem jest obszerny aneks obejmujący m.in. kodeks wartości zawodowych mentora i relacji mentorskiej, standardy pracy mentora oraz rekomendowane praktyki. Publikacja jest przeznaczona dla pracowników działów kadr i zasobów ludzkich, którzy opracowują i wdrażają programy rozwojowe, a także dla kadry kierowniczej średniego i wysokiego szczebla, planującej zdobyć nowe kompetencje w rozwijaniu, angażowaniu i motywowaniu podwładnych oraz wzmocnić własne umiejętności. Zainteresuje także nauczycieli akademickich reprezentujących nauki społeczne oraz kształcących specjalistów w zakresie zarządzania. Zapraszamy państwa do lektury. Mamy nadzieję, że przybliży ona ideę mentoringu i jego dobre praktyki, odpowie na pojawiające się pytania oraz zainspiruje do własnych poszukiwań w zakresie tej rekomendowanej przez nas formy rozwoju, tak by idea mentoringu docierała do jak największej liczby osób i była wszechstronnie wykorzystywana.Aleksandra Stanković, fragment wprowadzenia
Kalendarz Dyrektora Szkoły 2021/2022 to praktyczny i funkcjonalny terminarz roku szkolnego (wrzesień 2021 – wrzesień 2022). Kalendarz Dyrektora Szkoły 2021/2022 to praktyczny i funkcjonalny terminarz roku szkolnego (wrzesień 2021 – wrzesień 2022). Publikacja składa się z trzech części: kalendarzowej – zawierającej przejrzysty i funkcjonalny układ „dzień na stronie” pozwalający na swobodne zapisanie wszystkich informacji oraz spotkań; informacyjnej – zawierającej takie informacje, jak: organizacja roku szkolnego i terminy m.in.: rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, przerw świątecznych oraz ferii zimowych w poszczególnych województwach, egzaminów ósmoklasisty i maturalnych, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe; zadania dyrektora szkoły – w podziale na poszczególne miesiące roku szkolnego oraz z wyszczególnieniem zadań związanych m.in. ze sprawami organizacyjnymi i administracyjnymi, finansowymi i budżetowymi, kadrowymi, procesem nauczania, awansem zawodowym, egzaminami, współpracą z uczniami i rodzicami, czy udostępnianiem informacji. Poszczególne zadania zawierają informację o terminach ich realizacji oraz podstawę prawną; wykaz najważniejszych aktów prawnych z zakresu oświaty wraz z publikatorami: ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów i MEN, sprawy kadrowe, zatrudnienia i wynagrodzenia; wykaz Placówek Doskonalenia Nauczycieli, Komisji Egzaminacyjnych, Kuratoriów Oświaty oraz organizacji nauczycieli – wraz z aktualnymi danymi adresowymi; wykaz olimpiad przedmiotowych i interdyscyplinarnych; telefony zaufania; numery kierunkowe w Polsce i w Europie; miejsce na notatki; organizacyjnej, dedykowanej głównie nauczycielom i zawierającej dodatkowe elementy, takie jak: plan roku szkolnego; plan konferencji i wyjazdów; tygodniowy plan lekcji; dane kontaktowe uczniów i rodziców; tabele ocen; składki i ubezpieczenia. Kalendarz będzie przydatny w codziennej pracy dyrektorów wszystkich typów szkół oraz nauczycieli.
W Przewodniku przybliżono problematykę umów kredytów indeksowanych oraz denominowanych kursem obcej waluty (a zwłaszcza tytułowego i popularnego franka szwajcarskiego), które od lat budzą kontrowersje w praktyce. W dobie szybko narastającego orzecznictwa w tzw. sprawach frankowych okres dwóch lat, jaki minął od momentu pierwszego wydania, przyniósł potrzebę zaktualizowania i poszerzenia materiału.
W tym czasie spór w zasadzie przeniósł się jeszcze bardziej z pytania o to, czy tzw. klauzule przeliczeniowe stanowią postanowienia niedozwolone i co z tego wynika dla umowy (czy jest ona przez to nieważna, czy tylko bezskuteczna w części odnoszącej się do kursu waluty obcej) na pytania o sposób rozliczeń stron nieważnej umowy kredytu, przedawnienie roszczeń, a także o kwestię odsetek i ewentualnego potrącenia bądź zatrzymania zwrotu świadczeń.
Przede wszystkim jednak Czytelnik dowie się:
• jakiego rodzaju rozwiązania i klauzule umowne budzą w tego typu kontraktach istotne wątpliwości (nie tylko natury prawnej),
• jakie roszczenia mogą wynikać z zawarcia lub stosowania wadliwych umów kredytu oraz
• jak sądy (począwszy od sądów rejonowych w Polsce, a kończąc na Sądzie Najwyższym i Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej) rozstrzygają spory na linii konsument–bank i na odwrót – obecnie bowiem coraz częściej to banki, w obawie o przedawnienie roszczenia, stają po stronie powodowej, domagając się zwrotu nienależnie wypłaconego kapitału kredytu oraz dochodząc przy okazji wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z tych środków.
Z myślą o prawnikach praktykach, zarówno tych stykających się po raz pierwszy z tego typu tematyką, jak i posiadających już doświadczenie w tzw. procesach frankowych, sporo miejsca poświęcono wybranym i najistotniejszym zagadnieniom proceduralnym.
Autorzy – prawnicy praktycy reprezentujący od ponad dekady kredytobiorców w sporach sądowych z bankami – poruszają wszystkie najważniejsze kwestie, opierając się na licznych przykładach z orzecznictwa sądów (tak krajowych, jak i zagranicznych, w tym zwłaszcza Trybunału Sprawiedliwości UE) dotyczącego kredytów indeksowanych i denominowanych kursem waluty obcej, nie wyłączając spraw, w których sami brali lub biorą czynny udział w charakterze pełnomocników kredytobiorców.
Publikacja jest przeznaczona zarówno dla samych zainteresowanych uwolnieniem się od zobowiązania kredytowego obarczonego ryzykiem walutowym, jak i dla ich pełnomocników oraz sędziów, do których trafiają tego typu sprawy.
Książka stanowi zbiór siedmiu esejów autorstwa Stanisława Waltosia, które są zarówno wspomnieniami, jak i przemyśleniami profesora m.in. na temat tradycji akademickich, chochlików drukarskich, jubileuszy, jubilatów i wręczaniu ksiąg jubileuszowych, przechodzenia na emeryturę, jak również o tym, czy w Polsce istnieją jeszcze szkoły naukowe oraz czy profesor powinien mieć psa.,,Autor prowadzi nas (...) po różnych krużgankach akademickiego świata, krakowskimi uliczkami otaczającymi jego ukochane Collegium Maius i, o ile wiem, tę pasjonującą podróż w czasie i przestrzeni sam określa w prywatnych rozmowach mianem dywagacji starego profesora. (...) Dywagacje starego profesora? Nie wierzcie samokrytycznej skromności Autora. Po pierwsze - nie dywagacje, lecz głębokie i mądre refleksje na temat uroku najlepszych akademickich tradycji, po drugie - słowa czułego narratora (...) zatroskanego o przyszłość idei universitas, po trzecie wreszcie - profesora tak młodego duchem, jak żaden inny ze znanych mi wielkich uczonych"". Ze wstępu, Prof. dr hab. Jerzy ZajadłoPosiadanie psa w świecie nauki nie jest obowiązkowe, ale jest dobrze widziane. Szczególnie przez studentów i asystentów. Gdy tylko wieść o posiadaniu przez profesora psa przeniknie do świata zewnętrznego - profesor staje się kimś bardziej ludzkim, schodzi z piedestału, obraz jego osobowości wyraźnie się uczłowiecza, powstaje okazja do jeszcze jednej anegdoty uniwersyteckiej. Autor
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?