Książka omawia zagadnienia z zakresu prawa pracy w przystępnej formie pytań i odpowiedzi, które najczęściej pojawiają się na egzaminach z tego przedmiotu. Jest to nowoczesny niezbędnik do nauki i powtórki materiału - czytelnik uczy się poprzez zadawanie pytań, formułowanie własnych odpowiedzi, a następnie ich weryfikację z tymi, które znajdują się w książce. Taka forma angażuje czytelnika, który aktywnie zdobywa i weryfikuje swoją wiedzę. Informacje uzyskane za pośrednictwem takiej nauki są lepiej zapamiętywane i utrwalane niż przez wielokrotne czytanie przepisów kodeksu. Opracowanie uwzględnia najnowsze zmiany kodeksu pracy dotyczące takich zagadnień, jak praca zdalna, kontrola trzeźwości pracowników oraz regulacje z zakresu tzw. work life balance. Publikacja w szczególności jest przeznaczona dla studentów i aplikantów. Będzie ona również pomocna pracownikom naukowym, którzy mogą ją wykorzystać jako materiały do ćwiczeń.
W książce omówiono różne rodzaje ekspertyz sądowych, m.in. antropologiczną, daktyloskopijną, toksykologiczną, alkohologiczną, genetyczną, entomologiczną, fizykochemiczną, mechanoskopijną, traseologiczną, biomechaniczną, śladów krwawych, balistyczną, wypadku drogowego, pisma ręcznego, dokumentów, dzieł sztuki, informatyczną, fonoskopijną, wariograficzną, osmologiczną, psychologiczną, psychiatryczną i quasi-świadków. Uwzględniono najnowsze światowe osiągnięcia nauk sądowych. Przedstawiono ocenę procesową ekspertyz oraz opisano problemy i potrzeby powstające podczas współpracy pomiędzy ekspertami a zleceniodawcami ekspertyz, w relacjach biegły - organ procesowy. Ważnym uzupełnieniem opracowania są nowe rozdziały dotyczące metodyki ekspertyzy oraz interpretacji wyników ekspertyzy. Publikacja jest skierowana zarówno do biegłych i ekspertów, jak i sędziów, prokuratorów, policjantów, adwokatów oraz aplikantów, a także do studentów prawa, chemii i biologii specjalizujących się w naukach sądowych. Będzie też niezbędnym źródłem wiedzy w codziennej pracy praktyków wymiaru sprawiedliwości. Książka stanowi dzieło 37 autorów - wybitnych specjalistów w obszarze nauk sądowych, będących z reguły także wykonawcami ekspertyz w danej dziedzinie.
Jest to pierwsza na polskim rynku publikacja prezentująca teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania wynagrodzeniami, tzw. Compensation & Benefits. Autorzy opisują, jak skutecznie opracować i wdrożyć politykę wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych, aby wpływała pozytywnie na motywację i zaangażowanie pracowników, a jednocześnie przyczyniała się do realizacji celów biznesowych organizacji.
Czytelnik dowie się także, jakie nowoczesne narzędzia i systemy informatyczne możemy wykorzystać, projektując efektywny system wynagradzania oraz jak zapewnić jego zgodność z obowiązującymi przepisami prawa. Autorzy, będący ekspertami C&B oraz wykładowcami studiów podyplomowych, dzielą się na łamach książki swoim wieloletnim doświadczeniem, rekomendacjami i dobrymi praktykami rynkowymi.
W książce poruszono m.in. zagadnienia takie jak:
• istota wynagradzania i model Total Rewards,
• opis stanowiska pracy,
• wartościowanie i mapowanie stanowisk,
• taryfikatory i siatki płac,
• budowa systemu płac zmiennych,
• zasady tworzenia polityki benefitowej,
• badanie efektywności przyjętej strategii wynagradzania.
Wydanie zostało wzbogacone m.in. o rozważania związane z wyzwaniami mającymi wpływ na rynek wynagrodzeń takimi, jak inflacja, niespokojna sytuacja gospodarcza i geopolityczna czy digitalizacja. Uwzględniono też najnowsze regulacje prawne m.in. w zakresie transparentności wynagrodzeń.
Ciekawym uzupełnieniem treści publikacji są obszerne materiały dostępne na stronie internetowej po wpisaniu zamieszczonego w książce kodu aktywacyjnego. Można tam zapoznać się z aktualnymi raportami płacowymi czy przykładami dobrych praktyk rynkowych w zakresie benefitów.
Pozycja przeznaczona jest dla pracowników działów kadr, menadżerów, specjalistów z dziedziny ZZL, a także dla słuchaczy studiów podyplomowych kierunków związanych z zarządzaniem wynagrodzeniami.
Publikacja zawiera 12 esejów, z których większość ukazała się w latach 1979-2020 w różnych czasopismach i książkach. Część z nich została ponownie zredagowana przez autora. Zbiór uzupełniają dwa wcześniej niepublikowane teksty oraz wstęp dr hab. Iwony Barwickiej Tylek. "W dedykacji, jaką napisał Profesor, ofiarowując mi swoje 13 różnych esejów, określił książkę mianem koktajlu tematów. Tu także mamy do czynienia z koktajlem, myślę, że smakowitym nie tylko dla historyka. Bo też Michał Jaskólski należał do tych rzadkich historyków, którzy zagłębiając się w przeszłość nie mieli zamiaru uciekać od tego, co bliskie człowiekowi niezależnie od czasów, w jakich ma przyjemność lub nieprzyjemność się znaleźć". dr hab. Iwona Barwicka Tylek, prof. UJ (fragment Eseju numer dwanaście i pół będącego wstępem do książki)
Książka omawia zagadnienia z zakresu ochrony środowiska – jego organizacji i kontroli – w przystępnej formie pytań i odpowiedzi, które najczęściej pojawiają się na egzaminach z tego przedmiotu. Jest to nowoczesny niezbędnik do nauki i powtórki materiału – czytelnik uczy się poprzez formułowanie odpowiedzi na pytania i ich porównanie z tymi, które znajdują się w książce.
Publikacja obejmuje ponadto zestaw schematów i tabel, które również porządkują i ułatwiają przyswajanie informacji. Zastosowanie takiej formy angażuje czytelnika, który aktywnie zdobywa i weryfikuje swoją wiedzę. Informacje zgłębiane za pośrednictwem aktywnej nauki są lepiej zapamiętywane i utrwalane niż poprzez wielokrotne czytanie przepisów kodeksu.
Publikacja w szczególności przeznaczona jest dla studentów i aplikantów. Będzie ona również pomocna pracownikom naukowym, którzy mogą ją wykorzystać jako materiały do ćwiczeń.
W publikacji poddano analizie m.in. zagadnienia: organizacji jednostek sektora samorządowego, gospodarki komunalnej, rachunkowości, gospodarki środkami trwałymi, odsetek, a także kwestie finansów charakterystycznych dla jednostek sektora publicznego. Wskazano podstawy prawne dla konkretnych rozwiązań, jak również wyjaśniono zawiłą problematykę finansów publicznych oraz specyfikę działalności sektora samorządowego. Książka jest przeznaczona dla pracowników administracji i działów finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Będzie cennym źródłem wiedzy dla członków organów stanowiących i wykonawczych tych jednostek oraz członków organów spółek komunalnych. Zainteresuje także radców prawnych, doradców podatkowych, ekonomistów oraz księgowych.
Autorka omawia 10 powszechnie stosowanych form rozwoju kompetencji pracowników takich jak: tutoring, mentoring, coaching, szkolenie, warsztat, trening, konferencja, kongres, seminarium, studia podyplomowe. Wskazuje, jak dopasować konkretne działania do potrzeb danych odbiorców. W książce opisano także kluczowe modele oceny form rozwoju kompetencji pracowników, którymi są: czteropoziomowy model Kirkpatricka, model Hamblina, pięciopoziomowy model (ROI) Phillipsa, zmodyfikowany ROI, metoda implementacji arkusza inwestycji i korzyści, model krytycznych poziomów Guskey'a, model Holtona, model oceny wyników O'Connora (RA), model Kaufmanna i Kellera, model Brinkerhoffa, model IPO, model C-I-P-O, czteropoziomowy model ewaluacji Warra (CIRO), czteropoziomowy model Stufflebeama (CIPP), model Passmore'a i Velez (SOAP-M model), model Ramseya (GAP model), model Fiester i Morrisa. Interesującym uzupełnieniem jest przegląd badań dotyczących problematyki modeli oceny form rozwoju kompetencji, a także zaprezentowanie przez autorkę jej nowatorskiej metody pomiaru i oceny skuteczności działań rozwojowych pracowników. Publikacja jest przeznaczona dla pracowników działów kadr i zasobów ludzkich, menedżerów i przedsiębiorców. Zainteresuje także pracowników naukowych zarządzania, psychologii i socjologii oraz studentów tych kierunków. "Zagadnienie rozwoju kompetencji personelu, stosowania różnych metod rozwojowych oraz pomiaru skuteczności działań podejmowanych w analizowanym obszarze, wpisuje się w aktualne trendy w zarządzaniu organizacjami. Akcentuje się przy tym potrzebę podejmowania aktywności, które przyniosą w długiej perspektywie korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom". dr hab. Katarzyna Piwowar-Sulej, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Analiza transakcyjna jest uznaną na świecie koncepcją psychologiczną, która ma zastosowanie tam, gdzie pojawia się potrzeba rozumienia zjawisk zachodzących w relacjach między ludźmi. Autorki w praktyczny sposób opisują 13 wybranych konstruktów analizy transakcyjnej. Każdy z nich zilustrowany jest przykładami, a uzupełnieniem treści jest zestaw narzędzi i ćwiczeń do samodzielnego wykonania. Dzięki lekturze książki czytelnik będzie mógł: zrozumieć wzorce zachowań - własnych oraz innych osób; przeanalizować i usprawnić własny styl komunikowania się; poznać mechanizmy gier psychologicznych w życiu prywatnym i zawodowym; zastosować rozwiązania wspierające współpracę i budowanie dobrych relacji. W publikacji można odnaleźć narzędzia do wykorzystania w codziennych sytuacjach zawodowych, takich jak: prowadzenie skutecznych rozmów, rozwiązywanie konfliktów, motywowanie czy współpraca w zespole. Pozycja jest przeznaczona dla managerów, przedsiębiorców, pracowników działów HR oraz wszystkich tych, którzy pracują w obszarach: edukacji, biznesu, coachingu czy szkoleń. Zaciekawi także wszystkich, którzy są zainteresowani rozwojem osobistym. "Napisana przez praktyków dla praktyków. Książka zawiera liczne przykłady zaczerpnięte z polskich organizacji pozwalające zobaczyć użyteczność założeń analizy transakcyjnej w różnych sytuacjach biznesowych. Koncentruje się na przestrzeni biznesowej, jednak znajdziemy w niej także trafne odwołania do naszego codziennego funkcjonowania". Agnieszka Woś-Szymanowska psycholog, konsultantka biznesowa, twórczyni bloga analiza-transakcyjna.pl "Na polskim rynku wydawniczym brakuje książki, która w sposób zrozumiały dla nie-praktyka analizy transakcyjnej, przybliża koncept i konstrukty tej teorii psychologii. Autorki w sposób nadający się do natychmiastowego zaimplementowania opisały najważniejsze elementy analizy transakcyjnej. Forma i treści tu opisane, pozwalają na skuteczne zastosowanie rozwiązań w swoim codziennym życiu". Kamila Pępiak-Kowalska wykładowczyni, konsultantka biznesowa, coach "Dlaczego nie uczą nas takich rzeczy w szkole, na kursach, na studiach? Dlaczego nie było tego na żadnym szkoleniu firmowym? Dlaczego dowiaduję się dopiero teraz?" - to słowa naszych klientów po warsztatach, na których zajmujemy się praktycznym wymiarem analizy transakcyjnej. Podobnych wypowiedzi słyszymy naprawdę wiele. Pojawiają się, kiedy dzielimy się wiedzą z obszaru analizy transakcyjnej na sesjach indywidualnych, kursach czy warsztatach. To opinie naszych klientów, zaciekawionych zdobywaniem praktycznej wiedzy z tego obszaru psychologii, stoją u źródeł tej książki. Monika Dawid-Sawicka i Elżbieta Stelmach
Publikacja porusza tematykę migracji Polaków do Wielkiej Brytanii w latach 2004-2016. Autor analizuje czynniki decydujące o wyborze Wielkiej Brytanii jako kraju docelowego, takie jak m.in.: różnice płacowe, koszty podróży i utrzymania, ryzyko braku zatrudnienia, sieci migracyjne. Opisuje także bariery prawne w dostępie do rynków pracy krajów wysoko rozwiniętych oraz inne kluczowe trudności dotyczące międzynarodowego przepływu pracowników, wraz z uzasadnieniem ich wpływu na strumienie migracyjne. Prezentowane w książce zagadnienia teoretyczne dotyczące czynników migracji zarobkowych oraz ewolucji badań naukowych w tym zakresie są skonfrontowane z praktyką odnoszącą się do migracji Polaków do Wielkiej Brytanii. Analizę przeprowadzono od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej do chwili, w której Brytyjczycy w referendum zadecydowali o opuszczeniu Wspólnoty. Publikacja jest przeznaczona zarówno dla pracowników administracji szczebla centralnego, jak i administracji samorządowej, a także dla naukowców zajmujących się migracjami międzynarodowymi. Zainteresuje także studentów kierunków związanych z tą tematyką.
Publikacja to jedyny na rynku tak obszerny poradnik dotyczący spraw o kontakty z dziećmi - zarówno z punktu widzenia osób uprawnionych do kontaktów, jak i tych, które jako główni opiekunowie dziecka są zobowiązane do umożliwienia kontaktów z nim. Został napisany w przystępny sposób, najważniejsze zagadnienia ujęto w ramkach, a wyjaśnienia kwestii prawnych przeplatają przykłady wzięte z życia, pokazujące standardowe sytuacje w tego typu sprawach. Autorka traktuje tytułową problematykę w sposób kompleksowy - przede wszystkim przedstawia aspekty kontaktów dziecka z rodzicem, ale odrębnie omawia również zagadnienia dotyczące jego kontaktów z rodzeństwem, dziadkami bądź innymi osobami bliskimi (np. macochą czy ojczymem). Tekst uzupełniają wywiady ze specjalistami: sędzią rodzinnym, kuratorem sądowym, mediatorem, psychologiem dziecięcym, działaczem ruchu praw ojców, coachem, trenerem radykalnego wybaczania. Książka jest przeznaczona dla osób niebędących prawnikami, które szukają wyczerpujących informacji na temat prawnych aspektów spraw o kontakty z dzieckiem, a także dla pełnomocników procesowych zamierzających świadczyć pomoc prawną w takich sprawach.
Publikacja zawiera wszechstronne i praktyczne omówienie rozwiązań prawnych służących zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym COVID-19.Autorzy omawiają m.in:obowiązki przeciwepidemiczne,zakażenia związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych,szczepienia ochronne i przymus przeciwepidemiczny,działania w przypadku podejrzenia, zagrożenia lub zgonu z powodu choroby zakaźnej,stan zagrożenia epidemicznego i stan pandemii,obrót asortymentem oraz skierowanie do pracy przy epidemii,możliwości kompensaty szkód, jakie mogą nastąpić w wyniku szczepień ochronnych,zasady wymierzania kar pieniężnych i ich egzekucji.Prezentowane w książce opinie i komentarze odwołują się do licznych opracowań z dziedziny prawa medycznego, administracyjnego, cywilnego i karnego oraz medycyny, a także orzecznictwa sądowego. Zespół autorów składa się z lekarza, specjalisty chorób zakaźnych oraz kierownika kliniki i prawników, w tym praktyków współpracujących z podmiotamileczniczymi. Opracowanie przeznaczone jest zarówno dla sędziów, adwokatów, radców prawnych oraz aplikantów zawodów prawniczych, jak i dla pracowników służby zdrowia. Zainteresuje również pracowników organów administracji publicznej i samorządu terytorialnego.
Job crafting jest metodą zwiększania zaangażowania pracowników i wspierania ich w budowaniu poczucia sensu pracy. Polega na dokonywaniu przez nich fizycznych oraz poznawczych zmian w sposobie wykonywania pracy, stosunku do niej lub w relacjach ze współpracownikami. Ta potwierdzona naukowo koncepcja zyskuje popularność wśród psychologów pracy i praktyków HR w krajach zachodnich, USA i Skandynawii. Autorki opisują sposoby na adaptację narzędzi job craftingu do polskiej kultury oraz wdrażanie ich z sukcesem w firmach.W kolejnym wydaniu zaprezentowano m.in.: zalecane działania sprzyjające tworzeniu kultury przekształcania pracy w organizacji, przewodnik, jak krok po kroku przeprowadzić warsztaty job craftingowe, opisy przykładów praktycznego zastosowania narzędzi job crafting w polskich firmach w formie case study, sposoby na budowanie relacji w zespołach rozproszonych lub pracujących w trybie pracy hybrydowej, rolę wzmacniania zdrowia psychicznego pracowników poprzez profilaktykę wypalenia zawodowego oraz budowanie bezpieczeństwa psychologicznego.Książka przeznaczona jest dla menedżerów i osób zatrudnionych w działach HR. Zainteresuje także psychologów pracy i organizacji. Pierwsze wydanie publikacji zostało uznane za najlepszą książkę popularyzatorską w konkursie Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej Pozytyw na najlepszą publikację z zakresu psychologii pozytywnej. Poszerzone wydanie książki genialnie wpisuje się w aktualne trendy rynku, uwypuklone przez pandemię: konieczność elastycznego podejścia do pracy, ciągłe jej usprawnianie czy trudność w tworzeniu jednego rozwiązania pasującego wszystkim zatrudnionym. Upodmiotowienie pracowników w kształtowaniu swojej sytuacji zawodowej wydaje się dobrą odpowiedzią na współczesne wyzwania. Autorki zręcznie nawiązują do tej sytuacji i pokazują, jak job crafting może wspomóc organizacje w dzisiejszych czasach. Dr Marta Roczniewska
HR compliance jest to system działań pracodawcy i jego upoważnionych przedstawicieli lub struktur stworzony w celu kontroli przestrzegania prawa. Dotyczy obszarów związanych z pracownikami, w których członkowie organizacji mogą być zarówno sprawcami, jak i ofiarami naruszeń.
Według autorów efektywne działania kontrolne powinny uwzględniać:
• zapobieganie zachowaniom niepożądanym, takim jak mobbing, dyskryminacja czy molestowanie seksualne;
• procedury przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń naruszeń prawa przez pracowników;
• przestrzeganie przez pracodawcę praw pracowników.
W publikacji omówiono zagadnienia takie jak:
• odpowiedzialność członków zarządu;
• zmniejszanie ryzyka związanego z wykorzystaniem technologii systemów rozproszonych;
• cyberbezpieczeństwo cyfrowych kanałów zarządzania zgłoszeniami;
• przykłady dobrych praktyk w zakresie tworzenia i implementacji systemów whistleblowingowych w Polsce.
Dzięki lekturze książki czytelnik dowie się, jak krok po kroku stworzyć system HR compliance, aby był oparty na właściwych regulacjach oraz miał praktyczne zastosowanie.
Publikacja przeznaczona jest zarówno dla pracowników i menedżerów działów HR, jak i dla prawników oraz specjalistów do spraw compliance. Zainteresuje również przedstawicieli kadry kierowniczej.
„Zdecydowanie wartościowe jest połączenie idei przestrzegania norm i zasad z aktywnością działów HR i szerzej – z aktywnością pracodawców i kadry kierowniczej w dziedzinie zarządzania. Niektóre książki dostępne na rynku, w sposób zapewne niezamierzony, utrwalają podział na tak zwany miękki i twardy HR. W dzisiejszych realiach zarządzania biznesem, w świecie norm i standardów oraz coraz szybciej postępujących zmian, podejście holistyczne jest wysoce wskazane. I właśnie to podejście wybrzmiewa w niniejszej publikacji”.
Jarosław Marciniak
Na okładce został zreprodukowany miedzioryt Jacka Gaja Zuzanna, który w naszym przekonaniu najpełniej wyraża przesłanie tej książki. Przypomnijmy, że pochodząca ze Starego Testamentu (z Księgi Daniela) przypowieść przynajmniej od XVI wieku jest stale obecnym tematem w sztuce europejskiej. Zuzannę i starców, Zuzannę z sędziami, Zuzannę w kąpieli czy po prostu Zuzannę malowali m.in. Tintoretto, Rubens oraz Rembrandt. Co widzimy na okładkowej grafice? Pośrodku oczywiście Zuzannę, która w naszej metaforze oznacza podmiot poznający. Zuzanna nie jest specjalnie piękna, a zalotami wydaje się niezbyt zainteresowana. A kim jest zalotnik po lewej stronie? Zdecydowanie to ktoś aktywny, wręcz namolny, i dlatego kojarzymy go z poznaniem potocznym, czyli tym bardziej bezpośrednim i pośpiesznym. Po prawej natomiast widzimy osobę zdystansowaną i nadętą, jakby mało zaciekawioną, wręcz znudzoną całą sytuacją w naszej interpretacji ma personifikować ideę poznania naukowego, które bywa powolne, żeby nie rzec leniwe. Czy Zuzanna dokona wyboru? My w każdym razie postanowiliśmy zwrócić się o pomoc do Daniela.
W publikacji omówiono kwestie dotyczące stosowania przepisów kształtujących sferę funeralną w Polsce, w szczególności:zakładanie, rozszerzanie i zamykanie cmentarzy komunalnych;budowa grobów, nagrobków, pomników na cmentarzach komunalnych a prawo budowlane;zarządzanie cmentarzami i grobami zabytkowymi;wymogi sanitarno-budowlane względem cmentarzy komunalnych;stwierdzenie zgonu, przechowywanie zwłok w domu przedpogrzebowym i sposób pochowania zwłok;ekshumacja i ponowne użycie grobu;ochrona danych osobowych osób zmarłych. Cennym uzupełnieniem książki są wzory uchwał rady gminy przydatne przy założeniu, zamknięciu lub poszerzeniu cmentarza komunalnego oraz ustaleniu zasad korzystania z niego. Opracowanie jest przeznaczone dla zarządców cmentarzy, pracowników organów architektoniczno-budowlanych, sanitarnych i konserwatorskich. Będzie pomocne dla adwokatów i radców prawnych w zakresie postępowań dotyczących m.in. ekshumacji, sporów o prawo do pochowania i ustalenie prawa do grobu.
Problematyka związana z funkcjonowaniem aptek jest niezwykle złożona i obejmuje wiele szczegółowych kwestii. Zwiększona liczba regulacji dotyczących tematyki farmaceutycznej i aptecznej na przestrzeni ostatnich 35 lat zmieniła realia funkcjonowania tego ? prima facie ograniczonego podmiotowo i przedmiotowo ? obszaru działalności życia gospodarczego i społecznego. Mając do wyboru wielość zagadnień Autorzy wybrali kilka z nich, które punktu widzenia przedsiębiorców zasługują na szczególne zainteresowanie badawcze. Są to kwestie dotyczące:- istoty przepisów ?antykoncentracyjnych?- reklamy aptek i punktów aptecznych- franczyzy aptek- udzielania i cofania zezwoleń na prowadzenie apteki ogólnodostępnej- a także roli, znaczenia oraz wpływu samorządu zawodowego na funkcjonowanie przedsiębiorców. Poradnik skierowany jest przede wszystkim dla przedsiębiorców prowadzących apteki oraz franczyzodawców. Zainteresuje również prawników praktyków zajmujących się tym tematem, w tym adwokatów, radców prawnych i sędziów. Autorzy to pracownicy Katedry Prawa Konstytucyjnego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiadają wieloletnie doświadczenie w zakresie praktycznego respektowania przez prawodawcę standardów prawidłowej legislacji, ochrony wolności i praw jednostki. Są twórcami szeregu opinii, w tym dotyczących konstytucyjności ingerencji prawodawcy w sferę dóbr konstytucyjnie chronionych, oraz autorami kilkuset opracowań naukowych z przedmiotowego obszaru.
Publikacja zawiera zbiór rekomendacji, których wdrożenie może przynieść zamawiającym i wykonawcom realne i wymierne korzyści. Rekomendacje te obejmują obszar:
• szacowania przez zamawiających wartości zamówień publicznych na roboty budowlane realizowane w formule „wybuduj” oraz „zaprojektuj i wybuduj”,
• kalkulacji ceny oferty przez wykonawców robót budowlanych (sporządzania kosztorysów ofertowych oraz tabel wartości elementów zryczałtowanych),
• zmiany wynagrodzenia z tytułu realizacji robót dodatkowych, robót zamiennych, rezygnacji z realizacji robót budowlanych wchodzących w zakres zamówienia podstawowego, zmiany cen i stawek czynników produkcji budowlanej lub realizacji robót budowlanych w przedłużonym czasie na ich ukończenie,
• rozliczania zamówień na roboty budowlane.
Istotną część książki stanowi wykaz najczęściej popełnianych błędów w zakresie ustalania i rozliczania robót budowlanych, analiza dynamiki cen i stawek czynników produkcji budowlanej (w tym cen wyrobów stalowych, wyrobów drzewnych, styropianu i asfaltu) w Polsce w okresie od I kwartału 2020 r. do II kwartału 2022 r., czyli wystąpienia pandemii COVID-19 oraz wojny w Ukrainie.
W opracowaniu przedstawiono również rodzaje wynagrodzenia za wykonanie robót budowlanych oraz analizę składników cenotwórczych robót budowlanych ze słownikiem pojęć stosowanych w ekonomice budownictwa. Odwołano się do aktów prawnych regulujących szacowanie wartości zamówień publicznych, a także przytoczono orzecznictwo i opinie Urzędu Zamówień Publicznych w tej materii.
Książka zainteresuje rzeczoznawców majątkowych, kosztorysantów, pracowników administracji oraz adwokatów i radców prawnych.
W publikacji autor omówił rolę i wpływ przepisów o kontroli zarządczej na rachunkowość budżetową. Skoncentrował się na dwóch procesach kontroli zarządczej: planowaniu (wyznaczaniu celów) oraz zarządzaniu ryzykiem. Są to jednocześnie procesy zarządcze najobszerniej opisane standardami kontroli zarządczej i uznane przez ustawodawcę za fundamentalne.
W opracowaniu czytelnik znajdzie analizę zagadnień takich jak:
• mierniki celów rachunkowości budżetowej oraz monitorowanie stopnia ich osiągnięcia;
• zarządzanie ryzykiem w obszarze zapewnienia wiarygodności sprawozdań budżetowych;
• ryzyko w stosowaniu klasyfikacji budżetowej.
Opracowanie zainteresuje ekonomistów, księgowych i menedżerów zatrudnionych w jednostkach sektora finansów publicznych, a także adwokatów, radców prawnych i sędziów w zakresie omawianej problematyki.
W publikacji objęto badaniami porównawczymi sześć państw europejskich,tj. Niemcy, Hiszpanię, Włochy, Węgry, Słowację i Słowenię. Przyjęte w tych państwach instrumenty uwzględniają nowe tendencje w sposobie ograniczania polityki fiskalnej na przebieg cyklu koniunkturalnego czy możliwość zastosowania tzw. klauzul wyjścia. Dzięki temu mogą one stanowić cenną wskazówkę dla polskiego ustrojodawcy w kwestii limitu zadłużenia z art. 216 ust. 5 Konstytucji RP. W tym celu omówiono problematykę stosowania konstytucyjnych reguł fiskalnych, odnosząc się do ich kategoryczności, doprecyzowania w ustawodawstwie niższego rzędu czy związków między konstytucyjnymi regułami fiskalnymi a prawem Unii Europejskiej.
Publikacja jest przeznaczona dla prawników, finansistów, politologów zajmujących się problematyką budżetu państwa oraz długu publicznego. Może ona zainteresować polityków i pracowników administracji, w tym administracji rządowej, którzy uczestniczą w procesie projektowania budżetu państwa oraz zajmują się problematyką finansów publicznych. Będzie ona stanowić również cenną pomoc dla specjalistów z zakresu prawa konstytucyjnego, prawa finansowego i prawa Unii Europejskiej, a także dla studentów prawa, administracji oraz finansów.
Książka kompleksowo omawia tę część systemu zabezpieczenia społecznego, jaką jest pomoc społeczna. Mowa tu nie tylko o pomocy finansowej, ale też rzeczowej czy usługowej. Jej celem jest pomoc człowiekowi znajdującemu się w trudnej sytuacji życiowej, której samodzielnie przezwyciężyć nie może. Świadczenia często pobierane okresowo umożliwiają mu zaspokojenie podstawowych potrzeb bytowych.Wydanie drugie zostało rozszerzone o omówienie licznych nowelizacji prawa zabezpieczenia społecznego oraz ich aktualnej wykładni, wzbogaconej najnowszym orzecznictwem sądowym. Uwzględnia ono zmiany dotyczące:o zasad ustalania opłaty za pobyt w domach pomoc społecznej i zwalniania z odpłatności,o przyznawania usług opiekuńczych w trybie pilnym,o funkcjonowania mieszkań chronionych, schronisk dla osób bezdomnych i centrów usług społecznych,o awansu zawodowego i ocen okresowych pracowników socjalnych,o organu właściwego w sprawach koordynacji świadczeń,o przyznawania świadczenia wychowawczego i świadczeń z funduszu alimentacyjnego,o zsynchronizowania działań zmierzających do walki z różnymi typami uzależnień behawioralnych,o zwiększenia bezpieczeństwa ofiar przemocy w rodzinie oraz mechanizmu izolacji sprawcy od ofiary,o nowych regulacji służących szeroko rozumianemu wsparciu rodziny, w tym ustawy o rodzinnym kapitale opiekuńczym, świadczenia "Dobry start", programu dożywiania "Posiłek w szkole i w domu" oraz wsparcia kobiet w ciąży i rodzin w ramach tzw. ustawy "Za życiem",o kryteriów dochodowych i zasad ustalania dochodu,o interpretacji przepisów regulujących świadczenia nienależnie pobrane,o wpływ rozwoju nowych technologii na procedurę administracyjną i usprawnień w zakresie samodzielnego pozyskiwania przez organ informacji niezbędnych do wydania decyzji. Adresatami publikacji są:o ośrodki pomocy społecznej: ops-y, mops-y (na poziomie gminy), powiatowe centra pomocy rodzinie, regionalne ośrodki pomocy społecznej (na poziomie wojewódzkim),o placówki resocjalizacyjne,o placówki wychowawcze,o domy pomocy społecznej,o placówki zapewniające całodobową opiekę,o ośrodki wsparcia,o poradnie specjalistyczne,o ośrodki kształcące kadry pracowników socjalnych,o kuratorzy,o organizacje współpracujące (fundacje, stowarzyszenia) w dziedzinie pomocy społecznej,o organizacje pożytku publicznego,o kancelarie prawnicze specjalizujące się w omawianej tematyce,o sądy rodzinne i administracyjne,o samorządowe kolegia odwoławcze,o studenci nauk społecznych i administracji.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?