„Wilgość” to domena rzeczy – zdawałoby się – znanych i zwykłych, ale siłą tej prozy jest jej nieoczywistość. Źródłem zagrożenia nie jest tu typowa dla horroru zewnętrzna siła, lecz coś, z czym bohaterowie mają do czynienia na co dzień, coś z ich świata lub wnętrza. Koszmary, z jakimi muszą się mierzyć, choć rodzą się w ich głowach, są osadzone we współczesnej polskiej rzeczywistości.
Opowiadania z tego tomu tworzą uniwersalną opowieść o człowieku nieprzystosowanym do świata, w którym przyszło mu żyć, i o rozpaczliwych próbach mierzenia się z nim.
Anna Maria Wybraniec – pochodząca ze Śląska mistrzyni małej formy, autorka zbioru opowiadań „Niebo, ptaki i robaki” (Phantom Books Horror 2020) oraz współtwórczyni licznych antologii, m.in. „Grobowiec. Zaraza” (Vesper 2021) czy „Żertwa. Antologia słowiańskiego horroru” (Wydawnictwo IX 2021).
Jest rok 1699. Fount Royal to niewielka, otoczona bagnami i lasami osada w Karolinie, gdzieś na skraju brytyjskich kolonii w Ameryce Północnej. Pewnego dnia w makabryczny sposób ginie miejscowy pastor, jakiś czas potem zaś Daniel Howarth, jeden z najbardziej szanowanych mieszkańców. Jakby tego było mało, na Fount Royal spada fala nieszczęść: ludzie zaczynają chorować i umierać, pożary trawią kolejne zabudowania, od kilku tygodni niemal nieustannie pada deszcz, niszcząc i tak już słabe plony. Mieszkańcy są przekonani, że odpowiada za to czarownica.
Podejrzenia padają na owdowiałą niedawno Rachel Howarth. Jest młoda i piękna, ale ma znamiona, nie chce odmówić Modlitwy Pańskiej, w jej domu znaleziono słomiane lalki, a świadkowie zeznają, że spółkowała z samym Szatanem.
Na wezwanie burmistrza do osady przybywa sędzia Isaac Woodward i jego młody se-kretarz Matthew Corbett. Mimo że dowody nie budzą wątpliwości i kobietę czeka śmierć na stosie, Matthew nie wierzy w jej winę. Gdy zaczyna własne śledztwo, na jaw stopniowo wy-chodzą skrzętnie skrywane tajemnice osadników. Toczy się gra, której stawką jest nie tylko życie Rachel, ale i przyszłość całego Fount Royal.
„Zew nocnego ptaka” Roberta McCammona („Magiczne lata”, „Łabędzi śpiew”) to przyprawiony szczyptą grozy kryminał, który mimo epickiego rozmachu zachwyca dynamiczną akcją, barwnie zarysowanymi postaciami i zaskakującą fabułą.
Przerażający opis skazanej na zagładę ekspedycji naukowej zawarty w opowiadaniu W górach szaleństwa H.P. Lovecrafta wpłynął na twórczość wielu najlepszych autorów współczesnej fikcji. Zbiór Szaleństwo Cthulhu stanowi tego najdoskonalszy przykład. Antologia zawiera szesnaście historii zainspirowanych jednym z najważniejszych dzieł mistrza literatury grozy.
Redakcja tomu S.T. Joshi
Słowo wstępne Jonathan Maberry
Heather Graham
Lois H. Gresh
Caitlín R. Kiernan
J.C. Koch
Joseph S. Pulver Sr.
Darrell Schweitzer
Michael Shea
John Shirley
William Browning Spencer
Melanie Tem
Jonathan Thomas
K.M. Tonso
Harry Turtledove
Donald Tyson
Antologia zawiera również dwa klasyczne opowiadania Arthura C. Clarke’a oraz Roberta Silverberga.
Rafał po rozstaniu z Martą traci sens życia i podejmuje próbę samobójczą. Z depresji próbuje wyciągnąć go babcia, którą odwiedza w Pogorzelisku, zapadłej wsi na Lubelszczyźnie, gdzie jako dziecko spędzał wakacje. Bardzo szybko okazuje się, że sielska atmosfera z pozoru prostszego życia skrywa jeszcze większe koszmary niż te, przed którymi uciekał. Rafał zaczyna balansować na granicy rzeczywistości i przerażających wizji, zrodzonych w jego udręczonym umyśle. Ta pozornie beztroska wieś staje się miejscem coraz dziwniejszych zdarzeń, przemieniających narastający niepokój w paniczny strach. Wkrótce demony, przebudzone w zapadłej i wyludnionej wsi, zaczynają wkraczać w życie Marty, dawnej ukochanej Rafała. Coraz brutalniej i z coraz większą bezwzględnością.
„Pętla” to wciągająca powieść pełna tajemnic i mroku. Napisana z niezwykłą lekkością i swobodą, miejscami przesycona jest gorzką ironią i poczuciem humoru, właściwymi dla oryginalnego stylu Kamila Staniszka.
Kamil Staniszek – dziennikarz, pisarz, publicysta, wydawca gazety regionalnej „Kurier Południowy” oraz portalu informacyjnego PiasecznoNEWS.pl. Debiutował w 2001 roku opowiadaniem „Gracz” w „Nowej Fantastyce”. Autor dwóch powieści kryminalnych: „Kocia morda” oraz „Zemsta ma smak czerwieni”. Wielki pasjonat muzyki metalowej, o której od lat pisze pod pseudonimem Maria Konopnicka.
„McMurtry napisał smutną, a jednocześnie zabawną powieść, w której uczcił nie tylko przeszłość swoich bohaterów, lecz także schyłek amerykańskiego Zachodu”.
– „New York Times”
„Jedno z najmocniejszych i najbardziej poruszających dzieł McMurtry’ego”.
– „Los Angeles Times”
Kapitan Woodrow Call – za młodu wspólnik Gusa McCrae i strażnik Teksasu – został łowcą nagród i właśnie zlecono mu wytropienie groźnego meksykańskiego bandyty. W wyprawie towarzyszy mu mieszczuch ze Wschodniego Wybrzeża, niezbyt rozgarnięty zastępca szeryfa i jeden z ostatnich członków ekipy Kapeluszników, niejaki Ślepki Parker, ożeniony z Loreną, dawną kochanką Gusa.
Podczas długiego i niebezpiecznego pościgu przemierzają ostatnie dzikie tereny Zachodu. Akcja na pewien czas przenosi się do bandyckiej ostoi zwanej Miastem Wron, a w finale bohaterowie odwiedzają rozległe i okrutne równiny teksaskiego pogranicza.
Ulice Laredo zamykają tetralogię, której pierwszy tom nosił tytuł Na południe od Brazos. To porywająca i przejmująca elegia o bohaterstwie i przyjaźni.
Gabriel Amorth, egzorcysta, sporządził klasyfikację pięciu stopni nękania człowieka przez złego ducha: kuszenie, dręczenie, obsesje, nawiedzenie i opętanie. Zapomniał jednak o jeszcze jednym, najgorszym: gdy wszystko to spotyka cię jednocześnie…
Marek Suchocki „Suchy”, boss kontrolujący półświatek północno-wschodniej Polski, może uważać się za szczęśliwego człowieka. Ma piękną żonę, jeszcze piękniejszą kochankę, dwoje zdrowych dzieci, własny pub, luksusowy dom i mnóstwo gotówki. Sielanka kończy się jednak, gdy jego najgroźniejszy konkurent wychodzi z więzienia i brutalnie upomina się o powrót na przestępczy tron w regionie. Porachunki kończą się tragicznie – Marek spada ze schodów i doznaje poważnego urazu mózgu. Kiedy po tygodniowej śpiączce odzyskuje przytomność, okazuje się, że jego grupa została rozbita, a wszystkie pieniądze zarobione przez lata przestępczej działalności zniknęły. Jego przeciwnik, przez swoje głośne i bezkompromisowe dokonania ochrzczony niegdyś przez media „Grzesznikiem”, daje się poznać jako genialny psychopata, który nie zna litości. Stawia „Suchego” przed wyborem – albo ustąpi, albo zostanie mu odebrane wszystko, czym kiedykolwiek się cieszył. Na domiar złego wkrótce po wypadku ujawniają się nowe, przerażające zdolności Marka. Zaczyna widzieć duchy, nieokreślone cienie, a do tego potrafi rozpoznać ukryte w ludzkim ciele demony…
Nowe, odświeżone i poprawione przez autora wydanie „Grzesznika”, powieści za którą Artur Urbanowcz („Gałęziste”, „Inkub”, „Paradoks”) otrzymał w 2017 roku prestiżową Nagrodę Polskiej Literatury Grozy im. Stefana Grabińskiego.
Teren poza Starym Miastem miał być zielony, bujny, pełen otuchy. Miał być miejscem, w którym Alicja w końcu mogła odpocząć, gdzie nie byłaby już ani zabawką Królika, ani pionkiem Cheshire’a, ani zdobyczą Dżaberłaka. Ale owe zielone pola okazały się być tylko popiołem, i nigdzie nie można było znaleźć nadziei…
„Uważaj, ten biały królik zabierze cię w psychodeliczną podróż przez wnętrzności magii i szaleństwa. Jeśli chodzi o mnie, jazda była przepyszna”.
Brom, autor The Child Thief
„Cudownie spadało się w głąb króliczej nory, czytając tę mroczną, surową opowieść. Oryginalna fantazja na temat klasycznej powieści, szalona jazda!”.
Gena Showalter, autorka A Mad Zombie Party, bestsellera „New York Timesa”
„Mroczny, cudownie niepokojący upadek w głąb króliczej nory szaleństwa i tajemnic. To nie jest ulizana Alicja… Lektura Alicji przenosi w niepewny świat napędzany szaleństwem, gdzie rzeczywistość może usunąć się wam spod nóg, jeśli nie będzie bardzo uważać. Ta pokręcona trawestacja klasycznej książki na nowo ożywia twory Carrolla. Jeżeli szukacie książki, która sprawi, że poczujecie się jak po imprezie z Niebieską Gąsienicą, gorąco polecam Alicję”.
R.S. Belcher, autor The Brotherhood of the Wheel
„Przerażająca fantazja, która każe ci na nowo przyjrzeć się miłości do ukochanej książki z dzieciństwa. Gładka jak plusz proza świetnie miesza się z pysznie złożonymi postaciami i zawiłą akcją. Takiego świata Lewis Carroll nigdy sobie nie wyobrażał”.
RT Book Review (pierwsza pozycja)
Lata trzydzieste XX wieku, urokliwe, sielskie miasteczko w Nowej Anglii, kolebce amerykańskiej kultury. Nastoletni bliźniacy Niles i Holland dorastają w typowej wielopokoleniowej rodzinie o emigranckich korzeniach. Mają diametralnie różne usposobienie, ale łączy ich bardzo silna, niemal telepatyczna więź. Ich ojciec zginął w makabrycznym wypadku, a matka, nie mogąc pogodzić się ze stratą, popada w chorobę psychiczną. Chłopcy wiele czasu spędzają z babcią, z którą grają w surrealistyczną grę, a tymczasem na rodzinę spadają kolejne nieszczęścia...
Ten drugi to doskonały horror psychologiczny, który nie epatując krwią, umiejętnie łączy niespieszne tempo z atmosferą tajemnicy i rosnącym nieustannie napięciem. Absolutny klasyk literatury grozy, nigdy wcześniej niewydany w Polsce.
Thomas Tryon (1926–1991) to absolwent Yale, aktor znany ze świetnej roli w Kardynale (1963) Ottona Premingera i pisarz. Jego debiut literacki - Ten drugi (1971) – sprzedał się w ponad trzech milionach egzemplarzy i przez z górą pół roku utrzymywał na liście bestsellerów „New York Timesa”. W 1972 roku książkę przeniósł na ekran Robert Mulligan, reżyser Zabić drozda.
„Matki Savage’ów pożerają własne dzieci!”
W Alabamie, na leżącym nad oceanem skrawku ziemi, który przypływ regularnie odcina od stałego lądu, leży Beldame – jak przyjęło się mówić na trzy wiktoriańskie domy wybudowane w XIX wieku. Tam od lat wakacje spędzają dwie prominentne i spowinowacone ze sobą rodziny – Savage’ów i McCrayów.
Ale trzeci dom stoi pusty. Od lat nikt nie był w środku, a zachłanna wydma rok po roku pochłania budynek. Wiąże się z nim tajemnica, o której się nie mówi, nikt nie chce nawet o niej myśleć.
Pogrzeb matrony Savage’ów sprawia, że większość członków obu rodzin po latach znowu się spotyka i, korzystając z okazji, postanawia spędzić lato w Beldame. Wśród nich jest wychowana w Nowym Jorku nastoletnia India McCray. Nieświadoma przeszłości tego miejsca postanawia zbadać opuszczony dom. Znajduje w nim jedynie piasek. I coś jeszcze. Coś niesamowitego. Coś, co wcale nie chce, aby o nim zapomniano... Upalne, duszne lato z dnia na dzień przeradza się w coraz większy koszmar.
Bohaterką powieści, dziejącej się na przełomie lat 80. i 90. XX wieku na przedmieściach Charlestown, jest Patricia Campbell – niczym niewyróżniająca się kura domowa, której jedynym urozmaiceniem w nudnym, monotonnym życiu są spotkania w lokalnym klubie literackim.
Kiedy w okolicy zaczynają ginąć dzieci, Patricia, jako zagorzała fanka kryminałów, powieści detektywistycznych i horrorów, z pomocą koleżanek z klubu rozpoczyna prywatne śledztwo. Szybko okazuje się, że to przystojny, wrażliwy i szarmancki James Harris, jeden z sąsiadów, może być zamieszany w te porwania, a jego prawdziwa natura jest zdecydowanie bardziej przerażająca niż fabuła niejednej z omawianych przez nie książek…
J.W. Rinzler [1962-2021] ma na koncie kilkadziesiąt książek, w tym trzy bestsellery „New York Timesa” oraz jeden „London Timesa”. Napisał między innymi The Making of Star Wars, The Complete Making of Indiana Jones i najlepiej sprzedającą się powieść ilustrowaną – The Star Wars. Jego książki przetłumaczono na siedem języków, ich łączny nakład przekroczył 600 tysięcy egzemplarzy. Rinzler stworzył i wyreżyserował krótkometrażówkę Riddle of the Black Cat, wyświetlaną na wielu festiwalach, w tym Montreal World Film Festival. W 2018 roku wydał The Making of Planet of the Apes. [ jwrinzler.com ; @jwrinzler ]
Obcy przez wielu uważany jest za wzór horroru science fiction. Długa i zawiła historia jego powstawania zaczyna się od wizji Dana O’Bannona (zainspirowanych jego przewlekłymi bólami żołądka), doskonale oddających napięcie i atmosferę hollywoodzkiego przeboju.
Autor książki – J.W. Rinzler (The Making of Star Wars) – na jej potrzeby przeprowadził zupełnie nowe wywiady z Ridleyem Scottem oraz jego kluczowymi partnerami z planu, którzy pomogli mu opowiedzieć wyjątkową historię tego przełomowego dzieła współczesnego kina.
Książka zawiera niepublikowane dotąd zdjęcia, ilustracje oraz dokumenty z archiwów wytwórni FOX, a Ridley Scott rzucił nowe światło na cały proces twórczy, omawiając wiele trudności i niezwykłych chwil, których doświadczył. Wśród nich są:
• przybycie na plan reżysera, który chciał nakręcić przełomowy dla siebie film;
• zatrudnienie wizjonerskiego artysty, H.R. Gigera, który stworzył zapierającą dech w piersiach postać obcego;
• wiele problemów twórczych napotkanych przy fazach powstawania obcego;
• zaangażowanie nieznanej aktorki, Sigourney Weaver, w roli Ripley;
• fizycznie wymagające zdjęcia wypełnione częstymi starciami pomiędzy reżyserem a producentami;
• filmowanie słynnej sceny z Rozpruwaczem i jakie piętno odcisnęła na ekipie;
• niezwykłe przedpremierowe pokazy filmu, z których ludzie uciekali z krzykiem.
Książka jest wzbogacona o fascynujące materiały graficzne, w tym słynne „Ridleygramy”, i stanowi obowiązkową lekturę dla każdego miłośnika tego klasycznego filmu.
Młoda barmanka pewnego dnia znika bez słowa wyjaśnienia. Podobno pojechała do Bydgoszczy. Jej śladem, niezależnie od siebie, wyruszają trzy osoby: jej najlepsza przyjaciółka, platonicznie zakochany w niej mężczyzna oraz ksiądz, który chce pomóc babci dziewczyny. Chaotycznie krążą po ulicach miasta, próbując wpaść na jakikolwiek trop zaginionej. Ich wędrówka z każdą chwilą przybiera coraz bardziej fantasmagoryczny charakter, przeszłość każdego z bohaterów wraca, miesza się z teraźniejszością. Na ich drodze stają surrealistycznie postacie, miejsca, wydarzenia. A za nimi, krok w krok podąża Szatan...
Śmiech to zdrowie, a kto zapewnia nam najwięcej radosnych chwil? Dzieci!
Dlaczego zdaniem malca to babcia przychodzi na wywiadówki? Dlaczego warto być krewetką albo wężem? Czy złotą rybkę można wyprowadzić na spacer? Czy bociany to mądre ptaki? Kto ukradł wszystkie kolory ze starych filmów?
Jeżeli chcecie poznać odpowiedzi na te i wiele innych pytań, „Dowcipy dla dzieci. Wielka księga” jest dla was idealna! Dzięki niej ponownie odkryjecie w sobie radość i niewinność tak bardzo związaną z najwcześniejszymi latami naszego życia.
A poza tym… to fajna książka do nauki czytania!!! Żadnej nudy, same żarciki!
W Księdze Rodzaju zapisano, że na początku była ciemność. Ale to nieprawda. Na początku i na końcu zawsze jest tylko lęk.Ludzkość spowił mroczny całun śmierci, a wraz z nim świat ogarnęła przytłaczająca ciszaNa skraju pustyni, w sąsiedztwie mrocznego lasu stoi niewielka, drewniana chata. Mieszkają w niej Jakub oraz Julia, małżeństwo od lat bezskutecznie starające się o dziecko. W ich niedalekim sąsiedztwie żyją Daniel z Martą jak się wydaje jedyni prócz nich, którzy przeżyli pandemię śmiertelnego wirusa. Ta zaprzyjaźniona, wspomagająca się czwórka od lat nie widziała innych żywych ludzi.Pewnej deszczowej nocy do drzwi chaty puka młoda, bosa dziewczyna w żółtej pelerynie, prosząc o pomoc. Wbrew logice i obawom Jakub wpuszcza ją do środka. Wraz z przybyciem tego niespodziewanego gościa zaczynają się dziać niepokojące rzeczy
Część I. Przeszłość
Krzysztof Wroński, Wdowi dom
Wojciech Uszok, Zaraza
Konrad Możdżeń, Nomen nominandum
Cześć II. Teraźniejszość
Tomasz Sablik, Wielka noc
Paweł Ciećwierz, Recykling
Anna Maria Wybraniec, Uwęglenie bytu
Jakub Bielawski, Schlesierthal
Bartłomiej Grubich, Co było, minęło
Robert Ziębiński, Pocztówka z wakacji
Część III. Przyszłość
Kamil Staniszek, Nagła śmierć
Maciej Krzywiński, Oko zbielało
Sławomir Królikowski, Choreomania
Łukasz Radecki, Zaczęło się od gwiazd
Grzegorz Kopiec, Kiedyś wszyscy byliśmy ludźmi
Dawid Lipski, Garstka proszku
„Grobowiec” to cyklicznie wydawana antologia prezentująca dzieła najciekawszych przedstawicieli polskiej literatury grozy. Każdy tom poświęcony jest jednemu, konkretnemu zagadnieniu. Tom pierwszy odnosi się do kwestii „zarazy”. Motyw przewodni stanowi jednak wyłącznie wstępną inspirację, która przetworzona przez indywidualną wrażliwość i styl każdego z autorów meandruje w odrębne i zaskakujące rejony. „Zaraza” pozostaje jedynie tłem opisywanych wydarzeń. Opowiadania przedstawiają historie ulokowane w dawnych czasach i odległej przyszłości. Nawet te, które prezentują świat znany nam z autopsji, ukazały temat bardziej poprzez pryzmat jednostkowych, indywidualnych zapatrywań kształtujących ludzkie działanie i zmuszających do podejmowania konkretnych decyzji. Tom pierwszy „Grobowca” nie jest więc antologią pandemii, a zapisem wewnętrznej walki bohaterów, których losy poznajemy w poszczególnych opowiadaniach.
Grupa gimnazjalistów Republiki Wielkiej Azji Wschodniej zostaje uprowadzona ze szkolnej wycieczki i skierowana przez autorytarny rząd na niewielką, ewakuowaną z mieszkającej tam ludności wyspę. Pozostawieni sami sobie, dysponując dostarczonym im uzbrojeniem, mają tylko jedno zadanie: tak długo mordować się nawzajem, aż przeżyje tylko jeden. W tym czasie przeprowadzane są liczne pomiary, między innymi czasu potrzebnego na wykonanie zadania. Ostatnia pozostała przy życiu osoba z klasy (zwycięzca) otrzymuje zabezpieczenie na całe życie oraz dyplom gratulacyjny z podpisem Wodza. Nie ma możliwości sprzeciwu. Nie ma możliwości odmówienia udziału w „programie” bez groźby natychmiastowej śmierci – do szyj nastolatków przymocowano bowiem specjalne obroże z ładunkiem wybuchowym. Mogą albo poddać się grze i zabijać, albo samemu zginąć…
Osławiony, wysokooktanowy thriller Koushuna Takamiego opiera się na prostym, acz porywającym założeniu: Jak zachowają się nastolatki, które – by przetrwać – muszą się nawzajem zabijać? To przekonująca i poruszająca alegoria młodości i warunków (nie)życia w świecie napędzanym korporacyjnym wyścigiem szczurów.
Kiedy po raz pierwszy książka trafiła na rynek japoński, spotkała się z poważną krytyką. Autorowi zarzucano nadmierne epatowanie przemocą, co jednak nie przeszkodziło „Battle Royale” w sprzedaży. Powieść, porównywana do „Władcy much” Williama Goldinga, bardzo szybko stała się jednym z największych bestsellerów, i to nie tylko w Japonii. Obecnie „Battle Royale” można bez wątpienia nazwać klasykiem i prawdziwym popkulturowym fenomenem. Została sfilmowana, trafiła również do świata gier. Wydawnictwo Vesper po raz pierwszy prezentuje powieść polskiemu czytelnikowi – w tłumaczeniu Uli Knap, wzbogaconą o fenomenalne ilustracje Macieja Kamudy.
Barbara, dwudziestoletnia studentka pedagogiki, podejmuje pracę jako opiekunka dwojga dzieci, których rodzice wyjechali na tygodniowe wakacje do Europy. Trzynastoletni Bobby i dziesięcioletnia Cindy Adams, to urocze, inteligentne, dobrze wychowane rodzeństwo, które czas wolny spędza najchętniej w towarzystwie nieco starszych przyjaciół mieszkających w sąsiedztwie: Johna Randalla oraz rodzeństwa McVeightów – Dianne i Paula. Znudzeni brakiem rozrywek i złaknieni ekscytujących doznań postanawiają zabawić się kosztem Barbary. Dziewczyna zostaje uwięziona, a dzieci zaczynają prowadzić z nią grę. Coś, co z początku wydaje się niewinnym psikusem, szybko wymyka się spod kontroli. Pozbawiona nadzoru i upojona poczuciem wolności młodzież zaczyna z socjopatyczną wręcz przyjemnością ulegać najbardziej prymitywnym instynktom…
To powieść o złu w czystej postaci, którego korzenie sięgają najgłębszych pokładów naszej podświadomości. To książka o tym, jak niewiele potrzeba, by pękła cienka granica, jaka dzieli człowieczeństwo od bestialstwa. O tym, w jaki sposób sprzyjające okoliczności budzą w nas uśpione demony. Wstrząsająca, brutalna, kontrowersyjna powieść Mendala W. Johnsona z 1974 roku nigdy wcześniej nie była wydana w Polsce.
Dwunastoletnia pasjonatka chemii, Flawia de Luce, oraz lojalny służący Dogger zakładają agencję detektywistyczną. Nie spodziewają się, że pierwsza sprawa, jaką im przyjdzie rozwiązać, pojawi się podczas weselnego przyjęcia siostry Flawii – Feli. Jednym z kluczowych momentów radosnej uroczystości ma być tradycyjne pokrojenie ogromnego, bajecznie udekorowanego weselnego tortu, lecz gdy tylko panna młoda wbija w niego nóż, z jej gardła dobywa się mrożący krew w żyłach krzyk, bowiem z pierwszego kawałka wystaje ludzki palec…
Bohater powieści, Graham, w wyniku przedawkowania leków na bezsenność zapada w śpiączkę, z której budzi się ponad 200 lat później, na początku XXII wieku. Okazuje się, że w wyniku splotu przypadków jest obecnie najbogatszym człowiekiem na świecie. Mimo to zderzenie wychowanego w wiktoriańskiej Anglii dżentelmena z realiami przyszłości jest bardzo bolesne: Graham nie potrafi odnaleźć się w nowej rzeczywistości, nie akceptuje zasad rządzących światem, przytłacza go postindustrialny charakter metropolii, zatracenie indywidualności przez jego mieszkańców, kult pracy i pieniądza.
„Śpiący przebudzony” to kolejny popis wizjonerskiej wyobraźni Herberta George Wellsa, klasyczna antyutopia, której echa rozbrzmiewają w tak uznanych dziełach jak „Nowy wspaniały świat” Huxleya, czy „Rok 1984” Orwella.
Bohater powieści, Graham, w wyniku przedawkowania leków na bezsenność zapada w śpiączkę, z której budzi się ponad 200 lat później, na początku XXII wieku. Okazuje się, że w wyniku splotu przypadków jest obecnie najbogatszym człowiekiem na świecie. Mimo to zderzenie wychowanego w wiktoriańskiej Anglii dżentelmena z realiami przyszłości jest bardzo bolesne: Graham nie potrafi odnaleźć się w nowej rzeczywistości, nie akceptuje zasad rządzących światem, przytłacza go postindustrialny charakter metropolii, zatracenie indywidualności przez jego mieszkańców, kult pracy i pieniądza.Śpiący przebudzony to kolejny popis wizjonerskiej wyobraźni Herberta George Wellsa, klasyczna antyutopia, której echa rozbrzmiewają w tak uznanych dziełach jak Nowy wspaniały świat Huxleya, czy Rok 1984 Orwella.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?