Katalog banknotów wydanych przez niemieckie władze okupacyjne dla: Luksemburga, Belgii, Francji, Rosji, Polski, Litwy, Kurlandii, Krymu, Rumunii, Gruzji, Persji, Czech i Moraw, Europy, ZSRR, Ukrainy, Włoch i Wysp Normandzkich
Niniejsza publikacja oferuje polskiemu czytelnikowi pierwszy od ponad półwiecza przekład adnotowany tzw. tekstów konstytutywnych wspólnoty qumrańskiej, tj. Reguły Zrzeszenia (1QS), Reguły Całego Zgromadzenia (1QSa), Reguły Błogosławieństw (1QSb), Dokumentu Damasceńskiego (CD) i Reguły Wojny (1QM). Można je razem określić jako "reguły", którymi kierowała się społeczność "nowego przymierza" na różnych etapach swojego istnienia. Pisma te nie ograniczają się do wyliczenia konkretnych norm życia wspólnotowego danej grupy. Zawierają znacznie więcej niż sam opis wewnętrznej struktury świata zewnętrznego, 'reguły' te obejmują także szereg innych tematów. Znajdujemy w nich traktaty teologiczne, refleksje nad historią świętą, a nawet teksty liturgiczne. Ten szczególny gatunek literacki nie ma wzorca we współczesnym judaizmie. Przełożone dokumenty poprzedzone są wprowadzeniami z obszernymi wykazami bibliograficznymi, a same teksty opatrzone szczegółowymi objaśnieniami z wykorzystaniem najnowszej literatury przedmiotu.
Książka stanowi efekt badań nad problematyką zmian warunków i przejawów życia codziennego mieszkańców małych ośrodków miejskich Pomorza Nadwiślańskiego w dobie przeobrażeń cywilizacyjnych i społecznych zachodzących od początków XIX do połowy XX stulecia. Przemiany, zarówno w sferze kultury materialnej, jak i w dziedzinie życia społecznego, które na przełomie wieków znacząco przyspieszyły, zbiegły się z fundamentalnymi zjawiskami i wydarzeniami epoki (I wojna światowa, powrót niepodległego państwa polskiego, rozwój nacjonalizmów). Wszystkie te czynniki oddziaływały na poziom i styl życia mieszkańców pomorskich miasteczek.
Celem naukowym pracy jest wyodrębnienie i syntetyczny opis charakterystycznych obszarów małomiasteczkowej codzienności. Określenie czynników wpływających na poszczególne elementy, składające się na życie każdego mieszkańca oraz różnego rodzaju wspólnot, w których on funkcjonował. Obraz małomiejskiej, powiatowo-prowincjonalnej codzienności przedstawiono na tle przemian społeczno-politycznych, rozgrywających się w końcowej fazie panowania pruskiego i w dwudziestoleciu międzywojennym. Dłuższa i odrzucająca cezury historii politycznej obserwacja zjawisk pozwoliła na ukazanie zarówno dynamicznych zmian, jak i nienaruszonego trwania różnych aspektów małomiasteczkowej codzienności. Na kartach książki opisano zatem przekształcenia przestrzeni publicznej i prywatnej oraz ich wpływ na poziom życia i zdrowotność mieszkańców. Scharakteryzowano przyzwyczajenia żywieniowe i zagadnienia aprowizacyjne, problematykę życia rodzinnego i zjawiska społeczne związane z wykonywaniem pracy zarobkowej, a także wszelkie odniesienia dotyczące funkcjonowania we wspólnocie niewielkiej, lecz zróżnicowanej pod względem etnicznym i wyznaniowym.
Praca niniejsza jest próba uchwycenia wszystkich duchownych pełniących określone funkcje i posiadających beneficja w instytucjach kościelnych działających na terenie ziemi wieluńskiej w latach 1456-1505. Omówione zostało również duchowieństwo zakonne, związane z trzema klasztorami działającymi na terenie Wieluńskiego.
Michalina Grekowicz-Hausnerowa (1891-1967), córka oficera i dowódcy oddziału w powstaniu styczniowym, kuzynka znanego pisarza i publicysty Stanisława Wasylewskiego, siostra pisarki i malarki Marii Hausnerowej oraz szwagierka znanego socjalistycznego polityka, Artura Hausnera - jest dziś postacią kompletnie zapomniana, poza wąskim kręgiem badaczy prasy polskiej i miłośników Lwowa. A na pamięć zasługuje, przede wszystkim jako jedna z pierwszych lwowskich dziennikarek, samouk w tej dziedzinie, z trudnością - ale i z powodzeniem przez długie lata pracująca w tym zawodzie, także i po ekspatriacji, w powojennym Szczecinie i Krakowie, gdzie spędziła ostatnie lata życia. Obecna książka zawiera część Wspomnień Michaliny Grekowicz-Hausnerowa, obejmującą lata jej pracy dziennikarskiej we Lwowie
„Wieś” nie jest zjawiskiem odwiecznym ani uniwersalnym, lecz wytworem pewnych unikalnych okoliczności historycznych, w których spotkały się stabilizacja osadnictwa i intensyfikacja gospodarki rolnej oraz idea samorządnej gromady kmiecej.
Powstały w wiekach XII–XIV model wsi lokacyjnej trwał w niezmieniających się w sposób zasadniczy ramach aż po wiek XVIII. Dopiero stulecia XIX i XX doprowadziły do stopniowej dekompozycji struktur średniowiecznej i wczesnonowożytnej wsi, wyrywając jej mieszkańców z „matecznika” małych autonomicznych społeczności i wtłaczając ich w stalowe ramy świata nowoczesnego, uprzemysłowionego, zatomizowanego.
Głównym przedmiotem zainteresowania autorów tekstów wydanych w niniejszym tomie jest nie wieś jako taka, czy to nowoczesna, czy dawna, lecz zaginiona, rozumiana na różne sposoby. Większość publikowanych tekstów sytuuje się w nurcie Wüstungsforschung, czyli studiów nad osadami fizycznie opuszczonymi (tzw. pustki lub pustacie). Oprócz jednak najbardziej dosłownego rozumienia pojęcia „wieś zaginiona” – stawiającego znak równości między osadą zaginioną a opuszczoną bądź porzuconą przez mieszkańców – autorzy zaprezentowali także kilka bardziej metaforycznych prób odczytania tematu przewodniego.
Jest to przekład zbioru zwojów z Qumran, z próbą rekonstrukcji i krytycznym komentarzem. Sensacyjne odkrycie w Qumran dokumentów z okresu, w którym powstawały pierwsze wspólnoty chrześcijańskie wzbudzało wiele emocji. Praca dra Deca to szczegółowy wgląd w myśl, duchowość i wrażliwość religijną pierwszych lat naszej ery. Jest to czas niezwykle ważny dla przemian w judaizmie i rodzącym się chrześcijaństwie.
Spis treści:
JACEK SCHINDLER, Wprowadzenie do sporów o wartości / 7
JACEK SCHINDLER, Pomiędzy wypowiedziami o wartościach a wartościami / 21
HANNA JAXA-ROŻEN, Wartość kobiecego pisania. Kilka uwag o dwóch antologiach poezji kobiecej / 37
ANTONI PŁOSZCZYNIEC, O pożytkach i szkodliwości historii filozofii dla życia / 53
WOJCIECH PUCHTA, Spór o lekcje historii w szkole w latach 2008-2014. Szkic z zakresu historii kultury współczesnej / 79
ŁUKASZ ROZWADOWSKI, Równośći różnorodność. Wartości w Edukacji. Przewodniku Krytyki Politycznej / 103
KRZYSZTOF SOLAREWICZ, (Jeszcze) szybciej, wyżej, mocniej. Wartości w debacie nad ulepszaniem człowieka w sporcie / 129
BARTŁOMIEJ SZPRYCH, Publiczne i prywatne. Aksjologiczne uwarunkowania sporu o rejestrację Kościoła Latającego Potwora Spaghetti / 159
Noty o autorach / 181
Summary / 183
Spis treści (fragment):
Ketil Płaskonosy i jego rodzina.
Ketil postanawia wyjechać z Norwegii.
Synowie Ketila, Bjorn i Helgi, oraz ich szwagier Helgi Chudy osiedlają się na Islandii.
Ketil i Unn w Szkocji. Unn wyjeżdża z tego kraju.
Unn przybywa na Islandię; obejmuje ziemię nad Hwammsfjordr.
Unn dzieli kraj.
Śmierć Unn. Potomstwo Olafa, Hoskuld, syn Kolla.
Narodziny Hruta, syna Herjolfa i Thorgerdy. Po śmierciHerjolfa Thorgerda wraca na Islandię i umiera.
Hoskuld żeni się z Jorunn. Ich dzieci.
Hrapp Zabójca i jego dzieci.
Hoskuld wyjeżdza do Norwegii.
Hoskuld kupuje niewolnicę.
Hoskuld wraca na Islandię. Narodziny Olafa.
Pawia. Melkorska pozwala się rozpoznać.
Thorolf zabija Halla, brata Ingjalda i znajduje opiekę u Vigdis na Goddastadir.
Vigdis ratuje Thorolfa.
Vigdis rozwodzi się z Thorolfem.
Śmierć Hrappa.
Thorstein Surt topi się wraz z córką, zięciem i wnukiem.
Hrut przybywa na Islandię....
Spis treści:
Saga o Aleksandrze Wielkim.
Księga X Pierwsza
Księga Trzecia
Księga Szósta
Księga Siódma
Księga Ósma
Księga Dziesiąta
List napisany przez Aleksandra Wielkiego do jego nauczyciela Arystotelesa, mówiący o cudach i znakomitościach Indii.
Podróże króla Aleksandra. O różnych ludach.
Capitulum.
Saga o Trojańczykach.
Herkules.
Odbudowa Troi.
Wyprawa na Troję.
Zdrada Troi.
Saga o królach Brytanii.
Eneasz i Latinus.
Śmierć Pallasa.
O synach Eneasza; Brutus.
Brutus i Cornieus.
Brytyjscy królowie.
Maddan.
Król Lear w Anglii.
Brennius i Belinus.
Lucius.
Maksencjusz.
Vortigern i Prorok Merlin.
Drugie proroctwo Merlina.
Ydir przejmuje władzę.
Artur zostaje królem.
Król Artur i jego ludzie.
Król Artur.
Augustyn chrystianizuje Anglię.
Król Oswald.
Spis treści:
Opowieść pierwsza: Hrut i Unn.
Opowieść druga: pierwsze i drugie małżeństwo Hallgerdy.
Opowieść trzecia: o Gunarze i jego weselu.
Opowieść czwarta: kłótnia kobiet.
Opowieść piąta: kradzież Hallgerdy.
Opowieść szósta: spór Gunnara z domami Starkada i Egila. Jego śmierć i zemsta.
Opowieść siódma: spór synów Njala z Thrainem.
Część ósma: nawrócenie Islandii.
Opowieść dziewiąta: śmierć Goda Hoskulda i spory na Thingu.
Opowieść dziesiąta: morderstwo i spory na Thingu.
Opowieść jedenasta: zemsta Thorgeira i Kariego.
Spis treści / 5
Przedmowa / 9
Wstęp / 15
Materiał źródłowy / 23
Stan badań / 37
W kwestii metodologii / 51
CZĘŚĆ I. KOŚCIÓŁ W ŁONIE JUDAIZMU (30-70 PO CHR.) / 55
ROZDZIAŁ I. DO WYDALENIA ŻYDÓW Z RZYMU (30-49 PO CHR.) / 57
Perspektywa popaschalna / 61
Jerozolima - gmina judeochrześcijańska / 63
Mesjanizm judeochrześcijan a mesjanizm innych nurtów judaizmu / 70
Instytucja świątynna w oczach judeochrześcijan i pozostałych Żydów / 81
Pojmowanie roli Prawa / 89
Otwarcie się Kościoła na nie-Żydów (ok. 36 po Chr.) / 98
Początek działalności apostolskiej Szawła z Tarsu / 106
Ekskurs: Mentalność grecko-hellenistyczna a mentalność żydowska / 118
Powodzenie misji wśród pogan czynnikiem separacji / 121
Filon z Aleksandrii i alegoria biblijna w egzegezie chrześcijańskiej / 126
Przyjęcie chrześcijaństwa przez Samarytan (ok. 37 po Chr.) / 129
Początki chrześcijaństwa u Żydów etiopskich (ok. 38 po Chr.) / 140
Zamieszki w Jamni (ok. 40 po Chr.) / 146
Zakaz sprowadzania judeochrześcijan do Aleksandrii? (41 po Chr.) / 147
Dekret Klaudiusza o wydaleniu Żydów z Rzymu (ok. 49 po Chr.) / 152
ROZDZIAŁ II. DO UPADKU JEROZOLIMY (50-70 PO CHR.) / 161
Tzw. Sobór Jerozolimski (51 po Chr.) / 162
Konflikt ze wspólnotą żydowską w Koryncie (51 po Chr.) / 168
Nasilenie się prześladowań ze strony żydowskiej i rzymskiej (ok. 60 po Chr.). Rola Jakuba, brata Pańskiego / 172
Bóstwo Chrystusa a monoteizm judaizmu / 178
Wybranie Izraela / 187
Eucharystia - pokarm chrześcijan i zgorszenie dla Żydów / 197
Szabat a dzień Pański / 201
Czynniki ekonomiczne / 214
Status kobiet w judaizmie i pierwotnym Kościele / 216
Status niewolników / 224
Jezus a judaizm - oczami Marka ewangelisty / 228
Chrześcijanie i Żydzi w związku z pożarem w Wiecznym Mieście (64 po Chr.) / 234
Judaizm w Qumran a chrześcijaństwo palestyńskie / 237
Pierwsze powstanie przeciw Rzymianom (66-70/74 po Chr.) / 245
List do Hebrajczyków i teologia substytucji / 256
CZĘŚĆ II. TRUDNEGO ROZSTANIA POCZĄTKI (71-135 PO CHR.) / 263
ROZDZIAŁ I. DO ZGROMADZENIA W JABNE (71-89 PO CHR.) / 265
Coraz szersze otwarcie się Kościoła na nie-Żydów / 268
Ewangelia Mateusza a kwestia żydowska / 269
Fiscus Iudaicus / 280
Dwudzieło Łukasza / 290
ROZDZIAŁ II. DO WYBUCHU POWSTANIA BAR KOCHBY (90-131 PO CHR.) / 297
Akademia w Jabne (ok. 90 po Chr.) / 300
Czy chrześcijanie są Żydami? - perspektywa rabinacka / 308
Kwestia birkat ha-minim i Modlitwy Pańskiej / 309
Biblia grecka w rękach Żydów i chrześcijan / 326
Ekskurs: Język aramejski palestyński (galilejski) i targumiczny czynnikiem separacji? / 336
Kwestia Iz 7, 14b / 344
Antyjudaizm pism Janowych i wykluczenie z Synagogi / 357
Apokalipsy apokryficzne świadkiem rozłamu między Kościołem a Synagogą / 375
Listy do gmin chrześcijańskich św. Ignacego (ok. 107 po Chr.) / 382
Wokół wzmianki Pliniusza Młodszego o Chrystusie i chrześcijanach (110 po Chr.) / 385
Powstania Żydów w diasporze w latach 115-117 / 387
Ebionici i nazarejczycy - Żydzi czy chrześcijanie? / 393
Arystydes z Aten o Żydach (ok. 125 po Chr.) / 398
ROZDZIAŁ III. POWSTANIE BAR KOCHBY (132-135 PO CHR.) / 401
CZĘŚĆ III. NA ODDZIELNYCH DROGACH? (136-313 PO CHR.) / 411
ROZDZIAŁ I. DO PIERWSZYCH AMORAITÓW (136-220 PO CHR.) / 413
List Barnaby (ok. 138 po Chr.) / 415
Ekskurs: O antycznej inwektywie / 419
Naród wybrany w pismach Justyna Męczennika (ok. 140 po Chr.) / 426
Kwestia męczeństwa za wiarę w II stuleciu: żydowskie i chrześcijańskie spojrzenie / 439
Sprawa Marcjona (ok. 144 po Chr.) i Ewangelia Judasza / 443
Udział Żydów w męczeństwie Polikarpa ze Smyrny (ok. 156 po Chr.) / 446
Melitona z Sardes oskarżenia przeciw Żydom? / 451
List do Diogneta (ok. 180 po Chr.) o Żydach / 458
Działalność rabbiego Judy ha-Nasi / 461
Najstarsza homilia łacińska Przeciw Żydom (ok. 190 r. po Chr.) / 464
Opowieść o Teodoryku, królu Ostrogotów
Rycerz Samson i jego synowie
Młody Thidrek
Saga o Wilcenach Część pierwsza
O konkurach Attyli
Opowieść o Welencie Kowalu
Pierwszy wyjazd Widgi
Walka Thidreka z Ecke Fasoldem
O Thetleifie Duńczyku
Saga o Wilcenach Część druga
Wyprawa przeciwko Jarlowi Rimsteinowi
Młody Sigurd
O bohaterach
Wyprawa Thidreka do kraju Bertangów
Ślub Sigurda i Gunnara
Herburt i Hilde
Waltari i Hildegunda
Jarl Iron
Zemsta Sifki
Ucieczka Thidreka
Saga o Wilcenach Część trzecia
Wyprawa Thidreka przeciw Ermanrikowi
Śmierć Sigurda
Walka Hertnida z Isungiem
Zemsta Grimhildy
Thidrek wraca do domu
Przyjęcie Thidreka i Hildibranda w Bern
Zwycięstwo Thidreka
Walka Thidreka ze smokiem
Śmierć Attyli
Koniec Heimego i Thidreka
Dodatek
Ketil Płaskonosy
Bjorn, syn Ketila, w Moster
Thorolf Broda Moster
Thorolf Broda Moster na Islandii
Bjorn Ketilson na Hybrydach
Bjorn wyjeżdża na Islandię
Narodziny Thorsteina Gryzącego Dorsze
Thorolf Kulawa Noga
Bitwa w czasie thingu
Ugoda Thorda Wyjca
Śmierć Thorsteina Gryzącego Dorsze
Narodziny Snorriego
Część pierwsza: Saga o Hvammie Sturli i jego synach
Początki Hwamma Struli
Saga o Gudmundzie Wybornym
Spór biskupa Gudmunda z Naczelnikiem
Opowieść o Kafnie Sveinbjornsonie
Ciąg dalszy Historii biskupa Gudmunda
Upadek synów Struli
Część druga: Walka o hegemonię
Saga o Thordzie Kakalim
Opowieść o Thorgilsie Szczerbie i Gizurze Thorvaldsonie
Funkcjonowanie rodziny w przeszłości w kontekście demograficznym już od dawna zajmuje zachodnioeuropejskich demografów historycznych, a od lat 70 i 80 coraz częściej interesuje taże rodzimych badaczy.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?