Schizmy i nieporozumienia pomiędzy Starym a Nowym Testamentem występujace w pierwszym tysiącleciu były problemami w obrębie jednego Imperium Rzymskiego i jednego rzymskiego narodu. Prawdziwi Rzymianie zawsze starali się naprawić błędy w zakresie kwestii teologicznych, ponieważ czuli swoją odpowiedzialność zarówno za losy ojczyzny, jednego Kościoła Powszechnego, jak i za historię, którą sami tworzyli. Jednakże Karolowi Wielkiemu i jego frankofońsko-germańskim następcom, którzy podbili i zniewolili rzymsko-prawosławny Kościół w zachodniej Europie nie zależało ani na jedności Kościoła, ani na ortodoksji dogmatycznej. Chodziło im przede wszystkim o zdobycie za wszelką cenę tronu cesarskiego w Konstantynopolu, natomiast kwestie dogmatyczne, jak np. bezprawna interpolacja do symbolu wiary filioque, stała się już problemem peryferyjnym.
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne
Przedmowa
I. Deo protectus filius
II. Pierwsze próby interpolacji
1. Synod w Gentilly
2. Libri Carolini a wyznanie Tarazjusza
3. Synod we Frankfurcie (794)
4. Synod we Frinli (796)
III. List mnichów z Jerozolimy do papieża Leona III (808)
1. Odpowiedź papieża Leona III
2. Teodu z Orleanu De Spirito Sancto
3. Alkuina Libellus de Procesione Spiritus Sancti
4. Alkuina De Fide sanctae et indhnduae Trinitatis
IV. Delegacja Franków7 do papieża Leona III oraz list Smaragda
V. Nawrót problemu
VI. Antyfocjański synod 869/870 oraz jego orzeczenie
VII. Papież Mikołaj I i jego eklezjologiczne manipulacje
1. Odpowiedź Aeneasa
2. Odpowiedź Ratramnusa
3. Odwołanie się Ratramnusa do Soborów Powszechnych
4. Stosunek Ratramnusa do Ojców Kościoła
VIII. „Mistagogia” Focjusza, czyli odpowiedź frankońskim teologom
1. List Focjusza do patriarchy Akwilei
2. Synod zgody?
IX. List papieża Jana VIII do Focjusza
X. Summa summarum
Zakończenie
Aneks.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?