Pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych w świecie książka z okładką trójwymiarową. Zbuntowany przed Bogiem to swoisty modlitewnik dla ludzi obrażonych na Kościół. A takich ludzi nie brakuje. Autor tej książki dostrzega słabości ludzi Kościoła, świeckich i duchownych, ale nie pała świętym oburzeniem, nie grzmi, lecz rozumiejąc ludzką słabość, z ogromną cierpliwością i pokorą stara się wyprowadzić zniechęconych i zbuntowanych ze stanu przygnębienia, czy niejednokrotnie wręcz zgorszenia i zwyczajnie modli się z nimi.
Ks. prof. Józef Tischner zapisał się w pamięci tysięcy Polaków jako gwiazda mediów lat 90. minionego wieku oraz kontrowersyjny publicysta. Jednak tak naprawdę jest on przede wszystkim jednym z najwybitniejszych myślicieli chrześcijańskich i filozofów polskich oraz należy do grona największych w dziejach naszej ojczyzny nauczycieli chrześcijaństwa.
Jan Galarowicz ? urodzony i wychowany w Łopusznej. Świadek życia i myślenia Tischnera i jeden z jego najbardziej twórczych uczniów ? przedstawia w sposób popularny jego drogę życiową, w szczególności jego intelektualną formację, oraz szkicuje jego portret. Autor publikacji koncentruje uwagę przede wszystkim na dwóch aspektach bogatej osobowości i aktywności Tischnera ? na jego filozoficznym myśleniu i głoszeniu przez niego Dobrej Nowiny.
Książka jest skierowana do szerokiego kręgu osób. Napisana z pasją, klarownie i przystępnie praca jest znakomitą pomocą w lekturze religijnych i filozoficznych tekstów Tischnera, które ciągle fascynują, inspirują i umacniają w człowieczeństwie czytelnika wierzącego, wątpiącego i poszukującego.
Z życiem ludzi wiąże się wytyczanie nowych ścieżek, szlaków, dróg, które mknęły w nieznane obszary świata, łączyły miejscowości, były zagadką, a dla wielu wyzwaniem do podjęcia przygody wędrowania.
Drogi są śladem pokoleń, które przechodziły ziemią, po której my teraz stąpamy. Po nas prawdopodobnie pozostaną kawałki nowych dróg i wytyczone szlaki. Interesujące jest samo pragnienie wędrowania człowieka, które tak ściśle wiąże się z jego egzystencją, że droga stała się jej symbolem.
Wędrować można na różne sposoby: uciekając przed tymi, którzy nas gonią - wówczas najważniejsza jest droga za nami i możliwość znalezienia kryjówki; tułając się po świecie - bez celu i sensu, byle tylko "jakoś przeżyć" czas, który jest nam dany; lub pielgrzymując - mając jasno określony cel i kierunek wędrowania. Drogi codziennych wędrówek, religijnych pielgrzymek, szlaki handlowe, nadmorskie autostrady, drogi transportu i łączności, podniebne szlaki samolotów, tory lotów kosmicznych, a w końcu "ostatnia droga" człowieka kończąca się na jego grobie - są znakiem niepokoju człowieka, który ciągle zmaga się z odpowiedzią na pytanie: dokąd idę? Czy zdążę dojść?
Życie po życiu zawsze fascynowało. Współczesny człowiek stawia mnóstwo pytań, dotyczących tego, co będzie po śmierci. Czy istnieje sąd, o którym mówi Biblia? Czy podział na piekło, czyściec i niebo jest prawdziwy? A co ze zmartwychwstaniem ciał, o którym mówi Biblia i uczy Kościół? Czy będzie to wskrzeszenie trupa? Jaki jest świat duchów? Czy wędrówka dusz czyśćcowych to nie to samo, co reinkarnacja?
W książce między innymi:
czy istnieje inne życie po… życiu?
czy sąd ostateczny nie jest tylko wytworem religii?
piekło – czyściec – niebo. Skąd wiemy że istnieją?
czym jest modlitwa za zmarłych i jakie ona ma znaczenie dla nich?
czy zmarli żyją pośród nas, jak chcą niektórzy?
Czy świat duchów jest fascynujący czy przerażający?
czy dusze czyśćcowe „wędrują” skoro mówimy o wędrówce dusz czyśćcowych?
czy można wejść w kontakt ze zmarłym?
Z bogatego arsenału wiedzy biblijnej dla jej poznania i ugruntowania wybrano najistotniejsze tematy: historia, charakterystyka ksiąg historycznych, prorockich, mądrościowych i apokaliptycznych, problem powstawania Ewangelii oraz takie tematy, jak: zbawienie, stworzenie, przymierze, mesjanizm i eschatologia (rzeczy ostateczne).
Przystępny sposób przedstawienia pozwala wejść w sedno Biblii i nauczyć się swobodnego poruszania się po niej. Użyteczna dla każdego. Jest swoistym ABC Biblii, kluczem do Biblii bez którego trudno ją rozumieć i czytać.
Biblia, która jest szczególną Księgą całej ludzkości, uznawaną za słowo Boże skierowane do ludzi, nie spadła z nieba, ale powstawała w kontekście kultur, wśród których przebiegały dzieje narodu izraelskiego, który tworzył tę Księgę. Dlatego dla lepszego zrozumienia przesłania, jakie w Biblii zostało zawarte, trzeba rozważać Biblię na tle wszystkich kultur, jakie w dziejach jej tworzenia wnosiły swój wkład, mniejszy lub większy, ale zawsze znaczący.
W niniejszym opracowaniu zwracamy się ku kulturze greckiej, a ograniczamy się jedynie do relacji pomiędzy tą kulturą a Nowym Testamentem, który w całości został przyjęty i przechowany przez Kościół w języku greckim. W ten sposób jako dzieło literackie należy on do literatury greckojęzycznej, choć jego korzenie tkwią głęboko w mentalności semickiej, a najgłębsze przesłanie okazuje się niezwykle oryginalne i niezależne od myśli i kultury greckiej. To jednak przesłanie kierowane było przede wszystkim do ludzi, którzy wyrośli w kulturze hellenistycznej, a więc ich greckie dziedzictwo kulturowe musiało stawać się znów wspólną platformą porozumienia. Te wszystkie powiązania w prezentowanej pozycji znajdują swoje wyjaśnienie.
Mały katechizm kojarzy się z przygotowaniem do Pierwszej Komunii. I słusznie – książeczka ta przyda się do tego celu dzieciom i ich rodzicom. Jednakże w religii, jak w każdej dziedzinie, potrzebujemy powtórzenia i encyklopedycznego podsumowania. Temu również służy katechizm. Zestawia w tym celu na nowo najważniejsze zasady wiary i przykazania, modlitwy, wyliczenia zasad moralnych oraz wskazania kościelne.
Książka traktuje o rozmaitych granicach, jakie napotykamy w historii Kościoła ? mowa więc będzie o poszerzaniu i zawężaniu, pogłębianiu lub spłycaniu pól oddziaływania chrześcijaństwa, o nauczaniu kościelnym, o praktyce i mentalności, o budowaniu i niszczeniu, o chwale i hańbie. Owe różnorodne granice były stawiane, strzeżone, ale i łamane, i to nie zawsze tam gdzie należało. Tak dzieje się od dwóch tysięcy lat. Sam Chrystus w drugim człowieku ? wydany w ręce ludzi. Nie tylko na ich miłość czy nienawiść. Także na instrumentalizację czy ideologizację Jego wymagań. Na rzeczywistą i fałszywą pobożność, harmonię lub anarchię na pograniczu wiary i moralności.
O staropolskich przypadkach owego wydania w ręce ludzi traktuje druga część książki. Przez sarmacką tedy scenę ciągną paradne procesje eucharystyczne ludzi z rzadka bywających u komunii. W mroźne dni pędzą z daleka sanie, by nie zeszły z tego świata bez chrztu urodzone wczoraj dzieci (część z nich umrze przez ten przynaglany pośpiech). Po Godach pleban wyrusza po kolędzie, by posiew duchowy czyniąc, doczesne żniwo zbierać. Posty też srogie i rozliczne święta naród zachowuje pilniej, niż sam Kościół tego wymaga, i skwapliwiej niż przykazania dotyczącego bliźniego. A trzęsienie ziemi odsłania archaiczne zgoła warstwy pobożności.
Nadążaniu i nienadążaniu za przemianami nowożytnego świata wiele uwagi poświęcił II Sobór Watykański, przyznając, że Kościół ?wiele skorzystał i może korzystać nawet z opozycji tych, którzy mu się sprzeciwiają?. Przekonanie to nie należy do głęboko zakorzenionych w glebie Kościoła. Tym bardziej więc warto przypomnieć ? o czym w trzeciej części książki ? co ważniejsze etapy jego trudnego dojrzewania do syntezy nauczania i uczenia się, sprzeciwu i współdziałania, misji i partnerstwa wobec świata, który wyrósł z pieluch średniowiecza.
Całość kończy się motywem paschalnym, bez którego nie byłoby przeszłości, teraźniejszości ani przyszłości Kościoła.
Temu zbiorowi opowiadań dałem tytuł nie "Kapłan", który ma w sobie coś z teologii i sakralności, ale po prostu "Ksiądz", tak jak się do księdza zwracamy. Nie chcę bynajmniej desakralizować kapłaństwa, chcę jednak pokazać prosty wymiar ludzki tej zarazem zwyczajnej i świętej służby człowiekowi. Bo też wybór niniejszy nie ma bynajmniej na celu podawać jakiejś analizy teologicznej czy psychologicznej kapłana. Chce go przedstawić w jego różnorodnym życiu codziennym, takim jakim jest. Nie wybieraliśmy typów heroicznych księży, ale teksty o różnych typach księży: i te literackie w dziale ?Opowiadania?, i te prawdziwe z działu ?Wspomnienia?. Staraliśmy się pokazać księży wybitnych intelektualistów, biskupów a nawet kardynałów, i zwyczajnych księży, a wszystkich uchwyconych w prostych sytuacjach, z wadami i zaletami, aby pokazać jak nieprawdziwe są rozpowszechniane stereotypy. Sięgnęliśmy do utworów wybitnych pisarzy, do tekstów dziennikarzy czy wspomnień bez jakichkolwiek ambicji literackich. Ważnym było jedno kryterium, by mówiły o człowieku prawdziwym powołanym do kapłaństwa w różnych sytuacjach życiowych. A ileż jeszcze można by dodać postaci z bogatego kręgu sytuacji duchownych!
ks. prof. Marek Starowieyski
Opowiadania o księżach autorstwa takich znakomitych postaci, jak: Jerzy Andrzejewski, Piotr Choynowski, ks. Józef Dobosz, Jan Góra, OP, Giovanni Guareschi, ks. Jan Krokos, ks. Przemysław Książek, Bruce Marshall, Włodzimierz Odojewski, Ksawery Pruszyński, Kazimierz Przerwa Tetmajer, Ignazio Silone, ks. Marek Starowieyski, bp Reinhold Stecher, Józef Weysenhoff, Tadeusz Żychiewicz.
Pismo Święte w swych księgach historycznych przedstawia historię zbawienia, która jest szczególną, prorocką interpretacją historii ludzkości, a przed wszystkim historii narodu izraelskiego. Historia zbawienie jest religijnym pouczeniem, które przedstawia Boga-Zbawiciela działającego i objawiającego się w historii i poprzez historię. To religijne ujęcie nawiązuje do historii, ale jego historyczność w sensie dzisiejszego rozumienia historii posiada różne stopnie ścisłości. Księgi omawiane w prezentowanej publikacji pod tym względem lokują się na ostatnim miejscu. Są wytworem tradycji, które przekazywane były przez pokolenia, ale nie posiadają innych źródeł historycznych. Ich zbiór i kompozycja są więc przede wszystkim pouczeniem religijnym, a zapoznanie się z nimi okazuje się bardzo pouczające, jeżeli niekoniecznie dla historyka, to z pewnością dla człowieka religijnego, ale także dla każdego, kto chce poznać głębokie treści starożytnych kultur bardzo ze sobą powiązanych i wzajemnie na siebie oddziałujących.
Słowo "Singiel" nabiera dziś szczególnego znaczenia. Oznacza osobę żyjącą samotnie; ale nabiera takiego znaczenia w naszych czasach bynajmniej nie dlatego, że kiedyś osoby samotne nie istniały i pojawiły się nagle, lecz dlatego, że słowo to oznacza życie w pojedynkę. Istnieje dyskretna różnica pomiędzy życiem samotnym a życiem w pojedynkę, choć na pozór wydaje się, że różnicy nie ma. W świadomości współczesnego człowieka "singiel" oznacza osobę żyjącą samotnie, ale też osobę wyzwoloną, żyjącą "na luzie", czasem bez trosk i problemów; podczas gdy "osoba samotna" kojarzy się z całkowitą samotnością połączoną z refleksją o życiu, cierpieniem, wyrzeczeniem, jakąś "głębią życia".
Bez względu na słownikowe ujęcie czy powszechnie panujące przekonanie książka jest niezwykła. Jest piękną duchową refleksją nad życiem "singla"
Katedra Wawelska jest niezwykłym fenomenem. Jest bowiem tak, jak żadna inna świątynia w Polsce, nasycona treścią historyczną, a zarazem teologiczną. Spoczywają w niej królowie polscy, poczynając od Władysława Łokietka. W tej świątyni byli oni koronowani i tu składano później ich doczesne szczątki. Ten, kto nawiedza Katedrę Wawelską, musi stanąć twarzą w twarz wobec historii Narodu. (?). Ci ludzie, których sarkofagi znajdują się w Katedrze Wawelskiej, także czekają tam na zmartwychwstanie. Cała Katedra zdaje się powtarzać słowa Symbolu Apostolskiego ?Wierzę w ciała zmartwychwstanie i żywot wieczny?.
Ludzie, którzy w niej spoczywają są wielkimi Królami ? Duchami, którzy prowadzą Naród poprzez stulecia. Są to nie tylko koronowani władcy i ich małżonki, czy tez biskupi i kardynałowie, są to także wieszczowie, wielcy mistrzowie słowa, którzy tak ogromne znaczenie posiadali dla mojej chrześcijańskiej i patriotycznej formacji.
Jan Paweł II
Osobą św. br. Alberta Adama Chmielowskiego fascynuje się wciąż wielu ludzi o różnorodnych zainteresowaniach i postawach życiowych, w tym także; badaczy, pisarzy oraz biografów. Każdy kto zetknął się z tą postacią, nie może przejść wobec niej obojętnie dlatego, że jest coś w tym człowieku co zachwyca i oczarowuje . Jako student Instytutu Politechnicznego w Puławach wziął udział w powstańczej walce o wolność Ojczyzny, którą okupił dozgonnym kalectwem. Rozmiłowany w sztuce - artysta malarz, absolwent Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych odznaczał się ciągłym wewnętrznym dążeniem, pełnym rozterek poszukiwaniem istoty idei piękna w jej klasycznym platońskim i augustyńskim wyrazie. Na gruncie polskiego malarstwa rodzajowego, jako oryginalny jego twórca wprowadził nowe formy artystycznej ekspresji impresjonizmu i późniejszego małopolskiego symbolizmu, które były wcześniej prezentowane w salonach sztuki europejskich galerii.
Nowością tego opracowania jest ukazanie realizmu życia, osoby i działalności br. Alberta Adama Chmielowskiego w wielu wątkach dotychczas pomijanych lub dowolnie interpretowanych.
Muzyka jest obszarem sztuki odgrywającym wciąż niezgłębioną wartość i wielką rolę w wychowaniu człowieka, dlatego przedmiotem niniejszej książki jest prześledzenie roli i funkcji muzyki ze szczególnym uwzględnieniem muzyki fletowej oraz jej wpływu na różne dziedziny kultury i przejawów ludzkiego życia, a w szczególności na wychowanie oraz samowychowanie człowieka. Problematyka książki jest dziś bardzo aktualna, choć temat niniejszy może wydawać się nazbyt ogólny i pojemny. Do wrażliwości innego człowieka, w naszym przypadku słuchacza muzyki, dotrzeć można jedynie drogą stwarzania wartości autentycznych, uniwersalnych; autentyzm ów rozumieć należy jako szczerość wypowiedzi. Muzyka fletowa w porozumieniu z samym sobą i z innymi zawiera niewyczerpane możliwości dalszego rozwoju. Źródłem stanowiącym podstawę niniejszej książki są opracowania z dziedziny psychologii i socjologii muzyki, pedagogiki oraz własne doświadczenia.
Zło narzuca się człowiekowi, nie potrafimy go uniknąć. Zło, które zdołamy uniknąć, nie jest już złem. U podstaw rozdźwięku między pragnieniami człowieka i rzeczywistością leży siła woli zakwestionowania zła. Nie jest to wybór ponad ludzkie możliwości, chociaż niezwykle trudny. Już Sokrates stwierdził, że gdybyśmy wiedzieli, dokąd zawiodą nas złe uczynki, nigdy byśmy ich nie popełnili. Wynika stąd, że gdy człowiek wykonuje pewne czynności złe, a innych (dobrych) unika, jest ignorantem. Człowiek pije alkohol, który mu szkodzi; pali papierosy, które skracają mu życie; zjada artykuły, po których choruje; niszczy miłość, po której pozostaje w tragicznej samotności; porzuca Boga, który jest jego życiem. Człowiek w naturalny sposób odczuwa zło jako coś obcego: zło unika wyraźnie zarysowanych konturów, woli formy bezosobowe (?mówi się?, ?wydaje się?); przestępca przed kamerami odruchowo zasłania twarz, bo wie, że to, co uczynił, jest godne ubolewania, jest negatywne. Zło nie daje mu szczęścia. W Byronowskim poemacie na pytanie Kaina ?czy jesteście szczęśliwi??, Lucyfer odpowiada: ?Jesteśmy potężni?. Poczucie tej potęgi nie daje szczęścia, nie napawa nadzieją, nie uspokoi i nie daje człowiekowi poczucia harmonii i ładu. Jest krzykiem a nie słowem, bezmyślną bieganiną a nie pracą, obrazem ?bez wyrazu? a nie portretem.
Sugerowany przez tytuł książki związek między rachunkiem sumienia a przekładem może na pierwszy rzut oka zaskakiwać. Wystarczy jednak uświadomić sobie, że spowiedź jako swoisty wykonawczy akt mowy polega na szukaniu i znajdowaniu formy wypowiedzi słownej dla tego, co podpowiada sumienie, by uznać ów związek za oczywisty. W każdym razie za oczywisty uważała go autorka tej książki. Jej zdaniem analiza mechanizmu spowiedzi odkrywa istotę relacji między myśleniem a językiem. I takie było główne przesłanie pracy o rachunku sumienia jako zadaniu tłumacza. W rachunku sumienia widziała Autorka swoistą autobiografię, której napisanie wymaga wypełnienia tych samych zadań, które zdaniem Waltera Benjamina stoją przed każdym tłumaczem.
W sytuacji, gdy w powszechnym, także medialnym obiegu, istnieje wiele opinii na temat religijności młodzieży, prezentujemy Państwu książkę, będącą wynikiem dokładnych badań i pomiarów nad kondycją religijną i moralną polskich osiemnastolatków. Jej treść, z jednej strony przypomina współcześnie używane etykiety, którymi określani są młodzi, a z drugiej nie tylko je przewyższa i uzasadnia, lecz prezentuje wewnętrzne zróżnicowanie współczesnego momentu religijności młodych. Obecna religijność jest bowiem zjawiskiem tak inspirującym, że warta jest nie tylko publicystycznych intuicji i medialnych etykiet, ale rzetelnych, naukowych badań. Takie analizy są w Polsce w sposób stały prowadzone. Istnieje w nich jednak swoista luka: nie obejmują swym zakresem małych miast i obszarów wiejskich. A to przecież małe miasta i otaczające ich osady są trwałym elementem polskiego krajobrazu. To tam wychowuje się wielu osiemnastolatków, uczy, zakochuje, chodzi do kościoła i na wagary. To mieszkańcy małych miast zasilają miasta duże i wielki: osiedlając się w nich, podejmując pracę, uczestnicząc w dobrach kultury i ożywiając życie religijne. To właśnie w tych małych środowiskach, zakorzenionych w lokalności i regionalizmach, pierwszy raz dochodzi do spotkania ze światem w wymiarze globalnym: poprzez media, obserwowanie walki zorganizowanych grup przestępczych, czy wymuszone wyjazdy zarobkowe. W małym mieście krzyżuje się to co lokalne i globalne, to co emocjonalne i racjonalne, to co swojskie i bliskie oraz obce i nieznane. Dlatego środowiska małych miast są szczególnie inspirujące dla poszukiwacza prawdy o świecie, o religijności i wartościach.
Niniejsza książka stanowi bogactwo wiedzy na temat religijności młodych jednego z miast Mazowsza w jej wielu skomplikowanych wymiarach i uwarunkowaniach. W tym kompleksowym opracowaniu uniknięto pokus nadmiernego przeintelektualizowania a równocześnie autor nie osiadł na mieliznach nadmiernej skrótowości i banalnych wniosków. Nie jest ona , z jednej strony ?cmentarzyskiem danych? uzyskanych w trakcie badań ankietowych, z drugiej ? zbiorem teorii, które nie doczekały się i nie doczekają potwierdzenia.
Książka ta przeznaczona jest dla osób, które czują się zagubione i samotne we współczesnym, zmaterializowanym i odhumanizowanym świecie. Pomocą w odnajdowaniu sensu życia może być kontakt z myślą wybitnych postaci żyjących na przestrzeni dziejów. Jesteśmy przekonani, że niniejszy wybór rozważań, sentencji, aforyzmów, przysłów i poezji, powstałych głównie w minionych wiekach, będzie takim wsparciem dla wielu. Przyszłość jest dla nas niewiadomą, a myśląc o niej, warto skierować oczy duszy ku przeszłości, gdyż jedynie tam można znaleźć to, co piękne, trwałe i pewne.
Od WydawnictwaNie jesteś sam
Spis treści:
Zamiast wstępu
O Bogu i wierze
O człowieku i jego przymiotach
O prawdzie, miłości, nadziei i szczęściu
O świecie, naturze, nauce i sztuce
Przysłowia
Książka jest rozwiniętym kompendium wiedzy biblijnej, przedstawionej w kontekście uwarunkowań kulturowych i może służyć wszystkim, którzy chcą poznawać fenomen Biblii w jego szerokim ujęciu, a przede wszystkim ukazany jako fenomen kulturowy. Książka może być pożyteczna dla wszystkich uczciwie szukających prawdy o Biblii bez względu na ich światopogląd i stosunek do religii. Wszystkim im życzę owocnego spotkania z Księgą, która, nie przestając być Księgą religijną, jest Księgą całej ludzkości i jako taka należy do pierwszorzędnych wartości kulturowych. Jej poniewieranie i opluwanie jest przejawem barbarzyństwa, podobnie, jak było nim spalenie Biblioteki Aleksandryjskiej, bombardowanie zabytków kultury, utrącenie nosa Sfinksowi w Egipcie i wiele innych czynów, które ludzkości nie przynoszą zaszczytu, a przeciwnie są powodem do hańby.
Przyjaźń?.słowo, które każdy z nas zna, każdy słyszał wielokrotnie i każdy chciałby słyszeć jak najczęściej. Ale czy przyjaźń jeszcze istnieje? Czy spiesząc się przez nasze życie potrafimy ją zdefiniować? Owszem, spotykamy się ze znajomymi, mamy różne kontakty zawodowe, rozmawiamy, bawimy się, ale czy się przyjaźnimy? Potrafimy pomóc, wzruszyć się, ale czy tak naprawdę rozumiemy, co jest istotą przyjaźni? Czy potrafimy powiedzieć o kimś, że jest przyjacielem, i co ważniejsze, czy ktoś może tak powiedzieć o nas? I jeszcze jedno ? czy mamy czas i ochotę zastanawiać się nad tym? Odpowiedź na to ostatnie pytanie dla mnie jest prosta ? przeczytaj tę książkę, a przekonasz się, że warto ten czas znaleźć?..
Małgorzata Wyszyńska (Wiadomości TVP 1
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?