Czym jest joga - starożytną nauką o ciele i umyśle, czy adaptującą się do różnych epok i kultur metodą wyzwolenia z więzów ograniczających naszą świadomość? W książce "Odchodząc od złudzenia" Tymoteusz Onyszkiewicz, jogin, gnostyk i filozof dowodzi że jest ona jednym i drugim. Przygląda się jej korzeniom w śiwaizmie kaszmirskim oraz temu, jaką rolę może ona odgrywać we współczesnej filozofii życia i psychologii rozwojowej. Książka ta stanowi opowieść o odkrywaniu sensu w każdym indywidualnym istnieniu, o drodze do postrzegania rzeczy takimi, jakimi są, poza nawykowymi wyobrażeniami. Jest to także opowieść o samotności, o ostatecznej prawdzie i o wolności.
Pewnego razu mój przyjaciel Gary Snyder powiedział, że nie sposób ratować świata, jeśli się nie zrozumie, że nie potrzebuje on zbawienia. Hindusi twierdzą, że zmierzamy do końca Kali Jugi – epoki destrukcji, która powtarza się co cztery miliony lat. Jeśli mają rację, znaczy to, że katastrofa ekologiczna, z którą się mierzymy, to zwyczajna okresowa
śmierć naszego światowego systemu. Z tej perspektywy nie ma w tym nic tragicznego. Tak po prostu się dzieje. I można się z tym pogodzić jak ze śmiercią każdej jednostki. Powiecie, że taki pogląd uczyni nas chłodnymi i obojętnymi, ale to nieprawda. Jeśli wiecie, z czym się mierzycie, i nie walczycie z tym, to się tego nie obawiacie, a jeśli nie kierujecie się strachem, możecie łatwiej poradzić sobie z tą sytuacją. Troska o planetę i życie na niej, dbanie o jej przetrwanie to nie szalony obowiązek. To czysta przyjemność”.
Tak po prostu to pochwała fikuśności życia. Watts opisuje jego kręte ścieżki i namawia nas do tego, byśmy docenili jego niesamowitość i nieprzewidywalność. Rozprawia się z dogmatami, które próbują narzucić sztywne ramy temu, co z natury płynne i wieloznaczne. Postuluje prawdziwy materializm, który nie ma nic wspólnego z kultem abstrakcyjnych pieniędzy, a jest zachwytem nad namacalnością, zmysłowością naszego istnienia. Istnienia będącego wartością samą w sobie.
W książce Sex, narkotyki i okultyzm Robert Anton Wilson bez strachu i uprzedzeń wkracza w świat starożytnych kultów magiczno-seksualnych posługujących się substancjami zmieniającymi świadomość jako kluczami otwierającymi wrota wyobraźni. Opowiada też o ich współczesnych formach, o tym, jak w drugiej połowie XX wieku dwie wielkie rewolucje obyczajowe epoki kontrkultury – rewolucja seksualna i rewolucja psychodeliczna – wpłynęły na renesans magii i okultyzmu, a seks, narkotyki i okultyzm stały się częścią ekstrawaganckiego stylu życia mieszkańców wielkich miast świata Zachodu.
„Przyjmijmy, że w każdym z nas drzemią ukryte olbrzymie zasoby odwagi, twórczości i wyższej inteligencji. Załóżmy, że można poruszyć łańcuch reakcji społecznych, jeśli tylko wystarczająca liczba osób zerwie z bardzo modnym dziś z użalaniem się nad sobą i postara się o to, by być szczęśliwszymi i skuteczniejszymi. Być może nie jesteśmy jeszcze martwi, lecz po prostu znajdujemy się w stanie hipnozy pod wpływem chorobliwych, katastroficznych filozofii. Być może moce ludzkiego umysłu nie zostały do końca wykorzystane w paleolicie, neolicie, systemie feudalnym, kapitalistycznym i socjalistycznym. Być może, to, co wydaje nam się ograniczeniami nie do przekroczenia, jest tylko wynikiem naszych złych nawyków, które możemy zmienić. Ci z was, którzy gotowi są rozważyć te heretyckie i obrazoburcze założenia, mogą osiągnąć korzyść z lektury tej książki”.
(fragment książki)
Psychodeliki i psychoterapia to jedyny w swoim rodzaju zbiór tekstów poświęconych leczniczemu potencjałowi poszerzonych stanów świadomości. Jego wyjątkowość bierze się z tego, że składają się na niego sprawozdania i przemyślenia praktyków psychoterapii, którzy doceniają znaczenie substancji psychodelicznych w procesie uzdrawiania za pomocą różnych metod terapeutycznych, począwszy od terapii poznawczo-behawioralnej, poprzez psychoanalizę jungowską, oddychanie holotropowe, aż po różne moduły twórczego wykorzystania wizji psychodelicznych. Autorzy i autorki tekstów nie stronią od podejmowania trudnych zagadnień związanych z procesem integracji doświadczeń psychodelicznych oraz ich rolą w szerszym kontekście społecznym. Zastanawiają się, jak sprawić, by terapia psychodeliczna nie skupiała się wyłącznie na błogostanie jednostek, ale przyczyniała się do tworzenia lepszych relacji międzyludzkich i bardziej świadomych kontaktów ze światem przyrody. Warto ich wysłuchać również dlatego, że są pionierami w tej dziedzinie, a ich wiedza bierze się z wieloletniego doświadczenia.
Maria Papaspyrou i Tim Read prowadzą w Wielkiej Brytanii Instytut Terapii Psychodelicznej. Maria jest psychoterapeutką integracyjną, a Tim lekarzem psychiatrą i neuronaukowcem, który w londyńskim King’s College i Imperial College zajmuje się badaniami klinicznymi nad terapeutycznym wykorzystaniem psychodelików.
Święta wiedza o psychodelikach to kompendium wiedzy o wpływie substancji psychodelicznych na biologię, świadomość i duchowość człowieka. To mądra, wrażliwa i czasem zabawna opowieść o tym, jak mogą one leczyć ciało i duszę. William A. Richards bada je od kilkudziesięciu lat i jest czołowym znawcą doświadczeń mistycznych wywoływanych psychodelikami oraz roli, jaką te substancje mogą pełnić w uzdrawianiu. Bardzo dużo miejsca poświęca też temu, jak integrować doświadczenia psychodeliczne z życiem psychicznym, społecznym i duchowym.
dr William A. Richards – psycholog kliniczny i religioznawca; jeden z najbardziej doświadczonych badaczy substancji psychodelicznych; autor licznych artykułów naukowych poświęconych temu zagadnieniu.
Wielu z nas, choć tego nie chce, żyje strachem. Jesteśmy świadomi niektórych naszych lęków, jak choćby tych związanych z brakiem finansów lub utratą kogoś bliskiego. Jednak zdaniem autora tej książki, najpotężniejszy jest strach przed sobą samym. Czujemy zawstydzenie, gdy mamy przyjrzeć się swoim uczuciom, schematom myślenia i działania. Uciekamy przed prawdą o nas samych w nawykowe wzory reakcji. To właśnie ten rodzaj strachu sprawia, że znajdujemy się w zamkniętym kręgu cierpienia, rozpaczy i udręki. Chögyam Trungpa pokazuje, jak pokonać w sobie ten strach i odkryć szczerą radość życia, znajdującą się w samym sercu naszego istnienia.
„Oto potężne nauki zachęcające nas do rozbudzenia w sobie nieustraszoności oraz mądrości serca, pochodzące od jednego najniezwyklejszych i najinteligentniejszych współczesnych nauczycieli”.
- Jack Kornfield, nauczyciel Vipassany, autor Oświecenia serca
„Nikt inny tak jak Chögyam Trungpa nie jest w stanie przekazać, jak to jest żyć bez strachu, On sam pokonał liczne trudności, dochowując wierności swoim zasadom: odwadze, współczuciu i łagodności”.
– Sakyong Mipham Rinpocze, główny nauczyciel treningu Szambali
„Nauki zgromadzone w tej książce sprzyjają przemianie wewnętrznej i mają wielkie znaczenie szczególnie dzisiaj, gdy tak wielu z nas mierzy się z poczuciem niepewności i niepokoju. Trungpa pokazuje, jak można w każdych okolicznościach odkrywać w sobie moc i radość. Gorąco polecam tę książkę wszystkim poszukiwaczom wolności i oświecenia”.
- Pema Chödrön, buddyjska mniszka, autorka Mądrości nieuciekania
Chögyam Trungpa (1940-1987) – jeden z najwybitniejszych dwudziestowiecznych nauczycieli medytacji; twórca Uniwersytetu Naropa, pierwszej uczelni buddyjskiej na Zachodzie; twórca treningu Szambali – ścieżki wojownika; autor licznych bestsellerów.
Hermaion to pierwsze w Polsce pismo poświęcone badaniom tradycji ezoterycznych świata, prezentujące eseje pisane przez najwybitniejszych specjalistów w swoich dziedzinach – z Polski i zagranicy.
W szóstym numerze zajmujemy się wpływami myśli i kultury Wschodu na wyobraźnię ezoteryczną.
Skąd wzięły się czakry? Jaką rolę pełnią w różnych nurtach ezoterycznych i jakim uległy przekształceniom? Skąd się wzięła wiara w tajemnych przywódców świata? Dlaczego pochodzą oni z Azji? I jaką rolę odgrywa w tym mistyka Himalajów? Kim był pierwszy buddysta na Zachodzie i jakie były jego związki z Aleisterem Crowleyem, najsłynniejszym okultystą pierwszej połowy XX wieku? Jaką rolę mit Wschodu odgrywa w masonerii? I co ma wspólnego wschodnia ezoteryka z rozprzestrzenianiem się wegetarianizmu w krajach Zachodu? Jakie jest spojrzenie Carla Gustava Junga na taoizm? I czy w ogóle istnieje coś takiego jak „zachodnia” i „wschodnia” ezoteryka?
O tym wszystkim, i o wielu innych fascynujących sprawach przeczytacie na łamach naszego pisma, którego okładkę uświetniają obrazy Marka Przybyły.
Jaka była tajemnica misteriów eleuzyńskich, najważniejszego obrzędu inicjacyjnego, który przez dwa tysiące lat nadawał sens życiu starożytnych Greków i w znacznym stopniu ukształtował europejską filozofię i mistykę? Skąd brała się moc doznawanych w nich wizji? Czy wpływ na nie miał kykeon, napój podawany osobom przechodzącym inicjacje? Jaki był jego skład?
Jeszcze do niedawna te pytania pozostawały bez odpowiedzi, lecz dzięki staraniom trzech wybitnych naukowców – mykologa R. Gordona Wassona, chemika Alberta Hofmanna oraz filologa klasycznego specjalizującego się w etnobotanice starożytnej Grecji, Carla A.P. Rucka – jesteśmy bliscy stwierdzenia, że istotą tych misteriów było wykorzystanie substancji psychoaktywnych podobnych do tych, które znamy dzisiaj. Hipoteza postawiona w książce, choć kontrowersyjna w momencie publikacji, zyskała w ostatnich latach coraz więcej uwagi, gdyż zdaliśmy sobie sprawę z kluczowego znaczenia substancji enteogenicznych w rytuałach religijnych na całym świecie. Poruszane w niej tematy: uniwersalność religii opartej na doświadczeniu, jej tłumienie przez siły wyzysku i opresji oraz wykorzystanie psychodelików do zharmonizowania świata ludzkiego i naturalnego, sprawiają, że jest ona szczególnie aktualna. Niniejsze, pierwsze polskie wydanie zostało wzbogacone o przedmowę oraz wcześniej niepublikowany artykuł Demeter i sporysz autorstwa Carla A.P. Rucka.
„Droga do Eleusis, błyskotliwa synteza historycznych, mitologicznych i farmakologicznych badań, pokazuje, że przez wiele stuleci tysiące wtajemniczanych w misteria eleuzyńskie doświadczało enteogenicznego, zwiększającego kreatywność działania kykeonu, psychodelicznego sakramentu sporządzonego ze sporyszu o działaniu podobnym do LSD-25.”
– Stanislav Grof, autor Najdalszej podróży, Kosmicznej gry i Kiedy niemożliwe staje się możliwe
Przyzwyczailiśmy się myśleć o tarocie jako o narzędziu służącym tylko do wróżenia. Nic bardziej mylnego. Lon Milo DuQuette, wybitny znawca okultyzmu, od ponad trzydziestu lat zajmujący się tarotem, pokazuje, że tarot to nie tylko narzędzie wróżebne, ale przede wszystkim klucz do zrozumienia naszej natury i otaczającego nas świata. Dokonuje tego na przykładzie omówienia talii Thota, będącej najwybitniejszą prezentacją tarota okultystycznego. DuQuette śmiało i bez pardonu wkracza w świat crowleyowskiej symboliki, opisując jej wizjonerskie, kabalistyczne, numerologiczne, astrologiczne i kolorystyczne zaplecze. Dzięki tej pasjonującej, pełnej poczucia humoru lekturze, obok szczegółowego opisu kart, poznamy tajemnice thelemy Aleistera Crowleya, hermetycznego Różokrzyża, kabalistycznego Drzewa Życia i Świętego Anioła Stróża. Dowiemy się, że obcowanie z tarotem może być znakomitą przygodą poznawania i tworzenia siebie zgodnie z własną wolą.
"Skoro już w XIX wieku zgodziliśmy się przyznać, że człowiek pochodzi od małpy, najwyższy czas pogodzić się z faktem, że były to naćpane małpy" - pisze Terence McKenna w książce, która zapewniła mu sławę jednego z najwybitniejszych badaczy natury ludzkiej. McKenna proponuje w niej nowe spojrzenie na ewolucję człowieka, akcentując rolę, jaką odegrały w niej substancje halucynogenne, używki i narkotyki
Tropi praktyki szamańskie i ceremonie magiczne, w których istotną rolę pełniły środki zmieniające świadomość. Przygląda się ludzkim wzlotom i upadkom, próbując odpowiedzieć na pytanie: Skąd się bierze ludzka fascynacja odmiennymi stanami świadomości i jakie mogą być z niej pożytki? Pokarm bogów należy do tych nielicznych dzieł poświęconych halucynogenom, używkom i narkotykom, które weszły do kanonu humanistyki. To dzieło niebezpieczne, ponieważ prowokujące do myślenia.
KOSMICZNY SPUST to jedna z najważniejszych książek na temat tego, co się dzieje, gdy odkrywamy, że świat jest inny niż nam się przez całe życie wydawało. To odyseja psychedeliczna po zakamarkach ludzkiej świadomości, tajemnicach kultywowanych przez stowarzyszenia tajemne, niezwykłych odkryciach undergroundowych naukowców oraz sekretach historii XX wieku.
Czym jest rzeczywistość - czymś twardym jak skała czy zmiennym jak wytwory naszego umysłu, czymś z góry zaplanowanym czy całkiem przypadkowym? Kim jesteśmy - pionkami w grze władców tego świata czy nieznanymi bogami kształtującymi los zgodnie ze swoją wolą? Czym jest nasze życie - polem walki różnych sił tajemnych czy kosmicznym żartem?
W "Kosmicznym spuście" Robert Anton Wilson - autor "Oka w piramidzie", "Złotego jabłka", "Lewiatana" oraz "Seksu, narkotyków i okultyzmu"- bezpardonowo rozbija nasze wyobrażenia o świecie, w którym żyjemy, zabierając nas w fascynującą podróż do "kosmicznego wesołego miasteczka wypełnionego podwójnymi agentami, kosmitami, niezrozumiałymi symbolami na jednodolarówce, przekazami z Syriusza, tajemnicami Aleistera Crowleya, planami opuszczenia tej planety oraz paradoksami fizyki kwantowej". "Kosmiczny spust"to książka-wirus wprowadzająca w odmienny stan świadomości, dzieło będące biblią kontrkultury i skarbnicą wiedzy tajemnej, a przede wszystkim kluczem do świata, w którym nic nie jest prawdziwe, ponieważ wszystko jest możliwe.
Na przełomie 1916 i 1917 roku Carl Gustav Jung napisał jedno z najbardziej niezwykłych dzieł, Siedem kazań dla zmarłych, mistyczny traktat poddający zjadliwej krytyce tradycyjne religie i formułujący wobec nich gnostyczną alternatywę. Stał się on fundamentem jego teorii psychologicznej, w szczególności zaś jej podstawowych pojęć takich jak indywiduacja, cień, energia psychiczna oraz biegunowość psyche. W niniejszym tomie prezentujemy to istotne dzieło szwajcarskiego psychologa i wizjonera, opatrując je wprowadzeniem i komentarzem jednego z najwybitniejszych współczesnych znawców gnostycyzmu, Stephana A. Hoellera. Autor drobiazgowo analizuje jungowskie wizje w szerszym kontekście religioznawczym i psychologicznym. Wykazuje, że Jung był nie tylko wytrawnym badaczem ludzkiej psychiki, ale również najbardziej wpływowym współczesnym gnostykiem.
„Przez całe, długie życie Junga osobliwie ezoteryczny i magiczny wydźwięk jego pracy stanowił dla wielu ludzi zagadkę. […] Symbole i obrazy mrocznej, starożytnej siły zostały przywrócone do życia z kurzu swoich tysiącletnich grobowców. Heretycy i alchemicy, mistycy i magowie, taoistyczni mędrcy i tybetańscy lamowie użyczali skarbów swej tajemnej wiedzy współczesnemu, szwajcarskiemu Hermesowi. […] Podobnie jak Wenus powstająca z morskiej piany lub Atena wyłaniająca się z czoła Zeusa, archetypy powstały z prima materia nieświadomości zbiorowej. Bogowie raz jeszcze spacerowali wraz z ludźmi. Ponad tymi pierwotnymi, twórczymi wodami psychiki unosił się duch jednego człowieka, geniusz Junga. Nadchodziła nowa era umysłu”.
(fragment książki)
„Książka Stephana A. Hoellera, napisana żywym, pełnym metafor językiem, ozdobiona szeregiem olśniewających cytatów, stanowi wyśmienite opracowanie myśli Junga”.
- Choice Review
Jaka jest natura i funkcja czasu? Historia to dzieło przypadku czy coś celowego? Skąd się wzięło życie na naszej planecie i dokąd zmierza? Jaką rolę w ochronie jego różnorodności może odegrać świadome wykorzystanie archaicznych technik ekstazy? Czego możemy się nauczyć z szamanizmu oraz innych technologii przemiany umysłu? Czy człowiek wyłonił się z „naćpanej małpy”? Jaki wpływ na rozwój języka oraz wyobraźni miały nasze relacje z grzybami i roślinami halucynogennymi? Czy czeka nas rychła konfrontacja z transcendentalnym Innym? Jak przygotować się na osobliwą przyszłość?
W Archaicznym Odrodzeniu Terence McKenna dzieli się swoją niezwykłą wizją świata, w którym nic nie jest oczywiste, a wszystko jest możliwe. W tym świecie znajdujemy się na skraju historii, za którym czeka nas coś osobliwego; coś, do czego można się przygotować poprzez odwołanie się do niezwykłości naszego ludzkiego przeżywania świata. Według McKenny przyszłość będzie ekstatyczna, ekologiczna, enteogeniczna albo nie będzie jej wcale. Niniejsza książka obok szeregu fascynujących zagadnień przedstawia więc program Archaicznego Odrodzenia.
"Wbrew zwięzłej relacji Buddy na temat swego przebudzenia, w powszechnym rozumieniu zaczęło być ono kojarzone, nawet przez buddystów, z czymś zgoła odmiennym.
Przebudzenie stało się mistycznym doświadczeniem, chwilą transcendentnego objawienia Prawdy. Interpretacje religijne nieodmiennie redukują złożoność do jednorodności, a jednocześnie nadają temu, co prozaiczne, wymiar świętości.
Budda nie był mistykiem. Jego przebudzenie nie było wstrząsającym wglądem w transcendentną Prawdę, który objawił mu tajemnice Boga. Budda nie twierdził, że miał doświadczenie, dzięki któremu posiadł uprzywilejowaną, ezoteryczną wiedzę na temat funkcjonowania wszechświata. Dopiero w miarę jak buddyzm w coraz większym stopniu stawał się religią, przebudzeniu Buddy zaczęto przypisywać takie imponujące roszczenia. Opisując pięciu ascetom, co oznacza przebudzenie, Budda mówił o odkryciu całkowitej wolności serca i umysłu od przymusu pragnienia.
Nieprzebudzona egzystencja, w której nieświadomi dryfujemy na fali nawykowych impulsów, jest zarówno pozbawiona szlachetności, jak i godności. Zamiast naturalnego i niewymuszonego autorytetu, narzucamy naszą wolę innym bądź poprzez manipulację i zastraszenie, bądź przez odwoływanie się do opinii tych, którzy są potężniejsi od nas. Autorytet staje się kwestią raczej siły niż prawości.
Budda nie twierdził, że jest zbawcą: postrzegał siebie raczej jako uzdrowiciela. Przedstawiał swoje prawdy w formie diagnozy medycznej, prognozy i propozycji leczenia. Jeśli odczuwasz bóle w piersi, po pierwsze musisz uznać ten fakt. Następnie powinieneś udać się do lekarza na badanie. Jego diagnoza musi obejmować zarówno ustalenie przyczyny bólu, jak i stwierdzenie, czy ta dolegliwość jest uleczalna. Jeśli tak, lekarz poradzi ci, abyś poddał się leczeniu. Podobnie Budda rozpoznał naszą kondycje egzystencjalną, określając ją mianem cierpienia. Badając je, odkrył, że jego przyczyny leżą w egocentrycznym pragnieniu. Uświadomił sobie, że to cierpienie mogłoby ustać, i jako skuteczne lekarstwo przepisał kultywowanie specyficznej ścieżki obejmującej wszystkie aspekty ludzkiego doświadczenia."
Stephen Batchelor (ur. 1953) - były mnich w tradycji buddyzmu tybetańskiego oraz zen; nauczyciel medytacji; autor popularnych książek promujących ideę buddyzmu agnostycznego.
Czym jesteśmy - skórzanym workiem na "ja" czy zawieszonym w czasoprzestrzeni splotem zdarzeń? Stwarzamy siebie samych, czy sami jesteśmy stwarzani? Jaka jest nasza autonomia w sieci kosmicznych współzależności? Czy nasze pragnienie niezależności daje nam więcej czy ,mniej wolności? Skąd biorą się nasze lęki związane z przemijaniem i nicością? I jak możemy sobie z nimi radzić?
W niniejszej książce Alan Watts, jeden z najwybitniejszych zachodnich teoretyków i praktyków wschodniej ścieżki duchowej, omawia ograniczenia naszego racjonalnego umysłu, nawołując do "wychodzenia z siebie ku czystej ekstazie nieskończonych możliwości, jakie daje nam nasze poczucie tożsamości. W tych potoczystych, pełnych erudycji wykładach inspirowanych myślą hinduistyczną, buddyjską i taoistyczną rozprawia się z zachodnim mitem integralnej osobowości i namawia mnie do mniej poważnego traktowania siebie, dzięki czemu można pełniej i radośniej uczestniczyć w grze rzeczywistości. Poza umysłem to porywająca afirmacja życia jako chaosu, którego nie sposób kontrolować. Watts uczy nas jak pokochać przypadek i nie siłować się z niczym.
Alan Watts (1915-1973) - brytyjski filozof, pisarz, teolog, popularyzator myśli Wschodu, jeden z najwybitniejszych badaczy doświadczeń mistycznych i pionierów badań nad odmiennymi stanami świadomości. Autor wydanych przez nas książek: Stań się, czym jesteś oraz Radosna kosmologia.
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że zainteresowałem się myślą Wschodu dzięki dziełom Alana Wattsa. Odkryłem je w bardzo młodym wieku i nie przegapiłem żadnego z nich. "Poza umysłem" to jedna z najlepszych jego książek, zawierająca te wszystkie cechy, dzięki którym stał się on moim mistrzem literackim i filozoficznym.
~ Ken Wilber, autor Śmiertelni nieśmiertelni
„Pieśni umarłego marzyciela” to zbiór opowiadań Thomasa Ligottiego, który zapewnił mu miano klasyka nadnaturalnego horroru, wymienianego jednym tchem obok Edgara Alana Poego i Howarda Phillipsa Lovecrafta. Jednocześnie jest to dzieło, które nie boi się sięgać po ironię oraz bawić formą. Znajdziemy w nim niemal wszystkie elementy, które mogą nam się kojarzyć ze świetnie zbudowanym światem grozy. Ale każde z zamieszczonych tutaj opowiadań zawiera w sobie coś osobliwego, niepozwalającego nam przejść obojętnie wobec wyzierających zeń koszmarów. To „coś” sprawiło, że dzieło Ligottiego opublikowano w prestiżowej serii „Penguin Classics”. On sam zaś stał się jednym z zaledwie dziesięciu żywych autorów, których spotkał ten zaszczyt.
"Stań się, czym jesteś" to zbiór pism Alana Wattsa dotyczących wyzwań, jakie stoją przed człowiekiem poszukującym swego prawdziwego „ja”. Tego rodzaju poszukiwania często odbywają się kosztem postrzegania swego życia „takim, jakie jest”. Jak pisał Alan Watts: „Życie dzieje się tylko w tej chwili i to właśnie w niej ma charakter wieczny i nieprzerwany, ponieważ ta obecna chwila jest nieskończenie mała. Nim zdążymy się jej przyjrzeć i spróbować ją zbadać, znika na zawsze. Chińczycy nazwali ten ruch i ciągłą zmianę tao... Pewien mędrzec mówił, że gdy staramy się z nim współgrać, natychmiast je tracimy. Ale nie do końca miał rację. Tak się bowiem dziwnie składa, że nie sposób się od niego oderwać. Nawet jeśli nasze myśli błąkają się po przeszłości lub przyszłości, to i tak nie możemy uciec bieżącej chwili”.
Kiedy pojmuje się to w ten sposób, „stawanie się, czym jesteśmy” jest jednocześnie czymś niemożliwym do wykonania, jak i niepodważalnym faktem. „Prawdopodobnie nikt tak jak Alan Watts nie potrafi tłumaczyć myśli Wschodu na język współczesnego mieszkańca zachodniego świata. Posiada wyjątkowy dar pięknego pisania na temat tego, co nie do opisania”.
- Los Angeles Times
„Watts jest mistrzem ulotnej, sugestywnej i wyszukanej prozy. Jego styl pisarski jest tak potoczysty, że łatwo przeoczyć wybuchową, radykalną, a nawet rewolucyjną istotę jego przesłania: ego człowieka Zachodu (wywyższająca się jaźń, którą nasza cała cywilizacja starannie zaprojektowała, aby nas wspierać i chronić) po prostu nie istnieje”.
- Daniel Pinchbeck, autor "Przełamując umysł"
Alan Watts (1915-1973) ? brytyjski filozof, pisarz, teolog, popularyzator myśli Wschodu, jeden z najwybitniejszych badaczy doświadczeń mistycznych i pionierów badań nad odmiennymi stanami świadomości. Autor wydanych po polsku książek "Droga zen", "Tao strumienia" i "Radosna kosmologia".
Czym jest kabała? Skąd się wywodzi? Co mówi o świecie i człowieku? Jaką rolę może odgrywać w codziennym życiu? Jeden z najwybitniejszych współczesnych okultystów i kabalistów, Israel Regardie przedstawia w Ogrodzie granatów prosty, zwięzły, lecz bardzo bogaty opis Drzewa Życia - kabalistycznego systemu klasyfikacji zjawisk i występujących między nimi zależności. Objaśnia podstawowe elementy tej struktury: dziesięć sefir oraz łączące je dwadzieścia dwie ścieżki. Pokazuje piękno tego systemu rozwoju duchowego oraz niezwykłe możliwości, jakie płyną z niego dla wyobraźni i wnikliwych badań natury. Ogród granatów to encyklopedia wiedzy o tym mistyczno-magicznym modelu postrzegania świata jako złożonej, cudownej, bujnej struktury o niemal nieograniczonym potencjale twórczym. A zarazem dzieło o nas samych.
„Kabała obnaża naturę pewnych zjawisk fizycznych i psychicznych. Kiedy się je pojmie, zrozumie i powiąże, można wykorzystać reguły magii do sprawowania kontroli nad warunkami i okolicznościami swego życia. Magia dostarcza praktycznych zastosowań teorii formułowanych przez kabałę. Okazuje się jednak, że pełni ona jeszcze jedną istotną funkcję. Obok pożytków, jakie można osiągnąć dzięki jej zastosowaniom filozoficznym, starożytni odkryli także jej bardzo praktyczny aspekt. Każda litera alfabetu kabalistycznego ma przyporządkowaną liczbę, barwę, liczne odnośniki symboliczne i związaną z nią kartę tarota. Kabała nie tylko pomaga w zrozumieniu tarota, ale dodatkowo uczy klasyfikowania i porządkowania wszelkich tego rodzaju idei, liczb oraz symboli. I tak jak znajomość łaciny pomaga w zrozumieniu nieznanych nam słów mających rdzeń łaciński, tak też znajomość kabały wraz z jej rozmaitymi atrybucjami, pomaga w dostrzeganiu związków między ideami i pojęciami, które w przeciwnym razie wydawałyby się nam odległe”.
(fragment książki)
dr Israel Regardie (1907-1985) – najwybitniejszy przedstawiciel nurtu psychologicznego w zachodniej tradycji ezoterycznej; okultysta, alchemik i psychoterapeuta; uczeń Aleistera Crowleya i Wilhelma Reicha; odpowiedzialny za wskrzeszenie Hermetycznego Zakonu Złotego Brzasku.
Hermaion to pierwsze w Polsce pismo poświęcone badaniom tradycji ezoterycznych świata, prezentujące eseje pisane przez najwybitniejszych specjalistów w swoich dziedzinach – z Polski i zagranicy.
Piąty numer naszego magazynu dotyczy niebezpiecznych związków ezoteryki z polityką. Przyglądamy się blaskom i cieniom tych relacji. Analizujemy ukryte wpływy. Odkrywamy nieznane historie i tajemne dzieje świata. Czy wiecie, że miłośnicy mistyki Wschodu mieli olbrzymi wpływ na kształt polskiej polityki w dwudziestoleciu międzywojennym? Czy znany jest Wam zasięg oddziaływania dziewiętnastowiecznych ruchów okultystycznych, teozoficznych i spirytystycznych na dwudziestowieczne ruchy emancypacyjne? Czy słyszeliście o zależnościach występujących między światem ezoteryki a wywiadem i służbami specjalnymi państwa? Albo o próbach stworzenia wielkiego azjatyckiego państwa ezoterycznego? W piątym numerze „Hermaionu” omawiamy te wszystkie zagadnienia, przyglądając się przede wszystkim zależnościom między władzą i wiedzą. W ostateczności bowiem każda władza to też wiedza tajemna. Jedna bez drugiej nie istnieje.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?