„Dzieło Guzego zasilają dwa źródła: osobista odraza do reżimu i przyswojenie dorobku Alberta Camusa. Krótki żywot bohatera pozytywnego nawiązuje do stylistyczno-kompozycyjnych właściwości narracji Upadku żywo w Polsce komentowanego już od roku 1956. […]
Tematem powieści Guzego jest upadek ubeka Karola Ostudy. Groteskowo tragiczny bohater pozytywny strwonił życie na posłusznym wypełnianiu instrukcji, dyrektyw i rozkazów partii, która po październiku usiłowała uwiarygodnić swoją nową więź z masami kosztem prowincjonalnych pracowników UB. Karol Ostuda, wezwany do Warszawy, postanawia się bronić. […]
Ambicje demaskatorskie Piotra Guzego wyraźnie górują nad standardowymi obrachunkami z kultem jednostki. Guzy zainteresowany był fenomenologią systemu komunistycznego w nie mniejszym stopniu niż Milovan Djilas, członek politbiura Związku Komunistów Jugosławii, który z autopsji znał wynaturzenia elit władzy partyjnej i opisał je w rozprawie politologicznej Nowa klasa. Wpływy tej rozprawy są widoczne w prozie politycznej polskiego emigranta, szczególnie wyraźne w sferze dyskursu ideologicznego, argumentacji krytycznej czy światopoglądowych uogólnień. […]
Dlatego nie sposób odmówić słuszności Marii Danilewicz-Zielińskiej, kiedy w Szkicach o literaturze emigracyjnej przekonywała wszystkich zainteresowanych o tym, że autor Krótkiego żywota bohatera pozytywnego dał nam «reprezentacyjną powieść polityczną». Zwłaszcza w porównaniu z rozrachunkowymi wytworami «doby małego realizmu» Bogusława Koguta, Tadeusza Kwiatkowskiego czy Jerzego Putramenta, którzy w latach 60. energicznie zajęli się wyjaśnianiem dramatów ludzi partii”.
z artykułu Stanisława Gawlińskiego Emigracyjne rozrachunki ze stalinizmem po 1956 r. (cz. II). Piotr Guzy: Krótki żywot bohatera pozytywnego (1966) zamieszczonego w „Dekadzie Literackiej” (1992, nr 13)
Niezwykła książka seniora emigracyjnych pisarzy.
Piotr Guzy ma lat 90 i za sobą bohaterską przeszłość.
Opowiadania prezentowane w tej książce były publikowane w tak prestiżowych pismach jak: „Kultura” (Paryż), „Zeszyty Literackie”, „Odra”, „Śląsk”, „Fraza”.
Jego debiut przyjął niezwykle życzliwie Gustaw Herling Grudziński, wysoko cenił również Wacław Grubiński.
Opowiadania są sugestywnym i plastycznym obrazem dziejów końca wojny, perfidii Sowietów, niszczenia polskiego podziemia w czasach PRL-u oraz polityki kulturalnej tej formacji wobec pisarzy emigracyjnych.
Mamy tu znakomite studia psychologiczne esbeków i emigrantów – oprawców oraz ich ofiar.
Opowiadania ukazują przeżycia i metamorfozy intelektualne i emocjonalne Polaków, niezatarte zmiany w ich psychice.
Duże wrażenie robią opowiadania erotyczne. Nie jest to świntuszenie dla świntuszenia – to porywający obraz leczenia traumy wojennej. Niemieckie damy piją, rzucają się w świat namiętności, żeby zapomnieć, że w każdym niemieckim domu ”w szafie jest szkielet”. Dziewczyna wspomina dziadka w nieskazitelnym mundurze, z trzcinką w ręku, który był komendantem obozu koncentracyjnego.
Środki artystyczne wydają się niby proste: analiza mowy ciała (kapitalna rozgrywka między żydowskim Sowietem a oficerem AK), stopniowanie napięcia i czasem pomysły, które wyciskają nam łzy z oczu, np., żeby ukoić rozpacz kochanki, Ślązak znad Małej Panwi chce jej śpiewać uspokajającą kołysankę. Ale nie zna niemieckiej, włoskiej, hiszpańskiej. Polskiej także nie. Kołyszą się obok siebie, śpiewając „Lulajże Jezuniu, moja perełko”.
Szorstki, wręcz prostacki język znakomicie oddaje emocje bohaterów skrzywdzonych przez historię i jej okrutne żarty.
Wybór opowieści pełnych grozy, mówiących o tym, że zło zawsze bywa ukarane. Takie opowieści przez całe lata snuli gawędziarze, których nie brakowało w śląskich wioskach i miasteczkach, znali je dziadkowie i gdy zapadał zmierzch - przekazywali je wnukom, strasząc je i pouczając zarazem. Pojawiały się w tych opowieściach utopce, strzygi, straszliwe upiory, dusze pokutujące za swoje winy, diabły czyhające na tych, którzy grzeszyli. Bardzo ważne były tu również wskazówki, jak należy postępować, aby pokonać potwory i demony, uniknąć niebezpieczeństwa w miejscach uznanych za przeklęte. Dziś opowieści te nazwalibyśmy na pewno horrorami!
Dlaczego ludzie już u samego zarania swoich dziejów tworzyli mity, najrozmaitsze legendy i baśnie i przekazywali je następnym pokoleniom? Czy tylko dlatego, że tak długo nie istniały ani kino, ani telewizja? Jeśli zastanowimy się nad charakterem wielu tych opowieści, dostrzeżemy bez trudu, że powstawały jako swoista skarbnica wiedzy o początkach świata i wszechrzeczy, wyłanianiu się porządku społecznego i moralnego. Tym samym stawały się świadectwem potrzeby zrozumienia otaczającej rzeczywistości, oswajania tego, co nieznane i obce, a nade wszystko ? odnalezienia sensu i sposobu życia.
Profesor Dorota Simonides, wybitna znawczyni kultury ludowej i jej tradycji, w swojej najnowszej książce pragnie poprzez prezentację starannie dobranych tekstów folklorystycznych, powstałych w różnych epokach na terenie Polski, a także innych krajów słowiańskich, ukazać ludową wizję świata. Przekazywane Czytelnikowi opowieści to odpowiedź na odwieczne pytania: dlaczego?, skąd?, jak? To również barwna i żywo przemawiająca do nas ilustracja poznawczych dociekań człowieka. Interesował się on makrokosmosem ? i mikrokosmosem, a więc usiłował zgłębić tajemnice wszechświata, ale i chciał się dowiedzieć, dlaczego zwierzęta są takie, a nie inne, kamienie twarde i nieme, czemuż to kobiety są aż tak gadatliwe i co sprawiło, że człowiek się starzeje. Skąd się wzięły nazwy miast, gór i rzek, gdzie szukać ukrytych skarbów? I czy to prawda, że dawniej żyli na ziemi olbrzymi? Zajmujące i zabawne teksty ludowe nie tylko gwarantują atrakcyjną lekturę ? skłaniają także do refleksji nad procesem rozwoju cywilizacyjnego i niezmiennością ludzkiej psychiki.
Autorzy, nauczyciele szkoły podstawowej, od kilku lat gotują z dziećmi nalekcjach i w ramach zajęć pozalekcyjnych. Stało się to pasją dzieci i każdespotkanie z rodzicami, każda impreza szkolna to okazja do poznawania tajnikówkuchni regionalnej i europejskiej, czego wyrazem jest ta książka. Obok przepisówsą tu również wskazówki dla nauczycieli i rodziców, jak organizować zajęcia zgotowania. Wszystkie potrawy zostały sprawdzone i są możliwe do przygotowaniaprzez dzieci w wieku 8 - 11 lat, tacy bowiem są nasi ""kucharze"". Ze wstępuKsiążka może być wykorzystana jako pomoc dydaktyczna na zajęciachpozalekcyjnych szkolnych kółek zainteresowań, na lekcjach kształceniazintegrowanego lub zajęciach świetlicowych.Wędrówka po krajach Europy odbywa się na zasadzie poznawania potrawcharakterystycznych dla danego kraju.Ważnym kryterium doboru przepisów były preferowane przez dzieci gustasmakowe. I tak przy realizacji tematu: ""Kuchnia Węgier"" nie znajdziemy tutajszegedyńskiej zupy gulaszowej, której przygotowanie trwa 2 i pół godziny anilecza, ale przepis na naleśniki a`la Gundel z nadzieniem z orzechów włoskich isosem czekoladowym.Do przygotowania potraw można wykorzystać znajdujące się w sprzedażypółprodukty typu ciasto kluskowe lub gotowe produkty, jak knedle czeskie, lanekluski itp., co skraca czas przygotowania dań.Realizacja znajdujących się w książce przepisów jest dostosowana domożliwości i umiejętności dziecka w wieku wczesnoszkolnym oraz do warunkówszkolnych (klasa lekcyjna, świetlica, szkolna kuchnia).W końcowej części czytelnik znajdzie przykładowe konspekty zajęć, któremożna rozszerzyć o słuchanie muzyki charakterystycznej dla poznawanego państwa,jak również o naukę tańca. Książka może być urozmaiceniem dla uczniów i dajemożliwość innego spojrzenia na poznawany kraj - przez pryzmat smaku. Jest todla dzieci odskocznia od przyswajania wiedzy encyklopedycznej na temat państweuropejskich.Dzieci mają okazję samodzielnie pod dyskretną kontrolą dorosłych,przygotować potrawy dla siebie i innych. Uczą się pracy zespołowej i przyswajająsobie zasady bezpieczeństwa i higieny przy przygotowaniu posiłku. Zajęcia zgospodarstwa domowego cieszą się wśród uczniów bardzo dużym zainteresowaniem idają im wiele satysfakcji.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?