Książka przedstawia "historie" pojęcia humanizm, czyli rozmaite modele narracji, którymi posługuje się historia literatury polskiej i powszechnej opisująca ten właśnie paradygmat człowieczeństwa kulturowego. Opracowanie to jest dziełem badaczy literatury dawnej związanych ze środowiskiem Katedry Historii Literatury Staropolskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zebrane tu szkice prezentują rezultaty kilkunastoletnich badań prowadzonych najpierw w ramach studiów magisterskich i doktoranckich w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, a potem w czasie samodzielnej pracy w Katedrze Ukrainoznawstwa krakowskiej Uczelni.
Wszystkie rozprawy łączy wspólny temat malarski, jakim jest męka Chrystusa, jak też zagadnienia artystyczne wynikające głównie z okcydentalizacji sztuki cerkiewnej w wiekach XVI - XVIII.
Książka ukazuje średniowieczną kobietę w trzech sytuacjach związanych z literaturą. Pojawia się tu ona w roli przedmiotu opisu biograficznego lub pseudobiograficznego ? jako przykłady służą tu portrety królowych i księżnych w średniowiecznych kronikach. Jest także ukazana jako fikcyjna postać literacka w tekstach literatury dwornej i jako podmiot tworzący ? to zagadnienie zilustrowane będzie przez słownik autorek średniowiecznych, wydany w osobnym tomie.
Praca poświęcona jest żydowskiemu środowisku artystycznemu w międzywojennym Krakowie. Autorka opisuje proces kształtowania się środowiska, omawia szczegółowo działalność najważniejszej organizacji w mieście skupiającej twórców żydowskich: Zrzeszenia Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy, analizuje powody wytworzenia się w Krakowie odrębnego żydowskiego środowiska artystycznego. Ważną część książki stanowi omówienie działalności członków organizacji oraz innych związanych z nią żydowskich autorów na polu krytyki artystycznej.
Książka zawiera 23 studia i szkice odzwierciedlające złożone i różnorodne formy społecznego, kulturalnego i politycznego organizowania się kobiet w II Rzeczypospolitej i czasach PRL. Autorzy analizują stowarzyszenia, związki zawodowe, partie polityczne, zrzeszenia spółdzielcze itd., zarówno zdominowane przez mężczyzn, jak i ekskluzywnie kobiece. W bardzo wielu przypadkach konstatują skuteczne próby podporządkowania ich sobie przez elity władzy i narzucenia im dominujących ideologii.
Książka powstała w oparciu o wybrane rozdziały Wisznudharmottarapurany, sanskryckiego dzieła, będącego swoistą encyklopedią wyznawców Wisznu, jednego z bóstw hinduizmu. Trzecia księga zawiera traktat artystyczny istotny dla zrozumienia indyjskiej sztuki. Opisuje proces tworzenia wizerunków i wyjaśnia ich znaczenie w sferze religii. Analiza autorki koncentruje się na Trimurti, wspólnym wizerunku trzech bogów: Brahmy, stwarzającego świat, Wisznu, który go podtrzymuje, i Śiwy, który go unicestwia.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?