Przewodnik dla terapeutów prezentujący oparty na dowodach program poznawczo-behawioralnej terapii osób zmagających się z przewlekłym bólem.
Program terapeutyczny składa się z jedenastu sesji, z których każda jest poświęcona opanowaniu przez pacjenta nowej umiejętności pomocnej w radzeniu sobie z bólem. Poszczególne techniki, między innymi trening relaksacyjny, restrukturyzację poznawczą i strategie radzenia sobie ze stresem, zaprezentowano w formie optymalnie dostosowanej do specyficznych potrzeb tej grupy pacjentów. Rozdziały poświęcone kolejnym sesjom zawierają: plan spotkania, listę tematów do omówienia z pacjentem, potrzebne formularze, materiały psychoedukacyjne, wskazówki dotyczące stosowania omawianych technik oraz propozycje zadań do wykonania między sesjami. Niniejszy program może być wykorzystywany w terapii grupowej. Pozwala on poprawić jakość życia pacjentów i zmniejszyć ich zależność od interwencji czysto medycznych.
Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który zawiera informacje teoretyczne na temat przewlekłego bólu, przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, oraz ćwiczenia do wykonywania w domu.
Przewlekły ból zmienia wszystko. Pacjentom jest trudno angażować się w pracę i zabawę, myśleć o przyjemnościach. Zmienia się sposób patrzenia na świat. Pojawiają się negatywne myśli i trudne emocje. Zamiast świadomie korzystać z życia, pacjenci zamykają się w kokonie przewlekłego cierpienia.
"Przewlekły ból. Terapia poznawczo-behawioralna" to konkretny pomysł na terapię osoby, która doświadcza cierpienia fizycznego. Autor podpowiada, jak pracować z pacjentem, żeby porzucił przekonanie o własnej bezradności i mniej koncentrował się na ograniczeniu swojej sprawności. Udziela wskazówek, jak pomimo przeżywanego bólu ponownie przejąć kontrolę nad własnym życiem i wrócić do porzuconych przyjemnych zajęć.
dr n. med. Monika Szaniawska
psychoterapeuta i superwizor PTTPiB
Książka jest próbą uchwycenia głównych kwestii psychologicznych w dziedzinie sportu. Poruszane w niej tematy to między innymi: wprowadzenie do psychologii sportu; osobowość a sport; postawy wobec sportu; agresja w sporcie; napięcie, niepokój, stres i ich redukcja; techniki relaksacyjne, poznawczo-behawioralne, wyobrażeniowe wspomagające trening sportowy; wpływ społeczny na zachowania sportowe; motywacja w sporcie; zdobywanie umiejętności.
"Filip i bociany" to pełna przygód opowieść o uwielbianych przez wszystkich bocianach, a także o przyjaźni, uczciwości i wierności. Filip i Pusia zaprzyjaźniają się z bocianami mieszkającymi na wysokim gnieździe i obserwują ich życie oraz rozwój małych bocianiątek. Pouczająca książka o zacięciu przyrodniczym.
Jest to także kontynuacja przygód bohaterów bestsellera "O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów".
Przewlekły ból wpływa na wszystkie obszary naszego życia – na to, jak pracujemy, myślimy i odczuwamy. Utrudnia aktywność zawodową i społeczną, a niemożność podejmowania satysfakcjonujących zajęć sprzyja izolacji, obniża nastrój i prowadzi do pogorszenia kondycji fizycznej. Wszystko to wtórnie potęguje ból. Z biegiem czasu tego rodzaju negatywne wzorce poznawcze i behawioralne umacniają się i stają coraz bardziej odporne na zmiany.
Program terapeutyczny opisany w niniejszej książce opiera się na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej, która okazała się skuteczna w przypadku tego rodzaju dolegliwości. Kładzie nacisk przede wszystkim na potrzebę zwiększenia aktywności pacjenta oraz zmiany negatywnych myśli i zachowań mogących podtrzymywać lub nasilać doznania bólowe. Obejmuje między innymi metody radzenia sobie ze stresem, progresywną relaksację mięśni, techniki wyobrażeniowe i restrukturyzację poznawczą. Pomagają one złagodzić ból i ułatwiają radzenie sobie z dolegliwościami, co poprawia jakość życia i zmniejsza zależność od procedur medycznych.
Celem programu terapeutycznego jest:
• ograniczenie wpływu bólu na życie pacjenta,
• nabycie umiejętności pozwalających lepiej radzić sobie z bólem,
• poprawa funkcjonowania fizycznego i emocjonalnego,
• złagodzenie bólu i ograniczenie korzystania ze środków przeciwbólowych.
Niniejszy poradnik – stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty – służy do utrwalania i powtarzania informacji uzyskanych podczas sesji terapeutycznych. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań wyznaczonych przez terapeutę.
Skąd się bierze niechęć do nauki i stres egzaminacyjny? Przede wszystkim ze sposobu „motywowania”, polegającego na obarczaniu młodzieży lękami rodziców i nauczycieli: „będziesz rowy kopać”, „przyniesiesz wstyd rodzinie”, „zniszczysz sobie przyszłość”. Drugim powodem jest brak wiary uczniów we własne możliwości. Prezentują oni zwykle typ inteligencji niedoceniany i niepotrzebny w szkole, za to niezbędny w późniejszym życiu zawodowym. Dlatego gwiazdy klasowe pracują często u trójkowiczów. Książka pomaga uczniom rozpoznać własną indywidualność, znaleźć odpowiedni styl nauki, powody, by się zaangażować i buduje w młodym człowieku zaufanie do siebie. Zmienia nastawienie do powtórek, uczy odnajdować w nich przyjemność. Instruuje także, jak pod lękami wyrażanymi przez rodziców i nauczycieli rozpoznać prawdziwe, wspierające intencje. W rozdziale adresowanym do dorosłych zachęca, by przekazywali młodzieży to, w co wierzą i na co mają nadzieję, a nie to, czego się boją. Książka jest rodzajem psychologicznego poradnika motywującego na całe życie.
Konflikty są nieodłączną częścią życia. Pozwalają nam lepiej rozumieć siebie i innych, poznać własne i cudze potrzeby oraz różne sposoby widzenia świata. Czasem jednak konflikt przeradza się w ciągłe, zatruwające życie , kłótnie.Nasza książka pomaga rozwiązywać konflikty. Dzieciom w formie bajki i ćwiczeń. Dorosłym poprzez wiedzę przekazywaną wprost. W fantastycznym świecie Filajków doszło do dramatycznego zdarzenia zaginął Emotiko, jeden z edustwarów pomagających dzieciom w nauce. Poszukiwania uruchamiają lawinę nieporozumień i różnego rodzaju konfliktów. Ostatecznie dowiadujemy się, czy konfliktoluby mogą się dogadać z konflikofobami, na czym polega moc mediatora i czy da się przerwać spiralę kłótni, w jaką wpadli Menzurka i Amper.Łączybajki dla Małych i Dużych to książki w równej mierze dla dzieci, jak i dorosłych. Są pomyślane tak, by zachęcić do rozmowy i do wspólnego rozwiązywania trudnych sytuacji. Wszystko, co trzeb wiedzieć na dany temat, znajdziecie na Stronach dla Małych i Stronach dla Dużych. Te strony stanowią pomocne narzędzie dla osób pracujących z dziećmi.
Milton H. Erickson – amerykański psychiatra, niepodważalny autorytet w dziedzinie psychoterapii. Dzięki precyzyjnie dobranym technikom osiągał w pracy z klientami niesamowite efekty. Specjalizował się między innymi w hipnoterapii. Stosowana przezeń terapia strategiczna pozwalała mu trafić do sedna problemu i doprowadzić do szybkiej zmiany w życiu pacjenta. Praca Ericksona została uznana za jedno z największych dokonań psychoterapii XX wieku. Jej tajniki opisuje Jay Haley w niniejszej książce.
Trudności z utrzymaniem dyscypliny na lekcjach, uczniowskie prowokacje, próby sił i testowane wyznaczonych granic - to twoja codzienność? Jak zbudować właściwe relacje z uczniami?
Książka kiedy pozwolić, kiedy zabronić w klasie podpowiada, jak ustalać jasne reguły i konsekwentnie egzekwować ich przestrzeganie. Wprowadzenie proponowanych w niej rozwiązań pozwala skutecznie powstrzymać niewłaściwe zachowanie uczniów i nakłonić ich do współpracy, a take zapewnia obustronną satysfakcję z efektywnej nauki. Autor nieustannie podkreśla, że metody, z których korzystają nauczyciele, są przyswajane i stosowane potem przez ich uczniów. Z tego powodu działania nauczycieli powinny mieć solidne fundamenty, na których ich podopieczni będą mogli budować swoją przyszłość.
Nowe wydanie bestsellera, który sprzedał się w ponad milionowym nakładzie na całym świecie!
Bezczelna czy pewna siebie? Asertywny czy agresywny? Granica między tymi postawami jest cienka i nieoczywista. Jak więc wyrażać swoje uczucia i potrzeby, nie raniąc innych ludzi? Jak komunikować swoje racje i przekonania, jednocześnie uwzględniając prawa drugiej strony? Jak obronić swoje stanowisko bez przekrzykiwania i poniżania rozmówcy?
Asertywność to umiejętność zdrowego wyrażania siebie oraz tworzenia pozytywnych, równorzędnych relacji, której trzeba się po prostu nauczyć. W tym pomoże ten bestsellerowy poradnik, który został przetłumaczony na ponad dwadzieścia języków. Pokazano tu, krok po kroku, jak pokonać przeszkody na drodze do asertywnego myślenia i działania. To polecany przez psychologów najbardziej kompletny i praktyczny trening asertywności.
W książce znajdziesz techniki, które pomogą ci wzmocnić poczucie własnej wartości i naprawić relacje z ludźmi. Nie musisz dłużej ukrywać nieprzyjemnych uczuć ani obawiać się ich wyrażania. Nie musisz wykrzykiwać swoich racji ani zachowywać się agresywnie. Nie musisz również zgadzać się na wszystko ani pozwalać na to, by inni źle cię traktowali.
Co pozwala nam stawiać czoła wielu przeciwnościom? Dzięki czemu możemy nie tylko się z nimi zmierzyć i je pokonać, ale także wyjść z trudnej sytuacji silniejsi niż wcześniej? W jaki sposób kształtuje się nasza zdolność radzenia sobie z wyzwaniami i elastycznego przystosowywania się do zmiennych, nie zawsze sprzyjających okoliczności? Nasza droga życiowa zależy od trzech czynników: tego, jak radzimy sobie z trudnościami, jak chronimy swoje słabości oraz jak zwiększamy swoje zasoby. Nie zawsze mamy wpływ na innych ludzi i okoliczności zewnętrzne. Możemy jednak polegać na swoich siłach wewnętrznych, wzmacniać je i rozwijać. O tym, jak to robić, pisze w swojej książce Rick Hanson, autor bestsellera Szczęśliwy mózg. Nasze mentalne zasoby stanowią o naszej rezyliencji, czyli umiejętności radzenia sobie z przeciwnościami i stawiania czoła wyzwaniom na drodze do wykorzystania pojawiających się możliwości. Rezyliencja sprzyja także dobrostanowi, kształtuje fundament spokoju, wewnętrznej siły i szczęścia. Autorzy pokazują, jak rozwinąć 12 kluczowych dla niej kompetencji psychicznych: współczucie, uważność, uczenie się, siłę charakteru, wdzięczność, wiarę w siebie, spokój, motywację, intymność, odwagę, dążenia i szczodrość. Rick Hanson wraz z synem napisali przejrzysty i wyczerpujący poradnik, w którym łączą teorię z osobistym doświadczeniem i praktycznymi wskazówkami. Napisana przyjaznym, jasnym i pełnym życzliwości stylem książka stanowi nieocenione źródło wiedzy i narzędzie do codziennej pracy. CO ZNAJDZIESZ W TEJ KSIĄŻCE? • Praktyczne sposoby doświadczania, rozwijania i wykorzystywania podstawowych zasobów mentalnych w celu budowania rezyliencji • Ćwiczenia i narzędzia służące rozwijaniu konkretnych kompetencji • Szczere, osobiste obserwacje, przykłady i sugestie na każdy dzień • Przystępne metody służące pokonaniu negatywnego nastawienia • Przydatne informacje na temat mózgu i rozwijania jego pozytywnej plastyczności
Czy na myśl o poniedziałku zaczyna cię boleć brzuch?
Czy już w niedzielne popołudnie pogarsza ci się nastrój?
Czy tylko w weekendy czujesz, że żyjesz?
Czy inni zauważają u ciebie spadek energii i zmiany w zachowaniu?
Jeśli tak, to szybko zacznij działać, ponieważ najprawdopodobniej masz pierwsze objawy wypalenia zawodowego. Na szczęście na wczesnym etapie tego procesu możesz zrobić naprawdę wiele, aby go powstrzymać i uniknąć dalszych negatywnych konsekwencji. Pamiętaj: wypalenie zawodowe jest jak grypa – może dotknąć każdego. Warto zatem wiedzieć, jak się przed nim chronić.
Joanna Karpeta – coach, trener biznesu, ekspertka w dziedzinie rozwoju osobistego i budowania relacji społecznych – sama doświadczyła wypalenia zawodowego, dlatego postanowiła pomóc innym uniknąć tego przykrego stanu. Udało jej się w sposób niezwykle zrozumiały i zarazem interesujący połączyć teorię z praktyką oraz fikcję literacką ze specjalistyczną wiedzą.
Poznaj historie ludzi takich jak ty: aktywnych zawodowo, będących w (szczęśliwych bądź nie) związkach, mających dzieci i bezdzietnych, lepiej lub gorzej sytuowanych, mających marzenia i ambicje, problemy i rozterki, różne potrzeby i oczekiwania. Dowiedz się, na przykładzie losów pielęgniarki, handlowca, menedżera, nauczycielki, urzędnika i przedsiębiorcy, na czym polega wypalenie zawodowe i jak mu przeciwdziałać, jakie ćwiczenia wykonywać oraz jak postępować w sytuacjach kryzysowych. Skorzystaj z tej skarbnicy wiedzy, rad i wskazówek, aby praca nigdy nie stała się dla ciebie jedynie źródłem frustracji.
Jak często reagujesz w sposób, którego później żałujesz? Obwiniasz, krytykujesz, narzekasz, stawiasz nierealne żądania bądź wycofujesz się, zamykasz w sobie i czujesz się zraniony? Po wszystkim rozpamiętujesz sytuację, przeżywasz ją na nowo, cierpisz z powodu poczucia winy. Powtarzasz sobie, że następnym razem będzie zupełnie inaczej, ale ostatecznie reagujesz dokładnie tak samo. Czas przestać budować mury, a zacząć tworzyć więzi! Przyczyną trudności w relacjach międzyludzkich są głęboko zakorzenione, nieuświadomione schematy myślowe. Autorzy – odwołując się do zasad terapii schematów oraz terapii akceptacji i zaangażowania – tłumaczą, w jaki sposób powodują one problemy z zachowaniem i prowadzą do utrwalenia niesprawdzających się strategii działania, które ostatecznie uniemożliwiają budowanie zdrowych relacji. Aby uniknąć wspomnianych trudności, musisz odciąć się od negatywnych przekonań na temat swojej osoby i swoich stosunków ze światem, a także jasno określić własne wartości i kierować się nimi. Opisane w książce techniki i przykłady pomogą ci rozpoznać i zrozumieć występujące u ciebie schematy, a dzięki praktycznym ćwiczeniom uwolnisz się od tego, co cię blokuje i utrudnia ci budowanie satysfakcjonujących związków. Jeśli chcesz budować szczęśliwe, oparte na wartościach relacje, dowiedz się, jak: • rozpoznać i zmienić negatywne wzorce postępowania w kontaktach z ludźmi, • kontrolować swoje reakcje na czynniki uaktywniające schematy, • wyzwolić się spod negatywnego wpływu bolesnych myśli i emocji, • wykorzystać techniki uważności w interakcjach z ludźmi, • kierować się swoimi wartościami w kontaktach z bliskimi, • stosować pozytywne strategie komunikacyjne. Stań się osobą, jaką chciałbyś być, i zbuduj relacje, jakich pragniesz!
Każdy wie, że złość krzywdzi, niszczy związki i niczego nie rozwiązuje. Tak, ale istnieje też zdrowa złość wspaniałe potężne uczucie, które zmienia umysł i ciało oraz zmusza do działania.Pod jej wpływem można uczynić wiele dobrego lub wiele złego. Co powoduje, że w tych samych okolicznościach jedni się złoszczą, a inni nie? Dlaczego niektórzy ludzie są ciągle wściekli i krzywdzą siebie oraz tych, których kochają? Co się kryje za uczuciem złości?Dlaczego jej nadmiar świadczy o bezradności i słabości? Czy złości się można oduczyć? Czy da się nad nią zapanować?Jak przestać się bać cudzej złości? Książka napisana przyjaznym językiem. Wzbogacona rysunkami, tabelami oraz wykresami, wyjaśniającymi mechanizm powstawania potrzebnej i niepotrzebnej złości. Zawiera liczne testy, gry oraz ćwiczenia, które mają pomóc Czytelnikowi we wzmocnieniu i docenieniu siebie. Proponowane sposoby zapanowania nad uczuciem złości warte są zastosowania w codziennym życiu, a także wykorzystania podczas dyskusji i warsztatów z młodzieżą.
Dynamiczne życie nastolatków wypełniają małe sekrety i wielkie tajemnice, których dotrzymywanie obciąża i pochłania mnóstwo energii.Zwierzanie się przynosi ulgę, ale jest ryzykowne. Przyjęcie na siebie cudzego sekretu obarcza koniecznością zachowania dyskrecji i czasem wielką odpowiedzialnością. Jak się zachować w zagmatwanych i niecodziennych sytuacjach?Czy warto się zwierzać? Jeśli tak kiedy, komu i w jakich okolicznościach?Czy dobrze jest być powiernikiem sekretów? Kiedy lepiej odmówić?Czy zawsze trzeba dochowywać tajemnic?Co zrobić, gdy sekret dotyczy krzywdy lub przestępstwa?Czasem trzeba koniecznie szukać pomocy. W jaki sposób, u kogo i gdzie?Jak odróżnić plotkowanie i donosicielstwo od konieczności przekazania informacji?Nastolatki dźwigają niekiedy ciężary ponad siły. Ukrywają je za nagannymi zachowaniami, takimi jak złość, arogancja, wycofanie lub lenistwo. W ten sposób wołają: Nie daję już sobie rady!. Może pozwolą sobie pomóc, gdy zostaną dobrze zrozumiane i otoczone życzliwością?
SZCZERZE I OTWARCIE O POLSKIM BIZNESIE I LUDZIACH GO TWORZĄCYCH • Dlaczego Polacy są podobni do kury zielononóżki? • Czy każdy z nas jest chciwy i leniwy? • Jakie jest źródło tak głęboko w nas zakorzenionego kompleksu niższości? • Jak powstało hasło „Polak potrafi”? • Dlaczego pracujemy ciężej niż koledzy z innych krajów, choć mamy te same procedury? • Czy umiemy wyciągać wnioski i naukę na przyszłość z własnych porażek? • Jakimi jesteśmy szefami, a jakimi pracownikami? • Czy umiemy doceniać siebie? A innych? • Czym jest fochbing i kiedy jest stosowany? • Perfekcjonizm – błogosławieństwo czy przekleństwo? Na te i wiele, wiele innych pytań odpowiada doktor Paweł Fortuna – jak zawsze w sposób błyskotliwy i interesujący. Komentarze i refleksje autora stanowią wynik wieloletniej obserwacji środowiska biznesowego w Polsce (od czasów przemian do dzisiaj) oraz doświadczenia zdobytego w pracy z jego przedstawicielami. Zawarte w książce uwagi to subiektywne spostrzeżenia stanowiące punkt wyjścia dalszych przemyśleń, zaproszenie do dyskusji i zachętę do wprowadzania zmian. Znakomite teksty autora zostały opatrzone ilustracjami autorstwa wybitnego artysty, rysownika, malarza – Janusza Kapusty.
Co jest twoim największym marzeniem? Do czego dążysz? Co chcesz osiągnąć? Jak chcesz zmienić swoje życie? Wyobraź sobie, że spełniasz swoje marzenie… Jak się czujesz? Czy masz poczucie spełnienia i ogarnia cię uczucie szczęścia? A teraz zastanów się, co powstrzymuje cię przed osiągnięciem tego, czego pragniesz. Wyobraź sobie wszystkie przeszkody, które stoją na twojej drodze. Dlaczego to takie ważne? WOOP pokazuje, że przeszkody, które najbardziej utrudniają nam spełnienie naszych pragnień, mogą bardzo pomóc w ich zaspokojeniu. Takie podejście może wydawać się niezwykłe, a nawet wątpliwe. Z reguły jesteśmy przecież zasypywani poradami, by myśleć pozytywnie, zachować optymizm w obliczu przeciwności oraz skupić się na marzeniach. Jednak, jak twierdzi Gabriele Oettingen, pozytywne myślenie może być wręcz… szkodliwe. Jest bowiem złudne, dając fałszywą obietnicę spełnienia marzeń. Do tego osłabia motywację i utrudnia podjęcie realnych działań. Myślenie „uda mi się” czy „osiągnę to” będzie skuteczne i sprawcze tylko wtedy, gdy zestawi się je z potencjalnymi przeszkodami i konkretnym planem działania. Zdaniem profesor Oettingen powinniśmy najpierw ustalić ważne dla nas cele, potem wyprowadzić z nich pożądane wyniki, następnie wyobrazić sobie istotne przeszkody i wreszcie przygotować dokładny plan radzenia sobie z tymi problemami. Tak właśnie powstała metoda WOOP: W (wish) – cel O (outcome) – wynik O (obstacle) – przeszkoda P (plan) – plan Ponad dwadzieścia lat badań potwierdza, że WOOP jest skuteczną metodą. To oparta na dowodach naukowych, praktyczna i łatwa do zastosowania strategia, która pozwala precyzyjnie określać i sprawnie osiągać cele.
• Czym jest depresja? • Jak często dotyka nastolatki? • Jak ją rozpoznać i pomóc pokonać? • Jak odróżnić ją od typowych dla wieku nastoletniego wahań nastroju? • Czy depresja wymaga leczenia? • W jaki sposób wpływa na myślenie i zachowanie młodego człowieka? Depresja to choroba XXI wieku. Wiele się o niej mówi, pisze, czyta. Teoretycznie dużo o niej wiemy, a faktycznie… niestety nadal zdecydowanie za mało. Dla przykładu niewielu z nas ma świadomość, że stanowi ona poważny problem również wśród nastolatków. Dorastanie jest okresem pełnym napięć i konfliktów, dlatego tak łatwo jest przypisać objawy depresyjne młodzieńczej burzy hormonów. Nic bardziej mylnego – depresja to poważna choroba, a nie przejaw złego zachowania czy buntu. Autorzy, wybitni specjaliści na co dzień pracujący z cierpiącymi na depresję nastolatkami i ich rodzinami, przygotowali tę książkę, aby pomóc zrozumieć i zaakceptować depresję młodego człowieka oraz właściwie na nią zareagować. Odwołując się do badań i teorii naukowych, wyjaśniają nie tylko, czym jest ta choroba, ale również jak ją szybko rozpoznać, jakie pociąga za sobą skutki oraz kiedy i gdzie szukać pomocy. W zrozumiały sposób, z empatią i bazując na rzetelnej wiedzy, tłumaczą, że pokonanie depresji i powrót do zdrowia są możliwe, ale wymagają dużego zaangażowania rodziny osoby chorej. Zawarte w książce materiały dla nastolatka i dla rodziców, komiksy, ćwiczenia oparte na technikach uważności i ACT oraz liczne opisy przypadków ułatwiają zrozumienie treści i stanowią ciekawą inspirację do codziennej pracy.
Przewodnik dla terapeutów prezentujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 5–8 lat. Autorki, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i stosowane techniki. Wskazują, jak zaangażować w terapię rodziców małego pacjenta oraz dostosować interwencje do poziomu jego rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego.
Program terapii składa się z dwunastu sesji i obejmuje takie elementy, jak psychoedukacja na temat zaburzenia, uczenie rodziców korzystania z narzędzi zwiększających motywację dziecka do zmiany i ułatwiających skuteczne radzenie sobie z objawami, nauka strategii poznawczych czy ćwiczenia ekspozycji i powstrzymania reakcji. Jego głównym elementem są praktyczne ćwiczenia wykonywane podczas sesji i w ramach zadań domowych. Podręcznik zawiera formularze wykorzystywane przez terapeutę oraz przez pacjenta i jego rodziców w trakcie terapii.
Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który zawiera informacje teoretyczne na temat zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, oraz ćwiczenia do wykonywania w domu.
Z wielką radością przyjmuję dostępność na polskim rynku wydawniczym kolejnego programu terapeutycznego o udowodnionej empirycznie skuteczności, tym bardziej że jest to pierwsza publikacja, która prezentuje podejście terapeutyczne dopasowane do potrzeb dzieci cierpiących na wczesnodziecięcą postać zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego oraz ich rodzin.
Podręcznik zawiera bardzo przystępną psychoedukację na temat samego zaburzenia, jak również na temat metod pracy z dzieckiem. Autorki podkreślają jednak konieczność dopasowania terapii do potrzeb konkretnego pacjenta i jego rodziny, przy uwzględnieniu wszystkich najważniejszych elementów programu terapeutycznego.
Ida Derezińska
psycholog kliniczna, psychoterapeutka dzieci i młodzieży, superwizorka psychoterapii poznawczo-behawioralnej, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej
Nieleczone zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne może bardzo negatywnie wpływać na funkcjonowanie dziecka i zdolność rodziny do radzenia sobie z codziennością. Wywołuje lęk, bywa źródłem znacznego cierpienia i obniża jakość życia. Autorzy w przystępny sposób wyjaśniają, czym cechuje się to zaburzenie, na czym polega proponowana terapia i jak przebiegają poszczególne sesje. Pacjent i jego rodzice uczą się bardziej unormowanych wzorców wzajemnych interakcji i codziennego funkcjonowania. Otrzymują wskazówki, jak wykorzystywać rutynowe działania i przyzwyczajenia niemające związku z zaburzeniem, aby reakcja na terapię była jak najtrwalsza, a ryzyko nawrotu – jak najmniejsze.
Poradnik służy do utrwalania i powtarzania informacji uzyskanych podczas spotkań z terapeutą. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań domowych, w tym formularze do notowania przebiegu ekspozycji z wykresami do śledzenia zmian poziomu lęku oraz formularze samoobserwacji do monitorowania obsesji i kompulsji.
Poradnik stanowi uzupełnienie podręcznika poznawczo-behawioralnej terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8–17 lat.
Terapia poznawczo-behawioralna jest opartą na dowodach naukowych metodą leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, nierzadko spotykanego w praktyce psychologów i psychiatrów dziecięcych. Dotychczas brakowało jednak w polskiej literaturze przedmiotu publikacji opisujących protokół terapeutyczny stosowany w leczeniu tego zaburzenia u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Niniejszy komplet, to jest podręcznik terapeuty i poradnik pacjenta, opracowany przez wybitnych znawców tematu, wypełnia tę lukę. Zawiera niezwykle cenne praktyczne wskazówki pomagające skutecznie przeprowadzić psychoedukację dziecka i jego rodziców oraz zaangażować ich w niełatwy proces leczenia.
Olga Olszewska
psychiatra dzieci i młodzieży, psychoterapeuta i superwizor dydaktyk PTTPB, wykładowca Szkoły Psychoterapii Crescenti
Przewodnik dla terapeutów prezentujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8–17 lat. Autorzy, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i stosowane techniki. Program terapeutyczny składa się z dwunastu sesji i obejmuje terapię ekspozycji i powstrzymania reakcji dziecka oraz prowadzoną równolegle terapię poznawczo-behawioralną całej rodziny. Interwencje są nastawione na aspekty środowiska rodzinnego kluczowe dla uzyskania pozytywnej i trwałej reakcji na leczenie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?