Czym jest obecnie innowacyjność? Czy jest to zdolność przedsiębiorstw do dostarczania nowych rozwiązań technologicznych i usługowych? Czy może kompetencja wyrażana przede wszystkim w umiejętności i chęci przedsiębiorców do podejmowania działań oraz gotowości i umiejętności wykorzystania istniejących innowacyjnych warunków biznesowych stwarzanych przez otoczenie? Czy informacja jest czwartym, a zarazem najważniejszym z podstawowych czynników produkcji gospodarki? W jaki sposób mechanizmy marketingowe pozwalają wykreować oraz utrzymać potrzeby i pragnienia konsumentów zapewniając tym samym przetrwanie przedsiębiorcom w warunkach agresywnej konkurencji rynkowej?
Próba odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące problematyki funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw w otoczeniu nowoczesnych technologii, rozwoju innowacyjności oraz agresywnych mechanizmów marketingowych podjęta została w niniejszym zbiorze artykułów. Autorzy zebranych w tym tomie publikacji w zajmujący sposób omawiają aktualne determinanty współczesnego rynku, poszukując odpowiedzi na aktualne pytania dotyczące warunków konkurencyjności małych, średnich oraz dużych przedsiębiorców.
Oddaję Państwu do rąk niniejszą publikację, wierząc, że poruszone w niej zagadnienia stanowić będą ciekawą lekturę i przyczynią się do poszerzenia wiedzy na temat bieżących wyzwań funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw na rynku polskim, jak i na rynku globalnym.
„Strategia rozwoju turystyki na poziomie lokalnym. Przykład powiatu gryfińskiego" to niezwykle przydatna książka, do której głównych zalet należy:
• syntetyczne spojrzenie na problematykę związaną z funkcjonowaniem gospodarki turystycznej oraz działań proturystycznych na poziomie lokalnym, przede wszystkim w odniesieniu do gmin i powiatów,
• zebranie w sposób usystematyzowany zbioru niezbędnych informacji oraz metodologii i procedur związanych z opracowywaniem lokalnych strategii rozwoju turystyki, a także kompleksowe zaprezentowanie ogółu zagadnień związanych z tworzeniem i realizowaniem strategii rozwoju turystyki,
• praktyczne przedstawienie problematyki wykorzystania dokumentów planistycznych (przede wszystkim strategii rozwoju turystyki) jako instrumentów realizacji lokalnej polityki turystycznej,
• wskazanie na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych możliwych do osiągnięcia korzyści wynikających z uruchomienia i rozwoju turystyki na obszarach, w których sektor ten nie ma większych tradycji działania, a w szczególności na tych, gdzie po II wojnie światowej nastąpiła całkowita wymiana ludności,
• zaprezentowanie problematyki przygotowania i wdrożenia strategii rozwoju turystyki jako swoistego rodzaju studium przypadku pokazującego, jak należy przeprowadzić całą procedurę opracowania tego typu dokumentu na konkretnym przykładzie oraz tego, że może być wzorcem do opracowywania podobnych dokumentów strategicznych w innych powiatach czy też gminach.
Zespół autorski tworzą pracownicy Katedry Turystyki i Rekreacji Wydziału Nauk o Ziemi, którzy z jednej strony są doświadczonymi wykładowcami akademickimi, a z drugiej praktykami, którzy zajmują się turystyką na co dzień jako przewodnicy, piloci, menadżerowie firm turystycznych, specjaliści opracowujący różnego rodzaju dokumenty strategiczne dla jednostek samorządu terytorialnego różnego szczebla.
Jak pokazują analizy metodologiczne, inspiracją największych odkryć ludzkości były myśli o Bogu, a także o rezultacie jego kreacji: ładzie, doskonałości budowy i matematycznej precyzji ruchu ciał w Kosmosie. Mylił się więc Einstein twierdząc, że Bóg, ów Wielki Mistrz, nie zajmuje się losami i życiem ludzi. Wprost przeciwnie: wpływa generująco na ich pomysły, intuicję, przeczucia, intelekt i wyobraźnię. Te wszystkie elementy zawiera ludzki UMYSŁ, który w łączności z Bogiem wydaje się najważniejszy.
W niezwykle licznych hipotezach naukowych podstawową rolę pełnią: przekonanie o symetrii zjawisk, formułowanie jak najmniejszej ilości założeń, szukanie jak najprostszych - podstawowych według naszej umysłowości - relacji pomiędzy zjawiskami, poszukiwanie analogii pomiędzy różnymi, oddalonymi od siebie w sensie ontologicznym zjawiskami i procesami, a także - co niezwykle istotne - częste formułowanie pewnych postulatów w formie metaforycznej. W szczególności dodatkowo chodzi jednakże i o to, które z tych wymienionych elementów dominują, które mają największe znaczenie dla danej hipotezy i w tym sensie możemy mówić o alokacji znaczenia danego elementu.
W publikacji Autor próbuje naszkicować drogę prowadzącą do najważniejszych odkryć, a także odgadnąć (większość elementów nauki została po prostu odgadnięta) właściwy opis świata, jego tajemniczą nieoznaczoność i zagadkową strukturę. Posługuje się oczywiście językiem matematyki i filozofii. Rzecz w tym, iż okazały się one niewystarczające do tych celów i należy przyjąć, że istnieje inna metoda opisu, która zostanie zaprezentowana w kolejnej, przygotowywanej obecnie, książce dotyczącej kognitywnej natury umysłu.
Powszechna opinia o wysokiej wartości moralnej honorowego krwiodawstwa i jego pożyteczności dla społeczeństwa nie przekłada się na spektakularny napływ krwiodawców do punktów pobrań. Istnieje niewielka grupa ludzi, która oddaje krew oraz zdecydowanie większa, która tego nie robi mimo braku formalnych przeciwwskazań. Dotychczasowe działania mające na celu zwiększenie donacji krwi nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, chociaż wydaje się na nie miliony złotych. Receptą na ten brak skuteczności jest marketing społeczny, czyli systematyczne zastosowanie marketingu razem z innymi koncepcjami i metodami dla osiągnięcia określonych celów behawioralnych, dla dobra społecznego. Dzięki lekturze tej książki dowiesz się: • Dlaczego populacje krwiodawców w różnych państwach się różnią? • Czy badanie zachowań krwiodawców to ślepy zaułek z perspektywy potrzeby zwiększenia liczby donacji krwi? • W jaki sposób rodzaj organizacji pozyskującej krwiodawców determinuje jej skuteczność? • Jak wielkie są różnice skuteczności działania centrów krwiodawstwa w Polsce? I wreszcie najważniejsze: • Do kogo i w jaki sposób należy się zwracać, żeby zwiększyć liczbę donacji krwi w Polsce? • Do kogo nie należy się zwracać, albo przynajmniej w dalszej kolejności, i dlaczego jest to słuszne z pozycji marketingowych, jak i moralnych?
W XXI wieku najcenniejszym kapitałem niemal każdej organizacji stali się wysokiej klasy fachowcy, którzy dzięki swoim kompetencjom oraz kreatywności stanowią kluczowy czynnik budowania przewagi konkurencyjnej. Aby jednak w pełni możliwe było wykorzystanie ich potencjału, niezbędne jest nabycie przez kadrę menedżerską wiedzy i doświadczenia w zakresie (dość specyficznego) zarządzania tym kapitałem, ze szczególnym uwzględnieniem budowania efektywnych systemów motywacji.
Niniejsza publikacja - napisana przez praktyka, który wiele lat pracował zarówno jako „szeregowy" specjalista, jak i menedżer kierujący zespołami lub wydziałami informatycznymi - omawia tę niezwykle ważną problematykę zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Czytelnik nabywając wiedzę na temat specyfiki środowiska wysokiej klasy specjalistów, postaw osób z tej grupy zawodowej oraz czynników i aspektów, które je motywują lub demotywują, zbuduje bazę, na podstawie której będzie w stanie skonstruować system motywacji najlepiej odpowiadający specyfice jego organizacji.
Książka ma charakter uniwersalny i może być interesującą lekturą dla wszystkich osób zajmujących się szeroko rozumianą problematyką zarządzania ludźmi.
Prognozowane postępujące starzenie się populacji stawia przed społeczeństwami nowe wyzwania związane z koniecznością zabezpieczenia opieki nad niesamodzielnymi osobami starszymi, które wymagają wsparcia i pomocy w wymiarze długoterminowym. Ważny jest kontekst społeczny procesu starzenia się populacji, który wyraża się w zmianie dominującego modelu rodziny i funkcjonowania gospodarstw domowych. W książce przedstawione zostały różne formy opieki długoterminowej nad niesamodzielnymi osobami starszymi realizowane przez: • sektor pomocy społecznej w formie środowiskowej i stacjonarnej; • sektor ochrony zdrowia w formie środowiskowej i stacjonarnej; • opiekę nieformalną (rodzinną); • prywatne placówki opiekuńcze. W monografii scharakteryzowano obecny system opieki nad osobami starszymi oraz opisano różne ujęcia starości i procesów starzenia w perspektywie: • ekonomicznej, • społecznej, • psychologicznej, • medycznej, • prawno-socjalnej. Książka przeznaczona jest dla wykładowców i studentów, którzy stykają się z problematyką starzenia się populacji na kierunkach związanych z polityką społeczną, pracą socjalną oraz nauk o zdrowiu, a także pracowników sektora pomocy społecznej i ochrony zdrowia oraz dla osób odpowiedzialnych za kreowanie i wdrażanie polityki społecznej wobec niesamodzielnych seniorów.
„Podjęty przez Autorów problem badawczy jest niezwykle aktualny i ważny, gdyż przedsiębiorstwo hotelowe pełni obecnie wiele funkcji (...). Z dużą satysfakcją stwierdzam, że recenzowana pozycja analizuje wszystkie najważniejsze aspekty nowoczesnego ujęcia finansów przedsiębiorstwa hotelowego, m.in.: strukturę finansową i sposoby zarządzania tą strukturą, zarządzanie płynnością i wynikiem finansowym, kształtowanie cen usług hotelowych, wykorzystanie rachunkowości zarządczej w procesie zarządzania hotelem, ocenę standingu finansowego oraz opłacalności przedsięwzięć gospodarczych, a także zarządzanie wartością hotelu (...). Mało jest na polskim rynku wydawnictw książek prezentujących tak szerokie spectrum finansowych aspektów funkcjonowania nowoczesnego hotelu w dowolnym miejscu na świecie."
Z recenzji wydawniczej Prof. zw. dr. hab. Mariana Nogi
Celem, jaki stawiają sobie autorzy książki, jest przedstawienie najważniejszej wiedzy z zakresu finansów przedsiębiorstw hotelowych z punktu widzenia jej przydatności w podejmowaniu decyzji. Wiedza ta jest niezbędna zarówno pracownikom, jak i menedżerom. Podejmowanie decyzji wiąże się bowiem z koniecznością przeprowadzania analiz, uwzględniających skutki finansowe tych decyzji.
Książka adresowana jest przede wszystkim do:
• studentów kierunków turystycznych,
• studentów kierunków ekonomicznych oraz menedżerskich, chcących poszerzyć swoją wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstwa,
• doktorantów w obrębie nauk ekonomicznych,
• pracowników przedsiębiorstw hotelowych, którzy chcą uzupełnić i uporządkować swoją wiedzę w tej ważnej dziedzinie,
• kadry sprawującej funkcje menedżerskie w hotelach.
Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie, skąd się biorą nasze ludzkie pomysły i inspiracje na rozwiązanie problemów: od najmniejszych aż do tych wielkich, znaczących dla rozwoju nauki i naszej wiedzy w sensie potocznym, czyli zdroworozsądkowym, w sensie naukowym, literacko-artystycznym czy wreszcie religijno-mistycznym. Wybrane postaci i ich wypowiedzi na wszystkie powyższe tematy zajmują szczególne miejsce w rozwoju wiedzy i w kulturze. Ich niezaprzeczalnym atutem jest umiejętność wprowadzenia własnej koncepcji, jako że reprezentują różne gałęzie wiedzy. Łączy ich jednak to co najważniejsze: podejrzenie, że świat można opisać nie tylko z pomocą literatury czy matematyki, ale za pomocą znaków semiotycznych.
„Umysł projektujący" jest adresowany przede wszystkim do ludzi dociekliwych, dziwiących się ustawicznie i niezadowolonych ze stanu współczesnej wiedzy, która nie może tylu znaczących problemów rozstrzygnąć. Jest to humanistyka i wiedza ścisła zarazem. Metafizyka i transcendencja. Rozum i umysł. Poznanie klasyczne i kognitywistyka. Publikacja powinna trafić do rąk samodzielnych maturzystów, ambitnych studentów i nie myślących rutynowo młodych pracowników uniwersytetów, politechnik i innych uczelni, w których stosuje się metody na ogół mało konwencjonalne. Tam, gdzie drąży się pytania: Jak i skąd TO się wzięło? Jak można dokonać odkrycia? Itp.
Publikacja przedstawia zmagania wielkich ludzi z problemem adekwatnego opisu świata, ludzi i rzeczy wraz z ich wzajemnymi powiązaniami, a w szczególności próby syntezy wiedzy o świecie w zakresie nauk humanistycznych, jak i przyrodniczych.
Obszary metropolitalne są nowym jakościowo zjawiskiem w przestrzeni społeczno-gospodarczej Polski. Konkurencyjność obszarów metropolitalnych na tle pozostałych jednostek przestrzennych rośnie, co wywołuje różnorodne, często niejednoznaczne konsekwencje dla rozwoju regionalnego. W książce zaprezentowano wyniki badań nad konkurencyjnością obszarów metropolitalnych, przeprowadzonych w Katedrze Gospodarki Przestrzennej i Administracji Samorządowej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Badania obejmowały identyfikację i ocenę wpływu zarówno pozytywnego, jak i negatywnego czynników konkurencyjności, źródeł i kierunków zmian zachodzących na obszarach metropolitalnych. Ponadto w książce określono znaczenie polskich obszarów metropolitalnych dla konkurencyjności gospodarki narodowej, przedstawiono sposoby zarządzania obszarami metropolitalnymi, a także pokazano rolę wybranych obszarów metropolitalnych w rozwoju polskich regionów. Szczególną uwagę poświęcono rozwojowi wrocławskiego obszaru metropolitalnego.
Pojęcia typu „dyskurs", „narracja" czy też „nowe media" weszły na stałe do współczesnego słownika i stały się synonimem nowoczesnej kultury. Stąd w pracy poświęcono im wiele miejsca, zwracając uwagę na fakt, że bez nich nie jest możliwe komunikowanie się między ludźmi.
Czy dyskurs i narracja oznaczają coś rzeczywiście nowego i nieznanego? Absolutnie nie. Są to współczesne synonimy dyskusji i monologu. W takim samym sensie, w jakim używano ich nawet w starożytności. Po cóż zatem to rozróżnienie? Tajemnica - jak należy się domyślać - tkwi właśnie w owych nowych mediach, które te dwa aspekty komunikacji nieco zmieniają, nadając im swoistą, ale niezbyt korzystną dla kontaktów ludzkich anonimowość.
W książce przedstawiono próbę połączenia klasycznej dyskusji z kulturowym monologiem, ale bez pozbawiania tych pojęć zawartości kulturowej. Stąd język, który zawiera liczne stereotypy ułatwiające czasami porozumienie. Archetypy, jako „wyschnięte koryta" potencjalnej możliwości porozumiewania się „od nowa". Są też takie elementy, jak nasze liczne językowe fobie, obsesje, slogany. Jest tak potrzebna naszej wrażliwości iluzja. Są też liczne metafory, które w porozumiewaniu się są bezcenne.
Książka przeznaczona jest dla ludzi religii, polityków, biznesmenów, naukowców, artystów i ludzi kultury, czyli - przydatna dla wszystkich tych, którym więź z innymi ludźmi i jakość porozumiewania się z elementami wiary, intuicji emocji, intelektu oraz wyobraźni leży głęboko na sercu. Bądź też takiego komunikowania pragną. Czy jest to możliwe w świecie nowych mediów? Autor ma nadzieję, że każdy Czytelnik jeszcze się na tyle we współczesnym świecie nie pogubił, by sobie odpowiedzieć na to pytanie sam. I samemu też spróbować łączyć to, co cenne w języku z tym, co nowoczesne w technologii.
Ryzyko było, jest i będzie naturalną częścią obrotu gospodarczego, jednak w dobie dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości jest ono bardziej złożone i trudne do jednoznacznego określenia. Obejmuje aspekty ekonomiczne, prawne, zarządcze i bardzo często determinowane jest politycznie. Ryzyko z perspektywy każdego podmiotu gospodarującego, do którego zaliczyć można gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa oraz państwa, posiada inną charakterystykę, w aspekcie zagrożeń, ale także szans.
Proces zarządzania ryzykiem w obrocie gospodarczym jest niezwykle zinternacjonalizowany, a jednocześnie oparty na wymianie informacji i ich przenoszeniu - również do cyberprzestrzeni, co generuje dodatkowe rodzaje ryzyka. Poza tym, szeroko rozwinięta współpraca międzynarodowa w obrocie handlowym wymusza nie tylko stosowanie się do licznych przepisów zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, ale także wspólne działania na rzecz ograniczania ryzyka, przynajmniej w wersji deklaratywnej. Z tych względów właściwa identyfikacja ryzyka i wprowadzenie rozwiązań eliminujących to ryzyko lub przynajmniej je redukujących, stanowią jedno z ważniejszych wyzwań stojących przed wszystkimi uczestnikami obrotu gospodarczego.
Wychodząc z założenia, że niepewność otoczenia, przyczynowo-skutkowe zachowania decydenta o nie zawsze pożądanym charakterze, jak i brak dostatecznie pełnej informacji tłumaczą tytułowe wymiary zarządzania ryzykiem w obrocie gospodarczym, w opracowaniu przyjęto podział tekstu na dwie części. Część pierwsza Finansowy wymiar zarządzania ryzykiem, dotyczy ryzyka finansowego w obrocie gospodarczym. W części drugiej, pt. Systemowy i organizacyjny wymiar zarządzania ryzykiem, przedstawiono ryzyko oraz metody jego stabilizacji zarówno z perspektywy całego systemu gospodarczego, jak i poszczególnych jego uczestników.
Książa stanowi pozycję w sposób kompleksowy przedstawiającą problem zarządzania ryzykiem oraz metod jego wdrażania i stosowania.
Mamy nadzieję, że treści zawarte w niniejszej publikacji pozwolą Czytelnikowi znaleźć opracowania dotyczące interesującej go tematyki z zakresu wielopłaszczyznowych wymiarów zarządzania ryzykiem w obrocie gospodarczym.
Książka stanowi nowatorską syntezę procesu międzynarodowego przenoszenia usług biznesowych. Analizując przemiany organizacyjnie i technologiczne Autor pokazuje ewolucję offshoringu - od niszowej działalności do potężnego nurtu kształtującego działalność największych przedsiębiorstw oraz oddziałującego na gospodarki całych krajów.
• Dlaczego usługi biznesowe są przenoszone akurat do tych państw i miast?
• Jakimi strategiami kierują się korporacje dokonujące offshoringu?
• Dlaczego tak wiele przedsiębiorstw przenosi usługi do Polski?
• Czy zmieni się to w przyszłości?
To przykłady pytań, na które odpowiedzi znajdują się w tej książce. W publikacji przeanalizowano procesy gospodarcze, które dynamicznie się rozwijają i mają coraz większy wpływ na pracę wielu z nas. Autor pokazał jak globalne trendy w offshoringu oddziałują na polską gospodarkę oraz jak zmienia się konkurencyjność tego rynku na tle regionalnych i światowych rywali.
Książka prezentuje złożone zagadnienia w przejrzysty sposób, który umożliwia praktyczne zastosowanie wniosków z przeprowadzonych analiz. Część publikacji stanowią wyniki pierwszego empirycznego badania ewolucji motywów offshoringu i kryteriów lokalizacji usług biznesowych w Polsce.
W podręczniku Przedsiębiorczość w sporcie:
w sposób kompetentny i przystępny przedstawiono podstawowe uwarunkowania i procesy przedsiębiorczości na specyficznym rynku sportowym,
z perspektywy zarządzania, ekonomii, finansów, prawa, filozofii, bezpieczeństwa ukazano kompleksowość przedsiębiorczości w sporcie - zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym,
problemy i zasady zilustrowano przykładami z polskiej rzeczywistości w formie studiów przypadków oraz wywiadów z ekspertami - występują w nich m.in.:
4F, Grupa Tauron, Grupa Lotos, Grupa Azoty, Lang Team, Polski Związek Koszykówki i Polska Liga Koszykówki, BMG Sport, MKS Cracovia SSA, AMŚ w kolarstwie górskim, Panthers Wrocław, Ułani Lacrosse Team, Off Sport Festiwal, Men Expert Survival Race, Slavica Dance, Akademia Sportu, Fundacja Rozwoju Sportu w Lublinie, Wydział Sportu Urzędu Miasta Poznania, BIHAPI, Pleo Skills, Pentagon Research,
Witold Bańka, Janusz Basałaj, Łukasz Kruczek, Robert Kubica, Czesław Lang, Roman Paszke.
Uzupełnieniem książki jest strona internetowa zawierająca dodatkowe i aktualizowane przykłady oraz materiałacy dodatkowe: www.turystyka.uj.edu.pl/przedsiebiorczosc-w-sporcie
Biznes, potocznie handel, marketing, reklama i rozmaite techniki sprzedaży produktów i usług. Nie wszystkich takie podejście do tej sfery życia interesuje, stąd też koncepcja niniejszej książki, bo ów "biznes" to coś więcej.
Psychologicznie rzecz ujmując, to na pewno negocjacje, a więc pewne sposoby komunikowania się ludzi. W bezpośrednich kontaktach dochodzą do głosu niemal dziś zapomniane elementy, takie jak: kwestie wiary w dobre intencje, intuicja jako ciekawe i złożone zjawisko, nasze stany emocjonalne czy też wreszcie niezwykle ważna w życiu - wyobraźnia.
Intencją autorów tej książki jest wyeksponowanie ważnych zagadnień związanych ze starzeniem się społeczeństw oraz konsekwencjami tego zjawiska dla funkcjonowania systemów zabezpieczenia społecznego w Polsce i w Europie.
Geriatria, gerontologia i opieka geriatryczna to dyscypliny dynamicznie rozwijające się w ostatnich latach na całym świecie. Stanowią jednocześnie obszary, na których powstają najpoważniejsze etyczne, moralne i ekonomiczne wyzwania. W książce pokazano wybrane aspekty opieki geriatrycznej, sygnalizując deficyt w zakresie rozwiązań systemowych w Polsce. Jednocześnie przedstawiono kierunki rozwoju polityki wobec ludzi starszych nakreślonej w wielu dokumentach strategicznych, wskazującej na priorytety w obszarze rozwoju form oraz standardów jakościowych opieki nad ludźmi starszymi w Polsce i Europie. Zespół autorów tej książki nie wyczerpał niewątpliwie wszystkich tematów, niemniej poruszone zostały najważniejsze problemy w zakresie opieki geriatrycznej, w tym:
• demografia i epidemiologia starzejącego się społeczeństwa,
• odpowiedzialność państwa za opiekę nad ludźmi starszymi,
• organizacyjne, finansowe i jakościowe aspekty opieki geriatrycznej,
• zagadnienia kliniczne dotyczące starości.
Książka jest przeznaczona dla szerokiego grona odbiorców, w tym osób decydujących o kształcie polityki społecznej i zdrowotnej w związku ze starzeniem się społeczeństwa, menadżerów i profesjonalistów w ochronie zdrowia, studentów kierunków medycznych oraz nauk o zdrowiu, organizacji pozarządowych i społeczności lokalnych.
W pierwszej części książki Autor precyzuje pojęcie kreatywności, przedstawia rodzinę jako system i ukazuje zależności pomiędzy jakością relacji rodzinnych a poziomem kreatywności 300 polskich menedżerów. W tej części zastosowano metodę psychometryczną.
W drugiej części Autor posługuje się metodą biograficzną (studium przypadków) - pokazuje pozbywanie się dzięki psychoterapii lub warsztatom psychologicznym barier blokujących możliwości życiowe osób uwikłanych przez rodzica, któremu nie udało się stworzyć dobrych relacji małżeńskich. Z konieczności więc obie części pracy cechuje odmienny język.
Zdaniem Recenzentki pracy prof. dr hab. nauk o zdrowiu Marty Makary-Studzińskiej książka stanowi kompendium wiedzy z dziedziny kreatywności. Prezentuje wyniki badań empirycznych, które dowodzą, że dobre relacje w rodzinie macierzystej wspierają kształtowanie się cech osobowości, które umożliwiają kreatywne funkcjonowanie, a złe relacje w rodzinie budują bariery, które w dorosłym życiu przyjmują bardzo różnorodne formy nie tylko w życiu rodzinnym, ale i zawodowym.
Książka ma optymistyczny wymiar, pokazuje możliwości zmiany i kształtowania swojego życia, wbrew programom, czy sposobom zachowania się wyniesionym z domu rodzinnego.
Rodzina generacyjna przekazuje nam bowiem tylko jeden sposób zachowania, który mógł być użyteczny w okresie naszego dzieciństwa lub młodości, ale który w życiu dorosłym okazuje się nieadekwatny. Rodzina pełni ważną rolę w kształtowaniu naszych sposobów życia, ale ich nie determinuje. My możemy je świadomie kształtować według naszych obecnych pragnień. Niniejsza książka ukazuje takie właśnie możliwości.
Dr hab. Józef Szopiński od wielu lat łączy działalność naukową z pracą psychoterapeuty i trenera.
Przeprowadził około 100 warsztatów psychologicznych dla różnych grup zawodowych (właścicieli firm, menedżerów, sprzedawców, bezrobotnych, urzędników, księży i zakonnic).
Książka jest podsumowaniem badań naukowych Autora nad rodziną oraz jego 30-letniej pracy terapeutycznej i trenerskiej we własnej Specjalistycznej Poradni Małżeńskiej i Rodzinnej w Lublinie.
Wręczenie kwiatów w nieodpowiednim kolorze, podarowanie Chińczykowi zegarka, czy kompletu srebrnych łyżeczek Arabowi - czynności z pozoru niewinne, które my Europejczycy uznalibyśmy za sympatyczne i stanowiące wyraz przyjaźni, w niektórych kulturach mogą zostać odebrane jako obraźliwe i świadczące o braku dobrych manier. Ta książka umożliwia znalezienie trafnych i przekonujących odpowiedzi na następujące pytania:
- Czym są i jakie są najważniejsze różnice kulturowe?
- Jakie mają one znaczenie dla procesu komunikowania w biznesie i nie tylko?
- Jaki związek ma religia z biznesem?
- Czym jest szok kulturowy i jak go przezwyciężać?
- Czym różnią się od siebie protransakcyjne i propartnerskie kultury biznesu?
- Gdzie „czas to pieniądz", a gdzie wszyscy mają czasu pod dostatkiem?
- Dlaczego kciuk uniesiony ku górze w Grecji jest znakiem obraźliwym, a w innych krajach gestem akceptacji?
- Czy wypada Japończykowi wręczyć podarunek składający się z czterech części?
- Dlaczego w krajach Dalekiego Wschodu nie numeruje się niektórych pięter?
- Dlaczego Arabowie uwielbiają utrzymywać intensywny kontakt wzrokowy w czasie rozmowy?
- W jakich państwach kobieta nie jest równorzędnym partnerem biznesowym?
- Gdzie rozmowy biznesowe obficie „podlewa się" alkoholem, a gdzie obowiązuje wstrzemięźliwość?
- Czy prezent otrzymany od Chińczyka należy rozpakować w jego obecności?
- Jakich kwiatów nie wręczać na powitanie w poszczególnych państwach?
W książce przedstawiono nowoczesne modelowanie przestrzeni wiedzy w przedsiębiorstwie poprzez wykorzystanie narracji biznesowych, które współcześnie w optymalny sposób umożliwiają aranżowanie formy, systemu zarządzania, struktury organizacyjnej i komunikowania menedżerskiego wewnątrz przedsiębiorstwa, jak również w układach międzyorganizacyjnych (firma - otoczenie, kooperanci, konkurenci, klienci i inne podmioty zaangażowane).
Przedsiębiorstwo przyjmuje się w książce jako teatr aktorów organizacyjnych (menedżerowie, pracownicy, klienci), którzy odgrywając role organizacyjne „przyśpieszają" lub „zwalniają" dynamikę rozwoju organizacji gospodarczej.
Oryginalne narracje zostały przygotowane i przetestowane przez pracowników i współpracowników Katedry Zarządzania Wiedzą Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Zawarta jest w nich wiedza niejawna, umożliwiająca odkrywanie, identyfikowanie i przeformowanie modeli biznesu w realnie istniejących organizacjach gospodarczych. Narracje biznesowe, mające wymiar teoretyczny i praktyczny, stanowią świetne narzędzie dydaktyczne w wyższych uczelniach menedżersko-ekonomicznych, jak również w firmach konsultingowych, treningowych i szkoleniowych oraz w innych instytucjach szkolenia zawodowego.
Każda istota żywa ma określony gatunkowo zbiór potrzeb. Człowiek ma ich szczególnie dużo, bowiem do potrzeb egzystencjalnych dochodzą potrzeby o szczególnym, „ludzkim", charakterze. W ich zbiorze znajdują się potrzeby poznawania otaczającego świata.
Turystyka, zwłaszcza zagraniczna, jest wyrazem realizacji tego typu potrzeb. Wyrazem poziomu rozwoju i organizacji polityczno-gospodarczej kraju jest różnorodność możliwości zaspokajania różnych potrzeb, dostosowanych zazwyczaj do możliwości finansowych osób takie potrzeby artykułujących.
Aspekty finansowe determinują wiele zachowań. Opracowanie Finanse turystyki zagranicznej, bazujące na doświadczeniach praktycznych Autora, materiałach źródłowych i literaturze, ma na celu wykazanie czynników koszto- i cenotwórczych w powiązaniu z atrakcyjnością i standardem usług turystycznych. W prowadzonych analizach uwzględniono średni standard i przedział cenowy usług turystycznych. Mając czas wolny, umiejętność porozumiewania się, zdolność do nawiązywania kontaktów, umiejętność radzenia sobie w różnych, nawet krytycznych, sytuacjach można podróżować po świecie z minimalnymi zasobami finansowymi.
Czas to pieniądz.
W książce w sposób całościowy przedstawiono tematykę jakości w usługach turystycznych i rekreacyjnych. Autorzy opisali szczegółowo:
- normy jakościowe, które możliwe są do zastosowania w organizacjach turystycznych i rekreacyjnych,
- wytyczne standardów branżowych, m.in. dotyczące hoteli i innych obiektów, zakwaterowania, bezpieczeństwa w obsłudze ruchu turystycznego, przewodników turystycznych itd.,
- metody projektowania, pomiaru i standaryzacji jakości oraz wzbogacili je o najbardziej aktualne i nowatorskie, jak chociażby Design Thinking, czy propozycja sekwencji obsługi klienta z zastosowaniem autorskiej instrukcji postępowania.
Większość opisywanych metod i narzędzi poparta została przykładami praktycznymi. Książka ma charakter uniwersalny, do wykorzystania przez studentów kierunków turystyka, rekreacja, zarządzanie oraz innych, jak również praktyków (personel zarządzający i wykonawczy, zajmujący się szeroko rozumianą obsługą ruchu turystycznego i rekreacją, a także właścicieli tych podmiotów).
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?