Tom 24. serii "Media początku XXI wieku" wydawanej we współpracy z Instytutem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Komunikowanie międzykulturowe rozumiane jako wzajemne oddziaływanie pomiędzy kulturami w danym kraju czy regionie odbywa się poprzez kontakty interpersonalne, wymianę informacji oraz wzajemne uczenie się i rozumienie pojęć pochodzących z różnych środowisk zdefiniowanych według narodowości, języka lub pochodzenia etnicznego. Debaty dotyczące kryzysów kultury narodowej w obliczu różnorodności kulturowej oraz opinie, że globalizacja prowadzi do hegemonizacji kultury, coraz częściej zderzają się z poglądem o przenikaniu się wpływów kulturowych, czego efektem jest hybrydowość globalnej kultury.
Media, stanowiące istotny kanał komunikacji kształtują obrazy różnych kultur. Poprzez przekazy medialne odbywa się powielanie lub obalanie stereotypów, dlatego też szczególnego znaczenia nabierają w skali globalnej, regionalnej, krajowej i lokalnej kwestie równego dostępu do kanałów przekazu różnych grup społecznych, często dotychczas niedoreprezentowanych.
W książce, dość mocno zróżnicowanej treściowo, czytelnik znajdzie zarówno teksty ogólnie traktujące kwestie wpływu mediów masowych na sferę komunikowania międzykulturowego, jak i studia przypadków dialogu międzykulturowego, przebiegającego za pośrednictwem medialnej sieci, zarówno tradycyjnych, jak i nowych środków przekazu treści kulturowych.
Publikacja obejmuje dwa kluczowe problemy - narkotyki i dopalacze oraz zaburzenia będące następstwem kompulsywnego używania nowych technologii. Dobór problemów - przy całej wadze takich zjawisk, jak palenie tytoniu, e-papierosy, alkohol, hazard - nie jest przypadkowy, wynika bowiem z oceny sytuacji w realnych środowiskach młodzieżowych Wielkopolski, Podlasia, Mazowsza, ziemi lubuskiej i ziemi łódzkiej. Ale ujęcie zagadnienia uzależnień tylko w perspektywie społecznych, biologicznych czy psychologicznych uwarunkowań byłoby uproszczeniem, stąd w części pierwszej odnosimy się do zagadnień "wyższych", związanych z nowymi modelami życia społecznego, problemów antropologicznych i etycznych, bez których trudno zrozumieć fenomen rozwoju zaburzeń i uzależnień w ponowoczesnym świecie.
Proces globalizacji, sprzeczność interesów państw, społeczności lub jednostek, generują różnego rodzaju niebezpieczeństwa, od konfliktów zbrojnych, poprzez terroryzm, przestępczość zorganizowaną o charakterze międzynarodowym, regionalnym, czy pospolitą po ekscesy chuligańskie. Oprócz tych skutków, zagrożenia wynikają z nieprzewidywalnych zjawisk, będących wynikiem działania sił przyrody w postaci różnego rodzaju kataklizmów, jak również powodowanych przez człowieka katastrof. Bezpieczeństwo wewnętrzne jest jednym z najważniejszych dóbr pożądanych przez społeczności a jego zapewnienie i utrzymanie akceptowalnego stanu jest podstawowym warunkiem funkcjonowania państwa.
Współczesne państwo posiada, w ramach administracji publicznej, instytucje, których celem jest zapewnienie oraz kreowanie polityki bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Organizacja tych instytucji, ich podległość, wzajemna współpraca lub współdziałanie oraz kierowanie w ujęciu regionalnym, państwa, czy terytorialnej jednostki organizacyjnej nabiera formy systemu organizacyjnego bezpieczeństwa wewnętrznego. Uczestniczą w nim wszystkie instytucje/organy i inne podmioty, których zadania i kompetencje ulokowane są w sferze przeciwdziałania powstawaniu zagrożeń, likwidacji i usuwania ich skutków. Ze względu na różnorodność uczestniczących podmiotów, usystematyzowaliśmy je w relacji do struktury organizacyjnej administracji publicznej. Wskazujemy ich miejsce w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego w zależności od celu powołania i działania, uwzględniając specyfikę każdego organu, nadaną przez ustawodawcę, zadania, strukturę organizacyjną, uprawnienia – w tym szczególne. Mamy nadzieję, że nasza publikacji będzie użyteczna dla pracowników administracji publicznej, studentów i wszystkich zainteresowanych problematyką bezpieczeństwa wewnętrznego.
Książka powstała we współpracy z Mazowieckim Centrum Profilaktyki Uzależnień, Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz Śląską Wyższą Szkołą Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach.
W przygotowaniu:
Narkotyki i kierowcy
Dziecko a multimedia
Marihuana - fakty i mity
Tom 3. serii "Kultura i Polityka" wydawanej wspólnie z Instytutem Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. W projekcie uczestniczyli badacze z Polski, Kazachstanu i Rosji, a zamieszczone w opracowaniu artykuły obejmują praktycznie każdy z regionów obszaru postradzieckiego - Azję Centralną, ze szczególnym uwzględnieniem Kazachstanu i Kirgistanu, Rosję (Powołże), Kaukaz Południowy (Gruzja), Europę Wschodnią (Mołdowa) i państwa nadbałtyckie (Estonia).
Zmiany tożsamości związane z integracją nie wyczerpują się w pytaniu o tożsamość europejską, gdyż tożsamości mają to do siebie, że współistnieją, wchodzą z sobą w interakcje i nawzajem się konstytuują. Idea zastąpienia poczucia przynależności narodowej projektowaną "europejskością", jakkolwiek byśmy definiowali tę ostatnią, to fałszywa droga rozumowania. Cechą Europy jako kręgu cywilizacyjnego jest przecież wielość tożsamości, odpowiadająca wielości organizmów politycznych, równie uprawnionych do funkcjonowania jako podmioty europejskie. Publikacja powstała we współpracy z Instytutem Europeistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Tom 23. serii "Media początku XXI wieku" wydawanej wspólnie z Instytutem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. "Prezentowany zbiór artykułów przedstawia wyniki ciekawych badań empirycznych, ważnych dla wszystkich osób zaangażowanych zarówno w przemyśle medialnym, jak i dla studentów marketingu medialnego. W tym też kontekście książka ta buduje mosty między właścicielami mediów i redakcjami a światem akademickim. Zapoznaje młodzież akademicką, dziennikarzy redaktorów i zarządzających mediami z rezultatami naukowych dociekań i ma do spełnienia ważny społecznie cel: przyczynić się do poprawy jakości dziennikarstwa, wolności mediów, jak i rozumienia roli środków przekazu w rozwoju obywatelskiej edukacji medialnej." prof. dr hab. Jerzy Olędzki
Prezentowana monografia porusza tematykę stosunków między państwem a Kościołem katolickim w Polsce w pierwszym dwudziestoleciu po II wojnie światowej. Powstała głównie na podstawie źródeł archiwalnych centralnych władz PRL, które nie były dotychczas uwzględnianie przez badaczy omawianego tematu. Walorem publikacji jest również nowe ujęcie poruszanej tematyki. Autor przedstawia dynamikę wydarzeń, w których centralną postacią jest Prymas Tysiąclecia kardynał Stefan Wyszyński. Książka zawiera także opisy - często bardzo dramatyczne - batalii księży oraz zwykłych ludzi o zachowanie wiary katolickiej i tożsamości narodowej, nawet za cenę własnego życia.
"Recenzowaną pracę uważam za ważną i niezwykle potrzebną. Zawiera bowiem podsumowanie wyników badań szczegółowych dotyczących wzajemnych relacji między Kościołem katolickim w Rzeczypospolitej a polskimi Wazami we wszystkich tych dziedzinach, w których oddziaływanie duchowieństwa oraz Zygmunta III, jego koronowanych synów i pozostałych członków panującego rodu było istotne. Dzięki temu dziełu otrzymujemy gruntowną wiedzę odnośnie do zaangażowania ludzi Kościoła w edukację Wazów, w posługę duszpasterską na ich dworach, w misjach służących realizacji planów królewskich oraz w instytucjach życia publicznego Rzeczypospolitej. Z drugiej zaś strony poznajemy działania członków polskiej linii tej dynastii na rzecz własnej wspólnoty wyznaniowej. (...) Doskonała znajomość tytułowej problematyki oraz ustalenia zawarte w najnowszych opracowaniach monograficznych dotyczących polskich Wazów oraz dziejów Kościoła w tym czasie pozwoliły Profesorowi Kuźminie zakwestionować sporo wyjaśnień odnoszących się do polityki wyznaniowej Rzeczypospolitej tego okresu, a także wysunąć własne, znacznie bardziej przekonywające jej interpretacje oraz oceny osób o niej decydujących".
prof. dr hab. Jan Dzięgielewski
Krzeszowska Droga Krzyżowa, opisana na polecenie Bernarda Rosy, z pieśniami Angeusa Silesiusa (Anioła Ślązaka), melodiami Georga Josepha i rysunkami Michaela Willmanna, wydana w Kłodzku w 1682 roku, teraz na język polski przełożona.
Pośród licznych europejskich modlitewników i przewodników, dialogów misteryjnych i historii apokryficznych, związanych z obrzędami Wielkiego Tygodnia, Krzeszowska Księga Pasyjna wyróżnia się bogactwem środków, kunsztem i artyzmem wykonania. Zachowała się w unikatowym egzemplarzu, będącym własnością Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu, i od niedawna budzi zainteresowanie badaczy polskich i niemieckich jako świadectwo religijności barokowej, jedyne dzieło tego rodzaju, które we współpracy wybitnych artystów łączy różne dziedziny sztuki i zarówno swoim charakterem jak rangą wykracza poza obszar Śląska, na którym powstało.
Kiedy opat konwentu cystersów w Krzeszowie Bernard Rosa (1624–1696) ustanawiał Drogę Krzyżową i pracował nad przygotowaniem odpowiedniego modlitewnika, częstym jego gościem był Johannes Scheffler (1624–1677), Anioł Ślązak, który swojemu gospodarzowi zawdzięczał wsparcie moralne i zachętę do pisania. Było więc naturalne, że zainspirował go do ułożenia pieśni towarzyszących stacjom Drogi Krzyżowej i że mimo słabnącego zdrowia Scheffler podjął się tego zadania. Nie było w otoczeniu nikogo innego, kto mógłby stworzyć pieśni o tak bogatej duchowości i tak wprawnym kształcie artystycznym.
Granica między odtworzeniem – na podstawie ewangelii, apokryfów i objawień – trzydziestu dwóch stacji Drogi Krzyżowej a jej mistycznym ponowieniem zostaje w tej księdze zatarta, wyobrażenie przechodzi w rzeczywistość doznania i przeżycia.
Publikacja ukazała się przy wsparciu Miasta Wrocławia.
Początek dziennikarstwa to moment pojawienia się refleksji na temat tożsamości zawodowej dziennikarzy i rodzące się aspiracje do pełnienia unikatowej roli w społeczeństwie, roli wynikającej z wyznawanej przez dziennikarzy profesjonalnej ideologii.
Konceptualizacja dziennikarstwa jako profesji oznacza przede wszystkim zrozumienie dziennikarstwa przez pryzmat znaczenia przypisywanego przez dziennikarzy swojej pracy, redagowania i tworzenia materiałów prasowych.
Dominującym modelem dziennikarstwa w XX w. był cieszący się powszechnym autorytetem profesjonalista dostarczający czytelnikowi sprawdzonych, rzetelnych i obiektywnych informacji, oraz materiałów prasowych o charakterze publicystyczno-analitycznym, i taki dziennikarz w swojej pracy realizował założenia ideologii profesjonalizmu przyjętej i akceptowanej w środowisku zawodowym.
Publikacja powstała we współpracy z Instytutem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
FENIKS 2013 w kategorii literackiej - Wyróżnienie Stowarzyszenia Wydawców Katolickich.
Zachęcam do lektury tomu wierszy "Szukał Pana", gdyż przynosi bogaty świat refleksji i rozterek twórcy, który należy do grona najwybitniejszych współcześnie poetów w sutannach, ponadto poety, którego twórczość z tomu na tom przynosi nowe metafizyczne wątki. Tym razem zaproponował nam trudną liryczną drogę do źródeł chrześcijaństwa, po nigdy nieostygłych śladach Biblii.
Stanisław Grabowski
Akcja rozgrywa się w zawrotnym tempie między Pragą, Warszawą, Jerozolimą, Paryżem, Londynem i Gibraltarem. Poszukiwanie prawdy o osobie generała Sikorskiego, wyzwaniu, jakiego się podjął, i okolicznościach jego śmierci. Skojarzenie czasów wojny z teraźniejszością oraz przebłyski z antyku. Ostatnia odezwa generała przechowana w żelaznej szkatule w ruinach starej Jerozolimy i siły, które strzegą ujawnienia tej tajemnicy. Fantastyczne hipotezy przeplatane z faktami historycznymi. Czytelnik, zaczynający lekturę wieczorem, ryzykuje bezsenną noc, wciągnięty w wir fascynującej intrygi.
"Temat podjęty przez Emilię Jaroszewską uznać można za szczególnie ważny i użyteczny w dobie narastającej migracji transgranicznej. W dość obfitej polskiej literaturze poświęconej współczesnym wędrówkom międzynarodowym traktowany jest on marginesowo. A zatem autorka wchodzi na obszar słabo u nas opisany i zbadany. Godny uwagi jest też niewątpliwie implementacyjny charakter opracowania, które może się stać cenną wskazówką dla decydentów kreujących polską politykę imigracyjną. Jednocześnie podkreślić należy nowatorski charakter rozprawy, która nie tylko pokazuje konotacje pomiędzy zdrowiem i kulturą, ale również zwraca uwagę na powiązanie kondycji zdrowotnej i migracji, którą postrzegać należy jako czynnik ryzyka. Nowatorskie ujęcie omawianych zagadnień, interdyscyplinarny charakter rozprawy oraz wysoka erudycyjna jakość tekstu przemawia za rekomendacją rozprawy do publikacji." prof. dr hab. Antoni Rajkiewicz Publikacja powstała we współpracy z Instytutem Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego.
Nie ma wątpliwości co do faktu, że istnieje wiele akcji, które pozwalają młodym ludziom na rozwój w kraju. Dla tych, którzy chcą, problem poświęcenia wolnego czasu na dodatkowe zajęcia czy wspieranie projektów własnymi pomysłami nie istnieje. Jednak należy położyć większy nacisk na zdobywanie doświadczenia oraz poznawanie świata - poszerzenie horyzontów, które dotychczas ograniczały się jedynie do Polski. Bycie Polakiem i Europejczykiem staje się głównym celem współczesnej młodzieży.
Publikacja powstała we współpracy z Instytutem Europeistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Marketing już dawno przestał być domeną funkcjonowania przedsiębiorstw i innych podmiotów realizujących merkantylne cele i ukierunkowanych na działalność handlową. Społeczna ekspansja marketingu opiera się w zasadniczej mierze na podobieństwach, jakie poszczególne sfery aktywności człowieka wykazują w stosunku do realiów i praw rynkowych funkcjonujących w gospodarce i rządzących światem ekonomii, tworząc nowe obszary marketingu sektorowego. Prezentowana książka przedstawia związki między teoretycznymi koncepcjami marketingu, uwzględniającymi jego pozabiznesowy charakter, a praktycznym wykorzystywaniem w różnych formach marketingu sektorowego (skupionego na marketingu politycznym, terytorialnym, mundurowym i kościelnym).
Autor analizuje działalność komunikacyjną w wymienionych obszarach marketingu, opierając się na materiale empirycznym, umożliwiającym weryfikowanie stawianych hipotez. Założeniem kluczowym dla prezentowanych rozważań jest spostrzeżenie, iż społeczna ekspansja marketingu wynika z faktu wykorzystywania podobnych narzędzi komunikowania marketingowego, które mają charakter uniwersalny, są łatwo dostosowywane do niebiznesowych warunków i efektywne niezależnie od obszary wykorzystywania. Komunikowanie marketingowe pełni tym samym funkcję łącznika między biznesowymi i niebiznesowymi obszarami marketingu sektorowego, stanowiąc czynnik determinujący społeczną ekspansję marketingu.
- Dostałaś ode mnie prezent, który w Japonii daje rodzina pana młodego jego przyszłej żonie. W tym furoshiki, zszytym z dwóch kawałków jedwabiu które symbolizują połączenie rodzin, są nici zwane mino, mają one przywiązać do ciebie męża. Lniane nici, a szczególnie ta jedna czerwona, symbolizują wspólne życie aż do śmierci. Dla japońskiego kobiety jest to najcenniejszy prezent, który powinien towarzyszyć jej przez całe małżeństwo. To jest talizman, który idzie z nią nawet do grobu - widząc niedowierzanie w moich oczach dodała - Tak, tak. Mino w furoshiki kładzie się do jej trumny. Pamiętaj, w tej chusteczce masz nici, które są kluczem do twojego szczęścia.
- Dziękuję. Będę strzec tego jak oka w głowie...
Atutem podręcznika jest lokalizacja tematyki zachowań ryzykownych i uzależnień w szerokim kontekście antropologiczno-kulturowym. Jak trafnie podkreślają autorzy, zaburzenia i uzależnienia oraz sytuacje ryzyka są cechą immanentną współczesnych czasów, wielkiego przyspieszenia, nieustannej zmiany, ciągłego ruchu, presji mediów i ogromnych wpływów rynku konsumpcji, zwłaszcza wszechobecnej reklamy. Publikacja zawierając w sobie pedagogiczne, psychologiczne oraz socjologiczne rozważania nad zachowaniami problemowymi i uzależnieniami młodego pokolenia opisuje uwarunkowania zjawisk z całą gamą ich kontekstów. Opisuje także fenomen patologii społecznych oraz uzależnień z ich specyfiką, a także, co istotne, koncentruje swoją uwagę nie tylko na czynnikach ryzyka, ale przede wszystkim na czynnikach ochronnych, różnych strategiach ukierunkowanych na dobrostan.
ks. dr hab. Roman Bogusław Sieroń, prof. KUL
Specyfika interesujących nas relacji między demokratycznym państwem, w którym żyje pluralistyczne społeczeństwo, a Kościołem narzuca jednak jeszcze jeden warunek tworzenia niezbędnych, w miarę stabilnych, choć zawsze ograniczonych kompromisów. Jest nim prowadzenie publicznej debaty o roli, miejscu, funkcji i znaczeniu Kościoła w szerokim wymiarze życia publicznego państwa. Bo tylko (…) w tej formie obie strony, zwracając się właściwym im językiem do wiernych, którzy zawsze są obywatelami, i obywateli, którzy są lub nie są wiernymi określonego Kościoła, szukać mogą publicznej legitymizacji, która w warunkach demokratycznych jest niezbędnym czynnikiem trwałości i efektywności rozwiązań prawnych, tworzących ramy legalnego status quo.
(z Wprowadzenia)
Jest godne podkreślenia, iż doktorowi Sowińskiemu udało się w tak „gorących” kwestiach zachować naukowy dystans i bezstronność – co okazało się bardzo pożyteczne dla zrozumienia nieprostej sprawy polskich sporów ostatnich dwóch dekad wokół publicznej (jak podkreśla autor) legitymizacji Kościoła w Polsce. Okazało się też, że warsztat naukowy politologa może być bardzo potrzebny, ba, konieczny, do analizy tego rodzaju problemów, a efekt jego zastosowania w pracy naukowej wysoce konkluzywny.
dr hab., prof. UW Krzysztof Wielecki
Publikacja powstała we współpracy z Fundacją Konrada Adenauera.
Akcja toczy się dynamicznie, jej zwroty są zaskakujące, napięcie rozłożone jest prawie jak w kryminałach. Jest miłość, jest zdrada, jest i kara, a w końcu nagroda. Wszystko to pokazane na tle przemian społecznych w Szwecji w początkach XX wieku.
Należy podkreślić, że autorka z zawodu jest etnografem, i to sprawia, że obok ciekawej fabuły przemyca ona sporo informacji o szwedzkich zwyczajach i obyczajach, na ogół nieznanych polskiemu czytelnikowi.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?