Otłoczyn – ta nazwa prawdopodobnie już zawsze będzie kojarzyć się z wypadkiem, do którego doszło w pobliżu tej miejscowości 19 sierpnia 1980 roku. W tej najtragiczniejszej w skutkach katastrofie kolejowej po 1945 roku życie straciło 67 osób. Nazwałem ją „najlepiej wyjaśnioną niewyjaśnioną katastrofą”. Jej przebieg odtworzono z bardzo dużą dokładnością, ale nigdy nie ustalono, dlaczego tej feralnej nocy pociąg towarowy nagle ruszył ze stacji Otłoczyn wprost na nadjeżdżający z naprzeciwka osobowy skład 5130. Po 40 latach od tej nocy postanowiłem wrócić do wszystkich akt, które udało mi się zgromadzić, z największą starannością zrekonstruować ostatnie 25 godzin życia maszynisty pociągu towarowego i spróbować odpowiedzieć na pytanie, które od czterech dekad pozostaje niewyjaśnione. Jednym z głównych celów była także publikacja nieznanych wcześniej świadectw i zdjęć, które przez dekady pozostawały ukryte w archiwach prokuratorskich i teczkach Służby Bezpieczeństwa PRL. Był to dla mnie niezwykle pasjonujący, ale i bardzo trudny proces. Wiem, że jego efekt spotka się zapewne z silną krytyką, gdyż nie jest to łatwa lektura. Mam jednak nadzieję, że ta książka będzie nie tylko pomnikiem pamięci wszystkich tych, którzy 19 sierpnia 1980 roku wyruszyli w swoją ostatnią podróż, ale także impulsem do rozpoczęcia otwartej, szczerej, a przede wszystkim przejrzystej dyskusji o bezpieczeństwie na polskich kolejach.
Od autora
Książka pod patronatem medialnym portalu Węzeł Przesiadkowy.
Prezentowana książka jest skryptem ćwiczeniowym z dziedziny edukacji społeczno-przyrodniczej dedykowanym studentom pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, a także nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie. Celem publikacji jest przygotowanie studentów do podejmowania działań w zakresie treści społeczno-przyrodniczych, a w efekcie nabycie umiejętności nauczania przyrody.To wspaniały materiał dydaktyczny do kształcenia studentów oraz świetna pomoc metodyczna i źródło inspiracji w pracy nauczyciela przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej. Wykorzystanie ćwiczeń podczas zajęć ze studentami pozwala na łączenie teorii z praktyką, a tym samym na rozwijanie kompetencji dydaktycznych przyszłych nauczycieli oraz inspirowanie ich do podejmowania działań innowacyjnych, nieszablonowych, będących podstawową przesłanką przygotowania i realizacji efektywnego procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Nikt tak bardzo zachłannym na zdobywanie autorytetu nie jest, jak ten, kto posiadł władzę.Na subiektywność tego zabiegającego o autorytet władcy jest skazany zasadniczo każdy, kto żyje w społeczeństwie.Ale czy ma inno wyjście?Władza swą złośliwością się popisuje i za sprawiedliwość bierze to, co w ustosunkowaniu się do rządzonych ma do zaoferowania samemu Bogu w ofierze. Władza poczucie czynienia samego dobra ma. I nim się szczyci. Ponad wszystko zabiega, by jej rzędy dusz przebiegały tak jak trzeba, czyli zgodnie z potrzebami większości.
“We present a book entitled Project Management in Public Administration. The Case of Metropolis GZM. The monograph concerns an important task which is project management as an element of organization management system and a factor that will ensure an efficiency increase of an organization as a whole. Efficiency is a criterion that is increasingly more frequently used for the evaluation of a public organization's operativity. Efficient and effective functioning of such an organization is very significant for economic and social development. Not only private but also public entrepreneurships should keep focus on improving policies that will enhance their own activities. (...)
We hope that our book will be a source of precious knowledge both for independent experts on self-governments and practitioners: local and regional authorities, self-governmental and independent officials, all being interested in the topic of project management in self-government administration. We have prepared this monograph with an intention that readers will find it useful and will appreciate knowledge that may facilitate the implementation of new solutions to the practice of managing public organizations and self-governmental communities”.
Assoc. Prof. Krzysztof Zamasz, Editor
Monografia ""Zdrowie i choroba przewlekła w kontekście interdyscyplinarnym"" stanowi uzupełnienie aktualnych pozycji na rynku wydawniczym, prezentując wieloaspektowe podejście do złożonych aspektów zdrowia i problemów pacjentów chorujących przewlekle.Publikacja składa się z 3 części. Pierwsza z nich koncentruje się na interdyscyplinarnych aspektach opieki nad seniorami. Druga część nawiązuje do interdyscyplinarnego ujęcia zdrowia i choroby przewlekłej. Ostatnia część dotyczy aspektów etycznych, prawnych, kształcenia przed- i podyplomowego w organizacji opieki nad chorym przewlekle.Monografia adresowana jest do szerokiego grona odbiorców-pracowników systemu ochrony zdrowia-pielęgniarek, lekarzy, w ramach doskonalenia zawodowego a także nauczycieli akademickich i studentów kierunków studiów w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
Regiony usytuowane przy granicach państowych, czyli pogranicza, jak magnes przyciągają pisarzy, poetów, fotografów, dziennikarzy, ale przede wszystkim badaczy z różnych dziedzin nauki. Każdy z nich socjolog, antropolog, etnograf, pedagog, folklorysta, muzykolog, językoznawca itd. zawsze znajdzie tu dla siebie interesujące pole badawcze, pogranicze wszak to przestrzeń mieszania się kultur, ludzi i ich interesów.
Seria wydawnicza Komunikacja Społeczna w Edukacji pojawiła się na rynku wydawniczym w 2006 roku. Jest swoistym pokłosiem, ale i przyczynkiem debat wielu środowisk akademickich i szkół różnorodnego szczebla związanych z cyklicznymi międzynarodowymi konferencjami naukowymi odbywającymi się w Lądku Zdroju i Zakopanem.
Opracowania zamieszczone w tym tomie poświęcone są praktycznym działaniom nauczycieli w warunakch wielokulturowości. W poszczególnych tekstach znajdują się poglądy, wyniki badań i studiów oraz propozycje dotyczące różnych obszarów przygotowania zawodowego nauczycieli oraz przykłady praktycznych poczynań w zakresie edukacji wielokulturowej i międzykulturowej.
O wartościach tkwiących w komunikacji zdajemy sobie sprawę chyba wszyscy choć rzadko o tym mówimy. Dzięki językowi komunikacji mamy szansę zrozumienia innych i świat a także wyrażenia siebie samych. Poprzez to co mówimy i jak się zachowujemy dajemy znać kim jesteśmy i za czym się opowiadamy. Zachowania komunikacyjne są wyrazem naszych wartości.Fragment Wstępu
Teoria i praktyka edukacji międzykulturowej pozostają w wielu relacjach ze zjawiskami i procesami dokonującymi się w życiu społęcznym. Sprawia to, że rozmaite fakty, wydarzenia, zjawiska zachodzące w dziedzinie polityki, w funkcjonowaniu różnych instytucji (m.in. szkół), grup społecznych (np. rodzin, społeczności lokalnych, grup zawodowych itp.) zmuszają do krytycznej analizy i ponownego rozważenia propozycji teoretycznych i poczynań praktycznych dotyczących tej edukacji.
The Peculiarity of Man to seria wydawnicza, której celem jest ukazywanie specyfiki natury ludzkiej w aspekcie osobniczym, społecznym i gatunkowym przez pryzmat istotnych dla człowieka problemów. Zadanie to wymaga więc bardzo szerokiego podejścia do omawianych zagadnień, toteż łamy tej serii muszą być otwarte dla przedstawicieli najróżnorodniejszych dziedzin wiedzy, od najszerzej pojętej humanistyki aż po nauki ścisłe. Ambicją jej pomysłodawców jest, aby w multi- i interdyscyplinarnym języku dochodziło do komunikacji pomiędzy różnymi dziedzinami, gdyż, naszym zdaniem, tylko w taki sposób można ogarnąć zakres działalności ludzkiej i istotę człowieczeństwa, Sucha analiza prowadzi do alienacji coraz węższych dziedzin, wprowadzając więcej szumu informacyjnego niż tego, o co nam chodzi - wiedzy o nas samych. Dlatego należy wrócić do umiejętności dokonywania syntezy, gdyż tylko wtedy możemy dostrzec w rozwoju jakikolwiek sens.
Wielorakie możliwości i perspektywy porozumiewania się nauczyciela akademickiego ze studentami, jego działania komunikacyjne w rzeczywistych interakcjach edukacyjnych to tematyka tej książki. Książki bardzo potrzebnej, bogatej treściowo. Zaliczam ją do tych prac, które mogą pomóc profesorom, adiunktom i asystentom wydatnie wzbogacić i doskonalić swe umiejętności przekazu wiedzy i porozumiewania się ze studentami. A także zachęcać do dalszej dyskusji na temat komunikacji w coraz bardziej złożonych i zróżnicowanych interakcjach najważniejszych podmiotów społeczności akademickiej.
Książka składa się z dwóch części. W pierwszej umieszczone zostały teksty, które dotyczą szeroko pojętej edukacji i wychowania (wraz z podmiotami tych procesów uczniami, nauczycielami; odbywającego się z udziałem mediów, za ich pośrednictwem czy też w nich. W drugiej części zawarte zostały artykuły dotyczące poradnictwa w mediach, edukacji nieformalnej, wpływu spolecznego, a także roli, jaką media odgrywają w życiu współczesnego człowieka.
W opracowaniu podjęto próbę opisu i analizy aspiracji życiowych i edukacyjnych studentów Politechniki Śląskiej. Mimo że większość badanych stanowili studenci I roku, których marzenia i plany u progu dorosłości ograniczać mogłaby jedynie ich własna wyobraźnia, zadeklarowane przez nich aspiracje życiowe ogniskują się de facto wokół klasycznej, tradycyjnej triady: rodzina-praca-stabilizacja finansowa. Nikt spośród badanych nie nakreślił bardziej odważnej wizji swojej przyszłości, np. spędzenia życia na dalekich podróżach, tak aktualnej dzisiaj walce o czystość klimatu, kreowaniu projektów zmieniających świat czy pracy na rzecz rozwiązywania globalnych problemów społecznych. Ten zachowawczy i bardzo praktyczny wymiar deklarowanych aspiracji u tak młodych ludzi skłania do zastanowienia się, na ile źródła takiego zjawiska tkwią w wyniesionej z rodzinnego domu hierarchii wartości, a na ile wypływają np. z preferowanego przez system edukacji modelu pragmatycznego przystosowania do wymagań środowiska społecznego. Na to i inne, równie interesujące pytania próbują znaleźć odpowiedź autorzy prezentowanego opracowania.
Celem publikacji jest weryfikacja założeń rosyjskiej geopolityki w kwestii kierunków i celów współpracy gospodarczej Rosji poprzez analizę politologiczno-ekonomiczną. Autorzy postawili sobie za zadanie przedstawienie idei głównych nurtów rosyjskiej geopolityki (w tym geoekonomii) w kontekście międzynarodowych powiązań gospodarczych Federacji Rosyjskiej. Wspomniana analiza jakościowa została uzupełniona o analizę ekonomiczną o charakterze głównie ilościowym, celem powiązania idei geopolitycznych z realnymi wyzwaniami gospodarczymi, jakie stoją przed Rosją. W rozdziale ostatnim, podsumowującym, zostały powiązane ze sobą oba typy analizy i dodatkowo skonfrontowane z warstwą doktrynalną Federacji Rosyjskiej. Ta metoda pozwoliła, w myśl założeń realizmu neoklasycznego, na ukazanie wpływu tych czynników na politykę zagraniczną Rosji oraz na zdiagnozowanie sprzężeń pomiędzy czynnikami ideowymi (geopolityka), materialnymi (analiza ekonomiczna), a warstwą doktrynalną (dokumenty strategiczne rosyjskich władz).
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?