Skala globalnych zagrożeń w społeczeństwie ryzyka lat osiemdziesiątych to idylla w porównaniu ze współczesnością: terroryzm RAF wydaje się swojski w zestawieniu z działaniami Al-Kaidy, dzisiejsze kryzysy finansowe niszczą podstawy egzystencji w skali światowej, ostatnio również ekonomiści zaczęli dostrzega
, że katastrofa klimatyczna to nie pieśń przyszłości rodem z science fiction.
Ryzyka mają dzisiaj niszczycielską siłę porównywalną z wojnami, obejmują swoim zasięgiem wszelkie obszary życia. Nowe w społeczeństwie światowego ryzyka jest inscenizowanie ryzyka, jego wykorzystywanie do celów politycznych. W rezultacie nieodłącznie towarzyszy nam strach. Potrzeba bezpieczeństwa wypiera wartości takie jak wolność i równość. Ulrich Beck wskazuje jednak również źródło nadziei: antycypacja katastrof zasadniczo zmienia globalną politykę. Tworzy nową świadomość możliwości sprawowania władzy, wyjaśniania i kształtowania sytuacji przez „kosmopolityczną Realpolitik”.
Olson przedstawia fundamentalny problem ograniczeń skuteczności działania zbiorowego podejmowanego przez różne typy grup czy organizacji. Odrzuca jako nieprawdziwy sąd, że jeśli grupa ma jakiś zbiorowy cel czy też interes, to jednostki składające się na tę grupę będą automatycznie dążyć do jego osiągnięcia. (…) Owo wskazanie i dogłębna analiza różnic między racjonalnością grupową i racjonalnością jednostkową jest podstawową osią książki Olsona. (…) Znajomość tej lektury jest absolutnie obowiązkowa dla studentów socjologii, ekonomii, zarządzania, nauk politycznych, a także dla psychologów społecznych. W każdej z tych dyscyplin kierunek myślenia Mancura Olsona i jego odkrycia wywarły bardzo duży wpływ na rozwój badań.
prof. dr hab. Andrzej Rychard
Instytut Filozofii i Socjologii PAN
Jest to jedna z najczęściej cytowanych publikacji w dziedzinie nauk społecznych. (…) Praca Mancura Olsona jest klasycznym dziełem wyjaśniającym mechanizm tworzenia i działania grup interesu oraz koalicji dystrybucyjnych, a także analizującym skutki ekonomiczne i społeczne tego zjawiska.
Autor wyjaśnia między innymi, dlaczego duże grupy społeczne (np. konsumenci czy podatnicy) są mało skuteczne w osiąganiu swoich interesów pomimo potencjalnie dużej siły, natomiast znacznie skuteczniejsze pod tym względem są grupy stosunkowo małe, dobrze zorganizowane i mające silne wewnątrzgrupowe bodźce do wspólnego działania. Pojawia się w tym kontekście ciekawe zjawisko określane jako przypadek, gdy „mali eksploatują dużych”.
prof. dr hab. Jerzy Wilkin
Uniwersytet Warszawski
Mancur Olson (1932–1998) – jeden z najczęściej cytowanych ekonomistów amerykańskich, profesor ekonomii na uniwersytecie w Maryland. Poza Logiką działania zbiorowego opublikował także: Toward a Social Report (1969), podsumowującą jego pracę w Departamencie Zdrowia USA, The Economics of Wartime Shortages (1963) o gospodarce niedoboru w okresie wojny, The Rise and Decline of Nations (1982) o wzroście gospodarczym. Pod koniec życia zajmował się problemem przekształcania gospodarki krajów komunistycznych w gospodarkę rynkową. W 2000 roku ukazała się pośmiertnie jego książka Power and Prosperity: Outgrowing Communist and Capitalist Dictatorships (Władza i dobrobyt. Wyrastanie z dyktatur komunistycznych i kapitalistycznych).
Realną władzę ma nie nominalne centrum rządzenia, lecz logika globalna. To ona "wstrzeliła" instytucjonalną strukturę rynku dojrzałego w rynek "wschodzący" i narzuciła sekwencję liberalizacji "od końca", od sfery finansów - zgodnie z wymogami celu dojrzałego, postindustrialnego kapitalizmu.
Gniew, marginalizowany współcześnie jako wstydliwe nieopanowanie, zasługuje na psychopolityczną rehabilitację, stosownie do roli elementarnej siły sprawczej historii. Ujmując politykę jako sztukę zarządzania afektywną irytacją, Sloterdijk kreśli historię politycznych funkcjonalizacji gniewu: począwszy od chrześcijańskiego wynalazku metafizycznego banku gniewu poprzez komunistyczne banki światowe gniewu aż po uderzającą dziś nieporadność zbiórki gniewu na skalę ponadlokalną. ?Gniew, jak się zdaje, nie chce się już uczyć. Nie nabrał rozumu, a rozum nie nabrał gniewu.? Wykształcenie kultury cywilizowania i kanalizowania gniewnych energii staje się obecnie ? zdaniem filozofa ? stawką naszego przetrwania.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?