Skala globalnych zagrożeń w społeczeństwie ryzyka lat osiemdziesiątych to idylla w porównaniu ze współczesnością: terroryzm RAF wydaje się swojski w zestawieniu z działaniami Al-Kaidy, dzisiejsze kryzysy finansowe niszczą podstawy egzystencji w skali światowej, ostatnio również ekonomiści zaczęli dostrzega
, że katastrofa klimatyczna to nie pieśń przyszłości rodem z science fiction.
Ryzyka mają dzisiaj niszczycielską siłę porównywalną z wojnami, obejmują swoim zasięgiem wszelkie obszary życia. Nowe w społeczeństwie światowego ryzyka jest inscenizowanie ryzyka, jego wykorzystywanie do celów politycznych. W rezultacie nieodłącznie towarzyszy nam strach. Potrzeba bezpieczeństwa wypiera wartości takie jak wolność i równość. Ulrich Beck wskazuje jednak również źródło nadziei: antycypacja katastrof zasadniczo zmienia globalną politykę. Tworzy nową świadomość możliwości sprawowania władzy, wyjaśniania i kształtowania sytuacji przez „kosmopolityczną Realpolitik”.
Na początku trzeciego tysiąclecia maksymę narodowego realizmu politycznego: „Interesów narodowych trzeba bronić w sposób narodowy" - musi zastąpić maksyma kosmopolitycznego realizmu politycznego: „Nasza polityka jest tym bardziej narodowa i tym skuteczniejsza, im bardziej jest kosmopolityczna". Książka przybliża globalne gry o władzę, w których uczestniczą podmioty gospodarki światowej, państwa oraz ruchy społeczeństw obywatelskich. Odwołuje się do prowokacyjnej tezy, iż w epoce globalnych kryzysów i globalnego ryzyka to właśnie polityka „złotych kajdanek", polegająca na budowaniu gęstej sieci transnarodowych zależności, prowadzi do odzyskania narodowej niezależności - także i szczególnie - w niezwykle mobilnej gospodarce światowej.
Najnowsza książka najważniejszych współczesnych niemieckich socjologów. Beck i Beck-Gernsheim wracają po sukcesie swojej książki Das ganz normale Chaos der Liebe, która stała się światowym bestsellerem, do tematyki bliskich związków i ich zmieniającej się natury w czasach globalizacji. Wprowadzają w niej pojęcie ?rodziny światowej?, pokazując, jak niewiarygodnie zmieniły się relacje rodzinne, które w przeważającej mierze są dzisiaj zapośredniczone przez nowe media. Niegdyś rodzina była definiowana przez pryzmat miejsca ? gospodarstwa domowego ? i wzajemnej bliskości swoich członków. Obecnie, jak mówią socjologowie, musimy dokonać redefinicji tej koncepcji: rodzina wcale bowiem nie przestaje być rodziną, nawet jeśli komunikację bezpośrednią zastępują czaty, skype, facebook, a jej członkowie są rozsiani po całym świecie. Dziadkowie z Grecji mailujący z wnukami znajdującymi się w Wielkiej Brytanii, małżeństwa pracujące w różnych miejscowościach, a nawet krajach, które utrzymują kontakty przez większość czasu wyłącznie przez telefon komórkowy, związki osób różnych krajów, narodowości i ras, a nawet adopcja dzieci z innych regionów świata ? to są nowe oblicza rodziny, którym znaczna część społeczeństwa musi stawiać czoła.
?W naszej nowej książce otwieramy horyzont na globalny chaos miłości, ze wszelkiego rodzaju związkami na odległość: parami dwunarodowymi, migrantami zarobkowymi i matrymonialnymi, matkami zastępczymi ? a także zwykłymi dramatami związków miłosnych utrzymywanych przez Skype?a. Dokonujemy analizy tego, co nazywamy ?rodzinami światowymi?: związków miłosnych i krewniaczych między ludźmi żyjącymi w różnych krajach, a nawet na różnych kontynentach, względnie pochodzącymi z różnych krajów czy kontynentów. Takie związki mogą przyjmować rozmaite formy i powstawać z najróżniejszych powodów. Wszystkie odmiany rodzin światowych mają jedną cechę wspólną: stanowią miejsce, w którym dosłownie ucieleśniają się różnice zglobalizowanego świata. Światowe społeczeństwo wprowadza do światowych rodzin sprzeczne rzeczy naraz: niepokój, zaburzenie, zaskoczenie, pożądanie, radość, załamanie i nienawiść. Żyjemy w świecie, w którym ten ukochany jest często daleko, a ktoś daleki nierzadko bywa tym najbliższym?.
Ulrich Beck ? jeden z najbardziej znanych współczesnych socjologów niemieckich, który należy do najczęściej cytowanych przedstawicieli nauk społecznych. Profesor monachijskiego Ludwig-Maximilians-Universitat oraz London School of Economics and Political Science. W Polsce znany z takich prac, jak Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności (2002), Władza i przeciwwładza w epoce globalnej (2005), Europa kosmopolityczna (z Edgarem Grande, 2009), Modernizacja refleksyjna (z Anthony Giddensem i Scottem Lashem, 2009), Społeczeństwo światowego ryzyka (2012), Niemiecka Europa (2013).
Elisabeth Beck-Gernsheim ? niemiecka psycholog i socjolog, publicystka związana z Friedrich-Alexander-Universitat Erlangen-Nurnberg (FAU). Zajmuje się głównie tematyką rodziny i na ten temat publikuje. Jej najważniejsze prace to: Was kommt nach der Familie? (1998), Wir und die Anderen (2004, 2007), Die Kinderfrage Heute (2006).
Tematyka refleksyjności to jeden z głównych tematów analiz społecznych. W prezentowanej książce 3 wybitnych teoretyków zabiera głos w sprawie wpływu refleksyjności na współczesną teorię społeczną.
Ulrich Beck rozwija swoją znaną koncepcję „społeczeństwa ryzyka” w odniesieniu do państwa i organizacji politycznych.
Anthony Giddens proponuje pogłębione rozważania na temat powiązań między „instytucjonalną refleksyjnością” a detradycjonalizacją współczesnego świata, argumentując, iż wkraczamy w fazę rozwoju społeczeństwa globalnego.
Scott Lash łączy temat refleksyjności z estetyką i interpretacją kultury, rozwijając koncepcję „estetycznej nowoczesności”.
Książkę kończy dyskusja na temat podejmowanych zagadnień i próba systematycznego podsumowania zawartych w niej idei.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?