Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Bohaterkami tej książki są dwa łacińskie słowa: communitas i societas – one stanowią jej ramy konceptualne i w nich zakodowana jest jej zawartość. Inne istotne pytanie związane z pierwszym, to na ile communitas oparta na relacjach wzajemnościowych i postawach prospołecznych – kulturze i ekonomii daru – się obroniła, czy też została tak dalece skolonizowana przez societas, że sama stała się ofiarą i przestała dostarczać drugiej zasobów niezbędnych dla jej przetrwania. I czy nie to właśnie stało się głównym źródłem kryzysu, bo jakkolwiek na samej, nawet posttradycyjnej, communitas nie można budować nowoczesnego rozwoju – nigdzie się to nie udało – to bez niej nie poradzi sobie sama struktura nowoczesna, czy późnonowoczesna.
prof. dr hab. Kazimierz Krzysztofek
Auschwitz, Holokaust, antysemityzm…
Te trzy słowa symbole ewokują całą listę pytań badawczych. Czym jest dzisiaj dla nas – mieszkańców Polski – Auschwitz? Jaką wiedzę na temat obozu posiadamy, zwłaszcza czy wiemy, że Żydzi stanowili największą grupę ofiar? Czego symbolem jest dla nas – Polaków – Auschwitz, szczególnie czy jest raczej symbolem polskiego męczeństwa, czy żydowskiego Holokaustu? Jaki jest stosunek Polaków do Żydów? Jak szeroko rozpowszechniony i jak głęboki jest antysemityzm w Polsce, w jej różnych regionach i środowiskach? Czy mamy do czynienia z jednego rodzaju antysemityzmem czy z różnymi antysemityzmami? Co o Auschwitz, Zagładzie i Żydach wiedzą i sądzą młodzi Polacy? Jak efektywne są rozmaite działania edukacyjne i informacyjne dotyczące Zagłady i Auschwitz? Jaki skutek odniosły debaty o stosunkach polsko-żydowskich wywołane publikacją książek Jana Tomasza Grossa? Jakie doświadczenie wizyty w miejscach pamięci, takich jak Auschwitz, Majdanek czy Treblinka, zmienia myślenie młodych? Czy wzrost wiedzy o Zagładzie i Auschwitz zmienia postawy, zwłaszcza czy eliminuje antysemityzm?
Niniejszy tom zawiera artykuły, w których podjęto próbę udzielenia odpowiedzi na te pytania.
Ze Wstępu dr. hab. Marka Kuci
Czytaj, baw się i rozwijaj!
Narzędzia stosowane podczas typowego treningu coachingowego są nieco podobne do tych, które zawiera skrzynka domowego majsterkowicza — na ogół pożyteczne, mogą służyć szczytnym celom, jak na przykład budowa karmnika czy naprawa krzesła. Zdarza się jednak, że źli ludzie (albo nawet dobrzy, lecz zdenerwowani i zdesperowani) wykorzystują je w złych celach — by coś popsuć albo kogoś skrzywdzić. W coachingu jest podobnie — pozytywny z założenia trening, prowadzony z negatywnym założeniem albo przez mało wprawnego coacha, może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Do tego zmęczy nas, unieszczęśliwi i odbierze radość z dążenia do samorozwoju…
„Przecież samorozwój to ciężka praca!” — powiesz. Od początku uczy się nas, że bez pracy nie ma kołaczy, że musi boleć, że tylko w ciężkim znoju osiągniemy CEL. Tylko co dalej? Ludzie, którzy wdrapali się na ten mityczny szczyt, mówią często, iż teraz w ich życiu zapanowała pustka. Chyba nie o to Ci chodzi, prawda? A gdyby tak nie trzeba było osiągać celu? Gdybyśmy mogli tylko wciąż do niego dążyć? W dodatku w sposób bezpieczny i ciekawy, za pomocą narzędzi, które na pewno nikogo nie skrzywdzą, za to każdemu uprzyjemnią życie, pracę, samopoznanie?
Spróbuj! Tylko stan zabawy daje dostatecznie dużo energii, by zmieniać życie bez wysiłku.
W książce zawarto prace dotyczące problematyki politycznych kontekstów i uwikłań edukacji zarówno w zakresie systemowym, jak i kontekstowo-sytuacyjnym, dające wieloaspektowy i metodologicznie zróżnicowany ogląd podejmowanych kwestii. Ten krytyczny przegląd zagadnień obejmuje trzy powiązane ze sobą kręgi tematyczne: 1) pytania o perspektywę i wyobraźnię polityczną jako warunek twórczego kształtowania idei edukacyjnych, 2) odniesienia do politycznych uwikłań edukacji w systemach totalitarnych/autorytarnych – pozwalające wychwycić i uwypuklić deficyty współczesnych konceptów edukacyjnych, 3) aktualne kwestie związane z emancypacyjną funkcją edukacji i podmiotowością w procesach edukacyjnych.
W niniejszym opracowaniu Autorka poddaje analizie Główny Urząd Rasy i Osadnictwa SS jako kluczowy instrument imperium SS. Eksperci rasowi SS zostali przedstawieni jako specyficzna grupa funkcjonariuszy narodowosocjalistycznych. Książka pokazuje, jak zaplanowano rasistowską selekcję, w jaki sposób zastosowano ją w praktyce i jakie miała konsekwencje. W kolejnych sześciu studiach monograficznych zaprezentowano, jak decyzje ekspertów rasowych SS wpłynęły na politykę przymusowych wypędzeń i ustanawianie nowego porządku etnicznego w różnych regionach Europy w Protektoracie Czech i Moraw, na wcielonych do Rzeszy ziemiach Polski zachodniej, w Alzacji i Lotaryngii, w Generalnym Gubernatorstwie, na okupowanych terenach Związku Radzieckiego oraz w tzw. Starej Rzeszy.
Proponowana publikacja obejmuje kilka wątków mieszczących się w kwestii społecznej o zasięgu globalnym. Na początku zostanie przedstawiony temat samej globalizacji. W jej ramach należy najpierw zdefiniować proces jej powstawania, uchwycić jego najważniejsze przyczyny oraz szanse i zagrożenia, jakie proces ten niesie dla jednostek i społeczności. Również kwestia ekologiczna to problem, który trzeba analizować i próbować rozwiązywać w skali całego świata. Rozważanie tego tematu będzie obejmować najpierw ukazanie współczesnego kryzysu ekologicznego w jego przejawach i przyczynach, następnie przedstawienie chrześcijańskiej doktryny ekologicznej, podstawowych kryteriów moralnych chrześcijańskiej ekologii, ekologii ludzkiej i dróg wyjścia z kryzysu ekologicznego. Z zagadnieniem ekologii powiązany jest model rozwoju. Nauczanie społeczne Kościoła głosi koncepcję integralnego rozwoju ludzkiego. Problematyka ta będzie najpierw obejmować kwestię rozwoju określanego jako podstawowe powołanie ludzkie, a następnie zasadnicze zagadnienie, jakim jest dla tego tematu rozwój integralny każdego człowieka. W dalszej kolejności zostaną ukazane problemy wynikające z rozwoju jednostronnego. Rozważania zamknie kwestia właściwego ukierunkowania rozwoju. Końcowa część książki prezentuje zagadnienia związane z pokojem na świecie i wojnami. Aksjologiczne podstawy pokoju obejmują zagadnienie prymatu pokoju przed wojną oraz wartości prawdy, sprawiedliwości, miłości i wolności będące fundamentem pokoju. Jako ostatnie zostały poruszone tematy dotyczące kwestii moralnych powinności na rzecz pokoju, sprawy pacyfizmu i problem służby wojskowej. Zagadnienie wojny zostanie ukazane w następujących etapach: zdefiniowanie różnych rodzajów wojny, warunki wojny sprawiedliwej, moralna kwalifikacja działań wojennych i wreszcie problem terroryzmu.
Na całym świecie, w każdym narodzie wzbudzane jest pokolenie czasów końca, pokolenie wierzących przełomu. Są to ci, którzy poświęcają wszystko, co mają, aby wypełnić wolę Króla. Książka ta opisuje charakterystykę wierzących przełomu oraz ich funkcjonowanie w Kościele i społeczeństwie. Odkryj swoje zadanie w nadchodzącej historii działania Ducha!
Książka Poradnictwo wolontariackie jest prezentacją owych zdecentralizowanych, autonomicznych przejawów poradnictwa. Powstała w oparciu o wyniki trzech dużych projektów badawczych oraz kilku „małych" badań jakościowych i ilościowych prowadzonych w latach 2009–2013.
Monografia prezentuje relacje doradca–radzący się w bezpośrednim nawiązaniu do otoczenia społecznego, w którym się ono odbywa. Wchodząc w świat badany - środowisko wolontariackie, pokazano potencjał tkwiący w tego rodzaju działalności, uwypuklając możliwości tkwiące w aktywności społecznie użytecznej i związane z nimi szanse dla poradnictwa.
Lektura obowiązkowa dla tych, którzy wybierają się do Wielkiej Brytanii, i dla tych, którzy już tam są. Kate Fox interesująco i z dużą dozą angielskiego humoru opisuje, jak Anglicy mówią, jak się ubierają, jak jedzą, piją, pracują, bawią się, robią zakupy, prowadzą samochód, flirtują, kłócą się, stoją w kolejce - i jak na to wszystko narzekają. Z poszczególnych rozdziałów wyłania się obraz kultury dziwnej i fascynującej, rządzącej się zawiłym zestawem niepisanych zasad i niezwykle skomplikowaną etykietą.?
Niniejsza praca jest próbą opisania zaangażowania politycznego młodzieży w ujęciu bardziej całościowym, nieograniczającym się do prezentacji danych ilościowych. Chociaż przedstawiam również procentowe rozkłady aktywności i uczestnictwa młodzieży w życiu politycznym, moim głównym zamiarem jest poznanie różnorodnych uwarunkowań aktywnego zaangażowania. Wybrana metoda badawcza - wywiady narracyjne - ma przybliżyć i zdefiniować czynniki środowiskowe, w tym rodzinne, szkolne, medialne czy rówieśnicze, warunkujące aktywność. Interesuje mnie rola otoczenia w kreowaniu aktywnych postaw obywatelskich. Praca jest próbą uchwycenia fenomenu zaangażowania politycznego, zrozumienia jego istoty i poznania treści, które ukrywają się za znaczeniem i sensem działalności politycznej.
Fragment Wstępu
Tekst nawiązuje do nowatorskiej metody pracy socjalnej – asystentury rodzin, pokazuje efekty pracy z rodzinami z wieloma problemami, wskazuje na możliwości jej realizacji w mieście. Jest próbą spojrzenia na pojawiającą się w naszym kraju ideę streetworkingu jako metodę pracy socjalnej i edukacyjnej skierowaną do osób i grup podlegających szybkiemu procesowi marginalizacji. Poruszona została specyfika potrzeb osób żyjących z HIV/AIDS, rola i zadania pracownika socjalnego, a także edukacja, jako społeczna szczepionka przeciw dyskryminacji osób żyjących z HIV/AIDS.
Podjęta tematyka badawcza jest ciekawa i niezbyt często spotykana w badaniach ekonomicznych zarówno w kraju, jak i na świecie. Sam problem kształtowania dobrobytu oraz analiza czynników na niego wpływających są istotne zarówno z punktu widzenia gospodarki jako całości, jak i w odniesieniu do podmiotów go tworzących oraz społeczeństwa. Materiał zawarty w publikacji wychodzi daleko poza kanon współczesnej mikro i makroekonomii, sięgając między innymi po rozwiązania z pogranicza socjologii i psychologii.
dr hab. Tomasz Bernat
Książka ta jest interesującym i zarazem twórczym pomysłem badawczym, osadzonym na styku teorii wychowania fizycznego, socjologii i psychologii sportu. Przedmiotem swych studiów autorka uczyniła moralność społeczną młodych sportowców. Szczególną uwagę skoncentrowała na związku między etosem rodziny a potocznym rozumowaniem moralnym rozpatrywanym w ramach normy fair play. Wydaje się, że jest to temat nie tylko nęcący poznawczo, ale także istotny praktycznie. Ciągle bowiem w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej poszukujemy istotnych czynników kształtujących moralność społeczną na poszczególnych etapach kształcenia i wychowania nowych pokoleń, zarówno uczniów, studentów, jak i sportowców.
dr hab. Marcin Krawczyński, prof. AWFiS
Prezentowana książka jest jak tygodnik opinii, w którym sąsiadują poważne analizy z krótkimi notkami, informacje przeplatają się z komentarzami, pojawiają się rysunki. Książka została podzielona na działy, w których pogrupowano zagadnienia dotyczące polityki, kultury i techniki. Autor prezentuje aktualne poglądy i sądy naukowe. Podejmuje próbę zmierzenia się z tym co ważne i aktualne, oddzielenia od tego co minione. Nauka odkrywa sensy historii i je tłumaczy. W książce Autor analizuje sens pojawienia się i rozwoju mediów masowych w cywilizacji. Podręcznik adresowany jest do pracowników naukowych oraz studentów wydziałów politologicznych, historii oraz filologii polskiej.
W tej książce znajdziesz:
• podstawowe fakty dotyczące ustroju politycznego Polski i innych państw świata
• tabele dotyczące Unii Europejskiej i innych organizacji międzynarodowych
• przegląd konfliktów we współczesnym świecie
• elementy socjologii, prawa, ekonomii i historii najnowszej
• biogramy ważnych postaci
— wszystko w jednym tomie
Seria TABLICE SZKOLNE to:
• najszybsza powtórka z każdego przedmiotu
• najważniejsze wiadomości zawsze pod ręką
• praktyczne komentarze, uwagi i wyjaśnienia
• przejrzysty układ i przemyślany dobór tematów
• informacje podane przystępnie, łatwe do zapamiętania
• fakty sprawdzone, wszystkie wiadomości aktualne
• wiedza zgodna ze szkolnymi programami nauczania
Dane aktualizowane w czerwcu 2014.
Obszerne repetytorium dla maturzystów przygotowujących się do egzaminu na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Napisane swobodnym jezykiem, klarownym i zrozumiałym dla każdego ucznia. Specjalny układ treści oraz forma graficzna pozwalają na szybkie i skuteczne opanowanie materiału. Najważniejsze zagadnienia zostały opatrzone komentarzami i przykładami.Repetytorum obejmuje wszystkie zagadnienia wymagane do egzaminu maturalnego: elementy socjologii, kwestie narodu, państwa i ustroju, ideologie polityczne, prawo, organizacje międzynarodowe, problemy współczesnego świata.Uzupełnieniem książki są dodatki, zawierające niezbędną przed egzaminem powtórkę z historii najnowszej, geografii (z naciskiem na sprawy europejskie i konflikty na świecie) a także ekonomii i finansów. Książkę wzbogaca przegląd biogramów najważniejszych postaci oraz zestawy cytatów, które warto znać na pamięć. Osobny rozdział zawiera praktyczny poradnik, jak zdawać egzamin.
Niestabilność podmiotów życia politycznego w Polsce skłania do bliższego przyjrzenia się okolicznościom tworzenia się relacji między nimi. Szczólnej fluktuacji polegają partie polityczne, których żywot niekiedy nie przekracza czasu trwania kadencji parlamentu. Jedynie nieliczne organizmy partyjne zachowały trwałość struktur organizacyjnych, zdolność oddziaływania na otoczenie, umiejętność kontaktowania się z własnym aktywem partyjnym (komunikacja wewnętrzna) oraz otoczeniem (komunikacja zewnętrzna).
Fragment Wprowadzenia
"Oceniane opracowanie jest kolejną pozycją z serii publikacji Instytutu Polityki Społecznej UW poświęconych współczesnym problemom społecznym. Stanowi efekt debat i przedsięwzięć badawczych podejmowanych w instytutowym Zakładzie Migracji i Stosunków Etnicznych. Jest dziełem zbiorowym przygotowanym przez ośmioosobowy zespół, który swoje zainteresowania skoncentrował na szeroko pojętym migracyjnym dyskursie publicznym. (...) Lektura opracowania wykazuje, że podejmowane tematy opisywane są w sposób kompetentny i bezstronny, nowatorskie są ujęcia monograficzne. (...) W sumie czytelnik otrzymuje zasób wiedzy zmuszający do refleksji i zachęcający do działania."
prof. dr hab. Antoni Rajkiewicz
Oddziaływanie współczesnych mass mediów – telewizji, radia, komputera i Internetu jest zauważalne na każdym kroku. Proces ten wpływa również na funkcjonowanie rodzin. Przebadaniem tych obszarów w środowisku wielopokoleniowej rodziny wiejskiej zajął się autor przedstawianej publikacji. Jego zamysłem było ustalenie korzyści, jakie płyną z używania mediów elektronicznych oraz wskazanie niedostatków na tym polu.
Poruszana problematyka jest szczególnie istotna w kontekście problemów wykluczenia cyfrowego i dystansu międzypokoleniowego terenów słabo zurbanizowanych.
W ciągu zaledwie kilku lat Facebook przekształcił się ze studenckiej aplikacji w ogromny serwis internetowy mający ponad pół miliarda użytkowników. Jest jednym z najbardziej udanych przedsięwzięć w historii biznesu.
Facebook stał się częścią życia wielu ludzi na całym świecie. Swoje profile mają urzędy, firmy, a nawet najwyżsi dostojnicy. Zastanów się, dlaczego tylu twoich znajomych zaczyna dzień od zalogowania się na Facebooku?
To właśnie ten serwis zrewolucjonizował świat. Przyczynił się nie tylko do innego spojrzenia na marketing czy rynek reklamy, lecz także do zmian politycznych w niektórych krajach i wpłynął na nasze poczucie tożsamości. To właśnie jest efekt Facebooka.
Dowiedz się, jak powstał Facebook, dlaczego zdobył tak wielką popularność i jaka będzie jego przyszłość. Poznaj geniusz Marka Zuckerberga!
Ta książka przedstawia historię Facebooka, której nie znajdziesz nigdzie indziej.
A wszystko zaczęło się w akademiku Uniwersytetu Harvarda, gdzie niespokojny, zuchwały 19-latek stworzył największy dziś serwis społecznościowy na świecie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?