Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
W monografii przedstawiono analizę aksjologicznych aspektów edukacji neoliberalnej: jej podstawowych wartości, wizji człowieka oraz skutków formowania uczniów, studentów i społeczeństwa przez ekonomizm. Ukazany jest wpływ BŚ, MFW, ŚOH, OECD i UE na systemy szkolne oraz ich reformy. Bardzo dużo miejsca adwokaci neoliberalnej edukacji poświęcają edukacji obywatelskiej. Jest to pozorny paradoks w sytuacji, gdy doktryna ta milcząco odchodzi od roli obywateli w społeczeństwie. Ich aktywność koncentruje się na polu ekonomicznym. Cywilne prawa niegdyś przysługujące tylko obywatelom przyznaje się megakorporacjom ponadnarodowym. Jednak kluczowe pojęcia związane z edukacją obywatelską są zupełnie odmiennie rozumiane w różnych dyskursach dotyczących tej problematyki: generalnie neoliberalizm zmienia język pedagogiczny na język ekonomii. Aktualnym priorytetem polityki oświatowej neoliberałów jest globalna edukacja obywatelska: "Obywatel globalny jest niezbędny jako jednostka wolna od przymusu i polityki państwa". W neoliberalnej polityce oświatowej bardzo dużo kontrowersji wzbudza przygotowywanie nauczycieli do zawodu. Światowe rozwiązania w tym zakresie są krańcowo odmienne - od szkolenia kandydatów do zawodu bezpośrednio w szkołach w Anglii i Walii, po tworzenie Szkoły Globalnej i hubu edukacyjnego w Singapurze. OECD wprowadziło tzw. "zwrot porównawczy" jako naukowe podejście do podejmowania decyzji politycznych. Stanowi on nową formę zarządzania państwami członkowskimi - zarządzanie przez liczby i standardy, także w edukacji.
Książka jest efektem projektu „Archiwum Badań nad Życiem Codziennym”, w ramach którego powstało internetowe archiwum gromadzące materiały z badań poświęconych życiu codziennemu w Polsce w ostatnich stu latach. Publikacja stanowi zapis tego, co było najważniejsze dla przedsięwzięcia: refleksję nad codziennością, nad tworzeniem archiwum i nad sposobami korzystania z niego. W pierwszej części opisano, w jaki sposób doszło do pojawienia się badań and codziennością w naszym kraju, jak rozwijały się one od PRL-u, jaki jest dzisiaj ich status oraz jaka może być ich przyszłość. W drugiej części przedstawiono, jak powstało i jak funkcjonuje ABnŻC oraz jakich informacji o polskich badaniach codzienności dostarcza już dzisiaj to ciągle powiększające się archiwum. Trzecia część prezentuje różne sposoby korzystania z Archiwum na podstawie umieszczonych tam materiałów, np. przedstawiających tematykę relacji między ludźmi a zwierzętami, czy emocji opisanych w pamiętnikach mieszkańców Ziem Zachodnich.
Książka powstała w ramach projektu „Archiwum Badań nad Życiem Codziennym”, w wyniku analizy sześćdziesięciu indywidualnych wywiadów pogłębionych, skupionych wokół praktyk gościny i jej reguł, przeprowadzonych na przełomie 2017 i 2018 roku w trzech miastach województwa lubuskiego. Powstały zbiór tekstów prezentuje w pierwszej części istotne elementy goszczenia, m.in. dużą rolę, jaką pełni stół, prowadzone w gościnie rozmowy, asymetrię w relacjach władzy między gospodarzem a gościem. Przedstawiono też reguły tradycyjnej gościnności i szereg jej alternatywnych form, napięcia wynikające z chęci jednoczesnego zaspokojenia potrzeb otwartości i prywatności oraz spontaniczności i poszanowania zasad, role i status dzieci w sytuacjach goszczenia, typologię gospodarzy na podstawie prezentowanych postaw wobec badaczy. W drugiej części książki znajdują się fragmenty zwycięskich prac nadesłanych na organizowany równolegle z badaniami konkurs pamiętnikarski „O gościach i w gościach. Oblicza gościnności”.
The five laws that confirm our worst fears: stupid people can and do rule the world.
Since time immemorial, a powerful dark force has hindered the growth of human welfare and happiness. It is more powerful than the Mafia or the military. It has global catastrophic effects and can be found anywhere from the world’s most powerful boardrooms to your local pub. This is the immensely powerful force of human stupidity.
Seeing the shambolic state of human affairs, and sensing the dark force at work behind it, Carlo M. Cipolla, the late, noted professor of economic history at the University of California, Berkeley, created a vitally important economic model that would allow us to detect, know and neutralise this threat: The Basic Laws of Human Stupidity.
If you've ever found yourself despairing at the ubiquity of stupidity among even the most 'intellectual' of people, then this hilarious, timely and slightly alarming little book is for you. Arm yourself in the face of baffling political realities, unreasonable colleagues or the unbridled misery of Christmas day with the in-laws with the first and only economic model for stupidity.
In a dazzling fusion of Quentin Fiore's bold and inventive graphic design and Marshall McLuhan's unique insight into technology, advertising and mass-media, The Medium is the Massage is a unique study of human communication in the twentieth century, published in Penguin Modern Classics
Marshall McLuhan is the man who predicted the all-pervasive rise of modern mass media. Blending text, image and photography, his 1960 classic The Medium is the Massage illustrates how the growth of technology utterly reshapes society, personal lives and sensory perceptions, so that we are effectively transformed by the means we use to communicate. His theories, many of which are illustrated in this astonishing 'inventory of effects', force us to question how modes of communication have shaped society. This concept, and his ideas such as rolling, up-to-the-minute news broadcasts and the media 'Global Village' have proved decades ahead of their time.
How do we see the world around us? The 'Penguin on Design' series includes the works of creative thinkers whose writings on art, design and the media have changed our vision forever.
When Betty Friedan produced The Feminine Mystique in 1963, she could not have realized how the discovery and debate of her contemporaries' general malaise would shake up society. Victims of a false belief system, these women were following strict social convention by loyally conforming to the pretty image of the magazines, and found themselves forced to seek meaning in their lives only through a family and a home. Friedan's controversial book about these women - and every woman - would ultimately set Second Wave feminism in motion and begin the battle for equality.
This groundbreaking and life-changing work remains just as powerful, important and true as it was forty-five years ago, and is essential reading both as a historical document and as a study of women living in a man's world.
Początek lat 60. Gloria, absolwentka elitarnej uczelni, po powrocie ze stypendium w Indiach zajmuje się dorywczym pisaniem tekstów do nowojorskich czasopism. Przełomem okazuje się jej reportaż w magazynie „Show” demaskujący pracę „króliczków” w Klubie Playboya – kobiet sprowadzonych do roli obiektów, mających zaspokajać erotyczne fantazje mężczyzn.
Publikowanie kolejnych tekstów o problematyce kobiecej nie spotyka się z przychylnością wydawców i redaktorów prestiżowych gazet. Gloria angażuje się społecznie i szybko zostaje liderką powstającego w USA ruchu emancypacyjnego (tworzy magazyn dla kobiet „Ms.”). W 1970 r. prowadzi pierwszy ogólnokrajowy marsz równości, podczas którego przez ulice Nowego Jorku przechodzi ponad 50 tysięcy uczestniczek. Protesty odbywają się w 90 miastach na terenie całych Stanów Zjednoczonych
i znajdują poparcie w Europie. W 1977 r. Gloria zbiera fundusze (5 milionów dolarów!)
i współorganizuje epokową Krajową Konferencję Kobiet w Houston, która gromadzi dwa tysiące wybranych delegatek i około osiemnastu tysięcy obserwatorek.
Autorka współtworzyła Women's Action Alliance, pionierskie centrum informacyjne specjalizujące się w edukacji dziecięcej, w 2004 roku założyła też Women's Media Center. Była prezeską
i współzałożycielką Voters for Choice, politycznego komitetu pro-choice. Jest prezeską kobiecej fundacji Ms. wspierającej kobiety i dziewczęta.
85-letnia dziś Steinem stała się ikoną ruchu na rzecz równouprawnienia kobiet w czasach, gdy oznaczał on walkę o zniesienie patriarchatu i podstawowe prawa kobiet w życiu publicznym. Za swoją działalność otrzymała z rąk Baracka Obamy w 2013 roku prezydencki Medal of Freedom, najwyższe cywilne odznaczenie w Stanach Zjednoczonych.
W tej porywającej historii o przywództwie, podróżach i aktywizmie Steinem uświadamia nam, że otwarty umysł może zmienić sposób naszego myślenia, działania i życia. Autorka po raz pierwszy opowiada tak szczerze historię swojego życia!
W 2020 roku na ekrany kin wejdzie filmowa biografia Glorii Steinem z nagrodzonymi Oscarami®
Julianne Moore i Alicią Vikander.
True or false? It’s rarely that simple.
There is always more than one truth in every story. Eating meat is nutritious but it’s also damaging to the environment. The Internet disseminates knowledge but it also spreads hatred. As communicators, we select the truths that are most useful to our agenda.
We can select truths constructively to inspire nations, encourage children, and drive progressive change. Or we can select truths that give a false impression of reality, misleading people without actually lying. Others can do the same, motivating or deceiving us with the truth.
In Truth, communications strategy expert Hector Macdonald explores how truth is used and abused in politics, business, the media and everyday life. Combining great storytelling with practical takeaways and a litany of fascinating, funny and insightful case studies, Truth is a chilling and engaging read about how profoundly our mindsets and actions are influenced by the truths that those around us choose to tell.
For fans of Factfulness, A Field Guide to Lies and Statistics and The Art of Thinking Clearly, a fascinating dive into the many ways in which ‘competing truths’ shape our opinions, behaviours and beliefs.
Kino jako dzieło artystyczne, a zarazem przekaz medialny, zrewolucjonizowało nie tylko sferę rozrywki, sztuki, przemysłu, ale również zmieniło sposób poznawania i postrzegania świata. Znacząco przyczyniło się do przewagi współczesnej cywilizacji wizualnej nad kulturą werbalną. Rozwój i cyfryzacja techniki filmowej stworzyły nowe możliwości artystycznego wyrazu, co utwierdziło pozycję kina jako medium wyjątkowo atrakcyjnego, popularnego i lubianego. (...) Stosunek Kościoła do filmu i kina ulegał swoistej ewolucji. (...) Na powstanie i popularność kina jako medium wizualnego Kościół zareagował początkowo zdecydowaną obroną tradycyjnego modelu kultury, w którym fundamentem i konstytutywną wartością było słowo.
Próba powtórnego przyjrzenia się problematyce kulturowych możliwości integracji europejskiej w kontekście niepewnej przyszłości zjednoczonej Europy, w czasach, kiedy interesy poszczególnych państw tworzących wspólnotę są coraz bardziej odległe od siebie lub wręcz ze sobą sprzeczne. Praca ma duże walory dydaktyczne, pozwalające uwolnić się od potocznego, stereotypowego rozumienia populizmu.
Niniejszy szkic nie jest całościową syntezą nauczania św. Jana Pawła II, lecz jedynie wprowadzeniem i zachętą do lektury jego encyklik, adhortacji i listu apostolskiego, w których poruszane są sprawy społeczne w świetle misji zbawczej Kościoła. Aby właściwie odczytać myśl społeczną Papieża z Polski, nie sposób nie uwzględnić jej wymiaru religijnego, duchowego i nadprzyrodzonego. Cały jego pontyfikat odznaczał się bowiem głębokim zdumieniem wobec wartości i godności człowieka. Z tej przesłanki Papież potrafił wyprowadzić wnioski, które kryją w sobie nie tylko treść religijną, ale także społeczną, polityczną, a nawet ekonomiczną. Jego myśl jaśnieje prawdą o Bogu i człowieku, o Kościele i społeczeństwie, a zwłaszcza o rodzinie jako najbardziej podstawowej wspólnocie życia i miłości.
Social media is supposed to bring us together - but it is tearing us apart.
'A blisteringly good, urgent, essential read' Zadie Smith
The evidence suggests that social media is making us sadder, angrier, less empathetic, more fearful, more isolated and more tribal.
Jaron Lanier is the world-famous Silicon Valley scientist-pioneer who first alerted us to the dangers of social media. In this witty and urgent manifesto he explains why its toxic effects are at the heart of its design, and, in ten simple arguments, why liberating yourself from its hold will transform your life and the world for the better.
Książka stanowi bardzo interesujące studium problematyki romskiej. Autorzy w sposób wnikliwy i wielowątkowy przedstawiają interesujące ich kwestie, opierając swoje rozważania na bogatym materiale empirycznym. Praca ukazuje duże znawstwo dyskutowanej tematyki, a także umiejętność łączenia rozważań szczegółowych z ich szerszym kontekstem. Lektura tego opracowania jest intelektualnie inspirująca, a także pozwala na zdobycie wiedzy na temat romskich spraw. Co ważne, w książce prezentowany jest nie tylko romski punkt widzenia, ale też ten właściwy nie-Romom, co jest szczególnie istotne dla poznania dynamiki relacji etnicznych czy procesów tożsamościowych. To podejście czyni tę publikację szczególnie wartościową.
Z recenzji dr hab. Katarzyny Warmińskiej-Zygmunt, prof. UE
Ewa Nowicka jest profesorem antropologii społecznej i założycielką Zakładu Antropologii Społecznej w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie pracuje jako profesor w Collegium Civitas. Jest autorką podręcznika „Świat człowieka – świat kultury” (wyd. VII, 2007). Opublikowała liczne książki i artykuły poświęcone problematyce swojskości i obcości, kontaktowi kultur, sytuacji mniejszości polskiej na obszarach byłego ZSRR, strukturze i przemianom tożsamości polskiej, powstawaniu nowych narodów na Syberii i sytuacji grup mniejszościowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Od 25 lat prowadzi intensywne badania terenowe poświęcone Romom.
Maciej Witkowski jest antropologiem społecznym i psychologiem kulturowym, członkiem European Association of Social Anthropologists i Gypsy Lore Society (najstarszej na świecie organizacji naukowej poświęconej sprawom romskim). Pracuje jako profesor w Akademii WSB. Od kilkunastu lat zajmuje się problematyką integrowania Romów w Polsce i innych krajach oraz metodologią badań międzykulturowych w różnych obszarach nauk społecznych. Brał udział w licznych badaniach terenowych poświęconych problematyce funkcjonowania mniejszości etnicznych w Europie Wschodniej. Autor książki „Polityka i antropologia. Praktyki integrowania Bergitka Roma w karpackich wioskach w Polsce” (2016)
Men are so last century. They seem to have stopped evolving. The Mad Men world is disappearing and the guys are struggling to figure out the altered parameters of manliness.’
Maureen Dowd
‘Do women get anything from men being obsolete? Do we win by triumphing in work, education, the economy, politics and business, while retaining homemaking and child rearing? If that happened then we will be doing everything! Are men obsolete? No! I won’t let you be you f*****s!’
Caitlin Moran
Are Men Obsolete is an essential and entertaining read for anyone interested in what happens next in the great gender discussion. Maureen Dowd, Caitlin Moran, Camille Paglia and Hanna Roisin debate whether modern man is past his sell-by-date, and, if so, what does that mean for women?
Nie sposób usunąć ich z ludzkiego świata. Monstra, potwory, dziwolągi...
Zawsze gdzieś w końcu je dojrzymy – co więcej, będziemy ich szukać, gdyż ich natura intryguje nas i pociąga. Wystawimy je na pokaz, tłumacząc, że to potrzebne, gdyż odstępstwo wskazuje regułę, bo nieforemność uczy, czym jest forma. Dzieje się tak, jakby monstra chciały udowodnić, że do czegoś są nam potrzebne, jakby chciały powiedzieć, że bez nich nie określimy naszej własnej natury i nie zrozumiemy świata, który chcemy uporządkować i rozjaśnić.
Stoimy u progu zmiany, jakiej świat jeszcze nie widziałAutonomiczne samochody, sztuczna inteligencja pokonująca człowieka na każdym kroku czy korporacje, które choć istnieją jedynie wirtualnie, rozwijają globalne sieci - to juz nie science fiction, lecz czasy, w których żyjemy.W najnowszej książce Andrew McAfee i Erik Brynjolfsson potwierdzają swoją pozycję jednych z najwybitniejszych myślicieli i futurologów. Jako specjaliści od biznesu i nowych technologii pokazują, jak obydwie te dziedziny w najrozniejszych odmianach i dyscyplinach (od big data, przez inteligencje maszynową aż do ekonomii współdzielenia) wpływają na przebiegunowanie współczesnego świata.Tytułowe maszyna, platforma i tłum coraz wyraźniej zaznaczają bowiem swoją obecność w wyznaczaniu kierunku rozwoju - gospodarczego, technologicznego i społecznego. Maszyny regularnie będą zastępować ludzkie umysły - nie tylko dzięki większej mocy obliczeniowej, ale przede wszystkim z powodu umiejętności uczenia się i autonomicznego rozwoju. Zamiast ograniczonych i zamkniętych produktów, firmy będą dostarczać klientom platformy umożliwiające ich darmowy rozwój oraz personalizację.Tłum z kolei zrewolucjonizuje sposób zarządzania firmą. Kluczowe decyzje coraz rzadziej podejmowane będą w rdzeniu przedsiębiorstwa, a coraz częściej będą zależeć od ogromnej liczby konsumentów czy specjalistów. Dzięki technologii ich zbiorowa mądrość może wielokrotnie przewyższyć przebrzmiałe metodologie zawodowych doradców przechodzących z firmy do firmy.Wykorzystując swoje doświadczenie biznesowe i badawcze, McAfee i Brynjolfsson skupiają się przede wszystkim na próbach, trendach i długoterminowych tendencja. Przy całej ich ostrożności wytrawnych graczy nie pozostawiają jednak wątpliwości - rewolucja, która właśnie obserwujemy, zmieni biznes i gospodarkę na jeszcze większa skale, niż zrobiła to kiedyś rewolucja przemysłowa.A świat spod znaku maszyny, platformy i tłumu bedzie znacząco różnił się od naszego.
Chcesz wiedzieć, jak zawierać dobre znajomości i być niezawodnąprzyjaciółką? Jeśli tak, to jest książka dla ciebie!Gdy ma się paręnaścielat, życie może wydawać się skomplikowane szczególnie jeśli jest się dziewczyną.Spójrzmy prawdzie w oczy: nastolatki spotykają się z całym szeregiem problemów iprzeżywają rozterki. I właśnie tę książkę napisano z myślą o nich, aby pomóc imstać się mądrymi i pewnymi siebie przywódczyniami i przyjaciółkami.Dziękiniej młode czytelniczki mogą poznać skuteczne metody wywierania wpływu nainnych, rozładowywania napięć i radzenia sobie z własnymi błędami. Dowiedzą się,jak żyć ze sobą w zgodzie. Książka, uzupełniona testami, autorefleksjami iprzykładami z życia, oferuje szczere, bardzo praktyczne rady dla każdejnastolatki, która chce znać swoją wartość i potrafić swobodnie i bezproblemowoporuszać się w każdym towarzystwie.
Jest taki gorzki rysunek Janka Kozy: dwie sprzątaczki, jedna pochylona szoruje kibel, druga stoi nad nią z miotłą i pyta: ,,Jaką masz umowę?"". ,,O dzieło"" - odpowiada pochylona. Kamil Fejfer, twórca ,,Magazynu Porażka"", przyjrzał się kobietom pracującym. Ten rynek jest okrutnie niesprawiedliwy, co pokazują historie kobiet przytoczone w książce i setki badań, do których dotarł autor.
Budowanie kapitału społecznego nieodłącznie wiąże się ze środowiskową współobecnością bibliotek. Niniejsza publikacja dokumentuje drogi rozwoju niektórych instytucji, ujmuje przykłady innowacyjnych i tradycyjnych działań mających wpływ na kształtowanie pozytywnego wizerunku biblioteki w świadomości potencjalnych i rzeczywistych użytkowników. Autorzy odwołują się do zagadnień zorientowanych wokół marketingu i zarządzania, konferencji naukowych, rozmów z bibliotekarzami oraz najnowszych wydawnictw dotyczących rozszerzonej rzeczywistości, transformacji nośników tekstu, współczesnych tendencji w popularyzowaniu czytelnictwa i uczestnictwa w szeroko pojętej kulturze, warsztatów z książką w roli głównej. Przywołane formy pracy, obejmujące różne inicjatywy, w aspekcie społecznym tworzą nowe sytuacje komunikacyjne. Dotyczą nie tylko bibliotek publicznych. Na pewno warte są uwagi, a być może okażą się inspirujące i pomocne.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?