Nowe wydanie bestsellerowego podręcznika psychoterapii psychodynamicznej Psychoterapia psychodynamiczna pozwala zrozumieć głęboko zakorzenione przekonania i motywacje, uczy rozpoznawania i regulowania emocji oraz pomaga zauważyć wpływ traumatycznych doświadczeń na teraźniejszość. Glen O. Gabbard w swoim podręczniku w przystępny sposób wyjaśnia założenia tego podejścia, tłumaczy podstawowe pojęcia oraz prezentuje kolejne etapy pracy. Ponadto wskazuje, że terapia długoterminowa pozwala na wnikliwą analizę problemów pacjenta, wspólne poszukiwanie ich przyczyn i wypracowanie skutecznych rozwiązań. Autor przedstawia wyniki najnowszych badań klinicznych, ukazuje zmiany w tym nurcie spowodowane między innymi przez rozwój neurobiologii i wszechobecność nowych mediów. Wyjaśnia współczesne rozumienie zagadnień, takich jak ocena stanu pacjenta, rozpoczęcie i zakończenie terapii czy przeniesienie i przeciwprzeniesienie. Zaprezentowane na konkretnych przykładach metody i techniki umożliwiają poznanie procesu terapeutycznego w praktyce. Opis wzbogacono o starannie przygotowane nagrania wideo, które pozwolą zrozumieć zastosowanie proponowanych rozwiązań. Długoterminowa psychoterapia psychodynamiczna. Wprowadzenie to prawdziwe kompendium wiedzy. Z podręcznika skorzystają nie tylko osoby rozpoczynające pracę w nurcie psychodynamicznym, lecz także doświadczeni terapeuci. Glen O. Gabbard porządkuje kluczowe zagadnienia dotyczące psychoterapii psychodynamicznej. W przejrzysty sposób wyjaśnia główne koncepcje i krok po kroku przeprowadza czytelnika przez wszystkie kwestie praktyczne. Dodatkowym atutem są przykłady kliniczne ilustrujące poruszane w podręczniku zagadnienia. Piotr Miszewski, Prezes Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej Od lat korzystam z książki Gabbarda na kursie wprowadzającym do długoterminowej psychoterapii psychodynamicznej i moi rezydenci ją uwielbiają! W przystępny sposób dostarcza im wiedzy teoretycznej, a zarazem stanowi praktyczne wsparcie w pracy z pacjentami. Wartościowe materiały wideo, do których odsyła publikacja, dają możliwość obserwowania, jak doświadczony terapeuta radzi sobie z najczęstszymi wyzwaniami procesu terapeutycznego. Michael F. Myers, profesor psychiatrii klinicznej i specjalista ds. edukacji w SUNY Downstate Medical Center w Nowym Jorku Choć skromnie zatytułowany jako „wprowadzenie”, podręcznik ten jest mistrzowskim zestawieniem najważniejszych nurtów myśli psychodynamicznej ożywionych praktyczną mądrością na temat tego, co warto robić i mówić podczas leczenia. Powinno się go przeczytać co najmniej dwukrotnie w ciągu kariery zawodowej – po raz pierwszy, gdy jako stażyści uczymy się podstaw, i po raz drugi, kiedy jako doświadczeni klinicyści potrafimy docenić zniuansowanie i głębię tego źródła. Oto Glen O. Gabbard, znakomity nauczyciel i klinicysta, w najlepszym wydaniu. Jonathan Shedler, PhD, profesor psychiatrii, University of Colorado Denver School of Medicine Glen O. Gabbard, MD, profesor psychiatrii, kierownik Kliniki Psychiatrycznej w Baylor College of Medicine w Houston. Prowadzi szkolenia w zakresie psychoanalizy i pracuje jako superwizor w Center for Psychoanalytic Studies. Jest autorem lub redaktorem licznych artykułów naukowych i książek, między innymi Psychiatrii psychodynamicznej w praktyce klinicznej (WUJ, 2015). Pełnił funkcję współredaktora naczelnego czasopisma „International Journal of Psychoanalysis”. Został wyróżniony The Sigourney Award za wybitny wkład w rozwój psychoanalizy oraz przez American Psychiatric Association/ National Institute of Mental Health Vestermark. W 2021 roku otrzymał nagrodę za całokształt działalności od Uniwersytetu Rzymskiego „La Sapienza”.
Przetrwanie i ucieczka z toksycznego lub pełnego przemocy związku może być tylko częścią walki. Często jeszcze długo po zakończeniu takiej relacji trzeba walczyć o całkowite wyzdrowienie. Twoje poczucie własnej wartości może zostać nadszarpnięte, możesz czuć się wściekły i zdradzony, a także karać lub obwiniać siebie.Autorka poradników psychologicznych i specjalistka od zachowań toksycznych, narcystycznych nadużyć i zaburzeń osobowości, dr Stephanie Moulton Sarkis, widziała to wszystko i jest tutaj, aby pomóc iść naprzód. W tej książce dr Sarkis okazuje współczucie i dzieli się swoją wiedzą z osobami, które zakończyły toksyczną relację, pomagając zrozumieć podstawy takich zachowań i znaleźć spokój.
Ludzie, którzy kochają, nie wpadają w depresję. Poprzez miłość wyrażają siebie, afirmują swoje istnienie i tożsamość.
Człowiek pogrążony w depresji – powiada dr Alexander Lowen – traci kontakt z rzeczywistością, zwłaszcza z rzeczywistością własnego ciała. W tej inspirującej, pionierskiej pracy autor zgłębia kulturowe i psychologiczne czynniki, które przyczyniają się do tego stanu, i pokazuje, w jaki sposób możemy pokonać depresję – przede wszystkim odzyskując łączność z naszą fizyczną istotą i ucząc się rozpoznawać fizyczne przejawy naszych emocji. Wychodząc ze swoich rozległych doświadczeń z pacjentami cierpiącymi na depresję, proponuje serię prostych, a mimo to skutecznych ćwiczeń, które pomogą nam rozbudzić drzemiące w nas siły, pozwolą na pełne wyrażenie swej miłości i wyjątkowości, przywrócą nam duchowość i wiarę.
Książka dr. Lowena jest ważna, ale i zajmująca dla poważnie zainteresowanego tematem czytelnika. Styl autora jest niezwykle klarowny, wolny od zawodowego żargonu i bardzo osobisty.
„Publishers Weekly”
Tłumaczenie publikacji czołowego badacza inteligencji, twórczości i mądrości, Roberta J. Sternberga z Uniwersytetu Cornella w USA oraz austriackiej badaczki z Uniwersytetu w Klagenfurcie, Judith Glück.
Czytelnicy, szukający mądrych odpowiedzi na trudne pytania, znajdą tu pełen zestaw zagadnień związanych z mądrością: od uzasadnienia, dlaczego w dzisiejszych trudnych czasach ta tematyka jest ważna, poprzez przegląd głównych podejść teoretycznych, aż po postulaty jak rozwijać kompetencje mądrościowe, a także jak je rozpoznawać i kultywować u siebie. Lekturą z pewnością zainteresują się nie tylko badacze zdolności poznawczych i mądrości, profesjonalni psychologowie i pedagodzy oraz studenci tych kierunków, filozofowie i edukatorzy, ale także wszyscy, którzy pragną wieść mądre życie.
Prezentujemy dzieło, jakiego jeszcze w polskiej psychologii i pedagogice nie było; dzieło, które uzupełnia dotkliwą lukę w badaniach nad tym jednym z najważniejszych i najcenniejszych przymiotów ludzkiego życia, jakim jest mądrość.
Prof. dr hab. Krzysztof J. Szmidt
Publikacja wpisuje się w dyskusję dotyczącą kształtu i sensu edukacji we współczesnym świecie, kompetencji kluczowych i możliwości przygotowania młodych ludzi na wyzwania jutra. Napisana jest w sposób zachęcający do polemiki i głębokiej refleksji – nie pozostawia czytelnika neutralnym.
Dr Tomasz Knopik
Ostatnio w serii ukazały się:
R.J. Sternberg, L. Jarvin, E.L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu
A. Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie
M. Lipman, Myślenie w edukacji
W drugiej, po fenomenalnym bestsellerze Inteligencja emocjonalna, książce zatytułowanej Inteligencja emocjonalna w praktyce Goleman zajmuje się źródłami sukcesu w pracy, i to zarówno indywidualnego pracownika, jak i całej organizacji. Pokazuje na konkretnych przykładach jak emocje, samokontrola i samoświadomość, zdolność komunikacji, umiejętność pracy w grupie wpływają na osiągnięcie sukcesu. Przeczytaj w czasopiśmie "Benefit" artykuł dotyczący rozwijania inteligencji emocjonalnej
Temple Grandin wysoko funkcjonująca osoba z autyzmem, doktor zoologii i znana na całym świecie działaczka opowiada o trudnościach związanych z tym zaburzeniem oraz radzi, jak im sprostać. Opisuje najważniejsze zagadnienia na różnych etapach życia: od wczesnej interwencji terapeutycznej po problemy dorosłych osób z autyzmem. Podpowiada też rodzicom, jak wspierać dziecko, aby mogło wykorzystać swój potencjał. Któż lepiej niż Temple Grandin mógłby przedstawić nam osobiste spojrzenie na autyzm i zespół Aspergera? []W tej książce niczym w pigułce zgromadziła wnikliwe, przemyślane, elokwentne i nade wszystko praktyczne konkluzje oraz wskazówki na temat radzenia sobie z szerokim wachlarzem zachowań, stylów uczenia się i problemów zdrowotnych, które występują w autyzmie i zespole Aspergera.dr Ruth Christ SullivanTemple jest moją bohaterką. Gdyby wybierano osobę, która w tym stuleciu w największym stopniu przyczyniła się do rozwoju naszej wiedzy na temat autyzmu, to oddałbym swój głos na Temple Grandin.dr Tony Attwood
Książka dotyczy globalnego problemu współczesnego świata, jakim jest otyłość. Pozwala lepiej zrozumieć zachowania żywieniowe i ich zmianę. Wyniki badań własnych Autorka przekłada na język praktyki i wskazuje, które zmienne psychologiczne ułatwiają, a które utrudniają samoregulację zachowań żywieniowych. zarówno w grupie pacjentów bariatrycznych, jak i osób chcących zmodyfikować swój styl żywienia. Tym samym wskazuje, jak i co można zmienić, by redukcja masy ciała była skuteczna i trwała. Spis treści: Słowo wstępne Wstęp Rozdział 1. Definicja otyłości i rozpowszechnienie choroby 1.1. Rozpoznawanie otyłości 1.2. Rozpowszechnienie otyłości 1.3. Skutki otyłości 1.3.1. Somatyczne skutki otyłości 1.3.2. Psychospołeczne skutki otyłości 1.3.3. Ekonomiczne skutki otyłości Rozdział 2. Przyczyny rozwoju otyłości. Nieprawidłowe zachowania żywieniowe a otyłość 2.1. Jedzenie emocjonalne jako zachowanie sprzyjające otyłości 2.2. Nawykowe jedzenie jako zachowanie sprzyjające otyłości 2.3. Restrykcje żywieniowe jako zachowanie sprzyjające otyłości Rozdział 3. Metody leczenia otyłości 3.1. Zachowawcze leczenie otyłości 3.2. Chirurgiczne leczenie otyłości 3.3. Rodzaje operacji bariatrycznych 3.3.1. Częstotliwość wykonywanych operacji bariatrycznych 3.4. Skuteczność leczenia otyłości za pomocą operacji bariatrycznych Rozdział 4. Kwalifikacja chorych na otyłość olbrzymią do operacji bariatrycznej 4.1. Wskazania do chirurgicznego leczenia otyłości 4.2. Przeciwwskazania do chirurgicznego leczenia otyłości Rozdział 5. Rola psychologa w chirurgicznym leczeniu otyłości olbrzymiej 5.1. Etap I. Kwalifikacja do operacji bariatrycznej - ocena stanu psychicznego pacjenta 5.2. Etap II. Przygotowania do operacji bariatrycznej - opieka okołooperacyjna 5.3. Etap III. Opieka pooperacyjna - długoterminowa Rozdział 6. Zmiana zachowań zdrowotnych - rola konstruktów psychologicznych ułatwiających samoregulację zachowań żywieniowych 6.1. Rola autonomii motywacji w regulacji zachowań żywieniowych 6.2. Rola mechanizmów kontroli działania w regulacji zachowań żywieniowych 6.3. Rola poczucia własnej skuteczności w regulacji zachowań żywieniowych Rozdział 7. Zmiana zachowań zdrowotnych - rola układu nagrody i czynników środowiskowych utrudniających proces samoregulacji zachowań żywieniowych Rozdział 8. Regulacja zachowań żywieniowych u osób chorych na otyłość olbrzymią Rozdział 9. Sformułowanie problemu badawczego i sposób jego empirycznej weryfikacji Rozdział 10. Etap I badania z udziałem pacjentów bariatrycznych 10.1. Metoda 10.1.1. Osoby badane 10.2. Procedura 10.3. Mierzone zmienne i narzędzia badawcze 10.4. Wyniki badania etapu I z udziałem pacjentów bariatrycznych 10.4.1. Podsumowanie wyników badania etapu I z udziałem pacjentów bariatrycznych w świetle postawionych hipotez Rozdział 11. Etap II badania z udziałem pacjentów bariatrycznych 11.1. Metoda 11.1.1. Osoby badane 11.2. Procedura 11.2.1. Mierzone zmienne i narzędzia badawcze 11.3. Wyniki badania etapu II z udziałem pacjentów bariatrycznych 11.3.1. Podsumowanie wyników badania etapu II z udziałem pacjentów bariatrycznych w świetle postawionych hipotez Rozdział 12. Badanie z udziałem osób z intencją zmiany zachowań żywieniowych 12.1. Metoda 12.1.1. Osoby badane 12.2. Procedura 12.2.1. Mierzone zmienne i narzędzia badawcze 12.3. Wyniki badania 12.3.1. Podsumowanie wyników badania z udziałem osób deklarujących intencję zmiany zachowań żywieniowych w świetle postawionych hipotez Dyskusja Bibliografia
Znaczenie bezpieczeństwa w naszym życiu Teoria poliwagalna szczegółowo wyjaśnia funkcjonowanie autonomicznego układu nerwowego i pomaga zrozumieć wpływ uwarunkowań biologicznych na relacje społeczne. Najnowsze badania pozwoliły na doprecyzowanie, uzupełnienie oraz rozszerzenie głównych założeń i zastosowań tego podejścia. Stephen W. Porges w książce Bezpieczeństwo poliwagalne zebrał najważniejsze artykuły, które opisują i wyjaśniają reakcje organizmu na zagrożenie i stres, a także wskazują metody stymulacji autonomicznego układu nerwowego. Tłumaczy, jak praktyki religijne, zabawa, joga czy relacje ze zwierzętami zwiększają poczucie bezpieczeństwa i pomagają w samoregulacji. Autor wyjaśnia, w jaki sposób włączać teorię poliwagalną do neurokardiologii, terapii traumy, zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz zaburzeń przywiązania. Odwołując się do doświadczeń pandemii COVID-19, analizuje psychiczne konsekwencje lockdownu i ograniczonych kontaktów społecznych. Podręcznik systematyzuje wiedzę na temat nowatorskiej teorii poliwagalnej, pokazuje różnorodne obszary jej zastosowania oraz uczy, jak wykorzystywać ją w praktyce klinicznej i terapeutycznej. Książka Porgesa przypomina , że najbardziej podstawowa ludzka potrzeba, czyli poczucie bezpieczeństwa, zależy od naszego stanu autonomicznego. Empatyczne, a jednocześnie ugruntowane w nauce podejście poliwagalne oferuje nową perspektywę, mającą wpływ na codzienne życie i procesy terapeutyczne. Lektura pozostawia czytelnika z głębokim przekonaniem o kluczowym znaczeniu bezpiecznej ludzkiej więzi. Pat Ogden, założycielka Sensorimotor Psychotherapy Institute i współautorka książki Psychoterapia sensomotoryczna. Interwencje w terapii traumy i zaburzeń przywiązania (WUJ, 2023) Bezpieczeństwo poliwagalne prezentuje podstawy teorii Stephena W. Porgesa oraz jej zastosowanie zarówno w praktyce klinicznej, jak i w życiu codziennym. Ta zniuansowana, bogata w szczegóły i przystępnie napisana książka jest przydatnym narzędziem dla lekarzy i terapeutów oraz wszystkich zainteresowanych zagadnieniem ścisłego związku ciała i psychiki. Gabor Maté, autor książki Kiedy ciało mówi nie. Koszty ukrytego stresu Stephen W. Porges, profesor Uniwersytetu Indiany oraz założyciel i dyrektor Kinsey Institute Traumatic Stress Research Consortium na tejże uczelni, profesor psychiatrii Uniwersytetu Karoliny Północnej oraz profesor emerytowany na Uniwersytecie Illinois w Chicago i Uniwersytecie Maryland. Pełnił funkcję prezesa Society for Psychophysiological Research oraz Federation of Associations in Behavioral and Brain Sciences. Jest laureatem National Institute of Mental Health Research Scientist Development Award. Opublikował około czterystu recenzowanych artykułów naukowych z takich dziedzin, jak anestezjologia, inżynieria biomedyczna, fizjologia wysiłku fizycznego, neurologia, psychiatria, psychologia oraz badanie i terapia uzależnień. Stephen W. Porges jest twórcą zaprezentowanej w 1994 roku teorii poliwagalnej, łączącej ewolucję autonomicznego układu nerwowego ssaków z zachowaniem społecznym i podkreślającej rolę stanu fizjologicznego w problemach z zachowaniem oraz zaburzeniach psychiatrycznych. Na tej teorii opierają się dzisiaj innowacyjne formy terapii uwzględniające mechanizmy fizjologiczne leżące u podstaw symptomów obserwowanych w wielu zaburzeniach psychicznych, fizycznych i behawioralnych.
Przestań roztrząsać, co by było gdyby, i zacznij cieszyć się życiemMogłem wybrać lepiej Trzeba było Powinnam była przewidzieć Zastanawiasz się, jak wyglądałoby twoje życie, gdybyś w kluczowym momencie podjął inną decyzję? A może uważasz, że zmarnowałaś swoją jedyną szansę? Żal towarzyszy każdemu z nas, bywa paraliżujący, może stanowić źródło wstydu i rozczarowania, ale też okazać się potężnym narzędziem zmiany. Gdybym tylko pokazuje nam, jak go wykorzystać, by poprawić jakość życia.Robert L. Leahy, jeden z najbardziej cenionych terapeutów poznawczo-behawioralnych, wyjaśnia, czym jest żal, w jaki sposób powstaje, a także nakreśla jego związek z ocenianiem ryzyka i naszym stylem podejmowania decyzji. Opisuje najczęstsze emocje towarzyszące nadmiernemu rozpamiętywaniu i jego wpływ na poczucie własnej wartości, lęki społeczne, depresję czy prokrastynację. Zaprezentowane w poradniku nowoczesne narzędzia terapii CBT pomogą podejmować decyzje z większą pewnością siebie, wyciągać wnioski z dotychczasowych działań i radzić sobie z ich nieprzewidzianymi konsekwencjami.Książka ta pozwoli zrozumieć, że reakcjami na żal nie muszą być smutek, wyrzuty sumienia czy bezradność. Będzie ona cennym narzędziem dla terapeutów, ale skorzysta z niej też każdy, kto zmaga się z nieakceptacją podjętych decyzji i ma trudności z dokonywaniem wyborów.Dzięki tej książcenauczysz się podejmować decyzje bez rozpamiętywania i wyrzutów sumieniazaczniesz radzić sobie z żalem, którego nie da się uniknąćprzede wszystkim dowiesz się, jak sprawić, by żal był produktywnyŻal zwykle dotyczy naszych decyzji, które oceniamy negatywnie i których nie możemy już zmienić. Nie jest to przyjemne uczucie, ale jak każda emocja stanowi źródło ważnych informacji o nas i o tym, co dla nas ważne. Leahy w przystępny sposób wyjaśnia psychologiczne mechanizmy związane z przeżywaniem żalu. Proponuje też praktyczne ćwiczenia, które pomagają żyć tak, by żałować jak najmniej, a odczuwając żal - dobrze z niego korzystać.dr n. społ. Karolina Staniaszek, psycholożka, psychoterapeutka, superwizorka, wiceprzewodnicząca PTTPBNasza kultura każe podziwiać tych, którzy niczego nie żałują. Nie da się jednak wyciągać wniosków, unikając konfrontacji z popełnionymi błędami. Ta mądra i dobrze napisana książka pomoże ci spojrzeć w przyszłość bez wikłania się w myśli typu: mogłem, trzeba było, powinnam byłaSteven C. Hayes, PhD, współautor książki Terapia akceptacji i zaangażowania (WUJ, 2013)Słynny psycholog Robert L. Leahy odkrywa tajemnice jednej z najpowszechniejszych i zarazem najmniej zrozumiałych emocji. Ta niezwykle nowatorska, a jednocześnie przystępna książka jest pełna przykładów oraz praktycznych wskazówek, dzięki którym żal przestanie cię paraliżować, a zacznie pobudzać do działania.David A. Clark, PhD, współautor książki Zaburzenia lękowe (WUJ, 2018)Robert L. Leahy, PhD - profesor psychologii klinicznej w Weill Cornell Medical College i dyrektor American Institute for Cognitive Therapy w Nowym Jorku. Jest cenionym autorem kilkudziesięciu książek adresowanych zarówno do specjalistów w dziedzinie psychiatrii i psychoterapii, jak również do szerokiego grona czytelników. W Polsce ukazały się miedzy innymi Techniki terapii poznawczej. Poradnik praktyka (WUJ, 2018) orazPokonaj depresję, zanim ona pokona ciebie ( WUJ, 2014). Jest laureatem prestiżowej nagrody im. Aarona T. Becka. Jego książki przetłumaczono na 21 języków.
Nadszedł czas, aby przebudować świat – to hasło przewodnie tej przełomowej książki, która opisuje kroki, jakie powinniśmy podjąć, by wesprzeć osoby autystyczne, które spotykamy w naszym życiu. Współczesny świat nie jest stworzony dla osób neuroatypowych: niepotrzebny hałas, jasne migające światła, small talk, rozmowy telefoniczne, aluzje i niepisane zasady – dla osób autystycznych to może być koszmar. W książce Atypowy Pete Wharmby odsłania kulisy bycia „innym”, wyjaśniając za pomocą dowcipnych i ciepłych słów, jak męczące jest dopasowywanie się do świata, który nie został zaprojektowany dla ciebie. Książka ta oferuje jednak coś więcej niż tylko inny punktu widzenia. Po całym życiu spędzonym na maskowaniu swojej inności i otrzymaniu późnej diagnozy, Pete jest idealnym partnerem do rozmowy na temat tego, w jaki sposób nasze dwa światy mogą się spotkać i co możemy zrobić dla wielu autystycznych osób w naszych szkołach, miejscach pracy i życiu. Błyskotliwa, zabawna i przełomowa książka o tym, okazji jakie kroki powinniśmy , by uczynić świat bardziej przyjaznym dla naszych neuroróżnorodnych przyjaciół, krewnych i dla nas samych, a także apel do każdego, kto wierzy w społeczeństwo integracyjne i chce uczestniczyć w poszukiwaniu odpowiednich rozwiązań.
Kiedy chętniej komunikujemy się z innymi? Kiedy wiemy, że to, co mamy do przekazania, jest ważne i bliskie naszemu sercu. Karty pracy Opowiem wam o sobie ukierunkowują ucznia na pozytywne emocje i zachęcają do mówienia o sobie. Uzupełniając kolejne karty, ma on okazję opowiedzieć o tym, co jest mu bliskie. Pomogą mu w tym rysunki, podpisy, a także zdjęcia z rodzinnego archiwum pokazujące najbliższe osoby, zainteresowania, ważne wydarzenia, ulubione miejsca oraz czynności. W ten sposób uczeń stworzy na kartach pracy własną historię o sobie! Dzięki publikacji uczeń: poszerzy swoje kompetencje komunikacyjne otrzyma szansę skonstruowania narzędzia pomocnego w porozumiewaniu się z innymi. Publikacja przeznaczona jest dla uczniów szkół podstawowych mających problemy z komunikowaniem się z otoczeniem w tym osób z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu czy użytkowników komunikacji alternatywnej i wspomagającej. To świetna pomoc do użycia na zajęciach rewalidacyjnych, funkcjonowania osobistego i społecznego czy rozwijających komunikowanie się. Przyda się także podczas indywidualnej pracy z uczniem.
Jakie znaczenie dla dziecka ma doświadczenie bólu - od zastrzyku do złamania dużej kości? Jak nauczyć je radzić sobie z bólem? Jak możemy pomóc?Bez względu na to, czy należysz do rodziców, dziadków, pracowników służby zdrowia, nauczycieli, czy dowolnej innej grupy opiekunów, masz szansę wpływać na to, w jaki sposób dziecko będzie reagować na ból i sobie z nim radzić. Już sama Twoja obecność jest nieocenioną pomocą, ale możesz więcej! Książka Kiedy dziecko czuje ból powstała właśnie po to, żeby pomóc Ci w tym niełatwym zadaniu. Znajdziesz w niej opisy różnych doświadczeń bólu i reakcji na nie oraz, przede wszystkim, dowiesz się, jak w takich momentach wspierać swoje dziecko oraz jak nauczyć je odpowiedniego radzenia sobie z bólem.Jeśli kiedykolwiek czułeś się bezsilny lub nie byłeś pewny, jak zareagować na dziecięcy ból - ta książka jest właśnie dla Ciebie.
Autorka dokonała analizy problematyki obejmującej dwa podstawowe obszary: proces kształtowania się myśli pedeutologicznej na przestrzeni dziejów oraz proces ewolucji roli nauczyciela - w celu ukształtowania u czytelników refleksyjnego nastawienia do wiedzy o pedeutologii jako znaczącej subdyscyplinie pedagogiki oraz o specyfice zmieniającej się w szybkim tempie rzeczywistości społeczno-edukacyjnej stanowiącej przestrzeń pracy współczesnego nauczyciela. Przedstawione przemyślenia, wątpliwości i kwestie dyskusyjne nastawione są na zachęcenie czytelnika do rozważań nad zawodem nauczyciela we współczesnym świecie oraz nad specyfiką procesu edukacji i wychowania młodego pokolenia. Spis treści: Wstęp Rozdział I. Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki 1. Przedmiot badań pedeutologii 2. Miejsce pedeutologii w naukach pedagogicznych 3. Rozwój polskiej myśli pedeutologicznej 4. Podsumowanie i kwestie do dyskusji Rozdział II. Osobowość i kompetencje nauczyciela 1. Zmieniające się konteksty profesji nauczycielskiej na przestrzeni dziejów 2. Wokół problematyki osobowości nauczyciela 3. Kompetencje zawodowe nauczyciela-wychowawcy 4. Podsumowanie i kwestie do dyskusji Rozdział III. Zawód nauczyciela w świetle nowych potrzeb - wybrane zagadnienia 1. Specyfika rozwoju zawodowego współczesnego nauczyciela 2. Istota, potrzeby oraz przejawy nauczycielskiego profesjonalizmu 3. Cyberprzestrzeń nowym wyzwaniem dla nauczycieli 4. Współczesne tendencje i dążenia w procesie edukacji nauczycielskiej 5. Podsumowanie i kwestie do dyskusji Rozdział IV. Szkoła przestrzenią uczenia się - wyzwania i zadania 1. Konstruktywistyczny model edukacji fundamentem szkoły stanowiącej przestrzeń uczenia się 2. Znaczenie dialogu edukacyjnego w kreowaniu środowiska uczenia się 3. Ukryty program szkolnej przestrzeni uczenia się 4. Specyfika przywództwa edukacyjnego w szkole stanowiącej przestrzeń uczenia się 5. Podsumowanie i kwestie do dyskusji Rozdział V. Rola nauczyciela w kreowaniu szkolnej przestrzeni uczenia się oraz procesu wyrównywania szans w dostępie do edukacji 1. Specyfika pracy nauczyciela szkoły opartej na konstruktywistycznym modelu edukacji 2. Złożoność zadań nauczyciela uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3. Wyzwania stawiane przed nauczycielem uczniów dotkniętych problemem nierówności społeczno-ekonomicznych 4. Działania edukacyjno-wychowawcze nauczyciela w środowisku wielokulturowym 5. Podsumowanie i kwestie do dyskusji Rozdział VI. Dylematy oraz problemy zawodu nauczycielskiego 1. Aksjologiczne i etyczne aspekty pracy nauczyciela 2. Stres oraz wypalenie zawodowe nauczyciela - przejawy i konsekwencje 3. Bezradność i osamotnienie nauczyciela w społeczności uczniowskiej 4. Tożsamość i autonomia współczesnego nauczyciela 5. Podsumowanie i kwestie do dyskusji Zakończenie Bibliografia
Programy wsparcia dla osób, które żyją w bliskim związku z osobą uzależnioną budzą wiele kontrowersji. Pułapka autosugestii stwarzana przez wiele poradników sprawia, że "syndrom współuzależnienia" potrafiłaby zapewne rozpoznać u siebie większość osób, a diagnoza na ich podstawie staje się zwykłym artefaktem. Wielość definicji "współuzależnienia" obecnych w literaturze oraz ogólnikowe kryteria medycznej klasyfikacji chorób (ICD) utrudniają udzielanie adekwatnej pomocy psychoterapeutycznej. Książka składa się z dwóch części - Wiedza i Praktyka. Część pierwsza stanowi swoistą odpowiedź na pytanie o zjawisko "współuzależnienia": Czy jest oparte na dowodach naukowych czy jest to raczej "koncepcja-kameleon"? Przedstawiono w niej różne modele rozumienia "współuzależnienia" ze szczególnym uwzględnieniem krytyki tej koncepcji i zmiany jej nazewnictwa na: bliscy osób uzależnionych. Specjaliści pracujący w ramach placówki mającej kontrakt z NFZ znajdą w tej książce wskazówki diagnostyczne na podstawie klasyfikacji ICD-11 oraz kwestionariuszowe narzędzia badawcze. W obszernym opracowaniu przeglądu interwencji skoncentrowanych na pomocy rodzinie z problemem uzależnienia zwrócono uwagę na praktyki terapeutyczne oparte na dowodach naukowych (Evidence-Based Practice). Opisano koncepcje, cele i techniki leżące u podstaw każdego podejścia. Część druga to zbiór praktycznych scenariuszy zajęć oraz treści psychoedukacyjnych, które krok po kroku przeprowadzą terapeutę przez cykl kluczowych tematów z zakresu terapii bliskich osób uzależnionych. Interwencje terapeutyczne zostały oparte na założeniach terapii poznawczo-behawioralnej, w zakresie: faktów i interpretacji, czyli obecności zniekształceń poznawczych; zmiany sposobu myślenia poprzez kwestionowanie dysfunkcyjnych założeń; budowania pozytywnej komunikacji z osobą uzależnioną; nagradzania zachowań nie nastawionych na używanie; rezygnacji z aktywności wzmacniających zachowania nałogowe; dopuszczania negatywnych konsekwencji nałogu. Przystępny język, zawarte w książce opisy sytuacji z życia codziennego oraz przykłady wypowiedzi wprowadzają pacjenta w skuteczną pomoc swoim bliskim. Bardzo przydatne dla terapeutów są znajdujące się na końcu streszczenia poszczególnych edukacji oraz załączniki. Mogą być wykorzystane jako gotowe arkusze w trakcie prowadzonych zajęć.
Terapia zajęciowa. Praktycy – praktykom to pierwsza książka opisująca realia pracy terapeutów zajęciowych z tytułem zawodowym, którzy ukończyli kształcenie akademickie. Zaproszeni autorzy będący równocześnie aktywnymi zawodowo terapeutami zajęciowymi opisują swoją drogę od podjęcia studiów do zaistnienia w tym zawodzie. Warto podkreślić różnorodność miejsc zatrudnienia tworzących poszczególne rozdziały terapeutów. Szczególny nacisk położony został na charakterystykę wykonywanych przez nich zadań zawodowych, możliwości rozwijania terapii zajęciowej oraz związanych z tym ograniczeń. Każdy z rozdziałów zawiera rzeczywisty opis przypadku przedstawiony według modelu CPPF (Canadian Practice Process Framework). Ponadto autorzy opisują swoje miejsce w zespołach funkcjonujących w placówkach, w których są zatrudnieni, a także przedstawiają rekomendacje dotyczące możliwości rozwoju zawodu. Dzięki niniejszej publikacji można zajrzeć ,,za kulisy” i dowiedzieć się jak wygląda praca osób, które posiadają unikatową wiedzę i umiejętności. Można także skorzystać z praktycznego wymiaru publikacji – analizując przedstawione opisy przypadków, uwzględniające wykorzystywane narzędzia, procedury oraz efekty pracy terapeutów. Patronat: Polskie Stowarzyszenie Terapii Zajęciowej, Sekcja Socjologii Zdrowia i Medycyny Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Fundacja Kreatywnie dla Zdrowia, Postępy Rehabilitacji.
Najczęściej uzależniamy się od substancji psychoaktywnych, ostatnie dekady przynoszą także niemal pandemiczny wzrost liczby uzależnień od czynności i urządzeń mających ekran, a także łączność z internetem. Gdzie przebiega granica między użyciem optymalnym a nadmiernym lub nałogowym? Kiedy coś jest pasją, a kiedy już uzależnieniem, kiedy czynność jest natrętna, a kiedy jest nałogiem? Czym różni się zależność od uzależnienia? Co decyduje o skuteczności leczenia uzależnienia? Jaką rolę odgrywa w nim motywacja? Jak wyglądają programy terapeutyczne? Czy można wygrać z uzależnieniem? Zagadnienia te w sposób przystępny omawia w książce psychoterapeuta pracujący z osobami uzależnionymi nieprzerwanie od 1981 roku. Autor, obok praktyki, prowadzi badania naukowe w zakresie uzależnień. To wszystko pozwala mu to na sformułowanie konkretnych, bezpośrednich wniosków i zaleceń. Książka skierowana jest do lekarzy, psychoterapeutów, pedagogów, socjologów, studentów wielu kierunków, ale także dla tych, którzy doświadczają skutków uzależnienia bądź dostrzegają u siebie lub u osób bliskich objawy wskazujące na wystąpienie u nich uzależnienia. Spis treści: Wstęp Rozdział 1. Uzależnienia w DSM-5 i ICD-11 Rozdział 2. Mechanizm powstawania i przebiegu uzależnień Rozdział 3. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych 3.1. Alkoholizm (zespół uzależnienia od alkoholu) 3.2. Narkotyki, leki, dopalacze 3.3. Lekomania 3.4. Nikotynizm 3.5. Zaburzenia spowodowane kofeiną Rozdział 4. Uzależnienie od czynności 4.1. Hazard 4.2. Uzależnienia ekranowe 4.2.1. Gry wideo 4.2.2. Uzależnienie od telefonu komórkowego (smartfona) 4.3. Zespół jedzenia nałogowego 4.4. Szkodliwe i nałogowe wykonywanie pracy (pracoholizm) 4.5. Nałogowe uprawianie sportu 4.6. Seksoholizm 4.7. Tanoreksja (szkodliwe opalanie się) 4.8. Zakupoholizm (nałogowe kupowanie) 4.9. Bigoreksja 4.10. Uzależnienie od drugiej osoby 4.11. Nadmierne lub obsesyjno-kompulsywne modyfikowanie ciała Zakończenie Chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj
Mogłeś to zrobić lepiej! Inni nie popełniają tylu błędów co ty! Znowu się rozklejasz - wstydź się! Czy powiedziałabyś tak w trudnej sytuacji do swojej przyjaciółki, partnera lub współpracownika? Dlaczego zatem mówisz w ten sposób do siebie?Marnie stara się robić wszystko jak najlepiej, mimo to nigdy nie czuje się wystarczająco dobra. Daniel odnosi sukcesy zawodowe, ale uważa, że nie zasługuje na przyjaźń i miłość. Susan zgodnie z nakazem wiary poświęca swoje marzenia, by pomagać innym. Zawstydzający i wyśmiewający wewnętrzny głos nie pozwala nam żyć szczęśliwie i w zgodzie ze sobą. Może się też przyczyniać do rozwoju depresji, zaburzeń lękowych, problemów w relacjach. Analizując historie swoich pacjentów, Julia Bueno pokazuje, jak oczekiwania rodziców, nadmierne wymagania nauczycieli, stereotypy czy opresyjna religijność potęgują samokrytykę. Zaglądając za kulisy procesu terapeutycznego, obserwujemy metody rozpoznawania wewnętrznego krytyka, poznajemy jego różne oblicza i przekonujemy się, że można się od niego uwolnić.Książka Ucisz swojego wewnętrznego krytyka pomoże ci wykonać pierwszy krok do uzdrowienia relacji z samym sobą.Dzięki tej książce:zrozumiesz mechanizmy powstawania samokrytycznych myśli;poznasz terapeutyczny wpływ współczującego traktowania siebie;uświadomisz sobie, jak wielu z nas codziennie mierzy się z oceniającym wewnętrznym głosem.Julia Bueno podaje najczęstsze przyczyny powstawania w nas brutalnego, destrukcyjnego głosu. Opisuje szerokie spektrum czynników, przez które wewnętrzny krytyk rośnie w siłę, podcina skrzydła, a często paraliżuje. Z ogromną empatią, czułością i ciepłem autorka przybliża nam terapeutyczne podejście do samokrytyki i prowadzi nas w stronę samowspółczucia. To książka dla każdego, kto chce zmienić swoje wewnętrzne "muszę" na "mogę", a "powinnam" na "chcę".Małgorzata Serafin, dziennikarka, autorka podcastu o zdrowiu psychicznym Farbowanie życia, współautorka książki Jest OK. To dlaczego nie chcę żyć?Wewnętrzny krytyk to silnie destrukcyjna "postać", która jest w stanie rzucić cień na nasze życie i pozbawić nas tego, co w nim najlepsze. W przedstawionych historiach rozpoznajemy swoje doświadczenia i odkrywamy źródła zwątpienia we własną wartość. Wrażenie, że uczestniczymy w procesie terapeutycznym poszczególnych bohaterów, to kolejny walor tej książki. Dzięki temu pomaga ona czytelnikowi w radzeniu sobie z wewnętrznym krytykiem i odbieraniu mu pełni władzy.Joanna Godecka , współautorka książki Jak uciszyć wewnętrznego krytyka i uwierzyć w siebieJulia Bueno - psychoterapeutka pracująca w nurcie integratywnym m.in. z osobami, które doświadczyły poronienia i trudności z zajściem w ciążę, cierpią na depresję czy zaburzenia lękowe. Za swoją pierwszą książkę, O poronieniu, żałobie i ukojeniu (WUJ, 2022), otrzymała nagrodę British Medical Association Popular Medicine Book Award, a także była nominowana do nagrody British Psychological Society Book Award. Publikuje w "The Times", "Sunday Times" i "New York Times", a także recenzuje w "Times Literary Supplement".
Na wiele rzeczy, które nas dotykają w życiu, nie mamy wpływu. Możemy się jednak nauczyć panować nad emocjami, które nieprzywidziane okoliczności w nas budzą, i nie pozwolić im nami rządzić.
Czy usłyszałeś kiedyś, że podchodzisz do życia zbyt emocjonalnie? Czujesz się przytłoczony negatywnymi emocjami? Zdarza ci się tracić nad nimi kontrolę? Czy czasami żałujesz swojego zachowania, gdyż działałeś pod wpływem emocji? Jesteś zmęczony górkami i dołkami wynikającymi z dręczących cię odczuć?
Jeśli dostrzegasz w tym opisie siebie, to prawdopodobnie jesteś osobą nadwrażliwą emocjonalnie, kimś, kto czuje więcej i mocniej niż inni. Wiedz jednak, że nie jesteś sam i możesz poradzić sobie ze swoimi emocjami.
Czerpiąc z wieloletniego doświadczenia psychologa klinicznego i opierając się na metodzie Terapii Akceptacji i Zaangażowania, autorka uczy, jak radzić sobie z rozchwianiem emocjonalnym. Wyjaśnia procesy odpowiadające za emocje i pomaga zrozumieć, dlaczego czujesz to, co czujesz. Tłumaczy, jak nadać sens swoim emocjom i jak zdrowo je wyrażać. W tej pełnej empatii, humoru, ale też wiedzy książce przedstawia konkretne narzędzia i strategie działania w obliczu życiowych wyzwań. Krok po kroku prowadzi ścieżką samorozwoju ku spokojniejszemu i pełnemu sensu życiu.
Dzięki tej książce:
• nauczysz się, jak reagować na negatywne emocje,
• dowiesz się, jak tworzyć trwałe i wartościowe relacje z ludźmi, na których ci zależy,
• zrozumiesz, że to ty sprawujesz kontrolę, a nie twoje emocje.
Dr Patricia E. Zurita Ona, czyli dr Z., jest psychologiem klinicznym specjalizującym się w zaburzeniach obsesyjno-kompulsywnych, traumie, lęku i związanych z nim dolegliwości, a także zaburzeniach emocjonalnych. Prowadzi prywatną praktykę terapeutyczną, wykłada i uczestniczy w konferencjach naukowych.
[...] współczesny człowiek czuje się zdezorientowany i coraz bardziej przygnębiony. Pracuje i dokłada starań, ale jest mgliście świadomy daremności swoich działań. Chociaż jego władza nad światem materialnym wzrasta, czuje się on bezsilny w swoim życiu indywidualnym i w społeczeństwie. Tworząc nowe i lepsze środki do opanowania natury, dał się pochwycić w ich pułapkę i stracił z pola widzenia cel, który mógłby nadać im sens - zagubił samego człowieka.Erich FrommCo zrobić kiedy człowiek zagubi samego siebie? Czy psychoterapia i filozofia mogą być pomocne? W jaki sposób te dwie dziedziny wspierają się na drodze do zrozumienia człowieka?Psychoterapia odczytana na nowo. Konteksty filozoficzne to książka opisująca relacje między psychoterapią a filozofią. Wojciech Stefaniak podejmuje refleksję nad tym, jak filozofia może wspomagać psychoterapię w kluczowych dla niej zagadnieniach, takich jak:cel i definicja psychoterapii,kodeks etyczny psychoterapeuty,różnica między neutralnością światopoglądową a neutralną postawą psychoterapeuty podczas terapii.Czytelnik w trakcie lektury zmierzy się z pytaniami o naukowość, metodę i przedmiot psychoterapii oraz znaczenie cierpienia i nadziei w procesie terapeutycznym. Książka będzie cennym źródłem wiedzy dla psychoterapeutów, którzy poprzez coraz wnikliwsze rozumienie rzeczywistości chcą rozwijać się na swojej terapeutycznej drodze. Konsekwencją refleksji filozoficznej w psychoterapii i nad psychoterapią może być wieloaspektowe spojrzenie na człowieka jako podmiot i przedmiot psychoterapii. To zaś wydaje się być szczególnie cenne w perspektywie pomocy człowiekowi w zrozumieniu siebie i poszukiwaniu sensu życia.Psychoterapia jest tą aktywnością człowieka, która w sposób nieunikniony zanurzona jest w refleksji filozoficznej. Psychoterapia jest w stałym dialogu z filozofią, a dialog ten toczy się na wielu poziomach. Ich dookreślenie jest pierwszym zadaniem, z jakim należy się zmierzyć, chcąc adekwatnie mówić o filozoficznej interpretacji psychoterapii.Z tekstu
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?