Książka powstała, aby pomóc klinicystom jak najlepiej wykorzystać w codziennej praktyce istniejące obecnie zalecenia kliniczne dotyczące leczenia depresji. Książka ta umożliwia ogólne, pełne spojrzenie na problem depresji, co jest nieocenioną pomocą dla psychiatrów, lekarzy w trakcie specjalizacji, lekarzy pierwszego kontaktu oraz lekarzy i pielęgniarek w podstawowej opiece zdrowotnej.
Książka zawiera kompendialny, nowoczesny zestaw informacji z zakresu psychiatrii klinicznej, skupiony wokół problemów rozpoznawania i leczenia zaburzeń psychicznych.
Jest to pozycja adresowana głównie do pierwszego kontaktu, studentów medycyny przygotowujących się do egzaminu, ale także psychologów czy personelu pielęgniarskiego.
Do polskiego wydania wprowadzono wiele uzupełnień; dotyczą one głównie leków psychotropowych, załączono również zalecenia Konsultanta Krajowego w dziedzinie psychiatrii dotyczące stosowania klozapiny oraz leków przeciwpsychotycznych drugiej generacji, co wzbogaci zakres zawartych w książce informacji.
W życiu codziennym kierujemy się na ogół myśleniem racjonalnym, ale czasem bierze nad nim górę myślenie magiczne, które leży u podłoża wierzeń, przesądów, zabobonów, czynności magicznych i rytuałów, a nawet wiary w czary. Występuje ono u osób z różnymi zaburzeniami psychicznymi, ale także u ludzi zdrowych.
Autorka książki poszukuje odpowiedzi na pytanie, co dzieje się w umyśle człowieka, kiedy nad jego racjonalnym myśleniem górę bierze myślenie magiczne i związane z nim rytualne zachowanie. Korzystając z wiedzy z dziedziny psychiatrii, ale także dyscyplin pokrewnych, proponuje szersze ujęcie problemu ?magii? we współczesnym życiu. Za pomocą czynności magicznych, takich jak zaklęcia, czary, przywoływanie duchów czy demonów, ludzie próbują zdobyć kontrolę nad niezrozumiałymi zjawiskami. Jednym z czynników powszechnego występowania zachowań magicznych w dzisiejszym świecie jest osamotnienie człowieka, rozpad więzi rodzinnych i społecznych, dążenia konsumpcyjne i inne. Nie znajdując sobie miejsca, ludzie zwracają się do magii, aby uzyskać czasową ulgę w poczuciu zagubienia.
Książka napisana dla szerokiego odbiorcy, w tym rodziców i wychowawców obserwujących zachowania magiczne u dzieci, jak też dla psychologów, pedagogów, psychiatrów, antropologów, socjologów, teologów pragnących poszerzyć swoje specjalistyczne patrzenie na rzeczywistość.
Książka zawiera wiedzę i przegląd koncepcji z zakresu Ja, samoregulacji, w tym procesów uwagi, a także samooceny. Autorka przedstawia obraz zaburzeń psychicznych w kontekście samoregulacji.
Mirosława Huflejt-Łukasik opisuje, w jaki sposób funkcjonują ludzie, kiedy napotykają nowe dla siebie sytuacje bądź spotykają się z trudnościami w życiu spowodowanymi problemami i zaburzeniami psychicznymi. Istotą jest pokazanie roli Ja, mechanizmów samoregulacji, w tym procesów uwagi, także konsekwencji dla stanu emocjonalnego osoby, jej samooceny. Autorską koncepcję i badania poświęca przede wszystkim różnicom między osobami zdrowymi a osobami z zaburzeniami psychicznymi (zaburzeniami lękowymi, depresją, schizofrenią). Pokazuje znaczenie struktury Ja idealnego dla funkcjonowania osoby, samoregulacji.
Książka jest adresowana głównie do psychologów, studentów psychologii, ale także reprezentantów innych nauk społecznych, humanistycznych, medycznych. Może stanowić pomocną lekturę dla praktyków zajmujących się pomaganiem, w tym psychoterapią. Zawarte koncepcje i rezultaty badań pozwalają lepiej zrozumieć funkcjonowanie osoby w sytuacji zmian i w obliczu trudności - problemów psychicznych czy zaburzeń psychicznych.
Przedmiotem tej książki są zaburzenia psychiczne, głównie psychozy, a także stany, które nie są w ścisłym tego słowa znaczeniu psychozami, ale powodują zaburzenia emocji, myślenia, zachowania i postępowania, są dziwne i niezrozumiałe dla otoczenia. Psychoza - tak jak każda choroba - ma swój początek i przebieg. Może trwać różnie długo - od kilku godzin do kilku lat. Niezwykle rzadko zdarza się, że trwa do końca życia, a nawet jeżeli tak się dzieje, to jej nasilenie jest zmienne. W pewnym okresie zaburzenie jest wyraźne, uniemożliwia normalne funkcjonowanie, w innym ledwie zaznaczone i dostrzegalne tylko dla najbliższych, a często bywa tak, że są okresy bez żadnych objawów. Jeżeli jednak etykieta nienormalności zostaje przypisana osobie, która kiedyś przebyła psychozę, to utrzymuje się nawet po przeminięciu zaburzenia.
Spis treści:
Umysł człowieka jest fenomenem niepowtarzalnym, przede wszystkim dlatego, że wrodzone cechy, u każdego inne, są dodatkowo modyfikowane w procesie rozwoju, ulegają licznym wpływom rodziców, rówieśników, przeżyć, towarzystwa w miejscu pracy czy szkole, przekonań religijnych i lektur. To dotyczy także sposobu postrzegania chorób. Taki ?wewnętrzny obraz choroby? jest aktywowany w sytuacji zaistnienia danej choroby u konkretnej osoby lub u kogoś jej bliskiego.
Celem tej książki jest przedstawienie takich szczególnych stanów psychicznych, które ? jeśli występują w niewielkim nasileniu ? pozwalają człowiekowi funkcjonować bez etykiety psychicznie chorego, ale jeżeli przekraczają tak zwaną ?smugę cienia?, mogą nabrać cech choroby. Omówione zostały zatem zagadnienia dotyczące zaburzeń osobowości, zaburzeń myślenia oraz dysmorfofobii, depersonalizacji i derealizacji. Wiele uwagi autorka poświęciła zaburzeniom emocji, takim jak lęk i fobie, depresja, zaburzenia nastroju, zaburzeniom świadomości, percepcji, pamięci, zachowania, kontroli impulsów, zaburzeniom seksualnym i rytuałom. W wachlarzu zaburzeń znajdujących się na ?pograniczach psychiatrii? znalazły się również m.in. zagadnienia dotyczące zachowań samobójczych, zaburzeń snu, zaburzeń psychicznych związanych ze stanem somatycznym, a także zaburzeń psychicznych związanych ze zmianami
w ośrodkowym układzie nerwowym. W końcowej części książki opracowano tematy dotyczące psychiatrii kulturowej
i transkulturowej oraz sposobów radzenia sobie z zaburzeniami psychicznymi.
Książka zawiera kompendialny, nowoczesny zestaw informacji z zakresu psychiatrii klinicznej, skupiony wokół problemów rozpoznawania i leczenia zaburzeń psychicznych.
Jest to pozycja adresowana zarówno do lekarzy specjalizujących się w psychiatrii, jak i lekarzy pierwszego kontaktu, studentów medycyny przygotowujących się do egzaminu, ale także psychologów czy personelu pielęgniarskiego.
Do polskiego wydania wprowadzono wiele uzupełnień; dotyczą one głównie leków psychotropowych, załączono również zalecenia Konsultanta Krajowego w dziedzinie psychiatrii dotyczące stosowania klozapiny oraz leków przeciwpsychotycznych drugiej generacji, co wzbogaci zakres zawartych w książce informacji.
W książce omówiono szczegółowo odkrycia kliniczne dotyczące stosowania leków przeciwpsychotycznych i przeciwdepresyjnych. Nowy, rozszerzony materiał obejmuje również informacje dotyczące zaburzeń snu, otyłości, uzależnienia, bólu przewlekłego i zaburzeń kontroli impulsów. W tekście znajdują się cztery nowe rozdziały na temat: genetyki w psychiatrii, leczenia bólu, leczenia zaburzeń funkcji poznawczych i leczenia zaburzeń snu.
Rozprawa stanowi ważną i wartościową pozycję wydawniczą dla zainteresowanych możliwościami wykorzystania w psychologii sądowej dorobku i metodologii współczesnej neuropsychologii. Jest oryginalnym opracowaniem - zarówno polskiej, jak i światowej literatury przedmiotu - opisującym zależności, jakie występują między wybranymi właściwościami procesów poznawczych (przede wszystkim ich sztywnością) a skłonnościami do zachowań impulsywnych, gwałtownych, agresywnych i naruszających porządek prawny. Oryginalna jest przede wszystkim metodologia podjętych i przeprowadzonych badań - tzn. wykorzystanie metod i procedur neuropsychologii klinicznej w odniesieniu do sprawców przestępstw.
W Psychiatrii psychodynamicznej w praktyce klinicznej, książce wyjątkowej i niezwykle wartościowej, Glenn Gabbard łączy teorie umysłu stosowane w praktyce klinicznej z danymi uzyskanymi w najnowszych badaniach nad mózgiem. Nowe, uzupełnione wydanie klasycznej już pozycji w literaturze przedmiotu pogłębia koncepcje psychodynamiczne, pomaga w lepszym zrozumieniu pacjentów i poprawia skuteczność leczenia. Jest to niezwykle istotna książka na liście lektur każdego klinicysty.
Dr n. med. Robert Alan Glick, profesor psychiatrii klinicznej,
dyrektor Columbia University Center for Psychoanalytic Training and Research
Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej należy do klasyki w literaturze psychiatrycznej. Autor opisuje podstawy koncepcji psychodynamicznej i jej miejsce we współczesnej psychiatrii. Bardzo ważna publikacja dla psychoanalityków, psychoterapeutów i wszystkich psychiatrów, którzy w swojej pracy mają kontakt z pacjentem.
Dr n. med. Robert Michels, profesor medycyny i psychiatrii Walsh McDermott University
Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej jest książką niezwykłą. Pomyślana i zaprojektowana jako podręcznik jest napisana w taki sposób i takim językiem, że czyta się ją w wielu miejscach z zapartym tchem. (…) Uważam, że dzieło Glena Gabbarda ma bardzo dużą wartość dydaktyczną i powinno stanowić obowiązkową lekturę na kursach psychiatrii, organizowanych zarówno dla lekarzy, jak i innych specjalistów zajmujących się pomaganiem: psychologów, pedagogów, opiekunów społecznych itp. Może tez być wykorzystywane na kursach psychopatologii, prowadzonych na wszystkich uczelniach w Polsce, które kształcą psychologów.
Z recenzji dr hab. Katarzyny Schier, prof. UW
Książka od wielu lat jest podstawowym polskim podręcznikiem z dziedziny psychiatrii napisanym przez wybitnych rodzimych specjalistów. Rola psychiatrii jako dynamicznie rozwijającej się gałęzi medycyny systematycznie wzrasta. Powoduje to konieczność ciągłej aktualizacji informacji zawartych w podręczniku. Obecne, najnowsze wydanie Psychiatrii zawiera najbardziej aktualne informacje, między innymi z zakresu teoretycznych podstaw współczesnej psychiatrii, psychiatrii klinicznej oraz terapii zaburzeń psychicznych. Treści zawarte w podręczniku zostały przedstawione w bardzo przystępny i klarowny sposób. Najnowsze wydanie Psychiatrii powinno być użyteczne dla lekarzy specjalistów, lekarzy w czasie robienia specjalizacji, a także lekarzy innych specjalności, ponieważ często się zdarza, iż pacjenci z problemami psychicznymi nie od razu trafiają do specjalistów z tej dziedziny.
Autor w sposób niezwykle ?przyjazny? dla Czytelnika omawia zasady postępowania terapeutycznego w różnych postaciach zaburzeń afektywnych, konfrontując wiedzę opartą na faktach z własnym doświadczeniem klinicznym.
Ważnym wątkiem poruszonym w książce są relacje terapeutyczne lekarz-pacjent, które w tej szczególnej grupie chorych bywają nie do końca przewidywalne. Zdarza się bowiem, że pacjent o dużej sugestywności i umiejętności przekonywania może przejąć kontrolę nad przebiegiem własnego leczenia, co nie zawsze zgodne jest z rzeczywistym interesem zdrowotnym. Stąd warto pamiętać, że pacjent w stanie wzbudzenia afektywnego ma tendencje do przekraczania granic, także w relacjach z lekarzem. Nie jest to zatem klasyczne kompendium wiedzy, opatrzone algorytmami postępowania terapeutycznego, ale książka, w której przemyślenia naukowca i lekarza praktyka wzajemnie się uzupełniają, prowadząc ostatecznie do konkluzji, że ?najbardziej interesujący jest pacjent, a dążenie do jego dobra jest najwyższym nakazem?.
W Polsce na chorobę Alzheimera choruje około 300 000 osób. Lęk przed chorobą potęguje fakt, że dotąd nie znaleziono na nią skutecznego lekarstwa. W późniejszej fazie choroby chory wymaga całodobowej troskliwej opieki, co szczególnie obciąża opiekuna. Ten praktyczny poradnik przeznaczony jest zarówno dla chorych, jak i ich opiekunów oraz rodzin. Zawarto w nim niezbędną wiedzę na temat objawów i przebiegu choroby, a także codziennej opieki nad chorym.
Profesor Irena Obuchowska pisze o "Barwnych cieniach i nietoperzach" tak: "Książka ta jest na rynku wydawniczym pozycją niezwykłą. Została bowiem napisana przez osobą żyjącą w świecie autyzmu, a ściślej - występuje u niej tzw. syndrom Aspergera, będący szczególną postacią autyzmu. Niezwykłość książki Axela Braunsa polega na biograficznie, introspekcyjnie ujmowanym opisie postrzegania otoczenia, nawiązywania społecznych relacji i komunikowania się z innymi ludźmi. Autor wnikliwie analizuje specyfikę swoich uczuć, a właściwie ich braku. Zjawiska i przeżycia opisuje w oparciu o bardzo dobrą pamięć, a opisy te są frapujące - jak sądzę - dla każdego, kogo interesują odmienności ludzkiego spostrzegania, myślenia i działania.
Zbiór artykułów autorstwa światowej sławy autorytetów w dziedzinie badań mózgowych mechanizmów zachowania, które ukazują Czytelnikom szeroki kontekst badań nad mózgową organizacją wybranych funkcji (m.in. inteligencji, pamięci, uwagi, funkcji wykonawczych, osobowości i emocji).
Ważna i inspirująca lektura dla:
- zainteresowanych szeroko rozumianymi badaniami nad mózgiem,
- psychologów klinicznych, specjalizujących się w pracy z osobami ze zmianami neuropsychologicznymi spowodowanymi chorobami mózgu
- studentów różnych kierunków studiów magisterskich, doktoranckich, podyplomowych, którzy poruszają w swych rozprawach zagadnienia neuropsychologiczne
Obecnie neuropsychologia celowego działania i jego wykonawczych regulatorów oraz mózgowe podłoże procesów emocjonalno-osobowościowych wzbudzają ogromne zainteresowanie przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych z (neuro)psychologią na czele, która przez to ma szansę nabrać bardziej interdyscyplinarnego kolorytu i odegrać jeszcze większą rolę w ogólnej dyskusji o człowieku oraz złożonych uwarunkowaniach jego funkcjonowania
Prof. Krzysztof Jodzio
Książka obejmuje wszystkie obszary pielęgniarskiej opieki psychiatrycznej - zarówno w warunkach ambulatoryjnych, jak i szpitalnych. Poszczególne zagadnienia omówiono w oddzielnych modułach. W każdym z nich wyodrębniono podstawowe problemy, jakie stwarzają pacjenci z zaburzeniami psychicznymi. Na tej podstawie zdefiniowano cele opieki pielęgniarskiej i sposoby ich realizacji.
Każdy z modułów zawiera wskazówki dotyczące oceny efektywności działań pielęgniarskich. Wszystkie one spełniają kryteria współczesnych procedur terapeutycznych typowych dla nowoczesnego pielęgniarstwa klinicznego. Poszczególne zagadnienia zostały przedstawione w postaci punktów do realizacji lub tabel ułatwiających poznanie problemów. Szczególnie istotny jest praktyczny aspekt książki, która ułatwia pielęgniarkom pracującym na psychiatrii postępowanie z pacjentami.
Praca w zespole terapeutycznym i kompleksowe leczenie stanowią dzisiaj standard w diagnostyce i opiece nad pacjentem psychiatrycznym, przy czym trudno przecenić rolę, jaką w obu przedstawionych obszarach pełni kompetentna pielęgniarka. Aby pokazać dokładnie na czym polega pielęgniarstwo psychiatryczne Autorzy stopniowo przechodzą od problemów ogólnych ? takich jak etyczne i prawne aspekty opieki nad pacjentem psychicznie chorym, pojęcie zdrowia psychicznego i jego promocja, modele relacji międzyludzkich i opieka nad osobami chorymi ? do problemów bardziej szczegółowych i praktycznych. Poruszyli również problematykę pacjentów geriatrycznych, stanowiących grupę chorych wymagającą specyficznego traktowania. Opisali także różne metody leczenia ? od biologicznego, poprzez psychoterapię kreatywną, do postępowania rehabilitacyjnego, porządkując wszystkie ważne dla pielęgniarek psychiatrycznych problemy i kwestie związane z szeroko rozumianą terapią i rehabilitacją. Szczególnie istotne są rozdziały podręcznika poświęcone współpracy pomiędzy członkami zespołu terapeutycznego oraz opisujące udział pielęgniarek w leczeniu kompleksowym. Na końcu każdego rozdziału lub podrozdziału umieszczono bibliografię i pytania sprawdzające.
Komunikowanie się z człowiekiem z zaburzeniami psychicznymi wymaga odpowiednich predyspozycji osobowościowych ze strony osoby komunikującej się i wiedzy zarówno z zakresu komunikowania się, jak i dotyczącej jego problemów, wynikających z sytuacji choroby. Zaliczyć do tego można szczególnie wrażliwość, empatię i autentyczność oraz umiejętność stosowania technik komunikowania się w kontakcie terapeutycznym. Wynika to z tego, że mimo postępów w medycynie, w psychiatrii kontakt z chorym i rozmowa z nim pozostają nadal podstawowymi narzędziami w procesie terapii; odnosi się to zarówno do pracy lekarza, jak i pielęgniarki czy psychologa.
Książka jest skierowana do wszystkich osób, które chcą pomagać chorym psychicznie, również do studentów kierunków medycznych i humanistycznych, którzy w trakcie studiów podejmą próby kontaktu z tymi pacjentami,
a w przyszłości pragną im pomagać. W poszczególnych rozdziałach omówiono zarówno podstawy teoretyczne komunikowania się, jak i jego specyfikę w przypadku osób z różnymi zaburzeniami psychicznymi. Ponadto przedstawiono problemy i sytuację tych osób w rodzinie i społeczeństwie, z uwzględnieniem aspektów etycznych i prawnych.
Zaburzenia ruchowe są bardzo dynamicznie rozwijającym się działem neurologii. Sprzyja temu między innymi rozwój biologii molekularnej oraz metod diagnostyki obrazowej, w tym obrazowania czynnościowego. Mimo dostępności nowych narzędzi diagnostycznych, jakimi dysponuje obecnie neurolog zajmujący się zaburzeniami ruchowymi, nadal nie można przecenić jego doświadczenia i umiejętności właściwej oceny klinicznej pacjenta. Dotyczy to szczególnie chorych z psychogennymi zaburzeniami ruchowymi. W tych przypadkach proces diagnostyczny i terapeutyczny wymaga współdziałania neurologa i psychiatry. Wśród jatrogennych zaburzeń ruchowych na pierwszy plan wysuwają się dyskinezy wywołane lekami, stosowanymi w psychiatrii. Jest to kolejny obszar, w którym dochodzi do współpracy neurologa i psychiatry. Niniejszą książkę przygotowano przede wszystkim z myślą o lekarzach obu tych specjalności.
Przełomowa książka? Godna uwagi synteza, jaką stanowi ta książka, daje nadzieję nie tylko na opracowanie teorii wyjaśniającej wzajemne oddziaływanie poznania i emocji, ale także na poszerzenie naszego rozumienia głębokich wewnętrznych możliwości człowieka w zakresie dochodzenia do zdrowia.Z Przedmowy Jona Kabat-Zina Terapia poznawcza oparta na uważności stanowi inspirujące, wyrafinowane połączenie wschodnich i zachodnich koncepcji psychicznego dobrostanu. Autorzy, czołowi przedstawiciele terapii poznawczej, przystępnym, zrozumiałym językiem opisują zmianę w swoim myśleniu, która doprowadziła ich do uwzględnienia ważności w leczeniu dolegliwości psychicznych? Ten nowy kierunek może wiele wnieść do poznawczej terapii depresji.Aaron T. BeckKsiążka przedstawia elegancką i nowatorską metodę przerywania cyklu nawracających epizodów depresyjnych, która wyzwala pacjentów od tyranii nawrotów. Integracja ważności i terapii poznawczej powinna stać się elementem podstawowego wyszkolenia każdego specjalisty w dziedzinie zdrowia psychicznego, począwszy od pielęgniarek psychiatrycznych i psychiatrów po psychologów klinicznych i psychologów zajmujących się poradnictwem. Segal, Williams i Teasdale prezentują nową, obiecującą odpowiedź na główny problem zdrowotny XXI wieku.Daniej GolemanJest to znakomity opis tego, jak badacz kliniczny dochodzi do opracowania metody leczenia. Chociaż zastosowany tutaj sposób myślenia ma służyć opracowaniu podręcznika do terapii, który może być pomocny wielu ludziom, ten sam rodzaj myślenia jest potrzebny w opracowaniu metod leczenia dla indywidualnych pacjentów przystępujących do terapii? Zapisy interakcji między terapeutą a klientem, dosłowne instrukcje dla pacjentów, możliwe do powielenia ulotki i kwestionariusze oraz kliniczne rady dotyczące umiejętnego uczenia ? wszystko jest znakomite. Jedyną rzeczą, jakiej książka nie zapewnia, jest sama praktyka. Wspaniałe wprowadzenie dla każdego, kto nie zapoznał się jeszcze z uważnością, a zarazem książka, która podniesie umiejętności doświadczonego praktyka.Marsha M. LinehanO AUTORACHZindel V. Segal, PhD, jest profesorem psychoterapii z nadania Morgana Firestone?a na uniwersytecie w Toronto. Kieruje oddziałem terapii poznawczo-behawioralnej w Center for Addiction and Mental Health oraz wykłada psychiatrię i psychologię na uniwersytecie w Toronto. Jest także kierownikiem programu psychoterapii w katedrze psychiatrii. Dr Segal jest członkiem założycielem Akademii Terapii Poznawczej. Opublikował m.in. Cognitive Vulnerability to Depression (wraz z Rickiem E. Ingramem i Jeanne Mirandą, 1998)J. Mark G. Williams, PhD, jest profesorem psychologii klinicznej na Uniwersytecie Walijskim w Bangor, a od 1997 roku dyrektorem Institute of Medical and Social Care Research tamże. Opublikował wiele książek, m.in. The Psychological Treatment of Depression (1992), Cognitive Psychology and Emotional Disorders (wraz z Fraserem Wattsem, Colinem MacLeodem i Andrew Mathewsem, 1997) oraz Cry of Pain: Understanding Suicide and Self-Harm (1997). Jest członkiem założycielem Akademii Terapii Poznawczej.John D. Teasdale, PhD, od ponad dwudziestu lat prowadzi badania nad modelami poznawczymi depresji i metodami jej leczenia. Zajmuje specjalne stanowisko naukowe w oddziale nauk o mózgu i poznawaniu Medical Research Council z siedzibą w angielskim Cambridge. Jest członkiem Akademii Brytyjskiej, Akademii Nauk Medycznych oraz członkiem założycielem Akademii Terapii Poznawczej. W 1990 roku dr Teasdale otrzymał nagrodę Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (Oddział 12) za wybitne osiągnięcia naukowe.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?