Tematem niniejszej książki jest demencja oraz związane z nią problemy. Słowo "demencja" jest używane do określenia wielu sygnałów ostrzegawczych pojawiających się wtedy, gdy mózg przestaje poprawnie funkcjonować. Demencję stwierdza się tylko wówczas, gdy objawy te się nasilają, a z czasem powodują stałą degradację.
Monografia zawiera pogłębione analizy odnoszące się do aspektów medycznych zaburzeń psychicznych, a przede wszystkim – szczególnie ważnych problemów prawnych dotykających osoby z zaburzeniami psychicznymi o różnym charakterze i stopniu.
Jest to pierwsze na rynku wydawniczym tak kompleksowe opracowanie dotyczące statusu osób z zaburzeniami psychicznymi na gruncie prawa pracy, prawa cywilnego materialnego i procesowego. Autorzy poszczególnych rozdziałów poruszyli również zagadnienia ważne dla zapewnienia należy tego standardu życia tych osób (w perspektywie zabezpieczenia społecznego), a także ochrony ich praw i wolności (w tym w ramach instrumentów prawa karnego).
Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostycznym Technika prowadzenia wywiadu Tematyka wywiadu Obserwacja swobodna Analiza i interpretacja danych z wywiadu i obserwacji Wywiad dziennikarski a wywiad psychologiczny: porównanie Relacja diagnostyczna Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym Spotkanie z osobą z innej kultury Dylematy etyczne i kontrowersje wokół pierwszego kontaktu klinicysty z pacjentem Instrumenty konwersacyjne. Rozróżnienia, klasyfikacje i badania Wywiad kliniczny z osobą chorującą na schizofrenię przed przyjęciem na oddział dzienny szpitala psychiatrycznego Wywiad z kobietą - ofiarą przemocy domowej Wywiad psychologiczny z ofiarą przemocy seksualnej Wywiad psychologiczny na potrzeby wspierania rozwoju osobowości Zastosowanie wywiadu w zarządzaniu zasobami ludzkimi
Zaburzenia rytmu snu i czuwania to kolejna pozycja z serii DSM-5 Selections, publikacji książkowych, z których każda jest poświęcona zaburzeniom opisanym całościowo w DSM-5® Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders.
W niniejszej pozycji omówiono proces rozpoznawania zaburzeń rytmu snu i czuwania . Książka jest bezcennym uzupełnieniem innych publikacji z serii DSM-5 Selections, a także stanowi istotny wkład w rozwój wiedzy z zakresu zdrowia psychicznego.
Treść niniejszej publikacji opiera się na starannie wybranym materiale dotyczącym zaburzeń rytmu snu i czuwania, który zaczerpnięto z:
-podręcznika DSM-5® Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, wyd. V (DSM-5® Diagnostyka i Statystyka Zaburzeń Psychicznych)
-DSM-5® Guidebook (Przewodnik po DSM-5®)
-DSM-5® Clinical Cases (Przypadki kliniczne według DSM-5®)
-DSM-5® Self-Exam Questions (Pytania do samodzielnego sprawdzania wiadomości według DSM-5® ? przewodnik z pytaniami i odpowiedziami)
Książka jest dziennikiem i stanowi opis dwunastu tygodni pobytu na oddziale dziennym w poradni zdrowia psychicznego. Autorka subiektywnie przedstawia zdarzenia, zajęcia oraz uczucia jej towarzyszące, jednak wnioski są ogólne, dzięki temu każdy może zastanowić się nad własnym życiem.Magdalena Bieniek przedstawia leczenie po traumie, jaką było nieodpowiednie traktowanie przez szefa w wielkiej korporacji. Bohaterka nie boi się otwarcie mówić o swoich problemach. Wierna swoim zasadom często nie zgadza się z terapeutami prowadzącymi zajęcia. Krytykuje niektóre formy terapii jest zagorzałą przeciwniczką oddziałowej ,,relaksacji, ale za to uwielbia kontemplować naturę, maszerując z kijkami na zajęciach z nordic walking. Konflikty zawodowe to nie jest jedyna przyczyna jej załamania. W trakcie terapii okazuje się, że bohaterka odkrywa problemy, których wcześniej nawet nie dostrzegała.,,Oddział Dzienny to opowieść napisana prostym językiem, pełna refleksji na temat otaczającego świata tego małego, na oddziale, i tego większego, poza murami szpitala. Książka ta w niezwykły sposób łączy ze sobą te dwie przestrzenie, które składają się na burzliwy, czasem wesoły a czasem smutny, obraz życia głównej bohaterki.
Najważniejsza zmiana w dziedzinie psychopatologii dokonała się na skrzyżowaniu biologii i psychologii. Nowe odkrycia neuronauki wywołały rewolucję w sposobie myślenia badaczy o wzajemnym oddziaływaniu procesów biologicznych i psychicznych. Nowe i często skuteczniejsze sposoby leczenia pacjentów zmieniły również nasze poglądy na wzajemne oddziaływanie przyczyn wielu zaburzeń psychicznych. […] Oddziaływania te są naprawdę głębokie. Wielu naukowców jest przekonanych, że znajdujemy się u progu przełomowych odkryć dotyczących interakcji pomiędzy psychologią a biologią. Wielu zauważa, że nie trzeba już pytać o naturę i wychowanie, ale raczej o wzajemne oddziaływanie umysłu i ciała, doświadczenia i czynności mózgu. Psychopatologia odzwierciedla zmiany, jakie zaszły w tej dziedzinie. […] Czytelnik odbywa podróż przez wszystkie poziomy naszego istnienia - od aktywności komórkowej po działanie genów, hormonów i substancji chemicznych w mózgu do wpływu środowiska społecznego. Przybliżamy nowe horyzonty wyznaczone przez neuronaukę behawioralna, która próbuje odkryć, w jaki sposób interakcje człowieka ze środowiskiem fizycznym i społecznym stapiają się z ekspresją tysięcy genów, zawierających wzorzec dla mózgu
Z przedmowy
Już pierwsze amerykańskie wydanie tego podręcznika, z roku 1984, zyskało powszechne uznanie - przede wszystkim dlatego, że zaprezentowano w nim nowatorskie podejście uwydatniające teorie i metody leczenia najtrafniej dobrane do poszczególnych zaburzeń. W najnowszym, czwartym uaktualnionym wydaniu autorzy zgłębiają wzajemne relacje pomiędzy psychicznymi a biologicznymi podstawami zachowania człowieka, przedstawiają nowe trendy w tej dziedzinie oraz wyzwania, przed jakimi stają naukowcy i klinicyści, a także ukazują wpływ zaburzeń psychicznych na pacjentów, ich rodziny i społeczeństwo.
Niniejsza książka została napisana przez lekarzy praktyków dla osób pracujących z ludźmi starszymi: internistów, geriatrów, psychiatrów, neurologów, lekarzy POZ, psychologów, socjologów, pracowników socjalnych, i zainteresowanych studentów, aby uzmysłowić złożoność mechanizmów chorób występujących w tym wieku i trudności związane z ich leczeniem. Nie tylko zawiera wiedzę podręcznikową, ale także próbuje zgłębiać obszary, w których pytań jest nadal więcej niż odpowiedzi. W monografii tej podjęto również nieporuszane dotychczas i przez to umykające naszej uwadze tematy, które mają istotne znaczenie praktyczne.
Depresja stanowi dobry przykład pełnej integracji ciała i psychiki, przejawia się bowiem zarówno objawami z kręgu psychopatologii, jak i dolegliwościami cielesnymi. To choroba powodująca upośledzenie funkcjonowania organizmu, która może w dużym stopniu przyczyniać się do inwalidyzacji pacjentów i sprawiać, że ich życie i aktywność ulegają znacznemu zubożeniu. Depresja jest uznawana za najbardziej dolegliwą chorobę (most painful medical disorder) ? 50% chorych ma myśli samobójcze, 30% podejmuje próby samobójcze, 15% popełnia samobójstwo. Według danych WHO rocznie notuje się około miliona samobójstw, z czego 70% jest spowodowanych depresją ? więcej niż zgonów wskutek działań wojennych czy katastrof. Depresję rozpoznaje i leczy psychiatra, ponieważ jest ona zaburzeniem psychicznym. Tak jednak jest tylko w teorii. W praktyce chorzy na depresję najczęściej najpierw zgłaszają się do lekarzy rodzinnych, lekarzy pierwszego kontaktu, internistów czy neurologów z prośbą o poradę i pomoc w związku z objawami depresji. Dlatego tak ważne jest, aby lekarze innych specjalności, a przede wszystkim lekarze rodzinni, posiadali umiejętności rozpoznawania i inicjowania leczenia depresji. Książka „Depresja w praktyce lekarza rodzinnego” pod redakcją prof. Marka Jaremy jest w tym względzie nieocenioną pomocą.
Poszczególne rozdziały poświęcone są m.in. takim zagadnieniom, jak: obraz kliniczny depresji, zagrożenia w depresji, leczenie farmakologiczne depresji, inne formy leczenia depresji oraz psychoterapia depresji.
Zaburzenia depresyjne to kolejna pozycja z serii DSM-5 Selections, publikacji książkowych, z których każda jest poświęcona zaburzeniom opisanym całościowo w DSM-5® Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders.
W niniejszej pozycji omówiono proces rozpoznawania zaburzeń depresyjnych. Książka jest bezcennym uzupełnieniem innych publikacji z serii DSM-5 Selections, a także stanowi istotny wkład w rozwój wiedzy z zakresu zdrowia psychicznego.
Treść niniejszej publikacji opiera się na starannie wybranym materiale dotyczącym zaburzeń depresyjnych, który zaczerpnięto z:
podręcznika DSM-5® Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, wyd. V (DSM-5® Diagnostyka i Statystyka Zaburzeń Psychicznych)
DSM-5® Guidebook (Przewodnik po DSM-5®)
DSM-5® Clinical Cases (Przypadki kliniczne według DSM-5®)
DSM-5® Self-Exam Questions (Pytania do samodzielnego sprawdzania wiadomości według DSM-5® ̶ przewodnik z pytaniami i odpowiedziami)
Rozważania podjęte w tej publikacji zmierzają do odpowiedzi na pytanie jak we współczesnym społeczeństwie polskim „mówiona” jest niepełnosprawność intelektualna w dyskursach uruchamianych w sytuacjach publicznych i prywatnych oraz ukazują konfrontację indywidualnej i społecznej wizji niepełnosprawności. W swoich rozważaniach autorka kwestionuje istniejącą w społecznych konstrukcjach „oczywistość” niepełnosprawności intelektualnej i pewną „naturalność” sytuacji egzystencjalnej w jakiej są owe osoby i ich rodziny społecznie lokowane. Ta „oczywistość” niepełnosprawności intelektualnej i „naturalność” miejsc świata życia tych osób jest ukazana w książce jako efekt dyskursywnej konstrukcji. Postawiona w publikacji teza, że rzeczywistość społeczna jest konstruowana przez dyskurs (rozumiany jako użycie języka i działanie społeczne), który jest kluczowym czynnikiem w społecznej konstrukcji życia społecznego i ważnym elementem relacji władzy, pozwala autorce spojrzeć na język i jego zniewalającą moc, jako na narzędzie dominacji i wykluczania lub emancypacji. W części teoretycznej niepełnosprawność intelektualna została osadzona w kontekście szeroko rozumianej inności, ukazane zostały również mechanizmy wykluczania Obcego (m.in. koncepcje Z. Baumana, M. Foucaulta, E. Goffmana). Pojęcie dyskursu autorka umiejscowiła w perspektywie poststrukturalnych teorii (m.in. M. Foucaulta, P. Bourdieu, E. Laclau). Zaprezentowany w książce projekt badawczy osadzono w jakościowej strategii badań, zastosowana została krytyczna analiza dyskursu i metoda biograficzna. Krytycznej analizie dyskursu autorka poddała m. in. treści wypowiedzi osób publicznych, zawartość popularnych periodyków, które potraktowała jako nośniki i jednocześnie narzędzia konstruowania dyskursu publicznego. Analizom poddane zostały także narracje rodziców, terapeutów i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Poruszane w książce problemy, dotyczące konfrontacji osobistej i społecznej wizji niepełnosprawności intelektualnej są niezwykle ważne w pedagogice specjalnej, zwłaszcza gdy odnosi się je do aktualnego kontekstu społecznego, aktualnej sytuacji zmiany ponowoczesnej, globalizacyjnej, systemowej. Ważnymi elementami książki są także: ukazanie interdyscyplinarnego spojrzenia na problematykę ról społecznych osoby z niepełnosprawnością intelektualną, wyszczególnienie nurtów dyskursu niepełnosprawności intelektualnej, przyjęte metody badawcze (krytyczna analiza dyskursu i metoda biograficzna) i zwrócenie uwagi na społeczno-kulturową konstrukcję niepełnosprawności, na fakt konstruowania niepełnosprawności intelektualnej przez dyskurs publiczny.
Przedmiotem rozważań tej pracy jest sposób ukształtowania przez normy prawa karnego odpowiedzialności karnej osób wykazujących zaburzenia psychiczne. Podjęcie się tego zagadnienia należy uzasadnić potrzebą ciągle aktualnej odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób zaburzenia psychiczne danego sprawcy wpływają na popełnienie przez niego czynu zabronionego i jak to wyrazić przez zastosowanie odpowiednich instytucji prawa karnego?
Monografię stanowią trzy rozdziały, których myślą przewodnią jest idea twórczości rozumianej jako najwyższa wartość kształtowania i rozwijania recepcji i ekspresji artystycznej osób z niepełnosprawnościami. Obejmuje prezentację i analizę twórczości osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście realizacji rysunkowej, aspektów odbioru sztuk wizualnych przez osoby z dysfunkcjami narządu wzroku oraz znaczenia sztuki w terapii jednostek z zaburzeniami psychicznymi. Intelektualne intencje wyrażone w monografii są przede wszystkim upomnieniem się o zwrot w postrzeganiu sztuki i twórczości osób dotkniętych niepełnosprawnością oraz w postrzeganiu sztuki i twórczości przez wyżej wspomniane osoby.
Jedna z późnych powieści Philipa Rotha, traktująca o zmaganiu się ze starością i odchodzeniu. Intymna i zarazem uniwersalna. Przepełniona poczuciem straty i żalem. Jej tytuł pisarz zaczerpnął z piętnastowiecznego moralitetu.
Książka zaczyna się od pogrzebu głównego bohatera. Potem losy Everymana śledzimy, poczynając od jego pierwszego szokującego zetknięcia ze śmiercią na idyllicznej plaży w czasach dzieciństwa, poprzez kolejne małżeńskie próby i osiągnięcia zawodowe mężczyzny w kwiecie wieku, aż po starość, kiedy kolejno żegna swoich rówieśników i walczy z niedoskonałościami ciała, które odmawia mu posłuszeństwa.
To właśnie starzejące się ludzkie ciało – co częste u Rotha – staje się głównym bohaterem tej małej (niespełna 170 stron!), lecz potężnej książki. Nieunikniona kolej rzeczy, budząca w nas jednakowe przerażenie, której doświadczymy wszyscy.
Bohater Rotha jest Każdym naszych czasów, mimo – a może dlatego – że jego życie jest tak bardzo zwyczajne, a finał przewidywalny. Na początku wspominają go najbliżsi, następnie opowieść snuje narrator, czyli sam Roth, który przypisuje mu ostateczną konstatację pozbawioną nadziei: „Uwolniony od istnienia, przeniósł się bezwiednie w krainę nigdzie. Tak jak się tego obawiał od samego początku”.
Zbigniew Pietrasik, „Polityka”
Zespół psychologów, pedagogów i psychiatrów specjalizujących się w diagnozie i terapii zaburzeń wieku dziecięcego przygotował kompendium wiedzy dotyczące postępowania w środowisku szkolnym z dziećmi doświadczającymi zaburzeń:
· depresyjnych (a także myśli i tendencji samobójczych)
· więzi
· zachowania
· lękowych
· obsesyjno-kompulsyjnych
· odżywiania
· i wielu innych.
Książka zawiera także propozycje działań wspierających dzieci z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi, możliwych do przeprowadzenia w środowisku szkolnym, m.in. budowanie ustrukturyzowanego i przyjaznego środowiska szkolnego, zastosowanie technik uczenia sprzyjających koncentracji, psycho- i socjoterapię oraz trening umiejętności społecznych.
Marta Jerzak – psycholog, psychoterapeuta, trener programu przeciwdziałania agresji, pedagog terapeuta. Zajmuje się psychoterapią dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz diagnozą i terapią zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży – ADHD, problemów z zachowaniem, specyficznych trudności szkolnych, doradztwem zawodowym itp. Prowadzi Warsztaty dla Dobrych Rodziców pomagające radzić sobie na co dzień z trudnymi zachowaniami dzieci. Od lat pracuje jako psycholog w szkole. Jest współautorką podręcznika na temat zaburzeń zachowania i sposobów postępowania z trudnymi zachowaniami dzieci na terenie szkoły.
Podręcznik akademicki Psychologia kliniczna jest kontynuacją poprzednich opracowań redagowanych przez Andrzeja Lewickiego (1969/1978) oraz Helenę Sęk (1991/2006) – czterokrotnie publikowanych w Wydawnictwie Naukowym PWN. Zawarte w nim teksty zostały przygotowane przez Autorki i Autorów reprezentujących wiodące ośrodki naukowe w Polsce, należących do trzech pokoleń psychologów klinicznych. Dzięki temu sposób rozumienia i wyjaśniania różnych problemów klinicznych uwzględnia zarówno tradycję uprawiania psychologii klinicznej w Polsce, jak i najnowsze wyzwania w dziedzinie teorii, badań i standardów praktycznej działalności psychologa klinicznego.
W kolejnych częściach podręcznika Czytelnik znajdzie informacje na temat:
· Teoretycznych podstaw psychologii klinicznej
· Podstawowych kierunków i podejść w psychologii klinicznej: orientacji psychoanalitycznej, behawioralno-poznawczej, egzystencjalno-humanistycznej i koncepcjach systemowych
· Diagnozy psychologicznej – modeli, metod diagnostycznych oraz czynników warunkujących jakość diagnozy
· Psychologii zaburzeń psychicznych opisanych w aktualnie obwiązujących systemach klasyfikacyjnych (ICD-10 i DSM-5)
· Subdyscyplin psychologii klinicznej (psychologia kliniczna dziecka, neuropsychologia kliniczna, kliniczna psychologia zdrowia, psychologia niepełnosprawności i rehabilitacji, psychogerontologia oraz psychologia sądowa)
· Form pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych (psychoterapia, poradnictwo psychologiczne, promocja zdrowia, prewencja zaburzeń, pomoc psychologiczna w sytuacjach kryzysu i inne)
Książka jest nowoczesnym podręcznikiem, opartym na najnowszej wiedzy psychologicznej, w którym w sposób systematyczny i wyczerpujący, ale jednocześnie klarowny, przedstawiono poszczególne zagadnienia z obszaru współczesnej psychologii klinicznej.
Z recenzji prof. dr hab. Władysława Łosiaka
W tym przystępnie napisanym poradniku znajdziesz najnowsze informacje i praktyczne wskazówki dotyczące autyzmu i zespołu Aspergera, m.in.: jak rozpoznać chorobę u dziecka, jakie są przyczyny, kto może zdiagnozować te choroby, jaką terapię wybrać, jak wspierać dziecko, jak pomóc innym zrozumieć zachowanie dziecka, jak na uczyć dziecko komunikowania się, jak radzić sobie z agresją i stresem, gdzie udać się po pomoc, jak wspierać w trudnym okresie dojrzewania, jak wygląda dorosłość chorych na autyzm i ZA.
Szaleńców w dziejach świata nie brakowało nigdy. Ludzi dotkniętych obłędem oglądano i w starożytności, i w czasach nowożytnych. Choroby umysłowe nie omijały również sławnych i potężnych władców, co często miało zgubny wpływ na pozostające pod ich panowaniem kraje. Hans-Dieter Otto prezentuje w swojej książce dziewięć portretów fascynujących postaci, które zapisały się w historii jako władcy niespełna rozumu. Na ich przykładzie bada, jak traktowano w różnych epokach obłąkanych monarchów oraz jakie piętno choroby psychiczne odcisnęły na losach poszczególnych państw i narodów.
Z wielką przyjemnością przyjąłem propozycję współpracy z Wydawnictwem MedPharm Polska na okoliczność polskiego wydania książki pt. Depresje z serii Opieka Farmaceutyczna, autorstwa Jutty Lehnen. Jest to pozycja szczególna, bo adresowana do farmaceutów pracujących w aptekach, ktorzy w sposob pośredni wspołuczestniczą w procesie leczenia.
W przypadku psychiatrii jest to ważna rola, gdyż może wzmocnić przekaz płynący od lekarza odnośnie znaczenia terapii farmakologicznej, co niejednokrotnie bywa kwestionowane przez pacjenta. Sytuacje takie nie należą do rzadkich, szczegolnie wśrod pacjentow z depresją, wykazujących obawy i ostrożność wobec proponowanych metod leczenia. Depresja występuje powszechnie i dotyka średnio co dwudziestą osobę dorosłą w populacji, a zatem jest to ogromna grupa potencjalnych konsumentow lekow przeciwdepresyjnych, czyli klientow aptek. Dlatego wiedza na temat zaburzenia, mechanizmow odpowiedzialnych za jego powstawanie i obraz kliniczny oraz możliwości leczenia, ale przede wszystkim przyjazna dla odbiorcy forma przekazu stanowią o wielkiej wartości tej książki. Należy też podkreślić, że Redakcja zadbała, aby wszystkie wymieniane w książce międzynarodowe nazwy leków miały odpowiedniki handlowe występujące w polskim indeksie lekow, co stanowi dodatkowy jej walor. Jestem przekonany, że książka ta przyczyni się do lepszego poznania problematyki zaburzeń depresyjnych przez farmaceutow, pracownikow aptek i będzie dodatkowym elementem wzmacniającym szeroko rozumianą więź terapeutyczną z pacjentem.
Z przedmowy/ Prof. Andrzej Kiejna
Proces diagnostyczny wymaga umiejętności uzyskania informacji od pacjenta, rozpoznania objawów i ustalenia ich wzorca, określenia możliwych przyczyn oraz ostatecznego ustalenia odpowiedniej diagnozy. Doświadczeni specjaliści z zakresu zdrowia psychicznego wiedzą, że rozpoznanie różnicowe jest sztuką, ale też złożoną umiejętnością naukową, dlatego chętnie sięgają po narzędzia, które je wspomagają.
DSM-5® Podręcznik diagnostyki różnicowej służy pomocą w rozwijaniu umiejętności niezbędnych do opracowania kompleksowego rozpoznania różnicowego. W książce przedstawiono rozmaite metody postępowania, w tym sześć etapów schematu diagnostycznego, 29 drzew decyzyjnych oraz 66 tabel diagnostyki różnicowej do wykorzystania po ustaleniu wstępnego rozpoznania. Podręcznik opiera się na klasyfikacji DSM-5, ułatwia kodowanie i prezentuje wszystkie rozpoznania DSM-5, które należy wziąć pod uwagę przy opracowaniu diagnostyki różnicowej.
Publikacja DSM-5® Podręcznik diagnostyki różnicowej przedstawia podejście uwzględniające złożoność ludzkiej osobowości oraz użyteczność strukturalną klasyfikacji DSM-5. Będzie niezwykle przydatna dla wszystkich, którzy stoją przed tym zasadniczym wyzwaniem diagnostyki psychiatrycznej, jakim jest rozpoznanie różnicowe.
Nadużywanie substancji uzależniających prowadzące do uzależnienia stanowi poważny problem medyczny i społeczny. Uzależnienie lekowe należy traktować w kategoriach złożonej choroby ośrodkowego układu nerwowego. Charakteryzuje się ona utratą kontroli nad zachowaniem, w szczególności głodem narkotykowym. Mechanizmy neuronalne i molekularne związane z uzależnieniem są wciąż słabo poznane i stanowią poważne wyzwanie dla badaczy. Opracowanie przygotowane przez Romana Stefańskiego jest podsumowaniem cyklu wieloletnich badań nad uzależniającym działaniem metamfetaminy. Jest pracą doświadczalną na zwierzętach. Badania te są prowadzone na jednym z najbardziej nowoczesnych i adekwatnych dla uzależnienia lekowego modelu behawioralnym, jakim jest instrumentalne dożylne samopodawanie leku. Niniejsza praca jest przykładem współczesnego nurtu badań nad neurobiologią uzależnień, stanowi zarazem cenny wkład do wiedzy w tym zakresie. Przybliża także te trudne i złożone zagadnienia lekarzom, psychologom i biologom zainteresowanym problematyką uzależnień.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?