W tej kategorii polecamy Państwu ogromny wybór książek psychologicznych: o biznesie, pracy i rozwoju osobistym, szkoleniach, kursach, relacjach międzyludzkich, samorealizacji i rozwoju kariery. Opracuj strategię, przygotuj skuteczny plan i osiągnij wyznaczone cele. W proponowanych przez nas publikacjach znajdziesz mnóstwo wskazówek, jak tworzyć miniplany, wykorzystać potencjał e-mail marketingu, rozwiązań m-commerce czy mediów społecznościowych. Mnóstwo praktycznych ćwiczeń i cennych uwag pomoże ci w przyswojeniu niezbędnych umiejętności biznesowych.
Rozwiń skrzydła nie jest kolejną teoretyczną książką opisującą model DISC. Merrick Rosenberg i Daniel Silvert, eksperci z dziedziny pracy zespołowej i stylów osobowości, przedstawiają DISC poprzez krótką i zabawną bajkę - alegorię współczesnego świata biznesowego. Następnie prezentują wzory ludzkiego zachowania - cztery style DISC - oraz sposoby zastosowania tej wiedzy zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
Dzięki książce dowiesz się:
- dlaczego z niektórymi ludźmi rozumiesz się bez słów, a z innymi tak trudno znaleźć Ci wspólny język,
- jak rozpoznać style zachowań innych ludzi i wybrać najlepszy sposób komunikowania się z nimi,
- jak wykorzystać swoje zalety i talenty oraz umiejętnie wpływać na innych.
Publikacja pomoże Ci osiągnąć większą skuteczność w każdej dziedzinie życia i stać się lepszym liderem, członkiem zespołu, nauczycielem, rodzicem, handlowcem czy partnerem.
Praca poświęcona jest kształtowaniu się miejsca władz wojewódzkich w systemie planowania przestrzennego od momentu uzyskania niepodległości przez Polskę aż do czasów współczesnych. Autor - pracownik Zakładu Polityki Przestrzennej i Planowania, Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS - przedstawia tło teoretyczne planowania przestrzennego i rozwój ustawodawstwa, odnosząc się przede wszystkim do polskiego dorobku, lecz korzystając także z doświadczeń międzynarodowych. Ilustracją realiów wojewódzkiego planowania przestrzennego jest prezentacja jego ewolucji w wojewódzkie lubelskim. Książka zawiera również próbę uporządkowania najważniejszych pojęć oraz propozycje nowych rozwiązań modelowych, mających zwiększyć efektywność regionalnego planowania przestrzennego i poprawić jego miejsce w systemie planowania w Polsce.
Problem, jaki podjęła Autorka, jest istotny nie tylko poznawczo, ale także ze społecznego punktu widzenia. Świat pracy dwudziestego pierwszego wieku zupełnie zmienia podejście do rozwoju kariery. W rezultacie tych zmian potrzeba nowych koncepcji zapewniających teoretyczną bazę dla efektywnego i etycznego doradztwa karierowego. Przyjmując perspektywę teorii uczenia się nieplanowanych zdarzeń czy chaosu w karierach, uzyskuje się wiedzę potrzebną do zrozumienia środowiska pracy w obliczu niepewnej rzeczywistości i podpowiedzi, jak radzić sobie z nieustannymi przemianami. Warto, na co zwraca uwagę Autorka, zaakcentować znaczenie "nastawienia do zmian" i prowadzić działania doradcze w kierunku uzyskania zarówno większej otwartości na zmiany, jak też bardziej kreatywnego podejścia do kariery i życia. Potrzeba kształtowania tego typu postaw zaczyna być coraz bardziej obecna we współczesnym doradztwie kariery.
Za namową przyjaciół postanowiłem zebrać moje blisko piętnastoletnie doświadczenie amerykańskie, przetworzyć je nieco przez polski ?pryzmat?, czyli obyczajowość, by je następnie zaadaptować do warunków i realiów III Rzeczypospolitej. Książka nie jest tłumaczeniem amerykańskich prac z dziedziny technik sprzedażyczy psychologii motywacyjnej, od jakich roi się na półkach księgarń, lecz spolszczonym wykładem tego, czego mnie w Stanach nauczono, czego nauczyłem się sam, a zwłaszcza czego doświadczyłem na własnej skórze.
Przedstawiona monografia jest ważnym, potrzebnym i bardzo aktualnym wydawnictwem. Książka przedstawia problematykę zarządzania procesowego w organizacji wobec globalizującej się gospodarki w sposób kompetentny, spójny, syntetyczny i jednocześnie komunikatywny.
Układ książki jest zwarty, logiczny oraz zrozumiały. Dzięki temu jest godna polecenia. Bezsprzecznymi walorami przedstawionej monografii jest ważność problematyki, bogaty materiał zarówno bibliograficzny i empiryczny, a nadto wysoka wartość naukowa oraz aplikacyjna.
Pragniesz spróbować swoich sił w telemarketingu? Pracujesz jako sprzedawca w sklepie, ale nie satysfakcjonują Cię dotychczasowe osiągnięcia? A może jesteś przedstawicielem handlowym i chciałbyś zwiększyć swoje kompetencje, a co za tym idzie, zarobki? We wszystkich powyższych kwestiach pomoże Ci ta książka.
Jej autor to niekwestionowany autorytet z dziedziny doradztwa biznesowego. Jego warsztaty i indywidualne konsultacje odmieniły życie tysięcy osób. Teraz dzieli się swoją szeroką wiedzą na temat technik sprzedaży. ?Zaklinacz firm?, jak o nim mówią zachwyceni klienci, podaje również szereg metod perswazji, które zapewniły także jemu życiowy i finansowy sukces.
W swojej publikacji wyjaśnia, jak świadomie budować rozmowę handlową z klientem. Podaje również gotowe scenariusze rozmów telefonicznych i bezpośrednich dzięki czemu niewiele rzeczy będzie mogło Cię zaskoczyć. Korzystając z jego doświadczenia dowiesz się, jak poradzić sobie z ?trudnym? klientem i w jaki sposób jego obiekcje możesz przekuć w swoje atuty.
Dzięki zawartym w książce poradom uświadomisz sobie, które z Twoich cech mogą być przydatne w pracy handlowca, a które mogą Ci ją utrudniać. Ta wiedza już na starcie pozwoli Ci oszacować, czy jest to ścieżka kariery, którą chciałbyś dalej podążyć. Niezależnie, jaką decyzję podejmiesz, porady Autora pozwolą znacząco zwiększyć Twoje umiejętności interpersonalne, które okażą się równie przydatne w pracy, jak i życiu prywatnym.
Czas odnieść sukces!
Opanuj AX 2012, poznaj triki i stosuj porady ekspertów, by zapewnić powodzenie projektuMicrosoft Dynamics AX jest kompleksowym rozwiązaniem ERP (Enterprise Resource Planning) przeznaczonym dla średnich i większych przedsiębiorstw, które wspomaga efektywne prowadzenie działalności, zarządzanie zmianami i globalne współzawodnictwo. Microsoft Dynamics Sure Step to metodyka implementacji, zestaw narzędzi i aplikacja, ułatwiająca partnerom pakietu Dynamics (AX, CRM, NAV, GP i SL) prawidłową implementację rozwiązań Dynamics, takich jak Dynamics AX.Książka Implementowanie Microsoft Dynamics AX 2012 za pomocą Sure Step 2012 przeprowadzi nas przez fazy metodyki Sure Step; od instalowania i kon-figuracji Sure Step po diagnostykę i wymagania, od stosowania standardo-wego rozwiązania AX po pełne wykorzystywanie modyfikacji.Dzięki przytoczonym w książce rzeczywistym przykładom i przydatnym wska-zówkom, dotyczącym stosowanych aspektów implementacji AX, możemy przekształcić metodykę w działania praktyczne.Dla kogo przeznaczona jest ta książka?Książka doskonale nadaje się dla osób, które są konsultantami Dynamics AX, projektantami, czy też znajdują się w grupie klientów bądź handlowców, którym potrzebna jest wiedza z zakresu rozwiązań biznesowych AX lub chcą dostarczać rozwiązania biznesowe AX, spełniające lub nawet przewyższające oczekiwania organizacji. Wymagana jest podstawowa wiedza na temat produktów Dynamics AX i Sure Step.Na podstawie książki poznamy:Najważniejsze zasady metodyki Sure StepKluczowe wyniki końcowe oczekiwane w każdej fazie implementacji Sure Step i metody ich uzyskiwaniaMetody identyfikowania zagrożeń i problemów, które mogą powstawać w trakcie realizacji projektu implementowania AX oraz sposoby ich łagodze-niaMożliwości wskazywania odpowiednich zasobów dla zespołów oraz okre-ślania, jak i kiedy je wykorzystywaćTechniczne koncepcje potrzebne do efektywnego planowania i zarządzania wdrożeniem produktu AX 2012Metody efektywnego zarządzania wewnętrznymi i zewnętrznymi zasobamiObszary, do których nie dociera czy nie jest propagowana metodyka Sure Step
Książka Romana Batko Golem, Awatar, Midas, Złoty Cielec. Organizacja publiczna w płynnej nowoczesności to studium nad ponowoczesną organizacją publiczną, dzieło na wskroś oryginalne i pełne pasji, napisane w rygorach rozprawy akademickiej i jednocześnie pełne emocji wobec przedmiotu badania.
Praca ta jest wynikiem badań organizacji publicznej przy pomocy narzędzi paradygmatu humanistycznego oraz interpretatywnego ? do tej perspektywy badawczej w naukach o zarządzaniu nawiązuje autor ? i jednocześnie próbą zrozumienia opisywanej rzeczywistości.
Autor podkreśla, że zarządzanie humanistyczne jest nauką holistyczną, która w centrum badania stawia człowieka i poszukuje odpowiedzi na pytania badawcze związane z jego celową aktywnością.
W tradycji badawczej, do której odwołuje się Roman Batko, zarządzanie nie tylko analizuje zasoby oraz skutki ekonomiczne i techniki użyte podczas procesów zachodzących w organizacjach, ale również bada rolę człowieka jako reżysera, aktora, obserwatora czy nieświadomego uczestnika tych procesów. Tak rozumiane zarządzanie humanistyczne czerpie metody badawcze, język i inspiracje z innych nauk, jak psychologia, socjologia, filozofia, etnologia czy nauki o sztuce. O samodzielności humanistycznych nauk o zarządzaniu decyduje własne pole badawcze i specyfika pytań badawczych.
Interdyscyplinarna perspektywa Autora ma wpływ na język książki, daleki od hermetyczności dyskursu naukowego, wciągający czytelnika w opis badanych zjawisk i pobudzający do refleksji nad stanem spraw publicznych, jaki wyłania się z rozprawy.
Zmiany klimatyczne generują nowe wyzwania dla przedsiębiorstw. Wiążą się one z oddziaływaniem czynników społeczno-prawnych (regulacje prawne, presja organizacji ekologicznych, oczekiwania klientów) oraz z wzrastającą liczbą ekstremów pogodowych. Jak dotychczas problematyka reakcji przedsiębiorstw na wyzwania klimatyczne jest w literaturze praktycznie nieobecna. Niniejsza publikacja uzupełnia tę lukę przez przybliżenie czytelnikowi: - ryzyk klimatycznych zagrażających przedsiębiorstwom, - strategii przyjmowanych wobec zmian klimatycznych, - czynników warunkujących zachowania przedsiębiorstw w tym obszarze, - wpływ przyjętych postaw na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla środowiska naukowego. Czytelnik znajdzie tutaj szeroki przekrój wiedzy dotyczący zmian klimatycznych z perspektywy zarządzania przedsiębiorstwami. Praca może stanowić również źródło inspiracji dla praktyków zajmujących się kreowaniem strategii oraz ochroną środowiska w przedsiębiorstwach.
Pierwszy polski podręcznik do Metod organizacji i zarządzania! Jedyna na rynku kompleksowa praca do obowiązkowego przedmiotu na kierunku: Zarządzanie i marketing. Książka koncentruje się przede wszystkim na: - relacjach organizacji z otoczeniem, - relacjach w strukturze organizacyjnej, - relacjach w procesie pracy, - relacjach społecznych, - relacjach w procesie kształtowania kapitału społecznego organizacji, - relacjach w procesie wprowadzania zmian. Atuty podręcznika to: - przejrzysta struktura wykładu i przystępny język, - przykłady oparte na doświadczeniach polskich firm, - duża liczba rysunków i tabeli ilustrujących przedstawiane zagadnienia, - indeks rzeczowy i indeks nazwisk, - bogata bibliografia. Zespół autorski tworzą pracownicy naukowi i wykładowcy Katedry Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Są nimi: Wanda Błaszczyk, Grażyna Broniewska, Tomasz Czapla, Marek Firkowski, Maciej Malarski, Joanna Michalak, Zofia Mikołajczyk, Czesław Sikorski, Ilona Świątek-Barylska, Magdalena Zalewska.
W treści tego audiobooka Marek Stączek z EdisonTeam.pl omawia 5 tematów. Pierwszy ? to odpowiedź na pytanie: ?Jak tworzyć nowe pomysły??, ?jak rozwiązywać problemy??. Prezentuje narzędzie, które stosuje podczas sesji kreatywnego myślenia, metodologię, która pomaga nam w poszukiwaniu nowych rozwiązań - ?stymulator 6/14?. Dalsze cztery rozdziały to wybrane techniki twórczego myślenia, i tak w rozdziale drugim omawiam bardzo inspirującą i płodną technikę o nazwie: ?Analiza i Synteza?. W rozdziale trzecim prezentuję technikę: ?Problem ? Kierunek ? Poszukiwanie?, czyli: dyskretny urok podróży w nieznane. Kolejna technika, to pomysł spopularyzowany przez Amerykanina Tonego Buzana - ?Mapa Myśli?, Zaś w rozdziale piąty przedstawiam technikę, którą z powodzeniem możemy zastosować w implementacji rozwiązania, technikę ?Analiza Pola Siły?.
Marek Ignaś, Training Manager, Bayer Polska
Praca wszechstronnie i bardzo praktycznie przedstawia wiele aspektów procesów mediacji, ujmując je w kontekście relacji międzyludzkich, konfliktów, pracy zawodowej. Jej główne zalety to przydatność, ograniczenie nadmiaru teorii, liczne porady pozwalające na wykorzystanie poszczególnych tekstów jako wskazówek do praktycznego działania mediatorów i rozwoju kandydatów na mediatorów.
Prof. zw. dr hab. Zbigniew Nęcki
Książka jest unikalnym na polskim rynku kompendium wiedzy, stworzonym przez najlepszych ekspertów z takich dziedzin, jak filozofia, socjologia czy ekonomia, co sprawia że jest doskonałym, wyczerpującym źródłem informacji na temat etyki w biznesie.
Autorzy omawiają szeroko dyskutowane obecnie tematy, jak koncepcja zrównoważonego rozwoju, whistleblowing, ład korporacyjny czy społeczna odpowiedzialność biznesu, uzupełniając je niezbędnymi podstawami teoretycznymi. Jednocześnie wskazują na praktyczne wykorzystanie omawianych zagadnień, omawiając zasady etycznego postępowania wobec wszystkich najważniejszych partnerów firmy. Pozwala to Czytelnikowi na dogłębne zrozumienie tematu, zaczynając od decyzji jednostki, a kończąc na ogólnie przyjętych zasadach w biznesie międzynarodowym.
Książka jest przeznaczona dla menadżerów, studentów, pracowników firm oraz wszystkich, którzy chcieliby się zapoznać z tą tematyką. Zapewnia odpowiedzi na pojawiające się nowe dylematy moralne wynikające z ciągłych zmian gospodarczych i społecznych.
Podręcznik realizujący efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów. Prezentuje wiedzę z zakresu planowania i prowadzenia działalności gospodarczej, objaśnia zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej, omawia przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej (prawo pracy, prawo o ochronie danych osobowych, prawo podatkowe, prawo autorskie). Uczy umiejętności niezbędnych w efektywnym prowadzeniu działalności gospodarczej. Treści teoretyczne wsparte zostały licznymi przykładami i ćwiczeniami wskazującymi na sposoby jej praktycznego zastosowania.
We współczesnym świecie asertywność stała się jedną z podstawowych kompetencji oczekiwanych i wymaganych od menedżera. Asertywność jest umiejętnością posługiwania się w różnych sytuacjach łagodną stanowczością w obronie własnych racji, ale bez wchodzenia w konflikt z racjami innych. Aby być asertywnym, należy nauczyć się:
? odmawiać
? wyrażać własne poglądy i bronić ich
? nie bać się krytyki i reagować na nią
? bronić się przed agresją
? konstruktywnie wyrażać złość
? wydawać polecenia i komunikować swoje oczekiwania
? chwalić innych
? prezentować siebie
Ten poradnik pomaga nauczyć się bycia asertywnym. Można go polecić nie tylko obecnym i przyszłym menedżerom, ale także psychologom, socjologom, dziennikarzom, urzędnikom różnych szczebli oraz studentom wyższych uczelni i słuchaczom studiów podyplomowych.
Podręcznik stanowi kompendium wiedzy z zakresu zarządzania środowiskowego. Przedstawiono w nim doraźne i prewencyjne działania wpływające na kształtowanie i jakość środowiska. Autorzy omówili w książce: gospodarowanie powierzchnią Ziemi i rekultywację terenów zdegradowanych, gospodarkę odpadami, ochronę przed hałasem i wibracjami, oddziaływanie przedsiębiorstwa na środowisko, aspekty ekonomiczne w ochronie środowiska, elementy zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie.
Głównym przesłaniem książki jest wyjaśnienie uwarunkowań stosowanych w praktyce narzędzi do oceny projektów gospodarczych, interpretacji uzyskiwanych wyników i w końcu określenie przydatności tych narzędzi do oceny procesów kreowania wartości. Takie podejście do tematu jest oryginalne, nieznajdujące odpowiedników na polskim rynku wydawniczym.
Z recenzji prof. PWr dr hab. Tadeusza Dudycza
Książka jest adresowana do praktyków zajmujących się profesjonalnie analizą projektów inwestycyjnych, słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu finansów i wyceny, studentów starszych lat kierunków ekonomicznych oraz do pracowników naukowo-dydaktycznych.
Nie tak dawno byłem w hotelu Nikko w San Francisco jako korespondent The Wall Street Journal. Między jednym a drugim wywiadem przeglądałem pocztę elektroniczną od swoich czytelników (kontakty te to dla mnie prawdziwa kopalnia informacji). Tego dnia jeden z czytelników napisał, bym jak najszybciej obejrzał stronę www.cluetrain.com.
Witryna wprawiła mnie w kompletne osłupienie. Na kilku stronach tekstu znalazłem streszczenie wszystkiego, co zobaczyłem przez 21 lat pracy jako reporter, redaktor i autor artykułów do mojej gazety. Chodzi o koncepcję mówiącą, że podstawą każdej działalności gospodarczej jest człowiek; że technologia pozbawiona wartości estetycznych nabiera podrzędnego znaczenia; że zwykła ludzka rozmowa jest prawdziwym językiem handlu; że firmy dopiero wtedy osiągają najlepsze wyniki, gdy ludzie wewnątrz nich mają pełny kontakt z ludźmi na zewnątrz.
Fragment Przedmowy
Nowa książka z bestsellerowego cyklu profesora Kołodko!
Profesor Grzegorz W. Kołodko ? intelektualista i polityk, teoretyk i praktyk, autor prac opublikowanych w 26 językach. Najczęściej cytowany na świecie polski ekonomista. Uznany autorytet w dziedzinie teorii i praktyki rozwoju społeczno-gospodarczego. Doktor honoris causa i Honorowy Profesor ośmiu zagranicznych uniwersytetów. W latach 1994-97 i 2002-03 był wicepremierem i ministrem finansów, realizując program postępowych reform i strategię szybkiego wzrostu. Odegrał znaczącą rolę w doprowadzeniu Polski do członkostwa w OECD oraz w integracji z Unią Europejską. W interdyscyplinarnych pracach pisze o długofalowych przekształceniach ekonomicznych i politycznych, kulturowych i demograficznych, technologicznych i ekologicznych, o czekającej nas przyszłości. Jego międzynarodowy bestseller ?Wędrujący świat? ukazał się w dziesięciu językach. Członek Europejskiej Akademii Nauki, Kultury i Sztuki, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego. Meloman, maratończyk i podróżnik, który spenetrował 160 krajów.
W tym przekonywującym dziele prof. Grzegorz Kołodko łączy wiedzę akademicką z doświadczeniem wyniesionym z wybitnych dokonań w pracy w rządzie w kluczowych okresach polskich reform gospodarczych. Idąc poprzez wiele dziedzin i nigdy nie unikając spornych kwestii, napisał książkę, która wnosi ważny i przydatny wkład do literatury na tematy gospodarki, zmian społecznych i ładu światowego w XXI wieku.
Henry Kissinger , laureat pokojowej Nagrody Nobla
Największy żal mam do ekonomistów nie o to, że się mylą, lecz o to, że wolą trwać w błędzie, niż się do niego przyznać i konformistycznie milczą, gdy ich koledzy przedstawiają nam ideologiczne głupstwa jako naukowe prawdy. Kołodko jest inny. Ta książka jest tego dowodem. Nie tylko bezlitośnie obnaża mielizny naukawego biznesu uprawianego na pograniczu showbizu, lobbingu i nauk ekonomicznych, ale też pokazuje autorskie propozycje wyjścia z narożnika obecnego kryzysu, do którego zapędzili się ekonomiści, politycy, media i wszyscy, którzy uwierzyli w obiegowe ekonomiczne prawdy dwóch poprzednich dekad.
red. Jacek Żakowski, ?Polityka?
Grzegorz Kołodko podjął najtrudniejsze wyzwanie: eksplorację przyszłości. Ta książka zgłębia pożądaną i możliwą przyszłość, przy założeniu, że ludzkość zachowa się zgodnie z ?racjonalnym pragmatyzmem?. To nie trywialne wpatrywanie się w kryształową kulę, ale ważny wkład w budowanie lepszego świata.
Profesor Mario D. Nuti, London Business School
Profesor Kołodko ? uznany w świecie polski ekonomista, od którego możemy uczyć się nowych idei ? zaskakuje znowu. Po wszechstronnym ?Wędrującym świecie? w nowej książce sięga w przyszłość. To naukowe ćwiczenie i intelektualna przygoda dotykające najważniejszych wyzwań, przed którymi stoi ludzkość. Ma racje, że najlepszy sposób przezwyciężania obecnych trudności to zaatakowanie długoterminowych problemów.
Prof. Nouriel Roubini, New York University, autor ?The Crisis Economics?
W książce „Siła nawyku” została zawarta niemała wiedza o pamięci i jej roli w powstawaniu nawyków, a także w procesie uczenia się - co jest w końcu swoistym nabywaniem nawyków. Oduczanie się - a więc dosłownie: „odwyk” - to nic innego jak również uczenie się, tylko w odwrotną stronę. Dowiadujemy się poza tym, że formowanie się nawyków, zawdzięczamy prastarej strukturze mózgu wielkości piłki golfowej, zawierającej tzw. jądra podstawne. To za ich przyczyną rozwija się większość ludzkich nałogów, kompulsji, autodestrukcji albo nawyków nieszkodliwych i pożytecznych.
Dobre nawyki
Każdy człowiek ma ustalone lub wypracowane codzienne upodobania i zachowania. Część z nich przynosi korzyści, część jest niestety zła. Nawyki mają bowiem potężny wpływ na życie i przeznaczenie człowieka. Charles Duhigg w swojej bestsellerowej książce udowadnia, że odpowiednie pokierowanie wyrobieniem nowych lub zmianą dotychczasowych nawyków może diametralnie odmienić czyjeś życie. Ty też możesz to zrobić!
Fragment książki - Wstęp
Dziś robisz to wszystko za każdym razem, kiedy włączasz się do ruchu, nie zaprzątając sobie myśli całą operacją. Działanie stało się nawykiem. Miliony ludzi dokonują tej skomplikowanej sztuki każdego ranka, bezrefleksyjnie, ponieważ z chwilą, w której wyciągamy kluczyki, nasze jądra podstawne przejmują stery, identyfikując nawyk zmagazynowany w naszych mózgach jako „wyjeżdżanie samochodem z garażu na wstecznym”. Kiedy nawyk zostanie uruchomiony, nasze szare komórki mogą się uspokoić lub poświęcić innym myślom, i to właśnie dzięki temu mamy wystarczającą moc umysłową, aby sobie uświadomić, że Jimmy zapomniał zabrać z domu pudełko z drugim śniadaniem.
Zdaniem naukowców nawyki pojawiają się, ponieważ mózg bezustannie szuka sposobów na ograniczanie wysiłku. Jeżeli tylko dać mu wolną rękę, mózg będzie próbował przekształcić każdą rutynową czynność w nawyk, ponieważ to właśnie nawyki pozwalają naszym umysłom na częstszy urlop. Ten instynkt związany z ograniczaniem wysiłku daje nam olbrzymie korzyści. Wydajny mózg zajmuje mniej miejsca, dzięki czemu głowa może być mniejsza, a to ułatwia poród i ogranicza liczbę śmierci noworodków i ich matek. Wydajny mózg pozwala nam też zaprzestać nieustannego rozmyślania o zachowaniach podstawowych, jak chodzenie czy wybór pożywienia, co z kolei pozwala nam poświęcić energię psychiczną na wynajdowanie włóczni, systemów nawadniających lub, wreszcie, samolotów i gier wideo.
Ale w oszczędzaniu sobie wysiłku umysłowego kryje się haczyk: jeżeli nasze mózgi zmniejszą swoją moc w niewłaściwym momencie, możemy nie zauważyć czegoś istotnego, jak choćby drapieżnika czającego się za krzakami czy samochodu pędzącego po ulicy, na którą właśnie wyjeżdżamy. Nasze jądra podstawne obmyśliły mądry system ustalający, kiedy pozwolić nawykom przejąć kontrolę. Jest to coś, co wydarza się zawsze wtedy, kiedy „pakiet” zachowań się rozpoczyna lub kończy.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?