Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
eresa Król, Magdalena Guziak-Nowak,
Podręcznik dla klasy 6 szkoły podstawowej. Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie
Numer ewidencyjny w wykazie 920/3/2019
Przystępna forma przekazu podręcznika umożliwia przyswojenie i zapamiętanie przez nastolatków pojęć, nazw i terminów z psychologii komunikacji, biologii i socjologii. Poszczególne rozdziały dotyczą spraw fundamentalnych: wzajemnych relacji, więzi i wartości, które są praktykowane w domu rodzinnym. Kolejne tematy to: emocje, uczuci i sposób ich wyrażania. Świętowanie rodzinne to kolejne zagadnienie związane z kulturą i rodzajami odpoczynku. Autorzy nie pomijają też aktualnych treści dot. Internetu i gier komputerowych.
Poradnik dla rodziców i nauczycieli.
Książka napisana została z myślą o rodzicach, nauczycielach i terapeutach pracujących na co dzień z dziećmi mającymi trudności w nauce czytania i pisania, czyli z dysleksją rozwojową, objawiającą się w postaci dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Treść publikacji jest skierowana do uczniów najstarszych klas szkoły podstawowej.
Poradnik zawiera:
- ćwiczenia praktyczne do wykorzystania podczas pracy terapeutycznej z uczniem z dysleksją rozwojową, do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz do samodzielnej pracy w domu dla uczniów z 7-8 klasy szkoły podstawowej;
- informacje dotyczące samooceny, pozycji społecznej i myślenia uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania wraz z kwestionariuszami testów do ich określenia;
- opis procesu myślenia dyslektyka i trudności, które napotyka.
Patronat: Głos Pedagogiczny, Terapia Specjalna.
Podręcznik przedstawia budowę i własności psychometryczne pierwszego polskiego testu do oceny u dzieci w wieku od 4 do 6 lat poziomu zdolności do rozumienia zachowań ludzi jako kierowanych przez stany umysłowe, określanej w literaturze jako „teoria umysłu” (theory of mind), „czytanie w umyśle” (mindreading) lub „mentalizowanie” (mentalizing). Konstrukcja testu oparta jest na założeniach koncepcji rozwoju zdolności dzieci do refleksji nad myśleniem autorstwa Marty Białeckiej-Pikul (2012). Należy z zadowoleniem odnotować zarówno sam fakt powstania Testu Refleksji nad Myśleniem, jak i publikację podręcznika do niego, gdyż ze względu na brak podobnego narzędzia, posiadającego standaryzację oraz wstępne normy, wypełnia on lukę w obszarze badań nad teorią umysłu u polskojęzycznych dzieci. Podręcznik adresowany jest przede wszystkim do badaczy rozwoju społeczno-poznawczego dzieci, ale również do diagnostów, którzy zainteresowani są oceną tego aspektu rozwoju.
Z recenzji dr. hab. Adama Putko, prof. UAM
Monografia zawiera ciekawą i oryginalną próbę całościowego uchwycenia specyfiki myśli Alasdaira MacIntyre’a, szczególnie w perspektywie filozofii edukacji. Autor podjął się ambitnego zadania i urzeczywistnił postawiony sobie cel. Na szczególną pochwałę zasługuje dążenie do ukazania spójnej, integralnej wizji edukacji. Praca prezentuje wysoki poziom merytoryczny, a przeprowadzone badania poszerzają wiedzę w zakresie filozofii edukacji.
dr hab. Jan Rutkowski, Uniwersytet Warszawski
Książka pana dr. Pawła Kaźmierczaka zasługuje na pochwałę, ponieważ praca rekonstrukcyjna w przypadku myśliciela, jakim jest Alasdair MacIntyre, wymagała precyzji i pracowitości. Autor jest świadomy interdyscyplinarnego charakteru rozważań MacIntyre’a, dynamiki zmian poglądów szkocko-amerykańskiego intelektualisty. Prezentacja poglądów jest ciekawa i odważna, a ich rekonstrukcja i dyskusja poprawne. Jestem przekonana, że książka stanowi okazję do głębokiej refleksji nad ideami fundującymi współczesną edukację. Przy akceptacji poczynionych przez Autora założeń metodologicznych – praca jest wewnętrznie, treściowo, spójna.
dr hab. Wanda Kamińska, prof. nadzw. Akademii Pomorskiej w Słupsku
Książka jest adresowana do wszystkich zainteresowanych nauką gry aktorskiej i techniką pracy aktora. Oparta na unowocześnionym systemie treningu aktora według K. Stanisławskiego zawiera precyzyjny rozkład zajęc aktorskich z dokładnymi instrukcjami dla jednorocznego kursu gry aktorskiej. Gromadzi podstawowe ćwiczenia z zakresu techniki mowy i treningu aktorskiego oraz praktyczne i cenne wskazówki, dotyczące procesu pracy nad rolą i psychotechniki aktorskiej. W podręczniku znajdziecie też wykaz scen, nad którymi możecie pracować, a także zbiór myśli na temat gry aktorskiej i stylów aktorstwa znakomitych artystów teatru, takich jak: K. Stanisławski, M.A. Czechow, L. Strassberg, B. Brecht, J. Grotowski, R. Cieślak, S. Jaracz, M. Ćwiklińska, J. Osterwa, J. Kreczmar, J. Szajna, T. Łomnicki, W. Pszoniak i Z. Zapasiewicz.
W książce zamieszczono 19 autorskich tekstów specjalistów z zakresu nauk społecznych (psychologii, pedagogiki, kryminologii i socjologii). Autorzy diagnozują zarówno stan polskiej szkoły w kontekście zachowań dewiacyjnych, jakimi są agresja i przemoc, jak i podpowiadają profilaktyczne rozwiązania wychowawcze. Jest to drugie, poprawione i rozszerzone wydanie książki z 2008 roku. Wielokierunkowe i długofalowe badania kliniczne oraz praktyka profilaktyczna i psychoterapeutyczna wskazują, że kształtowanie poczucia empatii od najwcześniejszych lat życia dziecka, rozbudzanie i wspomaganie rozwoju zainteresowań, systematyczna stymulacja aktywności kulturalnej, artystycznej, sportowej, prospołecznej, religijnej mogą być bardzo dobrymi izolatorami agresji. O te właśnie zagadnienia i konkretne działania profilaktyczne wzbogacone jest drugie wydanie „Agresji w szkole”.
Każdy rodzic odczuwa czasem bezradność lub wychowawczą niemoc. Próbuje tłumaczyć, prosić, zakazywać i… nic. Dziecko nie słucha się lub odpowiada opryskliwie. Czasem pojawiają się poważniejsze problemy, wtedy zamyka się w sobie, cierpi na zaburzenia odżywiania lub jest agresywne. Wówczas rodzice pytają siebie: „Może to moja wina? Może nie jestem dobrym rodzicem?”.
Warto w takiej sytuacji skorzystać z rad doświadczonego psychologa dziecięcego. W wielu wypadkach okazuje się, że trudne problemy mają całkiem proste rozwiązania.
Co robić, gdy rozrabia maluch, a jak postępować, gdy robi to dziecko starsze? W jaki sposób komunikować się z nim komunikować? Jak pogodzić szczęśliwe dzieciństwo z przygotowaniem go do życia we współczesnym świecie? Które z zachowań są naturalna częścią dojrzewania, a które powinny nas niepokoić? Jak reagować w trudnych sytuacjach? Na wszystkie te pytania i wiele innych w rozmowie z dziennikarką Beatą Pawłowicz odpowiada psycholog i psychoterapeuta Tomasz Srebnicki.
BEATA PAWŁOWICZ - Dziennikarka. Autorka i współautorka książek, m.in. Dekalog szczęścia i Życie w micie (Wydawnictwo Zwierciadło). Związana z miesięcznikiem Zwierciadło.
TOMASZ SREBNICKI - Psycholog i certyfikowany terapeuta poznawczo-behawioralny, w trakcie specjalizacji z psychologii klinicznej. Starszy asystent w Klinice Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Trener i wykładowca w Szkole Psychoterapii Centrum CBT w Warszawie. Nauczyciel akademicki. Ekspert miesięcznika SENS.
Kolejne rozdziały książki to zaproszenia do wglądu w realia Małej Akademii Jazzu z różnych perspektyw – od najbardziej generalnej, nazwijmy ją kulturowo-antropologiczną, przez historię kreatywnego trwania MAJ i portrety jej twórców, propagatorów i niezmordowanego „personelu” (od Bogusława Dziekańskiego – co oczywiste – poczynając), aż po aspekt wspólnotowy naszego fenomenu, a więc spojrzenie na to, jak MAJ rezonuje społecznie. Oddaliśmy głos wielu ludziom, zarówno znanym, jak i anonimowym, blisko związanym z MAJ albo takim, którzy zetknęli się z akademią jedynie incydentalnie; osobom „formalnym”, fanom i kibicom, ale – z drugiej strony – nauczycielkom z różnych szkół; muzykom i działaczom społecznym, a wreszcie – słuchaczkom i słuchaczom kursów MAJ, absolwentkom i absolwentom tej dziwnej „szkoły”, która daje dyplomy, ale – jak onegdaj kino objazdowe – ciągle jest w trasie, mimo iż ma swój stały adres. Zaprosiliśmy do jej wnętrza i zachęcaliśmy, by spojrzeć na nią także z nieco odleglejszej perspektywy.
„Książka Andrzeja Białkowskiego i Wojciecha J. Burszty jest przykładem owocnego zespolenia kompetencji pedagogicznych i antropologicznych, a także uwrażliwienia na te zjawiska w kulturze, które wymykają się oglądowi opartemu na analizie tzw. kultury instytucjonalnej. Jedzie Pan Jazz będzie niewątpliwie przydatną lekturą – zarówno dla kulturoznawców, pedagogów, nauczycieli, jak i dla studentów kierunków humanistycznych i społecznych”. Z recenzji dr. hab. Mirosława Pęczaka
Autorki w sposób kompleksowy przedstawiają problematykę traumy dziecięcej na gruncie przepisów prawa. Sfera prawna wydaje się niezwykle istotna, albowiem dzięki niej możliwe jest dostosowanie systemu szkolnego do specyficznych potrzeb dzieci, co może wspomóc proces ich zdrowienia. Książka skierowana jest do pracowników socjalnych, pedagogów w ich codziennej pracy, prawników, psychologów i studentów.
Cykl książek Zdążyć z pomocą obejmuje trzy pozycje: Zdążyć z pomocą. Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Szkoła w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Rodzina w sytuacji trudnej. Poszczególne rozdziały w książkach napisane zostały przez specjalistów w danej dziedzinie, którzy oprócz teorii zajmują się również określonym problemem w praktyce.
Książka dotycząca przedszkola przedstawia problemy związane z rozwojem i wychowaniem małego dziecka oraz sytuacje trudne, z którymi może spotkać się nauczyciel w przedszkolu, m.in.: nieśmiałość i lęk dziecka, niejadki, rozwód rodziców, niepowodzenia w nauce matematyki, zaburzenia emocjonalne i nerwicowe, przemoc w rodzinie, dziecko z zespołem Downa. Książka przeznaczona jest dla nauczycieli małych dzieci oraz dla rodziców.
Czytelnicy znajdą w niej:
- teoretyczne podstawy dotyczące omawianych problemów,
- praktyczne rady i wskazówki metodyczne,
- przykłady zabaw, utworów i ćwiczeń, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Podręczny zbiór konkretnych narzędzi: ćwiczeń, zabaw i przykładów.
Poradnik, który trzymasz w ręce, skierowany jest do rodziców, opiekunów, wychowawców i pedagogów. Jest sumą doświadczeń autorki, pochodzących z pracy terapeutycznej z dziećmi cierpiącymi na zaburzenia lękowe oraz z ich opiekunami.
Dzięki tej książce:
- Zrozumiesz, skąd się bierze lęk.
- Dowiesz się, do czego lęk jest nam potrzebny.
- I czy każdy lęk trzeba pokonać.
- Nauczysz się, jak wesprzeć dziecko, które się boi.
- Jak rozmawiać z nim o lęku – co mówić, a czego nie mówić.
- Jakie są typowe lęki w określonym wieku.
- Będziesz też wiedzieć, kiedy należy poszukać specjalistycznej pomocy.
To doskonałe ćwiczenia ułatwiające naukę pisania dzieciom, którym ta czynność sprawia trudności. Większe przestrzenie między liniami oraz kreślenie po śladach inicjujących odpowiednie ułożenie rączki do zapisu konkretnych liter sprawią, że nauka stanie się przyjemnością, a nie karą. Serdecznie polecamy!
Załączony na płycie DVD materiał dźwiękowy, służący usprawnianiu percepcji, uwagi i pamięci słuchowej, został tak ułożony, aby poziom trudności stopniowo wzrastał. Ćwiczenia rozpoczynają się od łatwych, a następnie przechodzą do coraz bardziej zaawansowanych. Materiał zgromadzony na płycie jest interesujący, budzący ciekawość i chęć sprawdzenia siebie w kolejnych, coraz bardziej skomplikowanych zadaniach. Nagrane dźwięki dotyczące różnych sfer naszego życia zostały uporządkowane w obszary tematyczne (instrumenty muzyczne, odgłosy otoczenia, zwierzęta, mieszane). Każdy obszar ułożony jest zgodnie ze wzrastaniem stopnia trudności ćwiczeń – od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Korzystający z nagrań terapeuta w każdej chwili może zatrzymać odtwarzanie prezentowanych dźwięków, by skrócić sekwencje i ułatwić zadanie uczniowi. Może je też prezentować kilkakrotnie aż do poprawnego powtórzenia przez ucznia. Nagrane dźwięki dają duże możliwości samodzielnego tworzenia nowych poleceń, zadań, zabaw.
„Strefa słuchu” to bardzo interesujący i bogaty zestaw ćwiczeń słuchowych, których celem jest usprawnianie percepcji, uwagi i pamięci słuchowej. Innowacyjny, autorski program zawiera intrygujące, utrzymane w formie zabawy zadania o wzrastającym poziomie trudności. Może motywować do pracy różne grupy: od przedszkolaków, dzieci w wieku szkolnym do osób dorosłych, które wymagają tego typu stymulacji. Poszczególne zadania zostały sprawdzone i przetestowane, co w sposób bezsporny potwierdza ich wartość. Można je wykorzystywać wielokrotnie, tworząc różne sekwencje ćwiczeń, zaskakujące i ciekawe dla grupy. Autorka jest neurologopedą z wieloletnią praktyką zawodową. Wykorzystała Ona swoje bogate doświadczenie terapeutyczne, tworząc nowatorski program, z którym powinni zapoznać się nie tylko logopedzi. Jego stosowanie pozwoli poprawić koncentrację, poszerzyć zakres uwagi, wzmocnić pamięć, a więc przyczyni się do uaktywnienia ćwiczonych zdolności.
dr hab. Katarzyna Kaczorowska-Bray
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych jest bardzo istotne, aby coraz lepiej funkcjonować w społeczeństwie. Dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz problemami w komunikowaniu się przebywanie w miejscach publicznych czy konieczność podjęcia dialogu z innymi często jest źródłem ogromnego stresu. Karty pracy Komunikuję się z otoczeniem mają na celu pomóc lepiej radzić sobie w miejscach, gdzie można spotkać wielu ludzi, i w sytuacjach społecznych, w których trzeba będzie się z innymi skomunikować. Karty pracy zostały podzielone na 10 części. Każda z nich przybliża uczniom problematykę związaną z innym miejscem (sklep, dworzec, poczta, przychodnia lekarska, plac zabaw, miejsca związane z turystyką, urząd, szkoła, kino/teatr, restauracja,). Uczniowie, rozwiązując zadania, dowiadują się, jaką funkcję spełniają poszczególne miejsca, jakie komunikaty są tam używane najczęściej. Poznają również sytuacje problemowe, które mogą w danym miejscu wystąpić, i uczą się o sposobach ich rozwiązywania.
Spójrz uważnie to kompleksowy materiał pomocny w usprawnianiu percepcji wzrokowej, nauki liter i czytania oraz stymulujący lewą półkulę mózgową i zależne od niej funkcje intelektualne i mowę. Publikacja skierowana jest do terapeutów pedagogicznych, logopedów, psychologów, nauczycieli przedszkolnych i nauczania zintegrowanego. Seria Spójrz uważnie składa się z 3 części, pierwsza zawiera 50 propozycji zadań polegających na linearnym wyszukiwaniu na karcie podkreślonych na początku liter, sylab lub wyrazów. Na końcu książki znajdują się odpowiedzi do zadań. Proponowane ćwiczenia są uniwersalne, można je wykorzystać podczas zajęć indywidualnych oraz w pracy grupowej w przedszkolu, szkole lub gabinetach terapeutycznych.
Celem tej monografii jest przedstawienie problemów doskonalenia jakości zarządzania w szkolnictwie wyższym w Polsce w latach 2012–2018 na tle przebiegu wdrażania ustaleń procesu bolońskiego, budowy Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, Europejskiej Przestrzeni Badawczej, wprowadzania zasad przyjętych w ramach Unii Europejskiej oraz scalania państw członkowskich na poszczególnych obszarach jej funkcjonowania. Książka stanowi kontynuację publikacji zatytułowanej Jakość zarządzania w szkołach wyższych (2012) i pracy naukowo-badawczej prowadzonej przez autora od 2000 roku.
Kolejne reformy szkolnictwa wyższego przeprowadzane w naszym kraju w swych założeniach i ambitnych planach miały zapewnić w pierwszym dwudziestoleciu XXI wieku poprawę jego funkcjonowania, w tym także doskonalenie jakości zarządzania w uczelniach publicznych i niepublicznych. W jakim stopniu zostały one zrealizowane? Nie ulega wątpliwości, że w omawianym okresie nastąpił w Polsce rozwój szkół wyższych, ale w innych krajach, i to nie tylko wysoko rozwiniętych gospodarczo, był on zdecydowanie szybszy. Dlatego też na listach czołowych światowych placówek edukacyjnych polskie uczelnie przesunęły się w dół, do kolejnej setki. Przyczyny tego stanu rzeczy oraz czynniki i propozycje doskonalenia jakości zarządzania w szkołach wyższych są przedmiotem zainteresowania niniejszej monografii.
Rozwój sił wytwórczych napędzający wzrost gospodarczy, zróżnicowany w poszczególnych krajach, wymaga dynamicznego rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego oraz wdrożenia i modernizacji projakościowego systemu zarządzania w uczelniach publicznych i niepublicznych. Ciągłe doskonalenie jakości zarządzania to warunek rozwoju każdego państwa. Kwestia ta jest szczególnie ważna obecnie, zwłaszcza dla tych państw, które chcą się szybko zbliżyć do światowej i europejskiej czołówki krajów rozwiniętych gospodarczo. Niestety, w części szkół wyższych osoby i organy zarządzające nimi nie dostrzegają tego problemu. Bardzo duże znaczenie w przygotowaniu tej monografii miało określenie wybranych zależności i powiązań zachodzących pomiędzy jakością zarządzania a szeroko rozumianą jakością funkcjonowania polskich uczelni w okresie permanentnych reform organizowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Książka ta opowiada o Jędrzeju, który mógłby na pierwszy rzut oka wydać się Wam zwykłym chłopakiem, gdyby nie to, iż we wczesnym dzieciństwie stwierdzono u niego autyzm. Dzięki tej książce przeniesiecie się do jego świata, który jest równie niesamowity jak Wasz. Przekonacie się, że nie ma się czego obawiać spotykając autystyków w codziennym życiu, a liczne zagadki oraz łamigłówki urozmaicą Wam czas razem z Jędrzejem.
Ja i mój świat 3 stanowi trzecią część serii przeznaczonej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i autyzmem. Treści publikacji koncentrują się wokół najbliższego otoczenia ucznia: zjawisk i środowisk przyrodniczych oraz zdarzeń ważnych w życiu dziecka i jego rodziny. Nową umiejętnością, którą można doskonalić w trakcie pracy z publikacją, jest czytanie zdań ze zrozumieniem. Materiał opracowano tak, by pomóc uczniom, którzy potrafią czytać, ale mają problem z rozumieniem przeczytanych treści. Dopełnieniem podręcznika są karty pracy, zadania domowe, zabawy i piosenki oraz prezentacje. Te dodatkowe materiały pomagają uczniom w naturalny i atrakcyjny dla nich sposób poszerzyć i utrwalić zdobywaną wiedzę, rozwijać kompetencje językowe, umiejętności społeczne oraz umiejętność czytania i pisania, a także kształtują kompetencje szkolne.Wydanie rozszerzone zostało uzupełnione o materiał z zakresu edukacji matematycznej
Książka stanowi kompendium wiedzy pozwalającej dyrektorowi sprawnie kierować powierzoną mu placówką.Omówione w niej zagadnienia dotyczą:- powierzania stanowiska dyrektora, w tym m.in. niezbędnych wymagań, przebiegu konkursu, nawiązania stosunku pracy,- procedury odwołania dyrektora lub postępowania w przypadku rezygnacji,- stanowiska dyrektora szkoły publicznej w świetle przepisów prawa,- zadań dyrektora szkoły lub placówki publicznej i niepublicznej dotyczących organizacji pracy szkoły,- zadań dyrektora związanych z prowadzeniem polityki kadrowej, zatrudnianiem, zwalnianiem i motywowaniem nauczycieli.Publikacja może stanowić praktyczną pomoc w codziennym zarządzaniu placówką oraz w realizacji obowiązków spoczywających na dyrektorze. Została wzbogacona o szczegółowy wykaz aktów prawnych regulujących działalność szkół i placówek oświatowych oraz kalendarium zadań w poszczególnych miesiącach roku.Książka Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi oraz niepublicznymi w świetle reformy systemu edukacji - oprawa miękka - Wydawnictwo Wolters Kluwer business.
Książka stanowi bardzo udane przedsięwzięcie wydawnicze – wśród licznych publikacji dotyczących kształcenia się w dorosłym życiu, w tym kształcenia się Polaków, nie ma tak kompleksowej analizy tego zagadnienia. Chodzi zwłaszcza o jednoczesne przedstawienie problemu od strony teoretycznej i empirycznej. W tym drugim przypadku zaproponowano wieloaspektowe ujęcie. Mamy bowiem do czynienia z analizą sposobów empirycznej identyfikacji zjawiska i z odpowiadającym jej podejściem metodologicznym. Obejmuje ono porównawczą analizę badań krajowych i międzynarodowych, określenie skali aktywności edukacyjnej dorosłych i jej struktury oraz identyfikację czynników determinujących poziom i formę kształcenia się. Uważam, że publikacja ta znajdzie wielu czytelników rekrutujących się nie tylko z grona badaczy – naukowców i studentów, lecz także polityków i urzędników szczebla centralnego i lokalnego, działaczy oświatowych oraz innych osób, które zajmują się działalnością edukacyjną osób dorosłych.
Z recenzji dr hab. Urszuli Sztandar-Sztanderskiej, prof. UW
Książka podejmuje ważną problematykę z pogranicza socjologii, ekonomii, pedagogiki i psychologii. Hasła w tytule „uczące się społeczeństwo” i „o aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków” mają z jednej strony swoją historię, a z drugiej bardzo aktualny wymiar. Współcześnie to wiedza i jej wykorzystanie przez kwalifikacje (umiejętności) stanowią o potencjale rozwojowym i gospodarczym. Autorka podejmuje wysiłek znalezienia odpowiedzi na pytanie, czy można porównywać ze sobą badania międzynarodowe i krajowe, które są prowadzone na podstawie podobnych założeń, definicji i modeli wyjaśniających, ale różnią się na przykład językiem kwestionariuszy, a w konsekwencji sposobem zbierania danych. Nie mniej istotne – o ile nie najważniejsze – są pytania o trafność i rzetelność stosowanych w takich badaniach narzędzi pomiarowych (kwestionariuszy) i sposobów gromadzenia materiału. Czy nie dają one fałszywego obrazu, jeśli się znacząco różnią?
Z recenzji dra hab. Mariana Niezgody, prof. PWSW w Przemyślu
Doktor Barbara Worek, adiunkt w Zakładzie Socjologii Gospodarki, Edukacji i Metod Badań Społecznych Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz ekspert Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ. Doświadczenia badawcze zdobywała, uczestnicząc w polskich i międzynarodowych projektach dotyczących rynku pracy, pomiaru kompetencji i uczenia się przez całe życie. Autorka i współautorka publikacji na temat rynku pracy, kapitału ludzkiego, uczenia się przez całe życie, ewaluacji oraz licznych raportów badawczych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół metodologii badań, zagadnień rozwoju kapitału ludzkiego i analizy polityk publicznych. Od 2009 roku zaangażowana w badania Bilans Kapitału Ludzkiego.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?