Szeroki wybór książek, multimediów z zakresu szeroko pojętej kultury: architektura, duchowy wymiar twórczości, szlaki kajakowe, współczesne media, przemoc w mediach, polityka. Odnajdziesz tu również książki i podręczniki idealne dla uczniów oraz studentów. Szeroki wybór beslsellerów i nowości.
„Śródziemnomorze” to zapis wędrówki przez czasy i miejsca składające się na wspólne dziedzictwo regionu Morza Śródziemnego jako jednego ze źródeł europejskiej tożsamości. Wiąże odmienne porządki architektoniczne, wątki kultury oraz epoki z różnymi tradycjami literackimi, w tym z twórczością poetów polskich: Adama Zagajewskiego, Zbigniewa Herberta, Czesława Miłosza, jak również – w sposób niewypowiedziany wprost, choć wyraźny – Wisławy Szymborskiej.
„Południe ukazane jest we wszystkim, co Śródziemnomorze oznacza w naszej kulturze, a grecko-łacińska starożytność zostaje przeniesiona do współczesności i zestawiona z matrycą judeochrześcijańską. Wiersze składające się na ten zbiór odsłaniają nasze korzenie jako żywe cząstki codzienności, ponieważ region Morza Śródziemnego, kolebka zachodniej kultury, stanowi granicę — osobistą, wewnętrzną, a nie tylko geograficzną — od zawsze zamieszkiwaną i poszerzaną przez europejską poezję.”
(fragment laudacji kapituły Nagrody Poetyckiej im. António Ramos Rosy)
Opowieść o ubraniach i rzeczach osobistych więźniów obozów koncentracyjnych wydaje się z pozoru prowokacyjna wobec narracji o wojnie, bo moda w potocznym postrzeganiu jest fanaberią, ekscesem czasu pokoju i dobrobytu.Tymczasem autorka dociera do wielu świadectw, do ocalałych, którzy mówią jej, jak dbałość o wygląd w tych straszliwych miejscach dawała im siłę, aby walczyć o życie.
Discover more than 500 of the most innovative, influential, and enduring products from the last five centuries in this revised and expanded, compact edition
Take an extraordinary journey through the objects that have improved our functionality, shaping our society and culture today. The Design Book presents iconic pieces by Le Corbusier, Philippe Starck, the Eames, and Apple, alongside classic objects such as the paper clip, the hurricane lantern, and the martini glass. Each entry pairs an image with a descriptive caption, providing accessible information about the product, designer, manufacturer, and history.
This new, mini edition features 30 new products, expertly selected and curated from the last 15 years.
Praise for the original edition:
"Phaidon seems to have pulled off the rare trick of creating something accessible and wide-ranging, but genuinely interesting and informative too." ?Design Week
Powstanie związku zawodowego Solidarność w 1980 roku przeorało dogłębnie Polskę oraz było zaczynem głębokich zmian w Europie Środkowo-Wschodniej. Wprawdzie trwałe zmiany o charakterze strukturalnym nie nastąpiły od razu, lecz niemal po dekadzie, niemniej fakt, że siłowe zdławienie Solidarności przez stan wojenny nie unicestwiło idei, które ją ożywiały, świadczy o sile tego ruchu. W bieżącym numerze Nowego Napisu nie zajmujemy się raczej dalszymi konsekwencjami zaistnienia wolnego związku zawodowego w państwie komunistycznym rezerwując sobie prawo do tego w przyszłości. Piszemy za to o samym fenomenie z lat 19801981 w przekonaniu, że było to zjawisko wyjątkowe w historii Polski.
Warto, żeby szerszej zobaczono, że mamy tu swoją wrażliwość i wielkie kulturalne bogactwo. Nie mamy kompleksów. Zakompleksionych zapraszamy do nas mówi Marian Kisiel, poeta i literaturoznawca z Uniwersytetu Śląskiego w wywiadzie otwierającym dział Ars Silesiae. Tematem, który szczególnie interesuje nas w tym numerze, jest bowiem Śląsk i jego kultura. Pytamy, czym różni się od tej, którą tworzy się w innych rejonach Polski i badamy, skąd biorą się nieporozumienia pomiędzy centralą a Śląskiem.W dalszej części Andrzej Szpulak przypomina dzieła Kazimierza Kutza, a Marta Kwaśnicka omawia jedną z ostatnich premier w Teatrze Śląskim głośnego Dracha Szczepana Twardocha w reżyserii Roberta Talarczyka. Sam reżyser, a zarazem dyrektor Teatru Śląskiego, w rozmowie z Markiem Trojanem opowiada o swojej wizji teatru lokalnego: Chcemy, żeby widzowie po obejrzeniu spektaklu czuli się lepsi, przeżyli szczególne katharsis, które sprawi, że powiedzą o sobie jesteśmy niezwykli. Bo jak ktoś im mówi wy jesteście jak Indianery w rezerwacie, to może to jest obraźliwe, ale z drugiej strony też ich indywidualizuje. Zagadnienie odrębności literatury pisanej na Śląsku badamy za sprawą eseju Magdaleny Pospieszałowskiej oraz tekstu Jakuba Skurtysa, który przybliża działalność Instytutu Mikołowskiego w dwudziestolecie jego istnienia.W dziale Ars Poetica swoją sztukę pisania prezentują Wojciech Brzoska, Waldemar Jocher, Zbigniew Machej i Jarosław Jakubowski, którego dramat Buława wraz ze szkicem Katarzyny Wójcik na jego temat również znalazł się w tym numerze. Wiersze Brzoski i Jochera przeczytać można w dziale Liryka obok twórczości Anny Adamowicz (opatrzonej szkicem Moniki Glosowitz), Adama Pluszki (o którego wierszach pisze Dawid Kujawa), Jana Barona (w towarzystwie tekstu Ewy Bartos) oraz fragmentów poemiksu Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej opisanych przez Przemysława Rojka.Łukasz Orbitowski prezentuje fragmenty nowej powieści Kult, a Piotr Wojciechowski trzy opowiadania ze zbioru Przebierańcy i przechodnie. Całość domyka wnikliwy esej Pauliny Dąbkowskiej na temat twórczości i postaci wielkiego artysty, Zdzisława Beksińskiego, którego prace stanowią o sile oprawy graficznej pierwszego numeru Nowego Napisu, wydanego już pod egidą nowo powstałego Instytutu Literatury.W numerze:Anna Adamowicz, Jan Baron, Zdzisław Beksiński, Wojciech Brzoska, Waldemar Jocher, Jarosław Jakubowski, Marian Kisiel, Joanna Łańcucka. Zbigniew Machej, Joanna Mueller, Łukasz Orbitowski, Adam Pluszka, Robert Talarczyk, Piotr Wojciechowski.
Szczerze mówiąc, kategoria pokolenia nigdy nie była mi do niczego potrzebna zaznacza stanowczo Roman Bobryk w dyskusji z Józefem Ruszarem, Michałem Januszkiewiczem, Małgorzatą Peroń, Radosławem Siomą i Zofią Zarębianką. To właśnie kategoria pokolenia w literaturze będzie nas zajmowała tym razem. Spojrzenie poetów na tę kwestię przedstawimy w rozmowie Romana Honeta z Joanną Mueller, Joanną Lech i Edwardem Pasewiczem, którzy ustosunkowują się do własnej przynależności pokoleniowej. Nieco inne światło na problem rzuca Andrzej Szpulak w tekście o polskiej szkole filmowej. Najciekawsze debiuty poetyckie ostatniej dekady omówią krytycy towarzyszący tym debiutom: Monika Glosowitz, Marta Koronkiewicz, Paweł Kaczmarski, Dawid Kujawa, Klaudia Muca i Jakub Skurtys.W dziale Ars Poetica znajdziemy tym razem szkice Macieja Bieszczada, Mirosława Dzienia, Romana Honeta i Adama Wiedemanna, który w Liryce zaprezentuje też ciekawą korespondencję poetycką z młodym poetą, Filipem Matwiejczukiem. O wierszach Martyny Buliżańskiej napisała dla nas Anna Mochalska, a Jarosław Nowosad pochylił się nad nowymi utworami Łukasza Jarosza. W tym sąsiedztwie znajdziemy wiersze innego laureata Nagrody im. Wisławy Szymborskiej Romana Honeta, a także Marcina Jurzysty, którego twórczość swoim komentarzem opatrzył Rafał Gawin.Marcin Bałczewski i Maciej Bieszczad zaprezentują nam swoje premierowe opowiadania, natomiast dramat Wojciecha Tomczyka Wielka Improwizacja dziejący się 3 maja 1967 roku zamknie literacką część drugiego numeru Nowego Napisu. Między innymi tego, że czas akcji jest tutaj nieprzypadkowy, dowiemy się ze szkicu krytycznego Łukasza Kucharczyka.Ze względu na okoliczność czterdziestej rocznicy pierwszej wizyty Jana Pawła II w Polsce, przypomnimy treść jego homilii na wzgórzu Lecha. Jerzy Sikora w szkicu towarzyszącym opowie nam o kazaniu jako gatunku literackim.Za oprawę graficzną numeru dziękujemy tym razem Krzysztofowi Dydo, który udostępnił nam wybór prac polskiej szkoły plakatu ze swojej kolekcji i dołączył opowieść o historii swoich zbiorów; tę prezentację oraz cały niniejszy numer Nowego Napisu zamyka szkic Pauliny Ornatowskiej, przybliżający czytelnikom specyfikę i fenomen polskiej szkoły plakatu oraz problematykę sztuki plakatu jako takiej.W numerze: Marcin Bałczewski, Maciej Bieszczad, Martyna Buliżańska, Mirosław Dzień, Roman Honet, Łukasz Jarosz, Marcin Jurzysta, Joanna Lech, Filip Matwiejczuk, Joanna Mueller, Edward Pasewicz, Wojciech Tomczyk, Adam Wiedemann, Jan Paweł II, Roman Bobryk, Krzysztof Dydo, Rafał Gawin, Monika Glosowitz, Michał Januszkiewicz, Paweł Kaczmarski, Marta Koronkiewicz, Łukasz Kucharczyk, Dawid Kujawa, Anna Mochalska, Klaudia Muca, Jarosław Nowosad, Paulina Ornatowska, Małgorzata Peroń, Józef Maria Ruszar, Jerzy Sikora, Radosław Sioma, Jakub Skurtys, Zofia Zarębianka
An exclusive homage to – and retrospective of – the iconic fashion designer's couture accessories.
'One can never overstate the importance of accessories. They are what turns a dress into something else. I like dresses to be sober and accessories to be wild', Yves Saint Laurent, 1977.
Yves Saint Laurent Accessories is the first book to date to shed light on the breathtaking accessories created by one of the most influential fashion designers of all time. From his first collection in 1962 to his acclaimed final presentation in 2002, Yves Saint Laurent created exquisite jewellery, hats, shoes, and handbags to complement and enhance each of his couture creations. Beautifully designed, in a small format evocative of a jewellery box, the book offers an unprecedented glimpse into the highly confidential archives of The Yves Saint Laurent Foundation in Paris, which is home to over 20,000 remarkable accessories. The book features specially commissioned photography of the accessories alongside a treasure trove of rare materials including preparatory sketches, intimate portraits of Saint Laurent at work, behind-the-scenes snapshots of models, catwalk photographs, and advertising campaigns. Yves Saint Laurent Accessories introduces readers to a prominent yet rarely seen side of Saint Laurent's art, leading them backstage and through the history of a house that helped to shape the course of fashion.
The iconic bestseller - showcasing more than 500 of fashion's greatest names by A- Z - now updated in a stunning new edition
Fully revised and updated for 2020, this new edition of Phaidon's iconic global bestseller The Fashion Book takes a fresh look at the fashion world and the people who created and inspired it. Spanning almost 200 years, the entire industry is represented: from designers to photographers, stylists, and retailers, as well as editors and creative directors. Marking significant changes on the fashion landscape, this revised edition features important new names who have fundamentally shaped the way we see fashion in recent years, including Virgil Abloh, Gosha, and Alessandro Michele, influential image-maker Petra Collins, model and contemporary icon Rihanna, and Leandra Medine, alongside fashion pioneers of the previous edition such as Coco Chanel, Issey Miyake, Kate Moss, Erdem, and Richard Avedon. This bestselling - and now updated - classic volume remains a comprehensive and definitive view of the fashion industry today.
Badania nad historią Elbląga w wiekach średnich przyniosły wiele cennych ustaleń. Pewne kwestie wymagają jednak dalszych szczegółowych studiów, w tym dotyczące funkcjonowania społeczności miejskiej w późnym średniowieczu. Wydaje się, że ważne dane na ten temat może przynieść analiza testamentów - dokumentów ostatniej woli sporządzanych przez mieszczan. W książce, obok omówienia specyfiki tych źródeł, ich formy, stanu zachowania i treści, zostały przedstawione między innymi relacje rodzinne testatorów oraz kultura materialna i formy pobożności mieszkańców Elbląga.
Książka stanowi aktualne źródło wiedzy o zarządzaniu w sektorze kultury. Jej unikatową wartością jest kompleksowe ujęcie najważniejszych zagadnień teoretycznych, a także konsekwentne odwoływanie się do praktyki zarządzania poprzez trafnie dobrane studia przypadków. Wśród autorek i autorów publikacji są zarówno teoretycy, jak i praktycy zarządzania kulturą, związani z Zakładem Zarządzania Kulturą Instytutu Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Publikację oceniam pozytywnie, gdyż jest ona bardzo wartościową pracą naukową, posiadającą walory zarówno poznawcze, jak i aplikacyjne […]. Książka wypełnia lukę występującą na rynku wydawniczym w Polsce w zakresie publikacji prezentujących w holistyczny, wielowymiarowy i nowoczesny sposób wyzwania oraz procesy i uwarunkowania zarządzania w kulturze.
dr hab. Magdalena Sobocińska, prof. UEW (z recenzji)
W ostatnich latach obserwuje się coraz silniejszą profesjonalizacje sfery kultury, wynikającą z uwarunkowań społeczno-ekonomicznych, a także ze zmian w otoczeniu współczesnej instytucji kultury. Profesjonalizacji kadr nie towarzyszy rozwój zasobów wiedzy niezbędnej dla aktywnego i efektywnego zarządzania organizacją w sferze kultury. Luka w wiedzy tylko w niewielkim stopniu jest zaspokajana przez zagraniczne pozycje, których podstawowym mankamentem jest całkowita nieznajomość polskich realiów. Na tym tle recenzowana publikacja stanowi inspirującą i ważną pozycje. W książce przedstawiono informacje pozwalające na poznanie najnowszych dobrych praktyk stosowanych w codziennej aktywności organizacji kultury. Dzięki nim osoby zarządzające tego typu instytucjami mogą aktualizować swoją wiedzę, czerpiąc z doświadczeń innych podmiotów.
dr hab. Rafał Kasprzak, prof. SGH (z recenzji)
Oddawana do rąk czytelników monografia będzie pasjonującą lekturą dla szerokiego grona odbiorców: nie tylko wykładowców akademickich i studentów, lecz także dla praktyków i wszystkich interesujących się problematyką zarządzania kulturą.
Przemyślany, pięknie ilustrowany dobór zaopatrzonych w ćwiczenia bajek – które mogą być punktem wyjścia do refleksji i dyskusji nie tylko w warunkach szkolnych, ale również posłużyć mogą rodzicom do rozmów z własnymi dziećmi – jest wartościową pozycją, która przybliżać będzie tradycyjny, baśniowy świat kolejnym pokoleniom czytelników w różnym wieku. (…) Może być wykorzystywana jako pomoc dydaktyczna, ale też zainteresuje z pewnością wielu filologów, badaczy literatury dziecięcej, kulturoznawców, a także rodziców, którzy świadomie dobierają lektury, by czytać lub polecać je swoim dzieciom.
Dobór bajek jest ciekawy i różnorodny – zarówno językowo, jak i tematycznie reprezentatywny. Wpisanie bajek w ramy dyskusji nad zaproponowanymi aktualnymi i uniwersalnymi tematami jest pomysłem dobrym i oryginalnym. Podkreślić należy, że książka jest pozycją cenną. W czasach gdy coraz więcej książek pochodzących z różnych części świata a przeznaczonych dla młodych czytelników trafia na polski rynek – jest również pozycją ważną.
Z recenzji dr hab. Doroty Brzozowskiej, prof. UO
As surveillance creeps into every corner of our lives, Carissa Véliz exposes how our personal data is giving too much power to big tech and governments, why that matters, and what we can do about it.
Have you ever been denied insurance, a loan, or a job? Have you had your credit card number stolen? Do you have to wait too long when you call customer service? Have you paid more for a product than one of your friends? Have you been harassed online? Have you noticed politics becoming more divisive in your country? You might have the data economy to thank for all that and more.
The moment you check your phone in the morning you are giving away your data. Before you've even switched off your alarm, a whole host of organisations have been alerted to when you woke up, where you slept, and with whom. Our phones, our TVs, even our washing machines are spies in our own homes.
Without your permission, or even your awareness, tech companies are harvesting your location, your likes, your habits, your relationships, your fears, your medical issues, and sharing it amongst themselves, as well as with governments and a multitude of data vultures. They're not just selling your data. They're selling the power to influence you and decide for you. Even when you've explicitly asked them not to. And it's not just you. It's all your contacts too, all your fellow citizens. Privacy is as collective as it is personal.
Digital technology is stealing our personal data and with it our power to make free choices. To reclaim that power, and our democracy, we must take back control of our personal data. Surveillance is undermining equality. We are being treated differently on the basis of our data.
What can we do? The stakes are high. We need to understand the power of data better. We need to start protecting our privacy. And we need regulation. We need to pressure our representatives. It is time to pull the plug on the surveillance economy.
Insightful, terrifying, practical: Privacy is Power highlights the implications of our laid-back attitude to data and sets out how we can take back control.
Monika Stobiecka - historyczka sztuki i archeolożka, adiunktka na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka programu doktorskiego „Na styku kultury i natury” Wydziału „Artes Liberales”. Laureatka m.in. Stypendium START Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2019) i Nagrody Stowarzyszenia Historyków Sztuki im. Szczęsnego Dettloffa (2019). Interesuje się studiami muzealnymi, krytycznymi studiami nad dziedzictwem, teorią i metodologią archeologii w perspektywie myśli nowohumanistycznych.
Autorka przedstawia archeologię jako niezwykle innowacyjną dyscyplinę humanistyki, z dążeniami do interdyscyplinarności, wykraczającą poza ramy chronologiczne i tradycyjną problematykę badawczą, bogatą w zwroty (m.in. cyfrowy, przestrzenny, forensyczny, zmysłowy czy afektywny) oraz postuluje powstanie archeologii symetrycznej (Olsen, Domańska) i relacyjnej, przełamującej utrwalone w nauce binaryzmy, scalającej podejścia humanistyczne i archeometryczne. Autorka sugeruje konieczność wykreowania nowego typu muzeum archeologicznego – muzeum krytycznego i „muzeum życia”, poruszającego się w horyzoncie ludzi, zwierząt i ekosystemów.
Z recenzji Anny Ziębińskiej-Witek
Celem książki jest ukazanie, że wątki i tematy środowiskowe, skupione wokół pojęć i formuł „zagłady gatunków”, ekocydu, szowinizmu gatunkowego, antropocenu, ustanowiły nić przenikającą różnorodne obszary i korpusy tekstów literackich/dzieł sztuki, przede wszystkim polskich, choć ukazywanych często w perspektywie porównawczej. Przedmiotem zainteresowania są tu zwłaszcza relacje i napięcia pomiędzy historycznością ludzką a geostorią– historią w poszerzonym rozumieniu, definiowaną jako historia środowiskowa, uwzględniająca sprawczość innych gatunków, roślin, czynników klimatycznych, wreszcie historię ziemi jako planety. Drugą przesłanką, która przyświecała autorce książki, było szczególne zaakcentowanie ram lokalnych, badanie problematyki doświadczeń historycznych, znaczących dla krajów Europy Wschodniej, których dramaturgię trafnie oddaje formuła bloodlands (skrwawione ziemie) Timothy Snydera. Kraje pomiędzy Uralem a Łabą stały się areną krwawych konfliktów etnicznych, okupacji, ludobójstw, panowania totalitaryzmów, wraz z emblematycznymi dla nich instytucjami obozu zagłady i łagru, wreszcie dramatycznych transformacji ustrojowych. Autorkę interesuje relacja pomiędzy antropocentryczną historią „skrwawionych ziem” a poetykami biomorficznymi, a także planetarną perspektywą geostoryczną. Różnorodne i wielokierunkowe przepływy i napięcia między nimi, a także formy reprezentacji owych przepływów są usytuowane w centrum zaproponowanych w książce analiz dzieł Piotra Rawicza, Jonasza Sterna, Wiktora Woroszylskiego, Witolda Gombrowicza, Brunona Schulza, Stanisława Vincenza, Anzelma Kiefera i innych.
W żadnym innym stuleciu ciało ludzkie nie doświadczyło takich zmian. To w wieku XX zmienił się związek pomiędzy zdrowiem a chorobą, pomiędzy ciałem zgodnym z normami a ciałem niefunkcjonującym prawidłowo, pomiędzy życiem a śmiercią w zmedykalizowanym społeczeństwie. Autorzy trzeciego tomu monumentalnej i bogato ilustrowanej Historii ciałaprzyglądają się również ciału w masowym dobrobycie i ciału poddanemu masowej przemocy i eksterminacji. Ciału wyzwolonemu z rygorów religii i moralności oraz ciału sprowadzonemu do rangi przedmiotu. W konsekwencji pada pytanie o istotę człowieczeństwa w społeczeństwie, w którym zaciera się granica między ciałem fizycznym i wirtualnym: Czy moje ciało nadal jest moim ciałem?
Uzupełnianie naklejkami scenek związanych z Bożym Narodzeniem i poznawanie bożonarodzeniowych tradycji umili dzieciom czas oczekiwania na najbardziej magiczne Święta w roku.Zbiór Czekamy na Święta zawiera 3 książki: Boże Narodzenie, Szopka, Święty Mikołaj.
Jest to wartościowa poznawczo i oparta na rzetelnych rozpoznaniach źródłowych rozprawa, która w zdyscyplinowany (pod względem formalnym i metodologicznym) sposób przedstawia wizje życia teatralnego kreowane przez trzy czasopisma branżowe ukazujące się w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia.
Nadal brakuje opracowań dotyczących dziejów krytyki teatralnej w ostatnich latach trwania PRL. Książka Pani Joanny Królikowskiej świetnie pokazuje społeczno-polityczne uwikłania redaktorów naczelnych, ich zmagania z cenzurą, a także sieć napięć polityczno-towarzyskich, które odciskały piętno na indywidualnych strategiach pisarskich i krytycznych. Publikacja jest ciekawą i inspirującą propozycją uzupełniającą dotychczasowy stan wiedzy na temat życia społeczno-kulturalnego w Polsce w latach osiemdziesiątych XX stulecia. Postawa badawcza, wolna od przekonania o możliwości stworzenia „obiektywnego”, opartego na „prawdzie” i ponadjednostkowego obrazu przeszłej rzeczywistości, wymaga precyzyjnego warsztatu badawczego związanego m.in. z krytyką źródeł. W tym przypadku Autorka wykazała się sporymi umiejętnościami.
Z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Kurka
Dżinącé rzemiasło na Kaszëbach / Obsolete Occupations and Grafts in Kashubia
Album, który oddajemy w Państwa ręce, powstał, aby ocalić od zapomnienia niezwykły świat kaszubskich artystów ludowych i rzemieślników.
Trudno przecenić rolę, jaką odgrywają oni w regionalnej społeczności. W swojej pracy pielęgnują wszak tradycje rodzimego rękodzieła i zwyczaje swojego ludu, odtwarzają metody, rytuały i formy zachowywane przez Kaszubów od wieków, z szacunkiem korzystają z kulturowego dorobku dawnej pomorskiej wsi. W ich dziełach wyraża się kaszubska wrażliwość.
Każde ze zdjęć zamieszczonych w tej książce jest hołdem złożonym ich codziennemu trudowi. Fotografowie pochodzący z różnych stron Polski – m.in. ze Śląska, z Lubelszczyzny, z Mazowsza – uwypuklili to, co w życiu kaszubskich rękodzielników najbardziej charakterystyczne. Uchwycili satysfakcję i pogodę wynikające z rzetelnie wykonanej roboty. Docenili niepowtarzalność rzemieślniczej pracy, której unikatowe wytwory wyróżniają się wśród przedmiotów z masowej produkcji. Pokazali wreszcie prostotę i wytrwałość umożliwiające kontynuowanie tradycji przodków niejako na marginesie świata, który w pośpiechu dąży do nowości i zysku. Wzorem swoich modeli artyści fotografii sięgnęli do tradycyjnych form i technik. Przy użyciu analogowego sprzętu i bez obróbki cyfrowej utrwalili na celuloidowej kliszy miejsca – domy, pracownie, warsztaty – w których przeszłość kaszubskiej wspólnoty żyje nadal na przekór dynamicznie zmieniającej się współczesności.
Projekt „Ginące rzemiosło na Kaszubach” został zrealizowany przez Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie – organizację od półwiecza działającą na rzecz rozwoju dziedzictwa i kultury Kaszub. Przy tworzeniu albumu współpracowały osoby i instytucje związane z pomorskim ruchem regionalnym. Autentyczne plenery udostępniły muzea na wolnym powietrzu: Kaszubski Park Etnograficzny we Wdzydzach Kiszewskich oraz Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach.
W imieniu wszystkich, którzy przyczynili się do wydania tej książki, zapraszamy Państwa do udziału w nostalgicznej podróży do świata, który na naszych oczach powoli i bezpowrotnie odchodzi w przeszłość.
Jeżeli dzisiejsza humanistyka charakteryzuje się newralgiczną wrażliwością na przemiany współczesnej kultury, tym bardziej powinna uwzględniać w nim pojęcie i zjawisko krajobrazu w jego nowej, rozszerzonej formule. Ten postulat dotyczy badań kulturowych, które wciąż niedostatecznie ujmują krajobraz w orbicie swoich zainteresowań. Tym bardziej powinno się przekroczyć i porzucić tendencje do zrównania krajobrazu z jego obrazową reprezentacją (niezależnie od tego, czy chodzi o krajobraz postrzegany czy odtwarzany) na rzecz krajobrazu przeżywanego, to znaczy takiego, w którym uczestniczymy jako jego mieszkańcy, twórcy i odbiorcy, doświadczamy go odczytując jego wartości i znaczenia. Towarzyszący tej książce zamysł kieruje się nie tylko ku próbie wskazania istoty doświadczenia krajobrazu, ale też pokazania jego różne formuły, które rozciągają się od percepcji bezpośredniej do doświadczenia zapośredniczonego poprzez krajobraz, czyli takiego, dla którego doraźne doznania są przyczynkiem do analizy wybranych obszarów rzeczywistości kulturowej i podejmowanych w nich praktyk. Beata Frydryczak, Mateusz Salwa
W centrum zainteresowania Autora znajduje się radio społeczne jako środek komunikacji wielokulturowej w Australii. Temat mediów społecznych i samego radia społecznego jest rzadko poruszany przez polskich badaczy, tym bardziej należy docenić wybór tej problematyki. Australia jest krajem, w którym system radia społecznego jest bardzo dobrze ukształtowany i ma wyjątkowo długą tradycję. [] Książka ta jest potrzebna na polskim rynku wydawniczym. Pozwala zapoznać się z fenomenem działania radia społecznego w Australii, kraju który jest zaliczany do liderów rozwoju tego sektora, i dostrzec korzyści wynikające z funkcjonowania takich rozgłośni. Jest to tym ważniejsze, że zasady działania stacji społecznych nie są w Polsce dobrze znane.dr hab. Urszula Doliwa, prof. UWMLeszek Gęsiak jezuita, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa na Wydziale Filozoficznym Akademii Ignatianum w Krakowie. Ukończył filozofię na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie oraz teologię na Papieskim Wydziale Teologicznym Bobolanum w Warszawie. Studia specjalizacyjne odbył w jezuickim Instytucie Centre Svres w Paryżu. Studiował także język i kulturę hiszpańską na Uniwersytecie w Saragossie. W 2004 r. doktoryzował się w Instytucie Religioznawstwa na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?