Szeroki wybór książek, multimediów z zakresu szeroko pojętej kultury: architektura, duchowy wymiar twórczości, szlaki kajakowe, współczesne media, przemoc w mediach, polityka. Odnajdziesz tu również książki i podręczniki idealne dla uczniów oraz studentów. Szeroki wybór beslsellerów i nowości.
Zapraszamy do fascynujących podróży po półkach z książkami, po wspaniałych księgozbiorach znanych, mniej znanych lub całkiem obcych nam bibliofilów. Wspólnym mianownikiem wszystkich opisywanych bibliotek są oczywiście książki, ale już ich zawartość, koncepcja i motywacja są u każdego bibliofila inne. Jeden jest nieskomplikowanym zbieraczem, inny – wyrafinowanym kolekcjonerem, jeszcze inny – pasjonatem określonej tematyki, inny zbiera książki jako lokatę kapitału, a najoczywistszą motywacją do tworzenia bibliotek jest po prostu zamiłowanie do czytania.
Poprzez teksty o prywatnych bibliotekach chcemy pokazać, jak ważne jest posiadanie książek, kolekcjonowanie, powroty do przeczytanych lektur, a także w jaki sposób lektury ukształtowały bohaterów niniejszej książki, jak stawały się życiowymi drogowskazami i wzbogacały ich życie. Jak fenomenalnie wpływają na ich pamięć i ogólną kondycję! Reportaże o domowych bibliotekach mogą stanowić poradnik, po jakie lektury sięgać, gdy chaos i nadmiar propozycji wydawniczych wprawia w zakłopotanie, a pracownicy księgarni mają problem z poleceniem właściwej pozycji. W opisywanych bibliotekach wspominane są takie tytuły, że czasami nawet dobrze zaopatrzona biblioteka może skapitulować! Szykujcie się Państwo do podróży w prawdziwą książkową dżunglę!
Zapraszamy do biblioteki: potomka arystokratycznego rodu Potockich – bibliofila Marka Potockiego, wieloletniego redaktora „Magazynu Literackiego Książki” Piotra Dobrołęckiego, programisty komputerowego i największego fana Stephena Kinga w Polsce – Sebastiana Kubańczyka, wykładowczyni i artystki, której praca zdobiła polski pawilon na Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji – Anny Barlik, dziennikarza, krytyka muzycznego i redaktora Rafała Księżyka, właściciela największej kolekcji komiksów Mateusza Trąbińskiego, kapitana żaglowca Małgorzaty Czarnomskiej, historyka literatury, krytyka, tłumacza i wykładowcy akademickiego Jana Zielińskiego, agentki literackiej i redaktorki Agaty Żabowskiej, pastora, prorektora Wyższego Baptystycznego Seminarium Teologicznego Mateusza Wicharego, dziennikarza sportowego Stefana Szczepłka, antykwariusza Waldemara Szatanka, pisarki Małgorzaty Karoliny Piekarskiej, poety Marka Czuku, nieżyjącego już dziennikarza i autora tekstów piosenek Marka Gaszyńskiego, varsavianisty Tomasza Lerskiego, językoznawcy, lekarza i poety Piotra Müldnera-Nieckowskiego, dramaturga Michała Pabiana, wydawczyni Anity Musioł, inżyniera rolnictwa, pedagoga i edukatora domowego Bartłomieja Marii Boby, bibliofilów Wojciecha Kochlewskiego i Jacka Żurawskiego, badaczki literatury Karoliny Felberg, tłumaczki i wydawczyni Joanny Rzyskiej, bibliotekarki, promotorki czytania Diany Chmiel, blogerki Aleksandry Pasek, reżysera teatralnego i telewizyjnego Andrzeja Domalika, terapeutki Anny Siemińskiej, powstańca warszawskiego Witolda Kruczka-Abuładze, bioinformatyka, specjalisty inżynierii biomedycznej i inżynierii tkankowej Wojciecha Jana Karwowskiego, fana science fiction i właściciela wydawnictwa Mag – Janusza Rodka oraz publicysty i filozofa Tomasza Terlikowskiego.
Ten cykl ma unikatową wartość. Jest zapisem zarówno indywidualnych gustów czytelniczych portretowanych, jak i ich miłości do literatury. Miłości towarzyszącej im najczęściej przez całe zawodowe życie.
W tekstach pojawiają się tytuły przełomowe w biografiach bohaterów, jak i książki czytane aktualnie. Od biblioteki – do serca, od biblioteki – do życia. Poprzez książki, gawędy literackie dowiadujemy się o życiu bohaterów, o ich marzeniach i planach.
„Jeżeli książka wysokiego lotu nie natrafi na czytelnika wysokiego lotu – zawiśnie w powietrzu, chybi. Gotowość, aktywność, wysiłek twórczy potrzebne są na obu krańcach tego połączenia” – pisał w Lapidariach Ryszard Kapuściński. Mirosława Łomnicka portretuje czytelników wysokiego lotu, tworząc sama tego rodzaju literaturę. Idealne połączenie.
Łukasz Maciejewski, dziennikarz, krytyk filmowy i teatralny
Obchodząca w ostatnich latach wiele jubileuszy Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu na mapie kulturalnej Rzeczypospolitej zajmuje niepoślednie miejsce również dzisiaj. Postrzegana w krajowym i międzynarodowym środowisku bibliotekarskim jako przykład instytucji łączącej z powodzeniem walory nowoczesności z tradycją ma dzisiaj status największej książnicy w północnej Polsce i jednej z największych bibliotek akademickich w kraju. Tę rangę zawdzięcza w głównej mierze […] cennym i rzadkim zbiorom zabytkowym […].
Tom drugi wydawnictwa pt. Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu poświęcamy najcenniejszym zbiorom BU UMK. Uzupełnia on w ten sposób luki w badaniach nad historycznymi zasobami książnicy. Autorzy w swych rozważaniach udostępniają cenny materiał statystyczny i historyczny, oparty na archiwaliach, który – mamy nadzieję – stanie się w przyszłości pomocą dla dalszych badań bibliotekoznawczych. […] Trzeba bez wątpienia wspomnieć przebogate, cenne kolekcje historyczne, a wśród nich: zasób starych druków liczący blisko 60 000 egzemplarzy; […] objęty ochroną prawną Narodowego Zasobu Bibliotecznego […] zespół rękopisów średniowiecznych […]; ogromną kolekcję dzieł plastycznych, obejmującą m.in. ponad 10 000 rycin i rysunków dawnej oraz współczesnej grafiki polskiej i obcej; wielki – liczący również ponad 10 000 sztuk – zbiór plakatów; 140-tysięczną kolekcję pocztówek oraz przekraczający 60 000 zasób ekslibrisów.
Książkę podzielono na dwie części – Zbiory specjalne oraz Kolekcje tematyczne. […] Część pierwszą stanowią dzieje jednostek Oddziału Zbiorów Specjalnych. Są one monograficznym ujęciem poszczególnych gabinetów, ale nie tylko. Część drugą tomu […] poświęcono jednostkom i agendom BU UMK gromadzącym specjalistyczne kolekcje o charakterze bibliotecznym, muzealnym, archiwalnym i patentowym.
(fragment Wprowadzenia)
Dokonuje się właśnie zasadnicza zmiana kulturowa. Dominujący przez dekady model sukcesu, produktywności i dążenia do celu ulega erozji, odsłaniając pokłady tego, co słabe, niedoskonałe, nieudane, zwyczajne. W sferze publicznej pojawia się przyzwolenie na okazywanie własnej niemocy i bezsilności. Porażka przestaje wzbudzać wstyd, coraz częściej bywa postrzegana jako jedno z najbardziej powszechnych i zarazem twórczych doświadczeń. Autorka stawia pytania o jego wymiary - jak przegrywać we własnym stylu, czerpać satysfakcję z porażki, ale i jak używać jej do forsowania zmiany społecznej. Zastanawia się nad wywrotowym potencjałem bezsilności, która czerpie siłę z intuicji i niepokoju.W pasjonującym eseju Agnieszka Dauksza przygląda się strategiom oporu i taktykom przetrwania - przewodniczkami w tych poszukiwaniach są performerki, osoby publiczne, artystki, postacie literackie oraz zwierzęta. Na przykład meduzy, które łącząc swoje komórki, wyznaczają trop w dążeniu do "my" przekraczającego wrogość i osobnicze podziały.Autorka pyta, co to znaczy być osobą nieznaczną, i pisze, dlaczego właśnie odczucie tego stanu może pomóc w przetrwaniu wielogatunkowej wspólnoty.
Książkę wydano z okazji dziewięćdziesiątej rocznicy urodzin Profesora Krzysztofa Pomiana. Wydanie drugie (pierwsze: 2000 r.) powstało w małym, kolekcjonerskim nakładzie trzystu egzemplarzy.
Wydanie tomu wsparli finansowo Ewa i Andrzej Peciakowie.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
O Autorze
Profesor Krzysztof Pomian – filozof, historyk idei i kultury, eseista. Do jego najważniejszych książek należą: Przeszłość jako przedmiot wiary, Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Muzeum. Historia światowa, a także Oblicza dwudziestego wieku. Jest doktorem honoris causa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Uniwersytetu Łódzkiego, a także Université de Geneve.
Urodził się w Warszawie 25 stycznia 1934 roku. II wojnę światową przeżył w Kazachstanie. Po powrocie do Warszawy, w latach 1952–1957 studiował filozofię na UW. W wydanej w roku 1962 dwutomowej pracy zbiorowej Filozofia i socjologia XX wieku znalazły się jego studia o Bergsonie, Heideggerze i Sartrze. Był członkiem PZPR, ale za krytykowanie jej polityki został usunięty z partii. W roku 1968, gdy opowiedział się po stronie strajkujących studentów, został wyrzucony z pracy na Uniwersytecie Warszawskim. Był wykładowcą m.in.. W École des Hautes Études en Sciences Sociales, École du Louvre. W 1975 roku został jednym z sygnatariuszy Listu 59 w proteście przeciwko planowanym zmianom w Konstytucji PRL.
We Francji podjął pracę w CNRS, czyli w Centre national de la recherche scientifique (Krajowy Ośrodek Badań Naukowych), w 1984 roku nawiązał bliską współpracę z Instytutem Literackim w Maisons Laffitte, w 1998 uzyskał tytuł profesora. W roku 1999 zaczął wykładać na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu i wykładał tu do roku 2006.
W roku 1996 przeprowadził cykl rozmów z Jerzym Giedroyciem, czego efektem szeroko komentowana Autobiografia na cztery ręce. Potem wydał tom szkiców W kręgu Giedroycia, stanowiący swego rodzaju dopełnienie Autobiografii. Najważniejsze publikacje Pomiana z tego okresu to: Wenecja w kulturze europejskiej, Oblicza dwudziestego wieku, a także Historia. Nauka wobec pamięci.
W roku 2001 Krzysztof Pomian został dyrektorem naukowym Muzeum Europy w Brukseli, w roku 2010 wszedł w skład komitetu doradczego Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność, powstałej pięć lat wcześniej z inicjatywy ministrów kultury Polski, Niemiec, Węgier i Słowacji. W ostatnich latach wydał szereg poczytnych studiów, takich jak: Rewolucja europejska 1945–2007 (wraz z Elim Barnavim), Krótka historia nierówności między ludźmi na przykładzie Europy, Muzea i narody w Europie Środkowej przed pierwszą wojną światową oraz trzytomowe dzieło Muzeum. Historia światowa. Jego książki ukazują się zarówno po francusku, jak i po polsku.
Za swoje dokonania naukowe i pisarskie Krzysztof Pomian był wielokrotnie nagradzany. Już w roku 1985 otrzymał w Paryżu Nagrodę „Kultury” im. Juliusza Mieroszewskiego. Uhonorowano go także Nagrodą Polskiego PEN Clubu im. Ksawerego i Mieczysława Pruszyńskich. Ponadto we Francji przyznano profesorowi najpierw order Des Arts et des Lettres, a następnie Krzyż Kawalerski Legii Honorowej.
[źródło: Biblioteka Narodowa]
Szczęśliwie zachowane do naszych czasów dziełko pod tytułem ?De re coquinaria", którego autorstwo przypisuje się Apicjuszowi, pod wieloma względami jest utworem niezwykłym i cennym dla współczesnego badacza starożytnej sztuki kulinarnej. Już sam fakt, iż jest ono jedyną książką kucharską spośród wielu, jakie znane były światu antycznemu w kręgu kultury śródziemnomorskiej, czyni je bezcennym zabytkiem piśmiennictwa rzymskiego.
Attention is not just receptive, but actively creative of the world we inhabit. How we attend makes all the difference to the world we experience. And nowadays in the West we generally attend in a rather unusual way: governed by the narrowly focussed, target-driven left hemisphere of the brain.
Forget everything you thought you knew about the difference between the hemispheres, because it will be largely wrong. It is not what each hemisphere does – they are both involved in everything – but how it does it, that matters. And the prime difference between the brain hemispheres is the manner in which they attend. For reasons of survival we need one hemisphere (in humans and many animals, the left) to pay narrow attention to detail, to grab hold of things we need, while the other, the right, keeps an eye out for everything else. The result is that one hemisphere is good at utilising the world, the other better at understanding it.
Absent, present, detached, engaged, alienated, empathic, broad or narrow, sustained or piecemeal, attention has the power to alter whatever it meets. The play of attention can both create and destroy, but it never leaves its object unchanged. How you attend to something – or don’t attend to it – matters a very great deal. This book helps you to see what it is you may have been trained by our very unusual culture not to see.
The most famous embroidery house in the world, Maison Lesage has collaborated with the greatest names in the history of fashion, from Madeleine Vionnet, Elsa Schiaparelli, Cristóbal Balenciaga and Christian Dior to Yves Saint Laurent, Hubert de Givenchy and, of course, Chanel, which counts Lesage as one of its Métiers d’Art ateliers.
Illustrated with specially commissioned photography of Maison Lesage’s historic creations and illuminated with texts by Patrick Mauriès, Maison Lesage is both a tribute to exceptional craftsmanship and a journey through 100 years of fashion at its most sumptuous and inventive.
You know him as the founder of Microsoft; the philanthropic, kind-hearted billionaire who has donated endless funds to good causes around the world. But there’s another side to Bill Gates.
In this fearless, groundbreaking investigation, Tim Schwab offers readers a counter-narrative, one where Gates has used his monopolistic approach in business to amass a stunning level of control over public policy, scientific research and the news media. Whether he is pushing new educational standards in America, health reforms in India or industrialized agriculture in Africa, Gates’s unbridled social experimentation has shown itself to be not only undemocratic, but also ineffective.
All of which begs the question: why should the super rich be able to transform their wealth into political power, and just how far can they go?
Exquisite, timeless and enduring, Rolex is one of the most recognizable and sought-after luxury watch brands in the world.
Established in 1905, the British-founded Swiss designer and manufacturer, Rolex, revolutionized the watchmaking industry with ground-breaking and innovative designs that continue to dominate worldwide.
From the Oyster and Explorer to the Daytona and Submariner, Little Book of Rolex tells the complete story of the brand. Packed with stunning images alongside authoritative text, this is the perfect book for the numerous fans of the ultimate luxury timepiece and takes the Little Books of Fashion into an exciting new arena of men’s accessories.
Alexander McQueen has grasped the public’s imagination like few other fashion designers before him. In this book, a striking tribute to Alexander McQueen’s stunning collections, Robert Fairer – US Vogue’s exclusive backstage photographer for over a decade – opens up his archive for the first time.
Tracing McQueen’s entire career from the 1990s to his final collection, ‘Plato’s Atlantis’, Alexander McQueen: Unseen celebrates the singular beauty of the designer’s creations and the intense behind-the-scenes work of McQueen’s trusted collaborators.
Fairer’s high-energy photographs capture the glamour, grit and spirit that made McQueen’s flamboyant shows so special, and offer a unique insight into the work of one of the world’s most captivating fashion designers.
Nowe, dwujęzyczne wydanie znanej publikacji Widzimy się w Polsce! Teraz w wersji angielsko-polskiej dla wszystkich zainteresowanych kulturą naszego kraju, a nieznających języka polskiego. Jest to świetna propozycja dla rodziny i przyjaciół mieszkających za granicą, którzy chcą odwiedzić i lepiej poznać nasz kraj. Z dwujęzycznej publikacji mogą skorzystać także polskie dzieci mieszkające za granicą i te, które przyjeżdżają do Polski lub w niej mieszkają, a nie znają języka polskiego. Książka została opracowana w ten sposób, że pod każdym fragmentem tekstu w języku angielskim znajduje się tekst w wersji polskiej.
Dziedzictwo, kultura i historia Polski ukazane są z wyjątkowym zwróceniem uwagi na dorobek artystyczny, etnograficzny, folklorystyczny i kulturotwórczy poszczególnych regionów. Książka jest skarbnicą wiedzy, ciekawą towarzyszką podróży i wycieczek po Polsce.
Przed Wami jubileuszowe platynowe - wydanie Księgi rekordów Guinnessa. Polscy czytelnicy znów mogą śledzić niesamowite osiągnięcia ludzi w najróżniejszych, nawet najbardziej zaskakujących, dziedzinach. Niektóre rekordy wywołają uśmiech na twarzach, inne zainspirują do poszukiwania nieszablonowych hobby, a będą może i takie, które zachęcą śmiałków do testowania własnych granic.Guinness World Records 2025 to podróż przez historię bicia rekordów, a także prognoza przyszłych zmian.To książka, która wciąż fascynuje i nikogo nie pozostawi obojętnym!
After 70 years, open the next chapter of record breaking!
Filled with thousands of awesome facts and feats for the whole family, this year's edition celebrates Guinness World Records 70th anniversary.
Learn how record breaking has changed over the years and what incredible looks like today.
Celebrate the ICONS that shaped our world from Taylor Swift to the Tallest Man EVER.
A 30-page bumper SPORTS section with records from Ronaldo and Messi.
A section on pop culture and social media, including Instagram superstars, TikTok celebrities and Twitch heroes.
Discover the next generation of record breakers and how you can become one, with a dedicated KIDS ZONE.
Chart the history and ultimate limits of record breaking with poster-style FLASHBACKS including speedy Rubik's cube solves, eye-watering football transfers and more.
Travel through 70 YEARS of the famous book with an opening chapter filled with retro features.
Look out for DEAR GWR an affectionate tribute to some of the funniest record applications that didn't quite make the cut.
Pakiet zawiera 2 tytuły: Potrawy wigilijne oraz Ozdabianie stołów
1.W niniejszej książce znajdują się odpowiedzi na pytania:
- jak udekorować stół na specjalne okazje ?
- jaki styl wybrać ?
- jakie dobrać kolory i dodatki ?
- jak zapakować prezent ?
- jakie oświetlenie wybrać ?
...i wiele innych, aby stylowy dom zapraszał nas nie tylko od święta.
2.Książka ta pomoże Państwu odkryć nowe smaki tradycyjnych potraw, zainspiruje Was do wzbogacenia Wigilii o dania z innych regionów Polski, pozwoli uczynić tę kulinarną ucztę jeszcze bardziej wyjątkową.
Since 1921, Gucci has been a titan of the luxury fashion industry. Celebrated for its exclusive high-end accessories, the brand reigns supreme for its signature leather goods and decadent garments that have elegantly combined the understated with the opulent.
More than 100 years ago, Gucci took the world by storm as a luxury luggage and equstrian outfitter, quickly becoming a giant of 1990s haute couture. The highly sought-after products would only become more exclusive with time, and since then the company has gone from strength to strength. Under the watchful eyes of Alessandro Michele and now, Sabato de Sarno, the brand has made its mark on streetwear, inspring a new generation of fans.
Brimming with fascinating facts and inspirational quotes from celebrities, fans and the creative heads at Gucci, this little guide documents not only the brand’s extraordinary journey, but also the elusive family at the helm.
Rozsmakuj się w wędlinach i serach domowej roboty!Oto wyczerpujący poradnik, z którego dowiesz się wszystkiego o wędzeniu mięs, ryb, owoców morza, serów, a nawet jaj, soli i orzechów w warunkach domowych. Poznasz sekrety przygotowywania boczku, szynki, wieprzowiny, kiełbas, drobiu, dziczyzny i wędzonych serów. Autor poradnika doradza, jak sporządzić marynaty i peklować, jak uzyskać odpowiednio dymny smak mięs, dobrać właściwą ilość przypraw i soli.W książce odkryjesz przepisy na wędzone przysmaki, poznasz różnice między wędzeniem na zimno i gorąco. Dowiesz się, jak zbudować przydomową wędzarnię oraz jak dobrać drewno do wędzenia.
Przedmiotem rozważań jest odczuwanie piękna i brzydoty przez antycznych Greków. Egzemplifikacją tych pojęć stają się ukształtowane przez kulturę grecką toposy: topos pięknej Heleny oraz topos graus methyse – anus ebria, czyli „starej pijaczki”. Podobnie jak poglądy na temat piękna i brzydoty, tak i funkcjonujące na przestrzeni wieków toposy zmieniają się, ulegając najrozmaitszym modyfikacją. Oznacza to, że mają one charakter dynamiczny. Odzwierciedlają bowiem zjawiska historyczne, społeczno-polityczne czy religijne właściwe danym czasom. Zmiany, jakie zachodzą w obrębie tych zjawisk determinują równocześnie sposób ich naświetlania w tekstach kultury. Te zaś są bowiem czułą membraną, zwierciadłem, w którym odbija się dynamiczne życie polis we wszelkich jego przejawach.
Podjęte w książce analizy dwu wymienionych toposów: pięknej Heleny i graus mythyse zmierzają do odpowiedzi na pytanie, czy w pięknie kryje się brzydota, a w brzydocie piękno. Z przedstawionych rozważań wynika, że Helena, jako ikona piękna, staje się uosobieniem jego zgubnej, niszczącej siły, zasługującej jedynie na negatywną waloryzację. Analiza postaci graus methyse – anus ebria prowadzi natomiast do wniosku, że topos ten odwraca tradycyjny sposób postrzegania piękna i brzydoty. Następuje w nim zaskakująca relatywizacja, a nawet odwrócenie utartych pojęć, natomiast w kontekście dionizyjskim topos ten nabiera głębokiego, symbolicznego sensu.
Konkludując, możemy zatem powiedzieć, że o sposobie waloryzowania przez antycznych Greków piękna i brzydoty decydowały nie tyle przesłanki zewnętrzne, ile raczej treści, które były w nie wpisywane, a więc to, czego stawały się symbolem, ikoną czy paradygmatem.
Książka „Kultura i sztuka alternatywna Białorusi i Ukrainy XX–XXI wieku: Obraz społeczeństwa” autorstwa Hanny Barwy i Magdaleny Lachowicz to dogłębna analiza przemian artystycznych i społecznych, które zaszły w tych krajach. Autorki przedstawiają rozwój sceny alternatywnej jako odpowiedź na wyzwania polityczne i społeczne, ukazując jak w czasach totalitaryzmu artyści i intelektualiści znajdowali przestrzeń do wyrażania swoich poglądów, broniąc języka ojczystego i tożsamości narodowej.
Książka prowadzi czytelnika przez kolejne dekady, przedstawiając między innymi ewolucję kultury niezależnej w latach 1968–1985 oraz jej wpływ na społeczeństwo. Wydawnictwo opisuje rolę zakazanej literatury, samizdatu oraz twórczości niszowych artystów, którzy mimo represji walczyli o wolność i prawdę historyczną.
Barwa i Lachowicz analizują także „erę stagnacji”, kiedy to kultura alternatywna stała się ważnym narzędziem krytyki reżimu oraz sposobem zachowania dziedzictwa historycznego i architektonicznego. Ukazują, jak pod koniec XX i na początku XXI wieku ta kultura wpływała na transformację społeczną, poruszając kwestie dekomunizacji, zmiany przestrzeni symbolicznej i znaczenia języka.
Autorki nie unikają trudnych tematów, jak represje wobec intelektualistów, pogromy sześćdziesiątników czy rola kobiet w ruchach społecznych. Książka dekonstruuje mity dotyczące tożsamości narodowej Białorusi i Ukrainy, oferując jednoczesny wgląd w mitologię historyczną tych krajów.
„Kultura i sztuka alternatywna Białorusi i Ukrainy XX–XXI wieku: Obraz społeczeństwa” to nie tylko przegląd historii sztuki niezależnej, ale także refleksja nad jej rolą w kształtowaniu społeczeństw.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?