Sztuka publiczna funkcjonuje w zróżnicowanych formach i na styku różnorodnych dyscyplin. W zasadzie może przyjmować każdą postać wypowiedzi twórczej (może być pomnikiem lub antypomnikiem, rzeźbą społeczną, instalacją, akcją, interwencją itd.). Zwraca uwagę na podskórne i pomijane aspekty rzeczywistości społecznej. Kreuje miejsca. Generuje interakcje społeczne, a nawet więzi. Funkcjonuje jako medium, które przekazuje publiczny głos zmarginalizowanych i wykluczonych. Działa jak bodziec wyzwalający reakcje. Formułuje wiele ciekawych pytań i rozbudza dyskusje, staje się narzędziem protestu. Tego rodzaju praktyka często wychodzi poza granice tradycyjnie rozumianej sztuki i przejmuje dodatkowo funkcje pozaartystyczne – społeczne, aktywistyczne, reporterskie, dokumentacyjne itp.
Autorka z dużym znawstwem nie tylko próbuje dokonać charakterystyki sztuki publicznej jako zjawiska artystycznego, ale też wskazuje na ogromne trudności definicyjne z tym związane. Umiejętnie ukazuje przy tym bogactwo i różnorodność sztuki publicznej oraz rozwija w sposób bardzo interesujący wątki poboczne - dzięki temu sztuka publiczna nie została zredukowana i wtłoczona w sztywne ramy klasyfikacyjne.
dr hab. Przemysław Kisiel, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Rozważania Karoliny Izdebskiej na temat tego, czym jest sztuka publiczna, jaka jest jej współczesna rola i miejsce pośród innych rodzajów twórczości są z jednej strony efektem wnikliwej eksploracji dostępnej literatury, z drugiej – stanowią rezultat autorskiego projektu badawczego. Takie zróżnicowane podejście pozwala na odtworzenie poglądów artystów na temat rozumienia przestrzeni publicznej jako areny dla pracy twórczej, a także pokazania jej ograniczeń i wyzwań dla artystycznej wypowiedzi.
dr hab. Paulina Rojek, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
W miastach, miasteczkach i na wsiach działaczki, menedżerki, artystki, edukatorki i animatorki – współczesne „siłaczki” – przyczyniają się do przeciwdziałania nierównościom społecznym, budowania tożsamości lokalnej i postaw wspólnotowych, a w konsekwencji do zmiany społecznej. Zmiana ta każdorazowo będzie wiązała się ze sposobem, w jaki realizowane aktywności zostały ocenione przez uczestników i organizatorów projektu; zwykle zaczyna się od zmiany rozumienia otaczającej rzeczywistości, od zmiany świadomości, sposobu patrzenia na określone zjawiska. Tego rodzaju praca często nie przynosi natychmiastowych i spektakularnych efektów, dlatego istnieje potrzeba ich nagłaśniania i uwidocznienia. Być może przyczyni się to do budowania zaufania wobec kompetencji kobiet i większego doceniania ich roli i pozycji w organizacjach i instytucjach kultury.
Miejmy nadzieję, że niniejsza książka nakieruje czytelników na ścieżki wiodące do znalezienia odpowiedzi na wiele sformułowanych powyżej pytań, które oczywiście nieuchronnie przyniosą nowe niewiadome, ponieważ rozważania o przyszłości nie mogą nigdy do końca zaspokoić naszej ciekawości.
Ze słowa wstępnego
Agnieszka Kołodziej-Durnaś, Karolina Izdebska
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza poświęcona jest nieoczywistym relacjom nowych mediów z domeną sztuki oraz porusza kwestie ich oddziaływania na życie społeczne. Teksty zawarte w części drugiej w szczególnym stopniu koncentrują się na dokonywanej poprzez aktywność twórczą zmianie – czy to bardziej utopijnej i ekskluzyjnej (tekst Joanny Szczepanik), czy tej oddziałującej na życie codzienne zwykłych użytkowników miast, podejmowanej we współpracy z samorządowcami, działaczami pozarządowymi, niekiedy też samymi mieszkańcami (teksty pozostałe).
[…]Autorzy kolejnych tekstów zawartych w książce zastanawiają się między innymi, jak przebiegają procesy recyklingu określonych przestrzeni w miastach: Łodzi, Gdańsku, Poznaniu i Szczecinie oraz jaką rolę odgrywa sztuka w kreowaniu, przetwarzaniu i odzyskiwaniu miejsc. Pokazują również, w jaki sposób artyści bezpośrednio lub pośrednio starają się włączać w swoje działania różnorodne społeczności, jak przebiega dialog pola sztuki z innymi polami, głównie rynkiem i polityką miejską, a wreszcie z życiem codziennym mieszkańców, oraz jakie są efekty zastosowanych interwencji artystycznych.
Ze wstępu
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?