Książka obrazkowa. Leksykon"" tom 1 zawierał omówienie stu czterdziestuczterech utworów, które ukazały się na przestrzeni stu pięćdziesięciu lat (od""Struwwelpetera"" Heinricha Hoffmanna z 1845 po ""My Map Book"" Sary Fanelli i""Warum?"" Nikolaia Popova z 1995 roku) i w tej postaci prezentował dzieje książkiobrazkowej jako formy sztuki, narzędzia edukacyjnego i przedmiotu służącegorozrywce głównie młodych czytelników. Tom 2 leksykonu zawiera omówienie takiejsamej liczby książek, wydanych jednak na przestrzeni zaledwie dwudziestu lat(pomiędzy 1996 a 2016 rokiem) i prezentuje to, co moglibyśmy nazwaćwspółczesnością książki obrazkowej. Swoista nierównowaga wynika stąd, iż uschyłku XX wieku zarówno badacze twórczości dla dzieci, jak i jej twórcy,wydawcy oraz krytycy zaczęli zwracać coraz większą uwagę na utwory, w którychmamy do czynienia z ikonotekstem: przekazach opartych na najrozmaitszychinterakcjach zachodzących pomiędzy słowem i obrazem. Podobnie jak w pierwszymtomie, każdy utwór opisywany jest na szerokim tle przemian kulturowych. Autorkii autorzy haseł zwracają uwagę także na problemy, z jakimi mierzą sięwspółczesne społeczeństwa, i na sposoby mówienia o tych problemach w utworach,które na pozór przeznaczone zostały dla najmłodszych czytelników, wrzeczywistości jednak adresowane są do odbiorców w każdym wieku i nie cofają sięprzed podejmowaniem tematów poważnych, kontrowersyjnych lubdrażliwych.
Książka obrazkowa Leksykon t.1 to opracowanie przedstawiające historie? książki obrazkowej jako narzędzia edukacyjnego,formy rozrywki dla dzieci i gatunku artystycznego. Jest ona prezentowana poprzez omówienie najistotniejszych utworów składających się? na dorobek tej formy sztuki. Znalazło się tu dwanaście tuzinów haseł, w których omówione zostały konkretne dzieła lub twórczość jakiegoś autora.
Przy ich tworzeniu brane były: popularność danej książki lub twórcy (Beatrix Potter, Ludwig Bemelmans, Dr Seuss, Roald Dahl), nowatorstwo pomysłu, który potem był rozwijany przez następców i kontynuatorów (Bruno Munari, Maurice Sendak, Anthony Browne) reprezentatywność dla danej odmiany książek obrazkowych (na przykład abecadlniki czy książki wczesnokonceptowe), a także jakość artystyczna (na przykład w wypadku książek El Lissitzky’ego, Hanny Höch czy Sary Fanelli). W Leksykonie znalazły się też omówienia najbardziej znaczących komiksów powstałych w omawianym okresie (Kaczor Donald, Fistaszki, Asterix), zazwyczaj w pracach na temat książek obrazkowych pomijanych milczeniem lub marginalizowanych. Uznaliśmy, że należy o nich napisać, gdyż ich bohaterowie są niewątpliwie mieszkańcami masowej wyobraźni, w której koegzystują z postaciami z książek i warto to zrobić pomimo tego, że nie zawsze pojawiali się oni w publikacjach książkowych, występowali bowiem w odcinkach komiksów drukowanych w gazetach. Każdy utwór opisywany jest na szerokim tle przemian kulturowych i uwzględnia takie zagadnienia jak przemiany koncepcji pedagogicznych, rozwój rynku książki i kultury popularnej, związek pomiędzy twórczością danego autora i dominującymi prądami artystycznymi oraz wydarzenia historyczne.
Małgorzata Cackowska, Hanna Dymel-Trzebiatowska, Jerzy Szyłak
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?