Rozwój przedsiębiorstw przemysłowych w XXI wieku następuje w warunkach niezwykle zmiennych, wyrażających się ciągłą turbulencją i złożonością otoczenia tak, iż niekiedy można odnieść wrażenie, że następuje on w chaosie. Globalizacja rynków, produktów, technologii czy też kultury organizacyjnej wymagają odmiennego podejścia do procesu zarządzania przedsiębiorstwami, formułowania ich celów i strategii, jak również do kryteriów oceny efektów ich działalności.
W takich warunkach prowadzenie działalności gospodarczej jest szczególnym wyzwaniem dla przedsiębiorstw, które muszą nauczyć się praktycznie przewidywać przyszłość. W aktualnych realiach gospodarczych o efektach i przyszłych możliwościach rozwojowych przedsiębiorstw decydują w znacznej mierze charakter i intensywność różnorodnych przedsięwzięć dostosowujących zachowanie przedsiębiorstwa przemysłowego do wymogów globalnego rynku oraz stanu, struktury, złożoności i dynamiki ich otoczenia. Niezmiernie ważnym aspektem działalności przedsiębiorstwa przemysłowego jest racjonalne zarządzanie, w którym powinni brać udział wszyscy pracownicy danej firmy, ponieważ tylko wtedy można kształtować jej funkcjonowanie i kierować określone działania na osiągnięcie długofalowego sukcesu.
Recenzowane opracowanie, napisane przez pracowników Uniwersytetu Szczecińskiego, pod redakcją naukową prof. prof. Joanny Wiśniewskiej i Krzysztofa Janasza, stanowi wartościowe studium teoretyczno-metodyczno-poznawcze przedstawiające zagadnienia zarządzania przedsiębiorstwem przemysłowym w przekrojach lokalnym i ogólnopolskim. Opiniowana praca wpisuje się w teorię i praktykę zarządzania współczesnymi organizacjami i jego uwarunkowaniami, tj. niezwykle ważnej problematyki zaliczanej do nurtu zarządzania strategicznego i rozwoju przedsiębiorstw.
Z recenzji prof. zw. dr hab. dhc. mult. Ryszarda Borowieckiego
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Publikacja stanowi wnikliwe studium koncepcji zarządzania strategicznego: podstawowych zasad formułowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa, metod analizy strategicznej oraz zagadnień niepewności i ryzyka w zarządzaniu strategicznym. Zarządzanie współczesnymi przedsiębiorstwami w zmieniającym się otoczeniu staje wobec wyzwań, jakie niesie przyszłość. Oznacza to konieczność ciągłego poszukiwania nowych wzorców instytucjonalnych, nowych technik i zachowań kierowniczych w praktyce; potrzebę stałego określania misji i strategii podmiotów, struktur, metod zarządzania i umiejętności budowy strategicznych odpowiedzi na warunki występujące w otoczeniu. Ta szeroka problematyka o kapitalnym znaczeniu dla każdego przedsiębiorstwa została wyczerpująco przedstawiona w omawianej pracy.
Praca jest wnikliwym studium koncepcji zarządzania strategicznego, zasad formułowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa oraz metod analizy strategicznej wykorzystywanych na zewnątrz i wewnątrz organizacji. Zarządzanie współczesnymi przedsiębiorstwami oznacza potrzebę stałego redefiniowania misji i strategii podmiotów, struktur, umiejętności budowy strategicznych odpowiedzi na zmieniające się warunki, tj. odnawiania przedsiębiorstwa. Działania te są z jednej strony rezultatem szeroko rozumianej wiedzy i praktyki, z drugiej zaś metodą prowadzącą do powstawania i rozwijania wiedzy kapitału ludzkiego oraz samej organizacji, w którym kapitał ludzki funkcjonuje. Opracowanie ma charakter teoretyczno-poznawczy i metodyczny, ważną jego zaletę stanowi łączenie kwestii teoretycznych z praktycznymi przykładami.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?