Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z szeroką i bogatą ofertą książek, poradników, podręczników o tematyce psychologicznej, a zwłaszcza dotyczącej inteligencji i kreatywności, a także o samorealizacji, karierze, uzależnianiach. W tym dziale proponujemy książki o pracy mózgu, ludzkim umyśle, jak działa mózg?, jak go zaprogramować? na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w proponowanych przez sklep DobreKsiazki.pl publikacjach. Zwłaszcza wydawnictwa: Aha! , Feeria, Helion, Znak proponują ciekawą lekturę z tej tematyki.
Każdy z nas dysponuje szeroką gamą talentów i zdolności oraz niewykorzystanym potencjałem. Rozwój tego potencjału jest możliwy poprzez ćwiczenia umysłowe. Rozwiązywanie zagadek logicznych i łamigłówek daje najlepsze efekty, gdy są one zebrane w fachowych testach IQ. Choć mierzenie ilorazu inteligencji wciąż uważa się za kontrowersyjne, takie testy pozwalają na wszechstronne rozwijanie intelektu. W niniejszej książce przyglądamy się zagadnieniom związanym z samymi testami inteligencji, jak również ze zdolnościami, które mają one mierzyć. Test składa się z trzech rodzajów zadań - werbalnych, numerycznych i wzrokowo-przestrzennych. Łączny wynik zestawia się następnie ze średnią krajową. Podejmij wyzwanie i zbadaj swoje silne strony. Być może wolisz operować liczbami niż literami albo lepiej wyobrażasz sobie kształty niż słowa. Dzięki testom odkryjesz, w jaki sposób myślisz, a także zdobędziesz nowe zdolności intelektualne. Niezależnie od wieku, im częściej robisz użytek ze swojego umysłu, tym staje się on sprawniejszy. Uczymy się przez całe życie, a dzięki praktyce rozwijamy umiejętności rozumowania i logicznego myślenia. A więc do dzieła łamigłówki i zagadki zawarte w niniejszej książce uczynią twój umysł bardziej elastycznym oraz nauczą cię sprawniej i bardziej niekonwencjonalnie rozwiązywać napotykane problemy.
Zapomniałeś, gdzie położyłeś telefon, choć jeszcze niedawno miałeś go w dłoni? Nie potrafisz przypomnieć sobie daty spotkania? Mylą Ci się fakty z życia Twojej rodziny? Coraz częściej brakuje Ci słów? Jeśli odpowiadasz twierdząco na te pytania, powinieneś zadbać o zdrowie mózgu. Program zawarty w tej książce pomoże Ci uporać się ze stanami zapalnymi, zaburzeniami w mikrobiomie jelit. Zrozumiesz, jaki wpływ na zdrowie mózgu mają choroby autoimmunologiczne i jak ważny jest detoks oraz oczyszczanie organizmu. Dzięki radom Autora z łatwością zastosujesz dietę dla mózgu i sposoby na poprawę jego pracy, a także poprawę pamięci. I to bez skomplikowanych terapii. Jedna godzina – ostrzejszy umysł!
Sztuczne sieci neuronowe są uogólnionym modelem obliczeniowym wzorowanym na zachowaniu komórek nerwowych, a więc czerpią z analogii do budowy mózgu. Ta analogia nie jest jednak celem samym w sobie (poza zupełnie niezależnymi próbami budowy „sztucznego mózgu”, co nie jest przedmiotem niniejszej książki), a przeradza się w budowę obliczeniowych modeli matematycznych opartych na idei tak zwanego „uczenia maszynowego” (ang. machine learning, ML). Jaki ma to związek z zastosowaniami w naukach politycznych? Wyjaśnienie tej kwestii znajduje się na kartach książki.
Tytuł pracy pozostaje w ścisłym związku z układem jej treści. I tak, najpierw omówione zostają zagadnienia dotyczące biologicznych sieci neuronowych, następnie założenia modelu obliczeniowego, a na końcu – mowa jest o przykładowych zastosowaniach. Stąd też, w szerszej perspektywie, książka składa się z dwóch części: teoretycznej i empirycznej opartej na swego rodzaju studium przypadku (jest nim politologia).
Jest prawdopodobne, że sięgną do tej książki osoby zaintrygowane tylko jej tytułem. Takich Czytelników wypada zapewnić, że tekst skierowany jest w szczególności do tych osób, które do tej pory nie wykorzystywały w działalności naukowej omawianych podejść, a zwłaszcza jest kierowana do tych, którzy zakładają, że prawdopodobnie… nigdy ich nie wykorzystają. Przez wzgląd na nich, dołożono wszelkich starań, aby wywód – momentami nieco hermetyczny – opatrzyć odpowiednią liczbą przykładów ilustrujących intersujące nas zjawiska.
Stąd też, jeżeli szukasz odpowiedzi na pytania m.in.:
Czy sieci neuronowe znajdują zastosowania w naukach politycznych?
Czym są nauki społeczne 2.0?
Co oznacza soft computing, neurokomputing i czym jest neuromorficzny chip?
Co ma wspólnego Rembrandt z Rumelhartem i sieciami neuronowymi?
Jaki związek z sieciami neuronowymi ma logika rozmyta oraz algorytmy genetyczne?
Na czym polega doniosłość badań nad nicieniem Caenorhabditis elegans?
Dlaczego Ada Lovelace przeszła do historii i to nie tylko nauki?
Jaką ilość danych przyswajał człowiek w XV wieku, a jaką obecnie?
Ile to jest 1 yottabajt danych?
Jaka część danych w skali globalnej to dane ustrukturyzowane, a jaka – cyfrowe?
Czy obecnie jeszcze istnieją w wersji papierowej kopie zapasowe danych?
Ile danych jest potrzebnych w celu zidentyfikowania konkretnej osoby z 95% pewnością?
Czym jest kulturomika?
Czy można opatentować dane opisujące organizmy żywe?
Czym jest perceptron wielowarstwowy, metoda wstecznej propagacji błędów, deep learning, anwersalne sieci generatywne, sieci rekurencyjne, splotowe, komórkowe, LSTM, machine learning, projektowanie generatywne, text mining, sentiment analysis, przetwarzania języka naturalnego (NLP) – oraz dlaczego warto te pojęcia znać?
Na czym polega uczenie sieci neuronowych i czy można je „przeuczyć”?
Jakie są przykładowe zastosowania uczenia maszynowego i sieci neuronowych w naukach politycznych?
Czy demokracja i technologia są ze sobą sprzeczne?
– to warto sięgnąć po tę książkę!
Albert Einstein miał stwierdzić: „Wyobraźnia bez wiedzy może tworzyć rzeczy piękne. Wiedza bez wyobraźni najwyżej doskonałe. Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza, bo choć wiedza wskazuje na to, co jest, wyobraźnia wskazuje na to, co będzie”. Kolejne rozdziały książki są poświęcone właśnie pewnym szczególnym aspektom tego co jest i tego – co będzie.
Książka dotyczy sztucznych sieci neuronowych, jednej z najważniejszych technologii uczenia maszynowego, ważnego działu sztucznej inteligencji, w zastosowaniu do badan politologicznych. Nie ma podobnej pozycji w języku polskim (…). Temat jest ważny i obecnie bardzo popularny ze względu na liczne inicjatywy dotyczące sztucznej inteligencji i sieci neuronowych w szczególności.
prof. dr hab. Włodzisław Duch
Katedra Informatyki Stosowanej, Instytut Nauk Technicznych,
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Czy czujesz, że mimo swojej wysokiej inteligencji masz trudności z odnalezieniem swojej życiowej ścieżki? Czy masz wrażenie, że twoje zdolności raczej stają ci na przeszkodzie, niż pomagają w życiu? Czy zmagasz się z problemami w rodzinie, pracy i wśród znajomych? Czy czujesz, że nikt cię nie rozumie, a wszystkie twoje pomysły są wyśmiewane lub nie masz odwagi zabrać się za ich realizację? Czy doświadczasz poczucia inności?
Wielu bardzo zdolnych dorosłych wciąż czuje się źle ze swoją niezwykłością. Poczucie inności, będącej wynikiem wyższej, a zarazem odmiennej inteligencji, zepchnęło ich na margines życia, przez co wciąż nie odnaleźli swojej ścieżki i cierpią z powodu impasu, w którym utknęli. Skrycie marzą o wolności, mając nadzieję, że ich inność w końcu przestanie być więzieniem, a stanie się źródłem radości i inspiracji.
Celem psycholożki Monique de Kermadec jest danie nadinteligentnym ludziom nadziei, wskazanie im działań, które sami będą musieli podjąć, i etapów, które powinni pokonać, żeby dojść do celu, jakim jest pogodzenie się ze swoją szczególną osobowością i nauczenie się, jak ją wykorzystywać.
Jeśli więc pragniesz wieść bogatsze, bardziej satysfakcjonujące i zgodne z twoimi najgłębszymi aspiracjami życie, jeśli przeczuwasz w sobie olbrzymi potencjał, ale nie wiesz, jak go wykorzystać, ta książka jest dla ciebie. Uwolnij się wreszcie od dręczącego poczucia winy i wrażenia, że zachowujesz się egoistycznie lub szkodzisz innym. Zacznij wreszcie być dumny z własnej odmienności i skorzystaj z wszystkich płynących z niej bogactw. Bo dzięki samopoznaniu i uważnemu wsłuchaniu się w siebie możesz odmienić swoje życie.
Codzienna dawka ćwiczeń stymulujących intelekt
Intelekt to coś więcej niż inteligencja. To całokształt wiedzy i zdolności umysłowych człowieka. Potężne narzędzie kształtujące nasze życie we wszystkich jego aspektach. Jednak i my sami każdego dnia wpływamy na działanie własnego intelektu. Między stylem życia i jego jakością a pracą mózgu zachodzi swoiste sprzężenie zwrotne. Możemy więc śmiało pokusić się o twierdzenie, że za pomocą odpowiedniego zestawu ćwiczeń możemy stymulować i pobudzać intelekt tak, by lepiej wykorzystywać jego możliwości. A te, jako się rzekło, są potężne.
Paulina Mechło i Jolanta Grzelka od wielu lat zajmują się możliwościami ludzkiego mózgu w ujęciu psychologicznym i neurokognitywistycznym. W książce proponują zestaw ćwiczeń, które już po miesiącu systematycznego wykonywania w zauważalny sposób wzmacniają potencjał intelektu. Autorki wyodrębniły jego pięć kluczowych sfer i dla każdej z nich opracowały specjalny trening. Dzięki niemu nauczymy się, jak wzmocnić i sprawniej wykorzystywać:
Pamięć, czyli spiżarnię informacji
Uwagę, czyli reflektor oświetlający rzeczywistość
Kreatywność, czyli zdolność do tworzenia nowej jakości
Język, czyli zwierciadło intelektu
Wiedzę, czyli cały zasób posiadanych informacji
A wszystko to w ciągu zaledwie 31 dni. Oczywiście, jak przy każdym treningu, gwarancją sukcesu jest systematyczność, jednak ćwiczenia są tak ciekawe i atrakcyjne, że ich wykonywanie bez problemu wchodzi w nawyk. A zatem - zaczynajmy!
O autorach
Paulina Mechło — psycholog, neurokognitywista. Jest laureatką nagrody Teofrasta za książkę Trening intelektu — wyćwicz pamięć, koncentrację i kreatywność w 31 dni. Prowadzi autorskie treningi grupowe oraz indywidualne usprawniające intelekt i funkcje poznawcze dla osób w różnym wieku zarówno w języku polskim jak i angielskim.
Jolanta Grzelka — psycholog, neurokognitywista. Laureatka Nagrody Teofrasta. Specjalizuje się w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Ludzki mózg jest fascynującym narzędziem. Jego miliardy neuronów mogą tworzyć dziesiątki tysięcy połączeń. Dla naszego dobrego samopoczucia, naszej równowagi psychicznej i wydajności intelektualnej jest zatem niezbędne, aby te neurony funkcjonowały prawidłowo!
Pozwól się poprowadzić po przepisach zawartych w tej książce i poznaj wszystkie sztuczki, które wzmocnią twoją pamięć i energię, pokażą jak walczyć ze stresem i bezsennością oraz uzupełniać brakujące składniki w organizmie.
Zaplanuj posiłki zgodnie z własnymi potrzebami, a twój mózg pozostanie młody i wydajny przez wiele lat!
Autorka książki, Lucie Reynier, jest dietetykiem. To pasjonatka kuchni, która łączy talent kulinarny z wiedzą dotyczącą zdrowia. Proponuje przepisy pasujące do potrzeb każdego z nas. Uczy zasad równowagi metabolicznej, kładąc nacisk na to, by sprawiać sobie przyjemność, zachowując dobrą formę.
Książka zawiera 40 prostych przepisów na smaczne potrawy i opisy ponad 60 superproduktów żywieniowych, tak zwanych naturalnych wspomagaczy organizmu.
Mimo że całokształt procesu uczenia się niewątpliwie przebiega w mózgu, często zapominamy, że odbiera on informacje sensoryczne ze środowiska za pośrednictwem ciała i ukazuje to, jak owo środowisko jest przez mózg odbierane. Kontrola postawy odzwierciedla integrację ośrodkowego układu nerwowego (OUN) i wspiera funkcjonowanie osi mózg-ciało. Niedojrzałość lub zakłócenia funkcjonalne w tym obszarze wpływają na zdolność mózgu do przyswajania i przetwarzania informacji.
Jedną z metod oceny dojrzałości i integralności funkcjonowania OUN jest badanie odruchów pierwotnych oraz posturalnych. Ich obecność lub brak na podstawowych etapach rozwoju staje się dla nas oknem, przez które możemy przyjrzeć się funkcjonowaniu OUN, co ułatwia doświadczonemu profesjonaliście identyfikację objawów niedojrzałości bądź dysfunkcji neurologicznej.
Istnieje coraz większa liczba dowodów naukowych wspierających teorię, zgodnie z którą umiejętności motoryczne wspierają proces uczenia się i są zaangażowane w regulację emocjonalną i zachowanie. Od chwili powstania w 1975 roku Instytut Psychologii Neurofizjologicznej (The Institute for Neuro-Physiological Psychology – INPP) w Chester jest miejscem, w którym prowadzi się pionierskie badania nad wpływem niedojrzałych odruchów pierwotnych i posturalnych na uczenie się i zachowanie, tworzy się protokoły oceny nieprawidłowych odruchów i związanych z nimi funkcji. Tam właśnie powstała specyficzna metoda terapeutyczna (tzw. metoda INPP).
Wyniki badań, prowadzonych przez ponad 30 lat zarówno w INPP, jak i w niezależnych ośrodkach, wskazują, że istnieje ścisły związek między niedojrzałymi odruchami okresu niemowlęcego, brakiem osiągnięć szkolnych i podwyższonym poziomem lęku w dorosłym życiu oraz że program terapeutyczny nakierowany na bezpośrednią stymulację i integrację odruchów pierwotnych oraz posturalnych może spowodować korzystne zmiany w tych obszarach. Książka Jak osiągać sukcesy w nauce. Uwaga, równowaga, koordynacja przedstawia zarys podstawowej teorii, opis mechanizmów i markerów rozwojowych oraz wpływu niedojrzałych odruchów na funkcjonowanie dziecka w starszym wieku, które specjalistom zajmującym się edukacją i zdrowiem dzieci mogą pomóc w rozpoznawaniu oznak dysfunkcji neurologicznych i ich konsekwencji.
Doskonały poradnik dla rodziców i nauczycieli – najnowsze metody wspierania rozwoju i inteligencji dzieci, zasady wychowania zdolnego dziecka, atrakcyjne ćwiczenia łączące zabawę z nauką oraz wiele cennych wskazówek, np. co robić, gdy dziecko nie chce się uczyć, jak skutecznie i mądrze nagradzać, jak pomagać dziecku w nauce.
Nasz sposób myślenia ma niezwykły wpływ na nasze umysłowe, emocjonalne a nawet fizyczne samopoczucie.To, jak myślimy, może ograniczać nasze działania do tego, co wydaje nam się możliwe lub uwolnić nas do korzystania z umiejętności, które przekraczają nasze oczekiwania. Kiedy nasz sposób myślenia poszerza nasze zdolności, zamiast je ograniczać, doświadczamy większej satysfakcji intelektualnej, kontroli nad emocjami oraz poprawy zdrowia fizycznego. Warto więc zadać sobie pytanie, jak to osiągnąć?Sięgając do biblijnych refleksji oraz najnowszych doniesień naukowych, dr Caroline Leaf prezentuje program 5 kroków, który pomoże ci:wzmocnić pamięć,poprawić procesy uczenia się,sprawność intelektualną,jakość relacji orazstan zdrowia.Odkryj, jak wzmocnić zdolności kognitywne i praktykować uważność oraz poznaj twój wyjątkowy sposób przetwarzania informacji.To i wiele więcej znajdziesz w najnowszej książce dr Leaf.Caroline Leaf dotyka jednego, lecz najważniejszego zagadnienia w naszym życiu faktu, że możemy nauczyć się kontrolować pracę naszego mózgu, zarządzać naszym umysłem i ulepszać sposób, w jaki myślimy, czujemy i żyjemy. Nie potrzebujemy kuracji psychiatrycznej: potrzebujemy wiedzy, rozsądku i miłości, aby przezwyciężyć cierpienie i zacząć prowadzić spełnione życie. dr n. med. Peter R. Breggin, psychiatraDr Caroline Leaf - jest autorką książek Włącz swój mózg oraz Myśl i Jedz mądrze, a także gospodarzem programu The Dr. Leaf Show. Od ponad trzydziestu lat prowadzi badania nad wzajemnymi zależnościami umysłu i ciała, które związane są z myśleniem, uczeniem się, emocjami, odnowieniem umysłu, uzdrowieniem, potencjałem i edukacją. Leaf i jej mąż Mac mieszkają z czworgiem dzieci w Kalifornii.
Dr Albert Moukheiber, neurobiolog i psycholog kliniczny, wykłada na Uniwersytecie Paris 8 i jest współtwórcą stowarzyszenia Chiasma, które propaguje krytyczne myślenie.Książka Twój mózg płata ci figle w barwny i przystępny sposób wyjaśnia mechanizmy poznawcze człowieka i działanie mózgu, który interpretuje otaczającą nas rzeczywistość oraz konstruuje spójną (ale czy prawdziwą?) wizję świata.Autor zachęca czytelników do krytycznej refleksji nad własnym tokiem myślenia i przytaczając wiele zabawnych, a czasem wręcz prowokujących, wziętych z życia przykładów lub eksperymentów naukowych, wykazuje, że nie powinniśmy zbytnio ufać własnym przekonaniom, emocjom i przeczuciom.W książce znajdziemy odpowiedź na pytania: czy nasze wspomnienia są prawdziwe? Czy skuteczniejsza jest intuicja, czy namysł? Dlaczego pewniki bywają niepewne? Dlaczego stres, najlepszy przyjaciel neandertalczyków, jest naszym wrogiem? Co wpływa na nasze poglądy, decyzje i działania?W rezultacie zrozumiemy co zniekształca nasz tok myślenia i jak możemy uchronić się przed w zastawionymi na nas pułapkami, a przede wszystkim jak możemy nabrać dystansu do siebie i otworzyć się na innych.
> KRÓTKIE WPROWADZENIE
- książki, które zmieniają sposób myślenia!
Tomik w zwięzły i przystępny sposób prezentuje historię rozwoju sztucznej inteligencji, jej możliwości i ograniczenia. W jaki sposób działa? W jakich dziedzinach życia może być wykorzystana? Jakie zagrożenia stwarza? Jak zmienia nasze myślenie o człowieczeństwie?
*
Interdyscyplinarna seria KRÓTKIE WPROWADZENIE piórem uznanych ekspertów skupionych wokół Uniwersytetu Oksfordzkiego przybliża aktualną wiedzę na temat współczesnego świata i pomaga go zrozumieć. W atrakcyjny sposób prezentuje najważniejsze zagadnienia XXI w. – od kultury, religii, historii przez nauki przyrodnicze po technikę. To publikacje popularnonaukowe, które w formule przystępnej, dalekiej od akademickiego wykładu, prezentują wybrane kwestie.
Książki idealne zarówno jako wprowadzenie do nowych tematów, jak i uzupełnienie wiedzy o tym, co nas pasjonuje. Najnowsze fakty, analizy ekspertów, błyskotliwe interpretacje.
Opiekę merytoryczną nad polską edycją serii sprawują naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego: prof. Krystyna Kujawińska Courtney, prof. Ewa Gajewska, prof. Aneta Pawłowska, prof. Jerzy Gajdka, prof. Piotr Stalmaszczyk.
Opis zachowań językowych osób we wczesnej fazie choroby Alzheimera umożliwiający weryfikację hipotezy, że zaburzenia mowy w tej chorobie są patologicznym nasileniem zmian w mowie zdrowych osób w podeszłym wieku. W części teoretycznej autorka omawia stan badań nad zmianami mowy wynikającymi z fizjologicznego procesu starzenia oraz nad zaburzeniami związanymi z chorobą Alzheimera, przedstawia diagnozę różnicową choroby Alzheimera i schorzeń o podobnym obrazie klinicznym oraz opisuje narzędzia, które można wykorzystać w diagnozie logopedycznej tej grupy chorych. W drugiej części prezentuje analizę obszernego materiału językowego uzyskanego w grupie badawczej osób z chorobą Alzheimera i w dwóch grupach kontrolnych.
Autorka jako jedna z pierwszych w Polsce porównuje wykonanie różnorodnych zadań z zakresu rozumienia mowy, ekspresji, czytania i pisania przez osoby chore, zdrowe osoby starsze i zdrowe osoby młode oraz zwraca uwagę na konieczność włączenia logopedy w proces diagnozy i terapii zaburzeń mowy osób cierpiących na chorobę Alzheimera. Uzupełnieniem publikacji jest załącznik zawierający transkrypcję nagrań wypowiedzi osób z grupy badawczej i dwóch grup kontrolnych.
Książka adresowana do badaczy i studentów z dziedziny językoznawstwa stosowanego, logopedii i neuropsychologii, a także opiekunów osób z chorobą Alzheimera.
******
Speech disorders in the early stages of Alzheimer’s disease. Case studies
A description of the speech of people in the early stages of Alzheimer’s disease, allowing for a verification of the hypothesis that speech disorders in this disease are a pathological intensification of the changes in speech that healthy elderly people undergo. The author discusses the current research on changes in speech resulting from the physiological process of ageing and on the disorders connected to Alzheimer’s disease, presents a differential diagnosis of Alzheimer’s disease and of disorders with a similar clinical picture, and describes the tools that can be used in speech disorders diagnosis with this group of patients. Further on, she presents an analysis of the extensive linguistic material obtained from a study group of people with Alzheimer’s disease and from two control groups.
Pierwsza książka poświęcona wyłącznie kobiecemu mózgowi!W tym pouczającym i wyczerpującym opracowaniu dr Daniel Amen pokazuje krok po kroku, jak maksymalnie wykorzystać najwartościowszy kobiecy atut, czyli mózg. Dowiesz się z niej:dlaczego równowaga hormonalna ma decydujące znaczenie dla optymalnej pracy mózgu i jak ją przywrócić oraz utrzymać,dlaczego zdrowy przewód pokarmowy jest niezbędny dla zdrowia psychicznego,dlaczego musisz uspokoić stale zajęty mózg oraz jak wyzwolić się od lęku, ciągłego podenerwowania, depresji i perfekcjonizmu,dlaczego warto leczyć zaburzenia uwagi i jak wspaniale może to wpłynąć na twoje życie seksualne,dlaczego aktywność seksualna jest taka ważna w życiu i jak może zwiększyć twoją inteligencję i zmniejszyć ryzyko chorób otępiennych,czy istnieje coś takiego jak mózg mamy i jakim niezwykłym może być atutem.Ale to zaledwie ułamek fascynujących informacji zamieszczonych w tej książce. Dzięki nim można nie tylko zmienić swoje życie na lepsze, ale też pozytywnie wpłynąć na życie wszystkich ludzi ze swego otoczenia.
Trzyczęściowy poradnik przeznaczony dla seniorów. Niezbędna pomoc dla tych, którzy po przejściu na emeryturę chcą zachować dobrą kondycję psychofizyczną. Książki poświęcone są trzem zagadnieniem: kondycji fizycznej, zdrowemu odżywianiu oraz sprawności intelektualnej z uwzględnieniem typowych dla tej grupy wiekowej schorzeń. Zawierają teoretyczne omówienie wymienionych tematów oraz przede wszystkim obszerną część praktyczną (przepisy kulinarne w różnych dietach, ćwiczenia rehabilitacyjne oraz trening umysłowy).
Wspomnienia, które dają nadzieję i niezwykłą siłę. Tę książkę powinien przeczytać każdy z nas.
Wyobraź sobie, że pracując na pełnych obrotach, pewnego dnia dowiadujesz się, że masz chorobę Alzheimera… Czy można zapomnieć, jak się wykonuje manewr skrętu, dojeżdżając do skrzyżowania? Albo dobijać się do cudzego domu, uważając, że to własny? Czy naprawdę trzeba barykadować się w kuchni krzesłami, żeby z niej nie wyjść w trakcie gotowania? Czy da się zapomnieć o urodzinach własnego dziecka?
Wendy Mitchell też nie mieściło się to w głowie. Należała do ludzi, „którzy niczego nie zapominają. Imię raz spotkanej osoby pamiętała po upływie miesięcy, a nawet lat. W pracy podziwiano, jak potrafiła wszystko odtworzyć z pamięci”. Z czasem nawet proste czynności zaczęły jej sprawiać kłopoty. Ale choć przeszkody piętrzyły się jedna nad drugą, nigdy nie było tak beznadziejnie, żeby trzeba się było poddać.
I właśnie o tym jest ta książka – o życiu z demencją, ogromnym lęku przed utratą siebie i ciągłym wynajdowaniu sposobów, żeby przechytrzyć chorobę, która każdego dnia usuwa z pamięci część cennych informacji. Wendy Mitchell dowodzi na swoim przykładzie, że choć demencji nie da się pokonać, to można zrobić wiele, żeby z nią żyć, da się nawet napisać książkę, choć czasem trudno skończyć zdanie, bo ucieka główna myśl.
Prowadzę bloga już od dwóch lat. To dwa lata dzielenia się przemyśleniami i zapisywania zdarzeń w pamięci zewnętrznej. Przed demencją nawet nie czytałam żadnego bloga, a co dopiero mówić o prowadzeniu, lecz nigdy nie jest za późno na nauczenie się czegoś nowego, nawet w przypadku choroby mózgu.
Kolejna książka autora bestsellera Człowiek, który nie mógł przestać Co by było, gdyby twój poziom inteligencji okazał się wyższy, niż ci się wydaje? Czy w twojej głowie kryje się geniusz, który tylko czeka, żeby się ujawnić? A może chciałbyś zażyć pigułkę, która zwiększy twój potencjał intelektualny? Badacze na całym świecie pracują nad sposobami poprawy działania naszego mózgu, byśmy stawali się coraz bystrzejsi i zdolni do większej koncentracji. David Adam próbuje odpowiedzieć na pytania: Czym jest inteligencja? W której części mózgu się znajduje? I przede wszystkim: Czy można ją zmienić i ulepszyć? Autor na własnej skórze sprawdza skuteczność rewolucyjnych „pigułek na rozum” i elektrostymulacji, opowiada o mrocznych dziejach testów na inteligencję oraz spotyka się z sawantami i hakerami mózgów. W ironiczny sposób opisuje też Mensę, której jest członkiem, bezlitośnie obnażając słabości tej instytucji. David Adam zadaje ważne pytania o to, czy i w jaki sposób nauka powinna klasyfikować ludzi ze względu na inteligencję oraz jak daleko można się w posunąć w próbach podwyższania poziomu inteligencji. To błyskotliwa i ironiczna książka, która daje do myślenia… David Adam rzeczywiście sprawia, że czytelnicy stają się inteligentniejsi. Adam Rutherford, BBC Radio 4 Brawurowo napisana książka o tym, czym jest inteligencja i jak można zwiększyć jej poziom. „Sunday Times” W tej przystępnie napisanej książce Adam opowiada mnóstwo fascynujących anegdot, chociażby o powstaniu testów na inteligencję. Przedstawia też przezabawną, a momentami niepokojącą historię badań nad mózgiem i sposobów mierzenia inteligencji. Dzięki niej dowiecie się, co niesie z sobą przyszłość, w której poprawianie zdolności kognitywnych będzie na porządku dziennym. „Library Journal” David Adam uważnie przygląda się testom na inteligencję powstającym od ponad stu lat. Ukryty geniusz to świetna książka. Trevor Robbins, „Nature” David Adam – doktor inżynierii chemicznej i niezależny dziennikarz popularnonaukowy. Były redaktor naczelny „Nature”, wcześniej korespondent specjalny dziennika „The Guardian”. Za swoje teksty poświęcone zagadnieniom nauki, medycyny i ochrony środowiska otrzymał tytuł publicysty roku nadawany przez Stowarzyszenie Brytyjskich Dziennikarzy Naukowych. W dziennikarskich podróżach dotarł do Antarktyki, Arktyki, Chin i w głąb amazońskiej dżungli. Jego poprzednia, wielokrotnie nagradzana, książka, Człowiek, który nie mógł przestać, znalazła się na liście bestsellerów „Sunday Times”.
Doping? Oczywiście naturalny! Odkrywaj w tej książce najlepsze rośliny, produkty spożywcze i metody, które pozwolą Ci osiągnąć większą wydajność i produktywność całego organizmu, a szczególnie umysłu.
SPRAWDŹ, CO MOŻNA DZIĘKI TEMU OSIĄGNĄĆ:
– koncentrację i jasność umysłu,
– lepszą pamięć,
– sukcesy zawodowe,
– pobijanie własnych rekordów sportowych,
– ponowne delektowanie się w pełni wolnym czasem,
– rozwijanie mięśni,
– wzmocnienie układu odpornościowego i nerwowego,
– większą wytrwałość i odporność,
– bezproblemowe radzenie sobie z wyzwaniami i trudnymi chwilami w życiu,
– uczucie, że jesteśmy bardziej żywotni, zdrowsi i mamy więcej energii.
Tytuł należy do serii książek „Poradniki zdrowie”, które przygotowane są we współpracy z największym niemieckim wydawnictwem poradnikowym Gräfe und Unzer z Monachium. To poradniki z gwarancją 100% najwyższej jakości, potwierdzone hologramem – GWARANCJA JAKOŚCI.
Innowacyjność. Chyba trudno o słowo, które w ostatnich latach zrobiłoby większą karierę. Można pokusić się o twierdzenie, że nasze stulecie będzie kiedyś nazywane wiekiem innowacyjności. Kreatywność, szukanie nowych, niestandardowych rozwiązań, pomysłów usprawniających życie, ucieczka od sztampy - bez tego ciężko myśleć o rozwoju biznesu, gospodarki, sztuki... Twórcze myślenie jest kołem zamachowym wprawiającym świat w ruch.
Tylko czy można się takiego sposobu myślenia i działania nauczyć?
Otóż nie.
Nie można się nauczyć. Inaczej - nie trzeba, bo każdy z nas jest twórczy i kreatywny. Innowacyjny. Wystarczy jedynie pozwolić umysłowi otworzyć się na nieszablonowe myślenie. Jak to zrobić? Chociażby poprzez ćwiczenia. Na przykład takie, jakie znalazły się w tej książce! Autorki przygotowały kompletny zestaw treningowy dla umysłu, pozwalający każdemu w ciągu 31 dni odkryć i rozwinąć swój kreatywny potencjał. Jesteś na to gotowy? To może na początek wyobraź sobie, jak mogłaby brzmieć muzyka Marsjan.
Już? Prawda, że to proste, a ileż przy tym satysfakcji i zwykłej frajdy. Zatem do dzieła, świat czeka na nowych odkrywców w stylu Stephanie Kwolek i Mikołaja Kopernika!
O autorach
Paulina Mechło — psycholog, neurokognitywista. Jest laureatką nagrody Teofrasta za książkę Trening intelektu — wyćwicz pamięć, koncentrację i kreatywność w 31 dni. Prowadzi autorskie treningi grupowe oraz indywidualne usprawniające intelekt i funkcje poznawcze dla osób w różnym wieku zarówno w języku polskim jak i angielskim.
Olga Geppert — z wykształcenia księgarz i kulturoznawca. W pracy zajmuje się content marketingiem, projektowaniem graficznym i frontendem — czyli skuteczną komunikacją.
Każdy z nas ma swoją pamięć – to dzięki niej wiemy, kim jesteśmy. Ale czy istnieje jakieś My, które swoją tożsamość również buduje na pamięci? A jeśli tak, to czy pamięć owego My, pamięć zbiorowa, składa się z pamięci indywidualnych, autobiograficznych?
To byłoby zbyt proste. Tak jak zbiorowość nie jest wyłącznie sumą jednostek, tak samo pamięć zbiorowa nie może być sumą jednostkowych pamięci. Istnieją wprawdzie pewne analogie, lecz mogą one posłużyć tylko jako wskazówki do badania tego złożonego zjawiska, interesującego zarówno dla psychologów, jak i dla historyków, antropologów, socjologów czy literaturoznawców.
Zagadnienie pamięci zbiorowej ma więc charakter interdyscyplinarny. Przedstawiciele różnych dziedzin szukają odpowiedzi na pytanie, co owa pamięć zawiera, jakie informacje trafiają do jej zasobów, a jakie z niej znikają – lub są wymazywane. Z pamięcią zbiorową łączą się bowiem pewne procesy: jej formowania, zniekształcania, a nawet zawłaszczania.
To, do jakiej pamięci się odwołujemy – czy tej, która gloryfikuje naszą przeszłość, celebruje męczeństwo i chwali dokonania, czy może tej, w której obraz naszej wspólnoty jest nieco mniej idealizowany – wywiera istotny wpływ na to, jak traktujemy samych siebie, a także innych ludzi, tych, którzy tworzą odrębne zbiorowości. Znacząco wpłynie też na naszą przyszłość, którą dopiero zbudujemy.
Książka Tomasza Maruszewskiego jest cennym źródłem wiedzy psychologicznej nie tylko o tym, jak tworzy się i jak funkcjonuje pamięć zbiorowa, lecz przede wszystkim o tym, w jaki sposób jest użytkowana w społecznej codzienności. Ma to szczególne znaczenie w społeczeństwach trapionych przez konflikty światopoglądowe czy polityczne, bo skonfliktowane strony tworzą odmienne wersje zbiorowej pamięci dotyczącej tych samych faktów, zdarzeń czy idei. Zrozumienie istoty wielu konfliktów społecznych jest tym samym niemożliwe bez rekonstrukcji różnych wersji pamięci zbiorowej.
Z recenzji Wiesława Łukaszewskiego
Książka podejmuje ważne zagadnienie relacji między pamięcią jednostki, zwłaszcza autobiograficzną, a pamięcią zbiorową. Ta ostatnia często bywała i wciąż bywa przedmiotem rozważań historyków i socjologów, jak również politologów i antropologów kulturowych. Ale zarówno ich pojmowanie, jak i sposoby badania stosowane w tych dziedzinach wiedzy albo w ogóle ignorowały osiągnięcia psychologii akademickiej, albo też czerpały z niej bardzo selektywnie. Tomasz Maruszewski, wychodząc od ustaleń swojej nauki dotyczących funkcjonowania pamięci jednostkowej, twórczo porównuje ją z pamięcią zbiorową. Znajduje wiele podobieństw między nimi, ale też znaczące różnice.
Z recenzji Macieja Dymkowskiego
Tomasz Maruszewski – profesor psychologii, wybitny badacz pamięci autobiograficznej, od pewnego czasu zajmuje się też pamięcią zbiorową. Pracuje na Wydziale Zamiejscowym Uniwersytetu SWPS w Sopocie. Specjalizuje się w psychologii poznawczej, ale w kręgu jego zainteresowań badawczych znajdują się również zagadnienia z pogranicza psychologii poznawczej i psychologii emocji, takie jak poznawcza reprezentacja emocji. Autor Psychologii poznania i Pamięci autobiograficznej, współautor monografii Emocje – aleksytymia – poznanie (wspólnie z Elżbietą Ścigałą) oraz Psychologii. Podręcznika akademickiego. Opublikował wiele artykułów naukowych, a także prac popularyzatorskich. Ma dwoje dzieci – Joannę i Krzysztofa. Pasjonuje się muzyką barokową i fotografią.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?