Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z szeroką i bogatą ofertą książek, poradników, podręczników o tematyce psychologicznej, a zwłaszcza dotyczącej inteligencji i kreatywności, a także o samorealizacji, karierze, uzależnianiach. W tym dziale proponujemy książki o pracy mózgu, ludzkim umyśle, jak działa mózg?, jak go zaprogramować? na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w proponowanych przez sklep DobreKsiazki.pl publikacjach. Zwłaszcza wydawnictwa: Aha! , Feeria, Helion, Znak proponują ciekawą lekturę z tej tematyki.
Czy umysł można trenować, tak jak trenuje się mięśnie? Jak trzeba zorganizować trening mentalny, aby miał sens? Czy efekty takiego treningu są wydatne? Czy są długotrwałe? Czy efekty treningu generalizują się, obejmując nie tylko ćwiczoną funkcję lub sprawność, ale również sprawności ogólne, w tym inteligencję? Czy ma znaczenie, kto trenuje jaką ma wyjściową sprawność umysłową lub poziom inteligencji?Ludzie zawsze marzyli o ulepszeniu samych siebie. Filozofia, szczególnie etyka filozoficzna, była uprawiana jako refleksja nad moralnością, ale też jako możliwa droga moralnego doskonalenia człowieka. Systemów religijnych właściwie nie sposób sobie wyobrazić bez takiego czy innego programu moralnego samodoskonalenia. Czy te wysiłki coś dały, to osobna kwestia.Wraz z rozwojem nowożytnej nauki, marzenia o ulepszeniu człowieka objęły inne, poza moralnością, obszary i dziedziny życia. Rozwój biologii i medycyny poprawił stan naszego zdrowia, wydłużył czas życia i poprawił jego jakość. Rozwój fizyki i chemii zmienił otoczenie człowieka i zwielokrotnił jego możliwości. O rewolucji informacyjnej można powiedzieć, że zmieniła nasze życie gwałtownie i radykalnie. Czy poprawiła, to się dopiero okaże.Na tym tle ostatnio szczególnie wyróżniają się treningi poznawcze. W przeciwieństwie do psychoterapii, ich praktykowanie nie wymaga żadnego certyfikatu. A ponieważ daje się zauważyć silna i szeroko rozpowszechniona wiara w ich skuteczność, coraz więcej osób i firm funduje sobie lub swoim pracownikom tego rodzaju usługi.Trening poznawczy dzisiaj to nie tylko dziedzina badań, ale również coraz bardziej rosnący biznes. Na rynku działają liczne firmy sprzedające zestawy ćwiczeń poznawczych, zwykle w postaci gier komputerowych. Produkty te są na ogół reklamowane jako ćwiczenia rozwijające mózg, a konkretny zestaw ćwiczeń poznawczych zazwyczaj nosi nazwę zawiązującą do euronauka, np. neurobik (ang. Neurobics), w analogii do aerobiku . Nie znaczy to oczywiście, że mamy tu do czynienia z oddziaływaniem bezpośrednio ulepszającym mózg, dane empiryczne dotyczące skuteczności neurotreningów nakazują daleko posunięty sceptycyzm.W związku z możliwymi nadużyciami, a także ze względu na naturalną potrzebę poznawczą, trzeba postawić pytanie o skuteczność treningu poznawczego. Temu służy ta książka. Jej głównym celem jest przedstawienie czytelnikowi ogólnej panoramy tego obszaru badawczego i aplikacyjnego współczesnej psychologii, który dotyczy różnych form treningu poznawczego. Opisując treningi, będziemy wielokrotnie stawiać pytanie, czy są one skutecznym narzędziem usprawniania różnych funkcji umysłu ludzkiego. A badając skuteczność, trzeba poddać się rygorom intelektualnym wymaganym od metodologicznie poprawnego badania naukowego.
Monografia przedstawia analizę modeli generowania wartości przez firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję w swoich produktach, usługach i zasadach prowadzenia biznesu, a także wyzwania i niezbędne kompetencje.
Już dziś możesz zacząć wzmacniać uzdrowicielskie właściwości własnego mózgu i zapobiegać wystąpieniu chorób neurodegeneracyjnych. Jak przekonuje Autor, ceniony neurobiolog i twórca międzynarodowych bestsellerów, nigdy nie jest za późno, aby żyć choć odrobinę zdrowiej niż dotychczas. Jest to o tyle ważne, że w niezdrowym ciele nie może znajdować się zdrowy mózg. Wyjaśnia przy tym, jak przestać ranić siebie i innych poprzez samo polubienie własnej osoby. Uzmysławia, że nie czując się związanym z innymi, pozostajesz sam na sam z własnymi problemami. Instruuje, jak znaleźć pomysł na siebie, nie zatracić się i nadać właściwy kierunek swojemu życiu. Pomaga również wzmocnić poczucie własnej tożsamości. A wszystko to dla lepszego zdrowia mózgu, które może trwać przez całe życie. Czas wyrwać się z sideł demencji!
Inteligencja emocjonalna to zdolność rozpoznawania uczuć własnych oraz uczuć innych osób. Zastosowanie jej w coachingu pomaga doskonalić swoje umiejętności oraz kierować rozwojem innych.
Lektura tej książki pozwala m.in.:
- spojrzeć z nowej perspektywy na metody rozwoju osobistego,
- zwiększyć swoją świadomość i odpowiedzialność,
- rozwinąć umiejętność prowadzenia coachingu dla innych osób, np. podwładnych,
- poznać skuteczne sposoby rozpoznawania emocji i zarządzania nimi,
- określić i – w razie potrzeby – skorygować swoją postawę życiową,
- nauczyć się wyznaczać cele, których osiąganie daje prawdziwą satysfakcję.
Autorzy są coachami, którzy podjęli pionierski wysiłek usystematyzowania wiedzy na temat coachingu inteligencji emocjonalnej oraz wyznaczenia standardów etycznych dla osób i organizacji zajmujących się tą dziedziną. Ich książka powinna więc zainteresować każdego menedżera.
Czytelnik znajdzie tu liczne zadania do wykonania, studia i opisy przypadków, kwestionariusze do wypełnienia, listy kontrolne, formularze, wywiady z coachami praktykami, listę pytań, które należy zadać przed rozpoczęciem i w trakcie coachingu, przykład umowy coachingowej do podpisania przed rozpoczęciem coachingu, a także przykładowy kodeks etyczny dotyczący sposobu prowadzenia coachingu.
Książka ma na celu propagowanie wiedzy na temat usprawniania i utrzymania w dobrej kondycji nasz układ nerwowy, opóźniania procesu starzenia się mózgowia, usprawniania pamięci oraz profilaktyki chorób neurodegeneracyjnych. Obecnie wiemy, jak dbać o serce, ale nie dbamy o nasz mózg. Dziś już wiemy, że mózg jest strukturą, która zmienia się przez całe życie pod wpływem doświadczeń. Poradnik skierowany do seniorów 60+ obalając mit o „zapominalskim staruszku”.
Istnieje niewiele innych wynalazków człowieka, które mogą mieć tak wielki wpływ na nasze życie, jak maszyny, które potrafią myśleć … Maszyna parowa wyzwoliła nasze muskuły; komputery są gotowe do uwolnienia naszych umysłów.
Rozwój sztucznej inteligencji (SI) to dla człowieka przygoda tak odważna i ambitna jak żadna inna. I prawdą jest, że myślące maszyny są już teraz nieusuwalną częścią naszego życia. Bez nich Google nie mógłby odpowiedzieć na nasze pytanie w ułamku sekundy. Autonomiczne samochody istniałyby tylko w powieściach science fiction. A nasz smartfon byłby… tylko telefonem. SI kształtuje nasz świat i zmienia jego kształt.
Ale dokąd technologie SI zaprowadzą nas w przyszłości? Czy myślące maszyny zniszczą nasze miejsca pracy? Czy rozwój SI zagrozi samej egzystencji ludzi?
Toby Walsh zabiera nas w zaskakującą i inspirującą podróż przez historię sztucznej inteligencji i pokazuje, jak już zmieniła nasze społeczeństwo, naszą gospodarkę i nas samych. W swojej książce prezentuje dziesięć fascynujących przepowiedni dotyczących osiągnięć SI w 2050 roku.
Zebrane w tomie artykuły polskich i niemieckich badaczy dokumentują obecny stan studiów nad pamięcią z perspektywy lingwistycznej, pokazując różnorodność podejść teoretycznych oraz metodycznych i stanowiąc tym samym próbę odpowiedzi na aktualne pytania o relacje między językiem a pamięcią. Autorzy podejmują refleksje teoretyczne oraz rozważania o charakterze empirycznym, prezentując różne spojrzenia na zjawisko pamięci i metody jej analizy. Pamięć pojmowana jest z jednej strony jako warunek komunikacji indywidualnej i społecznej, z drugiej zaś jako efekt synergii języka i komunikacji, dzięki której pewne obrazy przeszłości stają się częścią pamięci indywidualnej i zbiorowej.
Czy mózg można wytrenować? Czy potrafimy uaktywnić jego części, których zazwyczaj nie używamy? Jak właściwie działa mózg? Kaja Nordengen w przyjazny, humorystyczny sposób odkrywa tajemnice tego niezwykłego narządu.
Twój mózg sprawia, że jesteś tym, kim jesteś. To on umożliwia ci komunikację z innymi ludźmi – od prostej wymiany zdań do rozumienia ironii i czytania między wierszami. Dzięki mózgowi mamy uczucia i osobowość. Mózg pamięta wydarzenia z dzieciństwa, uczy się, zakochuje i interpretuje skomplikowane wzory. Ale ten sam mózg nagradza uzależnienie i może namówić cię do podjęcia złych decyzji.
Kaję Nordengen mózg fascynował zawsze. Badania nad komunikacją między komórkami nerwowymi w mózgu prowadziła równolegle ze studiami medycznymi. Odkąd obroniła pracę doktorską, dzieli się swoim zachwytem nad mózgiem, prowadząc wykłady i szkolenia. W książce opowiada o tym, jak działa mózg – tajemniczy narząd, który jest tobą.
Książka o mózgu podbiła serca Norwegów, od wielu tygodni gości na najwyższych pozycjach list bestsellerów. Prawa do przekładu nabyły wydawnictwa z kilkunastu krajów.
Kaja Nordengen (ur. 1987) jest lekarzem specjalizującym się w neurologii oraz wykładowcą na Uniwersytecie w Oslo.
To się w głowie mieści!Gdy Alicja śpi, budzą się neurony. Prawdę mówiąc, one nigdy nie śpią, co najwyżej potrzebują nieco odpocząć. Tym razem mózg Alicji postanowił wyprodukować nietypowy sen, podczas którego opowie, w jaki sposób dowodzi całym organizmem.Sen Alicji podarował czytelnikom profesor Jerzy Vetulani. Był nie tylko wybitnym naukowcem, ale również gawędziarzem prosto i zabawnie wyjaśniającym sekrety nauki. Rewelacyjnie zilustrowana opowieść Profesora to porcja bezcennej wiedzy i mnóstwo śmiechu.
Barbara Jakomowicz Klein w książce DIETA DLA MÓZGU stara się odpowiedzieć na pytania: czy istnieje ścisły związek między tym co jemy, a wydolnością i możliwością zahamowania procesów starzenia się naszego mózgu? Czy można pomóc w utrzymaniu zdolności umysłowych poprzez dostarczanie organizmowi właściwych witamin i składników mineralnych? Czy stosowanie odpowiedniej diety wpływa na sprawność naszego umysłu? Ludzki umysł bywa niedoskonały, często zawodzi. Warto więc czasem popracować nad jego kondycją. Sposobów na poprawienie koncentracji i usprawnienie procesów myślowych są tysiące. W swojej książce autorka w formie pytań i odpowiedzi przystępnie opisała funkcjonowanie układu nerwowego i mózgu, przybliżyła pojęcia, takie jak pamięć, inteligencja, a także - co najważniejsze - przedstawiła wpływ diety na sprawność umysłu. Tak, tak! Problemy z koncentracją, nieumiejętność skupienia się, kłopoty ze snem, przygnębienie, a nawet stany depresyjne mogą być skutkami złego odżywiania się. Co więc zrobić, żeby poprawić kondycję własnego umysłu? Co jeść, aby usprawnić procesy myślowe i uniknąć apatii, zmęczenia oraz zaburzeń w funkcjonowaniu układu nerwowego? Czym przyprawiać dania, żeby polepszyć własne samopoczucie i ustrzec się ,,zapominalstwa""? Odpowiedzi na powyższe pytania znajdują się na kartach tej książki. Koniecznie do niej sięgnij!
Czy kiedykolwiek nauczałeś?
To pytanie retoryczne. Oczywiście, że tak.
Ludzie mają podstawową potrzebę, by się nawzajem nauczać. Robią to nauczyciele, rodzice, przyjaciele, rodzeństwo, plotkarze i pracodawcy. Uczymy innych najróżniejszych rzeczy: pokazujemy gościowi z innego miasta drogę do muzeum, zapoznajemy go z rozkładem podmiejskiej kolejki, uczymy dziecko jeść widelcem, kolejny raz pokazujemy szczeniakowi, jak zrobić siad. Ludzie uczą nawet samych siebie.
Biorąc pod uwagę, że nauczałeś, przypomnisz sobie zapewne sytuacje, w których nauczanie nie działało tak, jak powinno. Spróbowałeś innego podejścia i rezultaty były lepsze. Oto częsty przykład: ktoś prosi cię o wskazówki dotarcia do budynku czy sklepu, ty odpowiadasz „Jasne!”, bo dokładnie wiesz, gdzie to jest. Za chwilę jednak sam łapiesz się na tym, że całkowicie nieskutecznie wymachujesz rękami, a na obliczu pytającego maluje się coraz większy znak zapytania. Ostatecznie rysujesz mapę.
Istnieje wiele sposobów, po które sięgamy, ucząc się nawzajem. Co więcej, różne sposoby nauczania pasują do różnych rodzajów uczenia się. W książce „Jak się uczymy?” przedstawiono 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów, za pomocą których uczymy się nowych rzeczy, wśród nich m.in: stosowanie analogii, uczenie się w grupie, stawianie pytań, wizualizacja, uczenie się przez obserwację. Każdy z nich scharakteryzowano według następującego schematu:
Co to jest? Podstawowy opis mechanizmu uczenia i wskazanie, dlaczego jest ważny. Jak działa? Nauka i teoria, w tym przystępny opis nowatorskich badań. Jak z tego korzystać? Przykłady aktywności wykorzystujących dany mechanizm. Do czego się nadaje? Rezultaty, w osiągnięciu których ten mechanizm jest szczególnie dobry. Ryzyka. Częste błędy prowadzące do niepożądanych skutków. Przykłady dobrych i złych zastosowań. Literatura. Klasyczne i współczesne opracowania. Ściągawka. Opracowanie podsumowujące główne idee przedstawiane w rozdziale wraz z krótkimi przykładami. Książka będzie zrozumiała dla każdego, kto jest zainteresowany uczeniem się i możliwością jego usprawniania. Rzetelne podstawy naukowe i bogaty materiał źródłowy czynią z niej także znakomity podręcznik.
Czy twoje dziecko ma kłopoty z uczeniem się? Nie wiesz, jak mu pomóc, żeby wyniki w szkole były dużo lepsze?
Książka Jak uczyć się skutecznie powinna trafić do rąk każdego zdesperowanego rodzica, ucznia i studenta. Jej nowatorskie pod względem graficznym barwne schematy i ilustracje z precyzyjnymi wskazówkami postępowania sprawią, że zrozumienie technik przyswajania wiedzy będzie o wiele łatwiejsze.
•
Ten nieoceniony przewodnik – omawiający najistotniejsze problemy związane z organizacją pracy, układaniem harmonogramów, motywacją, stylami uczenia się, metodami powtarzania materiału, egzaminami i radzeniem sobie z lękami – pomoże rodzicom i dzieciom we wspólnej pracy nad polepszeniem efektów nauki.
•
Jak uczyć się skutecznie na pewno podbuduje zaufanie uczniów do siebie, zmniejszy poziom stresu i sprawi, że najtrudniejsze elementy uczenia się staną się proste, zrozumiałe i łatwe do opanowania.
Praktyczne informacje na temat m.in. czytania globalnego, metod doskonalenia pamięci, budowy i funkcji mózgu oraz rodzajów pamięci, skuteczne metody zapamiętywania (np. dat i numerów, twarzy), wskazówki dietetyczne – co jeść, by lepiej pamiętać.
W książkach publikujemy najnowszą wiedzę o procesach zachodzących w mózgu, popartą badaniami oraz praktyczne ćwiczenia, które będą nieoceniona pomocą w codziennej pracy nad zachowaniem sprawnego umysłu i doskonałej koncentracji na całe życie!
Książka zawiera ćwiczenia, których celem jest spowolnienie wystąpienia i rozwoju problemów z pamięcią u osób starszych. Publikację można podzielić na dwie części. W pierwszej osoba dorosła jest pytana o siebie, swoich najbliższych i swoją przeszłość, zarówno tą dalszą (np. dzieciństwo, lata szkolne, pracę zawodową), jak i bliższą (o to, co wydarzyło się wczoraj, tydzień temu, miesiąc temu i w ostatnim roku). W drugiej części książki znalazły się pytania podzielone na działy (np. literatura, muzyka, historia, sport). Odpowiedzi na te pytania wymagają przypomnienia sobie wydarzeń z przeszłości oraz pewnej wiedzy podstawowej, którą zdobywamy zarówno w szkole, jak i w całym dorosłym życiu.
Wszyscy dobrze wiemy, jak ważna jest sprawność fizyczna, ale dopiero zaczynamy rozumieć, że mózg również trzeba ćwiczyć. Pobudzając go wyzwaniami, myślimy szybciej, bardziej kreatywnie i logicznie. 250 łamigłówek i zagadek logicznych, czyli fitness dla umysłu to zbiór ćwiczeń o różnym poziomie trudności, stworzonych tak, aby być wyzwaniem dla czytelnika i pomóc mu rozwijać różne obszary mózgu. Poćwiczymy bystrość, zdolności numeryczne i werbalne, pamięć, myślenie logiczne i kreatywne. Książka rozpoczyna się od testu IQ i kończy sprawdzianem, który pokaże, jaki zrobiliśmy postęp. Wciągające i rozwijające zadania autorstwa Philipa Cartera pomogą ci zachować umysł w świetnej formie! Philip Carter jest ekspertem w dziedzinie testów IQ, autorem i współautorem wielu książek na temat sprawności umysłowej, m.in. 400 łamigłówek i testów IQ i 1000 testów IQ.
Ćwiczenia to kompleksowa publikacja do terapii pamięci i mowy osób dotkniętych chorobą Alzheimera czy innymi stanami demencyjnymi, składająca się z materiału werbalnego i ilustracyjnego. Prezentowane materiały przeznaczone są głównie dla osób z otępieniem lekkim i umiarkowanym, choć przy odpowiednim zaangażowaniu terapeuty mogą sobie z nimi poradzić chorzy w początkowej fazie otępienia głębokiego. Zaproponowane ćwiczenia skierowane są nie tylko do logopedów czy terapeutów, opiekunów i wolontariuszy w świetlicach opieki dziennej, ale przede wszystkim do rodzin osób chorych, gdyż przede wszystkim w rodzinie chory szuka pomocy, zrozumienia i akceptacji. Ćwiczenia przygotowane są zarówno do pracy samodzielnej, jak i wspólnej z opiekunem w sytuacji, gdy pacjenci mają problem ze zrozumieniem polecenia, koncentracją czy wymagają udziału drugiej osoby w realizacji zadania. Przedstawiony tu zbiór materiałów pomoże uruchomić nie tylko procesy myślowe, ale także pozytywne emocje, wzmacniając poczucie własnej wartości, które często ulega zachwianiu wskutek choroby.
Oto książka, w której neuropsycholog Daniel Siegel rozprawia się z mitami na temat dorastania i nastolatków. Twierdzi, że zmiany, jakie wtedy zachodzą mają niewiele wspólnego z szalejącymi hormonami, lecz wynikają przede wszystkim z procesów przebudowy mózgu i tworzenia się nowych połączeń. Ten okres od dwunastego do dwudziestego czwartego roku życia decyduje o tym, kim staniemy się w przyszłości. Zdaniem Siegela, nabywamy wtedy wielu ważnych umiejętności i przygotowujemy się do opuszczenia domu rodzinnego. Skłonność do ryzyka, intensywna emocjonalność, zainteresowanie nowością to ważne i cenne cechy nastolatków, dzięki którym mogą wypracować nowe strategie radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata.
To, o czym myślisz, wpływa na Twoje ciało i emocje. Przez współczesne społeczeństwo przetacza się epidemia toksycznych myśli – jeśli się z nimi nie rozprawisz, mogą one stać się podłożem rozmaitych chorób. Dr Caroline Leaf, uzbrojona w wyniki najnowszych badań medycznych i naukowych, pokaże Ci, jak znaleźć przełącznik w mózgu, który sprawi, że będziesz żyć lepiej i szczęśliwiej, osiągniesz zamierzone cele, będziesz potrafił kontrolować to, co dzieje się w twojej głowie, a nawet poprawisz swoją inteligencję! Dr Leaf opracowała 21-dniowy Plan Detoksu Mózgu, dzięki któremu krok po kroku przeprowadzisz proces wymiany toksycznych myśli na nowe – zdrowe. Czy jesteś gotowy na korzyści płynące z odnowionego życia?
„Wczesna interwencja może radykalnie odmienić los dziecka i poprawić jakość nie tylko jego życia, ale także całej jego rodziny. Tak ogromny bywa jej wpływ. Jeśli od najwcześniejszych lat życia dziecka zaczniemy kłaść solidne fundamenty pod przyszłe procesy uczenia się, to zwiększymy jego szanse na odniesienie sukcesu w wieku dorosłym. Niestety często dzieje się tak, że po przeprowadzeniu diagnozy dziecka rodzice zostają z nią sami, pozbawieni istotnych informacji poruszają się po omacku, nie wiedząc, od czego zacząć. Niniejsza książka będzie światełkiem, które wskaże wam drogę i rozjaśni mrok tych pierwszych, często przerażających chwil”.
z przedmowy dr Temple Grandin
W niniejszej książce autor odpowiada na trzy podstawowe pytania zadawane przez rodziców dzieci z autyzmem:
Co powinienem najpierw wiedzieć?
Co powinienem najpierw zrobić?
Jaki program terapii jest odpowiedni dla mojego dziecka?
James Ball w przystępny sposób tłumaczy, czym jest autyzm, a czym nie jest, i przedstawia program wczesnej interwencji oraz składniki „idealnego” programu terapii dla małych dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. Omawia też różne techniki o udowodnionej skuteczności oraz narzędzia pozwalające ocenić, czy techniki te są odpowiednie dla danego dziecka i jego rodziny.
James Ball jest doktorem pedagogiki i dyplomowanym specjalistą w zakresie analizy zachowania (BCBA). Od ponad 20 lat zajmuje się dziećmi i osobami dorosłymi dotkniętymi autyzmem. Dba o zapewnienie przysługujących im świadczeń edukacyjnych i opiekuńczych, organizuje też pracę zawodową dla takich osób.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?