Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z szeroką i bogatą ofertą książek, poradników, podręczników o tematyce psychologicznej, a zwłaszcza dotyczącej inteligencji i kreatywności, a także o samorealizacji, karierze, uzależnianiach. W tym dziale proponujemy książki o pracy mózgu, ludzkim umyśle, jak działa mózg?, jak go zaprogramować? na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w proponowanych przez sklep DobreKsiazki.pl publikacjach. Zwłaszcza wydawnictwa: Aha! , Feeria, Helion, Znak proponują ciekawą lekturę z tej tematyki.
trening arcymistrzowski
Książka Pamięć na całe życie składa się z 5 części.
Pierwsza część jest dokończeniem głównych wątków, poruszanych w książce Pamięć i intelekt. Rzecz będzie więc głównie o zasobach. Dostawię kilka kropek nad „i”, dotyczących warunków, których spełnienie decyduje o większej skuteczności nauki.
Część 2 to wyzwania pamięciowe wysokiego lotu, treningowa „esencja” publikacji.
Osią części 3 jest doskonalenie nabytych umiejętności oraz sięganie po mistrzostwo osobiste, warunkujące jakość życia w dzisiejszym świecie.
W czwartej zastanawiamy się, w którą stronę iść dalej z tych wysokich szczytów, aby przy okazji zyskać zapowiadaną w tytule „pamięć na całe życie”.
Na część piątą, ostatnią, składają się załączniki i materiały uzupełniające.
Wszystkie rozdziały książki Pamięć na całe życie czytaj w przedstawionej kolejności. Nie jest ona przypadkowa. Buduj stopniowo klasę arcymistrzowską.
Czy trzeba koniecznie znać poprzednie tomy? Nie – jeśli w inny sposób opanowałeś podstawy treningu pamięci, główne zasady Accelerated Learning, znana ci jest zasada „widzieć i kojarzyć”, wiesz co nieco o najważniejszych technikach i systemach pamięciowych. Tak – jeśli zaczynasz całkowicie od zera lub jeśli z zadaniami i wyzwaniami pamięciowymi pomieszczonym w tym tomie chcesz radzić sobie naprawdę szybko i skutecznie. Żeby ci pomóc, skrót najważniejszych metod umieściłem też w internecie na www.homo21.com.pl. Ułatwieniem posłużą także opisy przykładowej pracy wyobraźni przy wybranych zadaniach i ćwiczeniach, co może, chociaż nie musi, stanowić dla ciebie wzór. Chcesz – naśladuj.
Co w tym tomie zabrzmi znajomo ?
„To, czego się uczysz w szkole, a nie będzie ci w życiu potrzebne – zapomnisz. A to, czego będziesz w życiu potrzebował – nawet jeśli uczyłeś się tego w szkole – i tak będziesz musiał opanować na nowo” – tak wspominał wypowiedź swojego profesora jeden z dorosłych już absolwentów Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie. Chciałbym, aby ta książka właśnie w tym pomogła ci szczególnie, w uczeniu się najpotrzebniejszych rzeczy w życiu, tego, co ważne, by było ono udane, szczęśliwe i spełnione. Dlatego znajdziesz w tym tomie kontynuację Szkoły Mistrza i Akademii Mistrza, z przynależnymi im wskazówkami i zadaniami, oraz szereg innych zadań do „przemyślenia siebie”. Pod takim kątem wybierałem też wiele ćwiczeń i wyzwań pamięciowych. Spotkasz więc tu wątki ImagoLab, Rzeźbij się dalej, Uwaga! Giez…, Wyzwania, jak również znane ci Podsumowania każdej części, kontynuację „dum” polskich (na szarym tle w rogach wielu stron), a także zabawy i ćwiczenia „rozruchowe” na początku każdej części.
W tym miejscu muszę też przeprosić i obronić się przed ewentualnym zarzutem. Otóż szczególnie w wątkach „pracy nad sobą” niektóre zasady, reguły i prawdy mogą ci się wydać banalne – tak proste i oczywiste, że być może poczujesz się dotknięty, a przynajmniej zdziwiony, że w ogóle o tym piszę. Banał jest czymś lichym, uważamy. Rzecz jednak w tym, że kiedy się o nim zapomina, jego lichość nabiera odkrywczej siły. Pamięć ludzka jest zawodna, gnuśność ducha dość powszechna; kolejne pokolenia przechodzą, a prawdy podstawowe giną w naporze i wrzawie codzienności. Dlatego banały mają swoją wartość i tym się kierując, pozwoliłem sobie wrócić do niektórych.
Kup zestaw książek Marka Szurawskiego. Razem taniej!
Zestaw pierwszy: Zestaw Pamięć i intelekt, Pamięć na całe życie, Pamięć. Trening Interaktywny
Zestaw drugi: Zestaw Pamięć i intelekt, Pamięć na całe życie
Zestaw trzeci: Zestaw Pamięć i intelekt, Pamięć. Trening Interaktywny
Zestaw czwarty: Zestaw Pamięć na całe życie, Pamięć. Trening Interaktywny
Fragment książki
Jeszcze o wyobraźni
Wyobraźnia pozwala wzbudzać emocje i reakcje fizyczne, podobne jak w realnym zdarzeniu.
WYOBRAŹNIA W KSZTAŁTOWANIU NAWYKÓW
Praca wyobraźni - ściślej, wspomniana w poprzednim tomie twórcza wizualizacja (str. 129) -w celu rozwijania dobrych nawyków i wykorzenienia niepożądanych, opiera się na dwóch niedawno odkrytych niezwykłych mechanizmach działania umysłu:
1. Zanim cokolwiek zrobisz, mózg tworzy obraz nas samych zaangażowanych w daną czynność, co - przy okazji -jest kolejnym dowodem na to, że myślimy obrazami. Z przebiegu tego procesu na ogół nie zdajemy sobie sprawy, mimo że dochodzi do niego nawet, kiedy chcemy wyjść po mleko, posprzątać pokój czy zadzwonić do kogoś.
2. Złe nawyki są dlatego tak trudne do wykorzenienia, a dobre tak trudne do zaszczepienia, że te pierwsze są zastane, biorą się z pewnych wpajanych przez długi czas wzorców zachowań i reakcji. A wzorce te to właśnie obrazy nas samych w jakiejś akcji (tu niewłaściwej lub niepożądanej), np. kiedy zestresowany sięgasz po kieliszek, kłamiesz, aby uciec przed odpowiedzialnością lub drżysz ze strachu przed agresywnym nauczycielem albo członkiem rodziny itp. Takie postępowanie jest stymulowane przez podświadomą wizualizację. To dlatego mówimy, że 9/10 naszych zachowań bierze się z podświadomości.
Co to znaczy w praktyce? To, że nie da się zmienić negatywnych zachowań tak długo, jak długo nie ulegnie zmianie podświadomy obraz, stworzony przez wyobraźnię w chwili „zero" (czyli kiedy wykreowałeś go po raz pierwszy). Większość ludzi po prostu postępuje zgodnie z raz utrwalonym obrazem. Jest on tak mocny, że tzw. silna wola staje się tu bezradna, nawet jeśli człowiek autentycznie ma dobre chęci. W walce woli z wyobraźnią wygrywa zawsze ta druga.
Ten mechanizm psychologiczny można przestawić na właściwy tor dzięki świadomej wizualizacji. Powinieneś świadomie przekształcać obraz niepożądanej reakcji w wizję zachowań pozytywnych.
WYOBRAŹNIA W REALIZACJI CELÓW
Odległy cel wymusza codzienne małe kroki, realizacje cząstkowych zadań w szarej i nużącej codzienności, które zbliżają cię do twojej wizji. Bywa to niekiedy bardzo, bardzo trudne. Jaka jest „twoja katedra" (patrz str. 243-244)? To musisz wiedzieć - i widzieć. Dokładnie i w szczegółach. Ma to być fascynujący, porywający dla ciebie obraz. Obraz, od którego nie będziesz mógł się uwolnić, który da ci emocjonalny napęd, przełamujący wszelkie zniechęcenie i obawy. Wyobraźnia ma wspierać twoją wolę. Musi.
Można to robić na trzy sposoby:
1. Wyobrażaj sobie najpiękniej i najbarwniej jak potrafisz korzyści z osiągniętego celu oraz sukcesy zyskiwane po drodze w realizacji celów cząstkowych. Oglądaj swój sukces w powiększeniu, kolorze, szczegółowo, z dodatkiem pozytywnych emocji i pobudzającą muzyką oraz tak, jakby to się już stało. Ciesz się nim już teraz!
2. Z kolei niepowodzenie i konsekwencje ociągania się, odkładania, lenistwa przekładaj na obraz zniechęcający. Przydaj mu szarych barw, pomniejsz go, uzupełnij ponurą muzyką, po czym przekreśl grubą, czerwoną krechą, a potem zastąp w wyobraźni poprzednim obrazem pozytywnym. To wszystko jest innym tylko opisem metody „kleszcze", pamiętasz? Ale dodatkowo...
3. Karm wyobraźnię wspomnieniami dotychczasowych sukcesów. W tym celu spisz je najpierw, zrób listę wszystkiego, co udało ci się dokonać, zwłaszcza tego, co robiłeś z entuzjazmem, sprawnie i bez wysiłku. I nie mów mi, że nic takiego nie było...!
ROLA WYOBRAŹNI W UTRZYMYWANIU ZDROWIA
Wyobraźnia pozwala wzbudzać emocje i reakcje fizyczne, zmienia nasz stan fizjologiczny. Wyobrażanie sobie sytuacji wywołuje takie same emocje jak realne zdarzenie.
Wykorzystaj twórczą wizualizację w utrzymywaniu zdrowia lub przyspieszaniu leczenia. Codziennie, tuż po obudzeniu się lub tuż przed zaśnięciem, oglądaj w wyobraźni całe swoje ciało, zwłaszcza miejsca bolące lub chore, i „lecz" je wybranym sposobem (cudownym proszkiem, seledynowym światłem z kosmosu itp.). Wyobrażaj sobie, jak ta kuracja działa - ból znika lub maleje, choroba się cofa, czujesz się wyraźnie lepiej. Ciesz się tym tu i teraz. Dodaj wspierający ten proces zdrowienia alfamatyk i powtarzaj go w ciągu dnia, z wiarą, zaufaniem, radością, że już się to stało (por. technika „alfa-omego", str. 44 i dalej).
Zaszkodzić nie może, a tylko pomóc. Pamiętaj jednak, że pod żadnym, powtarzam pod ŻADNYM, pozorem nie wolno ci, zwłaszcza w poważnych przypadkach, zaniedbać wizyty u lekarza i stosowania się w pełni do jego wskazówek i zaleceń. Twórcza wizualizacja to metoda wspomagająca, a nie zastępcza.
Trudno też przecenić rolę fantazji (a to przecież szczególny rodzaj wyobraźni), która pozwala (zwłaszcza dzieciom) oswoić, poradzić sobie z lękami i trudnościami w realnej rzeczywistości - zdaniem Zygmunta Freuda. Dziecko boi się potworów, nawiedzających je w nocy? A od czego sekretny proszek na potwory, który można sypnąć wieczorem pod łóżko?... Świat dorosłych nie jest też wolny od podobnych leków. Na przykład Tolkien nie lubił wyjeżdżać, w pewien sposób bał się świata i dlatego, sięgając do świata fantazji (i to jakiej!) napisał swoją trylogię - książkę o dalekich i niebezpiecznych podróżach - nie ruszając się z fotela.
CZY NA WYOBRAŹNI MOŻNA ZAROBIĆ?
Można. Robiąc przy tym wiele dobrego. Przykłady? Proszę bardzo. W Barlin-ku od lat mieszka i działa niezwykła postać, pani Romana Kaszczyc. Ożywiła świat legend słowiańskich i „umiejscowiła" je w regionie tak pomysłowo, że powstał cały „baśniowy" szlak legend i lokalnego folkloru. Zafascynowała swoją pasją innych, zakładając młodzieżową pracownię ceramiczną, która wytwarza słynne „ciamarajdy". Przez władze miasta pani Romana traktowana jest jak „złote jabłko..." I słusznie.
A Sieraków Słowieński? Fantastyczny przykład „wsi tematycznej". Nie znam nazwiska zapaleńca, ale chwała mu i fanfary, bo przez cztery lata przekonywał mieszkańców oraz władze gminy do „szalonej" idei i w końcu dopiął swego. Sieraków to „wieś hobbitów", ożywiony świat postaci z Tolkienowskiej trylogii. W 2005 roku przyjechało tu, zwabionych pomysłem, pięć tysięcy turystów. Uwaga: Unia Europejska przeznacza całkiem pokaźne fundusze na „wsie tematyczne..."
Oczywiście to wszystko ma swoją cenę. Nie chodzi tylko o pieniądze. Zresztą z pieniędzmi to żadna sztuka. W grę wchodzą upór, walka z własnym zniechęceniem, wrogością otoczenia, zapewne samotność, gorycz niezrozumienia, liczne rozczarowania i zawody... Ale czy w końcu nie warto?
W kraju mamy pełno takich historii. Zbieraj je i przechowuj w specjalnej teczce. Nie tylko dodadzą ci odwagi (skoro ktoś może, dlaczego nie mógłbyś i ty?), ale przede wszystkim inspirują.
Pamięć na całe życie
Spis treści
Słowo od autora X
Wprowadzenie XII
Jak korzystać z tej książki XVI
Część I. Machamy skrzydłami...
1.1. Jeszcze o wyobraźni 5
Wyobraźnia w kształtowaniu nawyków S
Wyobraźnia w realizacji celów 6
Rola wyobraźni w utrzymywaniu zdrowia 6
Czy na wyobraźni można zarobić? 7
Jak pisać z podróży 9
Szkoła Mistrza 15
O mózgu 17
Scenariusz 20
1.2. Intuicja 25
Miniszkóka poznania intuicyjnego 27
BHP w pracy z intuicją 55
Co to jest uczenie się nieświadome? 58
Szkoła Mistrza 61
Zloty patyczek l 64
1.3. O zasobach raz jeszcze 65
Walory osobowości i charakteru 65
Jak powstają nawyki i przyzwyczajenia 66
Właściwe gospodarowanie czasem 75
Jak znaleźć swój rytm 79
3 x 9 i inne uwagi 81
Model metajęzykowy, czyli jak myśleć i mówić precyzyjnie 84
Szkoła Mistrza 91
Złoty patyczek 2 94
1.4. Po co ci gwiazdy, Mistrzu? 95
Żeby coś lepiej zobaczyć, czasem trzeba się oddalić 101
Szkoła Mistrza 109
Na deser: astronawigacja 113
Podsumowanie części I 115
Akademia Mistrzów. Sesja III 117
Jak kształtować osobowość samouzdrawiającą (III) 117
Prawa umysłu. Uniwersalne prawa Natury i Wszechświata (cd.) 123
Część II. Pora fruwać, Mistrzu!
II.l. Alfabet migowy? Ależ to bardzo proste 133
Złoty patyczek 3 136
H.2. Alfabet Morse'a w pół godziny? Oczywiście! 137
Litery 138
Wybrane znaki interpunkcyjne 139
Cyfry 140
11.3. Obrazkowy słownik symboli matematycznych 141
Sięgnijmy do matematyki wyższej 143
11.4. Wieczny kalendarz 147
Jak działa wieczny kalendarz 151
Wieczny kalendarz - część II 153
11.5. Jak zapamiętywać znaki i przepisy ruchu drogowego 156
Zloty patyczek 4 157
11.6. Jak zapamiętywać kierunki i strony 159
11.7. Jak zapamiętywać ludzi, nazwiska i twarze 162
H.8. Tabela Pamięciowa Lorayne'ego 165
Mapa Stanów Zjednoczonych 170
Czy wiesz, gdzie leżą te miasta? 172
11.9. Jak zapamiętywać kształty? 175
Rysuj z pamięci mapę świata 176
Więcej o językach obcych 182
Naucz się rozpoznawać... jabłka 183
Szkoła Mistrza 184
Implikacje 185
Diagram ryby 186
Złoty patyczek S 191
11.10. Jak zapamiętywać muzykę 192
11.11. Jak zapamiętać rozkład kart 196
11.12. Wykorzystywanie podstawowych mechanizmów pamięci w marketingu
i reklamie 200
Złoty patyczek 6 203
11.13. Jak zapamiętywać ruchy 204
Wiążemy krawat 205
11.14. Jak zapamiętywać teksty dosłownie 210
Dezyderata 210
11.15. Czy mógłbyś być dobrym kelnerem? 215
11.16. Jak zapamiętywać dowcipy 218
11.17. Wiedza o Ziemi 220
Dlaczego las jest tak ważny? 223
Zloty patyczek 7 224
11.22. Historia i daty 225
Podsumowanie części II 229
O co chodzi? 231
Część III. Od mistrzostwa w nauce do mistrzostwa w życiu
111.1. Myślenie a rozwój osobisty 236
Zasada odpowiedzialności 236
Zasada uczenia się (na błędach) 240
Zasada woli 242
Zasada realizacji 244
Zasada zaufania 246
Rozpoznawanie rzeczywistości 248
Zloty patyczek 8 250
111.2. Mistrzostwo osobiste 251
Problemy i trudności 252
Co z tym robić 253
Jak zacząć? 254
Jak kontynuować? 255
Odrobina otuchy 255
Trochę irytacjii 256
Szkoła Mistrza 257
111.3. Być w „strefie" - dieta żonę 259
Czego potrzeba mózgowi 261
Co mózg źle znosi 265
Jak to wygląda w praktyce? 267
Dieta zrównoważona w metodzie „na oko" 272
111.4. Jak jest z pamięcią w przyrodzie? 277
Słonie 277
Jak ptaki oszczędzają na czarną godzinę? 281
Co masz wspólnego z gołębiem pocztowym? 281
A jakie jest najbardziej „pamięciowe" drzewo świata? 282
III.5. Co już umiesz? Co już potrafisz? 285
Zloty patyczek 9 286
III.4. Jak doskonalić swoją sztukę? 287
Tabela Mistrza 288
Biegłość na co dzień 290
Akademia Mistrza. Sesja IV 299
Jak kształtować osobowość samouzdrawiającą (dokończenie) 299
Prawa umysłu. Uniwersalne prawa Natury i Wszechświata (dokończenie) 303
Złoty patyczek 10 306
Podsumowanie części III 307
Część IV. Co dalej, Mistrzu?
IV.l. Wzór i odpowiedzialność 312
IV.2. Mądrość 314
IV.3. Zbuntuj się, Mistrzu! 316
IV.4. Pamięć na całe życie 317
Twoje osobiste motto 322
Złote patyczki - zebrane razem 323
IV.5. Ostatnie zadania 327
Odpowiedzi 336
Załączniki
Zasada, która ukształtowała świat 345
Wykorzystywanie czasu wedle zasady 20/80 351
Zasada Perata w twoim życiu 353
Jak lepiej zrozumieć zasadę 20/80 356
Błędy i „choroby" dzisiejszej edukacji 359
„Purytanizm" w szkole 360
Nadmierny indywidualizm 364
Szkoła-fabryka 366
Mechanistyczna myśl naukowa Zachodu 368
Oddzielenie ciała od umysłu 371
Dominacja męskiego punktu widzenia 373
Przewaga słowa pisanego 375
Wnioski i supozycje 378
Accelerated Learning 382
Cztery fazy uczenia się 382
Pięć powodów nieskutecznej nauki 383
Potrzeba zmiany priorytetów 386
Jak być skutecznym buntownikiem 392
Nie jesteś sam 394
Jet stream. Co mówią chmury? 398
Polskie nazwy na oceanach świata 401
Memory show. Lista ćwiczeń, zabaw i wyzwań pamięciowych 404
Bora Bora 407
Zakończenie 409
Bibliografia 414
Książka zawiera sposoby stymulacji poznawczych zdolności strategicznych – uwagi i pamięci. Jest skierowana do psychologów, pedagogów, nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
Prezentuje propozycje zabaw i ćwiczeń wielokrotnie sprawdzonych przez Autorkę w czasie spotkań treningowych i sesji terapeutycznych. Zaproponowane zabawy mają również funkcję diagnostyczną, pozwalają na dostrzeżenie trudności dziecka w określonym obszarze jego rozwoju.
Książka podpowiada w jaki sposób pokonać trudności związane z przysawjaniem wiedzy oraz jak "nauczyc się uczyć". Czytelnik znajdzie w niej odpowiedź na pytanie: jak wykorzystać drzemiące w nas możliwości, by uczyć się lepiej, szybciej, efektywniej. Pozna też sposoby przysawajania wiedzy z zakresu nauk ścisłych, jezyków obcych, nauczy jak lepiej wykorzystywać pracę własnego umysłu. Autorki proponują wiele ćwiczeń, dają wiele przykładów zastosowania okreslonych metod uczenia się, a wszystko po to, aby zdobywanie wiedzy mogło sprawiać przyjemność i przynosić zamierzone efekty.
Dzięki publikacji o tak bogatej i różnorodnej treści zdobędziesz wcale niełatwą do opanowania umiejętność odczytywania ze zrozumieniem różnych tekstów kultury, przewidzianych programem nauczania w gimnazjum.
Głupota krąży po świecie od zawsze. Tyle wiedzą wszyscy. Gdzie jednak jej szukać? Autor "Encyklopedii głupoty" za cel życia postawił sobie wytropienie wszystkich jej przejawów. A puszcza ona do nas oko zewsząd - ukrywa się w bajkach dla dzieci, architekturze miast, ogrodów, bram triumfalnych i królewskich dworów. Można nawet stworzyć topograficzną mapę miejsc, gdzie uwidacznia się mniej lub bardziej przysłowiowa głupota. Encyklopedia van Boxsela okazuje się książką krzepiącą. Jej autor stawia tezę, że głupota jest niezbędna dla naszego rozwoju; że inteligencja, którą niektórzy ponad miarę się szczycą, nie jest bronią wymierzoną przeciw niej, ale jej... pochodną. Głupota to warunek konieczny zaistnienia mądrości, a nie wada, której można się pozbyć. Ostatecznie przecież nikt nie jest wystarczająco inteligentny, żeby zrozumieć swoją głupotę...
ZAPOMNIJ O WSZYSTKIM, CO WIESZ NA TEMAT UCZENIA SIĘ.
NADCHODZI REWOLUCJA W METODACH ZAPAMIĘTYWANIA!
Uczymy się przez całe życie, jednak czy skutecznie?
Benedict Carey odpowie na ważne pytania: Czy na pewno w odpowiedni sposób wykorzystujemy nasze zdolności do przyswajania wiedzy? Dlaczego jedni uczą się szybciej i skuteczniej od innych? Co na to wpływa? Jak można poprawić swoją efektywność? Słowem: jak uczyć się szybciej, jak zapamiętywać na trwałe, jakie metody mogą nam w tym pomóc?
To książka o tym, jak myśleć i jak się uczyć, by żyło się wygodniej i z większym sukcesem.
Opowiedziana z werwą i poczuciem humoru, obala mity na temat uczenia się i przedstawia najnowsze badania naukowe.
Benedict Carey – nagradzany dziennikarz i popularyzator nauki. Od 25 lat pisze na temat zdrowia i nauki w przeróżnych czasopismach i gazetach. Autor dwóch książek popularno-naukowych dla młodzieży. Jego artykuł z „New York Timesa” o nawykach uczenia się był najczęściej udostępnianym przez czytelników tekstem w ciągu jednego dnia.
Monografia dotyczy problemu zróżnicowania funkcjonalnego odrębnych systemów pamięci i uczenia się. Zagadnienie to jest istotne dla tych gałęzi współczesnej psychologii, które zajmują się nabywaniem wiedzy przez ludzi i mechanizmami jej wykorzystywania. Przyjmuje się bowiem, że możliwe jest wydzielenie co najmniej dwóch rodzajów pamięci oraz wyróżnienie odpowiadających im mechanizmów uczenia się. Jeden z nich to pamięć jawna, która odnosi się do wiedzy na temat zdarzeń i faktów z naszego życia oraz znaczenia pojęć już poznanych. Wiedza o takim charakterze okazuje się łatwa do zwerbalizowania i może zostać w stosunkowo prosty sposób przekazana innym ludziom. Drugim rodzajem pamięci jest pamięć utajona (lub niejawna), która dotyczy umiejętności motorycznych oraz strategii wykonywania czynności. Nabywanie wiedzy o takim charakterze zachodzi poprzez wielokrotne powtarzanie czynności i stopniowe uzyskiwanie doświadczenia widocznego w zachowaniu. Jednocześnie wiedza ta jest w niewielkim stopniu dostępna świadomości i trudna bądź niemożliwa do zwerbalizowania. Oba rodzaje pamięci lokalizuje się w innych częściach mózgu i podkreśla się, że procesy uzyskiwania samej wiedzy i jej przechowywania mają odmienny charakter.
Autorka koncentruje się na pamięci utajonej oraz roli, jaką w formowaniu się tego rodzaju pamięci odgrywa grupa struktur mózgowych nazywanych jądrami podstawy.
Książka przedstawia problematykę rzadko obecną w polskojęzycznych publikacjach, pozwoli zatem przybliżyć czytelnikowi ważną dziedzinę psychologii i zapoznać go z wynikami interesujących badań.
Z recenzji dra hab. Eligiusza Wronki,
Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Co tak naprawdę dzieje się w naszych umysłach, kiedy się uczymy, myślimy albo spostrzegamy? Dlaczego pewne obiekty budzą w nas pozytywne emocje, inne zaś sprawiają, że wolimy trzymać się od nich z daleka? Czy towarzyszące temu procesy wartościowania poddają się naszej świadomej kontroli? Te oraz inne pytania przyświecały przedstawionym w tej książce badaniom, poświęconym – najogólniej mówiąc – roli afektu w kształtowaniu procesów myślenia, pamięci i spostrzegania. Wyniki tych badań, niekiedy zaskakujące, posłużyły do eksperymentalnej weryfikacji modelu afektywnej regulacji procesów poznawczych. Książka ta dotyczy nieuświadomionych afektywnych mechanizmów samoregulacyjnych. Jej główna teza głosi, że to nieuświadomiony afekt, będący pochodną nastawień motywacyjnych, steruje uwagą, a w konsekwencji – poznaniem i jego efektami. Zdaniem Autorek nieuświadomiony afekt pełni także funkcję przełącznika procesów automatycznych na kontrolowane – innymi słowy, to afekt decyduje o tym, co zostanie skierowane do uświadomionej obróbki poznawczej. Tezy te są oryginalne, lecz zarazem dobrze uzasadnione teoretycznie. Z recenzji Małgorzaty Kossowskiej Połączenie perspektywy psychologii różnic indywidualnych z perspektywą analizy procesów utajonych przyniosło wyniki bardzo interesujące od strony teoretycznej. Wyniki te zapewne sprowokują szerszą dyskusję dotyczącą podejmowanych zagadnień. Z recenzji Tomasza Maruszewskiego Książka Aliny Kolańczyk stanowi podsumowanie prowadzonych od ponad trzydziestu lat badań Autorki i jej zespołu nad wyjaśnianiem motywacyjnej roli nieuświadamianego afektu w przebiegu procesów poznawczych. Wraz z nią pojawia się nowa jakość: wyrafinowany model funkcjonowania afektu w regulacji zachowań celowych, model poparty licznymi eksperymentami, przeprowadzonymi zgodnie ze światowymi standardami w tej dziedzinie nauki. Z recenzji Hanny Brycz Alina Kolańczyk Obecnie kieruje Zakładem Psychologii Emocji i Motywacji na Wydziale Zamiejscowym Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie. Jej zainteresowania badawcze dotyczą roli procesów afektywnych w nieświadomej aktywności umysłu, zwłaszcza w myśleniu twórczym i obronnym, a także stanów uwagi i samokontroli. Autorka modelu uwagi ekstensywnej. Napisała kilka monografii, wiele artykułów i rozdziałów w książkach, między innymi: Czuję, myślę, jestem. Świadomość i procesy psychiczne w ujęciu poznawczym i Serce w rozumie. Afektywne podstawy orientacji w otoczeniu (redaktor publikacji i autorka rozdziałów).
Uwaga - masz w rękach bestseller Siano w głowie?, który w porównaniu z wydaniem XXXVI został zredagowany całkowicie na nowo. Pod wieloma względami jest to zupełnie inna książka. Znajdziesz w niej co prawda pewne uniwersalne myśli z poprzedniego wydania, jednak przede wszystkim mnóstwo nowych informacji. „Nowe” Siano w głowie? ma także całkowicie nowy układ. Niezależnie, czego się uczymy lub czego nauczamy innych (medycyna, prawo czy informatyka), zawsze możemy robić to w sposób przyjazny dla mózgu (= przekazywać do mózgu w sposób dla niego zrozumiały). Opierając się na wynikach najnowszych badań nad mózgiem, Vera F. Birkenbihl odkryła nowe, fascynujące aspekty metodyki nauczania. W poszczególnych modułach swojej książki przedstawia opracowane przez siebie techniki i pomysły, na przykład jak czynić informacje przyjaznymi dla mózgu. „Nie ma bowiem suchych teorii - to teoretyk jest suchy!”. Zawiera mnóstwo propozycji eksperymentów dla czytelników, porad praktycznych i nowych metod uczenia się. Całkowity nakład tej pozycji wynosi 430 000 egzemplarzy.
Książka napisana przez wybitnych specjalistów w dziedzinie prezentuje nowoczesne, interdyscyplinarne i potwierdzone naukowo podejście do uczenia się. Autorzy w przystępny sposób wyjaśniają, dlaczego zakłócenia umiejętności sensomotorycznych negatywnie wpływają na rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny dziecka, a także dlaczego mogą być przyczyną specyficznych trudności w nauce oraz niedojrzałego zachowania uczniów. Pokazują, jak w jaki sposób diagnozować problem oraz skutecznie mu przeciwdziałać przez usprawnianie umiejętności koniecznych do efektywnego uczenia się oraz jak dzięki proponowanym przez nich rozwiązaniom (program ćwiczeń integrujących) wspierać harmonijny rozwój dziecka.
Techniki używane w INPP pozwalają na przekroczenie wielu międzydyscyplinarnych granic: techniki diagnostyczne oraz systemy obliczania punktów są oparte na testach, które powstały pierwotnie na polu medycyny ogólnej. Oznacza to, że jeśli te same testy zostaną użyte przez lekarza, fizjoterapeutę czy terapeutę zajęciowego, uzyskają oni identyczne wyniki. Jednakże używane w INPP metody interwencji różnią się od metod, jakimi zwyczajowo posługują się fizjoterapeuci czy terapeuci zajęciowi przeszkoleni w zakresie integracji sensorycznej; ostatecznie, testy fizyczne oraz programy leczenia fizycznego znajdują zastosowanie w odniesieniu do problemów natury edukacyjnej bądź psychologicznej.
Celem niniejszej książki była synteza i zbliżenie różnych dziedzin zawodowych i osiągnięcie jednolitego rozumienia roli, jaką czynniki fizyczne mogą odgrywać zarówno w procesie uczenia się, jak i powstawania problemów emocjonalnych.
Z Przedmowy
Praca niniejsza ma na celu naszkicowanie, na podstawie literatury przedmiotowej, szerszego kontekstu relacji między pamięcią roboczą a ruchem oka oraz eksperymentalną eksplorację jednego wycinka tej problematyki, a mianowicie związku między obciążeniem pamięci roboczej a podejmowaniem ruchu oka.
Fragment Wstępu
Głupota krąży po świecie od zawsze. Tyle wiedzą wszyscy. Gdzie jednak jej szukać? Autor Encyklopedii głupoty za cel życia postawił sobie wytropienie wszystkich jej przejawów. A puszcza ona do nas oko zewsząd – ukrywa się w bajkach dla dzieci, architekturze miast, ogrodów, bram triumfalnych i królewskich dworów. Można nawet stworzyć topograficzną mapę miejsc, gdzie uwidacznia się mniej lub bardziej przysłowiowa głupota. Encyklopedia van Boxsela okazuje się książką krzepiącą. Jej autor stawia tezę, że głupota jest niezbędna dla naszego rozwoju; że inteligencja, którą niektórzy ponad miarę się szczycą, nie jest bronią wymierzoną przeciw niej, ale jej... pochodną. Głupota to warunek konieczny zaistnienia mądrości, a nie wada, której można się pozbyć. Ostatecznie przecież nikt nie jest wystarczająco inteligentny, żeby zrozumieć swoją głupotę...
Wypróbuj nieograniczone możliwości swojego mózgu!
Inteligencja a intelekt, czyli co i dlaczego warto ćwiczyć
Pięć obszarów intelektu, czyli jak złapać kilka srok za ogon
Ćwiczenia na cały miesiąc, czyli jak podwyższyć loty
Działanie ludzkiego mózgu wciąż owiane jest tajemnicą. Nie do końca wiemy, na czym opierają się skojarzenia, jak przebiega proces myślenia i zapamiętywania, co sprawia, że jedni ludzie myślą obrazami, a inni nie. Jedno natomiast wiemy z całą pewnością: aby narząd ten działał sprawnie i dobrze służył nam przez całe życie, trzeba go często ćwiczyć! I to nie od przypadku do przypadku, od krzyżówki do teleturnieju — mózg potrzebuje prawdziwego, starannie zaplanowanego treningu, który pozwoli uaktywnić wszystkie sfery składające się na intelekt jednostki: koncentrację, kreatywność, język, pamięć i wiedzę.
Taki trening, rozpisany na cały miesiąc, proponują Ci autorki tej znakomitej książki, która zdobyła Nagrodę Teofrasta (książki roku 2011 czasopisma „Charaktery”). Nowe, rozszerzone wydanie zawiera nie tylko konkretne ćwiczenia dla każdego z pięciu najważniejszych obszarów intelektu (wraz z rozwiązaniami), lecz także tabele osiągnięć, pozwalające oszacować, o ile zwiększyły się Twoje możliwości w ciągu zaledwie 31 dni. Jeśli chcesz na zawsze zachować bystrość umysłu i ciekawość świata, zacznij trenować już dziś!
Wyostrz swój intelekt i ciesz się efektami!
PAMIĘĆ Jeśli chcesz, żeby Twoje dziecko się dobrze rozwijało i miało świetne wyniki w nauce, musisz zadbać o prawidłowy rozwój jego pamięci. Dobrze wytrenowana pamięć przyczynia się do szybkiego i efektywnego przyswajania wiedzy. Zobacz, jakie ćwiczenia sprawią, że nauka będzie dla Twojego dziecka przyjemnością. KONCENTRACJA Spraw, aby Twoje dziecko potrafiło skupić się na konkretnej rzeczy, myśli czy sytuacji. Jest to niesamowicie ważne, gdyż koncentracja uwagi przyczynia się do efektywnego uczenia się - wiedza jest łatwiej i szybciej przyswajalna. Zobacz ćwiczenia, które pomagają w przyjemny sposób ćwiczyć koncentrację dziecka.
PAMIĘĆ Jeśli chcesz, żeby Twoje dziecko się dobrze rozwijało i miało świetne wyniki w nauce, musisz zadbać o prawidłowy rozwój jego pamięci. Dobrze wytrenowana pamięć przyczynia się do szybkiego i efektywnego przyswajania wiedzy. Zobacz, jakie ćwiczenia sprawią, że nauka będzie dla Twojego dziecka przyjemnością. KONCENTRACJA Spraw, aby Twoje dziecko potrafiło skupić się na konkretnej rzeczy, myśli czy sytuacji. Jest to niesamowicie ważne, gdyż koncentracja uwagi przyczynia się do efektywnego uczenia się - wiedza jest łatwiej i szybciej przyswajalna. Zobacz ćwiczenia, które pomagają w przyjemny sposób ćwiczyć koncentrację dziecka.
PAMIĘĆ Jeśli chcesz, żeby Twoje dziecko się dobrze rozwijało i miało świetne wyniki w nauce, musisz zadbać o prawidłowy rozwój jego pamięci. Dobrze wytrenowana pamięć przyczynia się do szybkiego i efektywnego przyswajania wiedzy. Zobacz, jakie ćwiczenia sprawią, że nauka będzie dla Twojego dziecka przyjemnością. KONCENTRACJA Spraw, aby Twoje dziecko potrafiło skupić się na konkretnej rzeczy, myśli czy sytuacji. Jest to niesamowicie ważne, gdyż koncentracja uwagi przyczynia się do efektywnego uczenia się - wiedza jest łatwiej i szybciej przyswajalna. Zobacz ćwiczenia, które pomagają w przyjemny sposób ćwiczyć koncentrację dziecka.
PAMIĘĆ Jeśli chcesz, żeby Twoje dziecko się dobrze rozwijało i miało świetne wyniki w nauce, musisz zadbać o prawidłowy rozwój jego pamięci. Dobrze wytrenowana pamięć przyczynia się do szybkiego i efektywnego przyswajania wiedzy. Zobacz, jakie ćwiczenia sprawią, że nauka będzie dla Twojego dziecka przyjemnością. KONCENTRACJA Spraw, aby Twoje dziecko potrafiło skupić się na konkretnej rzeczy, myśli czy sytuacji. Jest to niesamowicie ważne, gdyż koncentracja uwagi przyczynia się do efektywnego uczenia się - wiedza jest łatwiej i szybciej przyswajalna. Zobacz ćwiczenia, które pomagają w przyjemny sposób ćwiczyć koncentrację dziecka.
Czy zastanawiałeś się, dlaczego ludzie z wysokim poziomem wiedzy nie zawsze robią karierę? Czy wiesz, że sukces w życiu osobistym i zawodowym tylko w niewielkim stopniu zależy od posiadanych informacji i wykształcenia? Wiedza naukowa nie czyni cię mądrym i szczęśliwym. Inteligencja emocjonalna – tak.
Inteligencja emocjonalna, czyli zdolność rozpoznawania i rozumienia emocji własnych i innych ludzi, wpływa na nasze myślenie, zachowanie, działanie, liczbę oraz jakość kontaktów międzyludzkich. Dojrzałość emocjonalna ułatwia osiągnięcie wyznaczonych celów, realizację marzeń i odnalezienie zadowolenia z życia.
Dzięki temu poradnikowi dowiesz się, jako kontrolować dobre i złe emocje, określisz swój potencjał emocjonalny i nauczysz się stosować go w budowaniu relacji z partnerem, współpracownikami czy w kontaktach z dzieckiem. Liczne ciekawostki i przykłady z życia pokażą ci, jak praktycznie wykorzystać i rozwinąć swoją inteligencję emocjonalną.
Dlaczego książka trafia w SAMO SEDNO?
- wyjaśnia, czym jest inteligencja emocjonalna
- pozwala za pomocą testu zdiagnozować swój poziom inteligencji emocjonalnej
- umożliwia rozpoznanie i rozwój kompetencji emocjonalnych
- wskazuje sposoby na budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi
- uczy, jak zarządzać emocjami i radzić sobie z nimi
Wysoki poziom inteligencji nie wyklucza pojawienia się problemów, a także nie gwarantuje szybszego ich rozwiązania. Świadczą o tym rozbieżności w funkcjonowaniu osób o podobnym (wysokim) ilorazie inteligencji.
Nie wszystkie problemy udaje się nam rozwiązać przy pomocy wyłącznie rozumu, a mózg emocjonalny stanowi potencjał, który może okazać się użyteczny.
Książka ta zawiera zestaw ćwiczeń nazwanych na nasze potrzeby kartami prac wraz z rozwiązaniami stworzony na bazie wieloletnich doświadczeń płynących z naszej pracy zawodowej oraz dostępnej literatury. Nie opiera się ona na konkretnej metodzie. Ćwiczenia o różnym stopniu trudności oraz zróżnicowanej tematyce, bazujące na wiedzy ogólnej, nadają się do prowadzenia zajęć o charakterze zarówno indywidualnym, jak i grupowym. Prowadzący może na swój sposób oraz na własne potrzeby modyfikować i łączyć poszczególne zajęcia. Wielorakość zadań umożliwia pracę z podopiecznymi z różnymi stopniami zaawansowania choroby. Proponowane przez nas zajęcia to: anagramy, krzyżówki, wykreślanki, zadania opierające się na skojarzeniach, podstawowej wiedzy matematycznej, geograficznej i polonistycznej.
Najlepsze rezultaty osiąga się w początkowym etapie choroby, nie można jednak zapominać o tym, że terapia pozytywnie oddziałuje na chorego także w późniejszym okresie. Pacjent może uczestniczyć w różnych metodach terapii: psychoterapii, gelatoterapii, rehabilitacji, muzykoterapii, choreoterapii, dramatoterapii, treningu orientacji, terapii zajęciowej, relaksacji i innych. Wymierne efekty pracy uzyskujemy dzięki holistycznemu podejściu do osób dotkniętych otępieniami.
Istotne cechy:
- przejrzystość i czytelność kart
- karty pracy z odpowiedziami
- różnorodna tematyka
- możliwość modyfikacji ćwiczeń
- zróżnicowany stopień trudności
- skierowany do różnych grup zawodowych (psycholog, pedagog, pielęgniarka, opiekun medyczny, neurologopeda, terapeuta) oraz do chorych i opiekunów rodzinnych
- ćwiczenia stworzone na bazie praktyki zawodowej
Z poważaniem,
Katarzyna Sabela
Mirosława Cuper
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?