Oprócz historii rumu, wątków żeglarskich, przepisów koktajlowych i zbioru mniej lub bardziej intrygujących (i zabawnych, zdaniem autora) myśli książka ""Nie ma złych dni! Opowieści rumowe z jasnej strony życia, przy 101 koktajlach zmieniających wszystko"" namawia do najważniejszej rzeczy w życiu. Którą jest... Niestety kropeczki można uzupełnić tylko po uważnej lekturze całości i wcześniejszym przyjęciu za swoje przesłania: ""Konsumpcja nie zwalnia od (mądrego) myślenia"". Co nie jest jedyną przeszkodą.Autor wręcz zniechęca do zakupu książki (co prawda pierwszej tego typu na rynku), ponieważ, traktując czytelnika po kumplowsku, żywi obawy, że:- możesz być rozczarowany - książka nie jest tylko historią rumu i spisem koktajli i receptur miksowania,- możesz się przestraszyć - bo jest też zadaniem, aby uważniej przyjrzeć się sobie, a możesz się sobie nie spodobać,- lektura książki wymaga odwagi - żeby zrozumieć, że warto coś w sobie zmienić. A Ty jesteś ideałem, przecież,- wymaga działania, ponieważ z samego myślenia nic nie wynika, a ty jesteś leniwy i ci się nie chce,- może ogarniać cię lęk przed chorobą alkoholową (że nie rozpoznasz granic i zaczniesz je przekraczać). A masz słabą ""silną wolę"",- wierzysz, że urodziłeś się, aby przegrywać, być smutny, zmęczony i zniechęcony. I jest ci z tym wygodnie.Jeśli mimo to zdecydujesz się wydać pieniądze, kup od razu dwa egzemplarze, zaglądając wcześniej do koktajlu nr 91, żeby wiedzieć dlaczego.
Książka ta jest kontynuacją pierwszego tomu pt. Pamięć. Trening interaktywny. Rolą II tomu jest pogłębienie tej wiedzy, która już zdobyłeś i nabycie nowych umiejętności. Najcenniejszym doświadczeniem, jakie można wynieść z lektury tych książek jest zwielokrotniona radość uczenia się INACZEJ przez odkrywania swoich niezwykłych możliwości.
trening arcymistrzowski
Książka Pamięć na całe życie składa się z 5 części.
Pierwsza część jest dokończeniem głównych wątków, poruszanych w książce Pamięć i intelekt. Rzecz będzie więc głównie o zasobach. Dostawię kilka kropek nad „i”, dotyczących warunków, których spełnienie decyduje o większej skuteczności nauki.
Część 2 to wyzwania pamięciowe wysokiego lotu, treningowa „esencja” publikacji.
Osią części 3 jest doskonalenie nabytych umiejętności oraz sięganie po mistrzostwo osobiste, warunkujące jakość życia w dzisiejszym świecie.
W czwartej zastanawiamy się, w którą stronę iść dalej z tych wysokich szczytów, aby przy okazji zyskać zapowiadaną w tytule „pamięć na całe życie”.
Na część piątą, ostatnią, składają się załączniki i materiały uzupełniające.
Wszystkie rozdziały książki Pamięć na całe życie czytaj w przedstawionej kolejności. Nie jest ona przypadkowa. Buduj stopniowo klasę arcymistrzowską.
Czy trzeba koniecznie znać poprzednie tomy? Nie – jeśli w inny sposób opanowałeś podstawy treningu pamięci, główne zasady Accelerated Learning, znana ci jest zasada „widzieć i kojarzyć”, wiesz co nieco o najważniejszych technikach i systemach pamięciowych. Tak – jeśli zaczynasz całkowicie od zera lub jeśli z zadaniami i wyzwaniami pamięciowymi pomieszczonym w tym tomie chcesz radzić sobie naprawdę szybko i skutecznie. Żeby ci pomóc, skrót najważniejszych metod umieściłem też w internecie na www.homo21.com.pl. Ułatwieniem posłużą także opisy przykładowej pracy wyobraźni przy wybranych zadaniach i ćwiczeniach, co może, chociaż nie musi, stanowić dla ciebie wzór. Chcesz – naśladuj.
Co w tym tomie zabrzmi znajomo ?
„To, czego się uczysz w szkole, a nie będzie ci w życiu potrzebne – zapomnisz. A to, czego będziesz w życiu potrzebował – nawet jeśli uczyłeś się tego w szkole – i tak będziesz musiał opanować na nowo” – tak wspominał wypowiedź swojego profesora jeden z dorosłych już absolwentów Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie. Chciałbym, aby ta książka właśnie w tym pomogła ci szczególnie, w uczeniu się najpotrzebniejszych rzeczy w życiu, tego, co ważne, by było ono udane, szczęśliwe i spełnione. Dlatego znajdziesz w tym tomie kontynuację Szkoły Mistrza i Akademii Mistrza, z przynależnymi im wskazówkami i zadaniami, oraz szereg innych zadań do „przemyślenia siebie”. Pod takim kątem wybierałem też wiele ćwiczeń i wyzwań pamięciowych. Spotkasz więc tu wątki ImagoLab, Rzeźbij się dalej, Uwaga! Giez…, Wyzwania, jak również znane ci Podsumowania każdej części, kontynuację „dum” polskich (na szarym tle w rogach wielu stron), a także zabawy i ćwiczenia „rozruchowe” na początku każdej części.
W tym miejscu muszę też przeprosić i obronić się przed ewentualnym zarzutem. Otóż szczególnie w wątkach „pracy nad sobą” niektóre zasady, reguły i prawdy mogą ci się wydać banalne – tak proste i oczywiste, że być może poczujesz się dotknięty, a przynajmniej zdziwiony, że w ogóle o tym piszę. Banał jest czymś lichym, uważamy. Rzecz jednak w tym, że kiedy się o nim zapomina, jego lichość nabiera odkrywczej siły. Pamięć ludzka jest zawodna, gnuśność ducha dość powszechna; kolejne pokolenia przechodzą, a prawdy podstawowe giną w naporze i wrzawie codzienności. Dlatego banały mają swoją wartość i tym się kierując, pozwoliłem sobie wrócić do niektórych.
Kup zestaw książek Marka Szurawskiego. Razem taniej!
Zestaw pierwszy: Zestaw Pamięć i intelekt, Pamięć na całe życie, Pamięć. Trening Interaktywny
Zestaw drugi: Zestaw Pamięć i intelekt, Pamięć na całe życie
Zestaw trzeci: Zestaw Pamięć i intelekt, Pamięć. Trening Interaktywny
Zestaw czwarty: Zestaw Pamięć na całe życie, Pamięć. Trening Interaktywny
Fragment książki
Jeszcze o wyobraźni
Wyobraźnia pozwala wzbudzać emocje i reakcje fizyczne, podobne jak w realnym zdarzeniu.
WYOBRAŹNIA W KSZTAŁTOWANIU NAWYKÓW
Praca wyobraźni - ściślej, wspomniana w poprzednim tomie twórcza wizualizacja (str. 129) -w celu rozwijania dobrych nawyków i wykorzenienia niepożądanych, opiera się na dwóch niedawno odkrytych niezwykłych mechanizmach działania umysłu:
1. Zanim cokolwiek zrobisz, mózg tworzy obraz nas samych zaangażowanych w daną czynność, co - przy okazji -jest kolejnym dowodem na to, że myślimy obrazami. Z przebiegu tego procesu na ogół nie zdajemy sobie sprawy, mimo że dochodzi do niego nawet, kiedy chcemy wyjść po mleko, posprzątać pokój czy zadzwonić do kogoś.
2. Złe nawyki są dlatego tak trudne do wykorzenienia, a dobre tak trudne do zaszczepienia, że te pierwsze są zastane, biorą się z pewnych wpajanych przez długi czas wzorców zachowań i reakcji. A wzorce te to właśnie obrazy nas samych w jakiejś akcji (tu niewłaściwej lub niepożądanej), np. kiedy zestresowany sięgasz po kieliszek, kłamiesz, aby uciec przed odpowiedzialnością lub drżysz ze strachu przed agresywnym nauczycielem albo członkiem rodziny itp. Takie postępowanie jest stymulowane przez podświadomą wizualizację. To dlatego mówimy, że 9/10 naszych zachowań bierze się z podświadomości.
Co to znaczy w praktyce? To, że nie da się zmienić negatywnych zachowań tak długo, jak długo nie ulegnie zmianie podświadomy obraz, stworzony przez wyobraźnię w chwili „zero" (czyli kiedy wykreowałeś go po raz pierwszy). Większość ludzi po prostu postępuje zgodnie z raz utrwalonym obrazem. Jest on tak mocny, że tzw. silna wola staje się tu bezradna, nawet jeśli człowiek autentycznie ma dobre chęci. W walce woli z wyobraźnią wygrywa zawsze ta druga.
Ten mechanizm psychologiczny można przestawić na właściwy tor dzięki świadomej wizualizacji. Powinieneś świadomie przekształcać obraz niepożądanej reakcji w wizję zachowań pozytywnych.
WYOBRAŹNIA W REALIZACJI CELÓW
Odległy cel wymusza codzienne małe kroki, realizacje cząstkowych zadań w szarej i nużącej codzienności, które zbliżają cię do twojej wizji. Bywa to niekiedy bardzo, bardzo trudne. Jaka jest „twoja katedra" (patrz str. 243-244)? To musisz wiedzieć - i widzieć. Dokładnie i w szczegółach. Ma to być fascynujący, porywający dla ciebie obraz. Obraz, od którego nie będziesz mógł się uwolnić, który da ci emocjonalny napęd, przełamujący wszelkie zniechęcenie i obawy. Wyobraźnia ma wspierać twoją wolę. Musi.
Można to robić na trzy sposoby:
1. Wyobrażaj sobie najpiękniej i najbarwniej jak potrafisz korzyści z osiągniętego celu oraz sukcesy zyskiwane po drodze w realizacji celów cząstkowych. Oglądaj swój sukces w powiększeniu, kolorze, szczegółowo, z dodatkiem pozytywnych emocji i pobudzającą muzyką oraz tak, jakby to się już stało. Ciesz się nim już teraz!
2. Z kolei niepowodzenie i konsekwencje ociągania się, odkładania, lenistwa przekładaj na obraz zniechęcający. Przydaj mu szarych barw, pomniejsz go, uzupełnij ponurą muzyką, po czym przekreśl grubą, czerwoną krechą, a potem zastąp w wyobraźni poprzednim obrazem pozytywnym. To wszystko jest innym tylko opisem metody „kleszcze", pamiętasz? Ale dodatkowo...
3. Karm wyobraźnię wspomnieniami dotychczasowych sukcesów. W tym celu spisz je najpierw, zrób listę wszystkiego, co udało ci się dokonać, zwłaszcza tego, co robiłeś z entuzjazmem, sprawnie i bez wysiłku. I nie mów mi, że nic takiego nie było...!
ROLA WYOBRAŹNI W UTRZYMYWANIU ZDROWIA
Wyobraźnia pozwala wzbudzać emocje i reakcje fizyczne, zmienia nasz stan fizjologiczny. Wyobrażanie sobie sytuacji wywołuje takie same emocje jak realne zdarzenie.
Wykorzystaj twórczą wizualizację w utrzymywaniu zdrowia lub przyspieszaniu leczenia. Codziennie, tuż po obudzeniu się lub tuż przed zaśnięciem, oglądaj w wyobraźni całe swoje ciało, zwłaszcza miejsca bolące lub chore, i „lecz" je wybranym sposobem (cudownym proszkiem, seledynowym światłem z kosmosu itp.). Wyobrażaj sobie, jak ta kuracja działa - ból znika lub maleje, choroba się cofa, czujesz się wyraźnie lepiej. Ciesz się tym tu i teraz. Dodaj wspierający ten proces zdrowienia alfamatyk i powtarzaj go w ciągu dnia, z wiarą, zaufaniem, radością, że już się to stało (por. technika „alfa-omego", str. 44 i dalej).
Zaszkodzić nie może, a tylko pomóc. Pamiętaj jednak, że pod żadnym, powtarzam pod ŻADNYM, pozorem nie wolno ci, zwłaszcza w poważnych przypadkach, zaniedbać wizyty u lekarza i stosowania się w pełni do jego wskazówek i zaleceń. Twórcza wizualizacja to metoda wspomagająca, a nie zastępcza.
Trudno też przecenić rolę fantazji (a to przecież szczególny rodzaj wyobraźni), która pozwala (zwłaszcza dzieciom) oswoić, poradzić sobie z lękami i trudnościami w realnej rzeczywistości - zdaniem Zygmunta Freuda. Dziecko boi się potworów, nawiedzających je w nocy? A od czego sekretny proszek na potwory, który można sypnąć wieczorem pod łóżko?... Świat dorosłych nie jest też wolny od podobnych leków. Na przykład Tolkien nie lubił wyjeżdżać, w pewien sposób bał się świata i dlatego, sięgając do świata fantazji (i to jakiej!) napisał swoją trylogię - książkę o dalekich i niebezpiecznych podróżach - nie ruszając się z fotela.
CZY NA WYOBRAŹNI MOŻNA ZAROBIĆ?
Można. Robiąc przy tym wiele dobrego. Przykłady? Proszę bardzo. W Barlin-ku od lat mieszka i działa niezwykła postać, pani Romana Kaszczyc. Ożywiła świat legend słowiańskich i „umiejscowiła" je w regionie tak pomysłowo, że powstał cały „baśniowy" szlak legend i lokalnego folkloru. Zafascynowała swoją pasją innych, zakładając młodzieżową pracownię ceramiczną, która wytwarza słynne „ciamarajdy". Przez władze miasta pani Romana traktowana jest jak „złote jabłko..." I słusznie.
A Sieraków Słowieński? Fantastyczny przykład „wsi tematycznej". Nie znam nazwiska zapaleńca, ale chwała mu i fanfary, bo przez cztery lata przekonywał mieszkańców oraz władze gminy do „szalonej" idei i w końcu dopiął swego. Sieraków to „wieś hobbitów", ożywiony świat postaci z Tolkienowskiej trylogii. W 2005 roku przyjechało tu, zwabionych pomysłem, pięć tysięcy turystów. Uwaga: Unia Europejska przeznacza całkiem pokaźne fundusze na „wsie tematyczne..."
Oczywiście to wszystko ma swoją cenę. Nie chodzi tylko o pieniądze. Zresztą z pieniędzmi to żadna sztuka. W grę wchodzą upór, walka z własnym zniechęceniem, wrogością otoczenia, zapewne samotność, gorycz niezrozumienia, liczne rozczarowania i zawody... Ale czy w końcu nie warto?
W kraju mamy pełno takich historii. Zbieraj je i przechowuj w specjalnej teczce. Nie tylko dodadzą ci odwagi (skoro ktoś może, dlaczego nie mógłbyś i ty?), ale przede wszystkim inspirują.
Pamięć na całe życie
Spis treści
Słowo od autora X
Wprowadzenie XII
Jak korzystać z tej książki XVI
Część I. Machamy skrzydłami...
1.1. Jeszcze o wyobraźni 5
Wyobraźnia w kształtowaniu nawyków S
Wyobraźnia w realizacji celów 6
Rola wyobraźni w utrzymywaniu zdrowia 6
Czy na wyobraźni można zarobić? 7
Jak pisać z podróży 9
Szkoła Mistrza 15
O mózgu 17
Scenariusz 20
1.2. Intuicja 25
Miniszkóka poznania intuicyjnego 27
BHP w pracy z intuicją 55
Co to jest uczenie się nieświadome? 58
Szkoła Mistrza 61
Zloty patyczek l 64
1.3. O zasobach raz jeszcze 65
Walory osobowości i charakteru 65
Jak powstają nawyki i przyzwyczajenia 66
Właściwe gospodarowanie czasem 75
Jak znaleźć swój rytm 79
3 x 9 i inne uwagi 81
Model metajęzykowy, czyli jak myśleć i mówić precyzyjnie 84
Szkoła Mistrza 91
Złoty patyczek 2 94
1.4. Po co ci gwiazdy, Mistrzu? 95
Żeby coś lepiej zobaczyć, czasem trzeba się oddalić 101
Szkoła Mistrza 109
Na deser: astronawigacja 113
Podsumowanie części I 115
Akademia Mistrzów. Sesja III 117
Jak kształtować osobowość samouzdrawiającą (III) 117
Prawa umysłu. Uniwersalne prawa Natury i Wszechświata (cd.) 123
Część II. Pora fruwać, Mistrzu!
II.l. Alfabet migowy? Ależ to bardzo proste 133
Złoty patyczek 3 136
H.2. Alfabet Morse'a w pół godziny? Oczywiście! 137
Litery 138
Wybrane znaki interpunkcyjne 139
Cyfry 140
11.3. Obrazkowy słownik symboli matematycznych 141
Sięgnijmy do matematyki wyższej 143
11.4. Wieczny kalendarz 147
Jak działa wieczny kalendarz 151
Wieczny kalendarz - część II 153
11.5. Jak zapamiętywać znaki i przepisy ruchu drogowego 156
Zloty patyczek 4 157
11.6. Jak zapamiętywać kierunki i strony 159
11.7. Jak zapamiętywać ludzi, nazwiska i twarze 162
H.8. Tabela Pamięciowa Lorayne'ego 165
Mapa Stanów Zjednoczonych 170
Czy wiesz, gdzie leżą te miasta? 172
11.9. Jak zapamiętywać kształty? 175
Rysuj z pamięci mapę świata 176
Więcej o językach obcych 182
Naucz się rozpoznawać... jabłka 183
Szkoła Mistrza 184
Implikacje 185
Diagram ryby 186
Złoty patyczek S 191
11.10. Jak zapamiętywać muzykę 192
11.11. Jak zapamiętać rozkład kart 196
11.12. Wykorzystywanie podstawowych mechanizmów pamięci w marketingu
i reklamie 200
Złoty patyczek 6 203
11.13. Jak zapamiętywać ruchy 204
Wiążemy krawat 205
11.14. Jak zapamiętywać teksty dosłownie 210
Dezyderata 210
11.15. Czy mógłbyś być dobrym kelnerem? 215
11.16. Jak zapamiętywać dowcipy 218
11.17. Wiedza o Ziemi 220
Dlaczego las jest tak ważny? 223
Zloty patyczek 7 224
11.22. Historia i daty 225
Podsumowanie części II 229
O co chodzi? 231
Część III. Od mistrzostwa w nauce do mistrzostwa w życiu
111.1. Myślenie a rozwój osobisty 236
Zasada odpowiedzialności 236
Zasada uczenia się (na błędach) 240
Zasada woli 242
Zasada realizacji 244
Zasada zaufania 246
Rozpoznawanie rzeczywistości 248
Zloty patyczek 8 250
111.2. Mistrzostwo osobiste 251
Problemy i trudności 252
Co z tym robić 253
Jak zacząć? 254
Jak kontynuować? 255
Odrobina otuchy 255
Trochę irytacjii 256
Szkoła Mistrza 257
111.3. Być w „strefie" - dieta żonę 259
Czego potrzeba mózgowi 261
Co mózg źle znosi 265
Jak to wygląda w praktyce? 267
Dieta zrównoważona w metodzie „na oko" 272
111.4. Jak jest z pamięcią w przyrodzie? 277
Słonie 277
Jak ptaki oszczędzają na czarną godzinę? 281
Co masz wspólnego z gołębiem pocztowym? 281
A jakie jest najbardziej „pamięciowe" drzewo świata? 282
III.5. Co już umiesz? Co już potrafisz? 285
Zloty patyczek 9 286
III.4. Jak doskonalić swoją sztukę? 287
Tabela Mistrza 288
Biegłość na co dzień 290
Akademia Mistrza. Sesja IV 299
Jak kształtować osobowość samouzdrawiającą (dokończenie) 299
Prawa umysłu. Uniwersalne prawa Natury i Wszechświata (dokończenie) 303
Złoty patyczek 10 306
Podsumowanie części III 307
Część IV. Co dalej, Mistrzu?
IV.l. Wzór i odpowiedzialność 312
IV.2. Mądrość 314
IV.3. Zbuntuj się, Mistrzu! 316
IV.4. Pamięć na całe życie 317
Twoje osobiste motto 322
Złote patyczki - zebrane razem 323
IV.5. Ostatnie zadania 327
Odpowiedzi 336
Załączniki
Zasada, która ukształtowała świat 345
Wykorzystywanie czasu wedle zasady 20/80 351
Zasada Perata w twoim życiu 353
Jak lepiej zrozumieć zasadę 20/80 356
Błędy i „choroby" dzisiejszej edukacji 359
„Purytanizm" w szkole 360
Nadmierny indywidualizm 364
Szkoła-fabryka 366
Mechanistyczna myśl naukowa Zachodu 368
Oddzielenie ciała od umysłu 371
Dominacja męskiego punktu widzenia 373
Przewaga słowa pisanego 375
Wnioski i supozycje 378
Accelerated Learning 382
Cztery fazy uczenia się 382
Pięć powodów nieskutecznej nauki 383
Potrzeba zmiany priorytetów 386
Jak być skutecznym buntownikiem 392
Nie jesteś sam 394
Jet stream. Co mówią chmury? 398
Polskie nazwy na oceanach świata 401
Memory show. Lista ćwiczeń, zabaw i wyzwań pamięciowych 404
Bora Bora 407
Zakończenie 409
Bibliografia 414
Książka umożliwia poznanie sekretów ?wyćwiczonej pamięci? , takiej, która pozwala być konkurencyjnym w czasach gwałtownego przyrostu wiedzy, coraz szybszego postępu technologicznego . To zbiór wiadomości zarówno o samym procesie uczenia się i zapamiętywania oraz możliwościach ich rozwoju, jak i o skutecznych metodach uczenia się i zapamiętywania dostosowanych do indywidualnych zdolności. Ilustrowana obrazami znakomitego malarza Krzysztofa Skarbka.
Najlepszym odzwierciedleniem treści zawartej w książce są słowa samego autora : Chaciałbym abyś dzięki tej książce nie tylko szedł, ale i biegł, a nawet fruwał. Żebyś stał się artystą uczenia się. Żebyś błyszczał, święcił rewelacyjne sukcesy, nie kując i nie ryjąc po nocach, tylko mając więcej czasu na wiele innych wartościowych rzeczy w życiu. I żeby tylko twoją tajemnicą zostało, jak niewiele wysiłku w to włożyłeś... W książce tej namawiam do uczenia się inaczej. Chciałbym, abyś świadomie porzucił mechaniczne uczenie się (czyt. kucie), a zaczął zapamiętywać z wyobraźnią, z wykorzystaniem całego potencjału mózgu i żeby ci się tego chciało. Żebyś uczył się wedle własnych strategii, we własnym stylu. Przekonasz się, że nauka może być zabawą. Wrócisz do pamięci doskonałej. Już nigdy nauka nie będzie dla ciebie ciężarem i udręką. Zobaczysz również, że na dobrej pamięci można zarobić. Odblokujesz swój niezwykły potencjał twórczy, pobudzisz wyobraźnię, odkryjesz, co to jest prawdziwy zapał i działanie z entuzjazmem.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?