Prowadzenie biura rachunkowego w ostatnich latach wiąże się z coraz to nowymi wyzwaniami. Stosowany w czasie epidemii COVID-19 model pracy zdalnej okazał się zaskakująco skuteczny i wiele firm wprowadziło tę formę na stałe. W praktyce oznacza to korzystanie w szerokim zakresie z rozwiązań elektronicznych i przejście na komunikację internetową, co wymaga nowych kompetencji.
Po doświadczeniach z tzw. Polskim Ładem wiele wskazuje na to, że biura rachunkowe będą musiały brać na siebie ciężar rozpoznania bojem kolejnych wariantów podatkowych rewolucji. Jest to równocześnie szansa dla tych podmiotów, ponieważ coraz częściej przedsiębiorcy kapitulują w kwestii samodzielnego prowadzenia rozliczeń księgowych oraz podatkowych i decydują się na korzystanie z usług profesjonalistów.
Z początkiem 2024 r. biura rachunkowe stanęły przed kolejnymi wyzwaniami, a wśród nich – dalszym wzrostem kosztów świadczenia usług czy ryzykiem istotnego spowolnienia gospodarczego. W tej sytuacji wielu księgowych i właścicieli biur rachunkowych zadaje sobie pytania o to, gdzie powinna zmierzać księgowość i jakim wyzwaniom trzeba będzie sprostać w najbliższej i dalszej przyszłości. Konkretny wymiar tych wątpliwości sprowadza się m.in. do kwestii:
? Jak odnaleźć się w nowej sytuacji rynkowej?
? Jakie ryzyka i odpowiedzialność są związane z prowadzeniem biznesu księgowego w obecnych realiach?
? Czy biuro jest w stanie sprostać wszystkim wymaganiom, aby prowadzić działalność zgodnie z przepisami prawa?
? Jakie rozwiązania wdrożyć, aby zapewnić atrakcyjne ceny dla klienta, a jednocześnie świadczyć usługi na odpowiednio wysokim poziomie?
? Jaki model pracy biura rachunkowego będzie najlepszy i przyszłościowy – czy przejść na pracę zdalną i zrezygnować z wynajmu lokalu?
? Jakie wyzwania i korzyści niesie za sobą wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur w biurach rachunkowych?
Efektem analizy tych zagadnień jest właśnie niniejsza książka. Jej Autorzy dostarczają Czytelnikowi informacji pozwalającej udzielić odpowiedzi na tak postawione pytania. Doradzają, jak powinna funkcjonować nowoczesna księgowość w 2024 r. oraz w niedalekiej przyszłości, aby przyciągać klientów i spełniać wymagania stawiane przez prawo.
"Praktyczny leksykon VAT 2024" jest unikatową publikacją kompleksowo omawiającą zagadnienia dotyczące rozliczeń VAT. Przystępnie i na przykładach wyjaśniono w niej, jak prawidłowo: odliczać VAT, wystawiać faktury, w tym faktury ustrukturyzowane w KSeF, ustalać datę powstania obowiązku podatkowego, określać wysokość podstawy opodatkowania, stosować ulgę na złe długi, rozliczyć VAT od samochodu, stosować split payment. "Praktyczny leksykon VAT 2024" prezentuje wszystkie istotne zagadnienia występujące w obrocie gospodarczym, które mogą wywoływać wątpliwości ze względu na sporadyczność, np. aport, barter, odszkodowania. Pomaga rozliczać transakcje zagraniczne - takie jak: WDT, WNT, import, eksport - a także ustalać miejsce świadczenia czy dostawy. Wyjaśnia bieżące problemy z rozliczeniem VAT. Opracowanie "Praktyczny leksykon VAT 2024" uwzględnia: zmiany przepisów, które weszły w życie 1 stycznia, 1 lutego i 1 kwietnia 2024 r. - dotyczą one m. in. kontroli płatności transgranicznych, wydawania WIS, zmiany stawek VAT czy ewidencjonowania w JPK_V7; najnowsze interpretacje zmieniające Szefa KAS odnoszące się m. in. do opodatkowania kar za brak biletu, świadczenia usług dietetycznych online, sprzedaży nieruchomości; najnowsze orzeczenia krajowe i TSUE, dotyczące np. korygowania VAT z paragonów, stosowania stawki VAT na posiłki na wynos, ładowania samochodów elektrycznych. ATUTY PUBLIKACJI: Jest to kompleksowe omówienie zagadnień VAT, z którymi podatnicy stykają się w praktyce. Zawiera 102 praktyczne przykłady.
Publikacja "Dokumentacja kadrowa 2024" kompleksowo przedstawia zasady sporządzania i przechowywania dokumentacji kadrowej. Są w niej zawarte wszystkie najważniejsze wzory dokumentów pracowniczych oraz szczegółowe wyjaśnienia, jak dokumenty te powinny być wypełnione. W poradniku omówione są także najnowsze zmiany w zakresie prowadzenia dokumentacji kadrowej. Dotyczą one m. in.: sporządzania dokumentacji zasiłkowej, dokumentowania refundacji szkieł kontaktowych, nowej wysokości odpisów na zfśs w 2024 r. W publikacji wyjaśnione są także nowe zasady prowadzenia akt osobowych, które obecnie powinny zawierać pięć części. Z książki można się również m. in. dowiedzieć: gdzie przechowywać nowe dokumenty kadrowe, jak prowadzić dokumentację w formie elektronicznej, jakie są okresy archiwizacji dokumentów pracowniczych, jak prowadzić akta osobowe. To kompleksowe opracowanie zostało napisane przystępnym językiem, zawiera liczne przykłady oraz 64 wzory dokumentów kadrowych. Aktywne wersje wszystkich wzorów dokumentów dostępne są w wersji online po zalogowaniu się do serwisu przy użyciu kodu ze zdrapki dołączonej do książki. Jest to praktyczna pomoc dla każdego pracodawcy oraz osoby odpowiedzialnej za sprawy kadrowe i pracownicze w firmie. ATUTY PUBLIKACJI: Praktyczny poradnik, który szczegółowo przedstawia zasady prowadzenia dokumentacji kadrowej w 2024 r.
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest przeznaczony na: finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu, dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego. Zasady tworzenia przez pracodawców tego funduszu i zasady gospodarowania jego środkami określa ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Poradnik "ZFŚS. Zasady tworzenia i prowadzenia" jest pomocnym kompendium dla osób zajmujących się rozliczeniami kadrowo-płacowymi w podmiotach prowadzących działalność socjalną. Wyjaśniono w nim wiele szczegółowych oraz specyficznych dla różnych branż kwestii związanych z utworzeniem oraz funkcjonowaniem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Z opracowania można się m.in. dowiedzieć: którzy pracodawcy są zobowiązani do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jak również pod jakimi warunkami mogą oni z niego zrezygnować, jak obliczyć odpis na zfśs, jak prawidłowo gospodarować środkami funduszu, na jakich zasadach świadczenia z zfśs są opodatkowane i oskładkowane. Najtrudniejsze zagadnienia zostały przedstawione na przykładach. Jest to obowiązkowa lektura dla osób zajmujących się rozliczeniami kadrowo-płacowymi w podmiotach prowadzących działalność socjalną, a także członków zakładowych komisji socjalnych. Zawarte w książce wyjaśnienia zainteresują również członków związków zawodowych.
W 2023 r. weszły w życie rewolucyjne zmiany w prawie pracy. Wprowadziły one nowe regulacje w zakresie pracy zdalnej oraz kontroli trzeźwości pracowników, a także dostosowały przepisy Kodeksu pracy do unijnych dyrektyw - work-life balance oraz tzw. dyrektywy rodzicielskiej. Nowe przepisy wymagają sporządzenia nowych dokumentów kadrowych lub dostosowania dotychczasowej dokumentacji do zmienionych regulacji. Niezbędną pomocą w tym zakresie jest książka "Dokumentacja kadrowa 2023. Zasady prowadzenia i przechowywania", która zawiera wzory nowych dokumentów kadrowych. Są to m.in.: regulamin pracy zdalnej, regulamin kontroli trzeźwości pracowników, wniosek o urlop opiekuńczy. Czytelnik znajdzie w opracowaniu również wzory dotychczasowych dokumentów zgodne z nowymi przepisami - m.in. wzór informacji o warunkach zatrudnienia czy świadectwa pracy. W publikacji wyjaśnione są także nowe zasady prowadzenia akt osobowych, które obecnie powinny zawierać pięć części. Z książki można się również m.in. dowiedzieć: gdzie przechowywać nowe dokumenty kadrowe jak prowadzić dokumentację w formie elektronicznej, jakie są okresy archiwizacji dokumentów pracowniczych, jak prowadzić akta osobowe. To kompleksowe opracowanie zostało napisane przystępnym językiem, zawiera liczne przykłady oraz 64 wzory dokumentów kadrowych. Jest to praktyczna pomoc dla każdego pracodawcy oraz osoby odpowiedzialnej za sprawy kadrowe i pracownicze w firmie. ATUTY PUBLIKACJI: Jedna z pierwszych publikacji na rynku, która szczegółowo przedstawia zasady prowadzenia dokumentacji kadrowej w świetle najnowszych zmian Kodeksu pracy.
Poradnik w przystępnej formie wyjaśnia kwestie dotyczące prawa do urlopu wypoczynkowego, jego planowania, wymiaru i wykorzystania. W książce wyjaśniono też problematykę wynagrodzenia urlopowego i ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop.
W publikacji szczegółowo omówiono wiele praktycznych zagadnień, w tym:
• wymiar urlopu wypoczynkowego w różnych sytuacjach,
• zasady udzielania urlopu wypoczynkowego,
• planowanie urlopów wypoczynkowych,
• przesłanki uzasadniające przesunięcie, przerwanie i odwołanie urlopu,
• zasady udzielania urlopu na żądanie,
• konsekwencje naruszenia przepisów o urlopach wypoczynkowych,
• wyliczanie wynagrodzenia urlopowego w różnych sytuacjach,
• ustalanie ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop,
• nowy urlop opiekuńczy.
Najtrudniejsze kwestie zostały przedstawione na przykładach.
To przystępne i wyczerpujące opracowanie pomoże w pracy specjalistom z zakresu kadr i płac, kadrowym i księgowym. Zainteresuje też pracodawców oraz biura rachunkowe.
Pracodawca jest zobowiązany chronić zdrowie i życie pracowników – musi zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy pracodawca ponosi również odpowiedzialność. Na zakres tej odpowiedzialności pracodawcy nie mają wpływu obowiązki pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy ani powierzenie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistom spoza zakładu pracy.
Publikacja zawiera opis podstawowych obowiązków pracodawców, jakie mają oni wobec pracowników w zakresie bhp. Przedstawione w niej zostały m.in.
? przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego,
? zasady kierowania pracowników na profilaktyczne badania lekarskie,
? warunki przeprowadzania szkoleń bhp,
? obowiązki pracodawcy wobec pracowników pracujących przy monitorach ekranowych,
? obowiązki pracodawcy w zakresie wypadków przy pracy,
? zasady tworzenia służby bhp,
? obowiązki pracodawców w zakresie przyznawania odzieży i obuwia roboczego,
? obowiązki bhp wobec osób pracujących zdalnie.
W książce znajdują się liczne przykłady, wzory dokumentów, przydatne tabele.
Od 7 kwietnia 2023 r. do Kodeksu pracy zostaną wprowadzone przepisy o pracy zdalnej. Ta specyficzna organizacja pracy również wymaga właściwego podejścia z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy. Regulacje Kodeksu pracy poświęcone bezpośrednio pracy zdalnej zawierają także przepisy dotyczące bhp, które stanowią niejako uzupełnienie powszechnych regulacji gwarantujących wszystkim pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
„Podróże służbowe 2023” to publikacja, która powinna się znaleźć w każdym dziale kadr i HR.
To przystępne i wyczerpujące opracowanie pomoże w pracy specjalistom z zakresu kadr i płac, kadrowym i księgowym. Zainteresuje też pracodawców oraz biura rachunkowe, które prowadzą obsługę w tym zakresie.
Czytelnik dowie się z niego:
? jak prawidłowo sporządzić regulamin podróży służbowych,
? kiedy mamy do czynienia z podróżą służbową,
? jakie okresy podróży służbowej zaliczamy do czasu pracy,
? jak rozliczać delegację krajową po zmianach przepisów,
? jak rozliczać zagraniczne podróże służbowe,
? jakie należności przysługują kierowcom z tytułu podróży służbowej.
Podróż służbowa polega na wykonywaniu na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika lub w której znajduje się siedziba pracodawcy. Z tego tytułu pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z tą podróżą. Są to diety oraz zwrot kosztów przejazdów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, noclegów oraz innych niezbędnych udokumentowanych wydatków. Prawidłowe dokumentowanie oraz rozliczanie kosztów podróży służbowych i związanych z nimi wydatków często sprawia kłopoty służbom kadrowo-płacowym.
W publikacji „Podróże służbowe 2023” znajdziesz:
• tabelaryczne zestawienia kwot diety za dobę podróży zagranicznej oraz limitu na nocleg w poszczególnych państwach – w aktualnej wysokości obowiązującej od 29 listopada 2022 r.;
• przykłady rozliczeń podróży służbowych w różnych wariantach – z uwzględnieniem wyższej kwoty diety za podróż krajową obowiązującej od 1 stycznia 2023 r.
Czy jako menedżer chcesz mieć coraz więcej radości z kierowania ludźmi? Co musisz wiedzieć, aby osiągnąć sukces? Czego powinieneś się wystrzegać? Odpowiedzi m.in. na te pytania, zebrane w przyjaznej formie poradnika, udziela Ryszard Pieńkowski, założyciel i właściciel Inforu. Wszystkie oparte są na doświadczeniu autora,zdobytym w ciągu 50 lat kierowania ludźmi, w tym 35 lat zarządzania własną firmą. Oprócz udzielania szczegółowych rad dotyczących postępowania z zespołem współpracowników, dążenia do samodoskonalenia i budowania sukcesu firmy zachęca do twórczego rozwijania pomysłów, do działania, tworzenia. Namawia do odwagi i determinacji w dążeniu do wyznaczonego celu. Do wytrwałości w działaniu oraz wyciągania twórczych wniosków z popełnianych błędów czy porażek. To bogaty zbiór porad i przykładów z zakresu marketingu i zarządzania, przydatnych przedsiębiorcom, szefom firm oraz menedżerom. Ryszard Pieńkowski - Twórca i właściciel Dziennika Gazety Prawnej Założyciel i właściciel Infor PL, jednego z największych w kraju dostawców informacji gospodarczej i prawnej. Twórca Dziennika Gazety Prawnej - marki znajdującej się w pierwszej dwudziestce na liście 500 najbardziej wartościowych polskich marek. Założyciel ponad 100 czasopism i biuletynów specjalistycznych, które wydawane były w trakcie 35 lat działalności firmy. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Organizacji i Zarządzania na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, a także Podyplomowego Studium Zarządzania Wartością Firmy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Przez 10 lat obecny na liście 100 najbogatszych Polaków tygodnika Wprost. Menedżer z 50-letnim doświadczeniem w kierowaniu ludźmi. Obecnie jako Przewodniczący Rady Nadzorczej Infor PL zajmuje się badaniami i rozwojem oraz strategią firmy, a także kapitałem ludzkim. W publikacji wykorzystano treści pochodzące z autobiografii edukacyjno-poradniczej pt. "Wielkie śmiałe cele".
Czy warto w życiu postawić wszystko na jedną kartę? Jak to jest być sobie sterem, żeglarzem i okrętem? Jak znaleźć w życiu wielki, śmiały cel? O swojej drodze i swoich wyborach w autobiografii edukacyjno-poradniczej opowiada Ryszard Pieńkowski.Autor przedstawia realia tworzenia firmy w Polsce lat 80. XX wieku oraz doświadczenia zdobyte przez ponad 30 lat kierowania przedsiębiorstwem na konkurencyjnym rynku. Do tego dokłada praktykę z ponad 50 lat zarządzania ludźmi.Dzięki temu powstało swego rodzaju studium przypadku uzupełnione bogatym zbiorem 114 porad i 140 przykładów z zakresu marketingu i zarządzania, przydatnych przedsiębiorcom, szefom firm i wszelkich innych organizacji oraz menedżerom.Ryszard Pieńkowski założyciel i właściciel Infor PL, jednego z największych w kraju dostawców informacji gospodarczej i prawnej. Twórca Dziennika Gazety Prawnej marki znajdującej się w pierwszej dwudziestce na liście 500 najbardziej wartościowych polskich marek. Założyciel ponad 100 czasopism i biuletynów specjalistycznych, które wydawane były w trakcie 34 lat działalności firmy.Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Organizacji i Zarządzania na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, a także Podyplomowego Studium Zarządzania Wartością Firmy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Przez 10 lat obecny na liście 100 najbogatszych Polaków tygodnika Wprost. Menedżer z 50-letnim doświadczeniem w kierowaniu ludźmi. Obecnie jako Przewodniczący Rady Nadzorczej Infor PL zajmuje się badaniami i rozwojem oraz strategią firmy, a także kapitałem ludzkim.Strona autora ryszardpienkowski.pl
Produktywność, efektywność, skuteczność … to słowa odmieniane w firmach przez wszystkie przypadki. Żyjemy w czasach dynamicznych zmian. Ich konsekwencje dotykają każdego sektora i każdej firmy na świecie. Jak odpowiedzialnie zarządzać biznesem w XXI wieku, gdy trzeba konkurować relacjami i innowacjami, a ciągły rozwój otoczenia wymusza na firmach fundamentalne w swoich zasadach transformacje? Książka Marii Magdaleny Gulewicz „Jak odzyskać utraconą skuteczność”, identyfikuje te złożone problemy i pokazuje, jak je adekwatnie oraz odpowiedzialnie rozwiązać.
Zmiana paradygmatu w biznesie. Globalizacja i postęp technologiczny przyczyniły się do ogromnego rozwoju przedsiębiorstw w zakresie sposobów organizacji i metod zarządzania. Przeobrażenia te pociągnęły za sobą ewolucję znaczenia pracy oraz innych aspektów w życiu człowieka. Jednak wraz z nastaniem ery 24/7, dotychczasowe prorozwojowe podejście oraz modele biznesowe - budowane na wydajności, maksymalizacji zysku, optymalizacji kosztów, utrzymaniu przewagi konkurencyjnej - utraciły swoją efektywność. Firmy, aby przywrócić swój kurs, zaczęły zwracać się ku takim działaniom, które niegdyś stanowiły o ich sukcesie. Intensyfikacja stosowanych przez lata metod doprowadziła do sytuacji, gdy tradycyjne modele biznesowe stały się wręcz niebezpieczne dla biznesu, a przy braku umiaru i odpowiedzialności również dla samego społeczeństwa. Przeciążeni, zmęczeni i zestresowani presją na wyniki pracownicy są tak wydrenowani z energii życiowej, że ich produktywność i jakość pracy spadają, a brak czasu na rodzinę, zaspokajanie swoich potrzeb czy realizowanie aspiracji potęgują frustrację.
Wyznawania, przed którymi dzisiaj stanęły zarządy firm, są konsekwencją splotu kilku istotnych nieprawidłowości w funkcjonowaniu zarówno biznesu, jak i ludzi. Możemy mówić o paradoksie efektywności pracy, kiedy firmy chcąc budować zaangażowanie pracownika doprowadzają do szybkiego wypalenia zawodowego – mówi Maria Magdalena Gulewicz, autorka książki „Jak odzyskać utraconą skuteczność”. Wysoką jakość życia uzyskujemy dzięki równoważeniu aktywności pomiędzy kilkoma obszarami życia: pracując, realizując się jako rodzic, poświęcając czas swojej rodzinie oraz przyjaciołom, a także wspierając innych. Musimy jednak przede wszystkim znaleźć czas dla siebie: na odpoczynek, dbałość o zdrowie, hobby, rozwój osobisty i duchowy. Idea zachowania równowagi między pracą a życiem jest zorientowana na integrację obszaru zawodowego i pozazawodowego, a nie - jak to się zwykło uważać - na podtrzymywaniu tradycyjnego modelu, w którym oba obszary są odseparowane. Celem jest wsparcie ludzi w realizowaniu się w każdej ze sfer życia, dając im pełnię satysfakcji oraz wpływając na ich rozwój w ujęciu holistycznym.
Zaspokajanie wielowymiarowych potrzeb pracowników warunkiem rozwoju firm. Publikacja Marii Magdaleny Gulewicz koncentruje się na wnikliwej analizie sytuacji rynkowej oraz przyczynach, które doprowadziły firmy do utracenia efektywności. Opisuje czym jest wydajność i przywraca należne miejsce w skali biznesowych priorytetów potrzebom pracowników. Ich zaspakajanie ma kluczowe znaczenie dla jakości życia oraz osiąganych rezultatów tych jednostkowych, a co za tym idzie również i firmowych. Książka koncentruje się wreszcie na obszarach odpowiedzialności i jej kluczowej roli dla współczesnego biznesu. Prezentując podstawy funkcjonowania zdrowych firm, wskazuje na konieczność zmiany kierunku rozwoju biznesu na bardziej zrównoważony.
Nie każdy lider sprawdzi się w każdej organizacji, ale też nie zawsze sprawny menedżer odnajdzie się w każdej firmie. Jest to o tyle istotne dla nas samych, że wchodząc na ścieżkę rozwoju zawodowego związaną z pełnieniem funkcji przełożonego, wkraczamy na prawdziwe pole minowe. Jeśli nie wiemy, czy mamy predyspozycje do roli lidera bądź menedżera, to kariera w tym obszarze może nas dużo kosztować. Co zatem należałoby zrobić? Przede wszystkim popracować nad świadomością własnych predyspozycji i kompetencji. Planowanie kariery opiera się na takiej świadomości.Nie przypadkiem mówi się o tym, że najważniejszą inwestycją, którą powinien zrobić każdy przełożony (bądź osoba aspirująca do tej funkcji), jest zbudowanie własnego planu rozwojowego. Temu właśnie jest poświęcona ta książka. Z założenia ma ona pomóc w świadomym budowaniu swojej pozycji jako menedżera i/lub lidera. Nie jest to jednak uniwersalny przewodnik, który za nas zbuduje ścieżkę działań. Zawiera jednak pewne ramy, analizy, narzędzia, które mogą w tym pomóc. Na ile je wykorzystamy, to już zależy wyłącznie od nas.Rekomendacje:Książka przedstawia z jednej strony dorobek autora i jego subiektywne spojrzenie na sytuację polskich menedżerów i liderów. Z drugiej jednak, widać w niej wpływ doświadczeń i wiedzy autora z pracy w międzynarodowych środowiskach. To sprawia, że publikacja zawiera całkiem świeże spojrzenie na rolę lidera i menedżera, choć tytuł książki nieco przewrotnie stawia ich w opozycji.Autor bardzo trafnie porusza też jeden z największych problemów, jakim jest odnalezienie się dobrego fachowca, menedżera, lidera w nowej firmie, w nowym otoczeniu zawodowym. Oczekiwania wobec liderów są bowiem obecnie zgoła inne niż jeszcze kilka lat temu.Książka zawiera bogactwo cennych wskazówek wyjaśniających w prosty sposób, jak przełamać pewne stereotypy na temat dotychczasowej roli szefa. Pomaga spojrzeć na nasze kompetencje i ocenić, które z nich możemy w prosty sposób rozwinąć. W przyjazny sposób pokazuje różne życiowe sytuacje, z którymi mają do czynienia liderzy i menedżerowie obecnych czasów w zmieniających się organizacjach i w zderzeniu z oczekiwaniami przedstawicieli nowego pokolenia.Polecam!Małgorzata KrzyżowskaPartner, Aliant International Law Firm z siedzibą w ZurichuPublikacja polecana przez: Polskie Stowarzyszenie HR BP, HR Polska, BiznesTuba.pl
Żyjemy w szybko zmieniającej się rzeczywistości biznesowej i trudno nie zauważyć, że modele zarządzania, jakie sprawdzały się jeszcze kilka lat temu, przestają funkcjonować. Kadra kierownicza i działy personalne odczuwają silną presję, aby od nowa wypracować zasady strategii biznesowych, funkcjonowania organizacji, pozyskiwania klientów, czy rozwoju i motywowania pracowników XXI wieku. A to już zupełnie inni ludzie, niż jeszcze kilka lat temu. W pracy nastawieni na nowości technologiczne, doskonale czują się w świecie mediów społecznościowych, są zwolennikami różnorodności a wirtualna rzeczywistość czy sztuczna inteligencja nie jest im obca. Jednocześnie zupełnie inne wartości są dla nich istotne: zaufanie w stosunku do bezpośredniego przełożonego, wiara w jego kompetencje, życzliwość, uczciwość. Te zmiany wymagają przede?niowania dotychczasowych koncepcji zarządzania ludźmi i przewodzenia im. Pomoże w tym ta książka.Proponujemy Czytelnikom zbiór najciekawszych wywiadów, które ukazały się w latach 2015-2018 w miesięczniku Personel i Zarządzanie, który od 1994 roku towarzyszy menedżerom i specjalistom personalnym w kształtowaniu efektywnej polityki zarządzania ludźmi w organizacji.W książce znajdą Państwo rozmowy z uznanymi psychologami, autorami bestsellerów, konsultantami biznesowymi czy mówcami motywacyjnymi z Polski i zagranicy. Nie zabraknie inspiracji ze świata nauki reprezentowanego przez wykładowców prestiżowych uczelni europejskich. Polecamy także rozmowy z menedżerami praktykami prezesami, dyrektorami zarządzającymi i menedżerami personalnymi firm, które odniosły sukces biznesowy. Można się od nich wiele nauczyć. I temu właśnie służy ta książka.Czytelnicy znajdą w niej wiele inspiracji nie tylko w zakresie efektywnego zarządzania firmą i pracownikami, ale także w zakresie rozwoju zawodowego i osiągania stawianych sobie celów osobistych.
Organizacja, rozliczanie i ewidencjonowanie czasu pracy pracowników należą do podstawowych obowiązków pracodawców. Aby prawidłowo się z nich wywiązać, nie wystarczy praktyka w stosowaniu zasad wynikających z Kodeksu pracy. Pracodawcy muszą także wykazać się znajomością zasad zawartych w innych regulacjach. Wynikają one m.in. z pakietu pomocowego dla firm, które poniosły straty w związku z epidemią COVID-19, szczególnych przepisów dla pracowników infrastruktury krytycznej oraz przepisów o ograniczaniu handlu w niedziele, święta i niektóre inne dni.
Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że całkowity wymiar czasu pracy w każdym roku kalendarzowym jest inny, a niektóre ze świąt wpływające na jego wymiar mają charakter ruchomy.
Poradnik zawiera komplet informacji dotyczących rozliczania czasu pracy w 2023 r. Można się z niego m.in. dowiedzieć:
? ile wynosi wymiar czasu pracy w 2023 r.,
? którym pracownikom trzeba wyznaczyć dodatkowy dzień wolny za święto przypadające w sobotę w 2023 r.,
? ile wyniosą dodatki za pracę w nocy w 2023 r.,
? jak planować pracę w poszczególnych systemach czasu pracy,
? jak rozliczać pracę w godzinach nadliczbowych,
? jak prawidłowo prowadzić ewidencję czasu pracy.
W książce są przykładowe harmonogramy czasu pracy. Najtrudniejsze zagadnienia zostały przedstawione na przykładach. Całość jest wzbogacona orzecznictwem z zakresu czasu pracy.
To przystępne i wyczerpujące opracowanie jest wsparciem dla pracowników działów kadr. Zainteresuje też pracodawców oraz specjalistyczne firmy, które prowadzą obsługę innych podmiotów w zakresie rozliczania czasu pracy.
ATUTY PUBLIKACJI:
Pracodawcy organizujący i rozliczający czas pracy znajdą w poradniku informacje na temat:
? okresów wliczanych i niewliczanych do czasu pracy (takich jak szkolenia, przerwy, badania lekarskie, przestój, dyżur, dojazd do pracy),
? norm czasu pracy,
? ustalania wymiaru czasu pracy (w tym zatrudnienia na część etatu, dni wolnych, ograniczeń w handlu),
? okresów odpoczynku dobowego, tygodniowego i nadgodzin,
? systemów czasu pracy (w tym systemu zadaniowego i pracy weekendowej),
? rozkładu czasu pracy,
? okresów rozliczeniowych czasu pracy,
? sporządzania harmonogramów czasu pracy,
? rozliczania pracy w godzinach nadliczbowych,
? czasu pracy kadry kierowniczej,
? ewidencji czasu pracy,
? szczególnych rozwiązań wprowadzonych w związku z zagrożeniem epidemicznym COVID-19.
Omówienie zostało uzupełnione wzorami dokumentów oraz zilustrowane 79 praktycznymi przykładami.
W publikacji przedstawione są aktualne, obowiązujące w 2022 r. zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej. Dokumentom kadrowym związanym z Polskim Ładem poświęcono szczególną uwagę. Są to m.in. wniosek o zaprzestanie naliczania ulgi dla klasy średniej, wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek, wniosek o zaniechanie stosowania kosztów uzyskania przychodów. Uwzględniono także oświadczenie PIT-2 oraz oświadczenie o stosowaniu nowych zwolnień podatkowych, do których uprawnieni są aktywni zawodowo seniorzy, podatnicy wychowujący co najmniej czworo dzieci, a także podatnicy przenoszący miejsce zamieszkania do Polski. W książce zostały również opisane nowe wzory dokumentów ubezpieczeniowych - ZUS RCA i ZUS DRA. Z publikacji można się również m.in. dowiedzieć:jak prowadzić dokumentację w formie elektronicznej,jakie są okresy archiwizacji dokumentów pracowniczych,jak prowadzić akta osobowe. Ponadto poradnik w praktyczny sposób przedstawia zasady sporządzania dokumentów związanych z Polskim Ładem. Nowe formularze, a także nowe wersje druków dotychczas obowiązujących zaprezentowano w instruktażowy sposób i z uwzględnieniem najnowszych wytycznych ZUS i MF. Publikacja jest praktyczną pomocą dla każdego pracodawcy oraz osoby odpowiedzialnej za sprawy kadrowe i pracownicze w firmie. ATUTY PUBLIKACJI: Jest to jedna z pierwszych na rynku publikacji, która przedstawia aktualne, obowiązujące w 2022 r. zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji kadrowej po wprowadzeniu przepisów Polskiego Ładu.
ryb wykonywania prac z zakresu gospodarki finansowej, rachunkowości i sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych jest ustalony w aktach prawnych regulujących sposób i terminy ich wykonywania. Nie są to zasady jednolite. Stąd w praktyce powstaje wiele wątpliwości na temat tego, jak wyliczać poszczególne terminy oraz co robić w przypadku, gdy wyliczone terminy przypadają na dni wolne od pracy.
W przygotowanym kalendarium dla jednostek sektora finansów publicznych są podane wszystkie terminy na I półrocze 2022 r. ważne dla księgowych. Wskazano terminy wykonania czynności dotyczących:
gospodarki finansowej, m.in.: obowiązkowych płatności z tytułu zobowiązań podatkowych jednostek jako podatników i płatników, rozliczeń budżetów JST z budżetem państwa,
szczegółowego trybu wykonania budżetu państwa, m.in.: procedur rozliczania państwowych jednostek budżetowych z budżetem państwa w zakresie dochodów budżetowych oraz wydatków budżetowych (środki krajowe i zagraniczne), rozliczeń w tzw. okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego 2021,
rachunkowości, m.in.: wykonania czynności związanych z zakończeniem roku obrotowego 2021 (inwentaryzacja) oraz z prowadzeniem ksiąg rachunkowych 2022 r. (zamknięcie i otwarcie ksiąg roku obrotowego, zamykanie miesiąca, wycena kwartalna należności i zobowiązań w kwocie wymaganej/wymagalnej płatności oraz w walutach obcych),
sprawozdawczości finansowej (bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu oraz informacji dodatkowej),
sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych po nowelizacji z 20 grudnia 2021 r., sprawozdawczości budżetowej (z wykonania budżetu państwa, budżetu UE i budżetów JST) zgodnie ze starym rozporządzeniem z 9 stycznia 2018 r. i nowym rozporządzeniem z 11 stycznia 2022 r. oraz sprawozdawczości zadaniowej.
Podano tylko terminy ustalone przepisami na konkretny dzień lub dające się wyliczyć (ustalone jako liczba dni od określonego przepisami zdarzenia). Pozostałe terminy jednostki muszą wyliczyć we własnym zakresie i wpisać do kalendarium.
Poradnik ten z pewnością ułatwi głównemu księgowemu oraz pracownikom służb finansowo-księgowych przestrzeganie terminów wypełniania nałożonych na nich obowiązków.
Wybór formy prowadzenia działalności gospodarczej to jedna z kluczowych decyzji podejmowanych podczas otwierania własnego biznesu. Od tego zależą m.in. późniejszy sposób podejmowania decyzji w firmie, odpowiedzialność za jej prowadzenie oraz podział zysków.Osoba rozpoczynająca prowadzenie biznesu bądź planująca jego przekształcenie ma do wyboru wiele form prawnych, w których może prowadzić działalność. Prawo polskie wyróżnia 8 różnych spółek. Najprostszą z nich jest spółka cywilna. Pozostałe to spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i wreszcie spółka akcyjna najbardziej sformalizowana spośród wymienionych.Każda ze spółek ma swoje wady i zalety. Dlatego też, wybierając najkorzystniejszą formę prowadzenia działalności, należy poznać i rozważyć wszystkie aspekty prawne wpływające na jej funkcjonowanie. Trzeba też uwzględnić rozmiar działalności, możliwości finansowe, a także poziom ryzyka związanego z otwieranym biznesem.W tym względzie szczególnie praktyczne jest zestawienie najważniejszych zalet i wad wszystkich form prowadzenia działalności w Polsce, w tym także rozwiązań podatkowych.Całość jest poparta przykładami i wzorami dokumentów.ATUTY PUBLIKACJI:Zwięzłość, praktyczność, duża liczba przykładów i wzorów dokumentów.
Ryczałt jest atrakcyjną formą opodatkowania stosowaną przez podatników prowadzących działalność (osiągających dochody) w mniejszych rozmiarach. Poradnik w jasny i przejrzysty sposób opisuje sytuacje oraz warunki, jakie trzeba spełnić, aby móc wybrać opodatkowanie w tej formie. Wskazuje również, kto nie może z niego skorzystać, ponieważ dla pewnych podmiotów wybór opodatkowania w tej formie jest niedopuszczalny.Publikacja pomaga w podjęciu decyzji, czy ryczałt ewidencjonowany jest właściwą i optymalną formą opodatkowania. Warto to rozważyć, zwłaszcza że ustawodawca po raz kolejny obniżył dla niektórych rodzajów działalności stawki ryczałtu, zaś limit rocznych przychodów uprawniający do opodatkowania zryczałtowanego wynosi obecnie 2 mln euro.W opracowaniu zamieszczono informacje o wysokości obciążeń podatkowych stawek, według jakich opodatkowane są poszczególne rodzaje działalności gospodarczej. Ponadto są w nim wyjaśnienia dotyczące likwidacji możliwości odliczania składki zdrowotnej, sposobu stosowania ulgi na złe długi oraz rozliczeń związanych z COVID -19.Tekst poradnika został uzupełniony przykładami oraz aktualnym orzecznictwem i interpretacjami podatkowymi.W publikacji zostały uwzględnione przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2022 r.ATUTY PUBLIKACJI:Atutami publikacji są: przystępny język, duża liczba przykładów, aktualność, kompleksowość opracowania.
Jest to komplet informacji o zasadach prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR). Poradnik uwzględnia rozwiązania wprowadzone przepisami antycovidowymi. Można się z niego dowiedzieć, jak rozliczać w PKPiR przychody z różnych tytułów i jak je korygować oraz jak rozliczać koszty, w tym koszty podróży służbowych, odpisy amortyzacyjne, koszty działalności badawczo-rozwojowej. Ponadto w publikacji wyjaśniono, jak zamknąć podatkową księgę przychodów i rozchodówPublikacja jest aktualnym i kompleksowym poradnikiem, w którym wyjaśniono zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.Na przykładach omówiono w niej m.in.:prowadzenie PKPiR przez przedsiębiorców oraz osoby prowadzące działy specjalne produkcji rolnej, a także przez rolników,PKPiR w okresie zawieszenia działalności gospodarczej,rozliczanie w PKPiR dofinansowań,rozliczanie przychodów w PKPiR (m.in. rozliczenie otrzymanych zaliczek, zasady dokonywania korekty przychodów),rozliczanie kosztów w PKPiR (m.in. rozliczenie kosztów podróży służbowych, wydatków samochodowych, odpisów amortyzacyjnych, w tym odpisów amortyzacyjnych od używanych środków trwałych po zmianach przepisów, zasady dokonywania korekty kosztów, dowody księgowe rozliczające koszty),wprowadzenie prywatnego majątku do firmy po zmianach,nowe zasady rozliczania sprzedaży samochodu poleasingowego,wyłączenia z kosztów transakcji gotówkowych po zmianach,ewidencję sprzedaży kasowej,zamknięcie księgi,ulgę na złe długi, z uwzględnieniem przepisów wprowadzonych w czasie epidemii COVID-19.Poradnik zawiera również rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.ATUTY PUBLIKACJI:Jedyne na rynku, aktualne na 2022 r. kompleksowe omówienie zasad prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów z przykładami liczbowymi i ewidencją w PKPiR.
W przypadku likwidacji działalności gospodarczej należy pamiętać, aby działać zgodnie ze wszystkimi przepisami prawa. Obowiązki likwidacyjne wynikają bowiem z różnych przepisów prawnych. Publikacja w praktyczny sposób pokazuje, jak w trakcie likwidacji postępować zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, Kodeksu cywilnego, ustawy o rachunkowości oraz przepisami podatkowymi.W książce Czytelnik znajdzie odpowiedzi na pytania:Co zawiera wykaz, a co spis z natury na dzień likwidacji indywidualnej działalności gospodarczej?Jaki podatek płaci udziałowiec likwidowanej spółki kapitałowej?W jakich cenach wycenić składniki pozostałego majątku?Czy zawsze trzeba sporządzać sprawozdanie finansowe?Czy o zamiarze zakończenia działalności należy powiadamiać wierzycieli?W jakiej formie należy składać sprawozdania do Krajowego Rejestru Sądowego?
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?