Pracodawcy, którzy wysyłają (bądź dopiero zamierzają) pracowników za granicę stają przed szeregiem kwestii, które należy wziąć pod uwagę by wyjazd pracownika odbył się zgodnie z przepisami.Prawidłowe oddelegowanie pracownika wymaga zastosowania zarówno przepisów prawa pracy, podatkowych jak i ubezpieczeniowych. Najważniejszą jednak kwestią jest to, że wobec pracownika wykonującego pracę za granicą zastosowanie będą miały nie tylko polskie przepisy. Należy też stosować szereg przepisów międzynarodowych: umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, przepisów wspólnotowych (jeżeli pracownik będzie pracował w którymś z państw Unii) dotyczących delegowania pracowników oraz koordynacji ubezpieczeń społecznych.Publikacja w przystępny sposób omawia m.in.: zmiany wprowadzone w związku z delegowaniem pracowników, zasady ustalania miejsca właściwego opodatkowania, obowiązki ciążące na pracodawcy delegującego pracownika, podatkowe skutki oddelegowania pracownika aspekty związane z ustalaniem podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników pracujących poza granicami zasady obliczania podatku po likwidacji ulgi abolicyjnej regulacje dotyczące delegowania po brexicie.Całość poparta praktycznymi przykładami i wzorami dokumentów.
Publikacja zawiera praktyczne objaśnienia do każdego artykułu ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Szczegółowo omówiono w niej obowiązki związane z prowadzeniem działalności socjalnej, jakie mają pracodawcy. Wyjaśnienia zostały poparte praktycznymi przykładami, wzorami dokumentów, stanowiskami urzędowymi i orzecznictwem sądowym.
W komentarzu uwzględniono zmiany dotyczące limitu świadczeń z zfśs zwolnionych z podatku z powodu COVID-19 w 2021 r. Objaśniono także problematykę ujawniania przez beneficjentów pomocy danych o ich sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawniającej do świadczeń. Co istotne, w 2021 r. utrzymano odpis na zfśs w wysokości obowiązującej w 2020 r.
Komentarz został wzbogacony o rozwiązania problemów pojawiających się w praktyce funkcjonowania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Są one przedstawione w formie pytań i odpowiedzi jako odrębna od komentarza część książki.
Jest to obowiązkowa lektura dla osób zajmujących się rozliczeniami kadrowo-płacowymi w podmiotach prowadzących działalność socjalną. Zawarte w książce wyjaśnienia zainteresują również beneficjentów świadczeń pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a zwłaszcza członków komisji socjalnych.
Mariusz Pigulski – ekspert i praktyk od ponad 20 lat zajmujący się prawem pracy i ubezpieczeń społecznych. Absolwent Podyplomowego Studium Prawa Pracy na Uniwersytecie Łódzkim, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo-płacowej.
ATUTY PUBLIKACJI:
Jedyna na rynku aktualna publikacja na temat zfśs – dla praktyków, napisana prostym i zrozumiałym językiem.
Z publikacji można się m.in. dowiedzieć:jak prowadzić dokumentację w formie elektronicznej,jakie są okresy archiwizacji dokumentów pracowniczych,jak prowadzić akta osobowe.Ponadto poradnik w praktyczny sposób przedstawia zasady sporządzania dokumentów związanych z przepisami antykryzysowymi. Nowe formularze, a także nowe wersje druków dotychczas obowiązujących zaprezentowano w instruktażowy sposób i z uwzględnieniem najnowszych wytycznych ZUS i resortu pracy. Omówiono też kwestie związane z zawieraniem z ZUS umowy o układ ratalny. Szczególną uwagę poświęcono dokumentacji dotyczącej dofinansowania wynagrodzeń na podstawie tarcz antykryzysowych.Publikacja jest praktyczną pomocą dla każdego pracodawcy oraz osoby odpowiedzialnej za sprawy kadrowe i pracownicze w firmie.ATUTY PUBLIKACJI:Jest to jedna z pierwszych na rynku publikacji, która przedstawia aktualne, obowiązujące w 2021 r. zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji kadrowej po wprowadzeniu najnowszych przepisów antykryzysowych.
Podstawowym zadaniem służb kadrowo-płacowych jest ustalenie wysokości wynagrodzenia, a także innych świadczeń pracowniczych oraz sporządzenie listy płac. Czynności te często sprawiają kłopoty, zwłaszcza z powodu wielu zmian w przepisach. W szczególności przyczyniła się do tego epidemia COVID-19, ponieważ od jej początku wprowadzano epizodyczne zmiany w wielu regulacjach, których czas obowiązywania był bardzo zróżnicowany.
Od 1 stycznia 2021 r. system PPK obejmie już wszystkie grupy podmiotów zatrudniających, jakie obliguje do tego ustawa o PPK. O prawidłowe rozliczanie wpłat do PPK muszą zadbać nie tylko przedsiębiorcy, lecz także jednostki sektora finansów publicznych.
W poradniku wyjaśniono kwestie związane z obliczaniem wynagrodzenia za okresy nieobecności, m.in. z powodu urlopu wypoczynkowego, zwolnień okolicznościowych czy niezdolności do pracy z powodu choroby i macierzyństwa. Omówiono także zasady ustalania i obliczania stałych i zmiennych składników wynagrodzenia. Są to m.in. dodatki stażowe, funkcyjne, godziny nadliczbowe, odszkodowania czy odprawy. Na przykładach list płac w czytelny sposób przedstawiono zasady prawidłowego dokonywania potrąceń z wynagrodzenia za pracę oraz ze zlecenia w różnych wariantach. Przedstawiony został także sposób ustalania kwoty wolnej od potrąceń, której wysokość zależy od różnych czynników mających bezpośredni wpływ na wyliczenie kwoty netto wynagrodzenia za pracę na etacie lub z tytułu umowy zlecenia (np. wiek pracownika, koszty uzyskania przychodów, kwota wolna czy uczestnictwo w PPK). Uwzględniono szczególny wariant podwyższenia kwoty wolnej od potrąceń w czasie epidemii.
Publikacja zawiera m.in.:
wykaz dokumentów niezbędnych do sporządzenia listy płac,
instrukcję ustalania wysokości nieperiodycznych obowiązkowych składników wynagrodzenia,
przykładowe wzory list płac dla pracowników i rozliczeń ze zleceniobiorcami,
instrukcje obliczania wynagrodzenia za część miesiąca w przypadku nieobecności w pracy z różnych przyczyn,
zasady obliczania odpraw i odszkodowań ze stosunku pracy (z uwzględnieniem zmian spowodowanych epidemią COVID-19),
zestawienia tabelaryczne zawierające niezbędne wskaźniki (m.in. kwoty wolne od potrąceń w różnych wariantach).
Najtrudniejsze zagadnienia zostały zaprezentowane na przykładach.
ATUTY PUBLIKACJI:
Aktualne i praktyczne opracowanie pomocne w rozstrzyganiu wątpliwości związanych z ustalaniem wysokości wynagrodzenia oraz innych świadczeń pracowniczych. Zawiera przykładowe wzory list płac zarówno dla pracownika, jak i osoby niebędącej pracownikiem.
To przystępne i wyczerpujące opracowanie jest wsparciem dla osób zajmujących się rozliczeniami płacowymi – kadrowych i księgowych. Zainteresuje też pracodawców, dyrektorów działów HR, pozostałych kierowników wyższego szczebla oraz biura rachunkowe, które prowadzą obsługę w tym zakresie.
AUTOR:
Izabela Nowacka – ekonomistka, od wielu lat zajmuje się tematyką wynagrodzeń i rozliczaniem płac.
W książce przedstawione są aktualne, obowiązujące w 2020 r. zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej. Szczególną uwagę poświęcono zmianom, które zostały wprowadzone w ciągu 2019 r. Od 4 maja 2019 r. obowiązują bowiem zmiany w zakresie dokumentacji pracowniczej, które dostosowały zasady jej prowadzenia do przepisów RODO. Natomiast od 7 września 2019 r. weszły w życie zmiany dotyczące wydawania i sporządzania świadectwa pracy. Z publikacji można się również m.in. dowiedzieć:
jak prowadzić dokumentację w formie elektronicznej,
jakie są okresy archiwizacji dokumentów pracowniczych,
jak prowadzić akta osobowe.
W publikacji zostały omówione kwestie związane z nowymi obowiązkami płatników składek, wynikającymi ze skrócenia okresów przechowywania dokumentacji kadrowej. Przystępnie wyjaśnione zostały procedury, zgodnie z którymi pracodawca – płatnik składek – powinien postępować, aby mieć prawo do skróconego okresu przechowywania akt osób zatrudnionych po 1998 r. Omówiono także wszystkie najważniejsze zmiany w dokumentach ZUS związane ze skróceniem przechowywania akt, w tym nowe formularze, które obowiązują od 1 stycznia 2019 r. – ZUS OSW, ZUS RIA, ZUS RPA.
Nowe formularze, a także nowe wersje druków dotychczas obowiązujących przedstawiono w instruktażowy sposób i z uwzględnieniem najnowszych wytycznych ZUS w tym zakresie.
Książka zawiera nowe wzory dokumentów pracowniczych przygotowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Omówiono także dokumentowanie kwestii związanych z innymi aspektami zatrudnienia – m.in. zawieraniem umów o pracę, ewidencjonowaniem czasu pracy, odpowiedzialnością porządkową czy badaniami profilaktycznymi pracowników.
Publikacja jest praktyczną pomocą dla każdego pracodawcy oraz osoby odpowiedzialnej za sprawy kadrowe i pracownicze w firmie.
ATUTY PUBLIKACJI:
Jest to jedna z pierwszych na rynku publikacji, która przedstawia aktualne, obowiązujące w 2020 r. zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji kadrowej.
Dwie pierwsze książki, zawierające zbiór studiów przypadku, okazały się dużym sukcesem wydawniczym. Czytelnicy cenią sobie bowiem konkretne rozwiązania i projekty zrealizowane w firmach. Stanowią one inspirację i motyw do działania. Jeśli innym się udało, to i nam musi.W związku z tym oddajemy w Państwa ręce trzecią część Praktyk HRM. Książka jest zbiorem najnowszych studiów przypadku dotyczących wdrożeń HR-owych z naszego rynku.Zostały w niej opisane projekty z takich obszarów, jak:- szkolenia i rozwój,- kompetencje menedżerskie,- budowanie zaangażowania,- organizacja i zarządzanie,- kultura organizacyjna,- dobrostan pracowników,- rynek pracy/rekrutacja.- mentoring.""Praktyki HRM 3"" to lektura obowiązkowa, bez której nie może się obejść współczesny HR-owiec.
Największym wyzwaniem pracodawców na obecnym rynku pracy jest zatrudnienie, a później utrzymanie pracownika. Jak wynika z badań firmy ManpowerGroup, prawie 60 proc. pracodawców, zwłaszcza z północnej i wschodniej Polski, ma problemy z rekrutacją odpowiednich osób do pracy. Najczęściej brakuje tam wykwalifikowanych pracowników fizycznych, a także operatorów produkcji i maszyn. Z kolei firmy z Polski centralnej i północnej mają trudności z rekrutacją inżynierów.Naprzeciw potrzebom pracodawców wychodzi książka Skuteczna rekrutacja. Jest to pozycja, która zawiera kompleksową wiedzę przydatną rekruterom poszukującym pracowników na trudnym rynku kandydata. Czytelnik dowie się z niej m.in.:jak pracodawcy powinni formułować ofertę i gdzie ją zamieszczać, żeby trafić do jak największej liczby odpowiednich kandydatów;jak poprzez właściwą komunikację z kandydatami wpływać na skuteczność procesów rekrutacji w organizacji;w jaki sposób poprowadzić rozmowę rekrutacyjną, aby proces rekrutacji okazał się sukcesem;gdzie poszukiwać kandydatów o unikatowych kompetencjach;w jaki sposób przeprowadzić proces rekrutacji na stanowiska produkcyjne i wysokospecjalistyczne.Ponadto w publikacji można dowiedzieć się, jakie kompetencje powinien posiadać profesjonalny rekruter, a także jak powinno być przeprowadzone wdrożenie nowego pracownika do firmy.Autorami drugiej części książki są prawnicy praktycy, którzy co dzień zajmują się wyzwaniami związanymi z rekrutacją. Na podstawie swoich wieloletnich doświadczeń przygotowali kompendium wiedzy pozwalające uniknąć rekruterom wielu pułapek. Czytelnik dowie się np. jak prawidłowo skonstruować ogłoszenie dla kandydatów do pracy oraz jak przeprowadzić procedurę pozyskiwania zatrudnionych bez narażania się na oskarżenia o ich dyskryminację. W książce znajdują się też unikalne na polskim rynku informacje dotyczące wpływu procesów big data na sytuację prawną kandydatów do pracy.
Coraz częściej w przestrzeni biznesu pojawia się tajemnicze pojęcie wellbeing. W dosłownym tłumaczeniu oznacza dobre samopoczucie, dobrobyt, powodzenie, dobro. Jak to odnieść do biznesu i o co chodzi? Czy to jakaś nowa moda, która przeminie tak jak inne trendy? Czy może konieczność i strategia na wygraną?Na polskim rynku zjawisko wellbeingu w organizacji zdecydowanie jest nowe. Najczęściej kojarzy się ściśle z problemami BHP. Kwestie, takie jak promowanie zdrowia lub pozytywne środowisko pracy, są nadal na marginesie debaty publicznej. Obserwuje się jednak rosnące zainteresowanie dobrostanem pracowników, a na naszym rynku znane są firmy, które rozpoznały temat wellbeingu i skutecznie wdrażają go u siebie. Praktyki te znajdzie Czytelnik w książce. Ponadto dostosowywanie prawa polskiego do dyrektyw UE, która dostrzega znaczenie wellbeingu w rozwoju Europy, również wskazuje na zwiększenie znaczenia tego zjawiska w przyszłości.Książka Wellbeing w organizacji pomoże czytelnikom w pełni zrozumieć istotę wellbeingu, czyli:czym jest,po co warto go wdrażać zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym,dlaczego ważne jest strategiczne podejście do wellbeingu w organizacji,jak dokonywać pomiaru wdrożonych praktyk.
Pierwsza część książki „Praktyki HRM”, która ukazała się w 2017 roku, spotkała się z dużym odzewem Czytelników. Może to świadczyć, że HR-owcy potrzebują dobrych praktyk, by inspirować się nimi w swojej codziennej pracy.
Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, przedstawiamy Państwu drugą część „Praktyk HRM”. Jest to zbiór nowych studiów przypadku, które pokazują, jak radzą sobie organizacje z obecnymi wyzwaniami w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym. Wybór pochodzi z czasopisma „Personel i Zarządzanie’, które od 1994 roku prezentuje najlepsze praktyki firm, wyznacza trendy i komentuje najistotniejsze wyzwania w świecie HRM.
W książce znajdą Państwo przykłady organizacji, które z sukcesem wdrażają wiele projektów związanych z zarządzaniem pracownikami - od rekrutacji, przez rozwój, po tworzenie angażującego i innowacyjnego środowiska pracy.
„Praktyki HRM 2” to obowiązkowa pozycja nie tylko dla działów personalnych. Może także być pomocna wszystkim, którzy poszukują inspiracji w dziedzinie zarządzania pracownikami. Z kolei dla studentów kierunków zarządzania personelem, chcących związać swoją przyszłość z działem HR, może stanowić cenny poradnik, który wskaże, jak przeprowadzać procesy HRM z sukcesem.
Pozycja rekomendowana przez : Polskie Stowarzyszenie HR Business Partner oraz Polish Society for Training & Development (PSTD)
Patronat medialny: BiznesTuba.pl
Książkę gorąco polecamy wszystkim wójtom, burmistrzom i prezydentom miast, starostom, wojewodom, marszałkom, sekretarzom, skarbnikom, naczelnikom wydziałów, kierownikom referatów, pracownikom urzędów samorządowych, kadrze zarządzającej i pracownikom jednostek organizacyjnych podległych jednostkom samorządu terytorialnego, radnym i przewodniczącym rad.
UWAGA!
Będzie przydatna także kadrze zarządzającej i specjalistom w innych jednostkach administracji publicznej oraz wszystkim osobom startującym w zbliżających się wyborach samorządowych.
W jedynej tego typu na rynku publikacji znajdą Państwo odpowiedzi na pytania np.:
Jak zachowywać się w urzędzie jako miejscu pracy
Jak przyjmować a jak zachowywać się w delegacji (również jak się ubrać, przywitać, siadać itd.)
Jakie są zasady precedencji
Jak organizować służbowe przyjęcia, bankiety
Czy i jakie prezenty można przyjmować a jakie dawać
Jak wykorzystywać telefon w urzędzie (służbowy i prywatny)
Jak kontaktować się z wyborcami
Jak pogodzić prace w urzędzie (wójt, radny, urzędnik) z kandydowaniem w kolejnych wyborach
W książce porady przeplatają się z przykładami postępowania oraz grafikami.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?