Myśl suficka - najpiękniejsza, duchowa gałąź - jest u nas niemal nieznana. Dla sufich życie jest podróżą, podczas której człowiek zdobywa rozproszoną po świecie wiedzę o Bogu, o oderwanej od Stwórcy duszy, o własnej egzystencji. Już w czasach Mahometa pojawili się ludzie, którzy określając siebie mianem muzułmanów, odrzucili dosłowne rozumienie słów Proroka i wybrali mistyczną interpretację objawienia. Sufi jednak twierdzą, że ich myśl jest odwieczna, starsza nawet od Mahometa. Głównym celem sufizmu jest wyzwolenie człowieka z niewoli ego i doprowadzenie go do pełni.
Mądrość głupców to zbiór przypowieści i nauk, które suficcy mistrzowie przekazują swoim uczniom z pokolenia na pokolenie. Ich zrozumienie zależy od indywidualnej sumy doświadczeń, od otwartości, stanu ducha, od czasu, miejsca, od etapu, na którym uczeń się znajduje na swojej Drodze. Jak mówi sufi Jusuf Hamadani:
Tej wiedzy nie można bowiem poskąpić komuś, kto na nią zasługuje, ale też nie sposób przekazać jej temu, komu się ona nie należy.
Nie wiadomo dokładnie kiedy i gdzie urodził się hodża Nasreddin, choć opowieści o nim spotkać można w folklorze wielu krajów Azji, Afryki i Europy. W opowieściach tych hodża Nasreddin pojawia się czasem jako głupiec, czasem jako osobnik obdarzony ponadprzeciętna inteligencją, a czasem jako mistrz wiedzy tajemnej. Derwisze często przywołują w swoim nauczaniu jego niezwykłe przygody, by zilustrować charakterystyczne cechy ludzkiego umysłu. Sufi natomiast, dla których głęboka intuicja jest jedynym prawdziwym przewodnikiem, prowadzącym do wiedzy i wyższego poznania, używają historyjek o Nasreddinie jako ćwiczeń. Historyjek, które od wieków bawią i śmieszą.
Druga książka z serii o hodży Nasreddinie.Humor hodży jest przewrotny, pełen paradoksów, bo i taka jest natura ludzka. Niektóre z jego przypowieści są jak muzyczne evergreeny w interpretacji prawdziwego mistrza - temat jakby znajomy, ale jakie niesamowite wykonanie!Czytajmy hodżę Nasreddina - lektura to nieobowiązkowa ale jakże wyjątkowa
Zaczarowana świątynia to zbiór opowieści, które w zwięzłej, błyskotliwej formie przekazują najważniejsze nauki sufizmu - mistycznego nurtu wyrosłego na gruncie islamu, który przekracza jednak wszelkie religijne doktryny i myślowe schematy.
Dla sufich życie jest podróżą, podczas której człowiek zdobywa rozproszoną po świecie wiedzę o Bogu, o oderwanej od Stwórcy duszy, o własnej egzystencji. Głównym celem sufizmu jest wyzwolenie człowieka z niewoli ego i doprowadzenie go do pełni.
W zbiorze tym Idries Shah zawarł miarodajny, tworzący harmonijną całość przekrój nauki sufickiej. Tradycyjne przypowieści, które suficcy mistrzowie przekazują swoim uczniom z pokolenia na pokolenie zestawił ze swoimi autorskimi opowieściami, odnoszącymi się bezpośrednio do problemów nam współczesnych. Poza wartością historyczną i estetyczną sam autor podkreśla praktyczny wymiar tej literatury.
Sufizm, który pierwotnie był formą sprzeciwu wobec coraz bardziej doczesnego charakteru islamu, zachowuje aktualność we współczesnym świecie trawionym obsesją przyjemności i bogactwa materialnego. To mistyczny nurt islamu, który uczy miłości, pokory, ubóstwa, pragmatyzmu i mądrości. Droga sufich Idriesa Shaha prezentuje bogactwo i zakres sufickich idei. Przedstawia wybór wierszy, baśni, humorystycznych anegdot i pouczających maksym zaczerpniętych z pism czcigodnych sufickich mistrzów, a także wykłady, tematy do kontemplacji i historie dydaktyczne zaczerpnięte z takich klasycznych autorów jak Rumi, Al-Ghazali i Omar Chajjam oraz innych źródeł najlepiej znanych samym sufim.
Książki Idriesa Shaha zostały przetłumaczone na 12 języków i sprzedały się w 15 milionach egzemplarzy, sam zaś autor został nazwany „najważniejszym adaptatorem klasycznej myśli duchowej do potrzeb współczesnego świata”.
Droga Sufich – wstęp
Sufi to człowiek, który czyni to, co czynią inni — kiedy to jest konieczne. To także człowiek, który czyni to, czego inni uczynić nie mogą — kiedy to jest wskazane.
Nuri Modżudi
Tak wiele osób przyznaje się do niezrozumienia tradycji su-fickiej, że wniosek narzuca się sam: nie chcą zrozumieć. Inni, z bardziej oczywistych przyczyn, tak bardzo upraszczają, że sufizm staje się w ich opisie tylko kultem miłości, medytacji czy czegoś równie wybiórczego.
A przecież jeśli przyjrzymy się różnorodności sufickich działań z zainteresowaniem i bez uprzedzeń, to natychmiast zauważymy ich wspólną cechę.
Suficcy mędrcy, pisarze, sufickie szkoły, nauki, humor, mistycyzm, powiedzenia — u podłoża tego wszystkiego leżą pewne społecznie i psychologicznie istotne ogólnoludzkie idee.
Będąc człowiekiem „ponadczasowym" i „uniwersalnym", sufi zarazem przeżywa swoje doświadczenie w danej kulturze, w danym kraju, w danym klimacie.
Badanie działalności sufickiej wyłącznie w odległych kulturach ma wartość jedynie dla wąsko wyspecjalizowanych naukowców. Rozważanie sufizmu jako zjawiska tylko religijnego, literackiego i filozoficznego da w wyniku wypaczony obraz sufickiej drogi. Równie bezużyteczne są próby wypre-parowania z sufizmu jakiejś teorii czy systemu i analizowanie go w oderwaniu od całości kontekstu.
Celem tej książki jest przedstawienie sufickich idei i działań nie jako preparatów do oglądania pod mikroskopem lub eksponatów muzealnych, lecz jako żywej tradycji, z której współczesny świat może wiele skorzystać.
Londyn 1968 ,idries shah Droga Sufich Spis Treści
Wstęp
Część pierwsza. ZACHODNIE STUDIA NAD SUFIZMEM
Przypisy i bibliografia
Część druga. AUTORZY KLASYCZNI
1. Al-Ghazali
2. Omar Chajjam
3. Attar z Niszapuru
4. Ibn al-Arabi
5. Sadi z Szirazu
6. Nuraddin Dżami
7. Abu al-Madżid as-Sana'i
8. Dżalaluddin Rumi
Część trzecia. CZTERY NAJWAŻNIEJSZE ZAKONY
Wprowadzenie
1. Zakon czisztijja
2. Zakon kadirijja
3. Zakon suhrawardijja
4. Zakon nakszbandijja
Część czwarta. POŚRÓD MISTRZÓW Spotkanie z Chidrem
Część piąta. HISTORIE DYDAKTYCZNE
Część szósta. TEMATY DO SAMOTNYCH ROZMYŚLAŃ
Suficki notes: garść tematów do kontemplacji
Część siódma. RECYTACJE GRUPOWE
Część ósma. LISTY I WYKŁADY
Część dziewiąta. SUFIZM W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH
1. Sufizm a islam
2. Głębokie zrozumienie
Trudno połapać się w rozlicznych "wcieleniach" Nasreddina, bo jest raz nauczycielem, raz uczniem, raz sędzią raz złodziejem, raz dłużnikiem, raz wierzycielem.
Raz jest młody, raz stary, raz mądry raz głupi, raz przebiegły, to znów naiwny jak dziecko? Jedno jest pewne - ma złote serce, a przypowieści o nim są nieśmiertelne, bo nigdy nie przestają rozśmieszać, zadziwiać i uczyć, c.d.n...
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?