Historia Jelcz Rally 1986-1996
Nowa książka Wojciecha Połomskiego pt. „Historia Jelcz Rally 1986-1996”, to szczegółowy, liczący 608 str. tom będący opisem największej imprezy rajdowej organizowanej w latach 80. i 90. ub. wieku w Europie Środkowo-Wschodniej.
Początkowo była ona przeznaczona początkowo dla samochodów ciężarowych. Szybko formułę rajdu poszerzono o rywalizację samochodów osobowo-terenowych i motocykli. Rajd rozgrywany był na Dolnym Śląsku, ze startem i metą w Jelczu-Laskowicach, przed siedzibą Jelczańskich Zakładów Samochodowych. Były one od początku głównym organizatorem rajdu, ale w latach 90. rolę tę przejął Automobilklub Dolnośląski. Impreza cieszyła się dużą popularnością i miała charakter międzynarodowy. Początkowo startowały w niej zespoły z Polski, Czechosłowacji ZSRR i NRD. Po 1990 r. dołączyło liczne grono rajdowców z Europy Zachodniej.
Tekst ilustruje kilkaset zdjęć i mapek kolejnych edycji rajdu.
Pierwsza tak obszerna publikacja książkowa gromadząca dostępne w chwili obcenej informacje o wojskowym samochodzie osobowo-terenowym Honker i jego wersjach, a także o prototypach projektowanych w latach 80. i 90. XX wieku oraz w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku z myślą przede wszystkim o zastosowaniu w Wojsku Polskim. Przedstawiono rozwój koncepcji samochodu dla Wojska Polskiego, który w prostej linii wywodzi się z pojazdu Tarpan. Ten ostatni był specjalnie zaporjektowany do wykorzystania w rolnictwie, dlatego cechowała go dośc duża zdolnośc jazdy po bezfrożach i pokonywania trudnego terenu. Te cechy były niezbędne w wojskowym samochodzie osobowo-terenowym. W 1991 r. Honker został przyjęty do uzbrojenia Wojska Polskiego i od tego roku był kupowany na potrzeby armii w ilości od kilkudziesięciu do kilkuset sztuk rocznie (brak dokładnych, wiarygodnych danych na ten temat). Obecnie WP ma ok. 2800 egz. samochdóe Honker.
Jest to kolejny tom z serii „Historia motoryzacji w PRL”.
Zawiera opisy wszystkich typów karetek pogotowia ratunkowego oraz innych pojazdów zaprojektowanych i produkowanych dla służby zdrowia, jak też wozów prototypowych i takich, które pozostały jedynie na deskach kreślarskich. Przedstawiono także sanitarki wojskowe i autobusy, które podczas klęsk żywiołowych lub wojny, po zdemontowaniu siedzeń i założeniu wsporników dla noszy, miały służyć do transportu rannych.
Książka jest zilustrowana kilkuset zdjęciami i rysunkami technicznymi, w większości dotąd niepublikowanymi.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?