Ireneusz Kania to wybitny tłumacz z kilkunastu języków. Jego ogromny dorobek translatorki obejmuje pozycje z zakresu religioznawstwa, filozofii, teorii kultury i nauki, a także literaturę piękną – zarówno prozę, jak i poezję.
Kania jest też frapującym myślicielem i eseistą, otwierającym horyzonty o niespotykanej dziś rozległości. Dług metafizyczny porusza zagadnienia dla niego centralne, skupione wokół buddyzmu i judaizmu, literatury, języka oraz „tęsknoty, utraty”, czyli intuicji świata jako miejsca wybrakowanego, naznaczonego nieusuwalnym cierpieniem.
Marcin Trzęsiok
Praca translatorska Kani przypomina działanie bez mała duchowej natury. Przywraca do istnienia nieznane albo zapoznane połacie rzeczywistego. Pełni funkcję ocalającą.
Przepastna erudycja Kani przeradza się w coś, co w dawnych czasach nazywano mądrością. Jego różnorodne zainteresowania i zatrudnienia tajemnie łączą się ze sobą: buddologia i wiedza o Kabale, teksty Jabesa i rozprawy Benjamina, wiersze Miłosza i poezja Tranströmera, twórczość rebetiko i pieśni fado. Wszystkie te – jak mawiał Wilhelm Dilthey – „obiektywizacje ducha ludzkiego” dotykają na różne sposoby wciąż tego samego. Są – zawsze cząstkowymi i przygodnymi – próbami nazywania życia w jego ciemnym, tajemniczym rdzeniu.
Dariusz Czaja
George Byron pisał, że widok Wenecji jest snem, a jej historia romansem. Goethe nazywał ją republiką bobrów, a Napoleon najpiękniejszym salonem świata. Miasto zrodzone z wyobraźni budziło zachwyt i zazdrość, inspirowało, poruszało zmysły. Swoją potęgę przekuwało w piękno, wydając kolejne pokolenia malarzy, od Belliniego przez Tycjana po Canaletta. Ewa Bieńkowska przemierza kościoły i muzea, wyszukuje obrazy wyrażające weneckiego ducha. Pragnie zrozumieć to wyjątkowe Miasto, sięgając po historię jego republikańskiego ustroju, śledzi dzieje nieustannej pracy na rzecz splendoru Serenissimy. Co mówią kamienie Wenecji zajmują miejsce wyróżnione w tradycji europejskiej eseistyki, to książka powstała z tego samego pragnienia, co dzieło Ruskina i Muratowa.Co mówią kamienie Wenecji to autorski przewodnik po weneckich kościołach, galeriach, dziełach sztuki, które najpełniej oddają charakter i historię tego wyjątkowego miasta. Niniejsza edycja to wydanie II, przejrzane i rozszerzone, opatrzone indeksem osób i miejsc.Miasta-klucze do historii, klucze do samego zjawiska społeczeństwa, do zjawiska ludzkiej twórczości. Jest wiele takich wyróżnionych miast Europy, nie są one koniecznie stolicami, czasem są małe, ale uwięziły w swoim planie kartograficznym, układzie ulic i placów, w budowlach świeckich i świętych jakiś sekret. [...] Na dzieła sztuki, na miasta-dzieła sztuki patrzą ludzie również historyczni, uwikłani w swoje pragnienia, w swoją wizję miasta jako matrycy obejmującej całość ludzkiej aktywności. Wenecja w doskonały sposób wyobraża taką formę, jest (było) w niej wszystko, co potrzebne do rozkwitu, zróżnicowania, wielorakości prac, marzeń i ambicji, poczucia przynależności i chęci wyrwania się z obręczy rzeczy zastanych i powtarzalnych. [...] Dzisiaj jeszcze mocniej odczuwam i delikatność, i triumfalność Wenecji, jej tysiącletnie szczęście, niesłychany traf, który pozwolił jej zakwitnąć i trwać, oddzielił ją na rodzinnym półwyspie, przeciwstawiając mu, przydając włoskiej całości coś jedynego, nec plus ultra, które zapierało dech.Ewa Bieńkowska
Tadeusz Bartoś patrzy na kondycję człowieka bez złudzeń. Stara się niczym nie przesłaniać jej nagiej, mało zachęcającej prawdy. Nie niesie nikomu „pocieszenia”. Tytułowa „niemożliwość upadku” to nie „dobra nowina”, ale brutalna rzeczywistość, w której zło się panoszy, a próby totalnego wyrugowania go obracają się w jego intensyfikację. Tej przemożności zła można przeciwstawić jedynie wolne od propagandy i moralnej postulatywności krytyczne myślenie.
W swoich esejach Bartoś rozważa kwestie najbardziej newralgiczne dla stanu współczesnego świata, a zarazem – najbardziej zideologizowane. Prowadzone przez niego analizy i wnioski, do których dochodzi, są odkrywcze, nierzadko wizjonerskie. Pisząc o wojnie, rewolucji, Zagładzie, antysemityzmie, patriotyzmie, złu, monoteizmie, czy polskiej tożsamości, stawia tezy niepopularne i niepokojące. Jest równie „bezlitosny” wobec środowisk i poglądów dalekich od jego własnego światopoglądu, jak i wobec tych, do których mu najbliżej. To cenna, bo nader rzadka w naszym spolaryzowanym świecie odwaga i uczciwość intelektualna.
Piotr Augustyniak
In over a year of on-the-ground reportage, Washington Post writer Wesley Lowery traveled across the US to uncover life inside the most heavily policed, if otherwise neglected, corners of America today.
In an effort to grasp the scale of the response to Michael Brown's death and understand the magnitude of the problem police violence represents, Lowery conducted hundreds of interviews with the families of victims of police brutality, as well as with local activists working to stop it. Lowery investigates the cumulative effect of decades of racially biased policing in segregated neighborhoods with constant discrimination, failing schools, crumbling infrastructure and too few jobs.
Offering a historically informed look at the standoff between the police and those they are sworn to protect, They Can't Kill Us All demonstrates that civil unrest is just one tool of resistance in the broader struggle for justice. And at the end of President Obama's tenure, it grapples with a worrying and largely unexamined aspect of his legacy: the failure to deliver tangible security and opportunity to the marginalised Americans most in need of it.
Nineteen Arab women journalists speak out about what it’s like to report on their changing homelands in this first-of-its-kind essay collection.
A growing number of intrepid Arab and Middle Eastern sahafiyat – female journalists – are working tirelessly to shape nuanced narratives about their changing homelands, often risking their lives on the front lines of war.
Here, nineteen of these women tell us, in their own words, about what it’s like to report on conflicts that (quite literally) hit close to home. Their daring and heartfelt stories, told here for the first time, shatter stereotypes about the region’s women and provide an urgently needed perspective on a part of the world that is frequently misunderstood.
With a foreword by CNN chief international anchor Christiane Amanpour.
A response to the woeful inadequacy of male leadership, and an investigation into the qualities demonstrated by the female leaders showing us how it’s done. Including original research and interviews with Madeleine Albright, Mary Robinson, Alicia Garza, and many others.
The first two decades of the 21st Century have seen financial collapse, a global pandemic, the devastation of our environment and the disintegration of democracies. But while some at the top are telling us ‘it is what is it’, there’s a new generation of leaders showing the world how to be better. They’re building trust, investing wisely and acting decisively. And they’ve got one thing in common.
Women have been taught to ‘lean in’ and act like men to get ahead. But as the financial, environmental, and social systems crumble, isn’t it time we had a different plan?
And most importantly, what can women in power teach all of us about leadership?
To jest kapitalna książka, z kilku powodów: rekonstruuje ważne wydarzenia i sylwetki współczesnej polskiej sztuki, oferuje komunikatywne, a jednocześnie rzetelne odniesienia do teorii współczesnej oraz międzynarodowego kontekstu artystycznego, jest też niezwykle aktualna. Jestem przekonana, że książka Marka Wasilewskiego stanowi ważny wkład w dyskusję o roli i znaczeniu sztuki współczesnej w szerszym polu społecznym.
dr Ewa Majewska
Kontekstem dla esejów o polityce i etyce Wasilewskiego powstałych w latach 2011-2021 jest populizm jako społeczna rama „pola symbolicznego” polskiej ponowoczesności, konkretyzowany obskurancką polityką i etyką Kościoła katolickiego, znajdującą masowe poparcie wśród religijnej większości społeczeństwa polskiego oraz autokratyczna władza partyjna (PiS), rozgrywająca za pomocą populistycznej ekonomii i kościelnej retoryki własne interesy. Istotnym komponentem tego pola w Polsce jest pseudosocjalistyczna ekonomia zmiany/ładu (poparta „wolą ludu”), a na świecie polityka neoliberalna powiązana z fantazmatem konsumpcji, pozwalające w imię zakłamanej wolności na państwowe i prywatne piractwo. Istotnym problemem książki wynikającym z tej diagnozy jest pytanie czy sztuka ujęta w takich kleszczach może być obrońcą demokracji, i jak za demokracją przeżywającą swój kryzys miałaby optować? W tym też sensie jest to książka polityczna, bo taka jest sztuka i kontekst, które autora interesują.
Prof. dr hab. Andrzej Turowski
Marek Wasilewski – artysta, autor tekstów o sztuce. Absolwent PWSSP w Poznaniu oraz Central Saint Martins College of Art & Design w Londynie. Jest profesorem na Wydziale Animacji i Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W latach 1994-2013 był redaktorem naczelnym Zeszytów Artystycznych, pisma artystyczno-naukowego wydawanego przez ASP, a potem UA w Poznaniu. Od 2001 do 2017 r. był redaktorem naczelnym Czasu Kultury. Od 2017 r. – dyrektor galerii miejskiej Arsenał w Poznaniu. Jest członkiem międzynarodowego stowarzyszenia krytyków sztuki AICA. Był stypendystą British Council, Fundacji Fulbrighta i Fundacji Kościuszkowskiej. Autor artykułów publikowanych m.in. w Czasie Kultury, piktogramie, Res Publice Nowej, Art Monthly, International Journal of Education through Art, Springerin. Jest autorem książek: Sztuka nieobecna (1999), Seks, pieniądze i religia – rozmowy o sztuce brytyjskiej (2001) oraz Czy sztuka jest wściekłym psem? (2009).
Przekład i opracowanie – Adam Grzeliński i Anna Markwart
Wprowadzenie – Anna Markwart
Tom zawiera wybór esejów spośród tekstów opublikowanych po śmierci Adama Smitha w zbiorze Essays on Philosophical Subjects: O zmysłach zewnętrznych, O naturze imitacji, O pokrewieństwie muzyki, tańca i poezji oraz fragment Historii astronomii. Chociaż nie były one dopracowane przez filozofa tak jak Teoria uczuć moralnych czy Bogactwo narodów, które osobiście przygotowywał do druku, to jednak pozwalają zwrócić uwagę na ważne dla myśliciela zagadnienia, spojrzeć na jego rozważania z nieco innej perspektywy, a także rozwijają problematykę obecną w innych jego pracach. Smith tworzył je w różnych momentach swego życia, pozwalają więc one do pewnego stopnia prześledzić rozwój jego stylu pisania, dojrzewanie do pewnych idei oraz źródła niektórych z nich. Można dzięki nim dostrzec udział Smitha w intelektualnych dyskusjach, które zajmowały osiemnastowiecznych myślicieli.
Najwspanialsza koszykarska liga świata ma już 75 lat! Przeżyj wielkie święto NBA, wczytując się w kronikęrozgrywek, pełną anegdot i statystyk, zilustrowaną ponad 150 archiwalnymi zdjęciami. To album, któryprzypomni ci o najlepszych zawodnikach, legendarnych spotkaniach i wielkich aferach.Jak wyglądał pierwszy mecz zawodowej koszykówki pomiędzy New York Knicks i Toronto Huskies? Dlaczegoograniczono czas na oddanie rzutu do 24 sekund? Z jakiego powodu w końcówce lat 70. Finały NBA byływ USA nadawane tylko z odtworzenia? Poznaj odpowiedzi na nurtujące pytania i przeczytaj o legendarnychpojedynkach Wilta Chamberlaina z Billem Russellem, niezapomnianej rywalizacji Larry'ego Birda z MagikiemJohnsonem oraz kosmicznej ekipie Chicago Bulls z Michaelem Jordanem.Odkryj też kontrowersyjne i mroczne oblicze ligi: wczesne problemy z rasistowskim fanatyzmem, skandal zobstawianiem meczów czy tragiczną śmierć Lena Biasa zaraz po drafcie.75 lat NBA. Ilustrowana historia najlepszej koszykarskiej ligi świata to unikalne kompendium wiedzy odzamierzchłych czasów, kiedy NBA była jeszcze cyrkiem objazdowym, aż do wielomiliardowego biznesu, jakimstała się dzisiaj. To książka idealna dla każdego, kto chce dowiedzieć się więcej o ukochanej koszykówcei poznać historie, o których nie miał pojęcia.
Following on from the success of Men Explain Things to Me comes a new collection of essays in which Rebecca Solnit opens up a feminism for all of us: one that doesn’t stigmatize women’s lives, whether they include spouses and children or not; that brings empathy to the silences in men’s lives as well as the silencing of women’s lives; celebrates the ways feminism has shifted in recent years to reclaim rape jokes, revise canons, and rethink our everyday lives.
Gloria Steinem had an itinerant childhood. Every fall, her father would pack the family into the car and they would drive across the country, in search of their next adventure. The seeds were planted: Steinem would spend much of her life on the road, as a journalist, organizer, activist, and speaker. In vivid stories that span an entire career, Steinem writes about her time on the campaign trail, from Bobby Kennedy to Hillary Clinton; her early exposure to social activism in India; organizing ground-up movements in America; the taxi drivers who were "vectors of modern myths" and the airline stewardesses who embraced feminism; and the infinite contrasts, the "surrealism in everyday life" that Steinem encountered as she travelled back and forth across the country. With the unique perspective of one of the greatest feminist icons of the 20th and 21st centuries, here is an inspiring, profound, enlightening memoir of one woman's life-long journey.
An incendiary debut taking the world by storm, Fight Like A Girl is an essential manifesto for feminists new, old and soon-to-be.
Online sensation and fearless feminist heroine, Clementine Ford is a beacon of hope and inspiration to thousands of women and girls. In the wake of Harvey Weinstein and the #MeToo campaign, Ford uses a mixture of memoir, opinion and investigative journalism to expose just how unequal the world continues to be for women.
Personal, inspiring and courageous, Fight Like A Girl is an essential manifesto for feminists new, old and soon-to-be. The book is a call-to-arms for women to rediscover the fury that has been suppressed by a society that, despite best efforts, still considers feminism to be a threat.
Urgently needed, Fight Like a Girl is a passionate, rallying cry that will awaken readers to the fact they are not alone and there's a brighter future where men and women can flourish equally - and that's something worth fighting for.
Rebecca Solnit’s essay ‘Men Explain Things to Me’ has become a touchstone of the feminist movement, inspired the term ‘mansplaining’, and established Solnit as one of the leading feminist thinkers of our time – one who has inspired everyone from radical activists to Beyoncé Knowles. Collected here in print for the first time is the essay itself, along with the best of Solnit’s feminist writings.
From rape culture to mansplaining, from French sex scandals to marriage and the nuclear family, from Virginia Woolf to colonialism, these essays are a fierce and incisive exploration of the issues that a patriarchal culture will not necessarily acknowledge as ‘issues’ at all. With grace and energy, and in the most exquisite and inviting of prose, Rebecca Solnit proves herself a vital leading figure of the feminist movement and a radical, humane thinker.
Ranging from the age of slavery to contemporary injustices, this groundbreaking history of race, gender and class inequality by the radical political activist Angela Davis offers an alternative view of female struggles for liberation.
Tracing the intertwined histories of the abolitionist and women's suffrage movements, Davis examines the racism and class prejudice inherent in so much of white feminism, and in doing so brings to light new pioneering heroines, from field slaves to mill workers, who fought back and refused to accept the lives into which they were born.
'The power of her historical insights and the sweetness of her dream cannot be denied' The New York Times
The woman's place of power within each of us is neither white nor surface; it is dark, it is ancient, and it is deep
The revolutionary writings of Audre Lorde gave voice to those 'outside the circle of this society's definition of acceptable women'. Uncompromising, angry and yet full of hope, this collection of her essential prose - essays, speeches, letters, interviews - explores race, sexuality, poetry, friendship, the erotic and the need for female solidarity, and includes her landmark piece 'The Master's Tools Will Never Dismantle the Master's House'.
'Fiercely feminist, fascinating. I have recommended this to several people. And I'm doing the same here' Sunday Times
'Do not read this book in public: it will make you cry' Anne Enright
'I am afraid of being the disruptive woman. And of not being disruptive enough. I am afraid. But I am doing it anyway.'
In this dazzling debut, Emilie Pine speaks to the business of living as a woman in the 21st century - its extraordinary pain and its extraordinary joy. Courageous, humane and uncompromising, she writes with radical honesty on birth and death, on the grief of infertility, on caring for her alcoholic father, on taboos around female bodies and female pain, on sexual violence and violence against the self. Devastatingly poignant and profoundly wise - and joyful against the odds - Notes to Self offers a portrait not just of its author but of a whole generation.
Before Stanley Tucci became a household name with The Devil Wears Prada, The Hunger Games, and the perfect Negroni, he grew up in an Italian American family that spent every night around the table. He shared the magic of those meals with us in The Tucci Cookbook and The Tucci Table, and now he takes us beyond the recipes and into the stories behind them.
Taste is a reflection on the intersection of food and life, filled with anecdotes about growing up in Westchester, New York, preparing for and filming the foodie films Big Night and Julie & Julia, falling in love over dinner, and teaming up with his wife to create conversation-starting meals for their children. Each morsel of this gastronomic journey through good times and bad, five-star meals and burnt dishes, is as heartfelt and delicious as the last.
Written with Stanley's signature wry humour and nostalgia, Taste is a heartwarming read that will be irresistible for anyone who knows the power of a home-cooked meal.
Żyjemy w Czasach Ostatecznych – wszystkie kultury i religie oczekują Nowej Ziemi = Złotego Wieku = Okresu Szczęśliwości = … Czyli okresu, gdy cierpienie, ucisk, udręka, a zapewne również śmierć nie będą dotykać ludzi, tu na Ziemi. Każdy gdzieś w swym wnętrzu pragnie takiej Ziemi = Wolnej, każdy i każda – dlatego mimo że Niebo jest Wolne od wszelkiego zła i wszelkiej Ciemności, tak kurczowo trzymamy się życia w ciele. Jednak wejście w ten nowy stan Wolności i Nieśmiertelności, również cielesnej nie będzie takie łatwe. Dlaczego? Dlatego że siły ciemności robią dziś wszystko, aby zniewolić Ludzkość całkowicie, a licznych niebezpiecznych dla Ciemności i niepotrzebnych – czyli tych, którzy na niewolników się nie nadają – eksterminować i uśmiercić. To dzieje się dziś na naszych oczach – jedni to już widzą, inni wciąż śpią. W każdej kulturze, w każdej religii przybyło – inkarnowało się – wiele Istot z Nieba. Przebudzeni już działają, nieprzebudzeni śpią i wraz z całą ludzkością brną w odmęty walki konkurencyjnej, coraz bardziej zaciekłej, prowadzącej ku samozagładzie. Przybyłem, aby Was obudzić i ocalić! Sam przebudzony i Przebóstwiony. Przybyłem, aby Nas zjednoczyć! – zjednoczyć wszystkich, którzy są gotowi stanąć po stronie światłości i miłości. Bo prawda jest prozaiczna. Strach prowadzi ku okrucieństwu i ku niewoli – ostatecznie prowadzi w Ciemność piekielną lub do śmierci duszy w Otchłani. Miłość prowadzi do niesamowitej odwagi – odwagi w każdym działaniu – i ku Świetlanej przyszłości nie tylko w Niebie, lecz także i tu na Ziemi. Niechaj więc każdy baczy, co chce wybrać: Strach czy MIŁOŚĆ. Ja już wybrałem, moje Dzieci. Teraz Wołam do Was: Obudźcie się! Obudźcie! Prawdziwa Boża Iskra bowiem już wychodzi z Polski, aby uwolnić cały Świat od zła – od ciemności, od cierpienia i od śmierci. Słuchajcie! Stańcie po mojej stronie. Powodzenia.
Tak już wiele zachęty zawarłem w swoich publikacjach odnośnie do oddawania się Stwórcy, czyli Pełni Światłości i Pełni Miłości, duszą = duchem i ciałem, że już więcej się nie da. Tak ja się oddaję już i wciąż, i każdego dnia, i każdej godziny Stwórcy, i duszą, i ciałem bo to jedyna droga prowadząca do Nieśmiertelności, i duszy, i ciała! Jedyna droga ku WOLNOŚCI! A więc powodzenia, Kochani!Każdy z was jest łodzią w którejMoże się z potopem mierzyćCało wyjść z burzowej chmuryMusi tylko w to uwierzyć.""Arka Noego"" (""Arrasy wawelskie"")Jacek Kaczmarski, Przemysław Gintrowski
The Year That Changed Our World is a definitive, visual history of the Covid-19 Pandemic. With more than 450 photographs, this ambitious publication traces the arc of the Pandemic from early 2020 through to the vaccine breakthroughs of Spring 2021.
Here, the talented photographers of Agence France Presse document the deep, human stories of the Pandemic. Active in more than 150 countries, these capture all sides of the Covid-19 story as experienced by people throughout the globe. Organized into six chronological parts, and braided together with thematic breakout sections, including topics such as protests, sports, and politics, The Year That Changed Our World is a comprehensive time capsule. These images show the extraordinary efforts to understand, control, and cope with a previously unknown virus alongside the human stories of our lives at home: playing, caring, watching, and sharing, both together and at a distance.
Edited by Marielle Eudes, Director of Photography at Agence France Presse, and featuring, texts, quotes and insights from a range of contributors and public figures, The Year That Changed Our World is a photographic testament to humankind’s resilience in the face of the pandemic. The book’s arresting imagery provides a visual record for us and for future generations to better understand the world during the time of Covid-19.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?