Mija osiemdziesiąta rocznica śmierci Bolesława Leśmiana i zarazem sto czterdziesta rocznica jego urodzin. Mimo upływu lat twórczość autora Sadu rozstajnego (1912), Łąki (1920), Napoju cienistego (1936) oraz Dziejby leśnej (1938) fascynuje nadal. Więcej: fascynuje coraz bardziej! Dzisiaj mamy już pewność, że miejsce Leśmiana jest na szczycie Parnasu polskiej literatury, obok takich twórców jak Jan Kochanowski, Adam Mickiewicz, Cyprian Kamil Norwid czy Wisława Szymborska i Czesław Miłosz. A jednocześnie uświadamiamy sobie, że jego poezja ciągle i uporczywie wymyka się analizom i refleksjom literaturoznawczym; nie poddaje się też historycznoliterackiej kwalifikacji. Leśmian był zawsze poetą osobnym, za życia - prawie nieobecnym. W dwudziestoleciu międzywojennym uważano go za młodopolskiego epigona, nierozumiejącego współczesności. Wiele lat po śmierci poety Czesław Miłosz pisał: "Ważną nauką powinna być pomyłka mojego pokolenia co do Leśmiana, bo przesłonił go nam jego język młodopolski, a więc staroświecki (...), czyli byliśmy jak sprzedawca w sklepie konfekcji męskiej, który osądza dobro i zło według kroju ubrania". Być może jest tak, że to właśnie Leśmian przeniósł model wrażliwości literackiej polskiego modernizmu w przyszłość - w sposób najbardziej wiarygodny, najpełniejszy i najbardziej przejmujący. Poezja Leśmiana stawia pytania najbardziej fundamentalne. Dotyczą one istoty Boga, Miłości, Śmierci, Niebytu i Zaświatów. Dla twórcy Dwojga ludzieńków granice pomiędzy tymi pojęciami nie istnieją. W tej poezji Świat oraz Byt nie są warunkiem koniecznym dla zaistnienia Miłości. Kochankowie po śmierci "sił resztką dotrwali do wiosny, do lata,/ By powrócić na ziemię - lecz nie było już świata"... Z upływem lat poezja Leśmiana staje się coraz większą filozoficzną łamigłówką w poetyckim stanie skupienia. Ale przede wszystkim - budzi w nas ciągle, może nawet coraz intensywniej, egzystencjalny niepokój, rodzaj tęsknoty za światem ciszy i niebytu, których natury nie jesteśmy w stanie rozpoznać, chociaż wiemy, że istnieją i są na wyciągnięcie ręki. Poeta zbliża się w swojej twórczości do tej tajemnicy i to w stopniu, który był udziałem niewielu polskich pisarzy. Czyni to w sposób, który uwiarygodnia siłę poezji i siłę polskiego słowa, na zasadach, które on sam i na własny rachunek tworzy. Ten tom wierszy Bolesława Leśmiana, wraz z refleksją na ich temat najwybitniejszych polskich "leśmianologów", oddajemy do rąk Państwa - w nadziei, że wzbudzą one Państwa zachwyt i zainicjują refleksję: pytanie o... SENS. Andrzej Nowakowski
Lektura z opracowaniem to znakomita pomoc i inspiracja dla uczniów oraz nauczycieli. Tekst opatrzono wskazówkami interpretacyjnymi i hasłami ułatwiającymi nawigację po książce – dzięki nim łatwo znaleźć potrzebny w trakcie omawiania lektury fragment, zgromadzić materiały do wypracowań i ustnych wypowiedzi, zapamiętać najważniejsze informacje i utrwalić znajomość lektury. Zamieszczone na końcu książki opracowanie podporządkowano podstawie programowej. Zawiera ono ciekawy biogram autora, streszczenie, mapę mentalną, najważniejsze zagadnienia omawiane na lekcjach, a także wiele inspirujących informacji, podpowiedzi i zadań, dzięki którym czytanie lektury staje się twórczą przygodą.
Lektura z opracowaniem to znakomita pomoc i inspiracja dla uczniów oraz nauczycieli. Tekst opatrzono wskazówkami interpretacyjnymi i hasłami ułatwiającymi nawigację po książce – dzięki nim łatwo znaleźć potrzebny w trakcie omawiania lektury fragment, zgromadzić materiały do wypracowań i ustnych wypowiedzi, zapamiętać najważniejsze informacje i utrwalić znajomość lektury. Zamieszczone na końcu książki opracowanie podporządkowano podstawie programowej. Zawiera ono ciekawy biogram autora, streszczenie, mapę mentalną, najważniejsze zagadnienia omawiane na lekcjach, a także wiele inspirujących informacji, podpowiedzi i zadań, dzięki którym czytanie lektury staje się twórczą przygodą.
Sześć orientalnych baśni opowiedzianych przez jednego z najwybitniejszych polskich poetów i zilustrowanych przez jednego z najważniejszych przedstawicieli polskiej szkoły plakatu.
Młody perski książę wsiada na zaklętego drewnianego rumaka i znika w obłokach. Zanim odkryje, jak wylądować, doleci aż do Bengalu.
Pewien rybak wyławia z morza miedzianą szkatułkę; kiedy ją otworzy, okaże się, że lepiej było tego nie robić.
Afrykański czarnoksiężnik przybywa do Chin, by odnaleźć jedynego człowieka, który może wydobyć z podziemi cudowną lampę…
Pamiętacie te historie?
Trzeba bardzo natężyć uwagę, aby od początku do końca wysłuchać tych baśni. Są to bowiem baśnie pełne zdarzeń niespodzianych i cudów niesłychanych. Nieuważnemu i nieostrożnemu słuchaczowi łatwo zabłąkać się w nich tak samo, jak się pewien chłopiec zabłąkał w lesie czarodziejskim. O północy wszystkie ścieżki i drogi tego dziwnego lasu zaczęły ze śmiechem skakać i pląsać i rozpląsane uciekały przed chłopcem, ile razy chciał na jedną z nich nastąpić nogą, ażeby po niej wrócić do domu. Trzeba być bardzo uważnym wówczas, kiedy się wchodzi do czarodziejskiego lasu, albo wówczas, kiedy się słucha naprawdę czarodziejskich baśni. Nawet królowie perscy, arabscy i indyjscy natężali swoją królewską uwagę, gdy im opowiadano te dziwne i straszne, i osobliwe, i niepojęte baśni.
OTWÓRZ SIĘ, SEZAMIE PEŁEN ZDARZEŃ NIESPODZIANYCH I CUDÓW NIESŁYSZANYCH!Zaklęty rumak unosi perskiego księcia aż do Bengalu. Czy Firuz-Szach zdobędzie serce tamtejszej księżniczki? Biedak Ali-Baba trafia do skalnej groty wypełnionej łupami. Czy umknie przed złością czterdziestu zbójców? Pracowity rybak wyławia z morza niepozorną szkatułkę. Czy otwierając ją, odmieni los króla Wysp Hebanowych? Młody nicpoń Aladyn staje się nagle posiadaczem cudownej lampy. Czy grozi mu zemsta potężnego czarodzieja? Pięknej Parysady nic nie potrafi zasmucić. Co sprawi, że wreszcie zapłacze?SZEŚĆ WSPANIAŁYCH ORIENTALNYCH BAŚNI SPOD PIÓRA POETY, KTÓRY JAK NIKT CZAROWAŁ SŁOWEM.
Klechdy sezamowe po raz pierwszy wydano 1913 r. Dla wielu czytelników to jedna z najpiękniejszych książek dzieciństwa – pełna czarujących legend i magicznych baśni, którą charakteryzuje ogromna doza poetyckości, a jedną z najsłynniejszych opowieści jest z całą pewnością baśń o Aladynie (Ala Ad-Dinie). Klechdy sezamowe Bolesława Leśmiana trafiły do nowego kanonu lektur, uzupełniając spis lektur w klasach 4-6 szkoły podstawowej.
Klechdy sezamowe"" zostały wydane w 1913 roku i wpisały się do kanonu polskiej literatury dziecięcej. Od dziesięcioleci uważane są za najpiękniejsze, najbardziej nowatorskie i najoryginalniejsze opracowanie bajek wschodu. W skład zbioru wchodzą: Ali Baba i czterdziestu zbójców, Baśń o Aladynie i o lampie cudownej, Baśń o rumaku zaklętym, O pięknej Parysadzie i o Ptaku Bulbulezarze, Opowiadaie króla Wysp Hebanowych, Rybak i geniusz. Bajki wyróżniają się nie tylko żywą narracją i piękna poetycką prozą, ale także jasnym przekazem moralnym oraz mistrzowską analizą psychologiczną postaci. Obdarzone są magnetyczną siłą stylu Leśmiana. Od pokoleń bawią dzieci i uczą piękna języka polskiego. Lektura uzupełniająca w klasach I-III.
Opowieści na których wychowały się pokolenia Polaków.Walczący z przebiegłym czarnoksiężnikiem książę Firuz Szach, skromny Ali Baba i jego sprytna niewolnica Morgana czy zakochany w Badrulbudurze Aladyn to tylko niektórzy bohaterowie tych przepięknych opowieści. Opowieści, w których szara rzeczywistość miesza się z magią, w których zwykłe wyprawy zamieniają się w niesamowite, barwne przygody i w których nagrodą za trudy jest zawsze spełnienie marzeń. A marzenia o szczęściu, bogactwie, zdrowiu, miłości to skarb największy ze wszystkich. I przez wszystkich upragniony.
Ostatni zbiór wierszy Bolesława Leśmiana, wydany w 1936 r. Zawiera wiele znanych utworów, jak Mimochodem, Bałwan ze śniegu, Śnigrobek, Znikomek. Część z nich stała się tekstami dla muzyków w czasach współczesnych. Nasze wydanie ma taki sam układ, jak oryginalne wydanie, jak także pozostała przedwojenna ortografia i interpunkcja. Poprawiliśmy jedynie literówki w druku I wydania.
Drugi, najbardziej znany tom poezji Bolesława Leśmiana, który ukazał się w 1920 w Warszawie. W tomiku znalazły się słynne ballady, takie jak Świdryga i Midryga czy Dusiołek, jak także najsłynniejszy cykl Leśmianowskich erotyków W malinowym chruśniaku. Nasze wydanie ma oryginalny układ, taki sam, jak tomik z 1920r. oraz oryginalną ortografię i interpunkcję.
Debiutancki tom poezji Bolesława Leśmiana, który ukazał się w 1912 r. w serii ""Pod znakiem poetów"". Do najcenniejszych zawartych w nim utworów należą Zielona godzina oraz Nieznana podróż Sindbada-żeglarza. Cały tom ma charakter neoromantyczny. Nasze wydanie ma oryginalny układ, taki sam, jak tomik z 1912 r. oraz oryginalną ortografię i interpunkcję.
"Bolesław Leśmian (właśc. Lesman) (1877-1937) poeta, prozaik, eseista, krytyk literacki. Urodził się w inteligenckiej, zasymilowanej rodzinie żydowskiej, ojciec wywodził się z rodziny księgarskiej, a matka prawniczej. Przyszły poeta młodosść spędził na Ukrainie, w Kijowie, tam ukończył gimnazjum klasyczne, a następnie prawo na Uniwersytecie św. Włodzimierza. Leśmian jest uważany za największego nowatora polskiej poezji XX wieku. Był również współzałożycielem i reżyserem Teatru Artystycznego w Warszawie, a w latach 1918-1934 pracował jako rejent w Hrubieszowie i Zamościu. Poeta zmarł 5 listopada 1937 r., przyczyną śmierci był zawał serca, pochowano go na warszawskich Powązkach.Twórczość Leśmiana jest niezwykle nowatorska jak na ówczesne czasy, jej charakterystycznymi cechami są wrażeniowość i intuicyjność. Poezja jest dla Leśmianamową pierwotną, ponieważ cechy twórcy poezji utożsamia on z cechami charakterystycznymi dla człowieka pierwotnego. Szczególną uwagę należy zwrócić równieżna język prezentowanych utworów, gdyż poeta nierzadko tworzył swój własny, prywatny język, obfitujący w neologizmy i kreacje językowe. W niniejszym zbiorze znajdują się utwory pochodzące z tomów: Sad rozstajny, Łąka, Napój cienisty, Dziejba leśna."
Baśń o Aladynie i o lampie cudownej, B. Leśmian, br., z oprac., A5, 88 str. (zielona seria) Dzięki serii lektura z opracowaniem, będziesz zawsze dobrze przygotowany: do lekcji, sprawdzianu, klasówki i matury! Pełen tekst lektury wraz z komentarzami umieszczonymi na marginesach oraz rzeczowe, przydatne opracowanie lektury. Opracowanie zawiera biografię autora, streszczenie tekstu lektury, charakterystykę postaci, wykaz najważniejszych motywów i nawiązań, zbiór komentarzy do tekstu wraz z numerami stron. Szczegółowa opowieść o tym, jakim sposobem Aladyn został właścicielem lampy cudownej.
Klechdy sezamowe - Bolesław Leśmian.
Czyta Hanna Kinder-Kiss
5 godzin 53 minuty
Niezwykłe opowieści, gdzie rzeczywistość miesza się z magią, wyprawy zmieniają się w fantazyjne przygody, a nagrodą za trudy są spełnione marzenia. Odnajdziemy rozwikłanie zagadki kolorowych ryb z baśni "Rybak i geniusz", podniebne podróże na Rumaku Zaklętym, historię królewny Parysady, oraz niezwykłego ptaka Bulbulezara.
Legendy warszawskie - Artur Oppman.
Czyta Wojciech Adamczyk.
1 godzina 34 minuty
Warszawa, kryje w sobie setki tajemnic. Z jej wieloma zakątkami związane są piękne legendy: ?Syrena? ?Kościół Panny Marii? ?Bazyliszek? ?Zbójcy? ?Złota Kaczka?. W tajemniczy klimat legend wprowadza nas ciepły głos Wojciecha Adamczyka. Poznajemy dawne oblicze naszej stolicy. Książka do słuchania nie tylko dla dzieci.
Ali Baba i czterdziestu zbójców - Bolesław Leśmian.
Czyta Hanna Kinder-Kiss
5 godzin 14 minut
Baśnie arabskie z cyklu ?Baśnie tysiąca i jednej nocy? w znakomitym opracowaniu Bolesława Leśmiana. Urzekające obrazy Bliskiego Wschodu, legendarne postacie i niesamowite przygody. Bolesław Leśmian zafascynowany orientem ukazuje obyczaje, mądrość, kulturę i filozofię Wschodu.
BolesławLeśmian, Ali Baba i czterdziestu zbójców, : Autor wyczarowuje urzekajace obrazy Dalekiego Wschodu, legendarne postacie i niesamowite przygody. Bogactwo i giętkość języka sprawia, że dla każdego lektura leśmianowskich baśni będzie niezapomnianym, pobudzającym wyobrażnię przeżyciem.
Klechdy napisane przez Bolesława Leśmiana zachwycają poetyckim językiem, przepełnionymi magią stronami i subtelnym humorem.Oto jak Sezam otwiera się przed nami orientalny, baśniowy świat, pełen niesłychanych dziwów, niebezpieczeństw i niespodziewanych wydarzeń.Piękne ilustracje do zebranych tutaj utworów stworzyła Maria Brzozowska.
Dziejba leśna to ostatni tom poezji Bolesława Leśmiana. Pośmiertnie zebrany i wydany przez Alfreda Toma z rozproszonych źródeł oraz rękopisów w 1938 roku. Zawiera zarówno ostatnie dzieła autora, jak i te starsze, wcześniej niepublikowane.Bolesław Leśmian tworzył nowatorskie i oryginalne wiersze z charakterystycznymi dla siebie neologizmami leśmianizmami. Czerpał z twórczości baroku, romantyzmu i Młodej Polski. Unowocześnił balladę, stosował ironię i wskrzesił świat fantastyczny. Choć niedoceniany za życia, obecnie jest jednym z najbardziej cenionych poetów dwudziestolecia międzywojennego. Mimo, że historia wywarła wpływ na jego życie, nie porusza jej w swojej twórczości, całkowicie poświęcając się tematyce ludzkiej egzystencji, boga, erotyzmu i miłości.
Zbiór wierszy wydany w oryginale w 1936 roku. Zawarte w tym tomiku wiersze są głównie o tematyce filozoficznej, ale przewija się w nich też motyw snów i marzeń. Bogata kolorystyka kwiatowa, dodatkowo drzeworyty Zamościa. Idealny pomysł na prezent.
Jest to część tylko puścizny pośmiertnej Autora: obok kilku utworów dramatycznych, szeregu opowieści baśniowych i essayów zachowała się znaczna ilość wierszy, pisanych w ciągu lat czterdziestu, lecz nie zawartych w żadnym z istniejących zbiorów.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?