Duch Święty nadal działa z mocą w Kościele, a Jego działanie wydaje obfite owoce, jeśli jesteśmy skłonni otworzyć się na Jego odnawiającą moc. Dlatego jest ważne, aby każdy z nas Go poznał, nawiązał z Nim relację i poddał się Jego przewodnictwu.
Droga do integralności Benedykt XVI, odwołując się do Augustynowego określenia Societas Spiritus, przypomina o nierozerwalnym związku między Duchem Chrystusa a Jego mistycznym Ciałem, którym jest Kościół. Związek ten nie jest tylko pewną abstrakcją, ale ma wymiar praktyczny. Człowiek otwierający się na Ducha dostrzega wspaniałą perspektywę, jaka się przed nim roztacza: perspektywę jedności, miłości oraz wolności.
Przyjście Ducha Świętego, Jego posłanie przez Ojca i Syna, jest uleczeniem katastrofy rozpadu społecznego. Duch Święty zostaje posłany do Kościoła, aby przynieść w świat nowy wymiar wspólnoty i komunikacji.
ks. prof. Robert J. Woźniak
W łączności z Maryją, Matką Bolesną, przejdziemy, o Jezu, tę drogę krzyżową, którąś odbył, aby na Kalwarii dokonać naszego odkupienia. Oby rozważanie tych głownych tajemnic Twojej Męki napełniło nasze serca skruchą za grzechy i wdzięcznością za Twoją wielką dla nas miłość.
Niepowtarzalna seria książek Benedykta XVI Odkryj bogactwo myśli i wiary Josepha Ratzingera. Poznaj poruszające refleksje i wnikliwe diagnozy jednego z najwybitniejszych teologów naszych czasów.
W tym unikatowym zbiorze papież odpowiada na pytania nurtujące każdego wierzącego i dotyka tematów fundamentalnych, miedzy innymi:
Jaka jest rola rozumu w życiu wiary? Na czym polega misja Kościoła w dzisiejszym świecie? Jaka jest prawda o przeznaczeniu człowieka? Czy kryzys wiary widoczny w społeczeństwach Zachodu jest zapowiedzią odnowy? Jak pojąć fakt, że Bóg stanął przed człowiekiem jako bezbronne Dziecko? Dlaczego zmartwychwstanie Jezusa przeobraziło cały wszechświat? Czym są wolność, kościelna wspólnota i jak zaspokajać w sobie głód Boga? Seria książek Benedykta XVI przybliża nas do zrozumienia tajemnic wiary i kondycji współczesnego świata.
Ratzinger mocno stąpa po ziemi, a jego myśl jest zakorzeniona w konkrecie chwili. Ujawnia się on jako prawdziwy teolog, którego zadaniem jest nie tylko kontemplacja rzeczywistości wiecznej, ale też mądre i głębokie widzenie obecnego stanu rzeczy.
ks. prof. Robert J. Woźniak
Po Maryi, będącej czystym odblaskiem światła Chrystusa, Chrystusową prawdę przekazują nam apostołowie słowem i własnym świadectwem. Ich misja nie jest jednak odosobniona, ale wpisana w tajemnicę komunii obejmującej cały Lud Boży i urzeczywistniającej się stopniowo, od Starego do Nowego Przymierza.Papieskie rozważania o najbliższych przyjaciołach JezusaPrzyjęcie królestwa Bożego jest coraz częściej postrzegane z perspektywy indywidualistycznej. Benedykt XVI, przyglądając się początkom działalności Chrystusa, podkreślił, że Jego wolą było ustanowienie wspólnoty przymierza zgromadzenie Ludu Bożego. To pragnienie znalazło wyraz w powołaniu Dwunastu.Warto nieustannie powracać do źródeł i wpatrywać się w przykład tych, którzy jako pierwsi zdecydowali się zostawić wszystko i odpowiedzieć na wezwanie Jezusa: Pójdźcie za Mną, a sprawię, że staniecie się rybakami ludzi.Chrystus jest zawsze obecny w Kościele zbudowanym na fundamencie apostołów, żyje w sukcesji apostołów. I ta Jego obecność we wspólnocie, w której On sam daje się nam zawsze, jest źródłem naszej radości. Tak, Chrystus jest z nami, królestwo Boże nadchodzi.
List autorstwa Benedykta XVI O przyczynach kryzysu Kościoła, w którym obszernie przedstawia on podstawy kryzysu, jaki dotknął Kościół w ostatnich dziesięcioleciach, szczególnie w sferze seksualnej.Poszukując przyczyn tego kryzysu Ojciec Święty wskazuje na częsty brak wiary w rzeczywistą obecność Boga w Kościele i świecie (także wśród wysokich rangą duchownych!) oraz na faktyczne odrzucenie odwiecznych, Boskich praw moralnych. Zdaniem papieża emeryta, do przyczyn obecnych skandali zaliczyć należy m.in. odrzucenie tradycji na rzecz nowocześnie pojmowanego Kościoła czy idee seksualnej rewolucji lat '60, które przeniknęły w struktury Kościoła.Benedykt XVI ujawnia także problem homoseksualnych sieci, które zawiązały się w części seminariów duchownych. List Benedykta XVI, pierwotnie opublikowany w bawarskim katolickim piśmie Klerusblatt, wywołał wielkie poruszenie na całym świecie i stał się fundamentalnym drogowskazem dla tych katolików, którzy wśród panującego zamętu dochowują wierności tradycyjnemu nauczaniu Kościoła.
Adhortacja ukazała się dwa lata po Synodzie Biskupów, którego tematem przewodnim było Słowo Boże w życiu i misji Kościoła. Papież podkreśla, że Bóg mówi nie tylko przez Biblię, ale przede wszystkim przez Swego Syna, Jezusa Chrystusa, a także przez innych ludzi, Magisterium Kościoła, Tradycję. Część pierwsza dokumentu poświęcona jest naturze słowa Bożego, a dwie następne precyzują znaczenie słowa Bożego w relacji do Kościoła i świata.
Na publikację składają się: List apostolski w formie motu proprio Benedykta XVI Porta Fidei, ogłaszający rok wiary, tekst Noty Kongregacji Nauki Wiary na Rok Wiary (Watykan, 7 stycznia 2012 r.), która ma dać kościołowi oraz wiernym pewne wskazania, jak przeżyć ten rok wiary w sposób najbardziej efektywny i właściwy, w służbie wiary i ewangelizacji, oraz ogólnopolskie przedsięwzięcia duszpasterskie związane z ogłoszonym Rokiem Wiary 2012/2013.
Tytuł Boża Rodzicielka jest podstawowym tytułem, którym wspólnota wierzących od zawsze czci Najświętszą Maryję Pannę. Wszystkie inne tytuły przypisywane Maryi mają uzasadnienie w tym, że jest Matką Odkupiciela, stworzeniem ludzkim wybranym przez Boga do wypełnienia planu zbawienia.Głębokie refleksje o Matce ZbawicielaNiemal od początku istnienia chrześcijaństwa wyjątkową rolę w Kościele odgrywa kult Maryi. Joseph Ratzinger przygląda się temu zagadnieniu w sposób przenikliwy i rozważa je w świetle tekstów biblijnych i pism Ojców. Wpatruje się w rozmaite oblicza Matki Boga i z dużą wrażliwością je opisuje. Przypomina, że dla człowieka obarczonego doświadczeniem kryzysu cywilizacyjnego Maryja może stać się przede wszystkim realnym znakiem odświeżającej radości spowodowanej bliskością Boga Słowa, które stało się ciałem.Maryja rozjaśnia zadania wyznaczone przez Stwórcę każdej kobiecie, broni jej równości i godności wobec mężczyzny. Jej Dziewictwo i Macierzyństwo nadają tajemnicy kobiety najwyższe znaczenie. Jest ona kwintesencją biblijnej kobiecości; wcieleniem odwagi i posłuszeństwa, kontemplacji i czynu.Ks. prof. Jerzy Szymik, autor książki Theologia Benedicta
Nawet wśród ludzi wierzących szerzy się poczucie, które mają zapewne pasażerowie tonącego statku: wierzący pytają siebie, czy wiara chrześcijańska ma jeszcze przyszłość i czy w wyniku duchowego rozwoju nie stała się już przestarzała.
Wnikliwa diagnoza współczesnej kondycji wiary
Gwałtowny postęp cywilizacyjny przyćmił wartość wiary, która dziś wydaje się już niepotrzebna. Wyrafinowana technika pozwala pokonywać coraz trudniejsze przeszkody. Zanurzony w teraźniejszości człowiek czuje się pewny siebie.
Joseph Ratzinger w pięciu wykładach radiowych z lat 1969–1970 postawił pytanie o miejsce wiary i Kościoła we współczesnym świecie. W swoich przenikliwych rozmyślaniach – nadal aktualnych mimo upływu pięćdziesięciu lat – kreśli obraz przyszłości, w której wiara stanie się jedynym punktem odniesienia w świecie pozbawionym punktów orientacyjnych. Wizja Ratzingera daje nadzieję. Kryzys wiary widoczny w społeczeństwach Zachodu i odarcie Kościoła z oznak potęgi i blichtru są według niego zapowiedzią odnowy.
Kościół nie będzie już zapewne tak wielką siłą społeczną, jaką był dotąd, ale rozkwitnie na nowo i będzie ojczyzną, która daje ludziom życie i nadzieję sięgającą poza granicę śmierci.
Zazwyczaj Bóg jest daleko od naszego życia, od naszych myśli, od naszego działania. Przychodząc, zbliżył się do nas, i my powinniśmy przyzwyczajać się do przebywania z Nim. Dlatego też przyjście Pana ma na celu nauczyć nas patrzeć oczami Boga i umiłować koleje losu, świat i wszystko, co nas otacza.Papieskie rozmyślania o oczekiwaniu i obecnościPragnienie osiągnięcia pełni jest na trwałe wpisane w ludzkie serce. Jedyną właściwą odpowiedzią na tę dojmującą tęsknotę jest Bóg. Papież Benedykt XVI przypomina, że chrześcijanie oczekują powtórnego przyjścia Pana, jednocześnie już żyjąc tym, czego się spodziewają. Ufność Bożemu Słowu pozwala uczestniczyć w rzeczywistości nadchodzącego Królestwa. Nie trzeba go zdobywać, wystarczy je przyjąć. Bóg sam objawia się człowiekowi, ukazując oblicze pełne łaski i miłosierdzia.Rozważania Benedykta XVI uświadamiają prawdę o przeznaczeniu człowieka i wskazują, że w każdym ludzkim wnętrzu mieszka Duch, który wspiera nasze nieporadne modlitwy i nieustannie woła: Przyjdź, Panie Jezu!.Przyjdź, daj moc światłu i dobru. Przyjdź tam, gdzie panuje kłamstwo, nieznajomość Boga, przemoc i niesprawiedliwość.Przyjdź, Panie Jezu, daj siłę dobru w świecie i pomóż nam nieść Twoje światło, czynić pokój, być świadkami prawdy. Przyjdź, Panie Jezu!
Przez zmartwychwstanie Jezusa samo światło zostaje stworzone na nowo. On pociąga nas wszystkich za sobą do nowego życia zmartwychwstania i zwycięża wszelkie ciemności. On jest nowym dniem Boga dla nas wszystkich.Poruszające medytacje Benedykta XVIW czasach duchowego zamętu Benedykt XVI wyjaśnia głęboki sens najważniejszego momentu w historii. Jego rozważania poświęcone są centralnemu wydarzeniu, które przeobraziło radykalnie cały wszechświat zmartwychwstaniu Jezusa. Głoszona przez niego prawda ma swoje źródło w osobistym doświadczeniu spotkania ze Zmartwychwstałym w Słowie i Sakramencie, a także w wierze poszukującej zrozumienia. Ojciec Święty pokazuje, że blask poranka wielkanocnego jest jedynym prawdziwym źródłem światła w życiu każdego chrześcijanina.Życie jest silniejsze niż śmierć. Dobro jest silniejsze niż zło. Miłość jest silniejsza od nienawiści. Prawda jest silniejsza od kłamstwa. Ciemność minionych dni zostaje rozproszona w chwili, gdy Jezus wstaje z grobu i sam staje się czystym światłem Boga.
Bóg uczynił ze swego jedynego Syna dar dla nas, przyjął nasze człowieczeństwo, by dać nam swoje Bóstwo. Tajemnica Wcielenia wskazuje, że Bóg nie dał nam czegoś, lecz dał samego siebie w swoim Synu Jednorodzonym.
Poruszające rozważania Benedykta XVI
W swoich przemówieniach i homiliach Benedykt XVI wielokrotnie rozważał tajemnicę Wcielenia. Próbując przybliżyć do niej wiernych, w prostych i zarazem przejmujących słowach odsłaniał głębię i majestat wydarzenia wymykającego się ludzkiej wyobraźni. Jak bowiem pojąć fakt, że Bóg stanął przed człowiekiem jako bezbronne Dziecko? Jak zrozumieć, że Prawda i Dobro, poszukiwane przez pokolenia, objawiły się w słabym Niemowlęciu?
Medytacje Benedykta XVI przygotowują nas do przejścia od zachwytu nad cudem Wcielenia do prawdziwej kontemplacji, której owocami są głęboka nadzieja i radość.
Pragniemy, aby ta radość nas dotknęła: istnieje prawda. Istnieje czyste dobro. Istnieje czyste światło. Bóg jest dobry i On jest najwyższą mocą ponad wszystkimi mocami. Z tego powinniśmy się po prostu tej nocy radować razem z aniołami i pasterzami.
Prawda znaczy coś więcej niż wiedza: poznanie prawdy prowadzi nas do odkrycia dobra. Prawda przemawia do całego człowieka i zachęca nas, byśmy na nią odpowiedzieli całym naszym istnieniem.PONADCZASOWE WYKŁADY JEDNEGO Z NAJWIĘKSZYCH MYŚLICIELI NASZYCH CZASÓWJoseph Ratzinger po objęciu Stolicy Piotrowej nie stracił niczego z przenikliwości, którą wyróżniał się jako młody teolog, biskup, kardynał i Prefekt Kongregacji Nauki Wiary. Świadectwem tego są wykłady, które Benedykt XVI wygłosił podczas swojego pontyfikatu. Zachwycają jasnością i precyzją przekazu - widać w nich myśliciela, którego wielkość polega na prostym ujmowaniu rzeczy najtrudniejszych.Benedykt XVI podejmuje kluczowe pytania, z którymi zmaga się nasza cywilizacja: Jaka jest rola rozumu w życiu wiary? Na czym polega misja Kościoła w dzisiejszym świecie? Gdzie szukać kryterium podejmowania decyzji w życiu publicznym? Jak wreszcie w świecie płynnych wartości odkrywać prawdę i uczynić ją centrum swojego życia?Ratzinger mocno stąpa po ziemi, a jego myśl jest zakorzeniona w konkrecie chwili. Ujawnia się on jako prawdziwy teolog, którego zadaniem jest nie tylko kontemplacja rzeczywistości wiecznej, ale też mądre i głębokie widzenie obecnego stanu rzeczy.Ks. prof. Robert J. Woźniak
Prawda znaczy coś więcej niż wiedza: poznanie prawdy prowadzi nas do odkrycia dobra. Prawda przemawia do całego człowieka i zachęca nas, byśmy na nią odpowiedzieli całym naszym istnieniem.Joseph Ratzinger po objęciu Stolicy Piotrowej nie stracił niczego z przenikliwości, którą wyróżniał się jako młody teolog, biskup, kardynał i Prefekt Kongregacji Nauki Wiary. Świadectwem tego są wykłady, które Benedykt XVI wygłosił podczas swojego pontyfikatu. Zachwycają jasnością i precyzją przekazu - widać w nich myśliciela, którego wielkość polega na prostym ujmowaniu rzeczy najtrudniejszych.Benedykt XVI podejmuje kluczowe pytania, z którymi zmaga się nasza cywilizacja: Jaka jest rola rozumu w życiu wiary? Na czym polega misja Kościoła w dzisiejszym świecie? Gdzie szukać kryterium podejmowania decyzji w życiu publicznym? Jak wreszcie w świecie płynnych wartości odkrywać prawdę i uczynić ją centrum swojego życia?Ratzinger mocno stąpa po ziemi, a jego myśl jest zakorzeniona w konkrecie chwili. Ujawnia się on jako prawdziwy teolog, którego zadaniem jest nie tylko kontemplacja rzeczywistości wiecznej, ale też mądre i głębokie widzenie obecnego stanu rzeczy.Ks. prof. Robert J. Woźniak
Po 18 latach od ukazania się encykliki Jana Pawła II Centesimus annus z 1991 r. papież Benedykt XVI opublikował swą trzecią a pierwszą społeczną encyklikę poświęconą aktualnym problemom współczesności. Ukazuje się ona, podobnie jak poprzednie encykliki społeczne, w ważnej dla dzisiejszego świata chwili, w czasie groźnego dla jego przyszłości kryzysu, nie tylko co wydaje się, iż nie wszyscy dostrzegają ekonomicznego, ale także kulturowego i moralnego. Ojciec św. mówi o rozwoju ludzkim w miłości i prawdzie, czyli w relacji bezinteresownego otwarcia na potrzeby innych. Tak miłość, jak prawda są najlepszą drogą do pokonywania trudności na drodze życia.Obok tekstu encykliki czytelnika zapewne zainteresują komentarze do encykliki autorstwa ks. prof. Jana Kruciny i ks. prof. Piotra Niteckiego.
Bestsellerowe rozmyślania Benedykta XVI o fundamentach wiary chrześcijańskiej. Jezus z Nazaretu to lektura obowiązkowa nie tylko dla wierzących. Benedykt XVI szuka odpowiedzi na pytanie, kim był Jezus i co znaczy Jego osoba dla każdego z nas. Udowadnia, że nadzieja, jaką niesie Chrystus, w starciu z współczesnymi wyzwaniami nie traci nic na swej aktualności. W części Od chrztu w Jordanie do Przemienienia Ratzinger tłumaczy sens publicznego życia Jezusa. Przywołuje takie wydarzenia, jak chrzest, kuszenie na pustyni, posłanie uczniów. Rozmyśla nad Kazaniem na górze, Modlitwą Pańską, przypowieściami, analizuje wielkie ewangeliczne obrazy. Siła tej refleksji leży w tym, że oparta na mocnych biblijnych podstawach, rzetelna historycznie i teologicznie, jest zarazem bardzo osobista, jako owoc wewnętrznej drogi autora. Książka ta – wyznaje papież w Przedmowie – nie jest wypowiedzią Nauczycielskiego Urzędu, lecz stanowi wynik mojego szukania „oblicza Pana”.
W pierwszej z zebranych w tej książce rozpraw teologicznych kardynał Ratzinger – wychodząc od modlitewnej rozmowy wcielonego Syna z Ojcem – pokazuje, że do serca Syna nie można się zbliżyć inaczej, jak tylko poprzez uczestniczenie w Jego modlitwie. Jej podmiotem nie są jednak ostatecznie poszczególne jednostki, lecz communio, wspólnota kościelna, która powstała z Przebitego. W drugiej części, napisanej w formie kazań, autor mówi o tajemnicy paschalnej – tajemnicy krzyża, zstąpienia do piekieł, Zmartwychwstania – nawiązując do tekstów Starego i Nowego Testamentu, ale przede wszystkim nieustannie patrząc na odsłaniającą sens dziejów świata tajemnicę Wielkanocy.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?