W książce została przedstawiona filozoficzna (metafizyczna) teoria kreacjonizmu, która powstała w oparciu o analizę realnie istniejących rzeczy dostępnych ludzkiemu doświadczeniu. Głosi ona, że świat nie powstał z jakiegoś wcześniej istniejącego substratu (praelementu, materii pierwszej, idei, chaosu, energii itp.), lecz w całości został powołany przez Stwórcę do istnienia aktem intelektu i woli, i z nich wyprowadzony.Teoria stworzenia ex nihilo była nieobecna w interpretacjach filozofów starożytnych, a także i średniowiecznych. Wynikało to z powszechnej obowiązywalności zasady wyjaśniania wszelkiego typu powstawania, która głosiła, że z niczego nic nie powstaje (ex nihilo nihil fit) oraz z apriorycznego przekonania o odwiecznym istnieniu świata jako całości. Dopiero odkrycie i wyodrębnienie na terenie filozofii przyczyny sprawczej stwórczej jako ostatecznej przyczyny istnienia świata, co nastąpiło dopiero w XIII wieku za sprawą Tomasza z Akwinu, dało podstawę do sformułowania filozoficznej teorii creatio ex nihilo i otworzyło drogę do nowej, niespotykanej dotąd na terenie filozofii, interpretacji rzeczywistości. W książce zostały przywołane argumenty za zasadnością i racjonalnością filozoficznego kreacjonizmu oraz ukazane konsekwencje dla rozumienia całej rzeczywistości. Druga część książki zawiera dyskusję prowadzoną przez przyrodników, a także i filozofów z teorią ewolucji, pozwalając ukazać trudności, w jakie wikła się hipoteza ewolucjonizmu. Przegląd paradoksów ewolucjonizmu i argumentów za stworzeniem świata ex nihilo ukazuje znaczenie dalszych badań nad genezą świata i człowieka oraz niezbywalne kompetencje filozofii.
Celem tej publikacji, z serii ""Zeszyty z metafizyki"" jest wprowadzenie Czytelnika w nową kulturowo-filozoficzną sytuację, z jaką spotyka się w filozofii współczesnej, gdy podejmuje studia z metafizyki realistycznej. W pierwszej części ""Zeszytu"" został przedstawiony zarys metafizyki realistycznej, która wyróżnia się autonomią tak co do przedmiotu badań, jak i co do metody oraz celu. Jest typem poznania, które funduje wiedzę rozumiejącą i mądrościową. W drugiej części ""Zeszytu"" zostały ukazane dzieje i przyczyny wyodrębnienia się ontologii, jako odrębnej obok metafizyki dyscypliny, oraz omówione różnorodne typy nowożytnych i współczesnych ontologii. Czytelnik może zatem dowiedzieć się, że to, co dziś nazywa się ""ontologią"" niewiele ma wspólnego z ogólną teorią bytu, czyli metafizyką.
W ""Zeszycie IV"" omówiono podstawowe dla rozumienia rzeczywistości pojęcia, tzw. transcendentalia: byt, rzecz, jedno, odrębne, prawda, dobro, piękno. Pojęcia te pozwalają zrozumieć, że nie tylko człowiek, ale każdy byt, ożywiony i nieożywiony, jest racjonalny i celowy. Racjonalność bytów przejawia się w tym, że poszczególne rzeczy realizują w swym istnieniu zamysł Stwórcy albo twórcy. Celowość świata ujawnia się przez to, że poszczególne rzeczy realizują w swym istnieniu określony cel, założony przez wolę twórcy albo Stwórcy.
Zeszyty z metafizyki"" są zaadresowane do wszystkich, którzy badając różne aspekty otaczającej nas rzeczywistości fundamentem swej wiedzy o świecie i człowieku chcą uczynić filozofię realistyczną. Pierwszy ""Zeszyt z metafizyki"" pozwala zrozumieć, czym owa filozofia realistyczna - metafizyka - jest. Dostarcza informacji na temat pierwszych europejskich interpretacji świata i człowieka: monistycznej i dualistycznej.Fragment:""Nazwa ""metafizyka"" jako określenie dyscypliny filozoficznej pojawiła się dość przypadkowo. Pochodzi ona prawdopodobnie od Andronikosa z Rhodos, scholarchy i komentatora pism Arystotelesa, jedenastego kierownika Likejonu, który żył w I wieku przed Chrystusem (Szerzej na ten temat pisze k. Leśniak we wstępie do Metafizyki Arystotelesa, Warszawa 1983, s. XI-XXX; zobacz Ph. Merlan, On the Terms ""Metaphysics"" and ""Being-qua-Being"", ""Monist"" 52 (1968), s. 174-194; por. P. Jaroszyński, Spór o przedmiot ""Metafizyki"" Arystotelesa, ""Roczniki Filozoficzne"" 31 (1983), z. 1, s. 94, przyp. 3.). Andronikos, porządkując bogatą spuściznę dzieł Arystotelesa, umieścił zbiór XIV ksiąg po Fizyce, w których mówił Arystoteles między o przedmiocie i celu filozofii, o substancji, o pierwszej przyczynie, o pierwszym poruszycielu, o pierwszych zasadach i przyczynach i o wielu innych sprawach. Zbiór tych tekstów ze względu na porządek ułożenia określił nazwą księgi o metafizyce, co w języku greckim oznaczało wyrażenie ta meta ta physika.Z czasem termin metafizyka utrwalił się jako określenie filozofii Arystotelesa, która zajmuje się poszukiwaniem pierwszych przyczyn oraz istotnych właściwości dla konkretnie bytujących rzeczy danych nam w doświadczeniu empirycznym.
This book from the series ""Notebooks in Metaphysics"" provides information on the new interpretation of reality that Aristotle made. Aristotle began the current of realistic philosophy and so began the realistic interpretation of the world and man. There is a discussion of Aristotle's original conception of being as composed of the elements of matter and form whereby things exist, the conception of man as a being composed of body and soul, and a presentation of the theory of abstract cognition, which is the basis for distinguishing between the natural, the mathematical, and the philosophical science. The book also presents classical texts, namely excerpts from Aristotle's ""Metaphysics"", ""Physics"", and ""On the Soul"".
Książa z serii: ""Zeszyty z metafizyki"" dostarcza informacji na temat interpretacji rzeczywistości dokonanej przez Arystotelesa. Zapoczątkował on nurt filozofii realistycznej, a zatem także realistyczną interpretację świata i człowieka. Omówiona została jego oryginalna koncepcja bytu, złożonego z elementów: materii i formy, dzięki którym rzeczy bytują, a także koncepcja człowieka jako istoty złożonej z ciała i duszy oraz została przedstawiona teoria poznania abstrakcyjnego, stanowiąca postawę różnicowania nauk: przyrodniczych, matematycznych i filozoficznych. Książka zawiera także teksty klasyczne: fragmenty pism Arystotelesa ""Metafizyka"", ""Fizyka"", ""O duszy"".
Trzeci ""Zeszyt z metafizyki"" prezentuje interpretację rzeczywistości sformułowaną przez Tomasza z Akwinu. Omówione są fundamentalne dla właściwego rozumienia świata teorie: złożenia bytu z istoty i istnienia, stworzenia z niczego, analogicznego bytowania rzeczy. Część ""Zeszytu III"" poświęcono rozumieniu człowieka jako osoby oraz poznaniu sądowemu i separacji metafizycznej. Zamieszczono też fragmenty pism Tomasza z Akwinu.
The third book from the series ""Notebooks in Metaphysics"" presents interpretation of reality that S. Thomas Aquinas formulated. There are theories, which are fundamental for proper understanding of the world, such as existential conception of being as composed of the elements of essence and existence, the creation from nothing, the analogy of beings. Some parts of this ""Notebooks in Metaphysics"" (vol. 3) presents the conception of the man as a person and the theory of metaphysical separation and existential judgement-based cognition. The book also presents S. Thomas Aquinas' texts about new understanding of being, on the creation of being ex nihilo, on the Absolute Being whose essence is existence, etc.
The contemporary naturalist wants to create things like the Platonic Demiurge. In the processes of cloning, genetic crosses, creating new mutated forms of plants, it is not just about reforming and processing things, but about being in the role of someone who usurps the power of creation through science. Therefore, the need arises to answer the question whether there are limits to interference in the structure of things, the limits beyond which the intervention ceases to be improvement and goes in the direction of harming and deforming things. This problem is the domain of not only natural sciences, but above all, metaphysics. Metaphysics teaches us to discover the internal structure of things, in which apart from accidental elements are also constitutive elements, means that determine the nature of things, and determine the limit of identity and individuality of things that can not be crossed in any way without destroying the thing itself. The most important goal of book in the series Notebook No 5 is to introduce the reader to the ability to discover the internal structure of the world of people and things, and thus reach out to such structure of things that no other science than metaphysics can discover.
Współczesny przyrodnik chce - na wzór platońskiego Demiurga - stwarzać rzeczy. W procesach klonowania, krzyżówek genetycznych, tworzenia nowych zmutowanych form roślin nie chodzi tylko o przeformowywanie i przetwarzanie rzeczy, ale stawianie się w roli kogoś, kto dzięki nauce uzurpuje sobie moc stwarzania. Rodzi się zatem konieczność odpowiedzi na pytanie, czy istnieją granice ingerencji w strukturę rzeczy, granice poza którymi ingerencja przestaje być doskonaleniem, a podąża w kierunku szkodzenia i deformowania. Problem ten jest domeną nie tylko nauk przyrodniczych, ale przede wszystkim metafizyki. Metafizyka uczy bowiem odkrywania wewnętrznej struktury rzeczy, w której obok elementów przypadłościowych są także elementy konstytutywne, czyli takie, które determinują naturę rzeczy, te zaś wyznaczają granicę tożsamości i indywidualności rzeczy, która w żaden sposób nie może zostać naruszona bez zniszczenia samej rzeczy. Najważniejszym celem ""Zeszytu V"" jest wprowadzenie czytelnika w umiejętność odkrywania wewnętrznej struktury świata osób i rzeczy a przez to docieranie do takich złożeń, których nie może odkryć żadna inna nauka poza metafizyką.
Książka zawiera charakterystykę Lubelskiej Szkoły Filozoficznej. Określenie to odnosi się do sposobu uprawiania filozofii realistycznej klasycznej, wypracowanego w latach 50. i 60. XX w. przez filozofów z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Lubelska Szkoła charakteryzowała się realizmem poznawczym, maksymalizmem, autonomią metodologiczną, powszechnym zakresem twierdzeń, spójnością i obiektywnością. W książce m.in. o przyczynach i okolicznościach powstania Szkoły, programie i specyfice filozofii uprawianej w ramach tej Szkoły ze szczególnym uwzględnieniem jej fundamentu, jakim jest metafizyka, a także dorobku Szkoły w różnych dziedzinach filozofii.This book presents a description of the Lublin Philosophical School. This term refers to a way of cultivating the realistic and classical philosophy developed in the 1950s and 1960s by the philosophers from the Catholic University of Lublin. The Lublin School has the features of cognitive realism, maximalism, methodological autonomy, and universal scope of its assertions, coherence or consistency, and objectivity. Among the topics covered in the book, the reader will find the reasons and circumstances surrounding the school's beginning, the program and specific character of the philosophy cultivated in the school with special attention to the foundation of that philosophy, which is metaphysics, and the legacy of the school in various domains of philosophy.
The world in which we live, surprises us with the richness of its diversity and complexity. The man who by nature seeks to know the surrounding things also wants to understand what it cognizes. One of the stages of ratiocinative cognition is the discovery of causal and analogical type of being of things. Causal connection as relations permeate everything and take place between things. They are not something that is before a thing, but are the result of created things. With the departure of things into existence by the artist or Creator, there also implicates various kinds of causation that is disclosed to the selection of matter, form or purpose for the created things. On the other hand, the world in which we live captivates us with its variety. Each thing is unique, different, irreducible and therefore analogous. Getting to know each item involves reading out these various kinds of causes and discovering analogical structures of the being of things.
This book from the series Notebooks in Metaphysics is addressed to all who investigate various aspects of the reality that surrounds us and want to make realistic philosophy the foundation of their knowledge about the world and man. The author provides an introduction to an understanding of the specific character of metaphysical (philosophical) knowledge and shows the first philosophical interpretations of the reality of the world and man, namely the monistic interpretation, and the dualistic interpretation, and shows the sources, consequences, and contemporary varieties of those interpretations. The book also contains classical texts, which are excerpts from the the pre-Socratics and from Plato.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?