O baśnie i legendy trzeba dbać, regularnie je czytać, by nie zakurzyły się w pamięci. Odświeżać, przetwarzać, bawić się motywami i cieszyć ich znaną od wieków treścią.
Opowieść o smoku wawelskim należy do kanonu polskich legend, znana jest większości dzieci, pomimo braku disnejowskich adaptacji. Jest w niej groźna poczwara porywająca królewny, jest mądry i sprytny szewczyk, są bezsilni rycerze próbujący powalić smoka, a ostatecznie wszystko dobrze się kończy i dlatego ta historia wydała mi się niezwykle atrakcyjna fabularnie. Na niej osnułam nowe przygody Borki i Sambora, którzy za sprawą tajemniczego, magicznego jaja podróżują w czasie i przestrzeni. Bo przed rudowłosymi bliźniakami nie ma żadnych granic, a gdy wpadają w środek smoczego oblężenia, na horyzoncie pojawia się przygoda!
Elżbieta Żukowska
Drugi tom przygód Borki i Sambora autorstwa Elżbiety Żukowskiej i Karola Kalinowskiego. Bohaterowie muzealnego komiksu znów wplątali się w niemałe kłopoty, których tłem stała się kolejna legenda związana z początkami naszej państwowości. Nie będzie to jednak nudna powtórka z historii, a pełna niespodziewanych zwrotów akcji opowieść o Popielu, Wodniku i Goplanie.
Elżbieta Żukowska jest odpowiedzialna za scenariusz komiksu. W pracy badawczej skłania się obecnie ku wątkom słowiańskim we współczesnej fantastyce, ale zaczynała od szerszego spektrum, czego dowodem książka o mitologiach Andrzeja Sapkowskiego. Współpracuje stale z "Czasem Fantastyki", gdzie ukazują się jej szkice o polskiej fantastyce i felietony filmowe. Autorka scenariuszy do komiksów o tematyce historycznej, takich jak: Kapitan Wrona, Miasto z widokiem.
Karol Kalinowski to autor rysunków do komiksu Borka i Sambor. Jego książki zdążyły już zdobyć uznanie wśród krytyków, a przede wszystkim odbiorców. Największy rozgłos przyniosły mu ostatnie wydawnictwa Łauma i Kościsko, których akcja osadzona jest między współczesnością a wątkami legendarnymi w pierwszym przypadku związanymi z legendą Jaćwingów, w drugim mitologią słowiańską.
Historyczny komiks, opowiadający o ostatnich miesiącach Wielkiej Wojny. Chylą się ku upadkowi cesarstwa, które pod koniec XVIII wieku zniszczyły Polskę i podzieliły się jej terytorium. Stary porządek rzeczy umiera. W Kongresówce, w rodzinie Wielopolskich rok 1918 rozpoczyna się niepomyślnie. Wielopolscy są rozbici jak ich ojczyzna. Bernard od lat ukrywa się w Poznaniu, nieszczęśliwa w swym związku Helena mieszka w Wiedniu, Włodzimierz zaginął gdzieś na froncie wschodnim. Wszyscy płacą cenę za zdradę sprzed lat, również przyjaciel rodziny i współpracownik. Doktor Michał Horodyński powrócił z wieloletniego zesłania i wpadł na trop, który umożliwi poznanie tożsamości konfidenta Ochrany.
Andrzej Chyży z pasją przedstawia nieistniejący świat: stroje, wnętrza czy pejzaże. Elżbietę Żukowską interesują postacie z namiętnościami, z zaletami i wadami. Są to bohaterowie którzy kochają i nienawidzą, poświęcają się, ale i tchórzą. Raz wygrywają, innym razem nie.
Komiks powstał z potrzeby serca. Autorzy i wydawca nie otrzymali żadnego grantu na jego realizację.
Przygody Borki i Sambora to świetny dowód na to, jak w przystępny i atrakcyjny sposób można przybliżyć najmłodszym legendarne dzieje ziem polskich. To dobrze, że gnieźnieńskie Muzeum stara się również tak popularyzować wiedzę o przeszłości. Gorąco polecam i mam nadzieję, że dla wielu małych czytelników komiks ten stanie się inspiracją do zainteresowania się historią.prof. dr hab. Jerzy Strzelczyk ? historykPrzeczytałem to z przyjemnością. Myślę, że to bardzo dobry sposób dotarcia do dzieci z legendą o początkach dziejów Polski. Fabuła jest prosta i bez wielkiego zadęcia. Nie ma nachalnej dydaktyki, ale jest aura tajemniczości. Dzieciom się spodoba, chociaż nie będzie to konkurencja dla internetu, niestety.prof. dr hab. Przemysław Urbańczyk ? archeologSum-wodnik, władca boru Leszy, gościnny Piast, okrutni Popielidzi i złota rybka ? wszystkie te niezwykłe postaci spotkacie w komiksie o wszędobylskich dzieciach, Borce i Samborze, dla których niestraszne są czary ani stwory lasu! Od czasu rysowanej przez Grzegorza Rosińskiego serii „Legendy polskie” nie czytałem równie atrakcyjnej komiksowej opowieści o legendarnych początkach naszego kraju!Artur Szrejter ? popularyzator wiedzy o wczesnym średniowieczu i redaktor komiksówScenariusz komiksu został oparty o opis zawarty w "Kronice polskiej" Anonima tzw. Galla, dotyczący postrzyżyn syna Piasta i syna Popiela oraz wizytę pielgrzymów. Do współpracy Muzeum zaprosiło Elżbietę Żukowską, znawczynię literatury, scenarzystkę i publicystkę oraz Karola Kalinowskiego (znanego także jako KaeReL), jednego z najbardziej oryginalnych i najciekawszych artystów komiksowych w Polsce, autora słynnej Łaumy i zdobywcy m.in. Nagrody im. Ferdynanda Wspaniałego dla Najlepszej Polskiej Książki dla Dzieci 2016 za Kościsko.
Rok 1960, to w pamięci zbiorowej wszechobecne kolejki, papierosy, czarna kawa w szklankach i przemycane nylony. Już za chwilę wybuchnie rewolucja rock&rolla i Czerwonych Gitar, ale teraz młodzi jazzmani grają na dansingach smutne przeboje Sławy Przybylskiej. Zagraniczni marynarze płacą dolarami za miłość dziewczyn, które marzą o lepszym życiu. Młodzi bikiniarze handlują przemyconym towarem i próbują umknąć stróżom prawa. Wszyscy pamiętają wojnę, choć nie chcą o niej mówić. A wolność zdobywa się sposobem, przekupstwem albo kłamstwem.
W realiach Polski gomułkowskiej, w powojennej Gdyni, odbywa się śledztwo dotyczące morderstwa młodej dziewczyny, Krystyny Braun. Milicyjne zakulisowe przepychanki zaciemniają obraz dochodzenia. Śledczy gubią wątki, próbując ukryć własne tajemnice. Pomyłkowe tropy wiodą ich na manowce, sprowadzając zagrożenie ze strony czyhającego na wolności sprawcy. Czy mordercy uda się umknąć? Czy kapitan Wrona rozwiąże zagadkę?
Kapitan Wrona nawiązuje pośrednio do poprzedniego albumu, bohaterka Jadwiga Wrona znana jest czytelnikom Miasta z widokiem. Osadzenie historii w roku 1960. pozwala pokazać miasto z innej perspektywy historycznej i społecznej, ale z uwagi na małe zasoby zdjęć skupia się przede wszystkim na opowieści fabularnej. Nie znaczy to jednak, że na kadrach komiksowych nie można rozpoznać charakterystycznych dla Gdyni obiektów czy widoków portu i miasta.
Publikacja Miasto z widokiem jest zbiorem pięciu opowieści graficznych, których akcja umiejscowiona jest w Gdyni w latach 1926-1937. Poszczególne historie składają się na epicką opowieść o trudnych dziejach pokolenia międzywojnia, o ludziach, którzy próbują ułożyć sobie życie w nowych, powojennych i pozaborowych, okolicznościach. Losy głównych postaci splatają się ze sobą w Gdyni - mieście, którego budowa i rozwój w istotny sposób wpływają na życiowe decyzje bohaterów i ich relacje z bliskimi. Przedstawione graficznie historie ludzkich dążeń i pragnień są uniwersalne dla każdego pokolenia. Scenerią tych zmagań jest, zmieniająca się z roku na rok, przestrzeń miasta. Przeistaczająca się z form wiejskich chałup, pensjonatów i dworkowego stylu w modernistyczny funkcjonalizm kamienic, architektura, koresponduje ze zmiennością losu bohaterów. Polityczne, społeczne, narodowościowe i ekonomiczne problemy czasu dwudziestolecia międzywojennego stanowią tło, a czasem źródło, wewnętrznych rozterek i konfliktów przedstawionych w książce postaci
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?