Omówione zagadnienia : aktywność człowieka w świecie kultury, transgresje : przekraczanie granic materialnych, społecznych i symbolicznych, ekspansja w czterech światach, dynamika motywacji - potrzeba hubrystyczna, umysł jako układ poznawczy - pamięć zewnętrzna, kultura : jej koncepcje, formy i siły sprawcze, wkład transgresji do kultury, twórcy kultury - przywództwo duchowe.
Edukacyjne dążenia do integracji to przede wszystkim potrzeba dokonania zmian jakościowych poszczególnych elementów procesu edukacyjnego. Myślę tu o przedszkolach i szkołach, którym daleko jeszcze dziś do integracji, a „otwarte drzwi" edukacji dla wszystkich dzieci stawiają je przed trudnym problemem. Dotyczy on szczególnie nauczania wielopoziomowego w ramach wspólnego programu oraz pracy nad zintegrowaniem grupy mimo wyraźnych różnic między dziećmi. Jak pokonać ten trud, aby droga do integracji była łatwiejsza i szybsza? Najtrudniejsze zadanie przypada w tym procesie nauczycielowi. Przyzwyczajony przez lata do edukacji selekcyjnej nie zawsze może sobie poradzić ze zmieniającą się rzeczywistością.
W pracy z grupą dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych istotne jest wychodzenie od jak najpełniejszego poznania każdego dziecka oraz kierowanie się przekonaniem, że wszystkie dzieci można integrować ze sobą. Dobry nauczyciel powinien rozpoznawać potrzeby i możliwości uczniów, a także pomagać im w uczeniu się teorii i praktyki.
Przedmiotem badań są cechy organizacji przyszłości i jej wymagania w stosunku do pracowników, sylwetka pracownika przyszłości, stopień przygotowania studentów ostatniego roku studiów różnych kierunków do aktualnych wymagań rynku pracy i do wymagań nowych organizacji oraz opinie studentów na temat treści kształcenia niezbędnych w szkołach wyższych.
Książka jest zbiorem kilkunastu prac, którym redaktor nadał znamienny i jakże trafny tytuł: Prawda umierania i tajemnica śmierci. Jest to ważne rozróżnienie, które nie tylko pozwala ustrukturalizować studia wychodzące spod pióra reprezentantów różnych dziedzin wiedzy, ale ma także doniosłe znaczenie merytoryczne. (...) Redaktor książki wskazuje tytułem: jest prawda i jest tajemnica. W ten sposób wpisuje ją w dojrzały dyskurs metodologiczny, a odróżniając śmierć od umierania pokazuje moc człowieka, który choć bezsilny wobec śmierci, może zapanować rozumem i miłością nad umieraniem (...)
Jest to praca zbiorowa, a autorami poszczególnych rozdziałów są przedstawiciele różnych państw europejskich. Składa się z dwóch części - pierwszej teoretycznej i drugiej praktycznej. Badaniami przeprowadzonymi w ciągu 15 miesięcy 2002 i 2003 roku objęto 33 kraje europejskie. Dane uzyskane z ministerstw zdrowia poszczególnych krajów skonfrontowano z danymi Światowej Organizacji Zdrowia. W części drugiej zaprezentowano szczegółowo placówki opieki nad dzieckiem w 10 krajach, w tym w Turcji, Francji, Wielkiej Brytanii i w Polsce. W ten sposób powstał obraz opieki nad małymi dziećmi prawie w całej Europie. Znakomity materiał dla tych, którzy interesują się losami samotnych, opuszczonych dzieci i za nie odpowiadają.
Inspiracją do pojawienia się tej książki była Międzynarodowa Konferencja Naukowa wychowanie estetyczne dziś. W 40. rocznicę śmierci Herberta Reada zorganizowana w maju 2009 roku przez Zakład Wychowania Estetycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestnicy spotkania reprezentujący uczelnie z całej Polski przedyskutowali takie zagadnienia, jak: wartość historyczna i aktualne koncepcje wychowania estetycznego Herberta Reada, sztuka w życiu współczesnej młodzieży, sztuka wobec problemów wychowania estetycznego w dobie globalizacji i kultury popularnej, wychowanie estetyczne we współczesnej rzeczywistości. W prezentowanej książce zamieszczono teksty 36 autorów. Opracowanie rozpoczyna artykuł profesor Ireny Wojnar, która wychodzi od myśli klasyków wychowania, nawiązuje do sztuki, a kończy na współczesnych mediach, popkulturze i reklamie.
Zamierzeniem tej książki jest inspiracja i dostarczenie pomysłów do zabaw, które sprzyjać będą zwiększaniu możliwości poprawnego i twórczego opanowania języka Twojego dziecka. Ma na celu pokazanie, jak wykorzystując zabawę i przeżywając radość ze wspólnie spędzanych chwil, pomóc mu w nauce mowy.
Ze Wstępu
Praca prezentuje interesujące spojrzenie na kategorie dzieciństwa i młodości, ujmując je jako fenomeny stawania się człowiekiem, sytuując zaś owo stawanie się w okolicznościach rozwojowych i społecznych, kulturowych czy trudnych i niebezpiecznych, by wreszcie w zakmnięciu tomu skoncentrować się na systemie wsparcia. Taki kształt książki doskonale oddaje kierunki naukowego namysłu nad młodym pokoleniem i światami jego doznań.
Fragment recenzji prof. UŚ, dr hab. Katarzyny Krasoń
Książka zawiera cztery rozdziały. Pierwszy dotyczy wyjaśnień terminologicznych oraz merytorycznych uzasadnień dla używania takich pojęć, jak dojrzałość szkolna, gotowość szkolna, przygotowanie do szkoły. Drugi ukazuje strukturę testu do badania gotowości dziecka do nauki szkolnej. Rozdział trzeci omawia związki gotowości szkolnej z osiągnięciami szkolnymi dzieci. Treścią rozdziału czwartego jest skupienie uwagi na gotowości dziecka do nauki jako efektu rozwoju i uczenia się - w interakcji z gotowością szkoły do pełnowartościowej pracy z dziećmi rozpoczynającymi naukę.
Jest to nowe, poprawione i uzupełnione wydanie książki profesora Uniwersytetu Warszawskiego - Jana Strelaua, która ukazała się kilkanaście lat temu pod tytułem O inteligencji człowieka.
Co to jest inteligencja? Jakimi metodami można ją mierzyć i jakie to ma znaczenie dla praktyki pedagogicznej? Oto pytania, na które szukamy odpowiedzi na łamach tej książki.
Z kim należało rozmawiać, podejmując taki temat? Z osobami bezpo-średnio zainteresowanymi czy z ich zakładowymi opiekunami? Pracownicy zakładów opiekuńczych uważają, że to oni powinni wypowiadać się na temat podopiecznych, jako że obraz przedstawiony przez osoby z upo-śledzeniem psychicznym może być nieprawdziwy. Autorka tego opracowania zdecydowała się na przeprowadzenie badań wśród osób z upośledzeniem umysłowym. Czy zatem badani ze względu na swoją chorobę są wiarygodni, czy tylko nieco inaczej postrzegają swój świat i siebie? A więc może aktualne jest pytanie: Kim ja właściwie jestem?
Autorka rozpoczyna swoją pracę stwierdzeniem, że od zamierzchłych czasów rodzice krzywdzili swoje dzieci. Jeżeli więc krzywdzenie dzieci jest związane od wieków z naturą ludzką i kulturą społeczną, to jakie szansę ma walka z tym zjawiskiem? Dopiero w XIX wieku pojawiły się pierwsze tendencje do zapewnienia dzieciom schronienia i pożywienia, a w XX wieku zaczęto mówić i działać na rzecz ochrony dzieci przed złym traktowaniem. A jak to wygląda dzisiaj? Pełne informacje na ten temat znajdą Państwo w niniejszej książce, która prezentuje przeciwdziałanie krzywdzeniu w ujęciu krajowych i międzynarodowych uregulowań prawnych, dotyczące głównie Europy.
Autorka od ponad 30 lat pracuje w warszawskich żłobkach. Jej zaan-gażowanie i pasja twórcza zaowocowały wydaniem przed 20 laty książki Zabawy rozwijające dla małych dzieci. W ostatnich latach spisywała na gorąco swoje uwagi na temat roli współczesnego żłobka: jego organizacji, pracy personelu i współpracy z rodzicami w przygotowaniu dziecka do pozostawienia go w żłobku. Co najważniejsze, mimo powtarzanych potocznie uwag krytycznych, w tych szkicach żłobek rysuje się jako potrzebna placówka wychowawcza, służąca dziecku i jego rodzicom.
Każdego roku według naukowych danych rodzi się 3-5% dzieci niepełnosprawnych. Niektóre schorzenia widoczne są tuż po urodzeniu, inne ujawniają się dopiero w trakcie rozwoju. W jednym i drugim przypadku jest to szok dla rodziców, a zwłaszcza dla matki. Zamiast radości powoduje załamanie i ból. Złagodzenie tego bólu nie jest w pełni możliwe. Możliwe jest jednak zmniejszenie bezradności i zagubienia przy pełnej akceptacji takiego dziecka. Pomocą, niejako przewodnikiem dla rodziców niepełnosprawnego dziecka, jest książka profesor Grażyny Dryżałowskiej z Wydziału Pedagogicznego UW, napisana we współpracy ze studentami. Jest to 29 porad doświadczonego pedagoga, jak pokochać dziecko mniej sprawne i cieszyć się z jego osiągnięć.
Człowiek w środowisku pracy i jego problemy, organizacja przedsiębiorstwa, stosunki międzyludzkie, osiągnięcia lub porażki. Oto zagadnienia omawiane w tym podręczniku. Na różnych szczeblach organizacji człowiek jest twórcą, obiektem i ofiarą zmian. Od jego umiejętności współdziałania oraz przygotowania zawodowego zależą losy zakładów pracy, atmosfera tam panująca i stosunki koleżeńskie. By osiągnąć sukces, mieć satysfakcję z pracy, szacunek kolegów i uznanie przełożonych trzeba poznać tajniki psychopedagogiki pracy.
Czytając dzisiaj książkę Deweya Szkolą i dziecko, której pierwsza wersja ukazała się w Nowym Jorku w 1900 roku, odnosi się wrażenie, ze poglądy wówczas zaprezentowane są ciągle świeże i aktualne. Według Deweya szkoła to przede wszystkim dziecko, a nauczyciel jest po to, by mu pomagać. Wychowywać, według niego, to wprawiać w ruch te wszystkie siły wewnętrzne, które stanowią osobowość każdego dziecka. Rolą nauczyciela jest odwoływać się do zdolności wrodzonych, aby je budzić i umiejętnie nimi kierować.
Zawartość tego tomu stanowi bardzo bogaty materiał statystyczny związany z przestępczością nieletnich. Rozpoczyna się od zaprezentowania sytuacji w rodzinach i szkołach przez pokazanie aktywności ekonomicznej młodzieży aż do przestępczości, co w konsekwencji prowadzi do wyroków sądowych i umieszczania nieletnich w ośrodkach wychowawczych i domach poprawczych. Prezentowane tu dane statystyczne dotyczą głównie ostatniego dwudziestolecia, czasami sięgają jednak do okresu wcześniejszego (około 25 lat), innym razem prezentują tylko dane z ostatnich kilku lat. Zapoznanie się z nimi pozwala lepiej zrozumieć potrzebę resocjalizacji i jej praktyczną realizację.
Patologia jest coraz częściej powtarzanym słowem które weszło już na trwałe do języka polskiego. Nic dziwnego, bo kryją się za nim takie pojęcia jak: przemoc w rodzinie, pijaństwo i rozbój, korupcja, kradzieże oraz prostytucja i terror. Wynika to między innymi ze swobód jakie uzyskaliśmy wraz z odzyskaniem niepodległości ale również z narastającego w Polsce bezrobocia, coraz szerszego ubóstwa i nędzy a także wzrastającej liczby bezdomnych. Dzięki powszechności środków masowego przekazu upowszechniają, się również obce wpływy służące przyjmowaniu różnych wynaturzeń społecznych. Stąd konieczność zapobiegania szerzącym się dewiacjom, między innymi przez placówki edukacyjno-wychowawcze. Przykładem tego jest wprowadzenie "pedagogiki resocjalizacji" do programów studiów pedagogicznych. A jak to robić praktycznie znajdziecie Państwo odpowiedź na łamach tej książki, której dodatkowym atutem jest zamieszczony na końcu w formie "aneksu" wybór obowiązujących w Polsce aktów prawnych.
Jest to nowa, zmieniona i uwspółcześniona wersja znanego podręcznika, przeznaczonego dla studentów uczelni pedagogicznych. Omawia wszechstronnie rozwój fizyczny, psychiczny, umysłowy i seksualny człowieka w różnych etapach jego młodzieńczego życia.
Największą zaletą tej książki - mimo że stworzyło ją grono nauczycieli akademickich jest jej prosta, zrozumiała dla przeciętnego czytelnika treść, podana w pięknej polszczyźnie.
Mamy nadzieję, że dzięki temu będzie ona chętnie studiowanym podręcznikiem przez studentów - przyszłych nauczycieli.
Publikacja jest skrótem pracy doktorskiej napisanej w ramach struktur Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem profesora Władysława Piotra Zaczyńskiego. Badając sytuację w rodzinach biednych, autorka dzieli ubóstwo na niezawinione i zawinione. Duży nacisk położony został na czynniki niepatologiczne oraz patologiczne, towarzyszące ?biedzie domu?, które różnicują zależności między trudną sytuacją materialną rodziny a szeroko rozumianymi wyznacznikami losów edukacyjnych dziecka wychowywanego w obydwu typach rodzin. Polecamy ją nauczycielom, wychowawcom, opiekunom, pedagogom społecznym, tym wszystkim, którzy zajmują się problemami opieki, wychowania oraz kształcenia dzieci i młodzieży. Książka jest również polecana studentom pedagogiki oraz nauk społecznych.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?