Analiza biegu życia zawodowego człowieka w okresie transformacji ustrojowej jest w ujęciu autorki źródłem pogłębionych refleksji na temat ludzkich wyborów i ich uwarunkowań. Szczególnie przełom ustrojowy, który symbolizują wydarzenia roku 1989, jest swoistą cezurą mającą wpływ na obszar badań w naukach społecznych. W książce niezwykle interesująca jest refleksja dotycząca modyfikacji wzorców ludzkiego życia - przemian biograficznych występujących na styku starego i nowego ładu. Książka wielowątkowa, wnosząca oryginalne spostrzeżenia, które można odnieść do praktyki edukacyjnej. Stanowi również godny naśladowania wzór zastosowania metody biograficznej.
Studia przynoszą wielorakie oświetlenie polskiego piśmiennictwa reformacyjnego, głównie z lat 1551-1573, a więc z okresu niezwykle ważnego, tak dla rozwoju doktryny religijnej polskich protestantów, jak i ich dążeń do uzyskania pełnej tolerancji wyznaniowej i prób utworzenia Kościoła narodowego, w opozycji do papiestwa i katolicyzmu a la polonaise.
Autorka przedstawia poglądy działających w Polsce protestantów na państwo, władzę królewską i postawę proobywatelską innowierców, analizuje wybrane aspekty polemiki innowierczej ze światem katolickim.
Celem pracy jest ukazanie perspektyw temporalnych młodzieży: ich treści, struktury, realizmu i rozciągłości oraz dominującej orientacji. Autorka podejmuje próbę rozpoznania wybranych uwarunkowań podmiotowych i pozapodmiotowych procesu kształtowania się perspektyw temporalnych dorastających dziewcząt i chłopców. Wyniki badań pozwalają określić specyfikę zmian rozwojowych perspektyw temporalnych w okresie dorastania i ich uwarunkowań podmiotowych, takich jak: wiek, płeć, poziom rozwoju operacji umysłowych oraz uwarunkowań rodzinnych, edukacyjnych i społeczno-ekonomicznych. Wzbogacają wiedzę psychologiczną dotyczącą znaczenia procesu transformacji systemowej zachodzącej w Polsce dla przekształceń perspektyw temporalnych młodych Polaków.
Książka jest formą odpowiedzi na nowoczesne postulaty hermeneutyczne zgłaszane pod adresem biblistów, filozofów, znawców literatury i sztuki. Autor podjął się ambitnego zadania: zbadać czy między wielką myślą filozoficzną Grecji a światem greckiej Biblii (Septuaginty) i Nowym Testamentem zachodzą jakieś relacje, a jeśli tak, to jakiej natury? Łączy się to z ogólniejszą kwestią: jak wygląda relacja między myślą czysto ludzką a myślą mającą swe źródło w doświadczeniu Boga osobowego, czyli w Objawieniu. Temat pracy jest niezwykle aktualny, największym bowiem zagrożeniem współczesnego człowieka jest nie tyle osamotnienie, co celowe mijanie się z ludźmi. Autor wnikliwie i krytycznie analizuje trzy wielkie i zróżnicowane światy duchowe: mądrość grecką, mądrość biblijnego Izraela oraz wcieloną Mądrość Bożą (osobę i nauczanie Chrystusa).
Autor podjął próbę ukazania życia i działalności kard. Edmunda Dalbora w szerokim kontekście losów Kościoła katolickiego na ziemiach polskich w przełomowych czasach, kiedy naród polski, a wraz z nim Kościół, przechodził z niewoli do niepodległości. Zostały ukazane skomplikowane relacje hierarchy najpierw z władzami pruskimi, a potem polskimi, Stolicą Apostolską, a także jego działalność na forum diecezji i episkopatu. Podstawowym problemem badawczym stało się poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Jaki wpływ wywarł kard. Edmund Dalbor na losy Kościoła w Wielkopolsce i w całej Polsce? Wśród wykorzystanych źródeł znalazły się dokumenty pochodzące z archiwów rzymskich, niemieckich i polskich. Monografia zainteresuje nie tylko historyków, ale także tych wszystkich, którzy zajmują się biografistyką.
W badaniach biologii szkieletowych populacji pradziejowych czterdzieści lat temu nastąpił przełom. Wtedy to ukazała się pionierska w sensie metodyki i sposobu ujęcia praca Johnstona (1962). Autor wskazał na ważność badań procesów wzrastania u dzieci z populacji historycznych dlatego, że zmienność obserwowanej u osobników dorosłych.
Ze wstępu
Podręcznik zawiera 10 rozdziałów, z których każdy stanowi oddzielny krąg tematyczny związany z wybranymi z dużą starannością obiektami i zjawiskami kultury oraz sztuki rosyjskiej. Opracowanie o tak szerokim spektrum tematycznym może być uznane za swoiste kompendium wiedzy dla studentów filologii rosyjskiej oraz slawistów. Na szczególne podkreślenie zasługuje chronologiczna prezentacja różnorodnych tekstów z zakresu obiektów kultury i sztuki rosyjskiej na tle zjawisk historycznoliterackich. Podejście takie pozwala czytelnikowi dostrzec dziedzictwo kulturowe Rosji, począwszy od najdawniejszych epok do współczesności. Zawarte w podręczniku teksty stanowią cenne źródło informacji nie tylko dla studentów, ale mogą być przydatne dla historyków literatury, tłumaczy języka rosyjskiego, przewodników wycieczek (zwłaszcza po zapomnianych bądź mało znanych miejscach kultu prawosławnego, muzeach, nekropoliach itp.).
Każdy z nas "przypisany" jest do jakiegoś pokolenia. Najpierw co prawda "dzieli się" nas w szkole na poszczególne roczniki, czyli kohorty, ale później dostrzega się szerszy zbiór łączących kilka roczników cech i nazywa nas pokoleniem. Co więcej, my sami zauważamy i "odczuwamy" te cechy, które od innych pokoleń nas odróżniają.
Książka ważna dla nowoczesnej socjologii nauki - łączy problematykę "historii wewnętrznej" poszukiwań i dociekań naukowych z problematyką "historii zewnętrznej" inwencji i aktywności zawo-dowej uczonych. Prezentuje perspektywę poznawczą, którą nazwać można odnowioną kontynuacją idei Maxa Webera i Thorsteina Veblena, ważnych dla socjologii nauki i aktualnych w polskiej rzeczywistości "transformacyjnej" naszej teraźniejszości. Nauka - w ujęciu autora - jest tą sferą rzeczywistości socjokulturowej, w której (w swoistej postaci) funkcjonują reguły rynku. Ważne i cenne poznawczo jest ukazanie analogii i korelacji pomiędzy patologią w świecie uczonych a patologią w świecie otaczającym naukę, które ujawnia dwoistość charakteru: "naukowej praktyki społecznej".
Ewangelikalizm - jeden z nurtów protestantyzmu - w Rosji rozwijał się, czerpiąc w dużej mierze ze źródeł rodzimych. Jego reprezentantami są tam do dziś głównie baptyści i ewangeliczni chrześcijanie, a także dość liczni zielonoświątkowcy, kiedyś byli też braterscy menonici. Książka ta stanowi pierwsze w piśmiennictwie krajowym studium na temat tego niezwykłego fenomenu rosyjskiej kultury religijnej.
Autor uzasadnia potrzebę łączenia szkolnej i pozaszkolnej działalności uczniów, analizuje proces tej złożonej formy dydaktyczno-wychowawczej, omawia sposoby jej scalania oraz prezentuje przykładowe modele zintegrowanej działalności szkolno-pozaszkolnej oparte na własnych koncepcjach metodycznych. Twierdzi bowiem, że działalność ta rozszerza teren uprawiania i wydłuża czas trwania aktywności uczniów. Podręcznik przeznaczony jest dla studentów kierunków nauczycielskich, nauczycieli oraz ich doradców metodycznych.
Książka jest pierwszym, tak starannie opracowanym podręcznikiem do ćwiczeń laboratoryjnych, wypełnia istniejącą lukę w zakresie podręczników kosmetologii. Kolejne rozdziały-ćwiczenia są poprzedzane bardzo starannymi i jasno, w skrócie przedstawionymi wstępami o charakterze kompendium przedmiotu. Szczególnie cenny z praktycznego punktu widzenia dydaktyki jest precyzyjny opis przebiegu ćwiczeń. Nie budzi on wątpliwości co do sposobu ich prowadzenia, zawiera niezbędny zasób informacji i wskazań dotyczących potencjalnych zagrożeń związanych z używanymi odczynnikami i procesami np. eksperymentów syntez piżma ketonowego z użyciem stężonego kwasu azotowego i autanu z zastosowaniem wyjątkowo niebezpiecznego chlorku tionylu.
Publikacja zawiera gruntowne opracowanie dotyczące możliwości mediów w zakresie wspomagania osób niepełnosprawnych - niewidomych i niedowidzących. Nauki pedagogiczne i pokrewne dziedziny odniosą wymierną korzyść z upowszechniania wiedzy o sposobach praktycznego stosowania technik elektronicznego przekazu w terapii, usprawnianiu, a także kształceniu osób niedowidzących i niewidomych.
W tomie, który oddajemy do rąk Czytelników, zawarte są komentarze do ośmiu encyklik papieskich. Przedstawiono je na otwartych spotkaniach w auli uniwersyteckiej w 2005 i 2006 roku, sprawiając słuchaczom wiele satysfakcji i dostarczając im materiału do przemyśleń.
Redaktor UAM
prof. dr hab. Stanisław Lorenc
Jeśli ktoś chce się wypowiadać na temat dialogu żydowsko-katolickiego, musi pamiętać, że ten dialog ma zaledwie czterdzieści lat. Po blisko dwóch tysiącach lat tarć i napięć, a często nawet nienawiści i przemocy, Sobór Watykański II zmienił dynamikę i podstawy naszego wzajemnego odniesienia. (...) dawne przekonania, które prowadziły do nienawiści, zostały odrzucone i zastąpione zaangażowaniem na rzecz wzajemnego poszanowania i zrozumienia.
W prezentowanej pracy autor podejmuje próbę ponownego odczytania i przetworzenia socjologii religii angielskiego myśliciela, zgodnie z zasadami neoklasycyzmu socjologicznego. Ujęcie to stanowi propozycję przezwyciężenia zwyczajowego traktowania klasyków z perspektywy wyłącznie historycznej. Jego celem jest uczynienie z klasycznych koncepcji użytecznych i nowoczesnych narzędzi poznania współczesnego świata społecznego.
Publikacja jest kolejną inicjatywą prężnie działającego ośrodka naukowego, jakim jest Centrum Badań im. Edyty Stein, funkcjonujące przy Instytucie Kulturoznawstwa UAM. Składa się z artykułów poruszających temat fenomenu radości rozumianego wieloaspektowo - od jego wymiaru religijno-duchowego, aż po współczesne manifestacje radości w wybranych praktykach kultury popularnej.
Rozprawa dotyczy oceny budowy somatycznej człowieka na podstawie cech szkieletu, a jednocześnie jest polemiką z tradycyjnymi metodami statystycznymi, w niektórych przypadkach stosowanymi od ponad stu lat. Stanowi istotne poszerzenie warsztatu badawczego antropologów badających populacje pradziejowe.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?