Problematyka płci, zwłaszcza płci kulturowej, zajmuje współcześnie ważne miejsce w naukach społecznych, a zwłaszcza w antropologii i socjologii. Tom zawiera zbiór opracowań na temat sytuacji kobiet w różnych kulturach, różnych krajach i stronach świata. Przykładowo: etnograficzne studium o kobiecie berberyjskiej, napisane na podstawie własnych badań terenowych, o poligamii Beduinów czy pogłębione socjologicznie opracowania o sytuacji kobiety indyjskiej, o społecznym statusie kobiet w krajach islamskich w Japonii, Meksyku.
W niniejszej pracy autorzy przedstawili życie i działalność jednej z najważniejszych postaci w dziejach Europy i Skandynawii - średniowiecznej mistyczki, świętej Brygidy Szwedzkiej. Biografia jej została osnuta na szerokim tle wydarzeń historycznych Szwecji, Skandynawii, a nawet Europy, z zaznaczeniem wątków religijnych i ideologicznych. Oryginalna i przekraczająca granice konwencji osobowość świętej ukazana została ze swobodą i znajomością rzeczy, zaś jej poglądy oświetlone zostały w kontekście społeczno-politycznym i religijno-moralnym. Poznajemy też bliżej istotę mistycyzmu bohaterki oraz jej spojrzenie na kwestie filozoficzne i teologiczne.
Książkę wzbogaca interesujący materiał ikonograficzny odnoszący się do świętej Brygidy, głównie jej wyobrażenia zachowane w malarstwie tablicowym, książkowym oraz rzeźbie średniowiecznej.
Publikacja będzie ważką pomocą dydaktyczną dla studentów skandynawistyki, filozofii i historii, jak też ciekawą lekturą dla wszystkich zajmujących się hagiografią oraz mediewistyką.
Publikacja zawiera podstawowe informacje z dziejów kościoła katolickiego w Bułgarii. Ma odpowiedzieć na pytanie, czym charakteryzował się język utworów pisanych przez bułgarskich katolików w okresie, gdy nie istniała jeszcze znormalizowana bułgarszczyzna literacka. Autorka bada twórczość biskupów płowdiwskich, Pawła Gajdadżijskiego Duwanlii (1714-1804) i Piotra Kowaczewa (1720-1796). Uwzględnia także utwory anonimowe pochodzące z tego okresu. Cenne materiały źródłowe stanowią zebrane i odczytane przez autorkę rękopisy przechowywane w bibliotekach narodowych w Sofii i Płowdiwie, które zamieszczono w dołączonej do pracy Antologii.
Już w starożytności Empedokles głosił, iż dwie potężne, przeciwstawne siły: miłość i niezgoda, wyznaczają ludzką egzystencję, "poruszają" nasze życie nieustannie ścierajac się - istniały wiecznie i będą wiecznie (Tatarkiewicz, 1983).
Sprzeczności, niezgodności składające się na integralną część naszego codziennego życia, stanowią nieuchronny element stosunków społecznych, bowiem ludzie różnią się między sobą pod wieloma względami, a wzajemne interakcje w sposób naturalny ujawinają te różnice.
Fragment Wprowadzenia
Analiza biegu życia zawodowego człowieka w okresie transformacji ustrojowej jest w ujęciu autorki źródłem pogłębionych refleksji na temat ludzkich wyborów i ich uwarunkowań. Szczególnie przełom ustrojowy, który symbolizują wydarzenia roku 1989, jest swoistą cezurą mającą wpływ na obszar badań w naukach społecznych. W książce niezwykle interesująca jest refleksja dotycząca modyfikacji wzorców ludzkiego życia - przemian biograficznych występujących na styku starego i nowego ładu. Książka wielowątkowa, wnosząca oryginalne spostrzeżenia, które można odnieść do praktyki edukacyjnej. Stanowi również godny naśladowania wzór zastosowania metody biograficznej.
Studia przynoszą wielorakie oświetlenie polskiego piśmiennictwa reformacyjnego, głównie z lat 1551-1573, a więc z okresu niezwykle ważnego, tak dla rozwoju doktryny religijnej polskich protestantów, jak i ich dążeń do uzyskania pełnej tolerancji wyznaniowej i prób utworzenia Kościoła narodowego, w opozycji do papiestwa i katolicyzmu a la polonaise.
Autorka przedstawia poglądy działających w Polsce protestantów na państwo, władzę królewską i postawę proobywatelską innowierców, analizuje wybrane aspekty polemiki innowierczej ze światem katolickim.
Celem pracy jest ukazanie perspektyw temporalnych młodzieży: ich treści, struktury, realizmu i rozciągłości oraz dominującej orientacji. Autorka podejmuje próbę rozpoznania wybranych uwarunkowań podmiotowych i pozapodmiotowych procesu kształtowania się perspektyw temporalnych dorastających dziewcząt i chłopców. Wyniki badań pozwalają określić specyfikę zmian rozwojowych perspektyw temporalnych w okresie dorastania i ich uwarunkowań podmiotowych, takich jak: wiek, płeć, poziom rozwoju operacji umysłowych oraz uwarunkowań rodzinnych, edukacyjnych i społeczno-ekonomicznych. Wzbogacają wiedzę psychologiczną dotyczącą znaczenia procesu transformacji systemowej zachodzącej w Polsce dla przekształceń perspektyw temporalnych młodych Polaków.
Książka jest formą odpowiedzi na nowoczesne postulaty hermeneutyczne zgłaszane pod adresem biblistów, filozofów, znawców literatury i sztuki. Autor podjął się ambitnego zadania: zbadać czy między wielką myślą filozoficzną Grecji a światem greckiej Biblii (Septuaginty) i Nowym Testamentem zachodzą jakieś relacje, a jeśli tak, to jakiej natury? Łączy się to z ogólniejszą kwestią: jak wygląda relacja między myślą czysto ludzką a myślą mającą swe źródło w doświadczeniu Boga osobowego, czyli w Objawieniu. Temat pracy jest niezwykle aktualny, największym bowiem zagrożeniem współczesnego człowieka jest nie tyle osamotnienie, co celowe mijanie się z ludźmi. Autor wnikliwie i krytycznie analizuje trzy wielkie i zróżnicowane światy duchowe: mądrość grecką, mądrość biblijnego Izraela oraz wcieloną Mądrość Bożą (osobę i nauczanie Chrystusa).
Autor podjął próbę ukazania życia i działalności kard. Edmunda Dalbora w szerokim kontekście losów Kościoła katolickiego na ziemiach polskich w przełomowych czasach, kiedy naród polski, a wraz z nim Kościół, przechodził z niewoli do niepodległości. Zostały ukazane skomplikowane relacje hierarchy najpierw z władzami pruskimi, a potem polskimi, Stolicą Apostolską, a także jego działalność na forum diecezji i episkopatu. Podstawowym problemem badawczym stało się poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Jaki wpływ wywarł kard. Edmund Dalbor na losy Kościoła w Wielkopolsce i w całej Polsce? Wśród wykorzystanych źródeł znalazły się dokumenty pochodzące z archiwów rzymskich, niemieckich i polskich. Monografia zainteresuje nie tylko historyków, ale także tych wszystkich, którzy zajmują się biografistyką.
W badaniach biologii szkieletowych populacji pradziejowych czterdzieści lat temu nastąpił przełom. Wtedy to ukazała się pionierska w sensie metodyki i sposobu ujęcia praca Johnstona (1962). Autor wskazał na ważność badań procesów wzrastania u dzieci z populacji historycznych dlatego, że zmienność obserwowanej u osobników dorosłych.
Ze wstępu
Podręcznik zawiera 10 rozdziałów, z których każdy stanowi oddzielny krąg tematyczny związany z wybranymi z dużą starannością obiektami i zjawiskami kultury oraz sztuki rosyjskiej. Opracowanie o tak szerokim spektrum tematycznym może być uznane za swoiste kompendium wiedzy dla studentów filologii rosyjskiej oraz slawistów. Na szczególne podkreślenie zasługuje chronologiczna prezentacja różnorodnych tekstów z zakresu obiektów kultury i sztuki rosyjskiej na tle zjawisk historycznoliterackich. Podejście takie pozwala czytelnikowi dostrzec dziedzictwo kulturowe Rosji, począwszy od najdawniejszych epok do współczesności. Zawarte w podręczniku teksty stanowią cenne źródło informacji nie tylko dla studentów, ale mogą być przydatne dla historyków literatury, tłumaczy języka rosyjskiego, przewodników wycieczek (zwłaszcza po zapomnianych bądź mało znanych miejscach kultu prawosławnego, muzeach, nekropoliach itp.).
Każdy z nas "przypisany" jest do jakiegoś pokolenia. Najpierw co prawda "dzieli się" nas w szkole na poszczególne roczniki, czyli kohorty, ale później dostrzega się szerszy zbiór łączących kilka roczników cech i nazywa nas pokoleniem. Co więcej, my sami zauważamy i "odczuwamy" te cechy, które od innych pokoleń nas odróżniają.
Książka ważna dla nowoczesnej socjologii nauki - łączy problematykę "historii wewnętrznej" poszukiwań i dociekań naukowych z problematyką "historii zewnętrznej" inwencji i aktywności zawo-dowej uczonych. Prezentuje perspektywę poznawczą, którą nazwać można odnowioną kontynuacją idei Maxa Webera i Thorsteina Veblena, ważnych dla socjologii nauki i aktualnych w polskiej rzeczywistości "transformacyjnej" naszej teraźniejszości. Nauka - w ujęciu autora - jest tą sferą rzeczywistości socjokulturowej, w której (w swoistej postaci) funkcjonują reguły rynku. Ważne i cenne poznawczo jest ukazanie analogii i korelacji pomiędzy patologią w świecie uczonych a patologią w świecie otaczającym naukę, które ujawnia dwoistość charakteru: "naukowej praktyki społecznej".
Ewangelikalizm - jeden z nurtów protestantyzmu - w Rosji rozwijał się, czerpiąc w dużej mierze ze źródeł rodzimych. Jego reprezentantami są tam do dziś głównie baptyści i ewangeliczni chrześcijanie, a także dość liczni zielonoświątkowcy, kiedyś byli też braterscy menonici. Książka ta stanowi pierwsze w piśmiennictwie krajowym studium na temat tego niezwykłego fenomenu rosyjskiej kultury religijnej.
Autor uzasadnia potrzebę łączenia szkolnej i pozaszkolnej działalności uczniów, analizuje proces tej złożonej formy dydaktyczno-wychowawczej, omawia sposoby jej scalania oraz prezentuje przykładowe modele zintegrowanej działalności szkolno-pozaszkolnej oparte na własnych koncepcjach metodycznych. Twierdzi bowiem, że działalność ta rozszerza teren uprawiania i wydłuża czas trwania aktywności uczniów. Podręcznik przeznaczony jest dla studentów kierunków nauczycielskich, nauczycieli oraz ich doradców metodycznych.
Książka jest pierwszym, tak starannie opracowanym podręcznikiem do ćwiczeń laboratoryjnych, wypełnia istniejącą lukę w zakresie podręczników kosmetologii. Kolejne rozdziały-ćwiczenia są poprzedzane bardzo starannymi i jasno, w skrócie przedstawionymi wstępami o charakterze kompendium przedmiotu. Szczególnie cenny z praktycznego punktu widzenia dydaktyki jest precyzyjny opis przebiegu ćwiczeń. Nie budzi on wątpliwości co do sposobu ich prowadzenia, zawiera niezbędny zasób informacji i wskazań dotyczących potencjalnych zagrożeń związanych z używanymi odczynnikami i procesami np. eksperymentów syntez piżma ketonowego z użyciem stężonego kwasu azotowego i autanu z zastosowaniem wyjątkowo niebezpiecznego chlorku tionylu.
Publikacja zawiera gruntowne opracowanie dotyczące możliwości mediów w zakresie wspomagania osób niepełnosprawnych - niewidomych i niedowidzących. Nauki pedagogiczne i pokrewne dziedziny odniosą wymierną korzyść z upowszechniania wiedzy o sposobach praktycznego stosowania technik elektronicznego przekazu w terapii, usprawnianiu, a także kształceniu osób niedowidzących i niewidomych.
W tomie, który oddajemy do rąk Czytelników, zawarte są komentarze do ośmiu encyklik papieskich. Przedstawiono je na otwartych spotkaniach w auli uniwersyteckiej w 2005 i 2006 roku, sprawiając słuchaczom wiele satysfakcji i dostarczając im materiału do przemyśleń.
Redaktor UAM
prof. dr hab. Stanisław Lorenc
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?